Календарне планування з біології для учнів 9 класу загальноосвітніх закладів за новою програмою
9 клас
(70 год – 2 год на тиждень, з них 2 год – резервні)
9 клас
(70 год – 2 год на тиждень, з них 2 год – резервні)
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Зміст навчання |
||||||||||||||||||||
Вступ (2 год) |
|||||||||||||||||||||
Діяльність (уміння) |
Знання |
№ |
Дата |
Зміст |
Наскрізні змістові лінії |
||||||||||||||||
практикує: - методи біологічних досліджень у пізнанні окремих явищ живої природи (описовий, експериментальний, моделювання, моніторинг, статистичний — представлення даних); аналізує та порівнює: - біологічні системи, що перебувають на різних рівнях організації; моделює / створює моделі: - простих біологічних систем різних рівнів (наприклад, системи органів людини, угруповання тощо) |
оперує термінами: - описовий метод, експериментальний метод, моделювання називає: - основні галузі біології; - рівні організації життя; наводить приклади: - біологічних систем, що перебувають на різних рівнях організації; пояснює: - значення методів біологічних досліджень у пізнанні живої природи; - зв’язок біології з іншими природничими й гуманітарними науками; характеризує: - методи біологічних досліджень (описовий, експериментальний, моделювання) |
1 |
|
Біологія як наука. Предмет біології. Основні галузі біології та її місце серед інших наук. Рівні організації біологічних систем. |
|
||||||||||||||||
2 |
|
Основні методи біологічних досліджень |
|||||||||||||||||||
Ставлення |
|||||||||||||||||||||
усвідомлює: відмінність системи від її дискретних елементів та залежність функціонування системи від взаємозв’язків між елементами різних рівнів |
|||||||||||||||||||||
Тема 1. Хімічний склад клітини (7 год) |
|||||||||||||||||||||
Діяльність (уміння) |
Знання |
№ |
Дата |
Зміст |
Наскрізні змістові лінії |
||||||||||||||||
розпізнає: - приклади органічних речовин за назвами; досліджує / спостерігає: - приклади дії ферментів; розв’язує: - елементарні вправи з молекулярної біології зі структури білків та нуклеїнових кислот; аналізує та порівнює: - структурні рівні організації білків; - властивості органічних молекул |
оперує термінами: - полімер, білки, нуклеїнові кислоти, фермент називає: - органічні та неорганічні речовини, що входять до складу організмів; - складові атома (міжпредметні); - типи хімічних зв’язків (ковалентні, йонні, водневі), гідрофобна взаємодія (міжпредметні); описує: - властивості та біологічну роль води, ліпідів, вуглеводів; - будову, властивості та функції білків, структурні рівні організації білків; - будову й функції нуклеїнових кислот; наводить приклади: - продуктів, що містять білки, ліпіди та вуглеводи; пояснює: - необхідність зовнішніх джерел енергії для існування біологічних систем; - роль АТФ у життєдіяльності організмів; - роль білків у життєдіяльності організмів; - роль нуклеїнових кислот у спадковості організмів |
3 |
|
Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки. |
|
||||||||||||||||
4 |
|
Органічні молекули. |
|||||||||||||||||||
5 |
|
Вуглеводи та ліпіди. |
|||||||||||||||||||
6 |
|
Поняття про біологічні макромолекули – біополімери. Білки, їхня структурна організація та основні функції. Ферменти, їхня роль у клітині. Лабораторні дослідження:Властивостей ферментів. |
|||||||||||||||||||
7 |
|
Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації. АТФ. |
|||||||||||||||||||
8 |
|
Практичні роботи № 1. Розв’язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот |
|||||||||||||||||||
9 |
|
Узагальнення і систематизація знань з теми |
|||||||||||||||||||
Ставлення |
|||||||||||||||||||||
висловлює та обґрунтовує судження: - про спільність складу та різницю вмісту хімічних елементів у живій та неживій природі; - щодо необхідності різних продуктів харчування в раціоні людини; робить висновок:- про необхідність вживання людиною різноманітних продуктів харчування; - про значення моделювання в розумінні хімічної будови живих організмів; усвідомлює значення:- внеску вчених у розвиток біохімії (І. Ф. Мішер, Ф. Крік, Дж. Уотсон, Р. Франклін та ін.), у тому числі й українських (О. В. Палладін, О. В. Данилевський, Я. О. Парнас) |
|||||||||||||||||||||
Тема 2. Структура клітини (7 год) |
|||||||||||||||||||||
Діяльність (уміння) |
Знання |
№ |
Дата |
Зміст |
Наскрізні змістові лінії |
||||||||||||||||
порівнює: - будову клітини прокаріотів й еукаріотів; - будову клітин рослин, тварин, грибів; дотримується правил: - виготовлення мікропрепаратів та розгляду їх за допомогою мікроскопа; - виконання малюнків біологічних об’єктів; спостерігає: - елементи будови клітини на постійних і тимчасових мікропрепаратах; аналізує: - взаємозв’язок між будовою та функціями органел; - взаємозв’язок між будовою та функціями ядра |
оперує термінами:- еукаріоти, прокаріоти, віруси, клітинна мембрана, цитоплазма, ендоплазматичний ретикулум, апарат Гольджі, лізосоми, вакуолі, цитоскелет називає:- методи дослідження клітин; - складові цитоплазми; - основні клітинні органели та їхні функції; - основні компоненти та функції ядра; наводить приклади: - про- та еукаріотичних організмів; - рухів клітин і внутрішньоклітинних рухів; розпізнає:- компоненти клітин на схемах та електронних мікрофотографіях; пояснює:- роль мембран у життєдіяльності клітин; - взаємозв’язок клітини із зовнішнім середовищем; характеризує:- хімічний склад клітинної мембрани |
10 |
|
Методи дослідження клітин. Типи мікроскопії. |
|
||||||||||||||||
11 |
|
Структура еукаріотичної клітини: клітинна мембрана, цитоплазма та основні клітинні органели. Демонстрування моделей-аплікацій, що ілюструють будову клітини, мікропрепаратів клітин рослин і тварин. |
|||||||||||||||||||
12 |
|
Структура еукаріотичної клітини: клітинна мембрана, цитоплазма та основні клітинні органели. Демонстрування моделей-аплікацій, що ілюструють будову клітини, мікропрепаратів клітин рослин і тварин. |
|||||||||||||||||||
13 |
|
Ядро, його структурна організація та функції. |
|
||||||||||||||||||
14 |
|
Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: прокаріотична та еукаріотична клітина, рослинна та тваринна клітина. |
|||||||||||||||||||
15 |
|
Лабораторні роботи 1. Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин. |
|||||||||||||||||||
16 |
|
Узагальнення і систематизація знань з теми |
|||||||||||||||||||
Ставлення |
|||||||||||||||||||||
застосовує знання:- для доказу єдності органічного світу; висловлює судження: - щодо ролі клітини як елементарної структурної одиниці живих систем; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток знань про клітину (Т. Шванн, М. Шлейден, К. Гольджі та ін.) |
|||||||||||||||||||||
Тема 3. Принципи функціонування клітини (6 год) |
|||||||||||||||||||||
Діяльність (уміння) |
Знання |
№ |
Дата |
Зміст |
Наскрізні змістові лінії |
||||||||||||||||
характеризує: - процеси фотосинтезу, клітинного дихання як джерел енергії для клітин;
аналізує: зелений колір рослин); порівнює: - процеси фотосинтезу та хемосинтезу |
оперує термінами: - метаболізм, клітинне дихання, мітохондрії, фотосинтез, пластиди, хемосинтез називає: - процеси обміну речовин та енергії, які відбуваються в цитоплазмі клітини; - органели клітини, у яких відбувається дихання та фотосинтез; наводить приклади: - процесів розщеплення органічних речовин, що відбуваються в клітині |
17 |
|
Обмін речовин та енергії. |
Здоров’я і безпека (орієнтує на застосування знання про процеси життєдіяльності клітини для мотивації здорового способу життя) Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на усвідомлення планетарної ролі фотосинтезу як одного з основних механізмів підтримання гомеостазу в атмосфері) |
||||||||||||||||
18 |
|
Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах. |
|||||||||||||||||||
19 |
|
Клітинне дихання. Біохімічні механізми дихання. |
|||||||||||||||||||
20 |
|
Фотосинтез: світлова та темнова фаза. Хемосинтез. |
|||||||||||||||||||
21 |
|
Базові принципи синтетичних процесів у клітинах та організмах |
|||||||||||||||||||
22 |
|
Узагальнення і систематизація знань з теми |
|||||||||||||||||||
Ставлення |
|||||||||||||||||||||
висловлює судження - щодо значення процесів фотосинтезу, хемосинтезу, клітинного дихання для забезпечення енергетичних потреб організмів; - щодо планетарної ролі фотосинтезу; застосовує знання про: - процеси життєдіяльності клітини для мотивації здорового способу життя; робить висновок: - про схожість процесів обміну речовин, що відбуваються в клітинах організмів різних груп організмів; - про значення методу моделювання у вивченні клітинних процесів |
|||||||||||||||||||||
Тема 4. Збереження та реалізація спадкової інформації (12 год) |
|||||||||||||||||||||
Діяльність (уміння) |
Знання |
№ |
Дата |
Зміст |
Наскрізні змістові лінії |
||||||||||||||||
характеризує: - процес транскрипції; - процес біосинтезу білка; - процес реплікації ДНК; - генетичний код та його значення в біосинтезі білків; - взаємозв’язок між будовою та функціями хромосом; - процеси мітозу та мейозу в еукаріотів; - етапи клітинного циклу; - етапи онтогенезу в рослин і тварин; порівнює:- процеси транскрипції та реплікації; - процеси мітозу та мейозу |
оперує термінами: - ген, генетичний код, ядро, хромосоми, рибосоми, транскрипція, трансляція, мітоз, мейоз називає: - типи генів; - етапи реалізації спадкової інформації; - фази мітозу та мейозу; - періоди онтогенезу в багатоклітинних організмів; наводить приклади: - застосування принципу комплементарності нуклеотидів |
23 |
|
Гени та геноми. Будова генів та основні компоненти геномів про- та еукаріотів. |
|
||||||||||||||||
24 |
|
Транскрипція. |
|||||||||||||||||||
25 |
|
Основні типи РНК. |
|||||||||||||||||||
26 |
|
Генетичний код. Біосинтез білка. |
|||||||||||||||||||
27 |
|
Подвоєння ДНК; репарація пошкоджень ДНК. |
|||||||||||||||||||
28 |
|
Поділ клітин: клітинний цикл, мітоз. Мейоз. |
|||||||||||||||||||
29 |
|
Рекомбінація ДНК. |
|||||||||||||||||||
30 |
|
Статеві клітини та запліднення. |
|||||||||||||||||||
31 |
|
Етапи індивідуального розвитку. |
|||||||||||||||||||
32 |
|
Лабораторні дослідження: фаз мітозу (на прикладі клітин кореня цибулі). |
|||||||||||||||||||
33 |
|
Практичні роботи 1. Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції |
|||||||||||||||||||
34 |
|
Узагальнення і систематизація знань з теми |
|||||||||||||||||||
Ставлення |
|||||||||||||||||||||
робить висновок: - про визначну роль спадкового апарату клітини |
|||||||||||||||||||||
Тема 5. Закономірності успадкування ознак (11 год) |
|||||||||||||||||||||
Діяльність (уміння) |
Знання |
№ |
Дата |
Зміст |
Наскрізні змістові лінії |
||||||||||||||||
застосовує знання: - для складання схем схрещування; - для оцінки спадкових ознак у родині та планування родини; - для обґрунтування заходів захисту від впливу мутагенних факторів; характеризує: - успадкування, зчеплене зі статтю; - мінливість: комбінативну, мутаційну, модифікаційну; - можливості діагностики спадкових хвороб людини; порівнює: - модифікаційну та мутаційну мінливість; - успадкування домінантних і рецесивних ознак; дотримується правил: - складання схем родоводів; застосовує знання: - для оцінки спадкових ознак у родині та планування родини
|
оперує термінами: - алель, генотип, фенотип, мутація (точкова, хромосомна, геномна), мутаген |
35 |
|
Класичні методи генетичних досліджень. |
Здоров’я і безпека (орієнтує на розуміння важливості генетичного консультування та молекулярних методів діагностики задля народження здорових дітей, на глибоке засвоєння впливу на потомство шкідливих звичок батьків: тютюнокуріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин) |
||||||||||||||||
36 |
|
Генотип та фенотип. Алелі. Закони Менделя. |
|||||||||||||||||||
37 |
|
Генотип та фенотип. Алелі. Закони Менделя. Ознака як результат взаємодії генів. Поняття про зчеплення генів і кросинговер. Демонстрування схем схрещування, що ілюструють основні генетичні закономірності. |
|||||||||||||||||||
називає: - методи генетичних досліджень; - закони Менделя; - форми мінливості; - мутагенні фактори; - види мутацій; - зчеплення генів у хромосомах; наводить приклади: - спадкової мінливості; - неспадкової мінливості; - спадкових захворювань людини; пояснює: - поняття: домінантний та рецесивний алелі, гомозигота, гетерозигота; - значення генотипу й умов середовища для формування фенотипу |
|||||||||||||||||||||
38 |
|
Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю. |
|||||||||||||||||||
39 |
|
Форми мінливості. |
|||||||||||||||||||
40 |
|
Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій. |
|||||||||||||||||||
41 |
|
Спадкові захворювання людини. Генетичне консультування. Сучасні методи молекулярної генетики. |
|||||||||||||||||||
42 |
|
Лабораторні дослідження мінливості в рослин і тварин. |
|||||||||||||||||||
43 |
|
Практичні роботи 2. Складання схем схрещування. |
|||||||||||||||||||
44 |
|
Проект Складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак (за вибором учня) / родовід родини видатних людей (за вибором учня) |
|||||||||||||||||||
45 |
|
Узагальнення і систематизація знань з теми
|
|||||||||||||||||||
Ставлення |
усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток генетичних знань (Г. Мендель, Т. Х. Морган та ін.), у тому числі й українських (С.М. Гершензон) |
||||||||||||||||||||
висловлює судження: - про важливість генетичного консультування та молекулярних методів діагностики в сучасній генетиці; - щодо впливу на потомство шкідливих звичок батьків (тютюнокуріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин);
|
|||||||||||||||||||||
Тема 6. Еволюція органічного світу (7 год) |
|||||||||||||||||||||
Діяльність (уміння) |
Знання |
№ |
Дата |
Зміст |
Наскрізні змістові лінії |
||||||||||||||||
характеризує: - розвиток поглядів на походження різноманіття живих істот; порівнює: - географічне й екологічне видоутворення; дотримується правил: - складання елементарних таблиць, схем, що демонструють еволюційний розвиток рослинного й тваринного світу Землі |
оперує термінами:- вид, популяція, еволюція, природний добір, антропогенез дає визначення понять:- конвергенція, дивергенція, паралелізм; пояснює:- основні положення сучасної теорії еволюції; - популяцію як елементарну одиницю еволюції; - основні характеристики популяції; - елементарні фактори еволюції; - критерії виду; - способи видоутворення; - докази еволюції;
- види природного добору; - етапи еволюції людини; - різноманіття організмів як результат еволюції; наводить приклади:- адаптації організмів до умов середовища; - викопних організмів різних геологічних епох |
46 |
|
Популяції живих організмів та їх основні характеристики. |
|
||||||||||||||||
47 |
|
Еволюційні фактори. Механізми первинних еволюційних змін. |
|||||||||||||||||||
48 |
|
Механізми видоутворення. |
|||||||||||||||||||
49 |
|
Розвиток еволюційних поглядів. Теорія Ч. Дарвіна. Роль палеонтології, молекулярної генетики в обґрунтуванні теорії еволюції. |
|||||||||||||||||||
50 |
|
Еволюція людини. Етапи еволюції людини. |
|||||||||||||||||||
51 |
|
Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя |
|||||||||||||||||||
52 |
|
Узагальнення і систематизація знань з теми |
|||||||||||||||||||
Ставлення |
|||||||||||||||||||||
висловлює судження: - щодо співвідношення біологічних та соціокультурних факторів у розвитку людини; робить висновок: - про єдність органічного світу, що проявляється через його розмаїття; - про значення моделювання в дослідженні еволюційних процесів різних рівнів; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток еволюційного учення (Е. Геккель, Ч. Дарвін, Ж.- Б. Ламарк та ін.), у тому числі й українських (О. О. Ковалевський) |
|||||||||||||||||||||
Тема 7. Біорізноманіття (розглядається опційно, 4 год) |
|||||||||||||||||||||
Діяльність (уміння) |
Знання |
№ |
Дата |
Зміст |
Наскрізні змістові лінії |
||||||||||||||||
характеризує: - основні принципи біологічної систематики; аналізує та порівнює: - засоби боротьби із хворобами різної природи (вірусні, бактеріальні, протозойні тощо) |
називає: - таксономічні одиниці; - основні групи організмів |
53 |
|
Основи еволюційної філогенії та систематики. |
|
||||||||||||||||
54 |
|
Основні групи організмів: бактерії, археї, еукаріоти. |
|||||||||||||||||||
55 |
|
Неклітинні форми життя: віруси. |
|||||||||||||||||||
56 |
|
Огляд основних еукаріотичних таксонів
|
|||||||||||||||||||
Ставлення |
|||||||||||||||||||||
робить висновок: - про єдність органі58чного світу, що проявляється через його розмаїття; усвідомлює : - значення різних форм життя для збереження здоров’я людини |
|||||||||||||||||||||
Тема 8. Надорганізмові біологічні системи (7 год) |
|||||||||||||||||||||
Діяльність (уміння) |
Знання |
№ |
Дата |
Зміст |
Наскрізні змістові лінії |
||||||||||||||||
застосовує знання: - про особливості функціонування популяцій, екосистем, біосфери для обґрунтування заходів їх збереження, прогнозування наслідків впливу людини на екосистеми, визначення правил своєї поведінки в сучасних екосистемах; розпізнає: - основні групи організмів за екологічною роллю в мережах живлення екосистем; застосовує знання: - для складання ланцюгів (мереж) живлення в екосистемах; дотримується правил: - побудови екологічних пірамід різних типів; спостерігає: - дію екологічних факторів на різні групи організмів; аналізує та порівнює: - різні середовища життя; - природні та штучні екосистеми; описує: - антропічний вплив на природні екосистеми; бере участь у природоохоронній діяльності та дотримується екологічної культури в повсякденному житті |
оперує термінами: - екологічний фактор, продуценти, консументи, редуценти, екосистема, трофічний ланцюг (мережа), біосфера називає: - методи дослідження процесів в екосистемах; - екологічні фактори; наводить приклади: - угруповань, екосистем; - пристосованості організмів до умов середовища; - ланцюгів живлення; пояснює: - структуру екосистем; - взаємодію організмів в екосистемах; - структуру ланцюгів живлення; - правило екологічної піраміди; - значення колообігу речовин у збереженні екосистем; - функціональні компоненти біосфери; - роль заповідних територій у збереженні біологічного різноманіття, рівноваги в біосфері; порівнює: - природні та штучні екосистеми; - роль продуцентів, консументів, редуцентів у штучних і природних екосистемах |
57 |
|
Екосистема. Різноманітність екосистем. Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах. |
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розуміння антропічного впливу на природні екосистеми, значення колообігу речовин у збереженні екосистем, роль заповідних територій у збереженні біологічного різноманіття, рівноваги в біосфері; спрямовує на дотримання екологічної культури в повсякденному житті, участь у природоохоронній діяльності та вияв громадянської позиції в галузі збереження довкілля) |
||||||||||||||||
58 |
|
Біотичні, абіотичні та антропічні (антропогенні, техногенні) фактори. |
|||||||||||||||||||
59 |
|
Стабільність екосистем та причини її порушення. |
|||||||||||||||||||
60 |
|
Біосфера як цілісна система. |
|||||||||||||||||||
61 |
|
Захист і збереження біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища. |
|||||||||||||||||||
62 |
|
Проект (дослідницький) Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості |
|||||||||||||||||||
63 |
|
Узагальнення і систематизація знань з теми |
|||||||||||||||||||
Підприємливість та фінансова грамотність (орієнтує на усвідомлення відмінностей між природними та штучними екосистемами за показниками продуктивності й ефективності; спрямовує на усвідомлення економічної оцінки природних екосистем та антропічного впливу на них; спрямовує на дотримання екологічної культури в бізнесі). Здоров’я і безпека (націлює на розуміння наслідків антропічного впливу на природні екосистеми для здоров’я
|
|||||||||||||||||||||
людини; сприяє дотриманню екологічної культури в повсякденному житті, формуванню активної громадянської позиції в галузі збереження довкілля як одного з напрямів боротьби за здоров’я)
Громадянська відповідальність (спрямовує на активну участь у природоохоронній діяльності та дотримання екологічної культури в повсякденному житті, вияв громадянської позиції в галузі збереження довкілля) |
|||||||||||||||||||||
Ставлення |
|||||||||||||||||||||
робить висновок:- про цілісність і саморегуляцію живих систем; - про значення природних угруповань для збереження рівноваги в біосфері; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток екології (Е. Геккель, Ю. Лібіх, Е. Шелфорд та ін.), у тому числі й українських (М. І. Вернадський); формує громадянську позицію: - в галузі збереження довкілля |
|||||||||||||||||||||
Тема 9. Біологія як основа біотехнології та медицини (6 год) |
|||||||||||||||||||||
Діяльність (уміння) |
Знання |
№ |
Дата |
Зміст |
Наскрізні змістові лінії |
||||||||||||||||
порівнює: - класичні методи селекції із сучасними біотехнологічними підходами |
оперує термінами: - біотехнологія, селекція, генетична інженерія, генетично-модифіковані організми називає: - методи селекції; - завдання та основні напрями сучасної біотехнології; - методи сучасної біотехнології; - можливості діагностики спадкових хвороб людини; пояснює: - переваги та можливі ризики використання генетично модифікованих організмів; наводить приклади: - речовин (продукції), які одержують методами традиційних біотехнологій; - речовин (продукції), які одержують методами генної інженерії |
64 |
|
Поняття про селекцію. Введення в культуру рослин. Методи селекції рослин. |
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розуміння переваг сучасних біотехнологічних підходів над методами класичної селекції; спрямовує на обговорення переваг та можливих ризиків використання генетично модифікованих організмів, моральних і соціальних аспектів біологічних досліджень; |
||||||||||||||||
65 |
|
Одомашнення тварин. Методи селекції тварин. Огляд традиційних біотехнологій. |
|||||||||||||||||||
66 |
|
Основи генетичної та клітинної інженерії. |
|||||||||||||||||||
67 |
|
Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині. |
|||||||||||||||||||
68 |
|
Генетично модифіковані організми |
|||||||||||||||||||
69 |
|
Узагальнення і систематизація знань з теми |
|||||||||||||||||||
на прикладах речовин (продукції), які одержують методами біотехнологій і генної інженерії, демонструє важливість наукоємних технологій у сталому розвитку людства) Громадянська відповідальність (спрямовує на розуміння моральних і соціальних аспектів біологічних досліджень в галузі біотехнології та генетичної інженерії, важливість профілактики упередженого ставлення до сучасних технологій) Здоров’я і безпека (орієнтує на розуміння сучасних технологій у галузі діагностики та корекції спадкових хвороб людини; можливих позитивних і негативних наслідків застосування сучасних біотехнологій, генетично модифікованих організмів) Підприємливість і фінансова грамотність (орієнтує на розуміння переваг сучасних біотехнологій над класичними методами селекції; значення для підприємницької діяльності сучасних наукоємних технологій, зокрема, в діагностиці та корекції спадкових хвороб людини, у використанні генетично модифікованих організмів та речовин (продукції), які одержують методами генної інженерії) |
|||||||||||||||||||||
Ставлення |
|||||||||||||||||||||
застосовує знання для оцінки: - можливих позитивних і негативних наслідків застосування сучасних біотехнологій; висловлює судження: - щодо можливості використання генетично модифікованих організмів; - щодо моральних і соціальних аспектів біологічних досліджень |
|||||||||||||||||||||
Узагальнення |
|||||||||||||||||||||
Діяльність (уміння) |
Знання |
№ |
Дата |
Зміст |
Наскрізні змістові лінії |
||||||||||||||||
характеризує: - основні загальні властивості живих систем |
оперує термінами: - система |
70 |
|
Основні загальні властивості живих систем |
|
||||||||||||||||
Ставлення |
|||||||||||||||||||||
робить висновок: - про єдність живих систем різних рівнів |
|||||||||||||||||||||