Конспект Уроку біології для 9 класу "Клітина"

Про матеріал

Пропонується розробка узагальнюючого уроку для 9 класу з теми "Клітина". Підібрані різноманітні завдання для узагальнення матеріалу, Використовується підручник біології для 9 класу авторів ОстапченкоЛ. І., Балан П. Г., Поліщук В. П.

Перегляд файлу

НВК «ЗНЗ І-ІІІ ст. №12-ДНЗ Олександрійської міської ради

Кіровоградської області»

 

 

 

 

 

 

Методична розробка уроку з теми:

"Клітина."

 

(9 КЛАС)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Автор:

 

Богачова Ірина Вікторівна,

вчитель біології та хімії

 

 

 

Мета: систематизувати та узагальнити знання про клітину як основну одиницю будови, розвитку та життєдіяльності живого організму, про взаємозв’язок будови і функцій органел клітини;

 

 продовжити формувати вміння порівнювати, узагальнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки;

 

 виховувати інтерес до наукових знань, культури спілкування

  

 

Тип уроку:  узагальнення і систематизація знань

 

Обладнання: таблиця «Будова клітини», кросворди, картки-завдання

 

ХРОНОМЕТРАЖ УРОКУ

 

І. Організаційний етап     - 1 хв.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності  - 1 хв.

ІІІ. Узагальнення і систематизація знань  - 40 хв.

ІV. Підсумки уроку     - 2 хв.

V. Домашнє завдання     - 1 хв.

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний етап.

 

Я рада вітати вас у нашому класі. Посміхніться один одному, забудьте про негаразди.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 

 Всі живі організми складаються з клітин. Клітина – це великий світ. Проникаючи в таємницю клітини, біологи ставлять її секрети на потребу людям. З якими ж секретами познайомилися ми? Сьогодні на уроці спробуємо узагальнити та систематизувати наші знання.

 

ІІІ. Узагальнення і систематизація знань.

 

  1. За допомогою вікторини пригадаємо історію вивчення клітини.

 

ВІКТОРИНА:

  1. Першим описав мікроскопічну будову бактерій, одноклітинних організмів, еритроцитів крові, сперматозоїдів тварин. (Антоні ван Левенчук).
  2. Увів поняття «клітина». (Роберт Гук).
  3. Уперше описав ядро в рослинних клітинах. (Роберт Браун).
  4. Відкрив ядро в яйцеклітині птахів. (Як Пуркіне).
  5. Сформував основні положення клітинної теорії. (Теодор Шванн).
  6. Відкрив явище фагоцитозу. (Ілля Мечников).
  7. Довів, що клітина виникає з клітини шляхом розмноження. (Рудольф Вірхов).

За правильну відповідь учень отримує картку у вигляді клітинки.

 

  1. Щоб потрапити в клітину, треба проникнути через мембрану. Як це можна зробити?
  1.  За допомогою дифузії;
  2.     За допомогою активного транспорту, пов’язаного з витратою енергії;
  3. За допомогою пасивного транспорту (білків-переносників, за рахунок зміни конфігурації внутрішніх білків).

За правильну відповідь учень отримує картку у вигляді клітинки.

 

3. Клас поділяється на групи по 4 чоловіки.

1. Хто швидше виконає завдання на картках і наведе порядок (заповнення таблиці)

Завдання. Органели руху, клітинні включення, пластиди, вакуолі, гіалоплазма, лізосоми, цитоскелет, мітохондрії, двомембранні органели, комплекс Гольджі, одно мембранні органели, рибосоми, ендоплазматична сітка, не мембранні органели, білкові гранули, псевдоподії, гель, хлоропласти, джгутики, золь, хромопласти, війки, краплини жиру.

 

 

ЦИТОПЛАЗМА

Гіалоплазма

Мембранні органели

Немембранні органели

Включення

Золь

 

 

 

Гель

1.Одномембранні органели;

лізосоми;

комплекс Гольджі;

ЕПС;

вакуолі.

2. Двомембранні органели;

мітохондрії;

пластиди:

а) хлоропласти;

б) хромопласти;

лейкопласти

1. Цитоскелет

2. Рибосоми

3. Клітинний центр

4. Органели руху:

а) війки;

б) псевдоподії;

в) джгутики

1. Білкові гранули

2. Краплі жиру

 

2. Розв’язання кросворду.

 

7

 

 

 

 

 

5

 

 

1

2

 

 

 

 

 

 

3

4

 

 

 

10

 

 

 

 

 

6

 

8

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ц  И   Т   О  П   Л   А   З   М  А

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.               Захоплення та поглинання клітиною рідин.
  2.               Органели руху в інфузорії.
  3.               Складові частини клітинного центру.
  4.               Немембранна органела, що бере участь в синтезі білка.
  5.               Зелені пластиди.
  6.               Постійні структури клітини.
  7.               Рідка частина цитоплазми.
  8.               Органела, що містить травні ферменти.
  9.               Те, що покриває клітину евкаріотів.
  10.          Постійні структури клітини.

 

Відповіді:  1. Піноцитоз. 2. Війки. 3. Центріолі. 4. Рибосоми.

  5. Хлоропластини. 6. Включення. 7. Гіалоплазма.

8. Лізосома.  9. Мембрана. 10. Органели.

3. Знайти відповідність.

1. Мембрана

1. Відбувається синтез білка

2. Рибосоми

2. Це органели руху, вони забезпечують захоплення їжі

3. Комплекс Гольджі

3. Бере участь в утворенні веретена поділу

  1. Лізосоми

4. Беруть участь у фотосинтезі

  1. ЕПС

5. Синтезують молекули органічної речовини АТФ

  1. Цитоплазма

6. Нагромадження, сортування, оформлення речовин (склад поживних речовин)

  1. Мітохондрії

7. Процес травлення та автофагія

  1. Хлоропласти

8. Відокремлює цитоплазму від іншої клітини

  1. Клітинний центр

9. Сприяє перенесенню і циркуляції поживних речовин у клітині

  1. Псевдоподії

10. Об’єднує всі органели, забезпечує їх взаємозв’язок

 

Відповіді: 1 – 8; 2 – 1; 3 – 6; 4 – 7; 5 – 9; 6 – 10; 7 – 5; 8 – 4; 9 – 3; 10 – 2.

4. Відповісти на запитання:  Якщо в клітинах  рослин зникнуть хлоропласти, то

Варіанти відповідей:

  • не буде процесу фотосинтезу;
  • рослини не будуть поглинати вуглекислий газ;
  • рослини не будуть виділяти кисень;
  • в рослинах не будуть утворюватись органічні речовини;

5. Відгадати структури клітин.

 1. Кристи, матрикс, АТФ-соми…

 2. Ламели, тилакоїди, грани…

 3. Білки, РНК, дві субодиниці…

 4. Центріолі, центросфера…

 5. Золь, гель…

 6. Мікрофіламенти, мікротрубочки…

 Відповіді:  1. Мітохондрії. 2. Хлоропласти. 3. Рибосоми.

   4. Клітинний центр. 5. Гіалоплазма. 6. Цитоскелет.

6. Знайти «білу ворону».

  лізосоми    клітинний центр

  вакуолі   комплекс Гольджі

  рибосоми   рибосоми

  ЕПС    цитоскелет

  (рибосоми)   (комплекс Гольджі)

ІV. Підсумки уроку.  

 ВИСНОВОК:

 Клітина – складна система, яка має свою будову і виконує певні функції.

 Підрахунок «клітиночок» і оцінення відповідей.

 

V. Домашнє завдання: Опрацювати §підручника, підгот. до сам. роб.

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Масальська Олена Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
30 серпня 2018
Переглядів
4390
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку