Календарне планування з хімії для учнів 9 класу загальноосвітніх закладів за новою програмою.
9 клас
68 год, 2 год на тиждень
9 клас
68 год, 2 год на тиждень
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності |
|
|
Зміст навчального матеріалу |
Практична частина |
|||||||
Повторення найважливіших питань курсу хімії 8 класу (3 год) |
|||||||||||
Учень/учениця Знаннєвий компонент наводить приклади назв і формул речовин, що належать до основних класів неорганічних сполук. Діяльнісний компонент класифікує неорганічні сполуки; порівнює склад і властивості неорганічних сполук різних класів; властивості речовин атомної, молекулярної та йонної будови; характеризує йонний і ковалентний хімічні зв'язки; хімічні властивості основних класів неорганічних сполук. Ціннісний компонент обґрунтовує залежність властивостей речовин від їхніх складу і будови. |
1 |
|
Склад і властивості основних класів неорганічних сполук. |
|
|||||||
2 |
|
Склад і властивості основних класів неорганічних сполук. |
|
||||||||
3 |
|
Хімічний зв'язок і будова речовини. |
|
||||||||
Тема 1. Розчини(25 год) |
|||||||||||
Учень/учениця Знаннєвий компонент наводить приклади колоїдних та істинних розчинів, розчинників, суспензій, емульсій, аерозолів, електролітів і неелектролітів, сильних і слабких електролітів, кристалогідратів; пояснює вплив різних чинників на розчинність речовин; утворення водневого зв’язку; суть процесу електролітичної дисоціації. Діяльнісний компонент розрізняє компоненти розчину, насичені й ненасичені розчини, катіони й аніони, електроліти й неелектроліти, сильні й слабкі електроліти; рН лужного, кислого та нейтрального середовища; описує розчинення речовин у воді як фізико-хімічне явище; якісну реакцію на хлорид-іони; виявлення в розчині гідроксид-іонів та йонів Гідрогену; складає рівняння електролітичної дисоціації лугів, кислот, солей, рівняння реакцій обміну в повній та скороченій йонній формах; рівняння якісних реакцій на хлорид-іони в молекулярній та йонній формах; розв’язує експериментальні задачі, обираючи й обґрунтовуючи спосіб розв’язання . обчислює масу, об’єм, кількість речовини за рівняннями реакцій з використанням розчинів із певною масовою часткою розчиненої речовини, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання; характеризує електроліти за ступенем дисоціації; визначає характер середовища за значенням рН; проводить реакції між розчинами електролітів з урахуванням умов їх перебігу; якісні реакції на карбонат-, сульфат- хлорид-іони; виявляє у розчині гідроксид-іони і йони Гідрогену; використовує значення рН для характеристики кислотного чи лужного середовища. Ціннісний компонент обґрунтовує перебіг реакцій між електролітами у водних розчинах; оцінює важливість рН розчинів для визначення якості харчової, косметичної продукції тощо; висловлює судження про значення розчинів у природі та житті людини; про застосування знань щодо виявлення деяких йонів; про роль експерименту в науці. |
4 |
|
Поняття про дисперсні системи. |
|
|||||||
5 |
|
Колоїдні та істинні розчини. Суспензії, емульсії, аерозолі. |
Домашній експеримент 1. Виготовлення колоїдних розчинів (желе, кисіль тощо). |
||||||||
6 |
|
Будова молекули води, поняття про водневий зв’язок |
|
||||||||
7 |
|
Розчинність речовин, її залежність від різних чинників |
|
||||||||
8 |
|
Насичені й ненасичені, концентровані й розведені розчини. |
|
||||||||
9 |
|
Теплові явища, що супроводжують розчинення речовин. Розчинення як фізико-хімічний процес. |
Демонстрації Теплові явища під час розчинення (розчинення амоній нітрату і безводного кальцій хлориду у воді). |
||||||||
10 |
|
Поняття про кристалогідрати. |
|
||||||||
11 |
|
Розрахункові задачі 1. Розв’язування задач за рівняннями реакцій з використанням розчинів із певною масовою часткою розчиненої речовини. |
|
||||||||
12 |
|
Розрахункові задачі 1. Розв’язування задач за рівняннями реакцій з використанням розчинів із певною масовою часткою розчиненої речовини. |
|
||||||||
13 |
|
Контрольна робота №1 Тематична |
|
||||||||
14 |
|
Електролітична дисоціація. Електроліти й неелектроліти |
Демонстрації 2,Дослідження речовин та їхніх водних розчинів на електричну провідність (кристалічний натрій хлорид, дистильована вода, розчин натрій хлориду, кристалічний цукор, розчин цукру, хлоридна кислота). |
||||||||
15 |
|
Електролітична дисоціація кислот, основ, солей у водних розчинах. |
Демонстрації 3Реакції обміну між електролітами у водних розчинах |
||||||||
16 |
|
Електролітична дисоціація кислот, основ, солей у водних розчинах. |
Лабораторні досліди 1. Виявлення йонів Гідрогену та гідроксид-іонів у розчинах. |
||||||||
17 |
|
Ступінь електролітичної дисоціації. |
|
||||||||
18 |
|
Сильні й слабкі електроліти |
|
||||||||
19 |
|
Поняття про рН розчину (без математичних розрахунків). Значення рН для характеристики кислотного чи лужного середовища. |
Лабораторні досліди 2. Установлення приблизного значення рН води, лужних і кислих розчинів (натрій гідроксиду, хлоридної кислоти) за допомогою універсального індикатора. 3. Дослідження рН харчової і косметичної продукції. |
||||||||
20 |
|
Реакції обміну між розчинами електролітів, умови їх перебігу. |
Лабораторні досліди 4. Реакції обміну між електролітами у водних розчинах, що супроводжуються випаданням осаду. 5. Реакції обміну між електролітами у водних розчинах, що супроводжуються виділенням газу. 6. Реакції обміну між електролітами у водних розчинах, що супроводжуються утворенням води. |
||||||||
21 |
|
Йонно-молекулярні рівняння хімічних реакцій. |
|
||||||||
22 |
|
|
Практичні роботи 1. Реакції йонного обміну між електролітами у водних розчинах. |
||||||||
23 |
|
Виявлення в розчині гідроксид-іонів та йонів Гідрогену. |
Лабораторні досліди 7. Виявлення хлорид-іонів у розчині. 8. Виявлення сульфат-іонів у розчині. 9. Виявлення карбонат-іонів у розчині. |
||||||||
24 |
|
Якісні реакції на деякі йони. Застосування якісних реакцій. |
|
||||||||
25 |
|
Практичні роботи 2. Розв’язування експериментальних задач. |
|
||||||||
26 |
|
|
Навчальні проекти 1. Електроліти в сучасних акумуляторах. 2. Вирощування кристалів солей. 3. Виготовлення розчинів для надання домедичної допомоги. 4. Дослідження рН ґрунтів своєї місцевості. 5. Дослідження впливу кислотності й лужності ґрунтів на розвиток рослин. 6. Дослідження рН атмосферних опадів та їхнього впливу на різні матеріали в довкіллі. 7. Дослідження природних об’єктів в якості кислотно-основних індикаторів. 8. Дослідження рН середовища мінеральних вод України. |
||||||||
27 |
|
Розрахункові задачі |
|
||||||||
28 |
|
Контрольна робота №2 Тематична |
|
||||||||
Наскрізні змістові лінії Громадянська відповідальність Поняття про суспензії, емульсії, аерозолі. Розв’язування розрахункових задач за цією темою. Здоров’я і безпека Розв’язування розрахункових задач за цією темою. Поняття про суспензії, емульсії, аерозолі. Колоїдні та істинні розчини. Безпечне поводження з речовинами. Електроліти й неелектроліти. Поняття про рН розчину. Екологічна безпека і сталий розвиток Розв’язування розрахункових задач за цією темою. Поняття про рН розчину. Застосування якісних реакцій. Підприємливість і фінансова грамотність Розв’язування розрахункових задач за цією темою. Розчинність речовин. Електроліти й неелектроліти. Теплові явища, що супроводжують розчинення речовин. Поняття про рН розчину. Застосування якісних реакцій. |
|||||||||||
Тема 2. Хімічні реакції (12год) |
|||||||||||
Учень/учениця Знаннєвий компонент знає і розуміє суть понять: хімічна реакція, ступінь окиснення, окисник, відновник, процеси окиснення і відновлення, тепловий ефект реакції, швидкість хімічної реакції; наводить приклади основних типів хімічних реакцій; відновників і окисників. Діяльнісний компонент визначає ступені окиснення елементів у сполуках за їхніми формулами; розрізняє реакції сполучення, заміщення, обміну, розкладу; окисно-відновні та реакції без зміни ступеня окиснення; екзо- та ендотермічні, оборотні й необоротні реакції; окисники і відновники; валентність і ступінь окиснення елемента; складає хімічні формули бінарних сполук за ступенями окиснення елементів; рівняння найпростіших окисно-відновних реакцій на основі електронного балансу, термохімічні рівняння; рівняння оборотних і необоротних реакцій; класифікує реакції за різними ознаками; характеризує процеси окиснення, відновлення, сполучення, розкладу, заміщення, обміну; вплив різних чинників на швидкість хімічних реакцій; роль окисно-відновних процесів у довкіллі; дотримується правил використання побутових хімікатів. Ціннісний компонент обґрунтовує процеси окиснення й відновлення з погляду електронної будови атомів; висловлює судження про значення хімічних реакцій та знань про них у природі, промисловості, побуті; |
29 |
|
Класифікація хімічних реакцій за кількістю і складом реагентів та продуктів реакцій: реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну. |
Демонстрації
|
|||||||
30 |
|
Ступінь окиснення. Визначення ступеня окиснення елемента за хімічною формулою сполуки. |
|
||||||||
31 |
|
Складання формули сполуки за відомими ступенями окиснення елементів. |
|
||||||||
32 |
|
Окисно-відновні реакції. Процеси окиснення, відновлення, окисники, відновники. |
|
||||||||
33 |
|
Складання рівнянь окисно-відновних реакцій |
|
||||||||
34 |
|
Значення окисно-відновних процесів у житті людини, природі й техніці. |
|
||||||||
35 |
|
Екзотермічні й ендотермічні реакції. Термохімічне рівняння |
|
||||||||
36 |
|
Оборотні й необоротні реакції. |
|
||||||||
37 |
|
Швидкість хімічної реакції, залежність швидкості реакції від різних чинників |
Демонстрації 5,Залежність швидкості реакцій металів (цинк, магній, залізо) з хлоридною кислотою від активності металу. Лабораторні досліди 10. Вплив концентрації і температури на швидкість реакції цинку з хлоридною кислотою. |
||||||||
38 |
|
|
Практичні роботи 3. Вплив різних чинників на швидкість хімічних реакцій. |
||||||||
39 |
|
Узагальнення знань по темі |
Навчальні проекти 9. Ендотермічні реакції на службі людині. 10. Екзотермічні реакції в життєдіяльності живих організмів. |
||||||||
40 |
|
Контрольна робота №3 Тематична
|
|
||||||||
Наскрізні змістові лінії Громадянська відповідальність Значення окисно-відновних процесів у житті людини, природі й техніці. Здоров’я і безпека. Екологічна безпека і сталий розвиток. Підприємливість і фінансова грамотність Значення окисно-відновних процесів у житті людини, природі й техніці. Екзотермічні та ендотермічні реакції. Оборотні й необоротні реакції. Швидкість хімічної реакції. |
|||||||||||
|
|||||||||||
Тема 3. Початкові поняття про органічні сполуки(24год) |
|||||||||||
Учень/учениця Знаннєвий компонент знає і розуміє суть понять гомолог, гомологія; поділ органічних речовин за якісним складом на вуглеводні, оксигеновмісні та нітрогеновмісні сполуки; називає елементи-органогени, найважливіші органічні сполуки (метан і перші десять його гомологів, етен, етин, метанол. етанол, гліцерол, етанова кислота, глюкоза, сахароза, крохмаль, целюлоза, стеаринова, пальмітинова, олеїнова, аміноетанова кислоти), основні продукти перегонки нафти; наводить приклади гомологів метану; природних і синтетичних речовин, спиртів, карбонових кислот, жирів, вуглеводів; пояснює реакції горіння органічних речовин, заміщення для метану, приєднання для етену й етину; деякі хімічні властивості етанової кислоти; суть процесу перегонки нафти. Діяльнісний компонент складає молекулярні й структурні формули метану та перших десяти його гомологів, етену, етину, метанолу, етанолу, гліцеролу, етанової та аміноетанової кислот; молекулярні формули глюкози, сахарози, крохмалю, целюлози; рівняння реакцій горіння (метану, етену й етину, метанолу, етанолу), заміщення для метану (хлорування), приєднання для етену й етину (галогенування, гідрування), етанової кислоти (електролітична дисоціація, взаємодія з металами, лугами, солями); загальну схему полімеризації етену; розрізняє за складом метан, етен, етин, метанол, етанол, гліцерол, етанову кислоту, вищі карбонові кислоти, глюкозу, сахарозу, крохмаль, целюлозу, мило, природні й гідрогенізовані, тваринні й рослинні, тверді й рідкі жири, білки, поліетилен, природні і штучні жири; порівнює: органічні й неорганічні речовини, крохмаль і целюлозу, склад гомологів метану, насичені й ненасичені вуглеводні; характеризує склад, фізичні властивості метану і його гомологів, етену, етину, етанолу, гліцеролу, етанової кислоти, жирів, глюкози, сахарози, крохмалю, целюлози, білків, поліетилену; визначає дослідним шляхом гліцерол, етанову кислоту, глюкозу, крохмаль; розв’язує розрахункові задачі на обчислення об’ємних відношень газів за хімічними рівняннями та інших раніше вивчених типів на прикладі органічних сполук; дотримується правил безпечного поводження з горючими речовинами, побутовими хімікатами. Ціннісний компонент усвідомлює значення вуглеводневої сировини в енергетиці; природних і синтетичних органічних сполук; моральну та соціальну відповідальність за насідки вживання алкогольних напоїв; необхідність збереження довкілля для майбутніх поколінь; обґрунтовує роль органічних сполук у живій природі; оцінює згубну дію алкоголю на здоров’я; вплив продуктів синтетичної хімії на навколишнє середовище в разі неправильного використання їх; висловлює судження щодо значення органічних речовин у суспільному господарстві, побуті, харчуванні, охороні здоров’я тощо; захисту довкілля від стійких органічних забруднювачів. |
41 |
|
Особливості органічних сполук (порівняно з неорганічними). Елементи-органогени |
|
|||||||
42 |
|
Вуглеводні Метан як представник насичених вуглеводнів. Гомологія. Гомологи метану (перші десять), їхні молекулярні і структурні формули та назви. |
Демонстрації Моделі молекул вуглеводнів (у тому числі 3D-проектування). |
||||||||
43 |
|
Фізичні властивості. Реакція заміщення для метану. |
|
||||||||
44 |
|
Етен (етилен) і етин (ацетилен) як представники ненасичених вуглеводнів. |
|
||||||||
45 |
|
Молекулярні і структурні формули. Фізичні властивості. Реакція приєднання для етену й етину (галогенування, гідрування). |
|
||||||||
46 |
|
Горіння вуглеводнів |
Демонстрації Горіння парафіну, визначення його якісного складу за продуктами згоряння. |
||||||||
47 |
|
Розрахункові задачі 2. Обчислення об'ємних відношень газів за хімічними рівняннями. |
|
||||||||
48 |
|
Поняття про полімери на прикладі поліетилену. Застосування поліетилену |
Навчальні проекти 11. Використання полімерів: еколого-економічний аспект. Демонстрації 8, Ознайомлення зі зразками виробів із поліетилену Виявлення властивостей поліетилену: відношення до нагрівання, розчинів кислот, лугів.
|
||||||||
49 |
|
. Поширення вуглеводнів у природі. Природний газ, нафта, кам’яне вугілля – природні джерела вуглеводнів. Перегонка нафти. Вуглеводнева сировина й охорона довкілля. Застосування вуглеводнів. |
Навчальні проекти 12. Альтернативні джерела енергії. |
||||||||
50 |
|
Контрольна робота №4 Тематична |
|
||||||||
51 |
|
Оксигеновмісні органічні речовини. Поняття про спирти, карбонові кислоти, жири, вуглеводи. |
|
||||||||
52 |
|
Метанол, етанол, гліцерол: молекулярні і структурні формули, фізичні властивості. Горіння етанолу. Якісна реакція на гліцерол. Отруйність метанолу й етанолу. Згубна дія алкоголю на організм людини. |
Лабораторні досліди 11. Взаємодія гліцеролу з купрум(ІІ) гідроксидом. |
||||||||
53 |
|
Етанова (оцтова) кислота, її молекулярна і структурна формули, фізичні властивості. Хімічні властивості етанової кислоти: електролітична дисоціація, дія на індикатори, взаємодія з металами, лугами, солями. Застосування етанової кислоти. Вищі карбонові кислоти: стеаринова, пальмітинова, олеїнова. |
Демонстрації 9,Дія етанової кислоти на індикатори. 10. Взаємодія етанової кислоти з металами, лугами.
|
||||||||
54 |
|
|
Практичні роботи 4,Властивості етанової кислоти. |
||||||||
55 |
|
Мило, його склад, мийна дія. |
Навчальні проекти 14. Виготовлення мила з мильної основи. Домашній експеримент 2. Порівняння мийної дії мила та прального порошку вітчизняного виробника. |
||||||||
56 |
|
Жири. Склад жирів, фізичні властивості. Природні й гідрогенізовані жири. Біологічна роль жирів. |
|
||||||||
57 |
|
Вуглеводи: глюкоза, сахароза, крохмаль, целюлоза. Молекулярні формули, фізичні властивості, поширення і утворення в природі. |
Навчальні проекти 13. Екотрофологія – наука про екологічно безпечне харчування. 15. Дослідження хімічного складу їжі. 16. Хімічний склад жувальних гумок. 17. Хімічний склад засобів догляду за ротовою порожниною.. Лабораторні досліди 12. Взаємодія глюкози з купрум(ІІ) гідроксидом. |
||||||||
58 |
|
Крохмаль і целюлоза – природні полімери. Якісні реакції на глюкозу і крохмаль. Застосування вуглеводів, їхня біологічна роль. |
Навчальні проекти 18. Друге життя паперу. Практичні роботи 5,Виявлення органічних сполук у харчових продуктах. Лабораторні досліди 13. Відношення крохмалю до води (розчинність, утворення клейстеру). 14. Взаємодія крохмалю з йодом. |
||||||||
59 |
|
Контрольна робота №5 Тематична |
|
||||||||
60 |
|
Нітрогеновмісні органічні речовини. Поняття про амінокислоти. Білки як біологічні полімери. Денатурація білків. Біологічна роль амінокислот і білків. |
|
||||||||
61 |
|
Значення природних і синтетичних органічних сполук |
Домашній експеримент 3. Виявлення крохмалю в харчових продуктах. |
||||||||
62 |
|
Захист довкілля від стійких органічних забруднювачів |
|
||||||||
63 |
|
Контрольна робота №6 Тематична |
|
||||||||
|
|||||||||||
Наскрізні змістові лінії Громадянська відповідальність Застосування органічних речовин. Отруйність метанолу й етанолу. Захист довкілля від стійких органічних забруднювачів. Здоров’я і безпека Безпечне поводження з речовинами. Згубна дія алкоголю на організм людини. Природні й гідрогенізовані жири. Мило, його мийна дія. Біологічна роль жирів, вуглеводів, амінокислот і білків. Екологічна безпека і сталий розвиток Природні й синтетичні органічні речовини. Вуглеводнева сировина й охорона довкілля. Захист довкілля від стійких органічних забруднювачів. Підприємливість і фінансова грамотність Поняття про полімери. Переробка нафти. Мило, його склад. Застосування органічних речовин. |
|||||||||||
Тема 4. Роль хімії в житті суспільства (5 |
|||||||||||
Учень/учениця Знаннєвий компонент називає: імена видатних вітчизняних учених-хіміків; найважливіші хімічні виробництва в Україні; наводить приклади: взаємозв’язків між речовинами; застосування хімічних сполук у різних галузях та у повсякденному житті. Діяльнісний компонент характеризує: значення хімії у житті суспільства, збереженні довкілля, для здоров’я людей. Ціннісний компонент усвідомлює значення громадянської позиції вченого, причинно-наслідкові зв’язки у природі і її цілісність; поважає авторське право; обґрунтовує: роль хімії у пізнанні хімічних процесів; критично ставиться: до хімічної інформації з різних джерел; оцінює: внесок хімічної науки в розвиток вітчизняного виробництва; значення хімічних знань як складника загальної культури людини. |
64 |
|
Багатоманітність речовин та хімічних реакцій. Взаємозв’язки між речовинами та їхні взаємоперетворення. |
|
|||||||
65 |
|
Місце хімії серед наук про природу, її значення для розуміння наукової картини світу. |
|
||||||||
66 |
|
Роль хімічної науки для забезпечення сталого розвитку людства. |
|
||||||||
67 |
|
Хімічна наука і виробництво в Україні. Видатні вітчизняні вчені – творці хімічної науки. |
|
||||||||
68 |
|
Орієнтовні об’єкти екскурсій. Водоочисна станція. Підприємства з виробництва пластмас, цукровий завод, кондитерська, хлібопекарня Тематична |
Навчальні проекти 20. Видатні вітчизняні хіміки як учені й особистості. 21. Екологічна ситуація в моїй місцевості: відчуваю, думаю, дію. 22. Анкетування учнів навчального закладу щодо їхньої участі у розв’язуванні екологічних проблем місцевості. 23. Дослідження достовірності реклами з погляду хімії. |
||||||||
Наскрізні змістові лінії Громадянська відповідальність Видатні вітчизняні вчені – творці хімічної науки. Значення хімії для розуміння наукової картини світу. Здоров’я і безпека Багатоманітність речовин та хімічних реакцій. Взаємозв’язки між речовинами та їхні взаємоперетворення. Екологічна безпека і сталий розвиток Хімія та екологія. Підприємливість і фінансова грамотність Хімічна наука і виробництво в Україні. |
|||||||||||