Календарно-тематичне планування
уроків зарубіжної літератури
7 клас
2020 – 2021 н. р.
Усього – 70 годин (2 години на тиждень)
Текстуальне вивчення творів – 56 годин
Розвиток мовлення – 4 години
Позакласне читання – 4 години
Резервний час – 6 годин
ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів
(зі змінами, затвердженими наказом МОН від 07.06.2017 № 804)
№ з/п |
Тема уроку |
Дата |
Примітки |
ВСТУП |
|||
1. |
Оригінал і переклад. Витоки й основні етапи української перекладацької традиції. |
|
Ключові компетентності Учень/учениця:
|
2. |
Види перекладів (прямий, точний, повний, вільний та ін.). Специфіка художнього перекладу. Переклад і переспів. |
|
|
|
|||
БИЛИНИ І БАЛАДИ |
|||
3. |
Билина як жанр. Поетичне відображення історії Київської Русі в билинах. Основні цикли билин (Київський, Новгородський). |
|
Ключові компетентності Учень/учениця:
|
4. |
«Ілля Муромець і Соловей-Розбійник». Реальність (історія, побут, звичаї) і художня вигадка в билині. Елементи фольклору. |
|
|
5. |
Ідеал воїна-захисника в билині «Ілля Муромець і Соловей-Розбійник». Утілення людських чеснот в образах героїв билин. |
|
ТЛ. Билина, гіпербола, символ.
|
6. |
Балада як жанр фольклору та літератури. Характерні ознаки балади. |
|
ТЛ. Фольклорна балада. |
7. |
Фольклорні балади. Англійська балада «Король Лір і його дочки». Моральний урок у творі. Король Лір як вічний образ. |
|
|
8. |
Літературні балади. Йоганн Крістоф Фрідріх Шиллер. Образ справжнього лицаря, його мужність, відвага, людська гідність у баладі «Рукавичка». |
|
ТЛ. Літературна балада.
|
9. |
Адам Міцкевич. Утвердження любові до батьківщини й героїзму в баладі «Світязь». Символічні образи, елементи фольклору у творі |
|
УС. А. Міцкевич і Україна. Музеї А. Міцкевича і пам’ятники письменникові в Польщі (Познань), Україні (Львів), Білорусі (Новогрудок). |
10. |
Роберт Льюїс Стівенсон. Основний конфлікт «Балади про вересовий трунок»: батько і син – король, свобода – рабство. |
|
НЛ-2. «Громадянська відповідальність».
|
11. |
Утвердження духовної сили пиктів, їхнього героїзму в захисті національних цінностей в «Баладі про вересовий трунок», її символіка. |
|
НЛ-1. «Екологічна безпека й сталий розвиток». |
12. ПЧ №1 |
Позакласне читання №1. Ідеї свободи і служіння народові в баладі «Як Робін Гуд став розбійником». Робін Гуд – вічний образ. |
|
НЛ-2. «Громадянська відповідальність». |
13. РМ№1 (У) |
Розвиток мовлення 1 (усно). Висловлювання про одну з балад із приведенням прикладів та цитуванням. |
|
ЕК. Порівняння особливостей фольклорних і літературних балад, оригіналів і перекладів (як цілісно, так і в окремих фрагментах). |
14. |
Урок контролю та корекції за темами «Вступ», «Билини і балади». Тестові завдання. |
|
КК. Уміння вчитися, обізнаність та самовираження у сфері культури. НЛ-2. «Громадянська відповідальність». |
|
|||
ІСТОРиЧНЕ МИНУЛЕ В ЛІТЕРАТУРІ |
|||
15. |
Вальтер Скотт В. Скотт – засновник історичного роману. Історія і художній вимисел у романі «Айвенго». |
|
Ключові компетентності Учень/учениця: усвідомлює загрозу зникнення людства внаслідок війн на планеті Земля (НЛ-1); цінує любов до ближнього, виявляє відчуття патріотизму (НЛ-2 |
16. |
Утілення в образі Айвенго кодексу лицаря, художні засоби створення образу. Зіткнення добра, краси й справедливості із жорстокістю і підступністю. |
|
ТЛ. Поглиблення понять про роман (історичний роман). ТЛ. Початкові поняття про художній час, художній простір.
|
17. |
Образи Бріана де Буагильбера, принца Джона, Фрон де Бефа, Моріса де Брасі, Ровени, Ребекки. |
|
ЕК. Порівняння образів персонажів (Бріан де Буагильбер і Айвенго, леді Ровена і Ребекка). |
18. |
Історичний колорит роману «Айвенго» та засоби його створення. Динаміка сюжету твору і гумор. |
|
УС. Висловлювання українських митців про В. Скотта, його вплив на розвиток історичного роману. |
19. |
Друга світова війна у європейській поезії. К. І. Галчинський. Зображення трагедії Другої світової війни у віршах «Лист із полону», «Пісня про солдатів з Вестерплятте». |
|
ТЛ. Поглиблення понять про вірш.
НЛ-2. «Громадянська відповідальність». |
20. |
Альфпед Маргул - Шпербер. Зображення людської трагедії під час війни у вірші «Про назву концтабору Бухенвальд». |
|
|
21. |
Василь Володимирович Биков. Особливості сюжету і композиції повісті «Альпійська балада». |
|
КК. Спілкування державною мовою, уміння вчитися, обізнаність та самовираження у сфері культури, математична та інформаційно-цифрова компетентності . |
22. |
Образи Івана Терешка і Джулії. Протиставлення сили дружби й кохання світу насильства. |
|
НЛ-2. «Громадянська відповідальність». НЛ-3. «Здоров’я і безпеки».
|
23. |
Гуманістичний зміст повісті «Альпійська балада». Символічність назви твору, риси жанру балади в ньому. |
|
ЛК. Культура проти війни (твори живопису, музики, кіно, у яких викривається війна). |
24. РМ№2 (П) |
Урок контролю та корекції за темою «Історичне минуле в літературі». Контрольний твір. Характеристика героя прочитаного твору. |
|
КК. Уміння вчитися, обізнаність та самовираження у сфері культури. НЛ-2. «Громадянська відповідальність». |
|
|||
ДУХОВНЕ ВИПРОБУВАННЯ ЛЮДИНИ |
|||
25. |
Джеймс Олдрідж. Проблема взаємин між батьками й дітьми в оповіданні «Останній дюйм». Символічність назви твору. |
|
Ключові компетентності Учень/учениця:
|
26. |
Образи Бена і Деві, художні засоби їхнього створення. Утвердження сімейних цінностей в оповіданні «Останній дюйм». |
|
|
27. |
Віра Дж. Олдріджа у внутрішні можливості людини, подолання нею життєвих випробувань, здатність до порозуміння. |
|
ТЛ. Поглиблення понять про оповідання.
|
28. |
Редьярд Кіплінг. Протистояння і примирення Сходу й Заходу, ідеї миру і дружби в «Баладі про Схід і Захід». Антитези у творі. Динаміка образів головних героїв (Камаль, Полковничий син). |
|
ТЛ. Поглиблення понять про літературну баладу, вірш.
|
29. |
Редьярд Кіплінг. Проблема духовного випробування людини, її моральної стійкості у вірші, його провідна ідея (людина повинна бути стійкою у життєвих випробуваннях, вірною моральним принципам) у вірші «Якщо…», його сюжет і композиція. |
|
Напам’ять: вірш «Якщо…»
ЕК. Порівняння оригіналів і художніх перекладів (фрагментів) творів митців (за умови володіння учнями іноземною мовою). |
30. |
Урок контрою та корекції за темою «Духовне випробування людини». Літературний диктант. |
|
КК. Уміння вчитися, обізнаність та самовираження у сфері культури. НЛ-2. «Громадянська відповідальність». |
31. ПЧ№2 |
Позакласне читання №2. Читацька конференція за повістю М. О. Шолохова «Доля людини». |
|
КК. Спілкування державною мовою, уміння вчитися, обізнаність та самовираження у сфері культури. НЛ-2. «Громадянська відповідальність». |
|
|||
ДРУЖБА І КОХАННЯ |
|||
32. |
Олександр Сергійович Пушкін. Дитинство і юність поета. |
|
Ключові компетентності Учень/учениця:
|
33. |
Уславлення ліцейської дружби й вірності ідеалам у вірші О. С. Пушкіна «19 жовтня 1825 року». Авторські спогади й роздуми у творі. |
|
|
34. |
Шолом-Алейхем. Віхи життєвого і творчого шляху письменника. |
|
|
35. |
Відображення культури та долі єврейського народу у повісті Шолом-Алейхема «Пісня над піснями». |
|
ТЛ. Поглиблення понять про повість, образ автора.
|
36. |
Тема кохання в повісті Шолом-Алейхема «Пісня над піснями». |
|
|
37. |
Еволюція героїв повісті «Пісня над піснями» Шимека і Бузі у часі. |
|
ЛК. Біблія («Пісня над піснями»). Екранізації, ілюстрації, театральні вистави за творами Шолом-Алейхема. |
38. |
Біблійні мотиви в повісті «Пісня над піснями». Утвердження етичних цінностей. |
|
УС. Шолом-Алейхем і Україна. Літературні музеї Шолом-Алейхема в Україні.
|
39. ПЧ№3 |
Позакласне читання №3. Повість Олександра Гріна «Пурпурові вітрила», її основний конфлікт (реальна Каперна – мрія), головні герої – Ассоль і Грей. Символіка образу пурпурових вітрил. |
|
УС. Олександр Грін і Україна. Літературні музеї Олександра Гріна в Україні. ЕК. Порівняння образів персонажів. Зіставлення літературних образів із кінообразами. |
40. |
Вірші зарубіжних поетів про дружбу і кохання. Поетизація високого почуття у віршах Р. Бернса «Любов» і Г. Гейне «Коли настав чудовий май…». |
|
Напам’ять: вірш «Любов» Р. Бернса або «Коли настав чудовий май…» Г. Гейне (за вибором учнів) |
41. |
Розкриття високої сутності кохання у вірші К. М. Симонова «Жди мене…». |
|
Напам’ять: вірш «Жди мене…» |
42. РМ№3 (П) |
Урок контролю та корекції за темою «Дружба і кохання». Контрольний твір «Любов – дитя планети». (Є. Євтушенко) |
|
КК. Уміння вчитися, обізнаність та самовираження у сфері культури. НЛ-2. «Громадянська відповідальність». |
|
|||
ЛІТЕРАТУРНИЙ ДЕТЕКТИВ |
|||
43. |
Детектив як жанр літератури, характерні ознаки жанру. Жанрове розмаїття детективів. |
|
Ключові компетентності Учень/учениця:
|
44. |
Едгар Аллан По – засновник жанру детективу у світовій літературі. Захопливий сюжет повісті «Золотий жук». |
|
|
45. |
Особливості композиційної будови повісті «Золотий жук», її художнє значення. Образи Вільяма Леграна, Джупітера, оповідача в повісті. |
|
ТЛ. «Розповідь у розповіді», поєднання різних точок зору, створення емоційної напруги, таємничої атмосфери.
|
46. |
Артур Конан Дойл – відомий автор детективних циклів, популярність його героїв Шерлока Холмса і доктора Ватсона у різних країнах. |
|
|
47. |
Сутність «дедуктивного методу» Шерлока Холмса, сила його інтелекту і моральні якості у розв’язанні сімейного конфлікту в оповіданні «Пістрява стрічка». |
|
ТЛ. Оповідач і розповідач. Початкове поняття про точку зору.
ЛК. Екранізації творів Е. А. По і А.Конана Дойла. Музеї Е. По в США (Балтимор, Річмонд), Шерлока Холмса у Великобританії (Лондон). Пам’ятники письменникам та їхнім героям. |
48. |
Доктор Ватсон як оповідач. Різні точки зору на події як художній прийом створення атмосфери таємничості. |
|
|
|
|||
СВІТОВА НОВЕЛА |
|||
49. |
Новела як літературний жанр, її характерні ознаки, різновиди. О. Генрі – майстер новели. |
|
Ключові компетентності Учень/учениця:
|
50. |
Моральні цінності в новелі О. Генрі «Дари волхвів». Біблійні мотиви у творі, художні деталі. |
|
ЛК. Біблія («Поклоніння волхвів»). |
51. |
Новела О. Генрі «Останній листок» – гімн людині, яка здатна на самопожертву заради ближнього. Образ Бермана (непримітна зовнішність, невдаха, найкращий «шедевр» митця). |
|
|
52. |
Динаміка образів Сью і Джонсі у новелі «Останній листок». Особливості художньої мови новели, розповідач. |
|
ЕК. Порівняння образів героїв новел О. Генрі. Порівняння оригіналів і художніх перекладів новел О. Генрі (окремих фрагментів творів). |
53. |
Герберт Джордж Уеллс – видатний англійський фантаст. Точка зору дорослого і дитини в новелі «Чарівна крамниця». |
|
|
54. |
«Дива» та їхнє сприйняття персонажами новели «Чарівна крамниця». Роль елементів фантастики у новелі. |
|
ЕК. Порівняння оригіналів і художніх перекладів новел Г. Дж. Уеллса (окремих фрагментів творів). |
55. |
Рюноске Акутаґава – майстер японської новели. Утілення ідеї про моральну справедливість у новелі «Павутинка». |
|
ЛК. Особливості вірувань японців. |
56. |
Філософський зміст новели «Павутинка». Підтекст. Художні образи новели (Будда, Кандата). |
|
|
57. |
Урок контролю та корекції за темами «Літературний детектив» та «Світова новела». Тести, розгорнуті відповіді. |
|
КК. Уміння вчитися, обізнаність та самовираження у сфері культури. НЛ-2. «Громадянська відповідальність». |
(ТЛ) Поглиблення понять про оповідача і розповідача, про точку зору. Новела та її різновиди. (ЛК) Біблія («Поклоніння волхвів»). Особливості вірувань японців. (УС) Українські письменники – майстри новели. (ЕК) Порівняння образів героїв новел О. Генрі. Порівняння оригіналів і художніх перекладів новел О. Генрі, Г. Дж. Уеллса (окремих фрагментів творів). (МЗ) Іноземна мова, географія, образотворче мистецтво. |
|||
СУЧАСНА ЛІТЕРАТУРА Я І СВІТ |
|||
58. |
Айзек Азімов. Роздуми про майбутнє людини й людства у повісті «Фах». Проблема духовної реалізації людини. |
|
Ключові компетентності Учень/учениця:
|
59. |
Образ Джорджа Плейтена. Розуміння сутності культури й освіти, призначення людини в сучасному світі. |
|
|
60. |
Утвердження сили людського інтелекту, самостійності мислення, творчої уяви, моральних цінностей в повісті «Фах». |
|
|
61. |
Діана Вінн Джонс. «Мандрівний Замок Хаула». Поєднання елементів казки та детективу у творі. Образ Софі, світ її мрій, бажань, жахів. |
|
|
62. |
Значення художнього прийому чаклунства у творі «Мандрівний Замок Хаула». |
|
|
63. |
Корнелія Функе. «Чорнильне серце». Тема «оживлення» книги у творі. |
|
|
64. |
Образ Меґі – дівчинки, котра любить читати. Її пригоди й духовне випробування. |
|
|
65. |
Поєднання уявного і реального світів у творі «Чорнильне серце». |
|
|
66. |
Урок контролю та корекції за темою «Сучасна література». Тестові завдання. |
|
КК. Уміння вчитися, обізнаність та самовираження у сфері культури. НЛ-2. «Громадянська відповідальність». |
|
|||
ПІДСУМКИ |
|||
67. ПЧ №4 |
Позакласне читання №4. «Хроніки Нарнії» К. С. Льюїса – яскравий приклад сучасного фентезі. |
|
|
68. РМ №4 (У) |
Розвиток мовлення №4 (усно). Відгук на твір сучасної фантастичної літератури або літератури фентезі у вільній формі. |
|
|
69. |
Гра «Літературний калейдоскоп». Узагальнення і систематизація навчального матеріалу. |
|
КК. Спілкування державною мовою, уміння вчитися, обізнаність та самовираження у сфері культури, математична та інформаційно-цифрова компетентності . НЛ-2. «Громадянська відповідальність». |
70. |
Підведення підсумків. Завдання для літнього читання. |
|
|
(МЗ) Українська література. |
Для вивчення напам’ять
Кіплінг «Якщо…»
1