Конспект уроку позакласного читання з української літератури 5 клас НУШ. На основі запропонованої розробки можна провести обмін враженнями між учнями та вчителем від прочитаного оповідання «Дивак» Гр. Тютюнника. Важливі акценти уроку: розвиток почуття емпатії; висловлення власних міркувань з порушених проблем; розуміння цінності й неповторності кожної людини, формування почуття гуманізму, шанобливе ставлення до природи.
Урок позакласного читання у 5 кл НУШ 23.04.2024
Тема. Урок позакласного читання. Григір Тютюнник. Оповідання «Дивак».
Мета: Поділитись враженнями від прочитаного оповідання «Дивак» Гр. Тютюнника. Дізнатись цікаві факти з біографії письменника; розвивати почуття емпатії; висловлювати власні міркування з порушених проблем; виховувати розуміння цінності й неповторності кожної людини, формувати почуття гуманізму, прищеплювати шанобливе ставлення до природи.
Тип уроку: урок розвитку компетентностей.
Обладнання: Презентація, примірники тексту оповідання «Дивак», ілюстрації, картки самооцінювання «П’ять пальців», «Дерево сподівань», онлайн-дошка Lino, Mentimeter, картки-завдання, документ-камера.
Ідеалом для мене завжди були доброта,
самовідданість і милосердя людської душі
в найрізноманітніших виявах. Г.Тютюнник
Хід уроку
І. Забезпечення емоційної готовності до уроку.
Добрий день, діти. Запрошую вас до нашого кола. Давайте легенько потиснемо один одному руки і побажаємо чогось хорошого і доброго на сьогоднішній урок.
Інтерактивна вправа «Ланцюжок добрих побажань». Діти, потиснувши руку
побажайте один одному(ланцюжком) успіхів і цікавих відкриттів на сьогоднішньому уроці.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Ви самостійно прочитали оповідання Гр. Тютюнника «Дивак». Перейдіть за QR-кодом чи посиланням у Google Класі і відмітьте свої враження.
Вправа «Світлофор» або mentimeter https://www.menti.com/alqxn1ojb426 Сподобалось, Не дуже, Не сподобалось.
(кілька учнів прокоментують свою відповідь)
Більшості з вас твір сподобався. І це не дивно.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Кажуть, душа кожної людини – глибока криниця, дивлячись у воду якої, ми намагаємось побачити своє віддзеркалення. Але іноді те, що ми бачимо нас дивує, бо не співпадає з нами самими чи з тими, кого ми знаємо. І ми поспішаємо начепити на людину ярлик Дивака, не намагаючись пізнати її ближче.
Сьогодні ми поговоримо про ідею неповторності і винятковості людської душі, багатства внутрішнього світу людини.
ІУ. Цілепокладання. Чого б ви хотіли досягти на сьогоднішньому уроці? Запишіть свої сподівання на кольорових наліпках і прикрасьте ними «Дерево очікувань».
Опрацювання навчального матеріалу.
Вступне слово вчителя. Самого письменника, якому доля не відміряла довгих років життя, часто називали диваком, бо бачив життя не таким, яким воно видавалось іншим. Він помічав навіть те, на що більшість просто не звертали уваги. Умів слухати і чув те, чого інші теж не чули.
Деякі факти з життя письменника ви дізнаєтесь, коли попрацюєте у групах за власним вибором.
І група |
ІІ група |
ІІІ група |
Дізнається цікавинки із онлайн-дошки Lino. Підготує коротеньке повідомлення. |
Укладе кросенс «Стежкою Гр.Тютюнника |
Складе пазли важливих місць для письменника і розповість про них. |
Виступ групи |
Презентація роботи |
Презентація роботи |
Взаємооцінювання |
Взаємооцінювання |
Взаємооцінювання |
Обмін враженнями від почутого.
оповідання називається «Дивак». Давайте запишемо свої асоціації до слова дивак на плакаті.
На заготовці плакату діти фломастерами пишуть свої асоціації.
Через документ-камеру демонструють свої наробки.
4 група інсценує уривок із твору
Кличуть з гурту:
— Ей, Олесю!— Гайда з нами подушки гнуть!
— Навіщо лід псуєте? — Він ще молодий.
Дітвора сміється:
- Дивак.
А Федько Тойкало розбишакувато вишкірив зуби і, вказуючи рукавом на Олеся,заволав так, що шия одразу зробилась тоненькою:
— Бий зрадника! — підскочив, тицьнув Олеся ліктем під скроню і зник поміж палями.
Олесь згарячу ніяково посміхнувся, поторкав мокрою рукавичкою тверду гулю під оком і, ковзаючись, побрів до школи.
Взаємооцінювання.
Фізкультхвилинка https://youtu.be/jTWryZ8fDww?si=rNjfKvAD__1iuZmJ
В оповіданні зустрічається чимало слів, які потребують пояснення.
Кому цікаво, ознайомтесь зі словничком невідомих слів
Зазимки – заморозки
Клямка – пластинка з важелем,якою замикають і відчиняють двері.
Протопти – сліди на снігу
Бовдур – димар
Пороша – перший сніг
Вздріватися – здаватися
Цівка – тонкий безперервний струмінь води або якоїсь рідини
Гирунчик – горщечок
Ринка – невисока глиняна миска
Кім’ях – клубок, купка
Верчик – щось скручене, згорнуте
Фармазони - вільнодумці
Навильник – солома, сіно, підібрані на вила
Черінь - площина на печі, що добре прогрівається.
Робота з ілюстраціями
Випадкове питання за прочитаним твором Діти по черзі витягують зі скриньки питання і дають на нього відповідь. (повна відповідь 1 б. – немає відповіді 0 б.
Незакінчене речення
«Олесь – хлопчик з доброю душею і неповторним внутрішнім світом, тому що ….»
Визначення теми і основної думки оповідання «Дивак» Гр.Тютюнника
Тема: Зображення допитливого, чуйного, доброго хлопчика Олеся, його жагу до пізнання загадкового світу природи.
Ідея: Уславлення єдності природи і людини, гідної поведінки Олеся, як особистості.
Рефлексія. Підсумок уроку.
Ви сьогодні гарно попрацювали. Давайте прорефлексуємо.
Оцінювання. Аргументація оцінок.
Домашнє завдання.
Напишіть твір – роздум « Чи потрібні в світі диваки?»
Намалюйте ілюстрації до оповідання «Дивак»
У підготовці уроку використано джерела Internet