Урок " Агрегатні стани речовини"

Про матеріал
Розробка уроку № 13 " Агрегатні стани речовини" для 5 класу закладів загальної середньої освіти Нової української школи, відповідно до модельної навчальної програми інтегрованого курсу " Пізнаємо природу. 5 - 6 класи" ( автор Тетяна Коршевнюк) .
Перегляд файлу

Урок № 13 « Агрегатні стани речовини.» ( тема №2 « Досліджуємо тіла та явища природи».

Мета уроку: продовжити формувати уявлення про агрегатні стани речовини, порівняти фізичні властивості тіл у різних агрегатних станах; формувати дослідницькі навички учнів, виховувати інтерес до природничих наук.

Очікувані результати:

  •                 учень чи учениця знають склад і агрегатні стани речовин
  •                 пояснюють зв’язок між швидкістю руху частинок речовини й температурою, причини зміни агрегатних станів речовин;
  •                 досліджує за допомогою дорослих моделі агрегатних станів речовин;
  •                 представляє текстову інформацію в табличній формі.

Тип уроку: комбінований урок.

Обладнання: вода в колбі, лід в термосі, пальник, скляна пластина для конденсації пари, скляний чи пластиковий посуд різної форми, комп’ютер, робочий зошит і підручник.

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

2.1 Актуалізація життєвого досвіду дітей.

- Пригадайте, якщо ви приносите додому бурульку або кладите в чашку з чаєм лід, що з ними відбувається? ( При цьому вчитель з термосу дістає кольоровий лід і додає його в склянку з чистою водою, ця демонстрація одночасно готує учнів до сприйняття наступного уроку « Дифузія», тому може бути використана двічі.)

- Підніміть руку ті, хто обожнює взимку ліпити зі снігу фортеці і спускатись з ковзанки. А чи можемо ми це робити в травні? Що відбувається з ковзанками?

- Що відбувається влітку після дощу з калюжами на асфальті?

- Ще в 4 класі ви  вивчали, що одна й та сама речовина, в нашому випадку це вода, може перебувати в різних агрегатних станах залежно від умов. Хто пригадає ці умови?

2.2. На дошці є завдання, два учні виконують його, потім кожен називає агрегатний стан написаної речовини або пояснює з якої речовини складається предмет ( наприклад , хмара – водяна пара, лід – вода).

а) Закресліть назви предметів, що не належать до неживої природи.

Графіт, хмара, заєць, повітря, лід, кактус, планета, пісок, чай.

б) Підкресліть однією рискою назви тіл, а двома рисками — назви речовин.

Крихти льоду, кисень, вода, металева лінійка, бульбашка повітря у воді, крейда.

2.3. Учні разом з вчителем роблять висновок, що не тільки вода, а й інші речовини можуть перебувати у твердому, рідкому та газоподібному стані. Ці стани називаються агрегатними, чому властивості речовин, які перебувають в різних агрегатних станах відмінні?

2.4. Разом з учнями формулюємо мету уроку і плануємо діяльність протягом уроку.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, чим речовини відрізняються одна від одної та в яких станах вони можуть перебувати.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

4.1. Подивіться на демонстраційний стіл. Перед вами — посудини з різними речовинами: цукор, поварена сіль, вода, спирт, олія, пісок.

— У якому агрегатному стані можуть перебувати речовини? (У твердому, рідкому, газоподібному)

— Чи мають речовини колір? (Так, речовини мають колір.)

— Удома ви використовуєте в їжу поварену сіль і цукровий пісок. Чим вони відрізняються? (Вони відрізняються смаком: сіль — солона, цукор — солодкий, за кольором і розміром кристалів.)

Запам’ятайте! Смак визначати можна тільки у харчових продуктів. У хімічній лабораторії визначати смак речовин категорично заборонено.

Висновок. Речовини мають багато властивостей, деякі з них: стан, колір, смак.

4.2. Давайте проведемо дослідження на  ст.48 вашого підручника, щоб з’ясувати, які властивості притаманні всім твердим тілам, чи є щось особливе у рідин.. Під час виконання дослідження учні заповнюють таблицю в робочому зошиті на  ст.19. ( Додаток, табл. 1).

- Які методи дослідження ми використовували? ( Спостереження, вимірювання, експеримент.)

- Що ви дізнались про воду, цукор і повітря? ( Вони перебувають у різних агрегатних станах, цукор не змінює форм при стисненні пальцями, а повітря так. Повітря і вода набувають форми тієї посудини, у якій вони містяться.)

4.3.Чому ж так відрізняються властивості речовини в різних станах?

Адже і рідка вода, і лід, і водяна пара складаються з одних і тих самих молекул! Відмінності обумовлені характером розташування, руху та взаємодії молекул.

-  Погляньте  на малюнок 23  на ст.51, визначте на якому саме зображенні видно повний хаос, безлад у розташуванні та русі частинок, що утворюють речовину. Правильно зображення 3, там де газоподібний агрегатний стан. Недаремно слово « газ» походить від грецького chaos – безлад. У газах відстані між молекулами значно більші, ніж розміри молекул. Молекули хаотично рухаються, відносно рідко зазнають зіткнень одна з одною. Отже, вони слабо взаємодіють одна з одною. Коли ми стискаємо газ, молекули не зазнають змін: зменшуються лише відстані між ними.

- Зображення 1 того ж малюнка 23. Молекули рідини розташовані досить щільно, відстані між ними невеликі. Якщо уявити, що молекули – це кульки, то ці кульки торкаються одна одної. Молекули й тут перебувають у невпинному русі, проте характер руху вже інший: майже весь час молекули коливаються (немовби дрижать), і лише інколи протискуються між найближчими сусідами та трохи змінюють своє місце. Певного порядку в розташуванні молекул немає. Це дуже нагадує розташування та рух тварин у стаді антилоп гну чи окремих анчоусів під час « риб’ячого торнадо».

- Що ж до твердого тіла, то розташування молекул більше нагадує парадну військову шеренгу (таке розташування називають кристалічною решіткою). Рух молекул зводиться до коливань поблизу «свого місця в шерензі».

Учні заповнюють таблицю (додаток 2)

4.4. Фізкультхвилинка

4.5. Вчитель демонстраційно запалює свічку і показує як віск переходить з твердої речовини у рідку, потім застигає і знову стає твердою речовиною.

Речовина може з твердого стану переходити в газоподібний при нагріванні та з газоподібного в твердий — при охолодженні. Дійсно, свічки при кімнатній температурі перебувають у твердому стані, а при підвищенні температури починають плавитися — «плакати». Аналогічно поводиться вода: при замерзанні вона переходить у твердий стан — лід, а при підвищенні температури — знову перетворюється на воду і далі — на пару. Лід, вода і водяна пара — три стани однієї і тієї самої речовини — води.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

Перевіримо як ви пригадали агрегатні стани речовин відгадуючи загадки.

 У вогні не горить, у воді не тоне. (Лід)

 Сиві гуси все поле услали. (Туман)

 Що росте догори коренем? (Бурулька)

 Мов прозора біла хмара над каструлею летить... (пара).

 Заховав від риби світ, заморозив річку... (лід).

 Як минуть холоди, крига буде із... (води).

Отже висновком нашого уроку є, що практично будь – яка речовина залежно від фізичних умов існування може перебувати в твердому, рідкому чи газоподібному агрегатному стані. Коли вона його змінює, змінюється взаємне розташування частинок, що її складають, їх рух, але не  склад і кількість.

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ за допомогою вправи « Продовжи фразу».

  •                      Я сьогодні таке дізнався на уроці…
  •                      Я сьогодні зрозумів, що…
  •                      Наступного уроку я хочу дізнатись….

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підручник (с. 51–52).

                                                                                                              Додаток 1

Послідовність дій

Результат

Крок 1

 

Крок 2

 

Крок 3

 

Крок4

 

                                                                                                           

                                                                                                                    Додаток 2

Агрегатний

стан

Властивості

Форма

Об’єм

Стиснення

Твердий

Зберігає

Зберігає

Майже неможливе

Рідкий

Не зберігає

Зберігає

Майже неможливе

Газоподібний

Не зберігає

Займає весь

наданий об’єм

Досить легко

стиснути

                                                                                                             

 

docx
Додано
10 серпня
Переглядів
738
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку