КАЛЕНДАРНЕ ПЛАНУВАННЯ
з інтегрованого курсу «Історія України. Всесвітня історія. 6 клас»
для закладів загальної середньої освіти
Відповідно до модельної навчальної програми «Історія України. Всесвітня історія. 6 клас» для закладів загальної середньої освіти (автори Піскарьова І.О., Бурлака О.В., Майорський В.В., Мелещенко Т.В., Щупак І.Я.) «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07. 2021 № 795)
За підручником Олександра Бандровського, Віталія Власова, Оксани Данилевської (Київ: «Генеза», 2023)
Пояснювальна записка
Інтегрований курс «Історія України. Всесвітня історія» реалізує вимоги до обов’язкових результатів навчання громадянської та історичної освітньої галузі. Його особливостями є: 1) інтегрований характер — давня історія України вивчається як складова всесвітньої історії; 2) вивчення історичного матеріалу здійснюється системно в широких хронологічних межах — від появи первісних людей до падіння Західної Римської імперії.
Подана програма є продовженням курсу «Вступ до історії України та громадянської освіти». Адаптаційний цикл (5 клас).
Головною метою курсу є розвиток особистості учня/учениці через осмислення минулого, сучасного та зв’язків між ними, взаємодії між глобальними, загальноукраїнськими й локальними процесами; формування ідентичності громадянина України. Сформувати в учнів/учениць основи критичного мислення та особистісного ставлення до історичних подій. Програма курсу спрямована на формування загальних і предметних компетентностей.
Основними завданнями курсу є:
Вимоги до обов’язкових результатів навчання учнів історії України, всесвітньої історії у 6 класі передбачають, що учениця/учень:
Програму інтегрованого курсу викладено у формі таблиці, яка складається з трьох частин. У першій частині таблиці Очікувані результати навчання кожного розділу відповідно до вимог Державного стандарту та Критеріїв оцінювання діяльності учнів. Друга частина містить Зміст навчально-пізнавальної діяльності інтегрованого курсу. У третій частині подаються Види навчальної діяльності.
Дотримуючись принципу наступності в модельну програму введено всю кількість очікуваних результатів навчання та розподілено їх за розділами. Зміст кожного розділу програми містить перелік історичних тем, не розділених на окремі заняття. Вчителі/учительки, орієнтуючись на вимоги щодо підготовки учнів/учениць, мають можливість самостійно визначати назву теми, кількість і перелік питань до кожного уроку залежно від умов організації освітнього процесу, пізнавальних можливостей школярів/школярок, класу й індивідуального підходу вчителя/учительки до викладання. До кожної теми вказано орієнтовані види навчальної діяльності та рекомендований обсяг навчального матеріалу, що має бути опанований учнями за визначений період навчання в процесі досягнення очікуваних результатів і ґрунтується на базових знаннях з громадянської та історичної галузі, визначених Державним стандартом базової середньої освіти (Додаток № 17). Враховуючи принципи академічної свободи вчителя, учитель/учителька можуть визначати конкретні форми та методи роботи, види пізнавальних завдань, зберігаючи загальну спрямованість роботи відповідно до компетентнісного підходу.
Структура курсу |
Вступ до інтегрованого курсу історії |
Розділ І. Життя людей у первісні часи |
Розділ ІІ. Цивілізації Стародавнього Сходу |
Розділ ІІІ. Давня Греція та її сусіди |
Розділ ІV. Давній Рим і його сусіди |
Узагальнення. Внесок цивілізацій Стародавнього світу в історію людства. Значення давньої історії України як складової світової історії |
№ |
Дата |
Очікувані результати навчання |
Зміст навчально-пізнавальної діяльності |
Види навчальної діяльності |
|
||||||
1
2
3 |
|
Вступ до інтегрованого курсу історії (3 години)
Історія стародавнього світу: хронологічні межі, лічба часу, історичні джерела. Корегуюче навчання за рівень 5 класу. |
§ 1 |
||||||||
Базові знання: періодизація історії людства, історичні джерела, археологія, ера (епоха), цивілізація. Уміння:
Ставлення:
|
Історична періодизація: світ і Україна. Археологічна періодизація. Хронологічні межі історії Стародавнього світу. Лічба часу в історії Стародавнього світу. Історичні джерела з історії Стародавнього світу
|
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Робота з навчальним текстом та підготовка запитань до нього за допомогою ланцюжка запитань Квінтиліана. Фронтальна бесіда, інтерактивні вправи, дискусія. Робота з візуальним рядом (ілюстрації історичних джерел, пов’язаних з подіями історії України). Укладання хронологічних задач |
|||||||||
4 5 6 7 8 9 10 11 12 |
|
Розділ І. Життя людей у первісні часи (9 годин)
Поява і розселення людини на Землі Життя та заняття найдавніших людей Життя людини на теренах України за первісної доби Виникнення землеробства та скотарства Перші землероби та скотарі України Форми організації первісних спільнот Первісна культура та релігійні вірування за найдавніших часів Проєкт з теми «Життя людей у первісні часи» Узагальнення і тематичний контроль |
§ 2 § 3 § 4 § 5 § 6 § 7 § 8 § 9 – 10 |
||||||||
Базові знання: палеоліт, мезоліт, неоліт, енеоліт, «homo sapiens (людина розумна)», первісне стадо, рід (родова община), плем’я, вождь, рада старійшин, матріархат, патріархат, «неолітична революція», привласнювальне господарство, відтворювальне господарство, ремесло, продуктивність праці, стоянки та пам’ятки первісних людей на території України, Трипільська археологічна культура, Середньостогівська археологічна культура, Вікентій Хвойка, язичництво, тотемізм, анімізм, магія. Уміння:
Ставлення:
|
Поява і розселення людини на планеті Земля. Перші люди на теренах України. Теорії походження людини. Кам’яний вік людства. Життя та заняття найдавніших людей. Життя людини на теренах України в первісну добу. Основні стоянки та пам’ятки первісних людей на території України. Виникнення землеробства та скотарства. Неолітична революція. Початок обробки металів. Виникнення ремесел. Зародження торгівлі. Перші землероби та скотарі України. Трипільська археологічна культура. Середньостогівська археологічна культура. Форми організації первісних спільнот. Первісна культура та релігійні вірування людей. Практичні знання та вірування первісних людей. Мистецтво за первісної доби |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Робота з навчальним текстом та підготовка запитань до нього за допомогою ланцюжка запитань Квінтиліана. Робота з картою «Перші люди на землі». Проєкт-порівняння «Знаряддя праці первісної людини епохи палеоліту та неоліту». Практична робота з ілюстраціями стоянок і поселень первісної людини (наприклад, за реконструкціями художника Зденека Буріана). Відкрита дискусія «Теорії походження людини». Створення пригодницьких оповідок з життя первісної людини. Укладання пізнавальної загадки (хмаринки слів, кросворда тощо) за змістом навчального матеріалу. Проєкт «Спадщина Трипільської культури» |
|||||||||
13 14 15 16 17 18 19 20
|
|
Розділ ІІ. Цивілізації Стародавнього Сходу (8 годин)
Цивілізаційні центри Давнього Сходу в часі та просторі Землеробські цивілізації Давнього Сходу Держава і суспільство Родина, освіта і виховання в державах Давнього Сходу Міфологія та релігійні уявлення в державах Давнього Сходу Культурні надбання Давнього Сходу Проєкт з теми «Цивілізації Давнього Сходу» Узагальнення і тематичний контроль |
§ 11 § 12 § 13 § 14 § 15 § 16 § 17 – 18 |
||||||||
Базові знання: іригаційне землеробство, держава, влада фараона, піраміди, папірус, міста-держави Шумеру, закони Хаммурапі, колонізація, фінікійський алфавіт, ієрогліф, клинопис, цар Соломон, Біблія, Дарій І, варни, касти, буддизм, індуїзм, імперія, Піднебесна, Конфуцій. Уміння:
визначає ознаки, що пов’язують документи, артефакти (музейні об’єкти) та ілюстративний матеріал (на прикладі стародавніх цивілізацій Сходу);
Ставлення:
|
Цивілізаційні центри Стародавнього Сходу в часі і просторі. Наукові дослідження стародавніх цивілізацій. Давній Єгипет. Народження Цивілізації Дворіччя. Давній Вавилон. Фінікія. Ізраїльсько- Юдейське царство. Давні Індія та Китай. Землеробські цивілізації Стародавнього світу. Вплив природних умов на особливості господарювання давніх цивілізацій Сходу. Держава і суспільство. Влада фараона в Давньому Єгипті. Міста-держави Шумеру. Закони Хаммурапі. Поняття закону. Фінікійська колонізація. Ізраїльсько-Юдейське царство. |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Робота з навчальним текстом та підготовка запитань до нього за допомогою ланцюжка запитань Квінтиліана. Укладання ілюстрованої лінії часу «Давні цивілізації Стародавнього Сходу». Робота з історичними картами. Проєкт-порівняння умов виникнення та розвитку землеробських цивілізацій Стародавнього Сходу. Робота з візуальними джерелами. Дослідницький проєкт «Закони Хаммурапі». Проєкт-порівняння «Шкільне навчання Єгипту та Шумеру». Укладання пізнавальної загадки (хмаринки слів, кросворда тощо) за змістом навчального матеріалу Творчий проєкт «Сторінка видатного діяча Стародавнього Сходу в соціальній мережі Facebook (Instagram)». Творчий проєкт — фотогалерея «Стародавні цивілізації Азії та Африки» |
|||||||||
21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 |
|
Розділ ІІІ. Давня Греція та її сусіди 24 години (14 +10)
Наукові дослідження давньогрецької цивілізації Природа та населення Давньої Греції Мінойська цивілізація Ахейська Греція Давньогрецький поліс Велика грецька колонізація Становлення Афінської держави. Реформи Солона Розквіт афінської демократії. «Золота доба» Перікла Давня Спарта – олігархічна держава Підкорення Греції Македонією Держава Александра Македонського Елліністичні держави Узагальнення і тематичний контроль Підсумкове оцінювання |
§ 19 § 20 § 21 § 22 § 23 § 24 § 25 § 26 § 27 § 28 § 29 § 30 |
||||||||
35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 |
|
Військова справа в Давній Греції Греко-перські війни Родина, виховання та повсякденне життя в Давній Греції Давньогрецька міфологія та релігія Олімпійські ігри. Наука в Давній Греції Мистецтво архітектури та скульптури в Давній Греції Література та театр у Давній Греції. Історичне значення давньогрецької культури Кіммерія та Скіфія. Сармати Проєкт з теми «Давня Греція та її сусіди» Узагальнення і тематичний контроль |
§ 31 § 32 § 33 § 34 § 35 § 36 § 37 § 38 § 30 – 40 |
||||||||
Базові знання: античність, Мінойська цивілізація, Ахейська Греція, Гомер «Іліада», «Одіссея», Генріх Шліман, міста-держави (поліси), демократія, олігархія, демос, реформи Солона, Спарта, олігархія, Велика грецька колонізація, античні міста-держави Північного Причорномор’я, кіммерійці, скіфи, сармати, Геродот, персько-грецькі війни, Перикл, Олімпійські ігри, П’єр де Кубертен, Імперія Александра Македонського, еллінізм. Уміння:
«Давня Греція та її сусіди») у хронологічній послідовності за допомогою стрічки часу, укладає хронологічну таблицю;
Ставлення:
|
Природа і населення стародавньої Греції. Наукові дослідження давньогрецької цивілізації. Природні умови та населення. Розвиток господарства. Система рабства. Цивілізація Давньої Греції та її сусіди у просторі та часі. Мінойська цивілізація. Дорійці. Ахейська Греція. Велика грецька колонізація. Еллінізм. Суспільство і держава в Стародавній Греції Давньогрецький поліс. Афіни – батьківщина демократії: від Солона до Перикла. Стародавня Спарта – приклад олігархічної держави. Держава Александра Македонського. Елліністичні держави. Військова справа в Стародавній Греції Поняття конфлікту, його види, стадії та способи подолання. Образ воїна-героя. Озброєння, стратегія і тактика полководців. Греко-перські війни як приклад рівня розвитку військової справи в Давній Греції. Александр Македонський. Родина і виховання Родина в Давній Греції. Ґендер. Становище жінки. Навчання дітей. Виховання громадян і воїнів (на прикладі Афін і Спарти). Традиції повсякденного життя. Давньогрецька мода. Осередки давньогрецької цивілізації та їх сусіди на теренах України: античні міста-держави, кіммерійці, скіфи і сармати, землеробське населення українських земель. Культура Давньої Греції. Міфологія. Релігія. Наукові здобутки. Олімпійські ігри. Пам’ятки мистецтва Мінойської цивілізації, «золотої доби» грецької культури, еллінізму. Видатні діячі давньогрецької культури. Історичне значення давньогрецької культури. |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Робота з навчальним текстом та підготовка запитань до нього за допомогою ланцюжка запитань Квінтиліана. Робота з картами «Мінойська та ахейська цивілізації Давної Греції», «Велика грецька колонізація», «Персько-грецькі війни». Дослідницький проект «Античні міста-колонії в Північному Причорномор’ї». Укладання синхронізованої таблиці. Робота з ілюстрацією «Житло давніх греків». Міні- дослідницький проєкт «Жінка в давньогрецькому суспільстві». Дискусія «Висловлювання Перикла. Чи актуальні вони в наш час?». Коментований перегляд та інтерпретація візуальних джерел інформації з історії Давньої Греції. Укладання історичних оповідок з життя кіммерійців, скіфів, сарматів на території України. Творчий проєкт — укладання туристичного маршруту «Скарби античної цивілізації на українських землях». Укладання пізнавальної загадки (хмаринки слів, кросворда тощо) за змістом навчального матеріалу. Творчий проект «Сторінка видатного авньогрецького діяча в соціальній мережіFacebook (Instagram)» |
|||||||||
45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56
57 58 59 60 61 62 63 64 |
|
Розділ ІV. Давній Рим і його сусіди 20 години (12+8) Природа і населення Апеннінського півострова Давній Рим у часі та просторі Римська республіка V – середини ІІІ ст. до н. е. Військова справа та завойовницькі війни в Давньому Римі Диктатура Гая Юлія Цезаря Створення Римської імперії. Правління Октавіана Августа Організація влади в Давньому Римі: від республіки до імперії Людина в правовій та політичній системі Давнього Риму Родина та освіта в Давньому Римі Традиції повсякденного життя в давньоримському суспільстві Культура Давнього Риму Тематичний контроль
Римська імперія в ІІІ–IV ст. Релігія в Давньому Римі: від язичництва до християнства Виникнення християнства Початок Великого переселення народів та падіння Західної Римської імперії Давні слов’яни на теренах України Господарське життя та духовний світ слов’ян Проєкт з теми «Давній Рим і його сусіди» Узагальнення і тематичний контроль |
§ 41 § 42 § 43 § 44 § 45 § 46 § 47 § 48 § 49 § 50 § 51
§ 52 § 53 § 54 § 55 § 56 § 57 § 58 – 59 |
||||||||
Базові знання: Римська республіка, сенат, громадянська війна, патриції, плебеї, гладіатор, експансія, Пунічні війни, диктатура Юлія Цезаря, Римська імперія, римське право, вето, християнство, вандали, міграція, Велике переселення народів, автохтони, слов’яни, венеди, склавини, анти. Уміння:
Ставлення:
|
Природа і населення Апеннінського півострова Наукові дослідження давньоримської цивілізації. Природні умови та населення. Розвиток господарства. Система рабства. Давній Рим у часі і просторі Виникнення міста Рим. Царський період. Римська республіка. Воєнна експансія Риму. Диктатура Юлія Цезаря. Римська імперія від Октавіана Августа до падіння імперії. Військова справа в Давньому Римі Образ воїна-героя. Ставлення до ветеранів армії. Озброєння, стратегія і тактика полководців. Війни Риму на різних етапах історії. Видатні полководці. Людина в правовій та політичній системі Давнього Риму Організація влади в Давньому Римі: від республіки до імперії. Закони XII таблиць. Римське право. Права і обов’язки громадян в Римі. Соціальний захист. Основні форми та прояви дискримінації. Родина і виховання Родина в Давньому Римі. Становище жінки. Навчання і виховання дітей. Традиції повсякденного життя. Розваги в давньоримському суспільстві. Культура Давнього Риму. Римська культура як продовження античної традиції Давньої Греції. Релігія в Стародавньому Римі: від язичництва до християнства. Пантеон римських богів. Християнське вчення. Ісус Христос. Перші християнські громади і церкви. Перетворення християнства на державну релігію. Розвиток наукових знань. Пам’ятки мистецтва Стародавнього Риму. Історичне значення давньоримської культури. Сусіди Стародавнього Риму. Початок Великого переселення народів. Життя варварських племен. Відносини Риму з варварами. Падіння Стародавнього Риму: причини та наслідки. Давні слов’яни на теренах України. Питання походження і прабатьківщини слов’ян. Венеди, анти і склавини в писемних джерелах. Повсякденне й господарське життя слов’ян на теренах України. Духовний світ давніх слов’ян
|
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Робота з навчальним текстом та підготовка запитань до нього за допомогою ланцюжка запитань Квінтиліана. Укладання хронологічних і синхронізованих таблиць з історії Давнього Риму, давніх слов’ян. Розповідь про воєнну експансію Риму на основі історичної карти. Укладання пізнавальної загадки (хмаринки слів, кросворда тощо) під назвою «Давні дослідники слов’янства» або «Давні слов’яни». Творчі проєкти — фотогалерея «Міста, які подарував світові Давній Рим», лепбук «Крилаті вислови, які народилися в Давньому Римі», колаж «Про що розповідає антична монета», презентація «Біблія — джерело мудрості». Віртуальна екскурсія «Християнство в мистецтві» |
|||||||||
65 66 67
68 - 70 |
|
Узагальнення до курсу «Історія України. Всесвітня історія» (3 години) Внесок цивілізацій стародавнього світу в історію людства Історія України як складова світової історії Підсумкове оцінювання Резерв
|
|
||||||||
Уміння:
в області науки, техніки, культури;
об’єкти спадщини Стародавнього світу Ставлення:
як складової світової історії |
Історія України як складова світової історії.
Місце історії Стародавнього світу в історії людства. Сім чудес світу |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Творчий проєкт — лепбук, колаж (на вибір) «Досягнення цивілізацій Стародавнього світу» |
|||||||||