ГЕОГРАФІЯ
«ГЕОГРАФІЧНИЙ ПРОСТІР ЗЕМЛІ»
11 КЛАС
(35 годин, 1 година на тиждень)
№ |
Дата |
Зміст уроку |
Домашнєзавдання |
Прим. |
КОРИГУЮЧЕ НАВЧАННЯ (2 години) |
||||
1 |
|
Країни Америки. Інструктаж з БЖД (інструкція з БЖД № 20). |
Повторити опрацьований матеріал. |
|
2 |
|
Африка. Діагностична робота. |
Повторити опрацьований матеріал. |
ДР |
ВСТУП (1 година) |
||||
1 |
|
Географія як система наук. Об’єктдослідженнягеографії. Поняття «геосистема». Рівнігеосистем. Пізнавальна та конструктивна роль географії. |
§ 1 (Довгань Г. Д., Стадник О.Г. Географія, 11 кл. рів. ст., «Ранок», 2019). Виконати практичне завдання до параграфу. |
|
РОЗДІЛ І. ТОПОГРАФІЯ ТА КАРТОГРАФІЯ (2 години) |
||||
Тема 1. ТОПОГРАФІЯ (1 година) |
||||
2 |
|
Топографічна карта: проекція, розграфлення. Географічні та прямокутнікоординати. Прямокутна (кілометрова) сітка. Практична робота №1. Визначення на топографічній карті географічних (з точністю до секунд) і прямокутних координат окремих точок, географічних та магнітних азимутів, абсолютних і відносних висот точок, падіннярічки. Планинаселенихпунктів. Практичневикористаннятопографічнихкарт, планів. Практична робота №2. Читання схем руху транспорту свогоміста (обласного центру). |
§§ 2-4. Накреслити план пришкільноїтериторії. |
|
Тема 1. КАРТОГРАФІЯ (1 година) |
||||
4 |
|
Сучаснікартографічні твори. Математична основа карт. Способикартографічногозображенняоб’єктів і явищ на загальногеографічнихі тематичних картах. Суть генералізації. Практична робота №3 (оцінювана). Визначення за градусною сіткоюгеографічних координат точок, азимутів, відстанейу градусах і кілометрахміж точками на різних за просторовимохопленням картах. |
§5. Виконати практичне завдання до параграфу. § 6. Провести дослідження: Визначення оптимального маршруту руху між визначними об'єктами свого району за допомогою навігаційної карти своєї області. Сфери використання даних дистанційного зондування Землі. |
ОПР |
РОЗДІЛ ІІ. ЗАГАЛЬНІ ЗАКОНОМІРНОСТІ ГЕОГРАФІЧНОЇ ОБОЛОНКИ ЗЕМЛІ (13 годин) |
||||
Тема 1. ГЕОГРАФІЧНІ НАСЛІДКИ ПАРАМЕТРІВ І РУХІВ ЗЕМЛІ ЯК ПЛАНЕТИ (1 година) |
||||
6 |
|
Геоїд. ПоказникирухуЗемлінавколосвоєїосі. Добоваритміка в географічнійоболонці. Основнівиди часу. Визначеннямісцевого та поясного часу, перехідвідмісцевого часу до поясного. Поясиосвітленості на Землі. Сила Коріоліса. |
§ 7. Провести дослідження: Моделювання природних явищ на Землі в дні рівнодень та сонцестоянь. Прояви сили Коріоліса на річках своєї місцевості. |
|
Тема 2. ГЕОГРАФІЧНА ОБОЛОНКА ЗЕМЛІ (1 година) |
||||
7 |
|
Склад, межі та будова географічної оболонки. Закономірності географічної оболонки. Сучасний етап розвитку географічної оболонки. Антропо сфера. Узагальнення знань учнів за темами «Вступ», «Топографія та картографія», «Географічні наслідки параметрів і рухів землі як планети», «Географічна оболонка Землі». |
§8. Дослідитиекологічністратегіїлюдства, спрямовані на зменшення негативного впливусуспільства на географічнуоболонкуЗемлі. |
ТО1 |
Тема 3. ГЕОЛОГІЧНЕ СЕРЕДОВИЩЕ ЛЮДСТВА (3 години) |
||||
8 |
|
Властивостілітосфери. Поняття «геологічнесередовищелюдства».Тектонікалітосферних плит. Процеси в надрах і на поверхніЗемлі, їхнаслідки. Небезпекавулканічних, сейсмічних, гравітаційних (зсувних) процесів. |
§ 9. Дослідити причини та географіюпоширеннязсувів у регіоні, де ви живете. |
|
9 |
|
Рельєф. Тектонічніструктури та пов’язані з ними формирельєфу Гірські породи та закономірностіїхпоширення. . |
§ 10. Провести дослідження:Причини заселеннясхиліввулканів. Сучаснівимоги до будівництва в районах ізвисокоюсейсмічністю. |
|
10 |
|
Впливлюдини на літосферу. Глобальна ресурсна проблема людства. Практична робота №4. Встановлення за тематичними картами материків таУкраїнизв’язкуміжтектонічними структурами, рельєфом, мінеральнимиресурсами і густотоюнаселення, розташуваннямвидобувних, матеріало-, паливомісткихвиробництв. |
§ 11. Повторити §§ 9-10. |
|
Тема 4. АТМОСФЕРА ТА СИСТЕМИ ЗЕМЛІ (4 години) |
||||
11 |
|
Сонячно-земні взаємодії. Тропосфера: температурний режим, зміна атмосферного тиску, вітри, вологість, опади. Погода. Практична робота №5 (оцінювана). Визначеннясередніх температур і амплітудиїхколивань за добу, місяць, рік. Аналізрозивітрів. |
§ 12. Дослідитимеханізмутворення та роль озону в атмосфері. |
ОПР |
12 |
|
Клімат. Кліматотвірнічинники. Кліматична карта. Карта кліматичнихпоясів. Характеристика типівклімату за кліматограмами. |
§ 13. Проаналізувати роль кліматотвірнихчинників у формуваннікліматувашоїмісцевості. |
|
13 |
|
Ресурсний потенціал атмосфери. Енергетичні кліматичні ресурсияк чинник розвитку відновлюваної енергетики. Агрокліматичніресурси та їхвплив на спеціалізацію сільського господарства. Стихійні атмосферні явища,їх прогнозування та засоби протидії. Кліматичнізміни на планеті. |
§ 14.Провести географічні дослідження: Ресурснийпотенціалатмосферисвоєїмісцевості та прикладийоговикористання.Система протидіїпосухам у своїймісцевості. Підготуватись до КР №1, повторити §§ 1-13. |
|
14 |
|
Узагальнення знань учнів за темами , «Геологічне середовище людства», « Атмосфера та системи Землі », |
Повторити §§ 1-14. |
|
Тема 5. ГІДРОСФЕРА ТА СИСТЕМИ ЗЕМЛІ (2 години) |
||||
15 |
|
Запаси води на Землі. Світовий океан та йогоскладові. Впливпроцесів у літосфері на природу океанів. Роль океанів у формуваннігірськихпоріді рельєфуузбережжя. Впливатмосфернихпроцесів (явищ) на Світовий океан. Практична робота №6. Складання та аналізсхемисистемитечій у Світовомуокеані; порівняннявпливухолодної і теплоїокеанічнихтечій на клімат одного з материків. |
§ 15.Скласти схему «Кругообіг води в природі». |
|
16 |
|
Води суходолу, чинникиїхнерівномірногорозподілу на материкахта по територіїУкраїни. Мінеральні й термальні води:поширення, використання. Водозабезпеченістьрегіонів і країнсвіту. Сучаснісистемиочищення води. Опрісненняморської води. Узагальнення знань учнів за темами«Геологічне середовище людства», «Атмосфера та системи землі», «Гідросфера та системиземлі». |
§ 16. Обчислити падіння та похил однієї з річок своєї місцевості. Провести дослідження: Система протидії паводкам, повеням, селям і лавинам в окремих районах України. Карстовийрельєф як приклад взаємодії геосфер. Прозорість води в річці (озері, ставку): відчогозалежить і чомузмінюється. |
ТО2 |
Тема 6. БІОСФЕРА ТА СИСТЕМИ ЗЕМЛІ (2 години) |
||||
17 |
|
Біосфера та їїскладові. Закономірностіпоширенняживихорганізмів на суходолі та в океанах. Природнічинникиформуванняареалівпоширеннярослин і тварин. Біологічніресурси. Роль живихорганізмів у формуванніґрунтів. Ґрунт — «дзеркало» ландшафту. Типиґрунтів. Інструктаж з БЖД (інструкція з БЖД № 20). |
§ 17. Провести дослідження: Деградованіґрунти: причини і перспектививикористання. |
|
18 |
|
Природнізони. Порівняння карт ґрунтів і природних зон світу таУкраїни. |
§ 18. Провести дослідження: Чинникипорушенняширотноїзональності на материках та територіїУкраїни. |
|
РОЗДІЛ ІІІ. ЗАГАЛЬНІ СУСПІЛЬНО-ГЕОГРАФІЧНІ ЗАКОНОМІРНОСТІ СВІТУ (8 годин) |
||||
Тема 1. ГЕОГРАФІЧНИЙ ПРОСТІР (1 година) |
||||
19 |
|
Світосистема як результат і процесформуванняглобальноїєдності в системі «суспільство — природа». |
§ 19. Скласти схему світосистеми. |
|
Тема 2. ДЕМОГРАФІЧНІ ПРОЦЕСИ У СВІТОСИСТЕМІ (2 години) |
||||
20 |
|
Динамікачисельностінаселеннясвіту. Природні, соціальні, економічні й екологічнічинники та просторовіособливості природного рухунаселення у світі. |
§ 20. Дізнатися у близьких про історіювашоїродини. |
|
21 |
|
Міграції, їхпоказники, чинники та вплив на відтвореннянаселення і йогоперерозподіл у світі. Демографічніпрогнози. Практична робота №7(оцінювана).Обчисленняпоказниківнароджуваності, смертності, природного та механічного приростунаселеннякраїни за статистичнимиданим. |
§ 21. Провести дослідження: Впливстаріннянаселення на місцекраїни в міжнародномуподіліпраці. Працемістківиробництвагустозаселенихрегіонівсвіту. Екологічні та соціальніпроблемигустозаселенихрегіонівсвіту. |
ОПР |
Тема 3. ГЛОБАЛЬНА ЕКОНОМІКА (4 години) |
||||
22 |
|
Поняття «глобальна економіка». Світовийриноктехнологій,патентів і ліцензій, інформаційно-технологічнихпослуг.. Глобальніланцюгидоданоївартості. Міжнароднийриноктоварів: сутність, інфраструктура, ціноутворення. |
§ 22. Провести дослідження: Світовийринокпатентів: лідери й аутсайдери. |
|
23 |
|
Виробництво сільськогосподарської продукції у світі: природні, соціальні, економічні чинники, особливості просторової організації.Глобальніланцюгидоданоївартості у виробництвічорнихметалів, алюмінію, міді; чинники та формиспеціалізаціїкраїн. |
§ 23. Скласти схему «Чинникирозвитку та розміщеннявиробництвасільськогосподарськоїпродукції». |
|
24 |
|
Сучасна географія виробництва транспортних засобів, електроніки, фармацевтичної продукції, чинники участі національних економік у глобальних ланцюгах доданої вартості. Виробництво текстилю, одягу,взуття: сучаснапростороваорганізація, чинникиміжнародноїспеціалізації. Практична робота №8. Позначення на контурній карті (знаками руху) глобальних ланцюгів доданої вартості «видобування алюмінієвої сировини — виробництво глинозему — виробництво первинного алюмінію — споживання алюмінію». |
§ 24. Провести дослідження: Роль транснаціональнихкомпаній у розвиткумашинобудівних та хімічнихвиробництв в Україні. |
|
25 |
|
Сучасні транспортно-логістичні системи та інформаційно-комунікаційні мережі як інфраструктурний каркас глобальної економіки. Світовийринокінвестицій і фінансів. Туризм. Формування «інформаційногосуспільства». |
§ 25. Скласти картосхему «Найбільшісвітовітуристичні потоки». |
|
Тема 5. ПОЛІТИЧНА ГЕОГРАФІЯ ТА ГЕОПОЛІТИКА (1 година) |
||||
26 |
|
Географічні складники політичної географії: географічний простір, території, географічні місця. Політичні складники: політичні інституції, політичні відносини, сила. Узагальнення знань учнів за темами«Біосфера та системи землі», «Загальні суспільно-географічні закономірності світу». |
§ 26. Скластитаблицю «Політичніскладникиполітичноїгеографії». |
ТО3 |
РОЗДІЛ ІV. СУСПІЛЬНА ГЕОГРАФІЯ УКРАЇНИ (9 годин) |
||||
Тема 1. УКРАЇНСЬКА ДЕРЖАВА (1 година) |
||||
27 |
|
Українська держава і територіядержавиУкраїни. Політико-географічнеположенняУкраїни: глобальне, регіональне, сусідське. Політико-економічнаоцінка державного кордону України. Реформуванняадміністративно-територіального устрою України. |
§ 27. Провести дослідження: Гельсінські угоди (Заключний акт Наради з безпеки та співробітництва в Європі) — програма дій для будівництва єдиної, мирної, демократичної Європи. |
|
Тема 2. НАСЕЛЕННЯ УКРАЇНИ (2 години) |
||||
28 |
|
Кількість населення України. Відтворення населення: показникита природні, соціальні, економічні чинники народжуваності й смертності,їх просторові відмінності. Особливостівікового і статевого складу населенняУкраїни. Практична робота №9. Аналізкартограмнароджуваності, смертності, природного приросту, густотинаселення, урбанізації в Україні. |
§ 28. Провести дослідження: Сучаснагеографіятрудовоїеміграції з України. Соціальніпроблемимонофункціональнихміст. Підготуватись до КР №2, повторити §§ 15-27. |
|
29 |
|
Контрольна робота |
Повторити §§ 15-28. |
КР |
Тема 3. ЕКОНОМІКА УКРАЇНИ В МІЖНАРОДНОМУ ПОДІЛІ ПРАЦІ (5 годин) |
||||
30 |
|
СучаснірисинаціональноїекономікиУкраїни. КонкурентніперевагиУкраїни на світових ринках сільськогосподарськоїпродукції, рудноїсировини і металів. Сучаснітенденції та регіональнівідмінностірозвиткуенергетики в Україні. Практична робота №10(оцінювана). АналізсекторальноїструктуриекономікиУкраїни. |
§§ 29-30. Знайтиприклади БЕЗ, якіпрацюють в Україні. |
ОПР |
31 |
|
Замкнутий технологічний цикл розроблення і виробництва літаків в Україні, експорт та імпорт авіаракетної техніки. Виробництво автомобілів, сільськогосподарської техніки: тенденції розвитку, міжнародне кооперування. |
§ 31. Зібратидані про участь України в міжнародних проектах із запуску космічнихапаратів. |
|
32 |
|
Виробництва фармацевтичної продукції та побутової хімії: чинники та особливості розташування підприємств. |
§ 32. Провести дослідження: Давальницькасировина у швейнійіндустріїУкраїни: позитивні й негативніаспекти для виробників і споживачів. |
|
33 |
|
Міжнароднітранспортнікоридори на територіїУкраїни. Офшорнарозробкапрограмногозабезпечення в Україні. Ресурснийпотенціал і перспективирозвиткурекреаційного комплексу в Україні. МісцеУкраїни на світовому ринку інвестицій і запозичень. Транснаціональні фінансові корпорації (банки, фінансові компанії) в Україні. |
§ 33. Провести дослідження: Офшорнарозробкапрограмногозабезпечення в Україні: основніцентри, компанії. |
|
34 |
|
Досвід реалізації планівсталого (збалансованого) розвитку в різнихкраїнах і стратегіязбалансованогорозвиткуУкраїни. Узагальнення знань учнів за темами «Суспільна географія України». |
§ 34. Провести дослідження: Реалізаціяпланівсталого (збалансованого) розвитку в різнихкраїнах: успіхи і прорахунки. |
ТО4 |
35 |
|
Узагальнення матеріалу за курс «Географічнийпростірземлі». |
Повторити §§ 1-34. Підготуватись до ЗНО. |
|