Календарне планування із зарубіжної літератури в 5-х класах
№ з/п |
Дата |
Зміст навчального предмета |
Очікувані результати |
ВСТУП. Роль книжки в третьому тисячолітті (1 година) |
|||
1 |
|
Роль книжки та читання художньої літератури для формування гармонійної особистості. Види читання в цифрову епоху. Паперові та електронні книжки. ТЛ Зарубіжна література ЛК Роль художньої літератури в житті людини та сучасному суспільстві. УС Українські ресурси (друковані, цифрові та ін.) художніх творів для школярів. МТ Бібліотеки в медіапросторі. Популяризація читання художньої літератури медійними засобами. |
Слухає висловлювання у різних формах (монолог, діалог, полілог), сприймаючи подану в достатньо вільному темпі інформацію відповідного обсягу на відому і частково нову тематику; аргументує свої літературні уподобання; реагує на почуте і прочитане, уточнюючи важливі для розуміння деталі; висловлює власну думку стосовно обговорюваної теми з дотриманням норм мовленнєвого етикету, шанобливим ставленням до думки однокласників; визначає основні, порушені під час обговорення проблеми, пов’язуючи їх із власним життєвим досвідом; збагачує власне мовлення, використовуючи різні джерела. |
|
Скарбниця народних казок (6 годин) |
||
2 |
|
Казки народів світу: різновиди, ознаки, загальнолюдські ідеали та національна самобутність (ТЛ) Фольклор, народна казка, сюжет, мандрівні сюжети. (ЛК) Культурні традиції, національні особливості світосприймання в казках різних країн і народів. (УС) Подібні образи в зарубіжних і українських казках (Іссумбосі – Хлопчик–Мізинчик; пасербиця з казки «Пані Метелиця» – дідова дочка з казки «Про дідову дочку і бабину дочку» та ін.). |
Розрізняє відому і нову, головну і другорядну інформацію в навчальних і фольклорних текстах (казках); робить висновки на основі аналізу інформаційних текстів; уточнює та коментує теоретичний матеріал; аналізує емоційний стан казкових персонажів, їхні вчинки для моделювання власної поведінки та формування базових морально-етичних норм, виявляючи толерантність; висловлює власні почуття, враження та ставлення щодо зображених у казках людей, подій, ситуацій; встановлює актуальність інформації в казках на основі власного досвіду; висловлює власні судження етичного характеру про вчинки героїв/героїнь прочитаних казок; доводить думку прикладами з тексту; передає текст казки словесно (переказ тощо) і графічно (схема, таблиця тощо); трансформує графічну інформацію на основі одного джерела в текстову, зокрема з використанням мультимедійних засобів; фіксує основний зміст казки відповідно до поставленого завдання; визначає основну ідею та важливі деталі казок; порівнює фольклорні казки подібної тематики та героїв/героїнь творів; пов’язує, зіставляє прочитане з власним життєвим досвідом; експериментує із текстом казки (придумує продовження, власний фінал, додаткових персонажів тощо), у разі потреби звертається по допомогу до інших осіб; створює елементи власного тексту на основі прочитаного; робить висновок про багатство фольклору народів світу та зв’язок українського фольклору із світовим культурним процесом; добирає потрібні мовні засоби, дотримується основних мовних норм; дотримується основних засад академічної доброчесності під час створення власних текстів; використовує у власному мовленні слова в прямому і переносному значеннях, синоніми, антоніми, багатозначні слова, фразеологізми для досягнення мети спілкування; на прикладі літературних творів спостерігає за окремими мовними явищами в мовленні; оперує теоретичними поняттями у подальшій навчальній діяльності |
3 |
|
Японська народна казка «Момотаро, або Хлопчик-Персик». Теми дружби, сміливості, зв’язку з природою в казці |
|
4 |
|
Національний колорит японської казки «Момотаро, або Хлопчик-Персик» |
|
5 |
|
Брати Якоб і Вільгельм Ґрімм. Німецька народна казка «Пані Метелиця». Значення діяльності братів Я. і В. Ґрімм для розвитку європейської культури. (МТ) Фільмографія «Пані Метелиця» (режисер Г. Кольдиць, НДР, 1963) та ін. |
|
6 |
|
РМ (у) №1 Переказ уривку з німецької народної казки «Пані Метелиця» |
|
7 |
|
Зіставлення образів героїнь казки «Пані Метелиця» |
|
8 |
|
Утвердження у творі доброти, працьовитості, справедливості |
|
Літературні казки світу (14 годин) |
|||
9 |
|
Літературна казка та її ознаки. Подібності й відмінності від народної казки ТЛ Літературна казка, подібності й відмінності літературної казки від народної. ЛК Національні особливості літературних казок зарубіжних письменників. УС Розвиток літературної казки в Україні. |
Розрізняє відому і нову, головну і другорядну інформацію, факти і судження в інформаційних текстах; характеризує основні особливості структури казок; аналізує емоційний стан казкових персонажів, їхні вчинки для моделювання власної поведінки та формування базових морально-етичних норм, виявляючи толерантність; висловлює власні почуття, враження та ставлення щодо зображених у літературних казках людей, подій та ситуацій; встановлює актуальність інформації в текстах літературних казок на основі власного досвіду; передає текст літературної казки, а також інформаційні тексти словесно (переказ тощо), графічно (схема, таблиця тощо); визначає основну ідею і важливі деталі літературної казки; пов’язує, зіставляє прочитане із власним життєвим досвідом; розповідає про свої враження, почуття, які виникли під час читання казки; експериментує із текстом літературної казки за аналогією, у разі потреби звертається по допомогу до інших осіб; пояснює зв’язок між заголовком і головною думкою літературної казки (з допомогою вчителя); відтворює основні думки і факти, окремі висловлювання персонажів у літературній казці, що розкривають її зміст; добирає потрібні мовні засоби, дотримує основних мовних норм; дотримує основних засад академічної доброчесності під час створення власних текстів; фіксує основний зміст інформаційного і художнього тексту відповідно до поставленого завдання; добирає відповідно до поставленого завдання або самостійно визначених цілей інформацію (цитати) з одного чи кількох джерел (зокрема з текстів літературних казок); обґрунтовує своє ставлення до змісту літературної казки; обстоює власну позицію щодо окремих питань, зокрема тих, що порушені в текстах літературних казок; взаємодіє із співрозмовниками, супроводжуючи власне мовлення окремими вербальними та невербальними засобами для досягнення комунікативної мети. |
10 |
|
Ганс-Крістіан Андерсен (1805–1875). «Снігова королева». Боротьба добра і зла в казці. ЛК Національні особливості літературних казок зарубіжних письменників. УС Українські переклади літературних казок різних країн.
|
|
11 |
|
Утвердження дружби та вірності. ТЛ Тема та ідея художнього твору, оригінал і переклад. Поглиблення поняття сюжет.
|
|
12 |
|
Перешкоди на шляху Герди, її помічники. МТ Фільмографія: казкові сюжети Г.-К. Андерсена в мультиплікації, кінофільм «Снігова Королева» (режисер Д. Ву, США, Велика Британія, Канада, 2002), кінофільм «Снігова Королева» (режисер К. Хаттоп, Німеччина, Фінляндія, 2014) та ін. |
|
13 |
|
Чарівний світ твору. |
|
14 |
|
Оскар Вайлд (1854–1900). «Хлопчик-Зірка». Символічний зміст назви твору. ЛК Національні особливості у казці Оскара Вайлда «Хлопчик-Зірка». УС Особливості українського перекладу казки «Хлопчик-Зірка». |
|
15 |
|
Динаміка образу головного героя, його стосунки з матір’ю та іншими персонажами. ТЛ Поглиблення поняття сюжет.Використання прийому антитези: зовнішня краса – внутрішня потворність, любов – зрада, милосердя – жорстокість і тощо. Загальне уявлення про портрет героя/героїні художнього твору. |
|
16 |
|
Шлях Хлопчика-Зірки від егоїзму й байдужості до відкриття в собі любові й милосердя. Фальшиві та справжні цінності. Любов до матері – одна з визначальних цінностей життя. Краса зовнішня та внутрішня. |
|
17 |
|
Синтез фольклорних і літературних елементів у творі. МТ Кінофільм «Казка про зоряного хлопчика» (режисер Л. Нечаєв, Білорусь, 1983) та ін. |
|
18 |
|
Роальд Дал (1916–1990). «Чарлі і шоколадна фабрика». |
|
19 |
|
Казкові пригоди персонажів на шоколадній фабриці Віллі Вонки. ТЛ Тема та ідея художнього твору. Поглиблення поняття сюжет. ЛК Національні особливості літературних казок зарубіжних письменників. |
|
20 |
|
Шлях хлопчика Чарлі до своєї мети. Доброта, щирість і наполегливість головного героя. |
|
21 |
|
Зображення родинних стосунків у творі: сім’я Бакетів, інші родини. |
|
22 |
|
Образи дітей і дорослих у повістіказці. Вади й небезпеки сучасного світу, їх утілення у творі. Утвердження співчуття, милосердя, взаємодопомоги, відповідальності, морального вибору. МТ Фільмографія: кінофільм «Чарлі і шоколадна фабрика» (режисер Т. Бертон, США, Велика Британія, 2005) та ін. |
|
23 |
|
Контрольна робота |
|
Слухаємо голоси природи (9 годин) |
|||
24 |
|
Зарубіжні поети про природу: Й.В. Ґете (1749-1832) («Нічна пісня подорожнього»), Г. Гейне (1797-1856) («Задзвени із глибини…»). Поетизація природи, Повторення: переклад і оригінал. Повторення: персоніфікація.Загальне уявлення про епітет. ЛК Описи природи, тварин у художній літературі та інших видах мистецтва Для вивчення напам’ять 1 твір за вибором вчителя. |
Виявляє і відтворює прихований зміст вірша, розрізняючи невербальні засоби (інтонацію, силу голосу, логічні наголоси, темп, паузи, міміку, жести, пози), використані для передачі прихованого змісту; порівнює окремі елементи (теми, образи, тощо) вірша та його переклади; висловлює власні почуття, враження та ставлення щодо зображених у художньому тексті картин природи, подій; спостерігає за окремими мовними явищами на прикладі пейзажної поезії; добирає відповідно до поставленого завдання або самостійно визначених цілей інформацію (цитати) з одного чи кількох художніх текстів; правильно наголошує загальновживані слова; конструктивно спілкується, використовуючи типові мовленнєві конструкції; розуміє важливість оволодіння іноземною мовою і потребу користуватися нею як засобом спілкування; цінує красу і багатство української мови; усвідомлює роль мови як основи творення нації і держави; обґрунтовує своє ставлення до змісту і форми художнього тексту; визначає основні порушені в художньому тексті проблеми, пов’язуючи їх із життєвим досвідом; висловлює власну думку про події у творі; використовує у власному мовленні слова в прямому і переносному значеннях, синоніми, антоніми, багатозначні слова для досягнення мети спілкування; визначає тему, основну ідею, важливі деталі художнього тексту.
|
25 |
|
Джозеф-Редьярд Кіплінг (1865–1936). «Мауглі». Історія хлопчика, якого виховали тварини, його дружба з ними. ТЛ Пейзаж, оповідання. УС Українські переклади творів зарубіжних авторів про природу. |
|
26 |
|
Сміливість, кмітливість, доброта Мауглі. |
|
27 |
|
Яскравість характерів персонажів-тварин, утілення в них людських рис. ЛК Описи природи, тварин у науково-популярних текстах, художній літературі та інших видах мистецтва. |
|
28 |
|
Закони джунглів і цінності людського життя. Ідея відповідальності людини за природний світ. МТ Фільмографія: «Книга Джунглів» (режисер Дж. Фавро, США, 2016), «Мауглі» (режисер Е. Серкіс, США, Велика Британія, Індія,2018) та ін |
|
29 |
|
Ернест Сетон-Томпсон (1860–1946). «Лобо».. ТЛ Поглиблення понять: пейзаж, оповідання. УС Українські переклади творів зарубіжних авторів про природу. |
|
30 |
|
Авторські спостереження за світом природи |
|
31 |
|
Образи тварин, розкриття їх у подіях оповідання, авторських характеристиках. ЛК Описи природи, тварин у науково-популярних текстах, художній літературі та інших видах мистецтва. |
|
32 |
|
Утвердження любові до всього живого, гуманного ставлення людей до тварин. МТ Фільмографія: «Лобо» (режисери Джеймс Алгар, Джек Коуффер, США, 1962), «Лобо» (режисер Стів Гудер, США, 2007), «Хроніки тварин Сетона» |
|
33 |
|
Контрольна робота |
|
Сила творчої уяви (8 годин) |
|||
34 |
|
Льюїс Керролл (1832–1898). «Аліса в Країні Див» (2-3 ТЛ Персонаж, герой/ героїня літературного твору. Поглиблення понять: тема та ідея художнього твору, сюжет. |
Усно відтворює зміст художнього тексту, акцентуючи увагу на окремих деталях; фіксує основний зміст художнього тексту, медіатексту) відповідно до поставленого завдання; з допомогою інших осіб або самостійно добирає і створює графічні та візуальні засоби передачі інформації, зокрема щодо художнього твору (фабула, розрізнення персонажів, установлення зв’язків між ними тощо); добирає відповідно до поставленого завдання або самостійно визначених цілей інформацію з одного чи кількох джерел (інформаційних і художніх текстів, медіатекстів); визначає тему, окремі мікротеми, основну ідею, важливі деталі художнього тексту; систематизує та узагальнює різні думки, виявляючи в них спільне і різне; пов’язує, зіставляє прочитане із життєвим досвідом, власне ставлення до життєвих випробувань та ставлення до них героїні твору; реагує на почуте і прочитане, уточнюючи важливі для розуміння деталі (наприклад, стосунки між героями/героїнями, причини і наслідки трагічних подій у романі, погляд на події Полліанни); аналізує емоційний стан літературних персонажів, їхні вчинки для моделювання власної поведінки та формування базових морально-етичних норм, виявляючи толерантність; висловлює власні почуття, враження та ставлення щодо зображених у художньому тексті людей, подій та ситуацій; передає художній текст словесно (переказ тощо) і графічно (схема, таблиця тощо). дотримується правил вимовляння слів; правильно наголошує загальновживані слова; використовує у власному мовленні слова в прямому і переносному значеннях, синоніми, антоніми, багатозначні слова, фразеологізми для досягнення мети спілкування; на прикладі літературних творів спостерігає за окремими мовними явищами; використовує твори мистецтва як засіб комунікації з іншими особами. |
35 |
|
Образ Аліси, світ її уяви та захопливі пригоди. РМ (п) Складання плану до образу героїні |
|
36 |
|
Особливості художньої мови твору. |
|
37 |
|
Утілення ідеї особистої
ЛК Утілення сюжетів творів зарубіжних письменників в МТ Фільмографія: «Аліса у Дивокраї» (режисер Є. Пружанський, Україна (СРСР), 1981), «Аліса у Дивокраї» (режисер Т. Бертон, США, 2010), «Аліса у Дивокраї» (режисер Г. Ласке, США, 1951), «Полліанна» (режисер Д. Свіфт, США, 1960), «Полліанна» (режисер С. Хардінг, Велика Британія, 2003) |
|
38 |
|
Елеанор Портер (1868–1920). «Полліанна» (3-4 розділи за вибором учителя). Щирість, мужність і оптимізм Полліанни, її позитивний вплив на життя міста, долю інших людей. |
|
39 |
|
Творча фантазія головної героїні. Художні засоби розкриття образу Полліанни. |
|
40 |
|
Зміни у внутрішньому світі й житті інших персонажів після зустрічі з Полліанною. |
|
41 |
|
РМ (у) Ідея відчуття радості життя, що змінює світ на краще. |
|
42 |
|
Контрольна робота |
|
У вирі захопливих пригод (8 годин) |
|||
43 |
|
Марк Твен (1835–1910). «Пригоди ТЛ Повість. Поглиблення понять: персонаж, герой/героїня літературного твору. ЛК Художні твори для дітей і про дітей у сучасному мистецтві. УС Переклади творів українською мовою. |
Реагує на прочитане, уточнюючи важливі для розуміння деталі; усно відтворює зміст інформаційного та художнього тексту, акцентуючи увагу на окремих деталях; фіксує основний зміст художнього тексту відповідно до поставленого завдання; добирає відповідно до поставленого завдання або самостійно визначених цілей інформацію з одного чи кількох джерел — інформаційних і художніх текстів; визначає тему, окремі мікротеми, основну ідею, важливі деталі художнього тексту; аналізує емоційний стан літературних персонажів, їхні вчинки для моделювання власної поведінки та формування базових морально-етичних норм, виявляючи толерантність; висловлює та обґрунтовує власні почуття, враження та ставлення щодо зображених у художньому тексті людей, подій, ситуацій; пояснює значення здобутої з прочитаного художнього тексту інформації в контексті власного досвіду для розв’язання визначених завдань; встановлює актуальність інформації в художньому тексті на основі власного досвіду; передає художні тексти словесно (переказ, конспект тощо) і графічно (схема, таблиця тощо); експериментує з художнім текстом, за аналогією, у разі потреби звертається по допомогу до інших осіб; дотримується правил вимовляння слів; використовує у власному мовленні слова в прямому і переносному значеннях, синоніми, антоніми, багатозначні слова, фразеологізми для досягнення мети спілкування; використовує твори мистецтва як засіб комунікації з іншими особами. |
44 |
|
Том Соєр і Гекльберрі Фінн. Том Соєр і Беккі Тетчер. |
|
45 |
|
Життя містечка і пригоди юних друзів. стосунках з іншими. МТ Сучасні українські та зарубіжні письменники про літературу й читання (виступи, інтерв’ю, пости тощо). Фільмографія: «Пригоди Тома Соєра і Гекльберрі Фінна» (режисер С. Говорухін, Україна (СРСР), 1981), «Щасливе сімейство мумі-тролів» режисер Х. Сайто, М. Кодзіма, Японія, Фінляндія, Нідерланди, 1990), «Долина мумі-тролів» (режисер С. Бокс, Д. Роббі, Фінляндія, Велика Британія, 2019). |
|
46 |
|
Мрії Тома, його витівки, бажання самоствердитися. Риси характеру Тома, що розкриваються в |
|
47 |
|
Сміливість і заповзятливість Тома Соєра та його друзів, їхнє прагнення зробити довколишній світ цікавішим і людянішим. |
|
48 |
|
Туве Янсон (1914–2001). «Капелюх Чарівника». |
|
49 |
|
Чарівність художнього світу твору. |
|
50 |
|
Казкові персонажі, утілення в них ідей доброти, щирості, сімейних цінностей |
|
51 |
|
Контрольна робота |
|
Підсумки (1,5 години) |
|||
52 |
|
ПЧ. Астрід Анна Емілія Ліндґрен. «Пеппі Довгапанчоха». Дивовижний світ мрій і пригод Пеппі та її друзів у повісті «Пеппі Довгапанчоха». Безжурний характер і винахідливість Пеппі, її вміння перетворювати життя на диво. ЛК Фільмографія: «Пеппі Довгапанчоха» (режисер У.Хелльбум, Швеція, Німеччина, 1969) УС Утілення сюжетів творів зарубіжних письменників в образотворчому та музичному мистецтві.
|
Конструктивно спілкується, використовуючи типові мовленнєві конструкції; обстоює власну позицію щодо окремих питань; аргументує власні читацькі вподобання, використовуючи термінологію; називає прізвища авторів літературних творів; називає твори, прочитані в позаурочний час; взаємодіє із співрозмовниками, супроводжуючи власне мовлення окремими вербальними та невербальними засобами для досягнення комунікативної мети; регулює власні емоції в комунікації; збагачує міжособистісну комунікацію позитивними емоціями. |
53 |
|
ПЧ. Ернст Теодор Амадей Гофман «Лускунчик і Мишачий король». Реальний світ і вигадка в казці. Характер головної героїні (Марі). Фантастичні перетворення персонажів. Битва добра і зла. Символічний образ Різдва, різдвяної ялинки. Ідеї добра, людяності, любові. Значення мрії в житті людини. (УС) Утілення сюжетів творів зарубіжних письменників в образотворчому та музичному мистецтві (ЛК) Фільмографія: балет «Лускунчик» на музику П. Чайковського. «Лускунчик і чотири королівства» (режисер Л. Гальстрем, США, 2018) https://cutt.ly/6U6Tqc2 |
|
54 |
|
Художні твори класики й сучасності, прочитані протягом навчального року. Актуальні теми, ідеї, сюжети творів. |
1