Урок "Поетизація мистецтва й уславлення образу митця в китайській народній казці «Пензлик Маляна».

Про матеріал

Звернути увагу на силу мистецтва та його вплив на оточуючий світ; фомувати вміння аналізувати твір та вчинки героїв

Перегляд файлу

                                 «ЧАРІВНА СИЛА МИСТЕЦТВА»

 

Поетизація мистецтва й уславлення образу митця в китайській народній казці «Пензлик Маляна».

 

Мета:

формування предметних компетентностей: ознайомити учнів з культурою Китаю;     сприяти усвідомленню головної  думки твору про чарівну силу мистецтва; розвивати образне та логічне мислення, вміння давати характеристику персонажам та оцінювати їх вчинки, вміння висловлювати  власну думку щодо прочитаного твору; формувати  уміння вчитися: актуалізувати навички виразного читання, виховувати почуття захоплення справжнім мистецтвом, людяність та цілеспрямованість;

формування ключових компетентностей: уміння вчитися: актуалізувати пізнавальну діяльність та творче  й асоціативне мислення учнів; комунікативної: формувати навички спілкування в колективі та толерантне ставлення до думок та інших; інформаційної: формувати вміння знаходити та подавати потрібну інформацію; загальнокультурної: виховувати повагу до самобутньої культури інших країн, естетичний смак, прагнення долати перешкоди на шляху до успіху, розширювати кругозір школярів.     

Обладнання: карта світу, ілюстрації до твору, презентація, схеми, аудіо та відео записи.

 

                                                                                    Святе мистецтво! В пензлі чи пері                                                                                                 

                                                                                    Є сила дати вічність кожній рисі…

                          В. Вордсворт

                                                                                    Хіба, коли бідний, то й малювати не                 
                                                                                    дозволяється.

                                                                                                        Казка «Пензлик Маляна»

                                                       

                                                            Хід уроку

 

  1. Організаційний момент

Мандри казками народів тривають…  Але, перш ніж подорожувати далі, ми повинні дещо згадати…

 

  1. Актуалізація опорних знань
  • «Закінчи речення»
  1. Народна казка – це … (усна народна оповідь про вигадані події)
  2. Типи фольклорних казок: … (чарівні, про тварин, соціально-побутові)
  3. Зачин, основна частина, кінцівка - … (частини казки)
  4. Послідовність подій у художньому творі - … (сюжет)
  5. Мандрівний сюжет твору - … (усталені сюжети, що повторюються в казках різних народів, дещо змінюючись від місцевих умов)
  6. Незвичайні події в казці завжди поєднані з вірою в … (найкращі моральні якості людини)

 

  1. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку

В казці «Пензлик Маляна», з якою ми познайомимося, розкривається характер талановитого художника, що думав не лише про себе, а й про інших; показано велику силу мистецтва та його роль у житті людей.

 

  1. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

Розпочнемо з подорожі до далекої країни, яку часто називають Піднебесною, поринемо у дивовижний світ Давнього Китаю. (Звучить китайська народна мелодія)

Китай – держава в Центральній та Східній Азії, на сході омивається водами Жовтого, Східно-Китайського і Південно-Китайського морів Тихого океану. Її площа – 9,6 мільйона квадратних кілометрів. Населення – близько 1,5 мільярда чоловік. Столиця – Пекін. Тут розташовані найвищі у світі гірські системи – Гімалаї, Сино-Тибетські гори та інші, знаменита гора Джомолунгма висотою близько 9 тисяч метрів над рівнем моря. Найбільші річки – Янцзи, Хуанхе.

Тут вирощують рис, чай, кавове дерево, кокосові пальми, банани, бавовник.

У давні часи країну називали Піднебесною. Китайський народ  збагатив світову культуру і науку багатьма видатними відкриттями. Китайці першими винайшли компас (ІІ ст. до н.е.), порох (Х ст. н.е.), папір (105 р. н.е.). Вперше почала виходити урядова газета.

 Китай – батьківщина шовку. Існував навіть Великий Шовковий шлях, яким цю чудову тканину вивозили в інші країни. Китайці прорили Великий китайський канал, який і сприяв розвитку торговельних зв’язків, розширив площу зрошувальних земель. А ще китайці чудові будівельники. І свідченням цьому є їх дивовижні архітектурні споруди. Одна з найвидатніших споруд у Китаї – Велика китайська стіна (221 -207 рр. до н.е.).

Найбільш поширеною релігія в Китаї – буддизм.

Ще в давні часи високого рівня розвитку досягли також образотворче мистецтво (гохуа – це малюнки водяними фарбами або тушшю на шовку чи папері), музика, театр (масок, тіней).

Література  Китаю – одна з найдревніших у світі. Від І тис. до н.е. збереглася «Шицзин» («Книга пісень») – скарбниця народних пісень, ритуальних гімнів, од. Народ Китаю складав пісні, легенди, казки, в яких дракон символізував владу, а фенікс – безсмертя.

Китайський фольклор надзвичайно багатий та різноманітний. Особливою цінністю в ньому є казки. Одна з перлинок китайської народної мудрості – казка «Пензлик Маляна».

  • Буктрейлер «Пензлик Маляна»
  • Обмін враженнями про прочитане
  • Чи сподобалася казка? Чим?
  • Які деталі вказують на те, що ця казка – китайська? (Предмети побуту – мотика, бамбукова драбина; вид мистецтва –  малювання тушшю; імператор; міфічні істоти –  дракон, фенікс)
  • Словникова робота

Мотика – знаряддя сільськогосподарської праці для спушування землі.

Туш – чорнило, рідина для малювання та креслення, у Китаї в основному малюють тушшю.

Баский кінь – граційний, швидкий.

Фенікс – у китайській міфології Фенхуан – міфічний птах, повелитель вітрів. У Китаї птах Фенікс є символом імператриці. У міфології деяких стародавніх народів – чарівний птах, який, проживши кількасот років, спалював себе, а потім воскресав із попелу молодим. Символ безсмертя.

Дракон – у китайських давніх уявленнях про світ – повелитель грози,водної стихії. У Китаї дракон є символом імператора, влади.

Журавель – втілення надії на щастя, добробут, сімейне благополуччя. Символ свободи.

Мистецтво – вид людської діяльності, що відображає дійсність у конкретних образах; досконале вміння в якійсь справі, галузі; майстерність.

  • Робота з текстом
  • Складання сюжетного ланцюжка

Мрія хлопчика про пензлик – дідусь дарує йому чарівний пензлик – допомога Маляна селянам своїм мистецтвом  – гнів поміщика, який хоче відібрати пензлик – Малян рятується, намалювавши драбину й коня – хлопець живе в місті, продає картини – імператор дізнається про диво-картини – пензлик у злих руках не слухається – жадібність і пиха  згубили володаря

  • Складання таблиці «Реальне і фантастичне у казці»

Реальне: мрія навчитися малювати; бідність хлопця, який навіть не мав пензлика для малювання; бідність селян і їхня ненависть до можновладців; природа та предмети побуту Китаю; пиха, заздрість, жадібність володарів.

Фантастичне: сон Маляна, який перетворює мрію юнака на дійсність; чарівний пензлик (картини, намальовані ним, оживають) – подарунок сивобородого дідуся (уособлення сили добра, мудрості, допомоги); чарівні перетворення… (чудодійна сила чарівного пензлика  в тому, що картини, намальовані ним, оживали; «служив» він лише добру; чари пензлика допомагають усвідомити, як влаштований світ, і що добро завжди перемагає зло)

  • До якої групи казок належить ця казка?
  • Робота над образом головного героя
  • Поясніть значення імені хлопчика. (Ім’я вказує на його талант, захоплення)
  • Асоціативний диктант: добрий, ледачий, сміливий, жорстокий, талановитий, боязливий, кмітливий, бореться зі злом, злий, творить прекрасне, завзятий, хитрий, працьовитий, пихатий, наполегливий.
  • Про що мріяв Малян? Чому його мрія була нездійсненною? (Бідний, злидар)
  • Чи відмовився Малян від своєї мрії? Як це характеризує хлопця? Доведіть рядками з тексту казки, що Малян – цілеспрямований хлопець.
  • Доведіть, що хлопчик Малян – талановитий, добрий, сміливий, дібравши відповідні рядки з тексту.

-     Чому Малян незатишно почувався у школі? Поясніть поведінку вчителя?

(Школа була для дітей із заможних сімей, тож вчителя розлютила поява бідного хлопця, здивувало його бажання. Відображення двох світів – світу багатих та світу бідних)

  • Робота над епіграфом (2)

 -     Що означають слова Маляна «Хіба, коли бідний, то й малювати не дозволяється»?

(Справжній талант творить дива, не дивлячись на соціальне походження митця)

  • Сенкан «Хлопчик Малян»

(1. Хлопчик Малян. 2. Талановитий, добрий. 3. Мріє, творить, допомагає. 4. Силою мистецтва бореться зі злом. 5. Митець.)

  • Бесіда
  • Який головний конфлікт будь-якої народної казки? (Боротьба добра зі злом)
  • Хто з персонажів казки «Пензлик Маляна» уособлює Добро, а хто – Зло? (Добро – Малян, сивобородий дідусь, селяни; Зло – поміщик, імператор та його придворні) Охарактеризуйте їх. (Гнобителі: багаті, зухвалі, жадібні, жорстокі, грубі, пихаті,          ненаситні)
  • Яка роль чарівного пензлика в казці? (Відображає істинне обличчя героїв; стає символом добра, краси, перемоги, прагнення до справедливості; допомагає усвідомити сутність світу, що добро завжди перемагає зло)
  • Робота над епіграфом (1)

(Митці – особливі люди. Бог дав їм талант… Вони відкривають для нас красу світу, людських стосунків та почуттів, вчать пізнавати потворне… Саме в цьому і є сила мистецтва)

  • «Мозковий штурм»

-  Які головні думки твору «Пензлик Маляна»?

(- Сила мистецтва й справжнього митця велика.

- Жадібність і жорстокість людину можуть знищити.

- Старання, терпіння та працьовитість «ведуть» до задоволення, успіху (перемоги)…)

  • «Сходинки до успіху – перемоги» (Маляна)

Складання схеми

 

 

 

  •      Праця (успіх – перемога)
  •          Боротьба (з несправедливістю, злом)
  •      Праця (допомога іншим)
  •          Диво (здійснення мрії)
  • Праця (навчання)

Як бачите, щоб досягти успіху, перемогти зло, потрібно було докласти багато зусиль, наполегливо працювати.

 

  1. Закріплення знань, умінь і навичок
  • «Оживи малюнок»  Переказ відповідного епізоду
  • Бесіда
  • Яким повинен бути справжній митець?
  • Чи залежить талант художника від соціального стану?
  • Кому мають слугувати митець і мистецтво?
  • В чому полягає призначення мистецтва? (Призначення мистецтва – дарувати людям радість, відкривати красу світу. Завдяки мистецтву люди стають добрими, щирими, співчутливими. Мистецтво вчить жити і творити заради добрих людей.)

   У казці «Пензлик Маляна» уславлюється образ справжнього митця, який, завдячуючи своєму таланту, творив дива: допомагав простим бідним людям та карав злих, жорстоких і жадібних.

 За словами відомого українського письменника Григора Тютюнника  «Талант – то крапля здібностей і море праці». На думку В. Сухомлинського, задатки якихось здібностей, що дрімають у кожної дитини, «як порох: щоб їх запалити, потрібна іскра». Такою іскрою є натхнення, захоплення високою майстерністю людей, які є  ідеалом. Окрім цього, для розвитку здібностей необхідно мати бажання, знати своїх особливості, наполегливо працювати.

Дерево вашого таланту буде щедро плодоносити лише тоді, коли ви наполегливо працюватимете.  Але що б ви не робили, чим би ви не займалися в житті – завжди залишайтеся Людьми.

 

Підсумки уроку

  • «Мікрофон»

Продовжте речення:

  • Я хотів би бути схожим на Маляна, тому що…
  • Пройшовши багато випробувань, Малян переміг зло завдяки…

 

  1. Домашнє завдання
  • Твір-мініатюра «Якби у мене був чарівний пензлик… »
  • * Повідомлення про арабський Схід, збірку казок «Тисяча й одна ніч»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                        Використана література

 

  1. Загоруйко О.Я. «Світова література» 5 клас / О.Я. Загоруйко. Х.: Вид. група «Основа, 2013

 

  1. Паращич В.В. «Усі уроки світової літератури» 5 клас. ІІ семестр/ В. В. Паращич. Х.: Вид. група «Основа», 2013

 

  1. Ж-л «Всесвітня література в сучасній школі» №2, 2017 «Китайська народна казка «Пензлик Маляна» - Н. Гарматюк

 

  1. Інтернет ресурси
docx
Додано
3 листопада 2021
Переглядів
925
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку