Календарне планування з ПІЗНАЄМО ПРИРОДУ для 5 та 6 класів відповідає навчальним програмам, що затверджені педагогічною радою(протокол №1 від 29.08.2023р), складеним на основі Модельної програми «Пізнаємо природу» 5-6 класи , що (авт. Біда Д.Д., Гільберг Т.Г., Колісник Я.І.), що рекомендовано Міністерством освіти і науки України»(наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
Рекомендована кількість годин за програмою(5клас) - 2 год на тиждень
Кількість годин за навчальним планом(5клас) - 3год на тиждень
Навчально-методичне забезпечення :
Пізнаємо природу: підручник для 5 класу закладів загальної середньої освіти / Дарія Біда, Тетяна Гільберг, Ярина Колісник. – Київ: «Генеза», 2022.
Пізнаємо природу: підручник для 5 класу закладів загальної середньої освіти / Дарія Біда. – Київ: видавничий світ «Освіта», 2023.
№ з/п |
Дата |
Тема уроку |
Очікувані результати навчання |
Види навчальної діяльності |
Домашнє завдання |
Розділ І. Пізнаємо світ науки (9 год) |
|||||
1 |
01.09 |
Інструктаж з БЖД Як наука змінює світ Наука. Природничі науки. Наукові терміни і факти. |
Здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах; Пояснює на основі особистого досвіду, що природу можна пізнавати, досліджуючи її; Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; |
Робота з різними джерелами інформації про природу, використання QR-кодів та цифрового контенту природничого змісту; Створення ментальної карти «Природничі науки» Написання есе про значення науки, про винаходи та відкриття (на вибір учителя); |
§1 ст.8Зав.1,2, |
2 |
04.09 |
То такі науковці Значення науки і техніки. |
§1 ст.8Зав.3,4 |
||
3 |
05.09 |
Як стати винахідником Патенти природи. Винаходи та відкриття. Учені-природодослідники |
§2 ст13 Завд 3,4 |
||
4 |
08.09 |
Як шукати відповіді на запитання Роль органів чуття у вивченні природи. Спостереження. Гіпотеза. ксперимент. |
Ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; Виконує з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження; |
Гра-тренінг «Обираємо об’єкт (явище), ставимо запитання, висловлюємо гіпотезу»; Створення моделей об’єктів (явищ природи); |
§3 ст.17 Завд 1,2 |
5 |
11.09 |
Як шукати відповіді на запитання Моделювання. Науковий метод пізнання. |
§3 ст.17 Завд 3,4 |
||
6 |
12.09 |
Що таке фізичні величини і як їх вимірювати Фізична величина. Одиниця фізичної величини. Вимірювальні прилади та інструменти |
Пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; Використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми;
|
Виконання завдань на перетворення одиниць довжини, часу, маси; Вимірювання об’єму води та тіл неправильної форми за допомогою мірного циліндра (мензурки); Вимірювання маси;
|
§4 стор.23,1-2 |
7 |
15.09 |
Що таке фізичні величини і як їх вимірювати Маса. Еталон маси та довжини. Температура. Об’єм. Час Ціна поділки. |
§4 стор.23,3-4 |
||
8 |
18.09 |
Практична робота №1 Вимірювання температури повітря і води. |
Складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; Виконує самостійно /в групі,з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом. |
Вимірювання температури води, повітря. Вимірювання проміжків часу.
|
§5 Заповнити таб с. 23 Зробити висновок |
9 |
19.09 |
Контроль знань Розв’язування тестових завдань |
Узагальнює інформацію природничого змісту. |
|
§6 .24Пов матер |
Розділ ІІ. Пізнаємо будову речовин (12 год) |
|||||
10 |
22.09 |
Що нас оточує Тіла та їхні характеристики. Речовини та їхні властивості. |
Ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; |
Гра-тренінг «Запитуємо про тіла та речовини»; Гра «Впізнай речовину»; |
§7 стор.29 |
11 |
25.09 |
З чого все складається Частинки речовини – атоми та молекули. Три стани речовин. |
Пропонує і створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження;
|
Створення моделей молекул з пластиліну; Графічне моделювання трьох станів речовини;
|
§8 стор.33,1-2 |
12 |
26.09 |
З чого все складається Розташування, рух та взаємодія частинок у твердих тілах, рідинах і газах. |
§8 стор.33,3-4 |
||
13 |
29.09 |
Які властивості у твердих тіл Розташування рух та взаємодія частинок у твердих тілах, рідинах і газах.Властивостей твердих тіл на основі знань про будову речовини. |
Пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів, формулює з допомогою вчителя чи інших осіб висновки за результатами дослідження;
|
Дослідження та порівняння механічних властивостей твердих тіл; Вимірювання об’єму тіл за допомогою мірного циліндра |
§9 стор.38 |
14 |
02.10 |
Які властивості у рідин Пояснення властивостей рідин на основі знань про будову речовини. Чи можна змінити форму і об’єм рідини? Дифузія у природі й організмі людини. Випаровування. |
Ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; Пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів, |
Гра-тренінг «Запитуємо про властивості води»; Дослідження властивостей рідин; Спостереження залежності явища дифузії від температури;
|
§10 стор.42 |
15 |
03.10 |
Чому вода – особлива речовина Вода в природі й організмі людини. |
Описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; |
Робота з різними джерелами інформації про природу;
|
§11 Пит с.47 |
16 |
06.10 |
Які властивості у газів Пояснення властивостей газів на основі знань про будову речовини. Чи можна змінити об’єм газу? Дифузія в газах. Застосування властивостей газів. Повітря – природна суміш газів. |
Ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; Пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів;
|
Робота з різними джерелами інформації про природу; Дослідження «Чи можна змінити об’єм газу?»;
|
§12 стор.51 |
17 |
09.10 |
Контроль знань Розв’язування тестових завдань |
Повтор 7-12 |
||
18 |
10.10 |
Практична робота №2 Вивчення явища випаровування води. |
Складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження. |
Вивчення явища випаровування за наданою інструкцією. |
§13 стор.52 |
19 |
13.10 |
Як виміряти масу Маса. Одиниці маси. Еталон маси. Вимірювання маси. Як виготовити терези та важки. |
Використовує ощадно матеріали під час виготовлення виробу; Пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; |
Виготовлення важільних терезів та важок; Вимірювання маси; Виконання завдань на перетворення одиниць маси.
|
§14 стор.56,5-6 |
20 |
16.10 |
Що таке розчинні та нерозчинні речовини Вода як розчинник. Розчин. Розчинні та нерозчинні речовини.
|
Створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв;
|
Спостереження розчинності деяких речовин; Планування інформаційного пошуку, обробка і систематизація інформації за двома і більше джерелами на тему «Розчини у природі, побуті та організмі людини»; |
§15 стор.61, 1-3 |
21 |
17.10 |
Що таке розчинні та нерозчинні речовини Розчини у природі, побуті та організмі людини. |
§15 стор.61, 4-5 |
||
22 |
20.10 |
Як приготувати та розділити розчини Приготування розчинів.
|
Складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; Визначає з допомогою вчителя чи інших осіб мету і завдання дослідження відповідно до сформульованої Проблеми. |
Приготування розчинів; Виготовлення фільтру; Фільтрування. навколо мене». Виготовлення моделі молекул. |
§16 ст-62 |
23 |
23.10 |
Практична робота №3 Розділення розчинних і нерозчинних речовин фільтруванням. |
§16 ст-62 |
||
24 |
24.10 |
Скільки є речовин Елементи, їх символи. Склад молекул. Різноманіття речовин, їхні властивості та застосування. |
Порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію природничого змісту, здобуту з різних джерел; Описує явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; |
|
§17 ст-66 |
25 |
27.10 |
Контроль знань Розв’язування тестових завдань |
Узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту. |
Інформаційний пошук використанням цифрового контенту, обробка і систематизація інформації |
§18 ст67
|
Розділ ІІІ. Пізнаємо природу Землі (20 год) |
|||||
26 |
06.11 |
Як виникла планета Земля Перші гіпотези і припущення щодо виникнення Землі. |
Пояснює різницю між одиницями вимірювання історичного часу та співвідносить їх (рік – століття – тисячоліття). |
Робота з науково- популярними текстами та представлення інформації в різних видах. |
§19 ст70 |
27 |
07.11 |
Яку будову має Земля Будова і склад Землі. |
Пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів. |
Створення моделі внутрішньої будови Землі. Створення моделі руху магми. |
§20 стор.74 |
28 |
10.11 |
Як утворюються гірські породи Гірські породи і мінерали.Які бувають корисні копалини. Метали і неметали. |
Пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми. |
Дослідження «Як ми дізнаємося про минуле нашої планети?» Складання таблиці «Ознаки гірських порід і мінералів» |
§21 с.79 |
29 |
13.11 |
Практична робота №4 Визначення основних фізичних властивостей гірських порід і мінералів шкільної колекції. |
§21 с.79 |
||
30 |
14.11 |
Яку форму і розміри має Земля Форма, розміри Землі. |
Співвідносить дані карти з іншими джерелами інформації (розповідь учителя, текст книжки тощо). |
Визначення напрямків на глобусі й географічній карті. Визначення за фізичною картою півкуль географічних об’єктів. |
§22 ст82 |
31 |
17.11 |
Яку форму і розміри має Земля Основні напрямки на глобусі та карті.Паралелі, меридіани. |
§22 ст82 |
||
32 |
20.11 |
Як зображують Землю на глобусі і карті Способи зображення Землі.Зображення Землі на глобусі і географічній карті. Хто склав сучасну карту. |
Знайомиться із способами зображення Землі. |
Позначення на контурній карті об’єктів, поданих у тексті; Складання схеми «Способи зображення Землі»;
|
§23 стор.86 |
33 |
21.11 |
Про що розповідають географічні карти Елементи карти. Умовні знаки. Шкала висот і глибин. Значення карт. |
Виокремлює основні елементи карти та пояснює їхнє значення; Розрізняє відносно сталі та змінні об’єкти карти; Визначає орієнтацію об’єктів стосовно сторін світу, суб’єкта спостереження, визначає на карті положення географічних об’єктів. |
Позначення на контурній карті географічних об’єктів; Описування місцевості за географічною картою України або світу; Географічний диктант «Читаємо умовні знаки» |
§24 стор.90 |
34 |
24.11 |
Практична робота №5 Описування місцевості за географічною картою України |
§24 стор.90 |
||
35 |
27.11 |
Контроль знань Розв’язування тестових завдань |
|
|
Повторити тему |
36 |
28.11 |
Які бувають масштаби та як за їхньою допомогою виміряти відстані на карті й місцевості Види масштабів: іменований, лінійний. Визначення відстаней на карті за масштабом |
Позначає розміщення об’єктів на карті, прокладає уявні маршрути, визначає відстані. |
Вимірювання відстаней на географічній карті за масштабом. |
§25 стор.94 |
37 |
01.12 |
Практична робота №5 Вимірювання відстаней на географічній карті за масштабом. |
§25 стор.94 |
||
38 |
04.12 |
Як здійснити окомірну зйомку місцевості і скласти план місцевості Полярна і маршрутна зйомка місцевості. |
Визначає орієнтацію об’єктів відносно сторін світу, суб’єкта спостереження, визначає на карті положення географічних об’єктів; Позначає розміщення об’єктів на карті, прокладає уявні маршрути, визначає відстані; |
|
§26 ст.95 |
39 |
05.12 |
Практична робота №6 Креслення простого плану місцевості |
Креслення простого плану місцевості. |
§26 ст.95 |
|
40 |
08.12 |
Що охоплює суходіл Землі Суходіл. Материки і частини віту.Острови, півострови й архіпелаги. |
Визначає на карті положення географічних об’єктів. |
Позначення на контурній карті світу номенклатури, поданої в тексті. |
§27 ст.100 |
41 |
11.12 |
Практична робота №7 Позначення на контурній карті світу й України оменклатури, поданої в тексті. |
§27 ст.100 |
||
42 |
12.2 |
Які бувають форми поверхні суходолу ЗемліРельєф.Форми рельєфу суходолу |
Визначає на карті положення географічних об’єктів;
Визначає на карті положення географічних об’єктів;
|
Створення моделі гороутворення;
|
§28 стор.104 |
43 |
15.12 |
Позначення на карті : найбільші рівнини, найвищі гори світу |
Робота з картами; Порівняння форм рельєфу за висотою. |
§28 стор.104 |
|
44 |
18.11 |
Які особливості рельєфу України Рельєф земної поверхні України і своєї місцевості, його зображення на фізичній карті. |
Розмірковує щодо запропонованих способів розв’язання певної навчальної / життєвої проблеми, висловлює свої думки; Визначає на карті положення географічних об’єктів; |
Позначення на контурній карті світу й України номенклатури, поданої в тексті;
|
§29 ст108 |
45 |
19.12 |
Як змінюється поверхня Землі. |
|
§29 ст108 |
|
46 |
22.12 |
Проєкт «Переваги та ризики проживання в гірській та на рівнинній місцевості». |
Розмірковує щодо запропонованих способів розв’язання певної навчальної / життєвої проблеми, висловлює свої думки |
Позначення на контурній карті світу й України номенклатури, поданої в тексті; |
Підготувати захист |
47 |
25.12 |
Контроль знань по темі Розв’язування тестових завдань |
Повторити тему |
||
48 |
26.12 |
Контроль знань за І семестр |
Повтор матеріал |