Звернути увагу на силу мистецтва та його вплив на оточуючий світ; фомувати вміння аналізувати твір та вчинки героїв
«ЧАРІВНА СИЛА МИСТЕЦТВА»
Поетизація мистецтва й уславлення образу митця в китайській народній казці «Пензлик Маляна».
Мета:
формування предметних компетентностей: ознайомити учнів з культурою Китаю; сприяти усвідомленню головної думки твору про чарівну силу мистецтва; розвивати образне та логічне мислення, вміння давати характеристику персонажам та оцінювати їх вчинки, вміння висловлювати власну думку щодо прочитаного твору; формувати уміння вчитися: актуалізувати навички виразного читання, виховувати почуття захоплення справжнім мистецтвом, людяність та цілеспрямованість;
формування ключових компетентностей: уміння вчитися: актуалізувати пізнавальну діяльність та творче й асоціативне мислення учнів; комунікативної: формувати навички спілкування в колективі та толерантне ставлення до думок та інших; інформаційної: формувати вміння знаходити та подавати потрібну інформацію; загальнокультурної: виховувати повагу до самобутньої культури інших країн, естетичний смак, прагнення долати перешкоди на шляху до успіху, розширювати кругозір школярів.
Обладнання: карта світу, ілюстрації до твору, презентація, схеми, аудіо та відео записи.
Святе мистецтво! В пензлі чи пері
Є сила дати вічність кожній рисі…
В. Вордсворт
Хіба, коли бідний, то й малювати не
дозволяється.
Казка «Пензлик Маляна»
Хід уроку
Мандри казками народів тривають… Але, перш ніж подорожувати далі, ми повинні дещо згадати…
В казці «Пензлик Маляна», з якою ми познайомимося, розкривається характер талановитого художника, що думав не лише про себе, а й про інших; показано велику силу мистецтва та його роль у житті людей.
Розпочнемо з подорожі до далекої країни, яку часто називають Піднебесною, поринемо у дивовижний світ Давнього Китаю. (Звучить китайська народна мелодія)
Китай – держава в Центральній та Східній Азії, на сході омивається водами Жовтого, Східно-Китайського і Південно-Китайського морів Тихого океану. Її площа – 9,6 мільйона квадратних кілометрів. Населення – близько 1,5 мільярда чоловік. Столиця – Пекін. Тут розташовані найвищі у світі гірські системи – Гімалаї, Сино-Тибетські гори та інші, знаменита гора Джомолунгма висотою близько 9 тисяч метрів над рівнем моря. Найбільші річки – Янцзи, Хуанхе.
Тут вирощують рис, чай, кавове дерево, кокосові пальми, банани, бавовник.
У давні часи країну називали Піднебесною. Китайський народ збагатив світову культуру і науку багатьма видатними відкриттями. Китайці першими винайшли компас (ІІ ст. до н.е.), порох (Х ст. н.е.), папір (105 р. н.е.). Вперше почала виходити урядова газета.
Китай – батьківщина шовку. Існував навіть Великий Шовковий шлях, яким цю чудову тканину вивозили в інші країни. Китайці прорили Великий китайський канал, який і сприяв розвитку торговельних зв’язків, розширив площу зрошувальних земель. А ще китайці чудові будівельники. І свідченням цьому є їх дивовижні архітектурні споруди. Одна з найвидатніших споруд у Китаї – Велика китайська стіна (221 -207 рр. до н.е.).
Найбільш поширеною релігія в Китаї – буддизм.
Ще в давні часи високого рівня розвитку досягли також образотворче мистецтво (гохуа – це малюнки водяними фарбами або тушшю на шовку чи папері), музика, театр (масок, тіней).
Література Китаю – одна з найдревніших у світі. Від І тис. до н.е. збереглася «Шицзин» («Книга пісень») – скарбниця народних пісень, ритуальних гімнів, од. Народ Китаю складав пісні, легенди, казки, в яких дракон символізував владу, а фенікс – безсмертя.
Китайський фольклор надзвичайно багатий та різноманітний. Особливою цінністю в ньому є казки. Одна з перлинок китайської народної мудрості – казка «Пензлик Маляна».
Мотика – знаряддя сільськогосподарської праці для спушування землі.
Туш – чорнило, рідина для малювання та креслення, у Китаї в основному малюють тушшю.
Баский кінь – граційний, швидкий.
Фенікс – у китайській міфології Фенхуан – міфічний птах, повелитель вітрів. У Китаї птах Фенікс є символом імператриці. У міфології деяких стародавніх народів – чарівний птах, який, проживши кількасот років, спалював себе, а потім воскресав із попелу молодим. Символ безсмертя.
Дракон – у китайських давніх уявленнях про світ – повелитель грози,водної стихії. У Китаї дракон є символом імператора, влади.
Журавель – втілення надії на щастя, добробут, сімейне благополуччя. Символ свободи.
Мистецтво – вид людської діяльності, що відображає дійсність у конкретних образах; досконале вміння в якійсь справі, галузі; майстерність.
Мрія хлопчика про пензлик – дідусь дарує йому чарівний пензлик – допомога Маляна селянам своїм мистецтвом – гнів поміщика, який хоче відібрати пензлик – Малян рятується, намалювавши драбину й коня – хлопець живе в місті, продає картини – імператор дізнається про диво-картини – пензлик у злих руках не слухається – жадібність і пиха згубили володаря
Реальне: мрія навчитися малювати; бідність хлопця, який навіть не мав пензлика для малювання; бідність селян і їхня ненависть до можновладців; природа та предмети побуту Китаю; пиха, заздрість, жадібність володарів.
Фантастичне: сон Маляна, який перетворює мрію юнака на дійсність; чарівний пензлик (картини, намальовані ним, оживають) – подарунок сивобородого дідуся (уособлення сили добра, мудрості, допомоги); чарівні перетворення… (чудодійна сила чарівного пензлика в тому, що картини, намальовані ним, оживали; «служив» він лише добру; чари пензлика допомагають усвідомити, як влаштований світ, і що добро завжди перемагає зло)
- Чому Малян незатишно почувався у школі? Поясніть поведінку вчителя?
(Школа була для дітей із заможних сімей, тож вчителя розлютила поява бідного хлопця, здивувало його бажання. Відображення двох світів – світу багатих та світу бідних)
- Що означають слова Маляна «Хіба, коли бідний, то й малювати не дозволяється»?
(Справжній талант творить дива, не дивлячись на соціальне походження митця)
(1. Хлопчик Малян. 2. Талановитий, добрий. 3. Мріє, творить, допомагає. 4. Силою мистецтва бореться зі злом. 5. Митець.)
(Митці – особливі люди. Бог дав їм талант… Вони відкривають для нас красу світу, людських стосунків та почуттів, вчать пізнавати потворне… Саме в цьому і є сила мистецтва)
- Які головні думки твору «Пензлик Маляна»?
(- Сила мистецтва й справжнього митця велика.
- Жадібність і жорстокість людину можуть знищити.
- Старання, терпіння та працьовитість «ведуть» до задоволення, успіху (перемоги)…)
Складання схеми
Як бачите, щоб досягти успіху, перемогти зло, потрібно було докласти багато зусиль, наполегливо працювати.
У казці «Пензлик Маляна» уславлюється образ справжнього митця, який, завдячуючи своєму таланту, творив дива: допомагав простим бідним людям та карав злих, жорстоких і жадібних.
За словами відомого українського письменника Григора Тютюнника «Талант – то крапля здібностей і море праці». На думку В. Сухомлинського, задатки якихось здібностей, що дрімають у кожної дитини, «як порох: щоб їх запалити, потрібна іскра». Такою іскрою є натхнення, захоплення високою майстерністю людей, які є ідеалом. Окрім цього, для розвитку здібностей необхідно мати бажання, знати своїх особливості, наполегливо працювати.
Дерево вашого таланту буде щедро плодоносити лише тоді, коли ви наполегливо працюватимете. Але що б ви не робили, чим би ви не займалися в житті – завжди залишайтеся Людьми.
Підсумки уроку
Продовжте речення:
Використана література