ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 10 КЛАС
Рівень Профільний
ПРОГРАМА для 10–11 класів загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання
Усього – 102 (105) години;
текстуальне вивчення творів – 80 годин;
розвиток мовлення – 6 годин;
позакласне читання – 6 годин;
літературне краєзнавство – 2 години;
резервний час – 8 (11) годин.
№ п\п |
Дата |
Примітка |
Зміст уроку |
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.
28.
29.
30.
31.
32.
33.
34
35.
36.
37.
38.
39.
40.
41.
42.
43.
44.
45.
46.
47.
48.
49.
50.
51.
52.
53.
54.
55.
56.
57.
58.
59.
60.
61.
62.
63.
64.
65.
66.
67.
68.
69.
70.
71.
72.
73.
74.
75.
76.
77.
78.
79.
80.
81.
82.
83.
84.
85.
86.
87.
88.
89.
90.
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
101.
102.
103.
104.
105. |
|
|
ВСТУП. ОРИГІНАЛЬНА І ПЕРЕКЛАДНА ЛІТЕРАТУРА В СУЧАСНОМУ СВІТІ (2 год.) Значення художньої літератури для людини й людства XXI ст. Формування читача в епоху цифрових технологій. Оригінали й переклади художніх творів, їхня роль у розвитку особистості.
Художній переклад як творчий процес і його результат. Перекладна література як важливий складник вітчизняної культури й чинник формування української нації. (ТЛ) Автор, читач, діалог культур. Поглиблення понять про оригінал і художній переклад, їхні функції.
Т – 1 ЗОЛОТІ СТОРІНКИ ДАЛЕКИХ ЕПОХ (14) Стародавня Греція. Етапи й шедеври античності (огляд).
Гомер приблизно VIII ст. до н. е.). «Одіссея» (1-2 уривки за вибором учителя). Міфологічні, пригодницькі й побутові елементи в «Одіссеї».
Уславлення людського розуму, вірності, винахідливості й допитливості. Засудження насильства й несправедливості, самовпевненості й марнославства. Образ Одіссея.
Італія. Специфіка італійського Відродження, його основні етапи, представники.
Данте Аліґ’єрі (1265 – 1321). «Божественна комедія» (Пекло, пісні І, V), Рай (пісня XXXIII). Роль Данте Аліґ’єрі в історії європейської культури.
Поема «Божественна комедія» як філософсько-художній синтез середньовічної культури й утілення ідей раннього Відродження.
Особливості композиції поеми. Концепція світу й людини.
Алегоричний зміст образів та епізодів. Жанрова своєрідність твору.
Англія. Ренесанс в Англії. Здобутки й представники.
Вільям Шекспір (1564 – 1616). «Гамлет». Здобутки драматургії В. Шекспіра.
Філософські та моральні проблеми в трагедії «Гамлет». Провідні мотиви твору. Художній простір (данське королівство як символ).
Гамлет – вічний образ світової літератури. Багатогранність шекспірівських характерів.
Відкритість твору в часі, його рецепція та інтерпретації в наступні епохи. (ТЛ) Міф, епічна поема, вічний образ, трагедія.
Розвиток мовлення №1. (усно). Виразне читання уривків.
Контрольний твір.
Т – 3 ПРОЗА Й ПОЕЗІЯ ПІЗНЬОГО РОМАНТИЗМУ ТА ПЕРЕХОДУ ДО РЕАЛІЗМУ XIX СТ. (15 год.)
Шляхи розвитку романтизму в Європі та США. Провідні течії романтизму. Популярні жанри романтизму Специфіка переходу від романтизму до реалізму. . Романтизм у Німеччині. Ернст Теодор Амадей Гофман (1776 – 1822). «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер». Е. Т. А. Гофман як представник гротескної течії романтизму. Віхи мистецького шляху. (ТЛ) Гротеск, фантастика
Протиставлення філістерів та ентузіастів як провідний конфлікт творчості Е. Т. А. Гофмана.
Особливості сюжету й композиції повісті «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер».
Гротескні образи. Викривальний зміст твору. Символіка.
Микола Васильович Гоголь (1809 – 1852). «Мертві душі» (огляд, 3-4 розділи за вибором учителя) Значення М. В. Гоголя для розвитку світової культури. М. В. Гоголь і Україна. М. В. Гоголь за кордоном.
Творча історія поеми «Мертві душі». Зв’язок композиції твору з поемою Данте Аліґ’єрі «Божественна комедія».
Неоднозначність образу Чичикова.
Образи поміщиків і чиновників, засоби їх створення (портрет, художня деталь, мова та ін.).
Образ автора. Ліричні відступи. Жанрова своєрідність твору. ТЛ. соціальна сатира, психологізм
Розвиток мовлення №2. (письмово). Складання цитатної характеристики героя
Позакласне читання №1. Гоголь М. «Сорочинський ярмарок»,
Контрольна робота з теми
Т – 4 ПРОЗА Й ПОЕЗІЯ ПІЗНЬОГО РОМАНТИЗМУ ТА ПЕРЕХОДУ ДО РЕАЛІЗМУ XIX СТ. (продовження теми)
Поезія «чистого мистецтва». Федір Іванович Тютчев (1803 – 1873). «Іще горить в душі бажання…», «Silentium». Ф. І. Тютчев – поет-філософ і тонкий лірик. Провідні мотиви творчості.
Майстерність описів у поезії митця. Засоби художньої виразності.
Афанасій Афанасійович Фет (1820 – 1892). «Шепіт, ніжний звук зітхання…», «Я прийшов до тебе, мила…». Своєрідність пейзажної та інтимної лірики А. А. Фета.
Романтичні теми, мотиви, образи. Елементи імпресіонізму.
Розвиток романтизму в США, видатні представники. Волт Вітмен (1819 – 1892). «Листя трави» (1-2 уривки за вибором учителя). Місце В. Вітмена в літературному процесі США. Особливості світобачення митця.
Зв’язок збірки «Листя трави» з історією та життям Америки. Тематика, проблематика, композиція збірки «Листя трави». Образ ліричного героя. Символи. Традиції й художнє новаторство В. Вітмена. ТЛ.верлібр.
Позакласне читання №2
Контрольна робота з теми.
Т -4 РОМАН XIX СТ. (21 год.)
Роман як жанр літератури, його формування і провідні ознаки. Різновиди роману XIX ст., національна своєрідність. (ТЛ) Роман та його різновиди
Стендаль (Марі Анрі Бейль, 1783 – 1842). «Червоне і чорне». Творчий шлях письменника, його внесок у скарбницю психологічної прози XIX ст.
Конфлікт молодої людини та суспільства в романі «Червоне і чорне». Образ Жульєна Сореля.
Зображення соціального середовища у творі. Символіка.
Розвиток мовлення №3.(письмово) Есе.
Густав Флобер (1821 – 1880). «Пані Боварі». Місце Г. Флобера в історії європейської літераури. Конфлікт романтичних ілюзій та дійсності в романі «Пані Боварі».
Сюжет і композиція роману. Зображення суспільства. Еволюція Емми Боварі. Образи обивателів.
Об’єктивний стиль Г. Флобера. Психологічні деталі. Прихована позиція автора Боварізм як суспільно-психологічне явище.
Контрольна робота з теми
Позакласне читання №3. Достоєвський Ф. М. «Бідні люди»
Літературне краєзнавство.
Т -5 РОМАН XIX СТ. (продовження теми)
Національна своєрідність російського роману XIX ст.
Федір Михайлович Достоєвський (1821 – 1881). «Злочин і кара». Значення Ф. М. Достоєвського для розвитку соціально-філософського і психологічного роману. Наслідування митцем традицій М. В. Гоголя.
Сюжет роману «Злочин і кара», зумовлений рухом свідомості головного героя.
«Теорія» Раскольнікова, її сутність і проблемність.
Система персонажів. Біблійні мотиви.
Особливості індивідуального стилю письменника. Поліфонізм твору. ТЛ.поліфонізм, індивідуальний стиль
Тургенєв І.С. «Батьки та діти» (з резервного часу)
Тургенєв І.С. «Батьки та діти» (продовження роботи над романом)
Позакласне читання №4. Толстой Л. М. «Анна Кареніна»
Оскар Вайльд (1854 – 1900). «Портрет Доріана Грея». Ідейно-естетичні погляди і творчий шлях митця.
Абсолютизація творчості й творчої особистості в романі «Портрет Доріана Грея». Естетична програма автора.
Проблема краси й моралі в романі «Портрет Доріана Грея». Система образів.
Еволюція головного героя. Роль фантастики у творі. Символіка. Традиції і новаторство О. Вайльда в жанрі роману. (ТЛ) парадокс.
Контрольна робота з теми
Т – 6 ПЕРЕХІД ДО МОДЕРНІЗМУ. ВЗАЄМОДІЯ СИМВОЛІЗМУ Й ІМПРЕСІОНІЗМУ В ЛІРИЦІ (10 год.)
Модернізм як літературно-мистецький напрям кінця XIX – початку XX ст. Художні відкриття модернізму та його представники.
Течії раннього модернізму: символізм, імпресіонізм, неоромантизм.
Шарль Бодлер (1821 – 1867). «Квіти зла» («Альбатрос», «Відповідності», «Вечорова гармонія»). Ш. Бодлер – пізній романтик і зачинатель модернізму.
Збірка «Квіти зла» (загальна характеристика). Образи, символи, особливості поетичної мови у віршах Ш. Бодлера.
Теоретичні засади й художні відкриття поезії французького символізму. Взаємодія символізму й імпресіонізму в ліриці.
Поль Верлен (1844 – 1896). «Поетичне мистецтво», «Осіння пісня». Естетичні погляди поета у вірші «Поетичне мистецтво».
Зображення пейзажів природи й душі в «Осінній пісні». Сугестивність, музичність, живописність лірики.
Артюр Рембо (1854 – 1891). «Голосівки», «Моя циганерія». Художнє новаторство А. Рембо.
Поєднання рис імпресіонізму й символізму в сонеті «Голосівки». Образ ліричного героя у вірші «Моя циганерія». (ТЛ) Модернізм, символізм, імпресіонізм, неоромантизм, символ, сугестія.
Малларме С. «Квіти», «Привід», «Лебідь» (з резервного часу)
Меріме П. «Кармен», «Маттео Фальконе» (з резервного часу)
Контрольна робота з теми
Т – 7 ДРАМАТУРГІЯ КІНЦЯ XIX – ПОЧАТКУ XX СТ. (5 год.)
Зміни в драматургії на межі XIX–XX ст.
Зміни в драматургії на межі XIX–XX ст (продовження теми)
Моріс Метерлінк (1862 – 1949). «Синій птах». М. Метерлінк як теоретик і практик «нової драми». Концепція символістського театру.
Ідея одухотворення життя й відновлення втрачених зв’язків у драмі-феєрії «Синій птах». (ТЛ) «Нова драма», дія (зовнішня і внутрішня), символ, підтекст, драма-феєрія
Особливості розвитку сюжету. Роль фантастики.
Символіка образів. Трактування фіналу. Особливості ремарок.
Розвиток мовлення №4 (усно). Усна характеристика персонажа
А.П.Чехов «Вишневий сад». (з резервного часу)
А.П.Чехов «Вишневий сад». (продовження роботи)
Позакласне читання №5. А.П. Чехов. «Людина у футлярі»
Контрольна робота з теми
Т – 8 СУЧАСНА ЛІТЕРАТУРА В ЮНАЦЬКОМУ ЧИТАННІ (11 год.) (3-4 твори за вибором учителя та учнів)
Ромен Гарі (1914 – 1980). «Повітряні змії». Французький письменник єврейського походження (Роман Кацев), двічі лауреат Гонкурівської премії.
Зображення Другої світової війни у творчості митця.
Ідеї миру, людяності, порятунку духовних цінностей.
Розвиток мовлення №5. (усно). Оповідь про життя героя
Паоло Коельйо (нар. 1947). «Алхімік». Значення творчості П. Коельйо для сучасності. Пошуки сенсу буття в романі «Алхімік».
Поняття «своя доля», «призначення», «мрія душі», «смисл існування». Система образів (пастух Сантьяго, Фатіма, Мельхиседек, Алхімік).
Мотиви й образи світової культури у творі. Ознаки роману-притчі.
Мо Янь (Гуань Моє, нар. 1955). «Геній». Мо Янь – сучасний китайський письменник, лауреат Нобелівської премії з літератури. «Геній» – історія талановитого юнака, який наполегливо шукає спосіб убезпечення людей від руйнівних землетрусів.
Гуманістична сутність образу та духовна стійкість героя на шляху до мети.
Зміни у сприйманні Цзян Дачжі однокласниками, вплив героя на пробудження їхньої свідомості. Міфологічні алюзії у творі.
Йоанна Яґелло (нар. 1974). «Кава з кардамоном». Й. Яґелло – польська письменниця, авторка творів для дітей та молоді.
«Кава з кардамоном»: синтез підліткової повісті (стосунки в родині, перше кохання) та детективу (розгадування сімейної таємниці).
Проблема батьків і дітей. Образ головної героїні. Мова твору. (ТЛ) Класична і масова література. Художність. Поглиблення понять про іронію, алюзію.
Розвиток мовлення №6 (письмово). Характеристика персонажа.
Контрольний твір.
Позакласне читання №6. Бойн Дж. «Хлопчик у смугастій піжамі
Бойн Дж. «Хлопчик у смугастій піжамі» (продовження роботи)
Літературне краєзнавство.
Узагальнення і систематизація навчального матеріалу.
|
Для вивчення напам’ять
В. Шекспір «Гамлет» (один із монологів Гамлета за вибором учителя), Ф. І. Тютчев (1 вірш за вибором учня), А. А. Фет (1 вірш за вибором учня), В. Вітмен (1 уривок за вибором учня), П. Верлен (1 вірш за вибором учня).
СПИСОК ТВОРІВ ДЛЯ ДОДАТКОВОГО ЧИТАННЯ
Для уроків позакласного читання і уроків із резервного часу
(за вибором учителя)
10 клас
Акутагава Р. «Слова Пігмея», «Расьомон», «Бататова каша», «Усмішка богів», «Сад» (1-2 твори на вибір)
Бойн Дж. «Хлопчик у смугастій піжамі»
Бредбері Р. Марсіанські хроніки (1-2 твори за вибором учителя)
Ґавальда А. «Просто разом», «Ковток свободи», «Біллі», «Я її кохав, я його кохала» або ін. (1 твір за вибором учителя)
Гамсун К. «Пан»
Гоголь М. «Сорочинський ярмарок», «Ніс» (1 твір за вибором учителя)
Гофман Е. Т. А. «Золотий горнець», «Лускунчик або мишачий король».
Ґрін Д. «У пошуках Аляски», «Паперові міста»
Діккенс Ч. «Пригоди Олівера Твіста», «Домбі і син» (1 твір за вибором учителя)
Достоєвський Ф. М. «Хлопчик у Христа на ялинці», «Бідні люди», «Зневажені та скривджені», «Ідіот», «Брати Карамазови» (1 твір за вибором учителя)
Купер Ф. «Звіробій», «Останній із могікан» (1 твір за вибором учителя)
Лондон Джек. «Мартін Іден»
Малларме С. «Квіти», «Привід», «Лебідь»
Меріме П. «Кармен», «Маттео Фальконе»
Мопассан Г. «Життя», «Любий друг», новели (1-2 твори за вибором учителя)
Провансальська лірика (Дж. Рюдель, Б. де Борн та ін.) (2-3 твори за вибором учителя)
Ремарк Е.М. «Три товариші»
Ріггз Р. «Дім дивних дітей»
Ровелл Р. «Елеанор і Парк»
Селінджер Дж. «Ловець у житі»
Сімак К. «Двобій»
Стендаль. «Ваніна Ваніні»
Такубоку І. Лірика
Теккерей В. «Ярмарок суєти»
Толстой Л. М. «Війна і мир» (уривки), «Анна Кареніна», «Хаджі-Мурат» (1 твір за вибором учителя)
Тургенєв І.С. «Ася», «Батьки та діти» (1 твір за вибором учителя)
Уеллс Г. «Країна сліпих», «Двері в стіні», «Коли Сплячий прокинеться», «Війна світів», «Невидимець» та ін. (1 твір за вибором учителя)
Фіцджеральд Ф. С. «Великий Гетсбі», «Ніч лагідна» (1 твір за вибором учителя)
Чехов А. П. «Чайка», «Три сестри», «Вишневий сад», «Аґрус», «Людина у футлярі», «Дама з собачкою» (1-2 твори за вибором учителя)
Яґелло Й. «Шоколад із чилі»
Янсон Т. «Тато і море», «Наприкінці листопада»