ПОГОДЖЕНО ЗАТВЕРДЖУЮ
Заступник директора Директор школи
з навчально-виховної роботи _____________ Г. Гурова
_____________ Г.Нараївська _______ вересня 2017
________ вересня 2017
6 клас
Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою. 5-9 класи. Світова література .-К..:Видавничий дім «Освіта, 2013. Затверджено МОНмолодьспорту України (наказ МОНмолодьспорту України від 06.06.2012 № 664)» зі змінами Наказ МОНУ від 29.05.2015 № 585 «Про затвердження змін до навчальних програм для загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня»; зі змінами, затвердженими наказом МОН від 07.06.2017 № 804
Зарубіжна література: підруч. для 6 кл. загальноосвіт.навч.закл./ Є.Волощук. Київ «Генеза» 2013, Наказ МОНмолодьспорту України від 04.01.2013р. №10
№ з/п |
Розділи програмного матеріалу |
Кількість годин для текстуального вивчення |
Контрольні роботи |
Розвиток мовлення |
Позакласне читання |
||||
|
|
За прогр |
факт |
|
|
|
|||
1 |
Вступ. |
2 |
2 |
- |
- |
- |
|||
2. |
Міфи народів світу |
7 |
7+2 |
1 |
1у |
|
|||
3. |
Мудрість байки |
3 |
3+1 |
1 |
1у |
1 |
|||
4. |
Пригоди і фантастика |
16 |
16 |
1 |
1п |
1 |
|||
5. |
Людські стосунки |
12 |
12 |
1 |
1п |
1 |
|||
6. |
Поетичне бачення світу |
6 |
6 |
1 |
1п |
1 |
|||
7 |
Образ майбутнього в літературі |
4 |
4 |
- |
1у |
|
|||
8. |
Сучасна література. Зростання і взаємини зі світом |
4 |
4+1 |
1 |
- |
- |
|||
8. |
Підсумки |
2 |
2 |
- |
- |
- |
|||
|
Всього: 70
|
||||||||
|
|
56 |
60 |
4 |
6 |
4 |
6 |
4 |
4 |
№з/п |
Дата |
Зміст навчального матеріалу
|
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів (за розділами) |
|
1. Вступ (2 години) |
||||
1. |
|
|
Література як вид мистецтва.
|
Учень/учениця Ключові компетентності знає та розуміє значення культурних традицій у державному поступі (НЛ-2);усвідомлює роль духовних цінностей у формуванні гармонійно розвиненої особистості (НЛ-3). Предметні компетентності виявляє ознаки різних видів мистецтва, установлює своєрідність літератури в системі видів мистецтва, її характерні риси; дає визначення поняття «художній образ», знає його різновиди – «традиційний образ», «вічний образ»; наводить 2-3 приклади традиційних і вічних образів (із фольклору, прочитаних літературних творів, різних видів мистецтва); виявляє специфіку зображення одного й того самого образу в літературі та інших видах мистецтва; розповідає про свої улюблені твори літератури й мистецтва, виявляють їхні специфічні риси. |
2. |
|
|
Художній образ
(ТЛ) Художній образ, початкові поняття про традиційний образ, вічний образ. (ЛК) Специфічні ознаки різних видів мистецтва. Вічні образи в літературі й мистецтві. (УС) Традиційні образи українського й зарубіжного фольклору (ЕК) Особливості зображення одного й того самого образу в різних видах мистецтва. (МЗ) Українська література, образотворче мистецтво |
|
3. |
|
|
Поняття про міф. Основні тематичні групи міфів (про створення і будову світу, про героїв, календарні та ін.). Відображення єдності людини й природи в міфах різних народів. Популярні міфологічні образи, сюжети, мотиви різних народів |
Учень/учениця Ключові компетентності усвідомлює єдність людини й природи (НЛ-1); оцінює вплив міфів на подальший розвиток культурних традицій народів світу (НЛ-2); визнає переваги фізичного здоров’я людини (НЛ-3); усвідомлює роль особистої ініціативи у подоланні життєвих перешкод, заповзятості й наснаги в реалізації творчих планів (НЛ-4). Предметні компетентності визначає причини появи міфів, особливості міфологічного світосприйняття; дає визначення поняття «міф», відрізняють його від казки; називає тематичні групи міфів, наводить приклади сюжетів та образів, що належать до певних груп міфів; розуміє (на елементарному рівні) поняття «мотив», співвідносить його з поняттям «тема» (як часткове й ціле; мотив – реалізація теми); називає провідні міфологічні теми (творення світу, діяння героїв та ін.) і мотиви (сонця, ночі, випробування та ін.), що виявляються у міфах різних народів; переказує найвідоміші міфи народів світу, розкриває їхній загальнолюдський зміст; характеризує популярні міфологічні образи, розкриває втілення в них народних уявлень про світ, виявляє актуальний зміст міфологічних образів; зіставляє типологічно подібні образи (наприклад, образи героїв та ін.) у міфах народів світу; виявляє схожість давніх міфологічних уявлень українців і міфології інших народів; розкриває специфіку втілення міфів народів світу у творах мистецтва (живопис, музика, театр, кіно, мультиплікація тощо); розповідає про свої улюблені міфи, міфологічних героїв, висловлюють власне ставлення до них |
4. |
|
|
Грецькі міфи. Міф про Прометея. |
|
5. |
|
|
Міфи про Геракла |
|
6. |
|
|
Дедал і Ікар. |
|
7. |
|
|
Нарцис. Деметра і Персефона |
|
8. |
|
|
Пігмаліон і Галатея. Орфей і Еврідіка |
|
9. |
|
|
Індійські міфи. Творення. Про створення ночі. Про потоп. Про золоті часи (2-3 за вибором учителя). |
|
10. |
|
|
Єгипетські міфи. Ра та Апоп. Міф про те, як Тефнут покинула Єгипет. |
|
11. |
|
|
Розвиток мовлення 1 (усно). Мій улюблений міфологічний герой |
|
12. |
|
|
Контрольна робота 1 за темою «Міфи народів світу»: тести (ТЛ) Початкове поняття про міф, мотив. Поглиблення поняття про образ (міфологічний образ). (ЛК) Утілення міфів народів світу в мистецтві (живопис, музика, кіно, театр, мультиплікація та ін.). (УС) Давні міфологічні уявлення українців (про створення світу, про природу, про добрі й злі сили). (ЕК) Подібність елементів у міфах різних народів (образи, сюжети, мотиви). Міф і казка. (МЗ) Українська мова, образотворче мистецтво. |
|
3. Мудрість байки (3+1 години) |
||||
13. |
|
|
Байка як літературний жанр, її характерні ознаки, особливості художньої будови, повчальний зміст. |
Учень/учениця Ключові компетентності критично оцінює суспільні вади, виявляють готовність обстоювати власну думку (НЛ-1); цінує злагоджену роботу для досягнення спільної мети (НЛ-2); усвідомлює необхідність уникати небезпечних життєвих ситуацій (НЛ-3). Предметні компетентності дає визначення жанру «байки», називає її характерні ознаки, підтверджує прикладами з прочитаних творів; розкриває специфіку художньої структури байки; пояснює мораль байок, визначає її в прочитаних творах; розуміє поняття «езопова мова», демонструє на конкретних прикладах особливості езопової мови; зіставляє байки Езопа («Мурашки й Цикада», «Вовк і Ягня») та І. А. Крилова («Бабка і Муравель», «Вовк і Ягня»), виявляє у них схожість і відмінності; характеризує алегоричні образи байок, виявляє у них прихований зміст; називає українські байки, в яких знайшли відображення сюжети й образи байок Езопа; розкриває специфіку художнього втілення сюжетів і образів байок Езопа та І. А. Крилова у світовому мистецтві (на прикладі окремих творів образотворчого мистецтва, мультиплікації та ін.) |
14. |
|
|
Езоп. «Лисиця і виноград», «Вовк і Ягня», «Крук і Лисиця», «Мурашки й Цикада» (2-3 за вибором учителя). Поєднання конкретного і загального в байках Езопа. Утілення людських якостей (працелюбність, розум, хитрість, дурість, жорстокість, лінощі та ін.) в алегоричних образах. Мораль байок Езопа. |
|
15. |
|
|
Жан де Лафонтен (1621 – 1695). «Зачумлені звірі». Новаторство Ж. де Лафонтена у жанрі байки. Людські вади в байці «Зачумлені звірі». (ТЛ) Байка, езопова мова. Поглиблення понятьпро алегорію, образ (алегоричний образ). (ЛК) Втілення сюжетів і образів байок Езопата Ж. де Лафонтена в мистецтві.(УС) Поетичне переосмислення традиційнихсюжетів і образів Езопа в українських байках.(ЕК) Розвиток жанру байки в різних країнах. (МЗ) Іноземна мова, українська мова. |
|
16. |
|
|
Жан де Лафонтен (1621 – 1695). «Зачумлені звірі». Алегоричні образи твору. |
|
17. |
|
|
Урок розвитку мовлення 2 (усно). Виразне читання байок |
|
18. |
|
|
Контрольна робота 2 за темою «Мудрість байки»: виконання завдань |
|
19. 20. |
|
|
Жуль Верн (1828–1905). «П'ятнадцятирічний капітан». Тема духовного випробування людини в романі Ж. Верна. |
Учень/учениця Ключові компетентності усвідомлює роль екологічних знань у досягненні життєвої мети (НЛ-1); обстоює демократичні цінності (НЛ -2); оцінює ініціативність та підприємливість під час ухвалення життєво важливих рішень (НЛ -4). Предметні компетентності переказує (стисло) основні події роману «П’ятнадцятирічний капітан» Ж. Верна ; розкриває основні теми й проблеми роману Ж. Верна; визначає роль описів природи у творі Ж. Верна ); характеризує образ Діка Сенда, порівнює його з іншими персонажами, визначає етапи духовного зростання героя, зміни в його внутрішньому світі, у сприйнятті людей і життя; визначає ключові моменти сюжету повісті Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі»; простежує динаміку образу Скруджа, знаходить у тексті відповідні цитати; висловлює власне ставлення до Скруджа (до зміни героя і після його внутрішньої зміни); знаходить елементи фольклору в повісті Ч. Діккенса, виявляє їхню роль у тексті; розповідає про зв’язки М. В. Гоголя з Україною (окремі факти біографії), знає про музеї М. В. Гоголя в Україні (Гоголеве, Великі Сорочинці); виявляє національні традиції й звичаї, що знайшли відбиток у повісті М. В. Гоголя «Ніч перед Різдвом», елементи українського фольклору у творі (традиційні образи, символи, елементи казки та ін.); характеризує образи Оксани й Вакули («Ніч перед Різдвом»); інтерпретує окремі епізоди повісті М. В. Гоголя; висловлює власні враження, емоції, почуття, роздуми від прочитаних творів; визначає особливості композиції творів; знаходить у творах письменників портрети персонажів, визначає роль портретів у розкритті образів; коментує висловлювання українських митців про Ж. Верна, Ч. Діккенса, М. Гоголя; називає 1-2 твори мистецтва за мотивами прочитаних творів, висловлює враження від них |
21. |
|
|
Образ Діка Сенда, моральні якості героя, його мужність і людяність |
|
22. |
|
|
Образ Діка Сенда, моральні якості героя, його мужність і людяність |
|
23. |
|
|
Дік Сенд і його друзі. |
|
24. |
|
|
Дік Сенд і Негоро |
|
25. |
|
|
Проблема рабства в романі. Описи природи. |
|
26. |
|
|
Урок розвитку мовлення 3 (письм.).Написання твору за романом Ж.Верна «П’ятнадцятирічний капітан» |
|
27. |
|
|
Урок позакласне читання 1. Верн Ж. «Діти капітана Гранта» |
|
28. |
|
|
Чарльз Діккенс (1812–1870). «Різдвяна пісня в прозі. Сюжет і композиція повісті. |
|
29. |
|
|
Подорож у часі й просторі Скруджа. |
|
30. |
|
|
Динаміка образу Скруджа, причини його духовного переродження |
|
31. |
|
|
Значення образу Різдва у творі. Елементи фольклору (казки, пісні). |
|
32. |
|
|
Контрольна робота за темою «Пригоди і фантастика»: твір |
|
33. |
|
|
Микола Васильович Гоголь (1809–1852). «Ніч перед Різдвом».. Тема кохання. Образи Оксани і Вакули. |
|
34. |
|
|
Характеристика літературного героя |
|
35. |
|
|
Народні традиції та звичаї у творі. Роль фантастики в повісті. Елементи фольклору (традиційні образи – відьма, чорт, місяць та ін.; різдвяні символи; елементи казки) (ТЛ) Поглиблення понять про роман (пригодницький роман), повість. Композиція. (ЛК) Утілення сюжетів і мотивів прочитаних творів у мистецтві. (УС) М. В. Гоголь і Україна, музеї М В. Гоголя в Україні (Полтавщина). Музей Ч. Діккенса у Великобританії (Лондон). Висловлювання українських митців про творчість Ж. Верна, Ч. Діккенса, М. В. Гоголя. (ЕК) Традиції фольклору (казка, пісня, народні образи) у творах Ч. Діккенса і М. В. Гоголя. (МЗ) Географія, іноземна мова, ботаніка |
|
36. |
|
|
Урок позакласного читання 2. Треверс П. «Мері Поппінс» |
|
37. |
|
|
О. Генрі (1862–1910). «Вождь червоношкірих». Гумористичний сюжет твору.
|
Учень/учениця Ключові компетентності розуміє залежність людини від навколишнього середовища (НЛ -1); визнає рівність людей незалежно від расової приналежності (НЛ -2); усвідомлює цінності життя, розуміє небезпеку потрапляння в критичні ситуації (НЛ -3). Предметні компетентності визначає актуальні проблеми у прочитаних творах, висловлює своє ставлення до порушених питань, розкриває їхню актуальність; виявляє особливості сюжету і композиції творів, визначає кульмінаційні моменти; характеризує ставлення персонажів до світу, природи, людей, мистецтва; пояснює вчинки персонажів, мотиви їхньої поведінки; розкриває внутрішні порухи, поривання, мрії й прагнення персонажів; пояснює символічний зміст назв творів; дає визначення поняття «художня деталь», знаходить художні деталі та встановлює їхню роль у тексті (змалювання персонажів, розкриття внутрішнього стану, увиразнення авторської ідеї та ін.); дає визначення понять «гумор», «іронія», розуміє схожість і різницю між ними, виявляє гумор та іронію в текстах, значення для розкриття образів персонажів, авторської позиції; вирізняє в окремих епізодах підтекст, визначає прихований зміст висловлювання, обґрунтовує свою думку; коментує окремі факти життєвої і творчої біографії митців; порівнює образи (чеховських персонажів), знаходить спільні й відмінні риси між ними; зіставляє літературні твори з їхніми екранізаціями, ілюстраціями (за вибором) |
38. |
|
|
«Вождь червоношкірих». Образи персонажів, засоби їх створення. Роль художніх деталей у творі. |
|
39. |
|
|
Урок позакласного читання 3. Марк Твен. «Принц і злидар» |
|
40. |
|
|
Джек Лондон (1876–1916). «Жага до життя». Проблеми життя і смерті, дружби й зрадництва у творі. Характеристика героїв твору. |
|
41. |
|
|
Описи природи та їхня роль у тексті. Значення назви оповідання. |
|
42. |
|
|
Володимир Галактіонович Короленко (1853–1921). «Сліпий музикант»... |
|
43. 44. |
|
|
Пошук головним героєм (Петром Попельським) свого місця у світі. |
|
45. |
|
|
Петро Попельський та Евеліна |
|
46. |
|
|
Образ Максима Яценка, твердість його переконань, увага й повага до інших. |
|
47 |
|
|
Тема мистецтва |
|
48. |
|
|
Українська природа, народні образи й традиції в повісті. |
|
49. |
|
|
Урок розвитку мовлення 5 (письм.). Висловлювання власної думки щодо прочитаного |
|
50. |
|
|
Контрольна робота за темою «Людські стосунки»: твір (ТЛ) Гумор, іронія, художня деталь, підтекст. (ЛК) Утілення сюжетів прочитаних творів у різних видах мистецтва. (УС) А. П. Чехов і Україна. В. Г. Короленко і Україна. Літературні музеї А. П. Чехова і В. Г. Короленка в Україні. (ЕК) Порівняння образів чеховських персонажів (Очумєлов, «товстий», «тонкий»): схожість і відмінність між ними. Зіставлення літературних творів з екранізаціями, ілюстраціями до них. (МЗ) Іноземна мова, музичне мистецтво, історія |
|
51. |
|
|
Мацуо Басьо (1644–1694). Хайку. Відображення японських уявлень про красу в поезії митця. Лаконізм форми та широта художнього змісту хайку. Зображення станів природи в ліриці М. Басьо. Роль художньої деталі. Підтекст. |
Учень/учениця Ключові компетентності сприймає природу як цілісну систему, усвідомлює тісний взаємозв’язок між людиною і навколишнім середовищем, розуміє важливість біологічного розмаїття світу (НЛ - 1); емоційно сприймає, оцінює вияв патріотичних почуттів (НЛ - 2); усвідомлює роль позитивного мислення для підтримки фізичного здоров’я, важливість ненасильницького розв’язання конфліктів (НЛ - 3). Предметні компетентності виразно читає твори поетів в українських перекладах та іноземною мовою (за умови володіння нею); висловлює враження від прочитаного, а також емоції й почуття, що виникли від зустрічі з поезією; визначає особливості розвитку сюжету (ліричного – не тільки перебіг зовнішніх подій, а передовсім плин образів, почуттів, емоцій, думок); виявляє особливості жанру та художньої мови у творах письменників (використання епітетів, метафор, повторів, інверсії тощо); знаходить у поетичних текстах художні деталі, виявляє їхню роль у розкритті картин природи, станів ліричного героя; визначає провідні теми, мотиви, ідеї прочитаних творів; усвідомлює специфіку розуміння краси в різних культурах на прикладі поетичних творів; називає імена видатних українських перекладачів творів зарубіжних поетів, демонструє майстерність їхніх художніх перекладів, барви української мови |
52. |
|
|
Роберт Бернс (1759–1796). «Моє серце в верховині…». Ідея любові до батьківщини у вірші Р. Бернса. Антитеза (рідний край – чужина). Елементи фольклору (традиційні образи, постійні епітети, повтори та ін.). |
|
53. 54. |
|
|
Генрі Лонгфелло (1807–1882). Міфи північноамериканських індіанців та їхнє втілення в поемі «Пісня про Гайавату». Елементи фольклору у творі (пісні, казки, легенди та ін.). Образ Гайавати. |
|
55. |
|
|
Ідеї миру, національного єднання, служіння народові. |
|
56. |
|
|
Розвиток мовлення 6 (письм.). Написання твору на літературну тему |
|
57. |
|
|
Контрольна робота за темою «Поетичне бачення світу»: тести (ТЛ) Хайку, ліричний герой. (ЛК) Початкові відомості про специфіку розуміння краси в різних культурах. (УС) Видатні українські перекладачі творів зарубіжних поетів. (ЕК) Елементи фольклору і міфів у творах Р. Бернса і Г. Лонгфелло. (МЗ) Історія, географія, іноземна мова |
|
58. |
|
|
Рей Дуглас Бредбері (1920–2012). «Усмішка». Тривога за руйнування духовних цінностей в оповіданні «Усмішка».. |
Учень/учениця Ключові компетентності усвідомлює небезпеку руйнування духовних цінностей, взаємозв’язки людини і природи (НЛ-1); розуміє особисту відповідальність кожної людини за збереження здобутків цивілізації (НЛ - 2); зазначає переваги людського інтелекту та креативного мислення під час життєвих випробувань (НЛ -3); висловлює судження щодо значущості професіоналізму в кар’єрному зростанні та розв’язанні життєво важливих проблем (НЛ-4). Предметні компетентності виразно читає текст і визначає головну думку прочитаного, підтверджує її прикладами, цитатами з тексту; називає основні ознаки фантастичної літератури та виявляє їх у прочитаних творах; характеризує образи головних героїв фантастичних оповідань Р. Бредбері та Р. Шеклі; установлює сутність конфлікту між героєм і світом (Том і натовп, Кліві й неземна цивілізація); характеризує образи майбутнього у творах письменників; зіставляє персонажів фантастичних творів (Том і Кліві); висловлює свою думку щодо майбутнього людства, ролі літератури й мистецтва в майбутньому |
59. |
|
|
Образ Тома, його динаміка. Значення образу Джоконди для розкриття головної ідеї твору |
|
60. |
|
|
Роберт Шеклі (1928–2005). «Запах думок». Утвердження сили людської думки у творі.. |
|
61. |
|
|
Духовне й фізичне випробування Кліві. Роздуми автора про майбутнє людини та людства. Гуманістичний зміст оповідання – віра в перемогу людського розуму (ТЛ) Конфлікт. Поглиблення поняття про фантастику. (ЛК) Образ майбутнього у творах сучасного мистецтва (живопис, кіно, музика та ін.). (УС) Українські письменники-фантасти, їхні твори для дітей. (ЕК) Том і Кліві: схожість і відмінності. Образи майбутнього в літературі та інших видах мистецтва. (МЗ) Образотворче мистецтво, іноземна мова |
|
62. |
|
|
Урок розвитку мовлення7 усно. Порівняльна характеристика героїв фантастичних творів |
|
63. |
|
|
Урок позакласного читання4 . Фантастичні розповіді про реальне життя. Р.Д.Бредбері. Оповідання |
|
8. Сучасна література. Зростання і взаємини зі світом (4+1 години) |
||||
64. 65. |
|
|
Астрід Анна Емілія Ліндґрен (1907–2002). «Міо, мій Міо». Основні відомості про життя і творчість письменниці, популярність її творів у різних країнах.. |
Учень/учениця Ключові компетентності усвідомлює особисту відповідальність за доручену справу; розуміє цінність родинних стосунків, значущість участі кожного у суспільно важливих справах (НЛ-2); осмислює важливість перемоги над самим собою, власними страхами (НЛ-3). Предметні компетентності розповідає про основні події сюжету творів, виокремлює у них кульмінаційні моменти; визначає актуальні проблеми у творах митців, пов’язані зі зростанням дитини, її взаєминами з колективом, світом дорослих; висловлює і пояснює свою точку зору щодо вчинків персонажів, їхніх стосунків; визначає жанрові ознаки (казки, повісті, роману) в прочитаних творах; виявляє риси характерів героїв у життєвих випробуваннях; осмислює поняття «добро» і «зло», «життя» і «смерть», «любов» і «ненависть», «милосердя» і «байдужість» під час інтерпретації художніх образів, епізодів прочитаних творів, розмірковує про вибір життєвої позиції, моральні цінності; порівнює образи дітей і підлітків у прочитаних протягом року творах, називає своїх улюблених персонажів і висловлює власне ставлення до них; розповідає про свої улюблені твори сучасних письменників, виявляє в них актуальний зміст; розуміє значення категорії «художність» для оцінки творів масового мистецтва |
66. |
|
|
Моральні цінності у творчості А. Ліндгрен. |
|
67. |
|
|
Образи головних героїв |
|
68. |
|
|
Контрольна робота за темами «Образ майбутнього в літературі Сучасна література. Зростання і взаємини зі світом»: тести |
|
69. 70. |
|
|
Узагальнення і систематизація навчального матеріалу. (МЗ) Українська література
|
Учень/учениця Ключові компетентності розкриває взаємозв’язки людини і навколишнього середовища (НЛ-1); розуміє переваги ненасильницького розв’язання конфліктів (НЛ-2); усвідомлює важливість здорового способу життя та безпечної поведінки (НЛ-3); розуміє роль ініціативності та підприємливості в суспільстві (НЛ-4). Предметні компетентності знає авторів і українських перекладачів творів зарубіжних письменників, що вивчалися протягом року; розкриває ідейно-художній зміст, актуальність прочитаних творів, їхні сюжетно-композиційні особливості, систему образів, жанрову своєрідність (окремих жанрів – оповідання, повість, роман, хайку та ін.); знає визначення основних літературознавчих понять, що вивчалися протягом 5–6 класу, застосовує їх у процесі аналізу й інтерпретації текстів (окремих фрагментів і компонентів – образів, сюжетів та ін.); демонструє уміння порівнювати твори літератури та їхнє втілення в різних видах мистецтва; усвідомлює взаємозв’язки української літератури з іншими літературами (на рівні окремих спільних рис міфології, жанрів (байка та ін.), тем (природа та ін.), образів (дітей та ін.) тощо) |
Р. Бернс. «Моє серце в верховині…» М. Басьо. Хайку (3-4 за вибором учня) |
1