Календарне планування з хімії 9 клас (2 год)

Про матеріал
Складено відповідно до Програми для загальноосвітніх навчальних закладів 7-9 класи Хімія. 2017. Наказ МОН України від 07.06.2017 № 804
Перегляд файлу

Календарно – тематичне  планування уроків хімії

9 клас  (70 годин на рік, 2 години на тиждень)

Складено відповідно до Програми для загальноосвітніх навчальних закладів  7-9 класи Хімія. 2017. Наказ МОН України  від 07.06.2017 № 804

№ з/п

Дата

Зміст (тема) уроку

Практична частина

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності

Примітка

запланована

фактична

Повторення найважливіших питань курсу хімії 8 класу

1

 

 

Вступний інструктаж з БЖД. Склад і властивості основних класів неорганічних сполук.

 

Учень/учениця

Знаннєвий компонент

наводить приклади назв і формул речовин, що належать до основних класів неорганічних сполук.

Діяльнісний компонент

класифікує неорганічні сполуки;

порівнює склад і властивості неорганічних сполук різних класів; властивості речовин атомної, молекулярної та йонної будови;

характеризує йонний і ковалентний хімічні зв'язки; хімічні властивості основних класів неорганічних сполук.

Ціннісний компонент

обґрунтовує залежність властивостей речовин від їхніх складу і будови.

 

2

 

 

Хімічний зв’язок і будова речовин

 

 

3

 

 

Діагностичний контроль знань за курс 8 класу. Самостійна робота.

 

 

Тема 1. Розчини

4

 

 

Поняття про дисперсні системи. Колоїдні та істинні розчини. Суспензії, емульсії, аерозолі.

Домашній експеримент

1. Виготовлення колоїдних розчинів (желе, кисіль тощо).

Учень/учениця

Знаннєвий компонент

наводить приклади колоїдних та істинних розчинів, розчинників, суспензій, емульсій, аерозолів, електролітів і неелектролітів, сильних і слабких електролітів, кристалогідратів;

пояснює вплив різних чинників на розчинність речовин; утворення водневого зв’язку; суть процесу електролітичної дисоціації.

Діяльнісний компонент

розрізняє компоненти розчину, насичені й ненасичені розчини, катіони й аніони, електроліти й неелектроліти, сильні й слабкі електроліти; рН лужного, кислого та нейтрального середовища;

описує розчинення речовин у воді як фізико-хімічне явище; якісну реакцію на хлорид-іони; виявлення в розчині гідроксид-іонів та йонів Гідрогену;

складає рівняння електролітичної дисоціації лугів, кислот, солей, рівняння реакцій обміну в повній та скороченій йонній формах; рівняння якісних реакцій на хлорид-іони в молекулярній та йонній формах;

розв’язує експериментальні задачі, обираючи й обґрунтовуючи спосіб розв’язання .

обчислює масу, об’єм, кількість речовини за рівняннями реакцій з використанням розчинів із певною масовою часткою розчиненої речовини, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання;

характеризує електроліти за ступенем дисоціації;

визначає  характер середовища за значенням рН;

проводить реакції між розчинами електролітів з урахуванням умов їх перебігу; якісні реакції на карбонат-, сульфат- хлорид-іони;

виявляє у розчині гідроксид-іони і йони Гідрогену;

використовує значення рН для характеристики кислотного чи лужного середовища.

Ціннісний компонент

обґрунтовує перебіг реакцій між електролітами у водних розчинах;

оцінює важливість рН розчинів для визначення якості харчової, косметичної продукції тощо;

висловлює судження про значення розчинів у природі та житті людини; про застосування знань щодо  виявлення деяких йонів; про роль експерименту в науці.

 

5

 

 

Будова молекули води, поняття про водневий зв’язок.

 

 

6

 

 

Розчинність речовин, її залежність від різних чинників. Насичені й ненасичені, концентровані й розведені розчини.

 

 

7

 

 

Теплові явища, що супроводжують розчинення речовин.

Демонстрація:

  1. Теплові явища під час розчинення (розчинення амоній нітрату і безводного кальцій хлориду у воді).

 

8

 

 

Розчинення як фізико-хімічний процес. Поняття про кристалогідрати.

 

 

9

 

 

Розв’язування задач за рівняннями реакцій з використанням розчинів із певною масовою часткою розчиненої речовини.

 

 

10

 

 

Тематичний контроль знань з теми «Розчини» (частина 1)

 

ТО

11

 

 

Електролітична дисоціація. Електроліти та неелектроліти.

Демонстрація:

  1. Дослідження речовин та їхніх водних розчинів на електричну провідність (кристалічний натрій хлорид, дистильована вода, розчин натрій хлориду, кристалічний цукор, розчин цукру, хлоридна кислота).

 

12

 

 

Електролітична дисоціація основ,кислот та солей у водних розчинах. Інструктаж  з  БЖД

Лабораторний дослід:

1. Виявлення йонів Гідрогену та гідроксид-іонів у розчинах.

 

13

 

 

Ступінь електролітичної дисоціації. Сильні й слабкі електроліти.

 

 

14

 

 

Поняття про рН розчину (без математичних розрахунків). Значення рН для характеристики кислотного чи лужного середовища. Інструктаж  з  БЖД

Лабораторні досліди:

2. Установлення приблизного значення рН води, лужних і кислих розчинів (натрій гідроксиду, хлоридної кислоти) за допомогою універсального індикатора.

3. Дослідження рН харчової і косметичної продукції.

 

15

 

 

Реакції обміну між розчинами електролітів, умови їх перебігу. Інструктаж  з  БЖД

Демонстрація:

  1. Реакції обміну між електролітами у водних розчинах

Лабораторні досліди:

4. Реакції обміну між електролітами у водних розчинах, що супроводжуються випаданням осаду.

5. Реакції обміну між електролітами у водних розчинах, що супроводжуються  виділенням газу.

6. Реакції обміну між електролітами у водних розчинах, що супроводжуються утворенням води.

 

16

 

 

Йонно-молекулярні рівняння хімічних реакцій.

 

 

17

 

 

Практична робота №1. Реакції йонного обміну між електролітами у водних розчинах. Інструктаж  з  БЖД

 

 

18

 

 

Виявлення в розчині гідроксид-іонів та йонів Гідрогену. Якісні реакції на деякі йони. Застосування якісних реакцій. Інструктаж  з  БЖД

Лабораторні досліди:

7. Виявлення хлорид-іонів у розчині.

8. Виявлення сульфат-іонів у розчині.

9. Виявлення карбонат-іонів у розчині.

 

19

 

 

Практична робота №2. Розв’язування експериментальних задач. Інструктаж  з  БЖД

 

 

20

 

 

Розв’язування задач за рівняннями реакцій з використанням розчинів із певною масовою часткою розчиненої речовини.

 

 

21

 

 

Тематичний контроль знань з теми «Розчини» (частина 2)

 

ТО

Представлення результатів навчальних проектів:

№1:«Електроліти в сучасних акумуляторах.»;

№2: «Вирощування кристалів солей.» ;

№3:«Виготовлення розчинів для надання домедичної допомоги»;

№ 4:«Дослідження рН ґрунтів своєї місцевості.»;

№5 «Дослідження впливу кислотності й лужності ґрунтів на розвиток рослин.»;

№6 «Дослідження рН атмосферних опадів та їхнього впливу на різні матеріали в довкіллі.»; №7 «Дослідження природних об’єктів в якості кислотно-основних індикаторів.»;

 №8 «Дослідження рН середовища мінеральних вод України.».

 

Наскрізні змістові лінії

Громадянська відповідальність

Поняття про суспензії, емульсії, аерозолі. Розв’язування розрахункових задач за цією темою.

Здоров’я і безпека

Розв’язування розрахункових задач за цією темою. Поняття про суспензії, емульсії, аерозолі. Колоїдні та істинні розчини. Безпечне поводження з речовинами. Електроліти й неелектроліти. Поняття про рН розчину.

Екологічна безпека і сталий розвиток

Розв’язування розрахункових задач за цією темою. Поняття про рН розчину. Застосування якісних реакцій.

Тема 2. Хімічні реакції

22

 

 

Класифікація хімічних реакцій за кількістю і складом реагентів та продуктів реакцій: реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну.

Демонстрація:

  1.   Реакції розкладу, сполучення, заміщення, обміну, екзо- та ендотермічні реакції

Учень/учениця

Знаннєвий компонент

знає і розуміє суть понять: хімічна реакція, ступінь окиснення, окисник, відновник, процеси окиснення і відновлення, тепловий ефект реакції, швидкість хімічної реакції;

наводить приклади основних типів хімічних реакцій; відновників і окисників.

Діяльнісний компонент

визначає ступені окиснення елементів у сполуках за їхніми формулами;

розрізняє реакції сполучення, заміщення, обміну, розкладу; окисно-відновні та реакції без зміни ступеня окиснення; екзо- та ендотермічні, оборотні й необоротні реакції; окисники і відновники; валентність і ступінь окиснення елемента;

складає хімічні формули бінарних сполук за ступенями окиснення елементів; рівняння найпростіших окисно-відновних реакцій на основі електронного балансу, термохімічні рівняння; рівняння оборотних і необоротних реакцій;

класифікує реакції за різними ознаками;

характеризує процеси окиснення, відновлення, сполучення, розкладу, заміщення, обміну; вплив різних чинників на швидкість хімічних реакцій; роль окисно-відновних процесів у довкіллі;

дотримується правил використання побутових хімікатів.

Ціннісний компонент

обґрунтовує процеси окиснення й відновлення з погляду електронної будови атомів;

висловлює судження про значення хімічних реакцій та знань про них у природі, промисловості, побуті.

 

23

 

 

Ступінь окиснення. Визначення ступеня окиснення елемента за хімічною формулою сполуки.

 

 

24

 

 

Складання формули сполуки за відомими ступенями окиснення елементів.

 

 

25

 

 

Окисно-відновні реакції. Процеси окиснення, відновлення, окисники, відновники.

 

 

26

 

 

Складання рівнянь окисно-відновних реакцій.

 

 

27

 

 

Значення окисно-відновних процесів у житті людини, природі й техніці.

 

 

28

 

 

Швидкість хімічних реакцій, залежність швидкості реакції від різних чинників. Інструктаж  з  БЖД

Демонстрація:

5. Залежність швидкості реакцій металів (цинк, магній, залізо) з хлоридною кислотою від активності металу.

Лабораторний дослід:

10. Вплив концентрації і температури на швидкість реакції цинку з хлоридною кислотою.

 

29

 

 

Практична робота №3. Вплив різних чинників на швидкість хімічних реакцій. Інструктаж  з  БЖД

 

 

30

 

 

Екзотермічні й ендотермічні реакції. Термохімічне рівняння. Оборотні та необоротні реакції

 

 

31

 

 

Тематичний контроль знань з теми «Хімічні реакції»

 

ТО

32

 

 

Представлення результатів навчальних проектів:

№9 «Ендотермічні реакції на службі людині.»; №10 «Екзотермічні реакції в життєдіяльності живих організмів.»

 

 

Наскрізні змістові лінії

Громадянська відповідальність

Значення окисно-відновних процесів у житті людини, природі й техніці.

Здоров’я і безпека. Екологічна безпека і сталий розвиток. Підприємливість і фінансова грамотність

Значення окисно-відновних процесів у житті людини, природі й техніці. Екзотермічні та ендотермічні реакції. Оборотні й необоротні реакції. Швидкість хімічної реакції.

Тема 3. Початкові поняття про органічні сполуки

33

 

 

Повторний інструктаж з БЖД.

Особливості органічних сполук (порівняно з неорганічними). Елементи-органогени.

 

Учень/учениця

Знаннєвий компонент

знає і розуміє суть понять гомолог, гомологія; поділ органічних речовин за якісним складом на вуглеводні, оксигеновмісні та нітрогеновмісні сполуки;

називає елементи-органогени, найважливіші органічні сполуки (метан і перші десять його гомологів, етен, етин, метанол. етанол, гліцерол, етанова кислота, глюкоза, сахароза, крохмаль, целюлоза, стеаринова, пальмітинова, олеїнова, аміноетанова кислоти), основні продукти перегонки нафти;

наводить приклади гомологів метану; природних і синтетичних речовин, спиртів, карбонових кислот, жирів, вуглеводів;

пояснює реакції горіння органічних речовин, заміщення для метану, приєднання для етену й етину; деякі хімічні властивості етанової кислоти; суть процесу перегонки нафти.

Діяльнісний компонент

складає молекулярні й структурні формули метану та перших десяти його гомологів, етену, етину, метанолу, етанолу, гліцеролу, етанової та аміноетанової кислот; молекулярні формули глюкози, сахарози, крохмалю, целюлози; рівняння реакцій горіння (метану, етену й етину, метанолу, етанолу), заміщення для метану (хлорування), приєднання для етену й етину (галогенування, гідрування), етанової кислоти (електролітична дисоціація, взаємодія з металами, лугами, солями); загальну схему полімеризації етену;

розрізняє за складом метан, етен, етин, метанол, етанол, гліцерол, етанову кислоту, вищі карбонові кислоти, глюкозу, сахарозу, крохмаль, целюлозу, мило, природні й гідрогенізовані, тваринні й рослинні, тверді й рідкі жири,

 білки, поліетилен, природні і штучні жири;

порівнює: органічні й неорганічні речовини, крохмаль і целюлозу, склад гомологів метану, насичені й ненасичені вуглеводні;

характеризує склад, фізичні властивості метану і його гомологів, етену, етину, етанолу, гліцеролу, етанової кислоти, жирів, глюкози, сахарози, крохмалю, целюлози, білків, поліетилену;

визначає дослідним шляхом гліцерол, етанову кислоту, глюкозу, крохмаль;

розв’язує розрахункові задачі на обчислення об’ємних відношень газів за хімічними рівняннями та інших раніше вивчених типів на прикладі органічних сполук;

дотримується правил безпечного поводження з горючими речовинами, побутовими хімікатами.

Ціннісний компонент

усвідомлює значення вуглеводневої сировини в енергетиці; природних і синтетичних органічних сполук; моральну та соціальну відповідальність за насідки вживання алкогольних напоїв; необхідність збереження довкілля для майбутніх поколінь;

обґрунтовує роль органічних сполук у живій природі;

оцінює згубну дію алкоголю на здоров’я; вплив продуктів синтетичної хімії на навколишнє середовище в разі неправильного використання їх;

висловлює судження щодо значення органічних речовин у суспільному господарстві, побуті, харчуванні, охороні здоров’я тощо; захисту довкілля від стійких органічних забруднювачів.

 

34

 

 

Вуглеводні

Метан як представник насичених вуглеводнів. Фізичні властивості.

 

 

35

 

 

Гомологія. Гомологи метану (перші десять), їхні молекулярні і структурні формули та назви.

Демонстрація:

  1. Моделі молекул вуглеводнів (у тому числі 3D-проектування).

 

 

36

 

 

Гомологія. Гомологи метану (перші десять), їхні молекулярні і структурні формули та назви.

 

 

37

 

 

Реакція заміщення для метану.

Демонстрація:

  1.    Горіння парафіну, визначення його якісного складу за продуктами згоряння.

 

38

 

 

Етен (етилен) і етин (ацетилен) як представники ненасичених вуглеводнів. Молекулярні і структурні формули. Фізичні властивості.

 

 

39

 

 

Реакція приєднання для етену й етину (галогенування, гідрування).  Горіння вуглеводнів.

 

 

40

 

 

Поняття про полімери на прикладі поліетилену. Застосування поліетилену.

Демонстрація:

8. Ознайомлення зі зразками виробів із поліетилену Виявлення властивостей поліетилену: відношення до нагрівання, розчинів кислот, лугів.

 

41

 

 

Розрахункові задачі на обчислення об’ємних відношень газів за хімічними рівняннями.

 

 

42

 

 

Поширення вуглеводнів у природі. Природний газ, нафта, кам’яне вугілля – природні джерела вуглеводнів. Перегонка нафти.

 

 

43

 

 

Вуглеводнева сировина й охорона довкілля. Застосування вуглеводнів.

 

 

44

 

 

Тематичний контроль знань  з теми «Вуглеводні»

 

ТО

45

 

 

Представлення результатів навчальних проектів:

 №11 «Використання полімерів: еколого-економічний аспект.»

№12 «Альтернативні джерела енергії.»

 

 

46

 

 

Оксигеновмісні органічні речовини

Поняття про спирти, карбонові кислоти, жири, вуглеводи.

 

 

47

 

 

Метанол, етанол, гліцерол: молекулярні і структурні формули, фізичні властивості.

 

 

48

 

 

Горіння етанолу. Якісна реакція на гліцерол. Інструктаж  з  БЖД

Лабораторний дослід:

11. Взаємодія ліцерилу з купрум(ІІ) гідроксидом.

 

49

 

 

Отруйність метанолу й етанолу. Згубна дія алкоголю на організм людини.

 

 

50

 

 

Етанова (оцтова) кислота, її молекулярна і структурна формули, фізичні властивості.

 

 

51

 

 

Хімічні властивості етанової кислоти: електролітична дисоціація, дія на індикатори, взаємодія з металами, лугами, солями. Застосування етанової кислоти.

Демонстрації:

9. Дія етанової кислоти на індикатори.

10. Взаємодія етанової кислоти з металами, лугами.

 

52

 

 

Практична робота №4. Властивості етанової кислоти. Інструктаж  з  БЖД

 

 

53

 

 

Вищі карбонові кислоти: стеаринова, пальмітинова, олеїнова. Мило, його склад, мийна дія.

 

 

 

54

 

 

Жири. Склад жирів, фізичні властивості. Природні й гідрогенізовані жири. Біологічна роль жирів.

 

 

55

 

 

Вуглеводи: глюкоза, сахароза, крохмаль, целюлоза. Молекулярні формули, фізичні властивості, поширення і утворення в природі.

 

 

56

 

 

Крохмаль і целюлоза – природні полімери. Якісні реакції на глюкозу і крохмаль.

Інструктаж  з  БЖД

Лабораторні досліди:

12. Взаємодія глюкози з купрум(ІІ) гідроксидом.

13. Відношення крохмалю до води (розчинність, утворення клейстеру).

14. Взаємодія крохмалю з йодом.

 

57

 

 

Застосування вуглеводів, їхня біологічна роль.

 

 

58

 

 

Тематичний контроль знань  з теми «Оксигеновмісні органічні сполуки»

 

ТО

59

 

 

Представлення результатів навчальних проектів:

 №13 «Екотрофологія – наука про екологічно безпечне харчування.»

№14 «Виготовлення мила з мильної основи.»

№15  « Дослідження хімічного складу їжі.»;

№16 «Хімічний склад жувальних гумок.»;

№17 «Хімічний склад засобів догляду за ротовою порожниною.»

 

 

60

 

 

Нітрогеновмісні органічні речовини

Поняття про амінокислоти.

 

 

61

 

 

Білки як біологічні полімери. Денатурація білків. Біологічна роль амінокислот і білків.

 

 

62

 

 

Практична робота №5. Виявлення органічних сполук у харчових продуктах. Інструктаж  з  БЖД

 

 

63

 

 

Значення природних і синтетичних органічних сполук.

Представлення результатів навчальнихпроектів

№18 «Друге життя паперу.»;

 

 

64

 

 

Захист довкілля від стійких органічних забруднювачів. .

Представлення результатів навчальнихпроектів

№19 «Джерела органічного забруднення території громади (мікрорайону).»

 

 

Наскрізні змістові лінії

Громадянська відповідальність

Застосування органічних речовин. Отруйність метанолу й етанолу. Захист довкілля від стійких органічних забруднювачів.

Здоров’я і безпека

Безпечне поводження з речовинами. Згубна дія алкоголю на організм людини. Природні й гідрогенізовані жири. Мило, його мийна дія. Біологічна роль жирів, вуглеводів, амінокислот і білків.

Екологічна безпека і сталий розвиток

Природні й синтетичні органічні речовини. Вуглеводнева сировина й охорона довкілля. Захист довкілля від стійких органічних забруднювачів.

Підприємливість і фінансова грамотність

Поняття про полімери. Переробка нафти. Мило, його склад. Застосування органічних речовин.

Тема 4. Роль хімії в житті суспільства

65

 

 

Багатоманітність речовин та хімічних реакцій. Взаємозв’язки між речовинами та їхні взаємоперетворення

 

Учень/учениця

Знаннєвий компонент

називає: імена видатних вітчизняних учених-хіміків; найважливіші хімічні виробництва в Україні;

наводить приклади: взаємозв’язків між речовинами; застосування хімічних сполук у різних галузях та у повсякденному житті.

Діяльнісний компонент

характеризує: значення хімії у житті суспільства, збереженні довкілля, для здоров’я людей.

Ціннісний компонент

усвідомлює значення громадянської позиції вченого, причинно-наслідкові зв’язки у природі і її цілісність;

поважає авторське право;

обґрунтовує: роль хімії у пізнанні хімічних процесів;

критично ставиться: до хімічної інформації з різних джерел;

оцінює: внесок хімічної науки в  розвиток вітчизняного виробництва; значення хімічних знань як складника загальної культури людини.

 

66

 

 

Місце хімії серед наук про природу, її значення для розуміння наукової картини світу.

Представлення результатів навчальних проектів:

№21 «Екологічна ситуація в моїй місцевості: відчуваю, думаю, дію.»;

№22 «Анкетування учнів навчального закладу щодо їхньої участі у розв’язуванні екологічних проблем місцевості.»

 

 

67

 

 

Роль хімічної науки для забезпечення сталого розвитку людства.

Представлення результатів навчального проекту:

 №23 «Дослідження достовірності реклами з погляду хімії.»

 

 

68

 

 

Хімічна наука і виробництво в Україні. Видатні вітчизняні вчені – творці хімічної науки.

Представлення результатів навчального проекту:

№20 «Видатні вітчизняні хіміки як учені й особистості.»

 

 

69

 

 

Узагальнення знань з теми «Роль хімії в житті суспільства»

 

ТО

70

 

 

Підсумковий урок

 

 

 

Наскрізні змістові лінії

Громадянська відповідальність

Видатні вітчизняні вчені – творці хімічної науки. Значення хімії для розуміння наукової картини світу.

Здоров’я і безпека

Багатоманітність речовин та хімічних реакцій. Взаємозв’язки між речовинами та їхні взаємоперетворення.

Екологічна безпека і сталий розвиток

Хімія та екологія.

Підприємливість і фінансова грамотність

Хімічна наука і виробництво в Україні.

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.8
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
4.6
Загальна:
4.8
Всього відгуків: 5
Оцінки та відгуки
  1. Серьогіна Тетяна Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Пригара Ольга Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Чала Валентина Микитівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    4.0
  4. Cherevatenko Maiia
    Чудово викладений матеріал.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Вихованець Ірина Вацлавівна
    на повторення більше годин потрібно
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    4.0
Показати ще 2 відгука
doc
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Планування
Додано
23 серпня 2020
Переглядів
4674
Оцінка розробки
4.8 (5 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку