Календарне планування з української літератури для 10 класу за новою програмою (профільний рівень) I семестр

Про матеріал

Орієнтовне календарно-тематичне планування призначене для вивчення української літератури в 10 класі загальноосвітніх навчальних закладів за суспільно-гуманітарним напрямом (профіль - філологічний)

Перегляд файлу

10 клас

 

Усього - 140 годин. На тиждень – 4 години.

Текстуальне вивчення творів – 119 год.

Повторення та узагальнення – 4 год.

Література рідного краю (упродовж року) – 4 год.

Позакласне читання – 4 год.

Розвиток мовлення – 4 год.

Резервний час – 5 год.

 

 

Кількість

годин (орієнтовно)

Дата

 

 

 

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

 

 

Зміст навчального матеріалу

 

4

 

 

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Предметні компетентності

Учень / учениця:

знає про форми естетичного освоєння дійсності; розкриває основи взаємодії літератури та інших видів мистецтв; пояснює образну природу словесного мистецтва; розкриває сутність процесу читання, називає його види; характеризує особливості взаємодії автора і читача; наводить приклади діалогічного прочитання художнього тексту; розкриває зміст понять «читання», «діалогічне читання».

Ключові компетентності

Учень / учениця:

використовує іншомовні джерела про читання (К2); чітко формулює визначення понять (К3); використовує під час читання досвід взаємодії з творами інших видів мистецтва (К9); визначає межі власного знання і не-знання, відрізняє нове знання від уже відомого (К6).

Емоційно-ціннісне ставлення

Учень / учениця:

усвідомлює значення читання для особистісного розвитку;

усвідомлює естетичні чинники взаємодії літератури з іншими видами мистецтв.

 

Предметні компетентності

Учень / учениця:

Знає поняття стилю і стильових особливостей певного періоду; уміє розкривати цілісність культурно-історичної епохи; знає і уміє пояснити принципи періодизації літератури та зв’язок із стильовими рисами.

 

ВСТУП

 

 

 

Читацький практикум.

Література як одна з форм естетичного освоєння дійсності. Взаємодія літератури та інших видів мистецтва. Діалогічні взаємини автора і читача. Читання та його види. Особливості читання в епоху цифрових технологій. Діалогічне прочитання художнього твору.

 

 

Повторення вивченого.

Чинники зміни культурно-історичних епох і літературних напрямів. Питання періодизації літератури. Особливості періодизації української літератури (головні риси). Стильові особливості літературних періодів.

 

Літературні напрями  і стилі давної і нової української літератури XI – першої половини XIX ст.: світоглядні й естетичні засади, провідні жанри.

 

 

ЛРК № 1. Спецефічність розвитку літератури рідного краю.

4              

                5.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                6.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

               7.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                 8.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Предметні компетентності

Учень / учениця:  

знає особливості динаміки літературних напрямків і стилів; розкриває особливості зміни світогляду й стилю автора від романтизму до реалізму; пояснює зв’язок літератури як мистецтва слова з провідними тенденціями історико-культурної доби II пол. XIX ст.; розкриває історичну зумовленість ролі української літератури як вагомого чинника формування національної ідентичності і суспільно-політичної боротьби; називає імена представників літературних напрямів і назви художніх творів, їх основні стильові ознаки; обґрунтовує тезу про мистецтво слова як носія тих рис, які характеризують націю, розкривають ментальність народу, його духовність; уміє обґрунтувати чинники становлення реалізму як методу й напряму в літературі й мистецтві.

Ключові компетентності

Учень / учениця:

користується різними джерелами (в т. ч. пошуковими системами) інформації (К5);

володіє прийомами «активного слухання»: «чує» співбесідника, продовжує і розвиває його думку, задає уточнюючі питання, сприймає й поважає іншу точку зору (К1,8);

виокремлює головну та другорядну інформацію (К3, 5); згортає і розгортає текстову інформацію, аналізує, систематизує й узагальнює її, представляє у формі таблиці, схеми тощо і навпаки (К3);

виокремлює головну думку, факт, явище, з-поміж інших, знаходить у тексті ключові фрази (К3); визначає межі власного знання і не-знання, відрізняє нове знання від уже відомого (К6).

Емоційно-ціннісне ставлення

Учень / учениця:

Усвідомлює принцип розуміння літератури як значимого явища для пізнання людиною самої себе і оточуючого світу; це зумовлює прагнення письменника до глибинного осягнення життя  з його суперечностями та показу взаємодії людини (її психофізіологічних, емоційних та інших особливостей) із середовищем, впливу суспільних  умов на людську долю.

РЕАЛІЗМ

 

Реалізм як літературно-мистецький напрям у європейській та українській літературі. Етапи становлення.

Реалізм як художній метод відтворення дійсності. 

Головні риси реалізму як методу.

Суспільно-історичний контекст становлення й розвитку реалізму другої пол. ХІХ ст.

 

УКРАНСЬКА ЛІТЕРАТУРА ІІ пол. ХІХ ст.

Реалізм в українській літературі 70–90–х років ХІХ ст. (І. Нечуй-Левицький, Панас Мирний, Б. Грінченко, І. Франко): відображення життя у формах самого життя.

Ідейні й моральні пошуки особистості, спроби розв’язати суперечність між ідеалом та соціальною дійсністю.

 

Жанрова й тематична різноманітність.  Оновлення художніх засобів. Поняття про художній тип.

Українська література 70–90–х років ХІХ ст. в загальноєвропейському та світовому контексті.

ТЛ: реалізм як напрям і метод (поглиблено); типізація; художній тип.

 

ПЧ № 1. І. Нечуй- Левицький. Історична повість «Князь Єремія Вишневецький»

7

 

 

            9.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

           10.

 

 

 

 

 

           11.

 

 

 

            12.

 

 

 

           13.

 

 

 

 

 

 

           14.

 

 

 

 

 

           15.

 

Предметні компетентності

Учень / учениця:

розповідає про важливі факти з життя письменника; знає фабулу і сюжет твору, який вивчається, риси творчого стилю митця; визначає жанр твору,  проблематику, характер конфлікту; вказує особливості жанрового різновиду епічного твору -  «соціально-побутова повість-хроніка»; коментує роль художніх засобів у змалюванні комічного у художньому творі; аналізує особливості та час написання твору у контексті суспільних і мистецьких процесів.

Ключові компетентності

Учень / учениця:

пояснює актуальність порушених автором проблем для сучасного життя: уміння виходити з конфліктних ситуацій, здатність долати життєві негаразди (К8);

веде діалог із текстом (автором, героями): задає запитання, прогнозує зміст тощо (К1, 6); залежно від мети використовує різноманітні читацькі стратегії (К6).

визначає мету і цілі власної діяльності і розвитку, планує, організовує, здійснює задумане, рефлексує й оцінює результат (К6, НЛ -3);

зіставляє специфіку розкриття певної теми (образу) в різних видах мистецтва (К9); використовує під час читання досвід взаємодії з творами інших видів мистецтва (К9);  висловлює міркування з приводу змісту художнього твору, порушених проблем, проводить аналогії із сучасним життям (К1, 6; НЛ-2)

вказує на прояви національного мислення, світовідчуття в характерах героїв (К 9).

Емоційно-ціннісне ставлення

Учень / учениця:

висловлює думки про особливості світосприйняття українців, національний характер, народну мораль і етику;

усвідомлює важливість культурної самоідентифікації для успішної адаптації в сучасному інформаційному глобалізованому світі.

Іван НЕЧУЙ-ЛЕВИЦЬКИЙ

«Кайдашева сім’я»

 

Творчість письменника  - новий імпульс української літератури (І.Франко: «Колосальне всеобіймаюче око України»). Загальна характеристика творчості письменника.

 

«Кайдашева сім’я» – соціально-побутова повість-хроніка. Реалізм твору, сучасна (вічна) актуальність проблеми батьків і дітей. Особливості сюжету і композиції.

 

 Колоритні людські характери в повісті.

 

 Українська ментальність, гуманістичні традиції народного побуту й моралі.

 

 Ствердження цінностей національної етики засобами комічного. «Сміх крізь сльози» як ідейна домінанта твору.

 

Сценічне життя повісті.

ТЛ: соціально-побутова повість, реалізм як напрям і метод (погиблено). Засоби змалювання комічного (поглиблено).

 

 

РМ № 1(письмово). Написання листа герою твору або фанфіка.

 

 

 

16

 

 

 

 

 

 

 

 

17

 

 

 

 

 

18

 

 

 

 

 

19

 

 

 

 

 

 

20

 

 

21

 

 

 

 

 

22

 

 

 

 

 

 

23

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

24

 

Предметні компетентності

Учень / учениця:

знає основні відомості про життя і творчість прозаїка, про особливості й умови написання роману; називає риси «соціально-психологічного роману»; розкриває ідейно-художній зміст і проблематику твору, особливості його композиції, реалістичного методу; характеризує новизну й масштабність образу Чіпки та інших персонажів; розуміє й може пояснити принципи типізації в літературі і у вказано творі, зокрема; уміє розкрити поняття художній тип; аналізує особливості художнього вираження психології персонажів.

 Ключові компетентності

Учень / учениця:

веде діалог із текстом (автором, героями): задає запитання, прогнозує зміст тощо (К1);

залежно від мети використовує різноманітні читацькі стратегії (К6); визначає мету і цілі власної діяльності і розвитку, планує, організовує, здійснює задумане, рефлексує й оцінює результат (К6);

висловлює міркування з приводу змісту твору, порушених проблем, проводить аналогії із сучасним життям (К1, 6; НЛ-2);

толерантно відстоює свою позицію в дискусії (К7, 8); демонструє повагу до різних поглядів, ідей, переконань (К8, НЛ-2);

застосовує різноманітні комунікативні стратегії залежно від мети спілкування і об'єкта мовлення (К1, 6); дискутує на літературні та публіцистичні теми, критично ставиться до висловлених думок (К1, 8).

Емоційно-ціннісне ставлення

Учень / учениця:

усвідомлює, що суспільство «тримається людською сутністю людини, а не звірячою. Звіряча сутність – злочини – лише є протестом проти мерзенного устрою людської сутності» (Іван Білик).

Панас МИРНИЙ (П.Рудченко)

«Хіба ревуть воли, як ясла повні?»

Огляд життя і творчості. «Хіба ревуть воли, як ясла повні» –  перший соціально-психологічний роман в українській літературі.

 

Складність і суперечливість характеру Чіпки - головного героя роману, його еволюція від правдошукача до розбійника. Вихід героя за рамки «родинного кола».

 

 Психологічне дослідження формування характеру, духовний злам Чіпки під впливом соціальних обставин.

 

Особливості композиції роману: хронологічна послідовність й історичні відступи.

 

Роздум над проблемою життєвого вибору персонажів(Чіпки, Грицька, Мотрі).

 

Жіночі образи у творі(Мотря, Галя), утвердження в них поглядів на духовне здоров′я людини.

 

Особливості стилю письменника: епічність, ритмічність прози, реалістичність зображення психології персонажів, майстерність пейзажів. Ідейне спрямування твору, алегоричність його назви.

 

Значення творчості Панаса Мирного для розвитку української літератури. Інструктаж до написання контрольного твору за творами І. Нечуя-Левицького або Панаса Мирного.

 ТЛ: соціально-психологічний роман. Художній тип. Особливості типізації героїв. Методи аналізу художнього твору (зокрема, елементи психоаналітичного методу)

 

 

Контрольна робота № 1. Письмовий твір за творами І. Нечуя-Левицького або Панаса Мирного.

 

3        

           25

 

 

 

 

 

 

 

 

          26

 

 

 

          27

 

Предметні компетентності

Учень / учениця:

Знає етапи розвитку драми та драматургії в українській культурі; характеризує  особливості розвитку драматургії і театру в другій половині ХІХ ст., називає імена провідних драматургів, акторів, назви творів, написаних для професійного українського театру; розповідає про історію створення  театру корифеїв, його авторський і акторський склад; пояснює роль професійного театру у розвитку національної культури.

Ключові компетентності

Учень / учениця:

знаходить необхідну інформацію у підручнику й інших друкованих і електронних джерелах, критично осмислює її, виокремлює головну і другорядну (К5, 6);

згортає і розгортає текстову інформацію, аналізує, систематизує й узагальнює її, представляє у формі таблиці, схеми тощо і навпаки (К3);

виокремлює головну думку, факт, явище, з-поміж інших, знаходить у тексті ключові фрази (К3);

залежно від мети використовує різноманітні читацькі стратегії (К6); визначає мету і цілі власної діяльності і розвитку, планує, організовує, здійснює задумане, рефлексує й оцінює результат (К6); висловлює міркування з приводу змісту твору, порушених проблем, проводить аналогії із сучасним життям (К1, 6; НЛ-2)

веде дискусію на літературні та публіцистичні теми, критично ставиться до висловлених думок (К1, 8);

Емоційно-ціннісне ставлення

Учень / учениця:

осмислює і може пояснити роль різних форм мистецтва, зокрема драматургії й театру, у розвитку національної культури; виокремлює значення реалістичної драми і українського національного театру у контексті суспільно-політичних процесів ІІ половини ХІХ століття.

ДРАМАТУРГІЯ І ТЕАТР ХІХ ст.

Шкільна драма XVIII ст. Інтермедії. Вертепна драма.

Драматургія І половини ХІХ століття. Народна драма І. Котляревського.

Новаторський характер української драматургії другої половини XIX ст.

 

Родина Тобілевичів і український театр.

 

Створення професійного театру в Галичині (1864). Перша народна артистка України Марія Заньковецька. Роль професійного театру у розвитку національної культури.

 

ТЛ: Драма як рід літератури. Витоки драми як виду мистецтва (від античної драми та народної драми). Театр як вид сценічного мистецтва та установа, яка здійснює сценічні вистави.

 

5

 

          28

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

          29

 

 

 

 

 

 

 

 

 

          30

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

          31

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

          32

 

Предметні компетентності

Учень / учениця:

знає основні відомості про життєвий і творчий шлях драматурга; висвітлює причини просвітницьких ідейних пріоритетів світогляду драматурга; розповідає про історію виникнення театру корифеїв; розкриває і коментує зміст п’єс «Мартин Боруля» і «Хазяїн»; називає ознаки жанру драматичного твору; характеризує головного героя, пояснює причини його особистої драми; визначає головний конфлікт п’єс; розкриває драматургічне новаторство письменника, значення творчості І.Тобілевича для розвитку української драматургії.

Ключові компетентності

Учень / учениця:

дає власну оцінку вчинкам персонажів (К6, НЛ-4).

використовує під час читання досвід взаємодії з творами інших видів мистецтва (К9);

 зіставляє специфіку розкриття певної теми (образу) в різних видах мистецтва (К9);

веде діалог із текстом (автором, героями): задає запитання, прогнозує зміст тощо (К1, НЛ-2).

 

Емоційно-ціннісне ставлення

Учень / учениця:

обґрунтовує тезу: гідність людини визназчає не приналежність до привілейованого соціального стану, а чесна трудова діяльність, простота і  щирість у взаєминах з людьми; усвідомлює і може пояснити цінності й пріоритети у житті людини та ставлення до грошей, які сприяють добробуту життя людини, а не володарюють над нею. Гроші як засіб для життя, а не самоціль та підміна самого життя людини.

Іван КАРПЕНКО-КАРИЙ (І. Тобілевич)

«Хазяїн», «Мартин Боруля»

Життєвий і творчий шлях І. Карпенка-Карого. Багатогранність діяльності.

Жанрова різноманітність творів: трагікомедії («Сто тисяч», «Мартин Боруля»), сатирична комедія («Хазяїн»), соціально-психологічна драма («Безталанна»), історична трагедія («Сава Чалий»). І. Карпенко-Карий і «театр корифеїв». Драматургічне новаторство письменника.

 

Комедія «Хазяїн». Головний конфлікт комедії – суперечності суспільства, у якому одиниці стають мільйонерами, а більшість – жебраками. Терентій Пузир як втілення некерованого прагнення накопичення матеріальних статків.

 

Морально-етичні конфлікти в родині Пузиря.

Соціальний конфлікт між мільйонером та його працівниками, наймитами.

 Позачасовіть проблематики комедії. Сучасна інтерпретація.

Сценічне життя комедії в сьогоденні.

.

 

«Мартин Боруля» (оглядово). Прагнення стати дворянином як міф про краще життя. Підміна особистих етичних цінностей (чесності, порядності, працелюбства) становою приналежністю.

ТЛ: трагікомедія як жанровий різновид драми. Драма й театр. Історія українського театру.

 

 

ПЧ № 2. І. Карпенко-Карий. Історична трагедія «Сава Чалий»

 

 

 

5

 

 

 

           33

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

           34

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

           35

 

 

 

 

 

 

 

           36

 

 

 

 

           37

 

Предметні компетентності

Учень / учениця:

Знає основні факти життєвого, громадського та творчого етапів життя митця; може пояснити роль Б. Грінченка у становленні національної української культури, розширенню сфери функціонування української мови; аргументовано пояснює принципи реалістичного письма на прикладі оповідань, які вивчаються; вказує художні засоби вираження психології героя та соціальних проблему творах малих епічних жанрів.

Ключові компетентності

Учень / учениця:

дає власну оцінку вчинкам персонажів (К6, НЛ-4).

веде діалог із текстом (автором, героями): задає запитання, прогнозує зміст тощо (К1).

веде діалог із текстом (автором, героями): ставить запитання, прогнозує зміст тощо (К1, НЛ-2).

Емоційно-ціннісне ставлення

Учень / учениця:

Усвідомлює і може висловити своє ставлення до важливості почуття власної гідності кожної людини, незалежно від майнового і соціального стану.

Борис ГРІНЧЕНКО

«Без хліба», «Сам собі пан», поезія - «Доки?», * «До народу», * «До праці», «Моє щастя», «Весняні сонети»

Письменник, педагог, лексикограф, літературознавець, етнограф, історик, публіцист, громадсько-культурний діяч. Б. Грінченко як редактор «Словаря української мови». Педагогічна діяльність Б. Грінченка, зокрема у Всеукраїнській вчительській спілці. Роль товариство «Просвіта» у суспільно-політичному житті України.

 

«Без хліба» - морально-етична проблема на межі голоду рідних і порушення заповіді «не укради» в образі селянина Петра; почуття власної гідності «маленької людини» - образ дружини Горпини як носія етичних чеснот; образ сільської громади, яка зрозуміла зізнання Петра, як мудрого й гармонійного середовища у вирішенні морально-етичних проблем; особливості реалістичного письма у розкритті соціальних проблем та душевного стану героя.

 

 «Сам собі пан» - маніфест людської гідності. Засоби типізації образу селянина Данила. Реалістичність зображення. Актуальність проблематики оповідання.

 

«Моє щастя» - життєве і мистецьке кредо автора; маніфест щирих почуттів і відданої праці своєму народові як істинні цінності митця.

 

«Весняні сонети» - ідея єдності природи і душевного стану людини; образ весняної оновленої природи як символічна паралель із надіями в житті ліричного героя. Образи природи як психологічний паралелізм у літературі романтизму та реалізму.

ТЛ.: малі епічні жанри – оповідання (поглиблено); цикл сонетів

 

 38

 

 

Контрольна робота № 2.Творчість І Карпенка-Карого і Б. Грінченка (тести і відповіді на запитання)

3.

 

          39

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

          40

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

           41

 

Предметні компетентності

Учень / учениця:

називає фактори, що вплинули на розвиток історико-літературного процесу початку XX століття, найвизначніші мистецькі постаті, твори, жанри, стильові особливості; визначає взаємодію різних напрямів і течій, родів і жанрів; називає чинники, які зумовлюють появу модернізму як стильового, мистецького і літературного напрямку; називає і може прокоментувати ідеї часу, які проявилися у творах модернізму; може назвати та коротко схарактеризувати різні напрямки модернізму та їхні риси у різних видах мистецтва; характеризує героїв художніх творів цього періоду.

Ключові компетентності

Учень / учениця:

знаходить необхідну інформацію у підручнику й інших друкованих і електронних джерелах, критично осмислює її, виокремлює головну і другорядну (К5, 6); згортає і розгортає текстову інформацію, аналізує, систематизує й узагальнює її, представляє у формі таблиці, схеми тощо і навпаки (К3);

виокремлює головну думку, факт, явище, з-поміж інших, знаходить у тексті ключові фрази (К3);

залежно від мети використовує різноманітні читацькі стратегії (К6); визначає мету і цілі власної діяльності і розвитку, планує, організовує, здійснює задумане, рефлексує й оцінює результат (К6);

визначає роль і місце української культури в загальноєвропейському і світовому контекстах (К9); визначає межі власного знання і не-знання, відрізняє нове знання від уже відомого (К6).

Емоційно-ціннісне ставлення

Учень / учениця:

усвідомлює українську літературу як складову європейської літератури.

УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

кінця ХІХ - початку ХХ ст.

Характеристика змін у суспільно-політичному і культурному житті.

Основні тенденції розвитку української літератури.

Герой української літератури 10-х років ХХ століття: традиційне і новаторське.

 

Модернізм як естетична революція та етапність у розвитку самого поняття мистецтва. Мистецтво як окремішня дійсність (модерністське гасло «мистецтво для мистецтва»). Модернізм як соціальне бунтарство: ідеї емансипації, ніцшеанства (вдосконалення людини через зміцнення духу і волі), проникнення в глибини психології людини.

 

Модернізм як розрив із традицією класичної літератури - пошук нових виражальних засобів: жанри, символічні образи, тип оповіді.

Імпресіонізм, експресіонізм, символізм, неоромантизм як різні напрямки модернізму.

Модернізм у живописі, архітектурі, вжитковому мистецтві.

 

Т.Л.: Модернізм як напрям мистецтва.  Імпресіонізм як метод і напрям. Імпресіонізм як реалістичне письмо в живописі і літературі (безпосередня фіксація вражень).

 

14

 

 

 

 

 

 

            42

 

 

 

 

 

 

 

 

           43

 

 

 

 

 

 

           44

 

 

 

 

 

 

 

 

           45

 

 

 

 

 

 

            46

 

 

 

 

 

 

 

            47

 

 

 

 

 

 

             48

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

             49

 

 

 

 

 

 

 

 

 

             50

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

             51

 

 

 

 

 

 

 

            52

 

 

 

 

 

 

 

 

 

            53

 

 

 

 

            54

 

 

 

 

 

 

             55

 

 

 

             56

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Предметні компетентності

Учень / учениця:

називає важливі моменти творчої біографії митця, які вплинули на його творчість; знає назви поетичних збірок; характеризує творчий шлях митця з позиції саморозвитку людини; окреслює основні сфери багатогранної діяльності І. Франка; висловлює власне ставлення до І. Франка як непересічної особистості, яка завдяки незламній силі духу, наполегливості, працездатності, патріотизму прославила свою батьківщину; розкриває на прикладі життєдіяльності І. Франка силу і значущість високого духу.

Предметні компетентності

Учень / учениця:

знає назви поетичних збірок І. Франка, зміст поезій, визначених для текстуального вивчення; називає проблематику творів;

характеризує ліричного героя громадянської лірики І. Франка; розкриває значення громадянської лірики в контексті формування патріотичних цінностей людини, виховання її активної життєвої позиції; висловлює власну думку про актуальність ідей І. Франка сьогодні, пояснює символічний зміст образів.

 

Предметні компетентності

Учень / учениця:

знає ідейно-художній зміст поеми «Мойсей»; пояснює причини звернення автора до біблійного сюжету, авторську настанову на пробудження національної свідомості та історичної пам'яті народу;

характеризує алегоричний образ Мойсея як уособлення визначної особистості, провідника нації.

 

Предметні компетентності

Учень / учениця:

пояснює причини душевної трагедії ліричного героя, встановлює асоціативні зв’язки між поезіями і фактами біографії митця; розкриває основні мотиви поезій збірки; визначає особливості використання народної символіки;

 

Предметні компетентності

Учень / учениця:

обґрунтовує чому І. Франка називають основоположником українського перекладознавства; пояснює роль І. Франка в національному відродженні України.

 

Предметні компетентності

Учень / учениця:

знає зміст та художні особливості новели «Сойчине крило».

аналізує твір в єдності змісту і форми з урахуванням принципу діалогічності;

називає і коментує художні засоби вираження почуттів.

 

Предметні компетентності

Учень / учениця: знає історію написання драми; вказує жанр драматичного твору; визначає проблематику та ідею твору;

уміє аналізувати художні образи драматичного твору та засоби художнього вираження почуттів.

 

Ключові компетентності

Учень / учениця:

висловлює міркування з приводу змісту аналізованих творів, порушених проблем, проводить аналогії із сучасним життям (К1, 6; НЛ-2); веде дискусію на літературні та публіцистичні теми, критично ставиться до висловлених думок під час полеміки, переконливо і толерантно висловлює власні судження, продовжує і розвиває думку співбесідника, формулює зв'язну відповідь на висловлювання опонента, виробляє спільну позицію з дискусійних питань (К1, 8);

використовує під час читання досвід взаємодії з творами інших видів мистецтва (К9);

зіставляє специфіку розкриття певної теми (образу) в різних видах мистецтва (К9);

залежно від мети використовує різноманітні читацькі стратегії (К6).

визначає мету і цілі власної діяльності і розвитку, планує, організовує, здійснює задумане, рефлексує й оцінює результат (К6);

веде діалог із текстом (автором, героями): задає запитання, прогнозує зміст тощо (К1, НЛ-2, НЛ-3);

 

Вивчає напам’ять: дві поезії (на вибір), «Вступ» (поема «Мойсей»).

 

Емоційно-ціннісне ставлення

Учень / учениця:

Усвідомлюють, що Іван Франко — особливо значима постать національно-культурного життя України; пояснює роль І. Франка у міжкультурній взаємодії та перекладознавстві.

МОДЕРНІЗМ

Іван ФРАНКО

«Декадент», «Каменярі»,, «Ой ти, дівчино, з горіха зерня», «Чого являєшся мені...»,» «Легенда про вічне життя», «Мойсей»,

«Сойчине крило», «Украдене щастя».

 

Важливі етапи життєвого й творчого шляху І.Франка. Багатогранність громадської і творчої діяльності. Вплив І. Франка на культурне і політичне життя в Україні.

Епістолярії про І. Франка.

 

Тематична і жанрова різноманітність поезії І. Франка. Шлях І. Франка до модернізму. «Поетична суперечка» з М. Вороним. (Послання М. Вороного «Іванові Франкові»).

 

Ліричний герой громадянської лірики І. Франка – борець проти соціального і національного гноблення («Каменярі», «Земле моя, всеплодющая мати»).

 

Патріотизм, національна ідея в поезії «Україна» зі збірки «З вершин і низин».

«Декадент» – поетичне кредо І.Франка. Присвята В. Щурату. Вираження життєствердної позиції ліричного героя-митця.

 

Поема «Мойсей» – філософське осмислення історичного шляху українського народу. Віра в його щасливе майбутнє. Проблематика твору.

 

Пролог до поеми — заповіт Франка українському народові.

Елементи автобіографізму та авторефлексії у творі.

 

Збірка «Зів′яле листя»  «лірична драма».

Широка емоційна гама почуттів ліричного героя, утвердження невмирущості людських почуттів, піднесення чистого й безкорисного кохання («Ой ти, дівчино, з горіха зерня», «Чого являєшся мені...»).

Домінантні образи поезії.

Значення інтимної лірики у творчості І. Франка.

 

Оповідання «Сойчине крило». Синтез епосу, лірики і драми. Випробування героїв першим коханням. Пристрасть і бажання виправити помилку життєвого вибору спокійного усталеного життя та холодного «естетства».

 

Зв`язок психологічної колізії новели з проблемою гри та природності. Психологічна трансформація персонажа як ствердження того, що людина може залишатись гідною свого імені.

 

«Украдене щастя» - соціально-психологічна драма.  Найвизначніший сценічний твір Франка. Сюжет драми, головні герої, конфлікт у творі, проблематика.

 

Внутрішня й міжособистісна гармонія особистості як ідейна домінанта твору. Глибина почуттів і драма героїв. Соціальна витоки особистої драми. Засоби художнього вираження почуттів.

 

Сценічне життя драми. Богдан Ступка у ролі Миколи у постановці Київського драматичного театру імені Івана Франка.

 

Творчість І. Франка в загальноєвропейському і світовому контекстах.

ТЛ.: соціально-психологічна драма; біблійні образи в літературі.

 

Контрольна робота № 3. Творчість І. Франка (тестування, відповіді на запитання)

 

ЛРК № 2. Ознайомлення з художніми творами

   57

 

Предметні компетентності

Учень / учениця:

знає основні риси імпресіонізму, особливості їх прояву в літературі, музиці, образотворчому мистецтві; характеризує тенденції розвитку української літератури; називає риси імпресіонізму у творчості М. Коцюбинського, М. Черемшини, В. Винниченка.

Емоційно-ціннісне ставлення

Учень / учениця:

усвідомлюють: літературні твори з поетикою імпресіонізму стали самостійною й оригінальною літературою, що синтезувала душу народу в образах художньої творчості.

ІМПРЕСІОНІЗМ В УКРАЇНСЬКІЙ ЛІТЕРАТУРІ.

Імпресіонізм творчості М. Коцюбинського, М. Черемшини, В. Винниченка.

Риси модернізму у літературі: особлива увага до внутрішнього світу особистості; проголошення самоцінності людини та мистецтва; надання переваги творчій інтуїції; розуміння літератури як найвищого знання, що здатне проникати у найінтимніші глибини існування особистості і одухотворити світ; пошук нових засобів у мистецтві (метамова, символіка, міфотворчість тощо).

 

 

 

 

8

 

             58

 

 

 

 

 

            59

 

 

 

 

            60

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

            61

 

 

 

            62

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

           63

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

             64

 

 

 

 

Предметні компетентності

Учень / учениця:

знає факти з життя і творчості письменника; зміст творів; визначення понять: психологічна новела, імпресіонізм, особливості новели як жанру; розкриває еволюцію М. Коцюбинського від стилю розповідного, реалістичного до метафоричного, імпресіоністичного; визначає проблематику новел, особливості композиції; розкриває зміст символічних образів, роль образотворчих засобів; творчо використовує самостійно отримані знання; аналізує літературний твір, використовуючи відомості з історії та теорії літератури; аналізує епізод вивченого твору, пояснює його зв’язок із загальною проблематикою.

Ключові компетентності

Учень / учениця:

залежно від мети використовує різноманітні читацькі стратегії (К6).

визначає мету і цілі власної діяльності і розвитку, планує, організовує, здійснює задумане, рефлексує й оцінює результат (К6);

зіставляє специфіку розкриття певної теми (образу) в різних видах мистецтва (К9);

використовує під час читання досвід взаємодії з творами інших видів мистецтва (К9);

 висловлює міркування з приводу змісту аналізованого твору, порушених проблем, проводить аналогії із сучасним життям (К1, 6; НЛ-2)

веде дискусію на літературні та публіцистичні теми, критично ставиться до висловлених думок під час полеміки, переконливо і толерантно висловлює власні судження, продовжує і розвиває думку співбесідника, формулює зв'язну відповідь на висловлювання опонента, виробляє спільну позицію з дискусійних питань (К1, 8);

веде діалог із текстом (автором, героями): задає запитання, прогнозує зміст тощо (К1);

Емоційно-ціннісне ставлення

Учень / учениця:

усвідомлюють важливість неперервного зв’язку поколінь; усвідомлення людини як частини природи, незворотності покарання за зло, причинене довкіллю; поцінування людської гідності.

Михайло КОЦЮБИНСЬКИЙ

«Intermezzo», «Тіні забутих предків»

 Загальний огляд життя і творчості. Формування художнього світогляду М. Коцюбинського – від реалізму до модернізму.

 

«Intermezzo» - психологічна новела з жанровими ознаками»поезії в прозі». Автобіографічна основа.

 

Зіставлення двох світів: людського, дисгармонійного, смертоносного, і гармонійного, досконалого, життєствердного світу природи. Зображення природи як засобу відтворення психологічного стану героя. Фізичне та душевне одужання героя, його наснага до активної праці та боротьби. Глибокий ліризм новели, інтонаційне багатство її мови, символізм. Колір як композиційний чинник у новелі .

 

РМ № 2.(письмово). Асоціативний етюд.

 

Поетика імпресіонізму у повісті «Тіні забутих предків»: «Весь світ був як казка повна чудес, таємнича, цікава й страшна» (М. Коцюбинський).

Краса рідної землі, гармонія людини і природи. Поєднання фантастичного та реального у творі. Поезія народних звичаїв, вірувань, обрядів, їх вплив на життя гуцулів.

 

Система образів твору. Образи-символи як засоби індивідуалізації героїв.

Кохання Івана та Марічки, їхнє світовідчуття і світоуявлення.

Ідея незнищенності духовного начала в житті. Фольклорне тло твору. Художньо-стильові особливості повісті.

 

Значення творчої спадщини М. Коцюбинського для розвитку української літератури, її роль у загальноєвропейському контексті.

Т.Л.: Психологічна новела.

 

1

 

           65

 

Предметні компетентності

Учень / учениця:

знає основні риси експресіонізму, особливості їх прояву в літературі, музиці, образотворчому мистецтві;

визначає риси експресіонізму у творчості B. Стефаника.

ЕКСПРЕСІОНІЗМ

В УКРАЇНСЬКІЙ ЛІТЕРАТУРІ.

Експресіонізм — літературно-мистецький напрям, для якого характерні посилена увага до внутрішнього світу людини, наголошення на авторському світосприйнятті, нервова збудженість та фрагментарність оповіді, застосування символів, гротеску, поєднання протилежного тощо. Вони вважали, що митець повинен виражати її суть. Світ не варто повторювати. Варто «схопити його в найсправжнішій суті й відтворити - ось найвагоміше завдання мистецтва» (К. Едшмід).

 

4

 

           66

 

 

 

           67

 

 

 

 

 

 

 

 

 

           68

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

           69

 

 

 

 

           70

 

Предметні компетентності

Учень / учениця:

знає основні відомості про життєвий і творчий шлях письменника; аналізує зміст новел «Камінний хрест» і «Новина»; характеризує образи головних героїв; називає і пояснює образи-символи; виявляє актуальність змісту, естетичну цінність творів; визначає ключові концепти людського життя, значення творчості В. Стефаника для розвитку суспільства, розв’язання моральних проблем особистості.

Ключові компетентності

Учень / учениця:

висловлює міркування з приводу змісту твору, порушених проблем, проводить аналогії із сучасним життям (К1, 6; НЛ-2) веде дискусію на літературні та публіцистичні теми, критично ставиться до висловлених думок (К1, 8);

використовує під час читання досвід взаємодії з творами інших видів мистецтва (К9);

 зіставляє специфіку розкриття певної теми (образу) в різних видах мистецтва (К9);

веде діалог із текстом (автором, героями): задає запитання, прогнозує зміст тощо (К1).

Емоційно-ціннісне ставлення

Учень / учениця:

осмислюють експресіоністичний художній стиль як художнє відтворення глибоко особистісного, емоційного ставлення до зображуваного.

Василь СТЕФАНИК

«Камінний хрест», «Новина».

Головні етапи життя і творчості. Особливості художнього світогляду письменника.

Новела «Камінний хрест» – український екзистенційний вибір між життям і смертю як в особистому, так і в національному вимірах. Образ Івана Дідуха.

Довершеність художньої форми. Багатство мови, мистецтво деталі. Символи в новелі.

 «Новина» - новела, яка вражає силою емоційного напруження та драматизму. Специфіка типізації образу Гриця Летючого. Художні засоби для розкриття внутрішнього світу героя. Особливості композиції новели.

Значення творчості В. Стефаника для розвитку української літератури.

Т.Л.: новела як малий епічний жанр; особливості сюжету і композиції новели; роль символу у новели.

 

 

 

 

Контрольна робота № 4. Творчість

М. Коцюбинського і В Стефаника (тести, відповіді на запитання)

 

Літературна вікторина. Узагальнення і систематизація вивченого.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
1.0
Оригінальність викладу
1.0
Відповідність темі
2.0
Загальна:
1.4
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Волик Ірина
    Загальна:
    1.0
    Структурованість
    1.0
    Оригінальність викладу
    1.0
    Відповідність темі
    1.0
  2. Корсун Ксенія Віталіївна
    Це звичайна програма на 10 клас
    Загальна:
    1.7
    Структурованість
    1.0
    Оригінальність викладу
    1.0
    Відповідність темі
    3.0
docx
Додано
1 вересня 2018
Переглядів
9655
Оцінка розробки
1.4 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку