Зарубіжна література 11 КЛАС
Рівень: профіль
Усього – 102 (105) години;
текстуальне вивчення творів – 80 годин;
розвиток мовлення – 6 годин;
позакласне читання – 6 годин;
літературне краєзнавство – 2 години;
резервний час – 8 (11) годин.
№п\п |
Дата |
Примітка |
Зміст уроку |
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.
28.
29.
30.
31.
32.
33.
34.
35.
36.
37.
38.
39.
40.
41.
42.
43.
44.
45.
46.
47.
48.
49.
50.
51.
52.
53.
54.
55.
56.
57.
58.
59.
60.
61.
62.
63.
64.
65.
66.
67.
68.
69.
70.
71.
72.
73.
74.
75.
76.
77.
78.
79.
80.
81.
82.
83.
84.
85.
86.
87.
88.
89.
90.
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
101.
102.
103.
104.
105.
|
|
|
ВСТУП. ЛІТЕРАТУРА. МОРАЛЬ. ЛЮДЯНІСТЬ (2 год.) Виклики сучасного світу. Значення літератури та культури для збереження миру й духовності. Роль вітчизняної перекладацької школи для популяризації світової літератури й формування українського читача.
Відображення в інокультурних творах етичних і естетичних ціннісних орієнтирів різних народів. Літературні премії світу, письменники-лауреати та їхній внесок у боротьбу за мир і духовність. (ТЛ) Діалог культур. Поглиблення поняття про художній переклад.
Т – 1 ЗОЛОТІ СТОРІНКИ ДАЛЕКИХ ЕПОХ (7 год.) Німецьке Просвітництво та його вплив на розвиток Європи.
Йоганн Вольфґанґ Ґете (1749 – 1832). «Фауст» (І частина), останній монолог Фауста (ІІ частина). Віхи життя та значення діяльності Й. В. Ґете для світової культури. (ТЛ) Трагедія. Поглиблення поняття про художній образ.
Історія створення трагедії «Фауст». Особливості композиції. Проблематика.
Образ Фауста як утілення динамізму нової європейської цивілізації. Пошуки сенсу буття й призначення людини.
Опозиція Фауст – Мефістофель, діалектичне вирішення проблеми добра і зла.
Фауст і Маргарита. Роль сцени перекладу Євангелія у творі. Жанрова своєрідність твору.
Купрін О. І. «Гранатовий браслет» (з резервного часу)
Розвиток зв’язного мовлення (письмово). Есе.
Контрольна робота з теми.
Т – 2 МОДЕРНІЗМ (10 год.) Модерністська проза початку ХХ ст. (загальна характеристика). Світоглядні й естетичні засади модернізму, його художнє новаторство. Модерністські явища в художній прозі на початку ХХ ст. Ф. Кафка, Дж. Джойс і М. Пруст як зачинателі модернізму в європейській прозі. Німецькомовна проза Франц Кафка (1883 – 1924). «Перевтілення». Життя і творчий шлях Ф. Кафки. Зображення відчуження особистості в новелі «Перевтілення».
Образ Грегора Замзи: проблемність, метафоричність, символічність. Розкриття у творі світового буття як абсурдного.
Особливості композиції, функції фантастики. Характерні риси стилю Ф. Кафки, поєднання реалістичних і міфологічних елементів у гротескному світі.
Росія. Михайло Опанасович Булгаков (1891–1940). «Майстер і Маргарита». Життєвий і творчий шлях М. О. Булгакова. М. О. Булгаков і Україна. Конфлікт митця з владою в умовах тоталітарної радянської системи.
Роман «Майстер і Маргарита» як «роман-лабіринт» зі складною філософською проблематикою. Культурні та літературні джерела твору.
Світ радянської сучасності, біблійної давнини і фантастичної «дияволіали» у творі. Особливості композиції («роман у романі») та оповідної структури.
Морально-філософський зміст «єршалаїмських» розділів твору. Трагізм долі митця (майстра).
Проблеми кохання й творчості.
Засоби комічного (сатира, сарказм, пародія та ін.) й трагічного (гротеск, трансформація простору й часу та ін.). (ТЛ) Модернізм, «роман у романі», гротеск, сатира.
Позаклсне читання. №1. Бунін І. О. «Антонівські яблука», «Легке дихання», цикл «Темні алеї» (1 твір за вибором учителя)
Контрольний твір.
Т – 3. ШЕДЕВРИ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ЛІРИКИ ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ. (16 год.) Розмаїття течій модернізму й авангардизму в європейській ліриці XX ст.
Франція. Ґійом Аполлінер (Вільгельм Альберт Володимир Олександр Аполлінарій Костровицький, 1880 – 1918). «Зарізана голубка й водограй», «Міст Мірабо». Ґійом Аполлінер – поет-авангардист. Зв’язок поезії митця з естетикою кубізму, своєрідність «сюрреалізму» письменника, його художні новації в царині лірики. Збірки «Алкоголі. Вірші 1898 – 1913 рр.», «Каліграми. Вірші Миру і Війни».
Специфіка віршованої форми каліграм («Зарізана голубка й водограй»). Тема кохання й часу у вірші «Міст Мірабо». Верлібр у творчості Ґійома Аполлінера.
Австрія. Райнер Марія Рільке (1875 – 1926). «Згаси мій зір…», «Орфей, Еврідіка, Гермес», збірка «Сонети до Орфея». Своєрідність поглядів і поетики Р. М. Рільке. Діалог ліричного героя з Богом («Згаси мій зір…»).
Переосмислення античних міфів у віршах митця («Орфей, Еврідіка, Гермес», збірка «Сонети до Орфея»). Філософський характер і художня довершеність лірики поета.
Іспанія. Федеріко Ґарсіа Лорка (1898 – 1936). «Про царівну Місяцівну», «Гітара». Віхи творчого шляху й художні здобутки Ф. Ґарсіа Лорки.
Жанрове розмаїття його лірики. Яскраві образи й символи у віршах поета. Своєрідність художнього світу Ф. Ґарсіа Лорки.
Позаклсне читання. №2. Єсенін С. О. Поезії (1-2 вірші за вибором учителя)
Цвєтаєва М. І. Поезії (2-3 вірші за вибором учителя) (з резервного часу)
Розвиток зв’язного мовлення (усно). Виразне читання поезій.
Контрольна робота з теми.
Т – 4. ШЕДЕВРИ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ЛІРИКИ ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ. (продовження теми) Росія Срібна доба російської поезії. Пошуки нових принципів і форм поетичної виразності Течії срібної доби (символізм, акмеїзм, футуризм та ін.).
Олександр Олександрович Блок (1880 – 1921). «Незнайома». Зв’язок поезії О. О. Блока із символізмом. Антитези у вірші «Незнайома». Засоби зображення бездуховного життя суспільства та мрії ліричного героя.
Анна Андріївна Ахматова (А. А. Горенко, 1889 – 1966). Вірші (1-2 за вибором учителя). Поема «Реквієм». А. А. Ахматова й акмеїзм. Етапи творчості мисткині.
Провідні теми й мотиви ранньої лірики А. А. Ахматової, образ ліричної героїні, конкретність описів, «щоденниковість» і психологізм.
Поема «Реквієм» як відображення особистої й суспільної трагедії. Протест проти насильства, біблійні мотиви в поемі. Образ матері.
Розвиток зв'язного мовлення. (письмово). Ідейно-художній аналіз поеми «Реквієм»
Володимир Володимирович Маяковський (1893 – 1930). «А ви могли б?..», «Послухайте!», «Борг Україні». В. В. Маяковський – поет-новатор, уплив футуризму на поетику митця.
Протиставлення ницої буденності й прагнення ліричного героя до іншого (омріяного) світу в ранній ліриці. Особливості віршованої системи В. В. Маяковського. Метафоричність образів, поетична мова.
Борис Леонідович Пастернак (1890–1960). «Гамлет», «У всьому хочу я дійти...», «Зимова ніч». Творчий шлях Б. Л. Пастернака в контексті срібної доби. Філософська спрямованість лірики й прози митця.
Теми кохання, сенсу життя, творчості, боротьби з насильством у спадщині письменника.
Відлуння мотивів світової культури у віршах Б. Л. Пастернака. Засоби художньої виразності. Музичні теми й мотиви. (ТЛ) Вірш, поема, авангардизм, символізм, футуризм, акмеїзм, ліричний герой (героїня).
Літературне краєзнавство. Ахматова А. А. Твори про Київ (цикл «З першого Київського зошита»)
Контрольна робота з теми.
Позакласне читання №3. Гумільов М. С. Поезії (1-2 вірші за вибором учителя).
Т – 5 АНТИУТОПІЯ У СВІТОВІЙ ЛІТЕРАТУРІ (4 год.) Розвиток жанру антиутопії у XX ст.: ознаки та представники.
Велика Британія. Джордж Оруелл (Ерік Артур Блер, 1903 – 1950). «1984» Зв’язок творчості Дж. Оруелла із соціально-історичною ситуацією доби.
Викриття сутності тоталітарної системи та її ієрархії в антиутопіях митця. Боротьба проти страху й рабської покірності в суспільній свідомості.
Художній конфлікт. Система образів. Поетика антиутопії (фантастика, мова, символи, алегорії та ін.). (ТЛ) Антиутопія, конфлікт, сатира, соціальна фантастика.
Позакласне читання №4. Апдайк Дж. «Кролик розбагатів».
Розвиток зв’язного мовлення. (усно). Творчий переказ епізодів зі зміною оповідача.
Джойс Дж «Джакомо Джойс» (з резервного часу)
Контрольна робота з теми.
Т – 6 ПРОБЛЕМА ВІЙНИ І МИРУ В ЛІТЕРАТУРІ XX СТ. (10 год.) Німеччина. Епічний театр Б. Брехта: теоретичні засади й художня практика. Бертольт Брехт (1898 – 1956). «Матінка Кураж та її діти». Б. Брехт – драматург-новатор. (ТЛ) Епічний театр, підтекст, мотив, композиція.
Зображення війни як засобу збагачення в драмі «Матінка Кураж та її діти». Ідеї попередження та риси «епічного театру» в п’єсі.
Поєднання в образі Кураж рис маркітантки й матері. Символіка твору.
Генріх Белль (1917–1985). «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…». Життєвий і творчий шлях письменника. Засудження антигуманної сутності Другої світової війни в оповіданні «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…».
Образ школи як художня модель нацистської Німеччини. Символічний зміст назви оповідання, її зв’язок з історією Спарти. Форма твору (внутрішній монолог).
Образ головного героя. Художні деталі. Підтекст. Авторська позиція.
Німецькомовна поезія. Пауль Целан (1920 – 1970). «Фуга смерті». Віхи життя й творчості Пауля Целана. «Фуга смерті» – один із найвідоміших творів про Голокост. Художнє новаторство митця.
Ключові метафори («чорне молоко світання», «могила в повітрі») як відтворення жахливої реальності Освенціму. Прийом протиставлення. Провідні мотиви та їхня роль у творі. Трансформація біблійних образів і мотивів у творі.
Літературне краєзнавство. Некрасов В. «В окопах Сталінграда».
Розвиток зв’язного мовлення. (письмово). Рецензія на твір.
Контрольний твір.
Т – 7. ЛЮДИНА ТА ПОШУКИ СЕНСУ ІСНУВАННЯ В ПРОЗІ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ. (10 год.)
Загальна характеристика провідних тенденцій прози другої половини ХХ ст. США. Ернест Міллер Гемінґвей (1899 – 1961). «Старий і море». Віхи життя й творчості митця. «Кодекс честі» героїв Е. М. Гемінґвея.
Реалістичний, міфологічний і філософський плани повісті «Старий і море». Показ драматичних суперечностей людського буття; його осмисленості й абсурдності, перемог і поразок, величі й слабкості, протистояння природі та єдності з нею.
Символіка образів (риба, море, рибалка, хлопчик та ін.). Образ Сантьяго. Сенс фіналу та назви повісті. Новаторство прози Е. М. Гемінґвея: особливості оповіді, «принцип айсберга» та ін. Ознаки притчі у повісті. (ТЛ) Притча, «магічний реалізм», підтекст, індивідуальний стиль письменника, національний колорит, ліричний монолог в епічному творі.
Колумбія. Ґабріель Ґарсіа Маркес (1927 – 2014). «Стариган із крилами». Короткі відомості про життя митця, лауреата Нобелівської премії. Специфіка «магічного реалізму» Ґ. Ґарсіа Маркеса.
Синтез реального і фантастичного в оповіданні Г. Ґарсіа Маркеса «Стариган із крилами». Відображення моральної деградації людства. Філософсько-етичний сенс зустрічі янгола з людьми.
Символічний зміст образу янгола. Ідея прагнення до внутрішнього вдосконалення, морального відродження, повернення до вічних цінностей. Сенс фіналу та назви оповідання. Японія. Ясунарі Кавабата (1899 – 1972). «Тисяча журавлів». Ясунарі Кавабата – лауреат Нобелівської премії.
Відображення самобутності японської культури у повісті «Тисяча журавлів». Провідні ідеї (утвердження ідеї єдності людини з природою, гармонії зі світом, повернення до національних традицій і вічних цінностей),
Образна система повісті. Еволюція головного героя (Кікудзі). Символіка. Японські уявлення про красу та їх відображення у творі. Глибокий ліризм твору. Вишукана простота стилю письменника.
Позакласне читання №5. Айтматов Ч. «Плаха».
Контрольна робота з теми.
Т – 8. ЛІТЕРАТУРА ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX – ПОЧАТКУ XXI СТ. (9 год.) Модерністські та неоавангардистські тенденції в драматургії другої пол. ХХ ст. Формування «театру абсурду» як явища театрального авангарду в 1950-1960-х рр., його провідні ознаки. «Абсурд» як центральна категорія нової театральної естетики. Жанрові новації (драма-притча, трагікомедія та ін.). Значення іронії, гротеcку у творах.
Швейцарія. Фрідріх Дюрренматт (1921 – 1990). «Гостина старої дами». Короткі відомості про швейцарського письменника Ф. Дюрренматта. Художнє дослідження феномена влади – філософсько-етичне підґрунтя драматургії Ф. Дюрренматта. (ТЛ) «Театр абсурду», постмодернізм, інтертекстуальність, «магічний реалізм».
Алегорично-моральний зміст сюжету п’єси «Гостина старої дами». Проблема сенсу життя окремої людини, спокутування боргів минулого, права сили в контексті духовного досвіду повоєнної Європи.
Критика влади грошей у конформістському суспільстві. Художня своєрідність твору (гротеск, умовність, символіка).
Література постмодернізму. Постмодернізм – одне з найяскравіших літературних явищ останніх десятиліть ХХ – початку ХХІ ст. Соціоісторичні, культурно-філософські та естетичні чинники розвитку постмодернізму в художній літературі. Основоположні принципи постмодерністської поетики. Найяскравіші представники постмодерністської прози (У. Еко, Дж. Фаулз, М. Павич, Х. Кортасар, Дж. Хеллер, І. Кальвіно, П. Зюскінд, К. Рансмайр, М. Кундера, та ін.). Постмодерністське мистецтво та елітарна й масова культура.
Сербія. Милорад Павич (1929 – 2009). «Скляний равлик». Короткі відомості про митця. Утілення в оповіданні «Скляний равлик» рис постмодернізму.
Можливість вибору шляхів читання твору як вияв характерної для постмодерністської літератури гри письменника з текстом і читачем, «відмови від монопольного права автора на істину».
Варіанти фіналу твору як ознака стилю М. Павича. Значення центральної метафори.
Аргентина. Хуліо Кортасар (1914 – 1984). «Менади». Короткі відомості про письменника. Фантасмагорична картина безумства натовпу в оповіданні Х. Кортасара «Менади».
Відображення сучасних соціальних, психологічних, етичних проблем у творі. Специфіка індивідуального стилю митця: поєднання реалістичних і фантастичних елементів, калейдоскопічність подій, символіка, метафоризм, пародія.
Розвиток зв’язного мовленняю (усно). Ідейно-художній аналіз твору.
Контрольна робота з теми.
Т – 9. СУЧАСНА ЛІТЕРАТУРА В ЮНАЦЬКОМУ ЧИТАННІ (10 год.) (2-3 твори за вибором учителя та учнів) Загальна характеристика розвитку кримськотатарської літератури й культури. Таїр Халілов (нар. 1940 р.). «До останнього подиху». Таїр Халілов – сучасний український кримськотатарський письменник. Близькість прози Халілова до філософії екзистенціалізму.
«До останнього подиху» – історія життя, боротьби та любові героя твору, віддзеркалення в ній трагічної долі кримськотатарського народу. Тема депортації кримських татар та свавілля влади.
Образ Бекира – людини, котра ніколи не здається. Почуття гідності героя, глибинний зв’язок зі своїм народом. (ТЛ) Поглиблення понять про класичну і масову літературу, популярні жанри сучасної літератури.
США. Джон Майкл Ґрін (нар. 1977). «Провина зірок». Д. Ґрін – американський письменник, автор книжок для підлітків та молоді, відеоблоґер.
«Провина зірок» – розповідь про історію кохання невиліковно хворих юнака та дівчини.
Образи головних героїв. Ідея цінності життя. Символіка назви твору. Ліризм, іронічність оповіді.
Австралія. Маркус Френк Зузак (нар. 1975). «Крадійка книжок». Короткі відомості про митця. «Крадійка книжок» – роман про Другу світову війну.
Історія життя дівчинки Лізель Мемінґер. Викриття згубного впливу нацизму у творі. Образи «маленьких людей», які опинилися в умовах фашистської системи.
Ідеї людяності, добра, порятунку життя й культури. Книга як символ збереження духовності в жорстокому світу. Форми оповіді.
Позакласне читання №6. Чапек К. «Війна з саламандрами».
Чапек К. «Війна з саламандрами». (продовження роботи над твором)
Контрольна робота з теми.
Ільф І. А., Петров Є. П. «Дванадцять стільців». (з резервного часу)
Ільф І. А., Петров Є. П. «Дванадцять стільців» (продовження роботи)
Узагальнення і систематизація навчального матеріалу.
Узагальнення і систематизація навчального матеріалу.
Для вивчення напам’ять Й. В. Ґете «Фауст» (один із монологів Фауста за вибором учителя), Ґійом Аполлінер (1 вірш за вибором учня), Р. М. Рільке (1 вірш за вибором учня), А. А. Ахматова (1 вірш за вибором учня), В. В. Маяковський (1 вірш за вибором учня), Б. Л. Пастернак (1 вірш за вибором учня).
|