Зарубіжна література, 11 клас
|
||||
|
Тема |
Дата уроку |
||
1 |
Розділ 1. Література. Мораль. Людяність (1 год.) Виклики сучасного світу. Значення літератури та культури для збереження миру й духовності. Роль вітчизняної перекладацької школи для популяризації світової літератури й формування українського читача. Літературні премії світу, письменники-лауреати та їхній внесок у боротьбу за мир і духовність. (ТЛ) Діалог культур. Поглиблення поняття про художній переклад. (ЛК) Специфіка сучасної культури та роль літератури в ній. (УС) Видатні українці – популяризатори здобутків літератур народів світу. (ЕК) Відмінність понять «національна література» і «світова література». (МЗ) Історія. |
|
||
2 |
Розділ 2. Золоті сторінки далеких епох (3 год.). Німеччина. Німецьке Просвітництво та його вплив на розвиток Європи. Й. В. Ґете. «Фауст» (І частина), останній монолог Фауста (ІІ частина). Віхи життя та значення діяльності Й. В. Ґете для світової культури. Історія створення трагедії «Фауст». Особливості композиції. Проблематика. (ТЛ) Трагедія. Поглиблення поняття про художній образ. (ЛК) Утілення трагедії «Фауст» у різних видах мистецтва (образотворче мистецтво, музика, театр та ін.). |
|
||
3 |
Образ Фауста як утілення динамізму нової європейської цивілізації. Пошуки сенсу буття й призначення людини. Напам’ять: один із монологів Фауста за вибором учителя. (ЕК) Порівняння образів Фауста і Вагнера. |
|
||
4 |
Опозиція Фауст – Мефістофель. Фауст і Маргарита. анрова своєрідність твору. (УС) «Фауст» в Україні: переклади й критика. (МЗ) Художня культура. |
|
||
5 |
Урок розвитку мовлення 1 (усний). Підготовка до твору-роздуму |
|
||
6 |
Контрольна робота 1 Твір-роздум за трагедією Гете «Фауст»: «Хто винен у трагедії Маргарити?» |
|
||
7 |
Розділ 3. Модернізм (6 год.) Модерністська проза початку ХХ ст. (загальна характеристика). Світоглядні й естетичні засади модернізму, його художнє новаторство. Модерністські явища в художній прозі на початку ХХ ст. Ф. Кафка, Дж. Джойс і М. Пруст як зачинателі модернізму в європейській прозі. Німецькомовна проза. Ф. Кафка. «Перевтілення». Життя і творчий шлях Ф. Кафки. Зображення відчуження особистості в новелі «Перевтілення». (ТЛ) Модернізм, екзистенціалізм, притча, гротеск. |
|
||
8 |
Образ Грегора Замзи: проблемність, метафоричність, символічність. Розкриття у творі світового буття як абсурдного. Особливості композиції, функції фантастики. Характерні риси стилю Ф. Кафки, поєднання реалістичних і міфологічних елементів у гротескному світі. (ЕК) Традиції М. В. Гоголя у творчості Ф. Кафки. |
|
||
9 |
Урок розвитку мовлення 2 (писемний). Твір «Зображення трагедії відчуження особистості в новелі «Перевтілення» |
|
||
10 |
Франція. А. Камю. «Чума». Віхи життя й особливості світогляду А. Камю. (ЛК) Утілення сюжетів творів Ф. Кафки й А. Камю у кіно, анімації, живописі, графіці, музиці та інших видах мистецтва. Музеї та пам’ятники митцям у різних країнах світу. |
|
||
11 |
А. Камю. «Чума». Проблематика, сюжет і композиція роману. (УС) Рецепція творів Ф. Кафки й А. Камю в Україні. (ЕК) Відгомін ідейних пошуків першої половини ХХ ст. у художніх творах митців. |
|
||
12 |
А. Камю. «Чума». Притчевість твору, алегоризм образів і ситуацій. (МЗ) Історія, художня культура. |
|
||
13 |
Контрольна робота 2. Модернізм. Кафка, Камю (тестові й письмові різнорівневі завдання за варіантами). |
|
||
14 |
Урок позакласного читання 1. Ілля Ільф та Євгеній Петров. «Дванадцять стільців» |
|
||
15 |
Розділ 4. Шедеври європейської лірики першої половиги ХХ ст. (5 год.). Розмаїття течій модернізму й авангардизму в європейській ліриці XX ст. Франція. Ґійом Аполлінер – поет-авангардист. Зв’язок поезії митця з естетикою кубізму, своєрідність «сюрреалізму» письменника, його художні новації в царині лірики. Збірки «Алкоголі. Вірші 1898 – 1913 рр.», «Каліграми. Вірші Миру і Війни». Специфіка віршованої форми каліграм («Зарізана голубка й водограй»). Напам’ять: 1 вірш за вибором учня. |
|
||
16 |
Гійом Аполлінер. Тема кохання й часу у вірші «Міст Мірабо». Верлібр у творчості Ґійома Аполлінера. (ТЛ) Вірш, поема, авангардизм, ліричний герой (героїня). |
|
||
17 |
Австрія. Р. М. Рільке. «Згаси мій зір…», «Орфей, Еврідіка, Гермес», збірка «Сонети до Орфея» (огляд). Своєрідність поглядів і поетики Р. М. Рільке. Діалог ліричного героя з Богом («Згаси мій зір…»). Переосмислення античних міфів у віршах митця («Орфей, Еврідіка, Гермес», збірка «Сонети до Орфея»). Філософський характер і художня довершеність лірики поета. (ЕК) Образи й мотиви світової культури (Біблії, мистецтва, філософії, фольклору) у творах поетів.Напам’ять:1 вірш за вибором учня). |
|
||
18 |
Іспанія. Ф. Ґ. Лорка. «Про царівну Місяцівну», «Гітара». Віхи творчого шляху й художні здобутки Ф. Ґарсіа Лорки. Жанрове розмаїття його лірики. Яскраві образи й символи у віршах поета. Своєрідність художнього світу Ф. Ґарсіа Лорки. |
|
||
19 |
Розділ 5. Антиутопія у світовій літературі (2 год.) Розвиток жанру антиутопії у XX ст.: ознаки та представники. (ТЛ) Антиутопія, конфлікт, сатира, соціальна фантастика. Велика Британія. Джордж Оруелл. «1984». Зв’язок творчості Дж. Оруелла із соціально-історичною ситуацією доби. Викриття сутності тоталітарної системи та її ієрархії в антиутопіях митця. Боротьба проти страху й рабської покірності в суспільній свідомості. (ЕК) Зіставлення фрагментів англійських оригіналів й українських перекладів творів Дж. Оруелла. |
|
||
20 |
Джордж Оруелл. «1984». Образ головного героя в динаміці. Поетика антиутопії (фантастика, мова, символи, алегорії та ін.). (ЛК) Викривальний пафос антиутопії, спрямований проти тоталітаризму. Антиутопія в кіномистецтві XX–XXI ст. (УС) Антиутопія в українській літературі. (МЗ) Історія, художня культура. |
|
||
21 |
Урок розвитку мовлення 3 (усний). Підготовка до твору-есе |
|
||
22 |
Контрольна робота 3. Твір-есе за антиутопією «1984» |
|
||
23 |
Розділ 6. Проблема війни і миру в літературі ХХ ст. (4 год.). Німеччина. Епічний театр Б. Брехта: теоретичні засади й художня практика. Б. Брехт. «Матінка Кураж та її діти». Б. Брехт – драматург-новатор. Зображення війни як засобу збагачення в драмі «Матінка Кураж та її діти». Ідеї попередження та риси «епічного театру» в п’єсі. (ТЛ) Епічний театр, підтекст, мотив, композиція. (ЛК) «Матінка Кураж та її діти» в театрі й кіно. Зображення згубності війни в документалістиці й творах мистецтва. |
|
||
24 |
Г. Белль. «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…». Життєвий і творчий шлях письменника. Засудження антигуманної сутності Другої світової війни, її руйнівних наслідків для людства в оповіданні «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…». Образ школи як художня модель нацистської Німеччини. Зображення війни з погляду важко пораненого юного солдата. Символічний зміст назви оповідання, її зв’язок з історією Спарти. Форма твору (внутрішній монолог). Специфіка змалювання образу головного героя (відсутність імені, виразних індивідуальних рис, байдужість до світу, зміни в його внутрішньому світі та ін.). Художні деталі. Підтекст. Авторська позиція. |
|
||
25 |
Німецькомовна поезія. Пауль Целан (1920 – 1970). «Фуга смерті». Віхи життя й творчості Пауля Целана. «Фуга смерті» – один із найвідоміших творів про Голокост. Художнє новаторство митця. Ключові метафори («чорне молоко світання», «могила в повітрі») як відтворення жахливої реальності Освенціму. Прийом протиставлення. Провідні мотиви та їхня роль у творі. Трансформація біблійних образів і мотивів у творі. (УС) Друга світова війна у творах української літератури. Г. Белль і Україна. Пауль Целан і Україна. (ЕК) Зіставлення образів персонажів. (МЗ) Історія, художня культура. |
|
||
26 |
Розділ 7. Людина та пошуки сенсу існування в прозі другої половини ХХ ст. (4 год.). США. Е. М. Гемінґвей. «Старий і море». Віхи життя й творчості митця. «Кодекс честі» героїв Е. М. Гемінґвея. Реалістичний, міфологічний і філософський плани повісті «Старий і море». |
|
||
27 |
Е. М. Гемінґвей. «Старий і море». Символіка образів (риба, море, рибалка, хлопчик та ін.). Образ Сантьяго. Ознаки притчі у повісті. |
|
||
28 |
Урок розвитку мовлення 4 (писемний). Твір за повістю Е. Гемінгвея «Старий і море». |
|
||
29 |
Ґ. Ґ. Маркес. «Стариган із крилами». Короткі відомості про життя митця, лауреата Нобелівської премії. Специфіка «магічного реалізму» Ґ. Ґарсіа Маркеса. Синтез реального і фантастичного в оповіданні Ґ. Ґарсіа Маркеса «Стариган із крилами». Відображення моральної деградації людства. Символічний зміст образу янгола. Ідея прагнення до внутрішнього вдосконалення, морального відродження, повернення до вічних цінностей. |
|
||
30 |
Урок позакласного читання 2. Дж. Селінджер. «Ловець у житі» |
|
||
31 |
Розділ 8. Література другої половини ХХ-початку ХХІ ст. (2 год.). Провідні тенденції в драматургії другої половини ХХ ст. Формування «театру абсурду» як явища театрального авангарду в 1950-1960-х рр., його провідні ознаки. Огляд здобутків митців («Гостина старої дами» Ф. Дюрренматта, «Санта-Крус» М. Фріша, «Носороги» Е. Йонеско, «Чекаючи на Годо» С. Беккета). Жанрові новації (драма-притча, трагікомедія та ін.). Значення іронії, гротеcку у творах. Література постмодернізму. Постмодернізм – одне із найяскравіших літературних явищ останніх десятиліть ХХ – початку ХХІ ст. Постмодерністське мистецтво: елітарна й масова культура. |
|
||
32 |
Сербія. М. Павич. «Скляний равлик». Короткі відомості про митця. Утілення в оповіданні «Скляний равлик» рис постмодернізму. Можливість вибору шляхів читання твору як вияв характерної для постмодерністської літератури гри письменника з текстом і читачем, «відмови від монопольного права автора на істину». Варіанти фіналу твору як ознака стилю М. Павича. Значення центральної метафори. |
|
||
33 |
Контрольна робота 4. Гемінгвей. Маркес. Павич (тестові й письмові різнорівневі завдання за варіантами) |
|
||
34 |
Розділ 9. Сучасна література в юнацькому читанні. (2 год.). Австралія. М. Ф. Зузак. «Крадійка книжок». Короткі відомості про митця. «Крадійка книжок» - роман про Другу світову війну. Історія життя дівчинки Лізель Мемінґер. Викриття згубного впливу нацизму у творі. Образи «маленьких людей», які опинилися в умовах фашистської системи. Ідеї людяності, добра, порятунку життя й культури. Книга як символ збереження духовності в жорстокому світу. Форми оповіді. |
|
||
35 |
Розділ 10. Підсумки. Узагальнення і систематизація навчального матеріалу. |
|
||