Затверджено та надано гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 03 серпня 2022 року № 698) ІСТОРІЯ УКРАЇНИ. ВСЕСВІТНЯ ІСТОРІЯ 6 – 11КЛАСИ Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти
|
Всесвітня історія (35 годин, 1 година на тиждень)
Структура курсу.
Повторення. Вступ.
Розділ 1. Перші середньовічні держави.
Розділ 2. Середньовічний світ Західної Європи.
Розділ 3. Європейське суспільство і держави в Х–ХV ст.
Розділ 4. Матеріальний і духовний світ європейського Середньовіччя.
Розділ 5. Країни Центральної та Східної Європи в Х–ХV ст.
Розділ 6. Середньовічний Схід (оглядово
№ |
КЛАС |
Зміст навчально- пізнавальної діяльності ТЕМА |
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учениці/учні зможуть: Очікуванні результати |
||||||
|
|
|
|
||||||
Повторення. Вступ. |
Знати:
Розуміти:
князівств i союзів (V–IX ст.) – з добою раннього Середньовіччя (середина V ст. – кінець IХ ст.); б) період існування Русі (IX–XIII ст.) – з добою зрілого Середньовіччя (Х–ХІІІ ст.); в) період удільних князівств (XIII–XV/XVI ст.) – з добою пізнього Середньовіччя (XІV–XV ст.);
Уміти:
|
||||||||
1 |
|
|
|
|
Велике переселення народів та його наслідки Розселення слов’ян |
||||
2 |
|
|
|
|
Вступ: Середньовіччя як період розвитку людства. Періодизація. |
||||
Розділ 1. ПЕРШІ СЕРЕДНЬОВІЧНІ ДЕРЖАВИ
|
Знати:
Розуміти:
«іслам», «Коран», «халіфат». Уміти:
«варварських королівствах», Франкській та Візантійській імперіях, перших Арабських халіфатах;
народів, розпаду імперії Карла Великого, виникнення ісламу й арабської експансії. |
||||||||
3 |
|
|
|
|
Утворення «варварських королівств». |
||||
4 |
|
|
|
|
Франкська держава. Хлодвіг |
||||
5 |
|
|
|
|
Карл Великий. Імперія франків |
||||
6 |
|
|
|
|
Візантійська імперія Розквіт Візантії за Македонської династії та династії Комнінів |
||||
7 |
|
|
|
|
Виникнення ісламу та Арабський халіфат. Мухаммад. Арабські завоювання та халіфати. Розвиток арабо-мусульманської культури. |
||||
8 |
|
|
|
|
Практична робота |
||||
9 |
|
|
|
|
Узагальнення. Тематичний контроль |
||||
Розділ 2. СЕРЕДНЬОВІЧНИЙ СВІТ ЗАХІДНОЇ ЄВРОПИ
|
Знати:
Розуміти:
«Ганза», «гільдія», «єпархія», «зовнішня колонізація», «лихварство», «майстер», «міська комуна», «підмайстер», «суспільний стан», «учень», «феод», «феодалізм», «феодальна драбина», «церковна ієрархія», «цех». Уміти:
поширення християнства;
селянській господі;
кожного з основних станів середньовічного суспільства |
||||||||
|
|
|
|
|
|
||||
10 |
|
|
|
|
Зв’язок людини і природи. Рух населення. Внутрішня і воєнна колонізація |
||||
11 |
|
|
|
|
Три стани середньовічного суспільства. Феодалізм. |
||||
12 |
|
|
|
|
Організація християнської церкви в Середньовіччі. |
||||
13 |
|
|
|
|
Практична робота. |
||||
14. |
|
|
|
|
Узагальнення. Тематичний контроль |
||||
Розділ 3. ЄВРОПЕЙСЬКЕ СУСПІЛЬСТВО І ДЕРЖАВИ в Х–ХV ст.
|
Знати:
Генеральних штатів у Франції, ухвалення «Великої хартії вольностей»;
Розуміти:
«династична унія», «духовно-рицарські ордени», «парламент» («кортеси», «сейм»), «Реконкіста», «станово-представницька монархія», «теократія», «феодальна роздробленість», «Хрестові походи». Уміти:
«Хрестові походи» і держави хрестоносців;
Священної Римської імперії, італійських торговельних республік, напрямки походів вікінгів, «Хрестових походів», торговельні шляхи, якими користувались італійські міста-держави;
представницької монархії у Франції та в інших державах Західної Європи;
|
||||||||
15 |
|
|
|
|
Скандинавія в добу Середньовіччя. |
||||
|
|
|
|
|
Походи вікінгів та їхні завоювання. |
||||
16 |
|
|
|
|
Хрестові походи. Держави хрестоносців. Духовно-рицарські ордени. |
||||
17 |
|
|
|
|
Середньовічні держави: від роздробленості до станово-представницьких монархій. Франція в XI–XV ст. . Англія в ХІ–ХV ст. Велика хартія вольностей. |
||||
18 |
|
|
|
|
Англія в ХІ–ХV ст. Велика хартія вольностей. |
||||
19 |
|
|
|
|
Італійські торговельні республіки. Реконкіста й утворення королівства Іспанія . |
||||
20 |
|
|
|
|
Практична робота. |
||||
21 |
|
|
|
|
Узагальнення. Тематичний контроль |
||||
Розділ 4. МАТЕРІАЛЬНИЙ І ДУХОВНИЙ СВІТ ЄВРОПЕЙСЬКОГО СЕРЕДНЬО- ВІЧЧЯ
|
Знати:
Середньовіччя;
Розуміти:
Петрарки, Боттічеллі, Донателло та ін.;
Уміти:
відомості про розкол християнської церкви, поширення романського і готичного мистецьких стилів, книгодрукування, Раннє Відродження;
стилів. |
||||||||
22 |
|
|
|
|
Християнська церква в XI–XV ст. Єретики і боротьба з ними |
||||
23 |
|
|
|
|
Раннє Відродження і гуманізм |
||||
24 |
|
|
|
|
Наукові і технічні досягнення. Книгодрукування Архітектура і мистецтво доби Середньовіччя. |
||||
25 |
|
|
|
|
Практична робота. |
||||
26 |
|
|
|
|
Узагальнення. Тематичний контроль |
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Розділ 5. КРАЇНИ ЦЕНТРАЛЬНОЇ ТА СХІДНОЇ ЄВРОПИ в Х–ХV ст.
|
Знати:
Орди, Новгородської боярської республіки, Великого князівства Московського, дату Грюнвальдської битви, падіння Константинополя;
боярської республіки, Золотої Орди, напрямки походів монголів. Розуміти:
князівства Монгольській імперії (Золотій Орді);
Уміти:
Новгородської боярської республіки, Великого князівства Московського, падіння Візантійської і становлення Османської імперії, гуситські війни, правління володарів держав Східної та Центральної Європи;
місце Грюнвальдської битви, територію поширення гуситського руху і гуситських воєн, напрямки завойовницьких походів турків-османів;
культурних традицій. |
||||||||
27 |
|
|
|
|
Велике князівство Литовське |
||||
28 |
|
|
|
|
Угорське та Чеське королівства. |
||||
29 |
|
|
|
|
Польське королівство за Казимира ІІІ |
||||
30 |
|
|
|
|
Новгородська боярська республіка. Устрій та територіальні загарбання Великого князівства Московського в ХІV – на початку ХVІ cт. |
||||
31 |
|
|
|
|
Утворення Османської імперії. Правління Мехмеда ІІ
|
||||
32 |
|
|
|
|
Узагальнення. Тематичний контроль |
||||
Розділ 6. СЕРЕДНЬОВІЧНИЙ СХІД (оглядово)
|
Знати:
Розуміти:
культурного простору;
Уміти:
Японії епохи Середньовіччя. |
||||||||
33 |
|
|
|
|
Середньовічне суспільство Індії. |
||||
34 |
|
|
|
|
Китай і Японія в добу Середньовіччя |
||||
35 |
|
|
|
|
Узагальнення |
||||
ЗАВДАННЯ ДО ПРАКТИЧНИХ РОБІТ
РОЗДІЛИ |
Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт.
|
Розділ 1. ПЕРШІ СЕРЕДНЬОВІЧНІ ДЕРЖАВИ |
переселення народів, Франкське королівство, Франкську та Візантійську імперії, перші Арабські халіфати (Омейядів і Аббасидів), об’єднання арабів під владою Мухаммада, виникнення ісламу та ісламського літочислення.
Зіставити організацію влади у «варварських королівствах», Франкській імперії, Візантійській імперії, перших Арабських халіфатах |
Розділ 2. СЕРЕДНЬОВІЧНИЙ СВІТ ЗАХІДНОЇ ЄВРОПИ |
Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт.
повідомлення (п’єску, живу картинку) на теми «У феодальному замку», «У міському будинку (майстерні, крамниці)», «У селянській господі» (на вибір учителя/учениця або учнів/учениць). Зіставити (на основі витягів з доступних джерел) правове становище різних груп середньовічного населення Західної Європи. |
Розділ 3. ЄВРОПЕЙСЬКЕ СУСПІЛЬСТВО І ДЕРЖАВИ в Х–ХV ст. |
королівства Іспанія, Столітню війну, утворення Священної Римської імперії, перше скликання англійського парламенту і Генеральних штатів у Франції, інші (на розсуд учительки/учителя).
|
Розділ 4. МАТЕРІАЛЬНИЙ І ДУХОВНИЙ СВІТ ЄВРОПЕЙСЬКОГО СЕРЕДНЬО- ВІЧЧЯ |
християнської церкви, час поширення романського і готичного мистецьких стилів, винайдення книгодрукування; Раннє Відродження.
православної церков.
Підготувати ілюстровану уявну екскурсію «Середньовічні замки та собори: візитна картка туристичної Європи». |
Розділ 5. КРАЇНИ ЦЕНТРАЛЬНОЇ ТА СХІДНОЇ ЄВРОПИ в Х–ХV ст. |
Грюнвальдську битву, падіння Константинополя і гуситські війни, правління володарів держав Східної та Центральної Європи.
республіки, Великого князівства Московського, місце Грюнвальдської битви, територію поширення гуситського руху і гуситських воєн, напрямки завойовницьких походів турків-османів.
традицій. |
Розділ 6. СЕРЕДНЬОВІЧНИЙ СХІД (оглядово) |
Провести уявну екскурсію до середньовічних пам’яток культури Китаю, Японії та Індії. Підготувати індивідуальний або колективний проект (вікторину, квест та ін.) про культурні досягнення середньовічного Сходу, які мали вплив на формування |