Презентація "Гете. "Фауст". Опозиція Фауст – Мефістофель. Фауст і Маргарита. Жанрова своєрідність твору"

Про матеріал
Презентація містить матеріали для ідейно-художнього аналізу твору (історія створення, фабула, особливості жанру, композиції, сюжету, проблематика, вирішення конфлікту, система персонажів), розкриває основні випробування Фауста на шляху до розуміння істини; спонукає учнів до аналізу цитатного матеріалу, роздумів, узагальнень, вибору власної життєвої позиції.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Безмежні світ і небеса,Велична, вічна їх краса – Їх мушу бачити і чутиІ, дасть Бог, істинно збагнути. Й. В. Гете. Образ Фауста як утілення динамізму нової європейської цивілізації. Пошуки сенсу буття й призначення людини

Номер слайду 2

Номер слайду 3

ПригадаємоІсторія написання твору “Фауст” створювався майже 60 років. Почавши в 20-річному віці автор закінчив його за півтора року до смерті. Джерелом трагедії є:народна легенда про доктора Фауста, чарівника, історії про юнака, що спокушає юну дівчину та кидає їїлегенда про праведника, якого спокушав сатана з дозволу Бога. Жанр – філософська трагедія, тому що головне у ній не зовнішній хід подій, а розвиток гетевської думки. За масштабом зображення дійсності, глибиною образів і силою ліризму твір можна назвати поемою. Глобальність порушених питань дозволяє назвати твір філософською поемою, а характер конфліктів дає всі підстави говорити про «Фауста» як про поему драматичну або ж як про поему у драматизованій формі. 

Номер слайду 4

Пригадаємо. Композиція твору “Фауст”Твір має прозору композицію: посвята, пролог на землі (в театрі), пролог на небесах, зав’язка дії (суперечка між Господом і Мефістофелем), розвиток подій, кульмінація і розв’язка. Друга частина “Фауста” дуже абстрактна, в ній складно виділити явні структурні композиційні елементи. Головною особливістю композиції “Фауста” є її багатошаровість, спрямованість на читання з візуальним представленням того, що відбувається “на сцені”. Перша частина складається з 25 сцен, у другій – 5 дій. Незважаючи на складність п’єси, вона досить цілісна в смисловому і художньому плані.

Номер слайду 5

Пригадаємо. Сюжет твору : Сюжет не перевантажений подіями. У І частині чітко видно три сюжетні центри: Фауст – Мефістофель, Фауст – Маргарита, Фауст – Вагнер. Композиційні зв’язки між ними здійснюються введеними в дію другорядними персонажами (алегоричні та міфологічні образи). У ІІ частині увага автора зосереджена на втіленні ідей. Сюжет не має єдності. Різноманітні теми втілюються в 5 діях. Дія І змальовує в діалогах картини занепаду, кризи феодальної монархії. Сатирично замальовується правляча верхівка. У ІІ дії – задум викликати до життя Гелену Прекрасну як зразок вічної краси. В лабораторії створюється істота Гомункул, який супроводжує Фауст у його пошуках шляхів до прекрасного, але розбивається і гине. В ІІІ дії розповідається про одруження Фауста з Єленою Прекрасною. Народжений син Евфоріон гине (дух поезії). Людина створена для земного, а краса – лише ілюзія. В ІV дії Фауста не привабила слава воєначальника. В V дїі Фауст підбиває підсумок життя. Він пересвідчується в цінності реального буття і діяльного життя людини.

Номер слайду 6

Пригадаємо. Тема: Сенс людського буттяІдея: Що є людина на землі – « божественне створіння», яке прагне істини, чи «тварина із тварин». Фабула трагедії — перша частина — це вічна історія кохання, друга — історія вічності. У першій частині зображено «мікросвіт» людини, її індивідуальне, особисте життя, друга частина, «макросвіт», відбиває суспільно-політичне життя людства.

Номер слайду 7

Пригадаємо. Головні герої твору “Фауст”Фауст – головний герой, який шукає істину, злиття з природою. Він є філософом, лікарем, правником, богословом. Селяни люблять та поважають Фауста, бо він лікує їх. Фауст прагне найбільше в житті істини. Мефістофель – „Я – тої сили часть, що робить лиш добро, бажаючи лиш злого”. Функція його образу – моральне випробування людини. Перший раз з’явився Фаусту в об­разі чорного пуделя. Маргарита (Гретхен) – щира та невинна дівчина, в яку закохується Фауст. Після смерті матері, загибелі брата, вбивства новонародженої дитини дівчина опиняється у в’язниці. Коли Фауст пропонує дівчині втекти, вона відмовляється, бо вважає, що заслуговує кари за скоєне. Вагнер.

Номер слайду 8

Проблематика драми “Фауст”:проблема пошуку людиною сенсу буття та сили людського розуму (головна проблема твору)проблема співвідношення віри і безвір’я, добра і зла, любові і ненавистіпроблема людського щастяпроблема свободи життєвого вибору людини, суспільного та духовного призначення людини. Художній простір:-земля;-небо;-пекло. Час:-минуле;-теперішнє;-майбутнєВічність

Номер слайду 9

ОСНОВА ДРАМИ – легенда про доктора Фауста,вченого-чорнокнижника XVIст., який продав душу дияволу. Доктор Фаустус. Мал. Дж. Давида (1645)

Номер слайду 10

Визначте зав’язку конфлікту

Номер слайду 11

Господь : Людина здатна до розвитку, пошуку смислу буття. Мефістофель: людина - мізерне створіння, “тварина із тварин”Хто ж така людина?

Номер слайду 12

Чому саме Фауст став об’єктом експерименту?

Номер слайду 13

КАБІНЕТ ФАУСТА. НІЧОх, я ще тут, в тюрьмі-норі?О мури прокляті сирі!У цих мальованих шибках. Небесний світ – і той зачах!Ну і до чого ж я довчивсь?Як дурнем був, так і лишивсь…

Номер слайду 14

“А я стою на роздоріжжі…У мене в грудях дві душі живуть,Між себе вкрай не схожі – і ворожі…”

Номер слайду 15

Фауст і Мефістофель. Тобі немає риску. Угодьмося. Лиш дай мені підписку. Як буду змушений гукнути:“Спинися, мить! Прекрасна ти!”-Тоді закуй мене у пута,Тоді я рад на згубу йти.

Номер слайду 16

Через які випробовування проводить Мефістофель Фауста?примітивні розваги;спокуса коханням;спокуса славою;спокуса мистецтвом і красою;спокуса багатством і необмежною владою;остання мить життя

Номер слайду 17

АВЕРБАХІВ СКЛЕППрелюдожерно гарно нам,Мов всім на світі кабанам!Вони мені обридли всі

Номер слайду 18

“Авербахів склеп у Лейпцигу” Мефістофель показує тваринне нутро людей

Номер слайду 19

“Не по мені вузьке життя”Фауст хоч і помолодішав,не втратив своєї сутностіВІДЬМИНА КУХНЯ

Номер слайду 20

ФАУСТ і МАРГАРИТА

Номер слайду 21

Чи є Фауст причиною смерті Маргарити?

Номер слайду 22

ВАЛЬПУРЖИНА НІЧ

Номер слайду 23

ВАЛЬПУРЖИНА НІЧ-Ти в даль вдивися пильно: Он дівчина , прекрасна і сумна;Мов скована іде вона…Мені здається, впізнаю. В ній Гретхен милую мою.-Нехай собі! Немає в тім добра. То ж привід неживий, оманлива мара.

Номер слайду 24

Лиш той життя і волі гідний,Хто б’ється день у день за них. Нехай же вік і молоде й старе. Життєві блага з бою тут бере. Коли б побачив, що стою. З народом вільним в вільному краю,Тоді гукнув би до хвилини: Постій, хвилино, гарна ти!Ніяка вічність не поглине. Мої діла, мої труди!Чи слід сприймати фінал як поразку Фауста?Чи пошук був даремним?

Номер слайду 25

Номер слайду 26

Номер слайду 27

ОПОЗИЦІЯ ФАУСТ - МЕФІСТОФЕЛЬЩо обєднує Фауста і Мефістофеля?Що їх різнить?Чи заслуговує Фауст прощення за союз із чортом?Чи вважаєте ви Мефістофеля злим і підступним?Чому Фауст потрапляє до раю?До кого ви станете в опозицію?До Фауста?До Мефістофеля?

Номер слайду 28

ДІАЛЕКТИЧНА ЄДНІСТЬ ОБРАЗІВ?Що уособлюють герої

Номер слайду 29

Неординарність спонукання до дії?Що є добро і зло

Номер слайду 30

Чого сучасна людина може навчитися у Фауста?

Номер слайду 31

Найголовніше мати сильну волю, здібності і наполегливість, щоб довести все до кінця. Працюйте, поки вам світить день. Треба кимось бути, щоб щось створити. Найбільшу радість можна отримати лише від великої праці. Таємниця життя незбагненна, але ми не можемовідмовитися від спокуси пізнання її і розуміння. Й. В. Гете. Не можна робити ідола з істини, бо без любові і милосердявона не приносить ніякої користі. Більше того, і сама істинапізнається любов’ю. Б. Паскаль!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 6
Оцінки та відгуки
  1. Семеновських Оксана Ярославівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Марина Лєвтєрова
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Садовенко Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Нікітюк Світлана Вадимівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Слубська Наталія Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Клемешова Наталья
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 3 відгука
pptx
До підручника
Світова література (академічний, профільний рівень) 11 клас (Звиняцковський В.Я.)
Додано
21 вересня 2022
Переглядів
11352
Оцінка розробки
5.0 (6 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку