Урок на тему: "Ровена та Ребекка - дві різні долі"

Про матеріал
Ця розробка допоможе вчителю під час вивчення роману В.Скотта "Айвенго". Зокрема коли потрібно буде порівняти жіночі образи двох героїнь - Ровени та Ребекки.
Перегляд файлу

 Тема. Ровена та Ребекка – дві різні долі.                         

Мета. Поглиблювати вміння робити порівняльний аналіз художніх образів, визначати їх ідейно-естетичне навантаження; розвивати навички виразного читання, зв’язного мовлення, усного словесного мовлення; сприяти формуванню моральних якостей школярів.

Обладнання: тексти роману «Айвенго», виставка учнівських малюнків, ілюстрації до твору.

                                                              Перебіг  уроку

І. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання. Зачитування та обговорення домашніх письмових робіт учнів(3-4 роботи).

2. Вступне слово вчителя

Якою б силою та мужністю не відзначалися чоловіки, однак нічого, очевидно, не були б вони варті без жінок. Адже жінка не просто дає їм життя, вона надихає їх на подвиги, чекає з походів, омиває рани, вміє розрадити у скрутну хвилину, дає розумні поради. В усі часи жінок оспівували, їм поклонялися, їх просто кохали. Мабуть, немає жодного літературного твору, в якому були б відсутні жіночі образи.

Звичайно є вони й у романі В.Скотта «Айвенго». Це – Ровена і Ребекка. Великий шотландець створив їх надзвичайно привабливими. Відомо, що О.С.Пушкін, прочитавши роман, в одному з листів так писав про цих героїнь: «У душі Ровени горить чистий вогонь святості й шляхетності. А Ребекку відрізняє палка віра й високе почуття власної гідності».

ІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку.

ІІІ. С прийняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.

Завдання учням.

- Розкажіть, якими ви бачите героїнь роману В.Скотта «Айвенго». (Захист малюнків, створених удома.)

 2.   Бесіда з елементами текстологічного аналізу.

А) Поглиблення поняття «художня деталь»

-Порівняйте першу появу леді Ровени та Ребекки у романі, зверніть увагу на художні деталі.

             Ровена                                                                                  Ребекка

«звичка до загального поклоніння і до                            «налякана колотнечею»

влади над оточенням»                                                         «щосили вчепилася в руку старого

«особлива величавість»                                                        батька»

«граціозно пройшла»

«гордо прикрила»

Б) Аналіз портрета леді Ровени та Ребекки.

- Яке враження справляє Ровена, заходячи до зали? Чим пояснити почуття «природженої вищості» героїні? Чим становище Ребекки відрізняється від статусу Ровени в англійському суспільстві ХІІ ст.?

(Ровена походить зі знатного саксонського роду, Ребекка – дочка єврея, належить до того народу, який не має в Англії ніяких прав. Опинившись з батьком на турнірі, Ребекка  побачила, що і саксонці, і нормани з однаковим презирством ставляться до її народу. Тому в поведінці Ровени впевненість, а в діях Ребекки – страх, але не стільки, можливо, за себе, як за батька.)

Простежимо за подальшим розвитком подій і спробуємо зрозуміти як соціальний стан і національність впливатимуть на долі героїнь.

ІV. Усвідомлення нових знань.

Аналіз образів героїнь.

Бесіда з учнями.

Що відомо про походження леді Ровени? ( Вона була онукою саксонського короля Альфреда Великого, і їй належали великі багатства й землеволодіння )

У якій сім’ї вона виховувалась? Як там до неї ставилися? ( Седріка Ротервудського, де до неї ставилися, як до рідної доньки.)

Які риси вдачі героїні виділяються уже з перших розділів роману? (Леді Ровена красива, знає собі ціну, але не пихата, має почуття власної гідності, вона добра, розумна, вміє себе поводити у товаристві.)

Які плани щодо Ровени мав її опікун Седрік? ( Хотів видати заміж за Ательстана з метою відродження саксонської династії на англійському троні.)

Як до цього ставилась сама леді Ровена? ( Вона дуже цього не хотіла, але не могла противитися  волі опікуна )

Робота з текстом

Прочитайте портрет Ребекки (р. VІІІ )

Яке враження вона справила на оточуючих?

У чому полягала складність становища Ребекки?  (Вона була єврейкою, тому зазнавала переслідувань.)

Що сприяло формуванню її характеру? ( Розуміння того, що «умови їхнього життя вкрай ненадійні», «виробила в собі тверезий погляд на життя», «вдача її злагідніла», життя підготувало її до всіляких лихих несподіванок», «не розгубилась за обставин, у яких вона опинилась» ).

Порівняння поведінки Ровени та Ребекки в різних епізодах.

Як ви думаєте, чи згадувала Ровена про Айвенго, якого довго не бачила? (Так, адже вона таємно зустрічалася пілігримом, який завітав до їхнього замку, щоб поговорити з ним про подвиги свого коханого.)

Як вона зреагувала на появу  на турнірі Айвенго? ( Тільки-но Ровена побачила його,  з її грудей вирвався слабкий зойк. Однак вона опанувала собою і, затамувавши тремтіння стримуваного хвилювання, змусила себе витримати роль до кінця.)

Якими словами героїня  виявила своє захоплення  перемогою Айвенго? Зачитайте відповідний уривок тексту. ( «Вона на схилену перед нею голову лицаря  наділа чудовий вінок переможця і чітко вимовила:

Жалую тобі цей вінець, сер лицарю, як нагороду, призначену відважному переможцю на сьогоднішньому турнірі. – Тут вона замовкла на кілька секунд, але потім додала твердо: - І ніколи вінець лицарства не був покладений на достойніше чоло».)

З якою метою Моріс де Брасі плекав підступний план викрадення леді Ровени? ( Він хотів домогтися її руки, щоб заволодіти багатством.)

Яку роль відіграла Ребекка в житті Айвенго? ( Вони з батьком взяли до себе пораненого Айвенго. І Ребекка, що зналася на лікуванні, взялася вилікувати лицаря.)

Як ви думаєте, чому вона так зробила? (Ребекка покохала Айвенго. Та разом з тим дівчина розуміла, що вони ніколи не будуть разом, адже вони люди різної віри, різних світів. Для Ребекки головне те, що вона кохала. Тому вона здатна все зробити для свого коханого.)

 Як ви гадаєте, Айвенго здогадувався про почуття Ребекки? (Мабуть, ні. Адже вона їх досить добре приховувала.)

Знайдіть у тексті й зачитайте уривок, у якому йдеться про характер Ребекки. («Проте на її боці була вроджена сила волі. З раннього дитинства їй були притаманні тверда воля і гострий розум. Розкоші, якими оточував її батько, не заважали їй чітко усвідомлювати, наскільки ненадійним було існування її народу. Вона трималася з гордовитою скромністю, ніби підкоряючись несприятливим обставинам. в які поставила її приналежність до зневажуваного племені. але вона усвідомлювала себе гідною кращого становища».)

Як Ребекка потрапила в полон? (Коли Ісаак з донькою перевозили пораненого Айвенго, їхня охорона злякалася лісових розбійників і розбіглася. Крики старого єврея почули Седрік , Ательстан і Ровена. Ребекка уклінно просила у Ровенизаступництва за хворого, не називаючи його імені. Добра Ровена згодилася. Але незабаром подоржніх захолив загін Моріса де Брасі.)

Як Ребекка поводилася в полоні? (Гідно й гордо.)

Що можна сказати про поведінку Ровени у замку? Чому вона «занепала духом і розгубилася»? (Ровена дещо самовпевнена – дівчина звикла, що до неї ставилися з повагою, «схилялися перед її волею». Але наразі її «воля зіштовхнулася з  волею сильної рішучої  й безчесної людини». Вона не уявляла як можна не підкорятися її бажанням.)

Використавши цитати про поведінку Ровени і Ребекки, знайдіть у тексті 24 розділу художні деталі, які використовує письменник, щоб підкреслити особливості характеру героїні. («Налякана колотнечею», щосили вчепилася в руку старого батька» - «природжена сила волі, гострий розум… доводилося долати небезпеки», «непохитна воля, спостережливість і кмітливість», «як це роблять звичайно сильні й шляхетні душі»).

Що сприяло формуванню характеру Ребекки? (Розуміння того. що «умови їхнього життя вкрай ненадійні», «виробила в собі тверезий погляд на життя», «вдача її злагідніла», «життя підготувало її до всіляких лихих несподіванок», «не розгубилась за обставин, у яких вона опинилась»).

Якими  уривками можна це підтвердити? («Відступи, - мовила Ребекка… і ти побачиш, що єврейка скоріше довірить свою душу Богові, аніж честь – храмовникові»).

Яких епізодів більше: пов’язаних з Ровеною чи з Ребеккою? Чому?

Чим привертає до себе Ребекка, що не дуже звичайне в її долі та вдачі?

Як ви думаєте, чому з леді Ровеною не пов’язані такі епізоди? Чому вона не проходить стільки випробувань?

Чи усвідомлюють героїні яка велика різниця між ними?

На боці якої із красунь ваша симпатія? Хто викликає вашу повагу і співчуття?

V. Етап рефлексії.

«Акваріум».

-Як би склалися стосунки Айвенго і Ребекки, якби остання була дворянкою і християнкою?

Висновок

Леді Ровена – типовий романтичний образ прекрасної дами, заради якої лицар здійснює свої подвиги.

Образ красуні-єврейки Ребекки складніший. Поставлена в особливе становище через своє походження, смілива й великодушна Ребекка висловлює незалежні думки. Вона не боїться назвати лицарські подвиги жертвоприношенням демону марнославства і самоспалення перед Молохом. Ребекка активна, дієва: лікує рани, допомагає хворим. Вона розумна, вміє доводити свої переконання про честь, віру, об’єктивно оцінює людей. Ця героїня втілює ідею автора про те, що самозречення і самопожертва своїми пристрастями в ім’я обов’язку рідко бувають винагороджені і що внутрішнє усвідомлення виконаних обов’язків дає людині справжню винагороду – душевний спокій.

VІ. Підсумки уроку

Бесіда

-Чи передають образи Ровени і Ребекки «духовний досвід, філософію буття» Англії ХІІ ст.?

-Звернення до схеми «Ровена та Ребекка в романі В.Скотта».

VІІ. Д/з. Дібрати цитати з роману, в яких автор розкриває ідею віротерпимості та національної толерантності.

docx
Додано
31 жовтня 2021
Переглядів
12766
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку