Урок української літератури 5 кл НУШ "Позакласне читання. Гр.Тютюнник "Дивак"

Про матеріал

Конспект уроку позакласного читання з української літератури 5 клас НУШ. На основі запропонованої розробки можна провести обмін враженнями між учнями та вчителем від прочитаного оповідання «Дивак» Гр. Тютюнника. Важливі акценти уроку: розвиток почуття емпатії; висловлення власних міркувань з порушених проблем; розуміння цінності й неповторності кожної людини, формування почуття гуманізму, шанобливе ставлення до природи.

Перегляд файлу

Урок позакласного читання у 5 кл НУШ 23.04.2024

 

Тема. Урок позакласного читання. Григір Тютюнник. Оповідання «Дивак».

Мета:  Поділитись враженнями від прочитаного оповідання «Дивак» Гр. Тютюнника. Дізнатись цікаві факти з біографії  письменника; розвивати почуття емпатії; висловлювати власні міркування з порушених проблем; виховувати розуміння цінності й неповторності кожної  людини, формувати  почуття  гуманізму, прищеплювати шанобливе ставлення до природи.

Тип уроку: урок розвитку компетентностей.

Обладнання: Презентація, примірники тексту оповідання «Дивак», ілюстрації, картки самооцінювання «П’ять пальців», «Дерево сподівань», онлайн-дошка Lino, Mentimeter, картки-завдання, документ-камера.                   

Ідеалом для  мене  завжди  були доброта,

   самовідданість     і    милосердя людської  душі

 в найрізноманітніших  виявах.                                                                                                     Г.Тютюнник

Хід уроку

І. Забезпечення емоційної  готовності до уроку.

Добрий день, діти. Запрошую вас до нашого кола. Давайте легенько потиснемо один одному руки і побажаємо чогось хорошого і доброго на сьогоднішній урок.

Інтерактивна вправа «Ланцюжок добрих побажань». Діти, потиснувши руку

побажайте один одному(ланцюжком)  успіхів і цікавих  відкриттів на сьогоднішньому уроці.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

 

Ви самостійно прочитали оповідання Гр. Тютюнника «Дивак». Перейдіть за QR-кодом чи посиланням у Google Класі і відмітьте свої враження.

Вправа «Світлофор» або mentimeter https://www.menti.com/alqxn1ojb426 Сподобалось, Не дуже, Не сподобалось.

(кілька учнів прокоментують свою відповідь)

Більшості з вас твір сподобався. І це не дивно.

 

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

Кажуть, душа кожної людини – глибока криниця, дивлячись у воду якої, ми намагаємось побачити своє віддзеркалення. Але іноді те, що ми бачимо нас дивує, бо не співпадає з нами самими чи з тими, кого ми знаємо. І ми поспішаємо начепити на людину ярлик Дивака, не намагаючись пізнати її ближче.

Сьогодні ми поговоримо про ідею неповторності і винятковості людської душі, багатства внутрішнього світу людини.

 

ІУ. Цілепокладання. Чого б ви хотіли досягти на сьогоднішньому уроці? Запишіть свої сподівання на кольорових наліпках і прикрасьте ними «Дерево очікувань».

 

 

 Опрацювання  навчального матеріалу.

Вступне слово вчителя.  Самого письменника, якому   доля   не відміряла довгих років  життя, часто називали  диваком, бо  бачив життя не таким, яким воно видавалось іншим. Він  помічав навіть те, на що більшість   просто не звертали уваги. Умів слухати і чув  те, чого  інші  теж  не чули.

Деякі факти з життя письменника ви дізнаєтесь, коли попрацюєте у групах за власним вибором.

І група

ІІ група

ІІІ група

Дізнається цікавинки із онлайн-дошки Lino. Підготує коротеньке повідомлення.

Укладе кросенс «Стежкою Гр.Тютюнника

Складе пазли важливих місць для письменника і розповість про них.

Виступ групи

Презентація роботи

Презентація роботи

Взаємооцінювання

Взаємооцінювання

Взаємооцінювання

 

Обмін враженнями від  почутого.

  • Які події  з  життя  Г.Тютюнника вразили вас найбільше? (кілька учнівських коментарів, за які +1 б.)
  • Асоціювання. Письменника й самого називали диваком і

оповідання називається «Дивак». Давайте запишемо свої асоціації  до слова  дивак на плакаті.

На заготовці плакату діти фломастерами пишуть свої асоціації.

Через документ-камеру демонструють свої наробки.

 

4 група інсценує уривок із твору

Кличуть з гурту:

— Ей, Олесю!— Гайда з нами подушки гнуть!

— Навіщо лід псуєте? — Він ще молодий.

Дітвора сміється:

- Дивак.

А Федько Тойкало розбишакувато вишкірив зуби і, вказуючи рукавом на Олеся,заволав так, що шия одразу зробилась тоненькою:

— Бий зрадника! — підскочив, тицьнув Олеся ліктем під скроню і зник поміж палями.

Олесь згарячу ніяково посміхнувся, поторкав мокрою рукавичкою тверду гулю під оком і, ковзаючись, побрів до школи.

 

  • Які почуття викликала у вас ця сценка?
  • Хто з героїв викликає у вас бажання заступитись, підтримати? Чому?
  • Який вчинок героїв для вас неприйнятний? Чому?
  • Яке звертання прозвучало в інсценівці? (Олесю)

 

Взаємооцінювання.

 

Фізкультхвилинка https://youtu.be/jTWryZ8fDww?si=rNjfKvAD__1iuZmJ

 

В оповіданні зустрічається чимало слів, які потребують пояснення.

Кому цікаво, ознайомтесь зі словничком невідомих слів

Зазимки – заморозки

Клямка – пластинка з важелем,якою замикають і відчиняють двері.

Протопти – сліди на снігу

Бовдур – димар

Пороша – перший сніг

Вздріватися – здаватися

Цівка – тонкий безперервний струмінь  води або якоїсь рідини

Гирунчик – горщечок

Ринка – невисока глиняна миска

Кім’ях – клубок, купка

Верчик – щось скручене, згорнуте

Фармазони  - вільнодумці

Навильник – солома, сіно, підібрані на вила

Черінь -  площина на печі, що добре прогрівається.

 

Робота з ілюстраціями

  • Діти, у ваших кейсах знаходяться ілюстрації до оповідання «Дивак». Роздивіться їх та розкажіть епізод твору, пов'язаний з малюнком.

 

Випадкове питання за прочитаним твором Діти по черзі витягують зі скриньки питання і дають на нього відповідь. (повна відповідь 1 б. – немає відповіді 0 б.

  • Назвіть  головних  і другорядних персонажів твору.
  • Яким  було перше враження від знайомства  з Олесем?
  • Чому  автор саме так назвав  своє оповідання?
  • З кого автор писав образ Олеся?
  • Як називаються такі твори?
  • Чому Олесь не поспішав до школи? Що його стримувало?
  • За що Федько вдарив Олеся?
  • Чому Олесь сидів  «посеред річки   поруч зеленої, з ряскою, калюжі і плакав»?
  • Що спонукало Федька пригостити Олеся  гарячим пиріжком?  Чому Олесь безмежно зрадів від такого  вчинку свого кривдника? Чи не тому , що зголоднів?
  • Яким  було ставлення дорослих до Олеся?
  • Чому Олесь  плакав перед сном?
  • Чи доводилося вам  переживати  стан тривоги , гіркоти, образи і невпевненості від  нерозуміння  близьких? Яким чином  ви долали  подібні  дискомфортні  почуття?
  • Як ви ставитесь до людей, поведінка яких  не зовсім зрозуміла вам і відмінна від поведінки більшості ваших знайомих?
  • Що означає фразеологізм «біла ворона» ? Чому так називали хлопчика?
  • З’ясуйте  тему і основну  думку  твору. Запишіть  у зошити.
  • Які моменти твору найнапруженіші?
  • Де краще почувався Олесь: серед людей  чи на лоні природи?

 

 

Незакінчене речення

«Олесь – хлопчик з доброю душею і неповторним  внутрішнім світом,  тому що ….»

Визначення теми і основної думки оповідання «Дивак» Гр.Тютюнника

Тема: Зображення допитливого, чуйного, доброго хлопчика Олеся, його жагу до пізнання загадкового світу природи.

Ідея: Уславлення єдності природи і людини, гідної поведінки Олеся, як особистості.

Рефлексія. Підсумок уроку.

Ви сьогодні гарно попрацювали. Давайте прорефлексуємо.

  • Вправа «П’ять пальців»

Оцінювання. Аргументація  оцінок.

 

 

Домашнє завдання.

Напишіть твір – роздум  « Чи потрібні  в світі диваки?»

Намалюйте  ілюстрації до оповідання «Дивак»

 

 

 

 

 

У підготовці уроку використано джерела Internet

docx
Додано
25 липня
Переглядів
99
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку