Мета уроку: Ознайомити учнів із хімічними властивостями оцтової кислоти, а саме розглянути електролітичну дисоціацію оцтової кислоти, взаємодію з металами, лугами, солями, спиртами, оксидами. Навчити учнів складати відповідні рівняння реакцій. Вияснити, яким чином можна виявити оцтову кислоту (продемонструвати на досліді), та де її застосовують.
Міністерство освіти і науки України
Рівненський природничо-математичний ліцей «Елітар»
Рівненської міської ради
ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ У 9 КЛАСІ
БІОЛОГО-ХІМІЧНОГО ПРОФІЛЮ НА ТЕМУ:
«Дослідження хімічних властивостей оцтової кислоти. Застосування оцтової кислоти»
Розробив: учитель хімії,
ПМЛ «Елітар»
ДАНИЛЮК РОМАН ЕДУАРДОВИЧ
Рівне - 2013
Нестандартний урок у 9 класі біолого-хімічного профілю
Тема уроку: «Дослідження хімічних властивостей оцтової кислоти. Застосування оцтової кислоти».
Мета уроку: Ознайомити учнів із хімічними властивостями оцтової кислоти, а саме розглянути електролітичну дисоціацію оцтової кислоти, взаємодію з металами, лугами, солями, спиртами, оксидами. Навчити учнів складати відповідні рівняння реакцій. Вияснити, яким чином можна виявити оцтову кислоту (продемонструвати на досліді), та де її застосовують.
Тип уроку: Урок-дослідження.
Обладнання: мультимедійний проектор, презентація «Хімічні властивості оцтової кислоти»
План уроку:
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Пригадайте?
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
ХІМІЧНІ ВЛАСТИВОСТІ ОЦТОВОЇ КИСЛОТИ.
ЗАСТОСУВАННЯ ОЦТОВОЇ КИСЛОТИ
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Історія відкриття оцтової кислоти
Знайома людям з давніх часів:
Отруйна сапа ?
Вклад арабських алхіміків:
V. Дослідження оцтової кислоти з елементами реклами.
Лабораторний дослід №13. Дія оцтової кислоти на індикатори
Лабораторний дослід №14. Взаємодія оцтової кислоти з металами, лугами, солями
VI. Застосування Оцтової кислоти:
Вдома учні підготували інформацію про застосування оцтової кислоти у вигляді реклами. На уроці обговорюємо застосування і записуємо основні тези в бланк дослідження.
VII. Домашнє завдання:
1. Опрацювати § 27. (П.П.Попель, Л.С.Крикля, Хімія – 9).
ІІ група учнів (оцінка 10-11), вправи 241, 245 с.162, 163.
3. Творче завдання: Написати казку “Подорож оцтової кислоти”.
КАРТКА УРОКУ-ДОСЛІДЖЕННЯ
П.І.Б. ______________________ Клас __________ ОЦІНКА _______________________
ТЕМА: Хімічні властивості оцтової кислоти.
Застосування оцтової кислоти.
Пригадайте?
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Історія відкриття оцтової кислоти _______________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Фізичні властивості оцтової кислоти ____________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ДОСЛІДЖУЄМО ХІМІЧНІ ВЛАСТИВОСТІ ОЦТОВОЇ КИЛОТИ:
Лабораторний дослід №13. Дія оцтової кислоти на індикатори.
Інструктаж з БЖД.
Реактиви: розчин оцтової кислоти 6%, універсальний індикаторний папір, розчини індикаторів фенолфталеїну, метилоранжу, лакмусу.
Обладнання та хімічний посуд: штатив з пробірками, скляна паличка
Порядок виконання: У 4 пробірки налийте по 1 мл розчину оцтової кислоти, в 1 пробірку долийте розчин фенолфталеїну, в 2 пробірку – метилоранжу, в 3 пробірку розчин – лакмусу а в 4 пробірку – киньте універсальний індикаторний папірець. Спостерігайте за змінами. Запишіть дисоціацію оцтової кислоти, зробіть висновок.
Послідовність дій |
Спостереження |
Хімічні рівняння. Йонні хімічні рівнння |
|
|
|
ВИСНОВОК _____________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Лабораторний дослід №14. Взаємодія оцтової кислоти з металами, лугами і солями.
Інструктаж з БЖД.
Реактиви: розчин оцтової кислоти 6%, гранули цинку, розчин натрій гідроксиду, порошок кальці карбонату, розчин фенолфталеїну.
Обладнання та хімічний посуд: штатив з пробірками, скляна паличка, нагрівальний прилад.
14.1. У пробірку обережно помістіть гранулу цинку і налийте 1-2 мл розчину оцтової кислоти. Що відбувається? Якщо ознак реакції не помітите, вміст пробірки нагрійте, але не до кипіння. Зробіть висновок? Запишіть хімічні рівняння в молекулярному та йонному вигляді.
14.2. У пробірку налийте 2 мл. розчину натрій гідроксиду і добавте до нього декілька крапель фенолфталеїну. Доливайте в пробірку розчин оцтової кислоти. Зафіксуйте зовнішній ефект. Запишіть хімічні рівняння в молекулярному та йонному вигляді. Зробіть висновок.
14.3. У пробірку насипте трохи кальцій карбонату і долийте 1-2 мл. розчину оцтової кислоти. Що спостерігаєте? Запишіть хімічні рівняння в молекулярному та йонному вигляді. Зробіть висновок
Послідовність дій |
Спостереження |
Хімічні рівняння. Йонні хімічні рівнння |
Висновок |
14.1. Реакція оцтової кислоти з металом. |
|||
|
|
|
|
14.2. Реакція оцтової кислоти з лугом. |
|||
|
|
|
|
14.3. Реакція оцтової кислоти з сіллю |
|||
|
|
|
|
Застосування оцтової кислоти __________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Домашнє завдання: 1. Опрацювати § 27. (П.П.Попель, Л.С.Крикля, Хімія – 9).
ІІ група учнів (оцінка 10-11), вправи 241, 245 с.162, 163.
3. Творче завдання: Написати казку “Подорож оцтової кислоти”.
Презентація до уроку: «Дослідження хімічних властивостей оцтової кислоти. Застосування оцтової кислоти».
ФОТОЗВІТ УРОКУ-ДОСЛІДЖЕННЯ «Дослідження хімічних властивостей оцтової кислоти. Застосування оцтової кислоти».