Мета уроку: закріпити знання учнів про розчини, їх компоненти: повторити класифікацію розчинів : удосконалити вміння та навички у
розв`язуванні задач на обрахування масової частки розчиненої
речовини в розчині,
розвивати обчислювальні навички, індивідуальний стиль мислення
здібності, активність, увагу;
виховувати впевненість у своїх силах, прагнення до успіху, сприяти
практичній спрямованості вивченого матеріалу.
Міністерство освіти і науки України
Рівненський природничо-математичний ліцей «Елітар»
Рівненської міської ради
КОНСПЕКТ УРОКУ З ХІМІЇ
У 9 КЛАСІ ХІМІКО-БІОЛОГІЧНОГО ПРОФІЛЮ НА ТЕМУ:
Розв`язування розрахункових задач з теми «Розчини»
Розробив: учитель хімії,
ПМЛ «Елітар»
ДАНИЛЮК РОМАН ЕДУАРДОВИЧ
Рівне - 2014
Тема. Розв`язування розрахункових задач з теми «Розчини».
Мета: закріпити знання учнів про розчини, їх компоненти: повторити класифікацію розчинів : удосконалити вміння та навички у
розв`язуванні задач на обрахування масової частки розчиненої
речовини в розчині,
розвивати обчислювальні навички, індивідуальний стиль мислення
здібності, активність, увагу;
виховувати впевненість у своїх силах, прагнення до успіху, сприяти
практичній спрямованості вивченого матеріалу.
Тип уроку: урок практичного застосування знань, навичок і вмінь.
Обладнання: ПСХЕ Д. І. Менделєєва, дидактичні картки.
Хід уроку
І. Організація класу.
Привітання учителя і учнів . Перевірка присутніх на уроці та готовності учнів до уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Робота з дидактичними картками, різнорівневі завдання. Представлення результатів виконаної роботи.
ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань.
1. Що називають розчином ?
2. Із яких компонентів складається розчин ?
3. Як класифікують розчини ?
4. Який розчин називається насиченим ненасиченим концентрованим розведеним ?
5. Що таке кристалогідрат ? Наведіть приклади.
6. Як виражають склад розчину ?
7. Що таке масова частка розчиненої речовини ?
8. Де людина використовує розчини ?
(Учитель задає питання «Міні - вікторини», за кожну правильну відповідь учень отримує 1 бал. )
Виконання індивідуального завдання (на дошці - 3 учні )
Картка №1
У медицині використовують фізіологічний розчин - розчин натрій хлориду.Розрахуйте масову частку солі, якщо для приготування 200г розчину взяли натрій хлорид масою 1,7 г.
Картка №2
Розчин магній сульфату з масовою часткою 25% використовують при гіпертонічній хворобі. Яка мас цієї солі потрібна для приготування 300 г. розчину ?
Картка №3
Для зберігання буряки обприскують барій хлоридом із масовою часткою 0. 04. Як приготувати 100 кг такого розчину ?
ІY. Повідомлення теми, мети, цілей уроку.
1. Прочитати тему уроку за ходом шахового коня.
2. Очікування
Те, про що хочете дізнатися і що очікуєте після сьогоднішнього уроку, запишіть на стреч -картку і прикріпіть до «Дерева мудрості» (Учні працюють у парах)
Y. Актуалізація мотивації учіння учнів.
Учитель. Під час розв’язування учнями задач біля дошки, що ви помітили ? Де можна використовувати дані задачі ? (У медицині, сільському господарстві, побуті, харчовій промисловості) То, чи варто навчитися розв’язувати даного роду задачі ? Отож, наше з вами завдання на сьогоднішньому уроці навчитися визначати тип задачі, складати план її розв`язку, вибирати свій доступний і зрозумілий варіант розв’язування.
ІY. Самостійне виконання учнями завдань під контролем і за допомогою вчителя.
Робота по варіантах. Учні розв’язують задачі, користуючись алгоритмом розв`язку , що поданий у підручнику.
І варіант ІІ варіант ІІІ варіант
Задача 1 (с. 58) Задача 2 (ст. 58) Задача 4 (с. 58)
Всьому класу для розв’язання надається така задача: До 200 мл розчину з масовою часткою розчиненої речовини 40 % і густиною 1. 44 г / мл додали
120 мл води. Визначте масову частку речовини в утвореному розчині.
(Учні в групах розв’язують задачу. Якщо є потреба лідери допомагають
товаришам. Група, яка впоралася найшвидше із задачею, коментує її розв`язок. Інші доповнюють або виправляють.)
Учні розв’язують самостійно задачі (індивідуальні картки).
Учні отримують три « чорні скриньки» із умовами творчих задач. Працюють учні у групах, що були створені для завдання «Навчаючи - учусь».Кожна група захищає розв’язані задачі.
І скринька
У лабораторії є розчини з масовими частками натрій хлориду 10 % та 30 %. Яку масу кожного розчину треба взяти, щоб одержати розчин з масовою часткою солі 12 %?
ІІ скринька
Яка маса розчину сульфатної кислоти з масовою часткою кислоти 70 %
утвориться внаслідок окиснення діоксид сульфуру об’ємом 3* 103 м3, якщо при цьому витрачено повітря об’ємом 1.2* 107 м3?
ІІІ скринька
У результаті розчинення питної соди в розчині нітратної кислоти утворився розчин натрій нітрату з масовою часткою солі 7. 5 %. Обчисліть масову частку кислоти у вихідному розчині.
Y. Звіт учнів про роботу і обґрунтування отриманих результатів.
Оцінювання проводять лідери груп, коментуючи виставлені бали. Учитель оцінює лідерів.
Y І. Підсумки уроку.
Учні зривають стреч - картки з «Дерева мудрості» й визначають, чи здійснились їхні бажання.
Y ІІ. Домашнє завдання.
Рівень А Підготуватися до самостійної роботи з теми «Розчини», повторити §§ 4 – 10 ,с. 22 -60 (підручник Н.Буринська)
Рівень Б Задачі 8*, 9* (с. 59, підр.)
Рівень С Творче завдання. Скласти самостійно умови задач різного рівня складності і розв`язати їх.