Календарне планування з образотворчого мистецтва для 4 класу .
35 годин (1 година на тиждень)
Програма. Оновлені навчальні програми для початкової школи затверджені наказом Міністерства освіти і науки України «Про затвердження змін до навчальних програм для 1-4-х класів загальноосвітніх навчальних закладів» від 05.08.2016 № 948.
Підручник. Образотворче мистецтво: підручник для 4 класу загальноосвіт. навч. закл. / М.І Резніченко, С.К. Трач. - Тернопіль: Навчальна книга - Богдан, 2015.- 144 с. : іл.
35 годин (1 година на тиждень)
Програма. Оновлені навчальні програми для початкової школи затверджені наказом Міністерства освіти і науки України «Про затвердження змін до навчальних програм для 1-4-х класів загальноосвітніх навчальних закладів» від 05.08.2016 № 948.
Підручник. Образотворче мистецтво: підручник для 4 класу загальноосвіт. навч. закл. / М.І Резніченко, С.К. Трач. - Тернопіль: Навчальна книга - Богдан, 2015.- 144 с. : іл.
Назви тем і розділів |
|
Художній образ у графіці, живописі та скульптурі |
8год. |
Художній образ у декоративно-прикладному мистецтві, архітектурі та дизайні Узагальнення |
7год.
1год. |
Образи природи, тварин, людей у мистецтві |
9 год. |
Образ рідного краю у мистецтві Узагальнення |
8год. 2 год. |
Всього: |
35год. |
КАЛЕНДАРНЕ ПЛАНУВАННЯ
№ з/п |
Дата |
Тема уроку |
Матеріали |
Стор. у підручн. |
Примітка |
Художній образ у графіці, живописі та скульптурі ( 8 годин) |
|||||
1 |
|
Вступ. Техніка безпеки на уроках образотворчого мистецтва. Бесіда «Художній образ в мистецтві». Поняття про художній образ в мистецтві. Специфіка вирішення художнього образу в різних видах образотворчого мистецтва. Композиція «Спогади про літо» . |
Матеріали на вибір |
|
|
2 |
|
Художній образ в графіці. Створення художнього образу за допомогою засобів виразності графіки: ліній, штрихів, крапок, плям. Композиція «Могутні сосни» . |
графічні матеріали |
|
|
3 |
|
Вибір графічної техніки для створення виразного художнього образу. Композиція «Природні стихії» . |
туш |
|
|
4 |
|
Колір як засіб створення образу в живописі. Створення засобами кольору певного за характером образу. Композиція «Мелодія осені» . |
акварельні фарби або гуаш |
|
|
5 |
|
Вибір живописної техніки для створення виразного художнього образу. Композиція «Синій туман» . |
акварельні фарби |
|
|
6 |
|
Форма, колір, декор у створенні художнього образу. Створення художнього образу на тему «Екзотичний птах» . |
гуаш, кольо-ровий або тонований папір |
|
|
7 |
|
Види скульптури. Особливості створення художнього образу в об’ємі. Створення скульптурного образу тварини . |
пластилін |
|
|
8 |
|
Незвичайні матеріали художника-скульптора. Створення казкового образу з природних матеріалів в об’ємі або рельєфі «Веселий лісовик» |
природні матеріали, картон, пластилін |
|
|
Художній образ у декоративно-прикладному мистецтві, архітектурі та дизайні (7 годин) |
|||||
9 |
|
Особливості декоративного образу (на прикладах творів народних майстрів Опішні, Косова, Києва, Вінниці тощо). Виготовлення іграшки за українськими народними мотивами. |
тканина, глина, солома або інші природні матеріали |
|
|
10 |
|
Петриківський розпис. Композиційне та колірне рішення творів петриківських майстрів. Композиція «Казкова квітка Петриківки». |
акварельні фарби або гуаш |
|
|
11 |
|
Народне мистецтво витинанки. Витинанки прості й складені. Значення вісі симетрії при виготовленні витинанки. Створення вазонової композиції-витинанки «Дерево життя». |
кольоровий папір, картон |
|
|
12 |
|
Архітектура як будівельне мистецтво. Образ будівлі, її призначення. Створення на основі асоціацій образу казкового будинку. Композиція «Будинок для казкового персонажа» . |
матеріали на вибір |
|
|
13 |
|
Інтер’єр. Розташування предметів у закритому просторі з урахуванням межі зламу (підлога — стіна). Композиція «У селянській хаті». |
матеріали на вибір |
|
|
14 |
|
Дизайн та художнє конструювання. Створення художнього образу в техніках паперопластики, оригамі. Створення дизайн-форми «Чарівний ліхтарик». |
кольоровий папір, картон |
|
|
15 |
|
Шрифт і декор у створенні художнього образу. Уведення слів та чисел у декоративно-орнаментальну композицію. Створення святкової листівки . |
акварельні фарби або гуаш |
|
|
Узагальнення (1 година) |
|||||
16 |
|
Узагальнення і систематизація вивченого. Виставка творчих робіт учнів |
|
|
|
Образи природи, тварин, людей у мистецтві ( 9 годин) |
|||||
17 |
|
Фантастичні та реалістичні образи в мистецтві. Ознайомлення з графічною технікою штампування. Виготовлення кліше (картон, гумка, морква, картопля). Уведення поняття «естамп». Композиція «Невідома планета». |
картон, гумка, картопля |
|
|
18 |
|
Засоби створення художнього образу в пейзажі. Свідомий вибір формату, положення аркуша, межі зламу простору (вище, нижче на аркуші). Композиція «Караван у пустелі» |
гуаш, тонований папір |
|
|
19 |
|
Пропедевтичні відомості про ілюзорне зближення паралельних горизонтальних ліній, що йдуть у глибину (річка, доріжка тощо). Передавання плановості відкритого простору за допомогою кольору та тону. Композиція «Морські фантазії». |
акварельні фарби або гуаш |
|
|
20 |
|
Залежність колірної гами від освітлення. Колір як засіб вираження настрою у пейзажі. Композиція «Свято весняної природи». |
гуаш або акварельні фарби |
|
|
21 |
|
Трансформація форми як засіб створення фантастичного образу. Казкові звірі та істоти у творах образотворчого мистецтва. Створення декоративного образу тварин. |
гуаш |
|
|
22 |
|
Виражальні засоби під час створення образів фантастичних істот за мотивами творів народних художників. Композиція «Фантастична істота». |
гуаш, тонований папір |
|
|
23 |
|
Образи тварин у творах художників-анімалістів. Закріплення понять «пропорції», «динаміка», «статика». Зображення фігури тварини (на площині чи в об’ємі) у статичному або динамічному станах. Композиція «Мій чотирилапий друг». |
гуаш або акварельні фарби |
|
|
24 |
|
Образи людей у портретному жанрі. Засоби створення виразного казкового портретного образу. Виконання портрету казкового героя . |
гуаш або акварельні фарби |
|
|
25 |
|
Зображення людини в статичному та динамічному станах. Засвоєння знань про будову людського обличчя, пропорції фігури. Композиція «Веселі старти». |
гуаш або акварельні фарби |
|
|
Образ рідного краю у мистецтві ( 8 годин) |
|||||
26 |
|
Узагальнення знань про мову образотворчого мистецтва, його види і жанри. Ознайомлення з художніми традиціями рідного краю. Композиція «Український рушничок». |
гуаш або акварельні фарби |
|
|
27 |
|
Краса природи рідного краю. Особливості природного середовища рідного міста (села). Розвиток спостережливості, зорової пам’яті, вміння сприймати красу природи рідного краю та відтворювати її на площині. Композиція «Пам’ятки архітектури». |
гуаш або акварельні фарби |
|
|
28 |
|
Вибір формату для створення виразної врівноваженої композиції. Особливості архітектури рідного міста (села). Важливість збереження пам’яток архітектури. Композиція «Садки цвітуть». |
гуаш або акварельні фарби |
|
|
29 |
|
Зв’язок архітектури з природним середовищем. Уявлення про ландшафтну архітектуру. Вибір колірної гами, художньої техніки та манери зображення, визначення композиційного центру під час створення пейзажу. Композиція «Святковий день». |
гуаш або акварельні фарби |
|
|
30 |
|
Розширення уявлень про роботу художника-дизайнера. Ознайомлення з поняттям малих архітектурних форм (ліхтарі, альтанки, фонтани, лави тощо). Композиція «Шпаківня» |
гуаш або акварельні фарби |
|
|
31 |
|
Вироби з металу. Поняття про ковальське та ливарне мистецтво. Розвиток навичок створення ажурних витинанок. Композиція «Металеве мереживо. Чудо-дзвіночки». |
кольоровий папір |
|
|
32 |
|
Оформлення вітрин як один із різновидів прикладного мистецтва. Прийоми групування різних за розміром та кольором предметів. створення дизайну вітрини магазину». |
матеріали на вибір |
|
|
33 |
|
Створення святкового настрою за допомогою кольору та декору в багатоплановій тематичній композиції. Композиція «Україна – моя Батьківщина». |
гуаш або акварельні фарб |
|
|
Узагальнення (2 години) |
|||||
34 |
|
Узагальнення та систематизаці знань учнів. Колективна композиція «Мій рідний край». |
матеріали на вибір |
|
|
35 |
|
Узагальнення і систематизація знань учнів. Виставка творчих робіт учнів. Підсумок за рік |
|
|
|
№ |
Дата |
Тема уроку |
Стор. у підр. |
Мате-ріали |
Прим. |
|
|
||||||
1.
|
|
Вступ. Техніка безпеки на уроках образотворчого мистецтва. Поняття про художній образ в мистецтві. Способи створення художнього образу в різних видах образотворчого мистецтва. Орієнтовне практичне завдання: «Спогади про літо» |
|
Матеріали на вибір |
|
|
2.
|
|
Створення художнього образу за допомогою графічних засобів виразності: ліній, штрихів, крапок, плям. Орієнтовне практичне завдання: «Могутні сосни» |
|
Графічні матеріали |
|
|
3.
|
|
Значення вибору графічної техніки для створення виразного художнього образу. Орієнтовне практичне завдання: «Природні стихії» |
|
туш |
|
|
4.
|
|
Поглиблення знань про колір як засіб виразності живопису. Створення засобами кольору певного за характером образу. Орієнтовне практичне завдання: «Кольорові пори року. Мелодія осені» |
|
Акварельні форби або гуаш |
|
|
5.
|
|
Значення вибору живописної техніки для створення виразного художнього образу. Орієнтовне практичне завдання: «Синій туман» |
|
Акварельні фарби |
|
|
6. |
|
Форма, колір, декор у створенні певних за характером образів. Орієнтовне практичне завдання: «Екзотичний птах» |
|
Гуаш, кольоровий або тонова тон папір |
|
|
7. |
|
Поглиблення знань про скульптуру, її види. Особливості створення художнього образу в об`ємі. Орієнтовне практичне завдання: «Мешканці казкового лісу» |
|
пластилін |
|
|
8.
|
|
Незвичайні матеріали художника-скульптора. Створення казкового образу з природних матеріалів. Орієнтовне практичне завдання: «Веселий лісовик» |
|
Природні матеріали, картон, пластилін |
|
|
|
||||||
9.
|
|
Відмінність декоративної манери зображення від реалістичної. Особливості декоративного образу. Орієнтовне практичне завдання: «Світ декоративної іграшки» |
|
|
|
|
10.
|
|
Ознайомлення з українським народним мистецтвом петриківського розпису. Композиційне та колірне рішення творів петриківських майстрів. Орієнтовне практичне завдання: «Казкова квітка Петриківки» |
|
|
|
|
11.
|
|
Народне мистецтво витинанки. Витинанки прості і складені. Значення осі симетрії при створенні витинанки. Орієнтовне практичне завдання: «Вазонова композиція» |
|
|
|
|
12.
|
|
Архітектура як будівельне мистецтво. Образ будівлі, її призначення. Створення на основі асоціацій образу казкового будинку. Орієнтовне практичне завдання: «Будинок для казкового персонажа» |
|
|
|
|
13. |
|
Дизайн та художнє конструювання. Створення художнього образу в техніках паперопластики, орігамі. Орієнтовне практичне завдання: «У селянській хаті» |
|
|
|
|
14. |
|
Дизайн та художнє конструювання. Створення художнього образу в техніках паперопластики, орігамі. Орієнтовне практичне завдання: «Чарівний ліхтарик» |
|
|
|
|
15.
|
|
Ознайомлення зі шрифтом. Уведення слів та чисел у декоративно-орнаментальну композицію. Орієнтовне практичне завдання: «Святкова листівка». |
|
|
|
|
|
|
Узагальнення (1 год) |
|
|
|
|
16. |
|
Узагальнення та систематизація знань учнів. |
|
|
|
|
Образи природи, тварин, людей у мистецтві |
||||||
17 |
|
Зображення явищ природи, глибини простору в пейзажі. Засоби створення художнього образу у пейзажі. Свідомий вибір формату, положення аркуша, межі зламу простору (вище, нижче на аркуші). Орієнтовне практичне завдання: «Караван у пустелі» |
|
|
|
|
18 |
|
Пропедевтичні відомості про ілюзорне зближення паралельних горизонтальних ліній, що йдуть у глибину (річка, доріжка тощо). Передавання плановості відкритого простору за допомогою кольору та тону. Орієнтовне практичне завдання: «Морські фантазії» |
|
|
|
|
19 |
|
Актуалізація знань про колір як засіб вираження настрою у пейзажі. Усвідомлення залежності колірної гами від кольору неба. Орієнтовне практичне завдання: «Свято весняної природи»» |
|
|
|
|
20 |
|
Казкові звірі та істоти у творах образотворчого мистецтва. Трансформація форми як засіб створення фантастичного образу. Орієнтовне практичне завдання: «Чудо – юдо» |
|
|
|
|
21 |
|
Фантастичні та реалістичні образи в мистецтві. Ознайомлення з графічною технікою штампування. Виготовлення кліше (картон, гумка, морква, картопля). Орієнтовне практичне завдання: «Невідома планета» |
|
|
|
|
22 |
|
Виражальні засоби під час створення образів фантастичних істот за мотивами творів народних художників. ). Орієнтовне практичне завдання: «Фантастична істота» |
|
|
|
|
23 |
|
Образи тварин у творах художників-анімалістів. Поняття “пропорції”, “динаміка”, “статика”. Зображення фігури тварини (на площині чи в об’ємі) у статичному або динамічному станах. ). Орієнтовне практичне завдання: «Мій чотирилапий друг» |
|
|
|
|
24 |
|
Портрет як художній образ. Засоби створення виразного портрету казкового образу. Орієнтовне практичне завдання: «Портрет козака (Котигорошка. Кирила Кожум’яки тощо)» |
|
|
|
|
25 |
|
Зображення людини у статичному та динамічному станах. ). Орієнтовне практичне завдання: «Веселі старти» |
|
|
|
|
Образ рідного краю у мистецтві |
||||||
26 |
|
Ознайомлення з художніми традиціями рідного краю. Орієнтовне практичне завдання: «Український рушничок» |
|
|
|
|
27 |
|
Особливості природного середовища рідного міста (села). Розвиток спостережливості, зорової пам’яті, вміння сприймати красу природи рідного краю та відтворювати її на площині. Орієнтовне практичне завдання: «Пам’ятки архітектури». |
|
|
|
|
28 |
|
Особливості архітектури рідного міста (села). Важливість збереження пам’яток архітектури. Значення вибору формату для створення виразної врівноваженої композиції. Орієнтовне практичне завдання: «Садки цвітуть». |
|
|
|
|
29 |
|
Зв’язок архітектури з природним середовищем. Уявлення про ландшафтну архітектуру. Вибір колірної гами, художньої техніки та манери зображення, визначення композиційного центру під час створення пейзажу. Орієнтовне практичне завдання: «Садки цвітуть» |
|
|
|
|
30 |
|
Розширення уявлень про роботу художника-дизайнера. Ознайомлення з поняттям малих архітектурних форм (ліхтарі, альтанки, фонтани, лави тощо). Орієнтовне практичне завдання: «Чарівні ліхтарі», «Шпаківня» |
|
|
|
|
31 |
|
Різноманітність форм металевих виробів. Поняття про ковальське та ливарське мистецтво. Розвиток навичок створювати ажурні витинанки. Орієнтовне практичне завдання: «Металеве мереживо міста (села)» |
|
|
|
|
32 |
|
Поняття про оформлення вітрин як один з різновидів прикладного мистецтва. Прийоми групування предметів різних за розміром та кольором. Орієнтовне практичне завдання: «Вітрини магазинів» |
|
|
|
|
33 |
|
Створення святкового настрою за допомогою кольору та декору у багатоплановій тематичній композиції. Орієнтовне практичне завдання: «Україна – моя Батьківщина» |
|
|
|
|
Узагальнення (2 год) |
|
|||||
34 |
|
Узагальнення та систематизація знань учнів. Виставка робіт. |
|
|
|
|
35 |
|
Узагальнення та систематизація знань учнів. Підсумок за рік. |
|
|
|
|