Календарне планування з української літератури для 10 класу
Українська література
10 клас (ПРОФІЛЬНИЙ РІВЕНЬ)
Програма розроблена на основі Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти (постанова Кабінету Міністрів України від 23.11. 2011 р. № 1392), Концепції профільного навчання у старшій школі (наказ МОН України від 21.10. 2013 р. № 1456), з урахуванням ідей «Концептуальних засад реформування середньої школи «Нова українська школа»», «Основ стандарту освіти «Нова українська школа», експериментальної авторської програми з української літератури для 10-11 класів Інституту педагогіки НАПН України (2017 р.), оновленої програми з української літератури для 10-11 класів Інституту літератури НАН України (2017 р.).
Авторський колектив:
Г.О. Усатенко, доцент Інституту філології Київського національного університету імені Тараса Шевченка кандидат філологічних наук (голова робочої групи);
А.М. Фасоля, провідний науковий співробітник відділу навчання української мови і літератури Інституту педагогіки НАПН України, кандидат педагогічних наук.
Усього - 140 годин. На тиждень – 4 години.
Текстуальне вивчення творів – 119 год.
Повторення та узагальнення – 4 год.
Література рідного краю (упродовж року) – 4 год.
Позакласне читання – 4 год.
Розвиток мовлення – 4 год.
Резервний час – 5 год.
І семестр
№ п/п | Дата | Зміст уроку | При-мітка |
1 | Література як одна з форм естетичного освоєння дійсності. Взаємодія літератури та інших видів мистецтва. Діалогічні взаємини автора і читача. | ||
2 | Читацький практикум. Читання та його види. Особливості читання в епоху цифрових технологій. Діалогічне прочитання художнього твору. | ||
3 | Повторення вивченого. Чинники зміни культурно-історичних епох і літературних напрямів. Особливості періодизації української літератури . Стильові особливості літературних періодів. | ||
4 | Літературні напрями і стилі давної і нової української літератури XI – першої половини XIX ст.: світоглядні й естетичні засади, провідні жанри. | ||
5 | Реалізм як літературно-мистецький напрям у європейській та українській літературі. Етапи становлення. | ||
6 | Реалізм як художній метод відтворення дійсності. Головні риси реалізму як методу. Суспільно-історичний контекст становлення й розвитку реалізму другої пол. ХІХ ст. | ||
7 | УКРАНСЬКА ЛІТЕРАТУРА ІІ пол. ХІХ ст. Переважання епічних прозових жанрів; соціальна проблематика; актуалізація різностанових проблем; конфлікт людини і середовища.. | ||
8 | Реалізм в українській літературі 70–90–х років ХІХ ст): відображення життя у формах самого життя. Ідейні й моральні пошуки особистості. | ||
9 | Жанрова й тематична різноманітність. Поняття про художній тип. Українська література 70–90–х років ХІХ ст. в загальноєвропейському та світовому контексті. | ||
10 | Іван НЕЧУЙ-ЛЕВИЦЬКИЙ Життя митця і його творчість як новий імпульс української літератури. | ||
11 | «Кайдашева сім'я» – соціально-побутова повість-хроніка. Реалізм твору, сучасна (вічна) актуальність проблеми батьків і дітей. Колоритні людські характери в повісті. | ||
12 | Українська ментальність, гуманістичні традиції народного побуту й моралі. Ствердження цінностей національної етики засобами комічного. | ||
13 | РМ № 1(у). «Сміх крізь сльози» як ідейна домінанта твору. | ||
14 | ПЧ №1. Іван Нечуй-Левицький. Повість «Микола Джеря» | ||
15 | Контрольна робота № 1. Тестування. «Реалізм як художній метод відтворення дійсності. Творчість І. Нечуя-Левицького» | ||
16 | Читацький практикум. Прозовий епічний твір великої форми. «Ключі» до прочитання. Лист другу про прочитане. | ||
17 | Панас МИРНИЙ (П.Рудченко) Огляд життя і творчості. | ||
18 | Панас Мирний. Хіба ревуть воли, як ясла повні» – перший соціально-психологічний роман в українській літературі. | ||
19 | Особливості композиції роману: хронологічна послідовність й історичні відступи. | ||
20 | . Вихід героя за рамки «родинного кола». Психологічне дослідження формування характеру, духовний злам Чіпки під впливом соціальних обставин. | ||
21 | Люди “соціального дна" у романі. Роздум над проблемою життєвого вибору персонажів (Чіпки, Грицька, Максима). | ||
22 | Жіночі образи, ствердження народних поглядів на духовне здоров'я людини. | ||
23 | Значення творчості Панаса Мирного для розвитку української літератури. | ||
24 | РМ № 2. Твір-есе на тему «Зображення покріпачення України в романі Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» | ||
25 | ДРАМАТУРГІЯ І ТЕАТР ХІХ ст. Тяглість драматургічної традиції в Україні. Шкільна драма XVIII ст. Інтермедії. Вертепна драма. | ||
26 | Драматургія І половини ХІХ століття. Народна драма І.Котляревського. | ||
27 | Новаторський характер української драматургії другої половини XIX ст. Соціально-побутові та історичні драми й комедії М. Кропивницького, М. Старицького, І. Карпенка-Карого, Панаса Мирного. | ||
28 | Родина Тобілевичів і український театр. Зв'язок театру з музикою, сценічними декораціями, одягом. | ||
29 | Розвиток драматургії: соціально-побутові та історичні драми й комедії. Роль професійного театру у розвитку національної культури. | ||
30 | Іван КАРПЕНКО-КАРИЙ (І. Тобілевич) Життєвий і творчий шлях І. Карпенка-Карого. Багатогранність діяльності. І. Карпенко-Карий і «театр корифеїв». | ||
31 | Комедія «Хазяїн». Головний конфлікт комедії – суперечності суспільства, у якому одиниці стають мільйонерами, а більшість – жебраками. | ||
32 | Терентій Пузир як втілення некерованого прагнення накопичення матеріальних статків. Тема, ідея комедії. Соціальний конфлікт між мільйонером та його працівниками, наймитами. | ||
33 | Позачасовість проблематики комедії. Сучасна інтерпретація. Сценічне життя комедії в сьогоденні. | ||
34 | «Мартин Боруля» (оглядово). Проблематика зміни соціальної ролі і статусу, яка не пов'язана з походженням людини. | ||
35 | Значення творчості І. Карпенка-Карого. | ||
36 | ЛРК № 1. Д.Маркович. П'єса «Не зрозуміли». | ||
37 | Борис ГРІНЧЕНКО - письменник, педагог, лексикограф, літературознавець, етнограф, історик, публіцист, громадсько-культурний діяч. | ||
38 | «Без хліба» - морально-етична проблема на межі голоду рідних і порушення заповіді «не укради» в образі селянина Петра; образ дружини Горпини як носія етичних чеснот; образ сільської громади. | ||
39 | «Сам собі пан» - маніфест людської гідності. Засоби типізації образу селянина Данила. Реалістичність зображення. Актуальність проблематики оповідання. | ||
40 | «Моє щастя» - життєве і мистецьке кредо автора; маніфест щирих почуттів і відданої праці своєму народові як істинні цінності митця. | ||
41 | «Весняні сонети» - ідея єдності природи і душевного стану людини; образ весняної оновленої природи як символічна паралель із надіями в житті ліричного героя. | ||
42 | Читацький практикум. Ліричний (ліро-епічний) твір. «Ключі» до прочитання. Рецензія як одна з форм читацьких рефлексій. | ||
43 | Контрольна робота № 2. Твір-есе «Роль Б. Грінченка у становленні національної української культури». | ||
44 | УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА кінця ХІХ - початку ХХ ст. Характеристика змін у суспільно-політичному і культурному житті. Основні тенденції розвитку української літератури. | ||
45 | Герой української літератури 10-х років ХХ століття: традиційне і новаторське. | ||
46 | Модернізм як естетична революція та етапність у розвитку самого поняття мистецтва. Модернізм як соціальне бунтарство: ідеї емансипації, ніцшеанства, проникнення в глибини психології людини. | ||
47 | Імпресіонізм, експресіонізм, символізм, неоромантизм як різні напрямки модернізму. | ||
48 | Іван ФРАНКО Важливі етапи життєвого й творчого шляху І.Франка. Багатогранність громадської і творчої діяльності. | ||
49 | Тематична і жанрова різноманітність поезії І. Франка. Шлях І. Франка до модернізму. «Поетична суперечка» з М. Вороним. | ||
50 | Ліричний герой громадянської лірики І. Франка – борець проти соціального і національного гноблення («Каменярі», «Земле моя, всеплодющая мати»). | ||
51 | Патріотизм, національна ідея в поезії «Україна» зі збірки «З вершин і низин». | ||
52 | «Декадент» – поетичне кредо І.Франка. Присвята В. Щурату. Вираження життєствердної позиції ліричного героя-митця. | ||
53 | Поема «Мойсей» – філософське осмислення історичного шляху українського народу. Віра в його щасливе майбутнє. Проблематика твору. Елементи автобіографізму та авторефлексії у творі. | ||
54 | Збірка «Зів′яле листя» – «лірична драма». Утвердження невмирущості людських почуттів, піднесення чистого й безкорисного кохання («Ой ти, дівчино, з горіха зерня», «Чого являєшся мені...»). Домінантні образи поезії. | ||
55 | Значення інтимної лірики у творчості І. Франка. | ||
56 | І.Я. Франко-перекладач. Переклади творів давньогрецьких поетів, Дж. Мільтона, Байрона, Гете, Гейне, Гюго, Міцкевича. | ||
57 | Оповідання «Сойчине крило». Синтез епосу, лірики і драми. Випробування героїв першим коханням. Пристрасть і бажання виправити помилку життєвого вибору спокійного усталеного життя та холодного «естетства». | ||
58 | Оповідання «Сойчине крило». Психологічна трансформація персонажа як ствердження того, що людина може залишатись гідною свого імені. | ||
59 | «Украдене щастя» - соціально-психологічна драма. Найвизначніший сценічний твір Франка. Сюжет драми, головні герої, конфлікт у творі, проблематика. | ||
60 | Внутрішня й міжособистісна гармонія особистості як ідейна домінанта твору. Глибина почуттів і драма героїв. Засоби художнього вираження почуттів. | ||
61 | Творчість І. Франка в загальноєвропейському і світовому контекстах. | ||
62 | Контрольна робота № 3. Тестування. «Творчість Івана Франка». | ||
63 | ПЧ № 2. І. Франко. «Перехресні стежки». | ||
64 | ЛРК № 2. Валерій Кулик Збірка сонетів «День Сковороди». |
Українська література
10 клас (ПРОФІЛЬНИЙ РІВЕНЬ)
Програма розроблена на основі Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти (постанова Кабінету Міністрів України від 23.11. 2011 р. № 1392), Концепції профільного навчання у старшій школі (наказ МОН України від 21.10. 2013 р. № 1456), з урахуванням ідей «Концептуальних засад реформування середньої школи «Нова українська школа»», «Основ стандарту освіти «Нова українська школа», експериментальної авторської програми з української літератури для 10-11 класів Інституту педагогіки НАПН України (2017 р.), оновленої програми з української літератури для 10-11 класів Інституту літератури НАН України (2017 р.).
Авторський колектив:
Г.О. Усатенко, доцент Інституту філології Київського національного університету імені Тараса Шевченка кандидат філологічних наук (голова робочої групи);
А.М. Фасоля, провідний науковий співробітник відділу навчання української мови і літератури Інституту педагогіки НАПН України, кандидат педагогічних наук.
Усього - 140 годин. На тиждень – 4 години.
Текстуальне вивчення творів – 119 год.
Повторення та узагальнення – 4 год.
Література рідного краю (упродовж року) – 4 год.
Позакласне читання – 4 год.
Розвиток мовлення – 4 год.
Резервний час – 5 год.
І семестр
№ п/п |
Дата |
Зміст уроку |
При-мітка |
1 |
|
Література як одна з форм естетичного освоєння дійсності. Взаємодія літератури та інших видів мистецтва. Діалогічні взаємини автора і читача. |
|
2 |
|
Читацький практикум. Читання та його види. Особливості читання в епоху цифрових технологій. Діалогічне прочитання художнього твору. |
|
3 |
|
Повторення вивченого. Чинники зміни культурно-історичних епох і літературних напрямів. Особливості періодизації української літератури . Стильові особливості літературних періодів. |
|
4 |
|
Літературні напрями і стилі давної і нової української літератури XI – першої половини XIX ст.: світоглядні й естетичні засади, провідні жанри. |
|
5 |
|
Реалізм як літературно-мистецький напрям у європейській та українській літературі. Етапи становлення. |
|
6 |
|
Реалізм як художній метод відтворення дійсності. Головні риси реалізму як методу. Суспільно-історичний контекст становлення й розвитку реалізму другої пол. ХІХ ст. |
|
7 |
|
УКРАНСЬКА ЛІТЕРАТУРА ІІ пол. ХІХ ст. Переважання епічних прозових жанрів; соціальна проблематика; актуалізація різностанових проблем; конфлікт людини і середовища.. |
|
8 |
|
Реалізм в українській літературі 70–90–х років ХІХ ст): відображення життя у формах самого життя. Ідейні й моральні пошуки особистості. |
|
9 |
|
Жанрова й тематична різноманітність. Поняття про художній тип. Українська література 70–90–х років ХІХ ст. в загальноєвропейському та світовому контексті. |
|
10 |
|
Іван НЕЧУЙ-ЛЕВИЦЬКИЙ Життя митця і його творчість як новий імпульс української літератури. |
|
11 |
|
«Кайдашева сім’я» – соціально-побутова повість-хроніка. Реалізм твору, сучасна (вічна) актуальність проблеми батьків і дітей. Колоритні людські характери в повісті. |
|
12 |
|
Українська ментальність, гуманістичні традиції народного побуту й моралі. Ствердження цінностей національної етики засобами комічного. |
|
13 |
|
РМ № 1(у). «Сміх крізь сльози» як ідейна домінанта твору. |
|
14 |
|
ПЧ №1. Іван Нечуй-Левицький. Повість «Микола Джеря» |
|
15 |
|
Контрольна робота № 1. Тестування. «Реалізм як художній метод відтворення дійсності. Творчість І. Нечуя-Левицького» |
|
16 |
|
Читацький практикум. Прозовий епічний твір великої форми. «Ключі» до прочитання. Лист другу про прочитане. |
|
17 |
|
Панас МИРНИЙ (П.Рудченко) Огляд життя і творчості. |
|
18 |
|
Панас Мирний. Хіба ревуть воли, як ясла повні» – перший соціально-психологічний роман в українській літературі. |
|
19 |
|
Особливості композиції роману: хронологічна послідовність й історичні відступи. |
|
20 |
|
. Вихід героя за рамки «родинного кола». Психологічне дослідження формування характеру, духовний злам Чіпки під впливом соціальних обставин. |
|
21 |
|
Люди “соціального дна” у романі. Роздум над проблемою життєвого вибору персонажів (Чіпки, Грицька, Максима). |
|
22 |
|
Жіночі образи, ствердження народних поглядів на духовне здоров’я людини. |
|
23 |
|
Значення творчості Панаса Мирного для розвитку української літератури. |
|
24 |
|
РМ № 2. Твір-есе на тему «Зображення покріпачення України в романі Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» |
|
25 |
|
ДРАМАТУРГІЯ І ТЕАТР ХІХ ст. Тяглість драматургічної традиції в Україні. Шкільна драма XVIII ст. Інтермедії. Вертепна драма. |
|
26 |
|
Драматургія І половини ХІХ століття. Народна драма І.Котляревського. |
|
27 |
|
Новаторський характер української драматургії другої половини XIX ст. Соціально-побутові та історичні драми й комедії М. Кропивницького, М. Старицького, І. Карпенка-Карого, Панаса Мирного. |
|
28 |
|
Родина Тобілевичів і український театр. Зв’язок театру з музикою, сценічними декораціями, одягом. |
|
29 |
|
Розвиток драматургії: соціально-побутові та історичні драми й комедії. Роль професійного театру у розвитку національної культури. |
|
30 |
|
Іван КАРПЕНКО-КАРИЙ (І. Тобілевич) Життєвий і творчий шлях І. Карпенка-Карого. Багатогранність діяльності. І. Карпенко-Карий і «театр корифеїв». |
|
31 |
|
Комедія «Хазяїн». Головний конфлікт комедії – суперечності суспільства, у якому одиниці стають мільйонерами, а більшість – жебраками. |
|
32 |
|
Терентій Пузир як втілення некерованого прагнення накопичення матеріальних статків. Тема, ідея комедії. Соціальний конфлікт між мільйонером та його працівниками, наймитами. |
|
33 |
|
Позачасовість проблематики комедії. Сучасна інтерпретація. Сценічне життя комедії в сьогоденні. |
|
34 |
|
«Мартин Боруля» (оглядово). Проблематика зміни соціальної ролі і статусу, яка не пов’язана з походженням людини. |
|
35 |
|
Значення творчості І. Карпенка-Карого. |
|
36 |
|
ЛРК № 1. Д.Маркович. П’єса «Не зрозуміли». |
|
37 |
|
Борис ГРІНЧЕНКО - письменник, педагог, лексикограф, літературознавець, етнограф, історик, публіцист, громадсько-культурний діяч. |
|
38 |
|
«Без хліба» - морально-етична проблема на межі голоду рідних і порушення заповіді «не укради» в образі селянина Петра; образ дружини Горпини як носія етичних чеснот; образ сільської громади. |
|
39 |
|
«Сам собі пан» - маніфест людської гідності. Засоби типізації образу селянина Данила. Реалістичність зображення. Актуальність проблематики оповідання. |
|
40 |
|
«Моє щастя» - життєве і мистецьке кредо автора; маніфест щирих почуттів і відданої праці своєму народові як істинні цінності митця. |
|
41 |
|
«Весняні сонети» - ідея єдності природи і душевного стану людини; образ весняної оновленої природи як символічна паралель із надіями в житті ліричного героя. |
|
42 |
|
Читацький практикум. Ліричний (ліро-епічний) твір. «Ключі» до прочитання. Рецензія як одна з форм читацьких рефлексій. |
|
43 |
|
Контрольна робота № 2. Твір-есе «Роль Б. Грінченка у становленні національної української культури». |
|
44 |
|
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА кінця ХІХ - початку ХХ ст. Характеристика змін у суспільно-політичному і культурному житті. Основні тенденції розвитку української літератури. |
|
45 |
|
Герой української літератури 10-х років ХХ століття: традиційне і новаторське. |
|
46 |
|
Модернізм як естетична революція та етапність у розвитку самого поняття мистецтва. Модернізм як соціальне бунтарство: ідеї емансипації, ніцшеанства, проникнення в глибини психології людини. |
|
47 |
|
Імпресіонізм, експресіонізм, символізм, неоромантизм як різні напрямки модернізму. |
|
48 |
|
Іван ФРАНКО Важливі етапи життєвого й творчого шляху І.Франка. Багатогранність громадської і творчої діяльності. |
|
49 |
|
Тематична і жанрова різноманітність поезії І. Франка. Шлях І. Франка до модернізму. «Поетична суперечка» з М. Вороним. |
|
50 |
|
Ліричний герой громадянської лірики І. Франка – борець проти соціального і національного гноблення («Каменярі», «Земле моя, всеплодющая мати»). |
|
51 |
|
Патріотизм, національна ідея в поезії «Україна» зі збірки «З вершин і низин». |
|
52 |
|
«Декадент» – поетичне кредо І.Франка. Присвята В. Щурату. Вираження життєствердної позиції ліричного героя-митця. |
|
53 |
|
Поема «Мойсей» – філософське осмислення історичного шляху українського народу. Віра в його щасливе майбутнє. Проблематика твору. Елементи автобіографізму та авторефлексії у творі. |
|
54 |
|
Збірка «Зів′яле листя» – «лірична драма». Утвердження невмирущості людських почуттів, піднесення чистого й безкорисного кохання («Ой ти, дівчино, з горіха зерня», «Чого являєшся мені...»). Домінантні образи поезії. |
|
55 |
|
Значення інтимної лірики у творчості І. Франка. |
|
56 |
|
І.Я. Франко-перекладач. Переклади творів давньогрецьких поетів, Дж. Мільтона, Байрона, Гете, Гейне, Гюго, Міцкевича. |
|
57 |
|
Оповідання «Сойчине крило». Синтез епосу, лірики і драми. Випробування героїв першим коханням. Пристрасть і бажання виправити помилку життєвого вибору спокійного усталеного життя та холодного «естетства». |
|
58 |
|
Оповідання «Сойчине крило». Психологічна трансформація персонажа як ствердження того, що людина може залишатись гідною свого імені. |
|
59 |
|
«Украдене щастя» - соціально-психологічна драма. Найвизначніший сценічний твір Франка. Сюжет драми, головні герої, конфлікт у творі, проблематика. |
|
60 |
|
Внутрішня й міжособистісна гармонія особистості як ідейна домінанта твору. Глибина почуттів і драма героїв. Засоби художнього вираження почуттів. |
|
61 |
|
Творчість І. Франка в загальноєвропейському і світовому контекстах. |
|
62 |
|
Контрольна робота № 3. Тестування. «Творчість Івана Франка». |
|
63 |
|
ПЧ № 2. І. Франко. «Перехресні стежки». |
|
64 |
|
ЛРК № 2. Валерій Кулик Збірка сонетів «День Сковороди». |
|