Календарно-тематичне планування
з української літератури
5 клас (НУШ)
до підручника «Українська література» для 5-го класу авторів Таміла Яценко Василь Пахаренко Олеся Слижук
за модельною навчальною програмою «Українська література 5-6 класи» (авторський колектив: Т.О.Яценко, Т.Б.Качак, В.В.Кизилова, В.І.Пахаренко, С.О.Дячок, Л.М.Овдійчук, О.А.Слижук, В.М.Макаренко, І.А.Тригуб) для закладів загальної середньої освіти (наказ МОН N 795 від 12.07.2021)
та авторською навчальною програмою (авторка Оксана Лещенко)
Текстуальне вивчення творів – 54 год. Розвиток мовлення – 4 год ( у межах годин на текстуальне вивчення). Виразне читання – 4 год. Позакласне читання – 4 год. Література рідного краю – 2 год. Узагальнення та систематизація вивченого – 2 год.
№ з/п |
Дата |
Тема уроку |
Примітка |
І семестр
|
|||
Вступ (2 год) |
|||
1 |
|
Роль книги в житті людини. Література як художнє відтворення життя, побуту, звичаїв, духовно-моральних цінностей людини ТЛ: Художня література, літературний твір |
|
2 |
|
Значущість читання в житті особистості. Сучасний читач |
|
Малі жанри фольклору та літератури(прислів’я, приказки, загадки) (6 год) |
|||
3 |
|
Прислів’я та приказки – перлини народної мудрості ТЛ: фольклор, прислів’я, приказка |
|
4 |
|
Народні загадки. Тематика загадок. Різновиди загадок ТЛ: загадка |
|
5 |
|
Загадки Леоніда Глібова «Бачить – не бачить», «Котилася тарілочка» ТЛ: акровірш (повторення) |
|
6 |
|
РМ №1 (П) Складання авторської загадки, акровірша та графічне малювання відгадок |
|
7 |
|
ПЧ №1 «Квітка Анатолій Качан Загадки «Квітк Сонця», «Світов@ павутин@» |
|
8 |
|
Проєкт «Образ сучасного читача/читачки» |
Тематична |
Народні та літературні казки (11 год) |
|||
9 |
|
Народна казка. Повторення та узагальнення: види народних казок – казки про тварин, героїко-фантастичні (чарівні), соціально-побутові – їх спільні й відмінні риси. |
|
10 |
|
Українська народна казка «Яйце-райце» Фантастичне та реальне у творі. Символіка казки, відображення у ній світогляду, звичаїв та обрядів, морально-етичних принципів українців. Особливості мови народної казки. ТЛ: гіпербола |
|
11 |
|
Літературна казка Івана Франка «Фарбований Лис» Замальовка життєпису письменника, його казкарська творчість. Особливості літературної казки, її відмінність від народної. ТЛ: літературна казка |
|
12 |
|
Морально- етична проблематика твору Роль діалогів у розкритті характеру головного героя ВЧ №1 Виразне читання діалогів |
|
13 |
|
Леся Українка. «Лелія» Короткі біографічні відомості про дитинство письменниці. ТЛ: дійові особи (персонажі), портрет
|
|
14 |
|
Леся Українка. «Лелія». Чарівні перетворення, їх роль у казці Соціальні мотиви в казці |
|
15 |
|
Валерій Шевчук. «Чотири сестри». Замальовка життєпису письменника. Тема зміни пір року, її художнє втілення у казці «Чотири сестри» |
|
16 |
|
Значення мотиву сну та змалювання родинних взаємини між сестрами у творі «Чотири сестри» В.Шевчука |
|
17 |
|
Осмислення символічного змісту казки-притчі «Чотири сестри» |
|
18 |
|
Діагносту вальна робота №1 Народні та літературні казки |
|
19 |
|
ПЧ №2 Народні казки (за вибором учнів). Кримськотатарська народна казка «Золоте яблуко» (переклад Данила Кононенка). Василь Королів-Старий «Хуха- Моховинка». Лариса Письменна «Як у Чубасика сміх украли». Юрій Ярмиш «Летюче дерево». Віктор Близнець «Земля Світлячків» (скорочено). Зірка Мензатюк «Арніка». Марина Павленко «Хатка для Нехайка». Юлія Смаль «Казка про Горошку».
|
Тематична |
Минуле українського народу: легенди, перекази, літописні оповіді (10 год) |
|||
20 |
|
Легенди українців. Спільне та відмінне в народних казках і легендах. Ознаки фантастичного в легендах. Види народних легенд. Легенда «Берегиня» (за С. Плачиндою). ТЛ: легенда (поглиблення поняття). |
|
21 |
|
Легенда «Берегиня» (за С. Плачиндою). Протистояння добра і зла. Символічні образи в легенді. Утілення образу Берегині в різних видах народного мистецтва. |
|
22 |
|
Народні перекази. Переказ «Старі Кодаки й перші запорожці-козари» ТЛ: народний переказ. |
|
23 |
|
РМ №2 (У) Усний твір на тему «Захисники української землі» |
|
24 |
|
Літописні оповіді. «Повість минулих літ»: «Три брати – Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь» (у переказі В. Близнеця). ТЛ: літопис. |
|
25 |
|
Олександр Олесь. «Микита Кожум’яка». Стисла розповідь про долю поета. Жанрові ознаки драми-казки за народними мотивами «Микита Кожум’яка». ТЛ: драматичний твір, драма-казка, віршована мова. |
|
26 |
|
Олександр Олесь. «Микита Кожум’яка». Уславлення юного героя. Особливості мови твору ВЧ №2 Виразне читання казки в особах |
|
27 |
|
Сергій Плачинда. «Богатирська застава». Стисла розповідь про письменника. Історична основа твору «Богатирська застава». ТЛ: тема художнього твору, історичне оповідання (поглиблення поняття). |
|
28 |
|
Образ Будимира – патріота рідної землі. Письмова характеристика за планом. Особливості мови історичного оповідання. |
|
29 |
|
Діагностувальна робота №2 Легенди, перекази, літописні оповіді |
|
30 |
|
Література рідного краю №1 Художні твори літератури рідного краю (за вибором учителя) |
|
31 |
|
Із сучасної української літератури №1 (твори для читачів-підлітків за вибором учителя та учнів) |
|
32 |
|
Узагальнення та систематизація вивченого за І семестр
|
|
ІІ семестр
|
|||
Україна і я (6 год) |
|||
33 |
|
Тарас Шевченко. ТЛ: лірика, ліричний герой, мотив у ліричному творі. |
|
34 |
|
Уривок «Учітесь, читайте...» як ліричне звертання до нащадків. Думки автора про роль патріотичної освіти в духовному становленні особистості й нації |
|
35 |
|
Богдан Лепкий. «Шевченкова верба». Роль Тараса Шевченка у становленні особистості Богдана Лепкого, його поетична шевченкіана. Осмислення образу українського генія Шевченка з позицій гуманізму у вірші «Шевченкова верба». Біографічна основа поезії. Мотив туги за рідним краєм. ТЛ: рима, перехресне, суміжне й кільцеве римування.
|
|
36 |
|
Галина Кирпа. «Мова моя». Біографічна довідка про письменницю, її громадську діяльність. Значення рідної мови в житті людини. Мотив важливості збереження мови для історії, народу, людства загалом. Роль художніх засобів у розкритті основної думки поезії. ТЛ: епітет, порівняння, метафора (поглиблення понять).
|
|
37 |
|
Тетяна Майданович. «О Україно! Божий білий цвіт!», «Країна Українія» Образ сучасної України в поетичних творах. Патріотичні почуття ліричного героя, втілені у віршах. ТЛ: патріотична лірика. |
|
38 |
|
Проєкт «Образ України в пісенній ліриці» ВЧ №3 Читання поезій напам’ять |
|
39 |
|
ПЧ №3 Ліна Костенко «Кобзарю».
|
Тематична |
Рідна природа (12 год) |
|||
40 |
|
Олена Пчілка. «З ґринджолятами». Розповідь про письменницю, сімейні традиції родини Косачів. Зображення дитячих зимових розваг у вірші «З ґринджолятами». Оспівування краси зимової природи. Відображення в ліричному творі настроїв та почуттів. ТЛ: пейзаж та його види, пейзаж у літературному творі |
|
41 |
|
Павло Тичина. «Хор лісових дзвіночків». Замальовка життєпису поета, особливості його світосприймання. Поетичне втілення картин природи. у віршах П. Тичини. Музичне (слухове), зорове емоційне наповнення поезій. Авторські неологізми та їх художні функції. ТЛ: пейзажна лірика, персоніфікація |
|
42 |
|
Оксана Іваненко. «Цвітарінь». Розповідь про письменницю. Художній світ пізнавальної казки. ТЛ: мова автора і мова дійових осіб, прозова мова |
|
43 |
|
Тема екології у творі. Розвиток подій у творі, морально-етична проблематика |
|
44 |
|
Микола Вінграновський. «Гусенятко». Біографічні відомості про письменника. Тема родинних цінностей у творі. ТЛ: тема та ідея літературного твору. |
|
45 |
|
Художні функції часу і простору в оповіданні. |
|
46- 47 |
|
Марія Морозенко «Вірність Хатіко». Коротко про життя і творчість письменниці. Тема дружби людини й тварини. Засоби змалювання їхніх взаємин в оповіданні. ТЛ:оповідання про тварин (анімалістичне). |
|
48 |
|
Послідовність подій у творі. Ідея гуманістичних цінностей. |
|
49 |
|
Анатолій Качан. «Море грає». Біографічна довідка про письменника. Мариністична лірика. Образний світ поезії «Море грає». |
|
50 |
|
Діагносту вальна робота № 3 Рідна природа
|
|
51 |
|
ПЧ № 4 Оповідання (за вибором учнів)
Іван Багряний «До Ворскли, по рибу!». Анатолій Дрофань «Янехо». Василь Чухліб «Після хуртовини». Анатолій Давидов «Таємниці старого дуба». Дмитро Чередниченко «Мандри жолудя». |
|
Світ дитинства (9 год) |
|||
52 |
|
Іван Нечуй-Левицький. Оповідання «Вітрогон». Замальовка життєпису письменника. Композиція оповідання «Вітрогон», майстерність оповіді, мови. ТЛ: загальне поняття про композицію і сюжет твору |
|
53 |
|
Образ Василька. Внутрішній світ хлопчика, спрямованість його інтересів, формування характеру. |
|
54 |
|
Борис Грінченко. «Украла». Розповідь про письменника, його педагогічну діяльність. «Украла» – оповідання про життя сільської школи в поневоленій Україні. |
|
55 |
|
Динамічність оповіді. Психологія вчинку Олександри. Ідея розуміння людської душі, співчуття, прощення |
|
56 |
|
Оксана Сайко. «Гаманець». Біографічна довідка про письменницю. Драматизм сюжету оповідання «Гаманець». Розвиток подій у творі. Проблема добра і зла, морального вибору людини |
|
57 |
|
РМ № 3(П) . Образи Іванки й Ритки, спільне й відмінне у їхніх характерах і вихованні. Порівняльна характеристика образів |
|
58 |
|
Галина Кирпа. «Мій тато став зіркою». Участь письменниці у подіях, що стали основою оповідання, їх переосмислення в художньому творі. Зворушлива оповідь маленької дівчинки, тато якої загинув на Майдані. Особливості показу світу очима дитини. |
|
59 |
|
Мотиви втрати рідної людини, почуття й переживання дитини. Ідея героїзму й самопожертви. ВЧ № 4. Виразне читання епізоду, який найбільше розчулив |
|
60 |
|
Діагносту вальна робота № 4 Твір «Як я розумію поняття «гідність» |
Тематична |
У пошуках пригод і чудес (7 год) |
|||
61 |
|
Всеволод Нестайко. «Чарівні окуляри» (скорочено). Замальовка життєпису письменника. Повість-казка про фантастичні пригоди сучасних школярів. ТЛ: епічний твір, повість-казка (поглиблення поняття) |
|
62 |
|
Реальні вчинки головних героїв на шляху дорослішання. Фантастичні пригоди, чарівні елементи, казкова символіка повісті. |
|
63 |
|
Ідейний зміст повісті: відповідальність за свої вчинки, уміння долати перешкоди на шляху до мети. |
|
64 |
|
Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі» (скорочено). Коротко про письменницю. Пригодницька повість про мандрівку історичними місцями України. Історичне минуле в житті сучасної людини. Образи козаків та символіка козацької шаблі у творі |
|
65 |
|
Фантастичне і реальне у пригодницькій повісті. Засоби змалювання характерів персонажів. |
|
66 |
|
РМ №4 (У) Велич старовинних українських замків. Мандруємо замками разом із героями твору «Таємниця козацької шаблі» |
|
67 |
|
ЛРК № 2 Художні твори літератури рідного краю (за вибором учителя). Ознайомлення із доступними для сприйняття й спорідненими тематично із вивченими в ІІ семестрі літературними творами письменників- земляків. |
|
68 |
|
Діагностувальна робота № 5 У пошуках пригод і чудес |
|
69 |
|
Найцікавіше з літературних новинок Із сучасної української літератури (твори для читачів-підлітків за вибором учителя та учнів)
|
|
70 |
|
Узагальнення та систематизація вивченого за ІІ семестр Узагальнення за темами, що вивчалися упродовж семестру, їх систематизація.
ТЛ: повторення вивчених протягом семестру теоретико-літературних понять. |
|