ВСЕСВІТНЯ ІСТОРІЯ (від 1945 р. до сучасності). 11 клас
(1 година на тиждень, 35 – на рік)
Складено згідно навчальної програми «Історія України.Всесвітня історія 6–11 класи», затвердженої наказом МОН України від 03 серпня 2022 року № 698
Підручник, який використовується на уроках- І. Я. Щупак -2019
№ ур. |
Дата |
Прим. |
Зміст навчально- пізнавальної діяльності |
Очікувані результати навчання |
Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт. |
І семестр |
|||||
Розділ 1. Облаштування повоєнного світу. |
|||||
|
05.09 |
§1 |
Риси Ялтинсько-Потсдамської системи міжнародних відносин. Організація Об’єднаних Націй, Україна – співзасновниця ООН. Спеціалізовані організації під егідою ООН. «Загальна декларація прав людини» (1948 р.) і міжнародні пакти про права людини (1966 р.). |
Знати: – час створення ООН, Організації Об’єднаних Націй з питань освіти, науки і культури (ЮНЕСКО), Світового банку; поділу Німеччини; утворення НАТО і ОВД. Розуміти: – поняття: «біполярний (двополюсний) світ», «доктрина», «конфронтація», «соціалістичний табір», «холодна війна»; – характерні риси Ялтинсько-Потсдамської системи міжнародних відносин; – мету, принципи та механізми діяльності ООН, спеціалізованих організацій під егідою ООН, критерії ефективності діяльності ООН; – вплив «плану Маршалла» на відбудову повоєнної Європи і формування «двополюсного світу»; – значення «Загальної декларації прав людини» (1948 р.) і міжнародних пактів про права людини (1966 р.) як основи сучасного міжнародного права. Уміти: – встановити послідовність подій повоєнних часів, пов’язаних з утворенням «двополюсного світу»; – використовувати карту як джерело інформації про територіальні зміни в Європі за підсумками війни; – встановити причини і наслідки розв’язування «холодної війни». |
Орієнтовна тема для навчального проєкту. – Реалізація завдань ООН її спеціалізованими організаціями: приклади діяльності. |
|
12.09 |
§2 |
Включення Центрально- Східної Європи до сфери впливу радянської/совєтської імперії. Початок «холодної війни». Меморандум Джорджа Кеннана і промова Вінстона Черчіля у Фултоні. Доктрина Гаррі Трумена і «план Маршалла». Поділ Німеччини. Організація Північноатлантичного договору (Північноатлантичний альянс, НАТО) та Організація Варшавського договору (ОВД): закріплення біполярності світу.
|
||
|
19.09 |
§ с.203 |
Корейська війна 1950-1953 рр. та Карибська криза 1962 р. і загроза ядерної катастрофи. Спроби подолання міжнародних криз. |
||
|
26.09 |
|
Навчальний проєкт; – Реалізація завдань ООН її спеціалізованими організаціями: приклади діяльності. |
||
Розділ 2. ДЕРЖАВИ ПІВНІЧНОЇ АМЕРИКИ ТА ЗАХІДНОЇ ЄВРОПИ: ФОРМУВАН- НЯ ПОСТІНДУСТРІАЛЬНОГО СУСПІЛЬСТВА |
|||||
|
03.10 |
|
Концепція постінду- стріального (інформаційного) суспільства. Зміцнення демократії на Заході після Другої світової війни: розширення прав людини. Падіння авторитарних режимів у Південно-Західній Європі в 1970-х рр. Утвердження принципів громадянського суспільства. Тенденції повоєнного розвитку партійних систем. |
Знати: – час рейганоміки і тетчеризму, падіння авторитарних режимів у Греції, Португалії та Іспанії, виступів афроамериканців за громадянські права у США; «червоного травня» у Франції; укладення Римських угод та Маастрихтського договору. Розуміти: – поняття: «брексіт», «економічне диво», «маккартизм», «науково-технічна революція», «неоконсерватизм», «неолібералізм», «рейганоміка», «соціальне ринкове господарство», «тетчеризм»; – основні тенденції розвитку політичних систем країн Заходу у другій половині ХХ – на початку ХХІ ст.; – причини утвердження США як провідної держави «вільного світу»; – значення об’єднання Німеччини й утворення Європейського Союзу; – внесок української діаспори в науково-технічну революцію. Уміти: – встановити послідовність і синхронність подій, пов’язаних з утвердженням у Західній Європі ліберальної демократії та соціальної ринкової економіки; – використовувати карту як джерело інформаціїпро процеси економічної інтеграції Західної Європи; – схарактеризувати шведську соціальну модель, процеси зміцнення демократії та формування соціального ринкового господарства на Заході в другій половині ХХ – у першій чверті ХХІ ст.; етнонаціональні проблеми Заходу та оцінити шанси на їх розв’язання у найближчому майбутньому; – визначити особливості «економічного дива» у Федеративній Республіці Німеччині (ФРН) та Італії; – визначити причини та наслідки руху афроамериканців за громадянські права, боротьби за права конфесійних, мовних і сексуальних меншин у країнах Заходу; – визначити причини та ознаки кризових явищ в ЄС, розробити стратегію їх подолання; – визначити роль США та ЄС в сучасних міжнародних відносинах; – висловлювати обґрунтовані судження про громадсько-політичну діяльність Ангели Меркель, Бориса Джонсона, Джозефа Байдена, Джона Кеннеді, Конрада Аденауера, Маргарет Тетчер, Мартіна Лютера Кінга, П’єра Трюдо, Рональда Рейгана, Франсуа Міттерана, Шарля де Голля. |
Орієнтовні теми для практичних занять. – Процеси демократизації в країнах Західної Європи і Америки у другій половині ХХ – початку ХХІ ст.: причини, специфіка і наслідки. – Молодіжна контркультура: вплив на формування постіндустріального світу. Орієнтовна тема для навчального проєкту. – Українська діаспора в Америці та в Європі. Орієнтовна тема для написання есе. – Яким має бути сучасний політичний лідер? |
|
10.10 |
|
Рух афроамериканців США за громадянські права.Молодіжні виступи кінця 1960-х рр. Рух хіппі. Прояви етнонаціоналізму (проблеми Квебеку, Ольстеру, «баскське питання»). Боротьба за права конфесійних, мовних і сексуальних меншин. Пркатична робота: Молодіжна контркультура: вплив на формування постіндустріального світу. |
||
|
17.10 |
|
Транснаціональні корпорації. Науково-технічна революція (НТР) і зростання ролі професійних фахівців і
техніків. Перехід від виробництва послуг. Політика зменшення соціальної нерівності. Німецьке та італійське «економічне диво». «Рейганоміка». «Тетчеризм». Соціальне ринкове господарство. Шведська соціальна модель. |
||
|
31.10 |
|
Об’єднання Німеччини. Країни й організації – центри ухвалення рішень, важливих для безпеки, розвитку і стабільності в сучасному світі. |
||
|
07.11 |
|
Від Європейського економічного співтовариства (ЄЕС) до Європейського союзу (ЄС). Навчальний проєкт :Українська діаспора в Америці та в Європі. |
||
|
14.11 |
|
Урок контролю навчальних досягнень учнів з розділів 1-2 |
|
|
Розділ 3. ДЕРЖАВИ ЦЕНТРАЛЬНО-СХІДНОЇ ЄВРОПИ: ТРАНСФОРМАЦІЙНІ ПРОЦЕСИРозділ 3. ДЕРЖАВИ ЦЕНТРАЛЬНО-СХІДНОЇ ЄВРОПИ: ТРАНСФОРМАЦІЙНІ ПРОЦЕСИ |
|||||
|
21.11 |
|
Результати Другої світової війни для народів Центрально-Східної Європи. |
Знати: – час Угорської революції, «Празької весни», утворення РЕВ; перебудови в СРСР/СССР, «оксамитових революцій», розпаду СРСР/СССР, Югославії та Чехословаччини. Розуміти: – поняття: «гласність», «оксамитова революція», «перебудова», «Празька весна», «самоврядний соціалізм», «соціалізм із людським обличчям», «шокова терапія»; – вплив на розвиток регіону Центрально-Східної Європи політичних процесів в СРСР/СССР та «холодної війни»; – особливості втілення сталінської моделі соціалізму в країнах Центрально-Східної Європи. Уміти: – визначити роль СРСР/СССР у формуванні соціально-економічної і політичної ситуації у країнах Центрально-Східної Європи у період сталінської диктатури та постсталінські часи; роль етнічних проблем у війні в колишній Югославії; – використовувати карту як джерело інформації про процес трансформації держав соціалістичного табору наприкінці 80-х років ХХ ст.; – встановити причини революції в Угорщині, Празької весни, розпаду СРСР/СССР і падіння комуністичних режимів у Центрально-Східній Європі. – порівняти трансформаційні процеси в країнах Центрально-Східної Європи; – визначити роль країн Центрально-Східної Європи в сучасних міжнародних відносинах; – висловлювати аргументовані судження про діяльність Анджея Дуди, Вацлава Гавела, Далі Грибаускайте, Йосифа Броз Тіто, Леха Валенси, Олександра Дубчека. |
Орієнтовні теми для навчальних проєктів.
– «Празька весна» 1968 року. – Роль лідерів у трансформаційних процесах у країнах Центрально-Східної Європи на зламі 1980–1990-х рр. (на прикладі Вацлава Гавела, Леха Валенси та інших). – Моделі історичної пам’яті про Другу світову війну та їх вплив на формування громадянської ідентичності. – Роль пропаганди в тоталітарному суспільстві (на прикладі гітлерівської Німеччини, сталінського СРСР/СССР, путінської Росії та ін.). |
|
28.11 |
|
Сталінська модель соціалізму та її втілення в Польщі, Угорщині, Болгарії, Румунії, Чехословаччині. Особливості розвитку Югославії. Доля українців у країнах Центрально-Східної Європи. Операція «Вісла». Спроба економічної інтеграції держав-сателітів СРСР/СССР; Рада економічної взаємодопомоги (РЕВ). Криза комуністичних режимів країн Центрально-Східної Європи. Антикомуністичні виступи: заворушення в НДР у 1953 р., Угорська революція 1956 р. і «Празька весна» 1968 р. Спроби модернізації суспільно- політичного устрою та радянська/совєтська інтервенція в Чехословаччину. |
||
|
05.12 |
|
СРСР/СССР після смерті Сталіна. «Хрущовська відлига». Наростання системних кризових явищ у країнах регіону в 70–80-х рр. ХХ ст. Перебудова в СРСР/СССР. Навчальний проєкт : Роль пропаганди в тоталітарному суспільстві (на прикладі гітлерівської Німеччини, сталінського СРСР/СССР, путінської Росії та ін.). |
||
|
12.12 |
|
«Оксамитові революції» в країнах Східної Європи. Розпад Радянського/Совєтського Союзу, Югославії та Чехословаччини. Політичні, економічні, соціальні та національні трансформації. Країни Центрально-Східної Європи у першій чверті ХХІ ст., їхня роль у сучасних міжнародних відносинах. Політична, економічна та ідеологічна експансія Російської Федерації. |
||
|
19.12 |
|
Урок контролю навчальних досягнень учнів з розділу 3 |