Інтерактивне календарно-тематичне планування уроків зарубіжної літератури в 11 класі (рівень стандарту) за програмою 2002р.
ОРІЄНТОВНЕ КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
УРОКІВ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
11 клас
(35 годин / 1 година на тиждень)
Складено за програмою:
ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА. 10 – 11 класи. Рівень стандарту. Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти.
Затверджено та надано гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 03 серпня 2022 року № 698).
Контрольні роботи – 4
Розвиток мовлення – 4
Позакласне читання –2
№
|
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Тема |
К-сть годин |
Дата
|
Примітка |
|
І СЕМЕСТР ВСТУП ЛІТЕРАТУРА. МОРАЛЬ. ЛЮДЯНІСТЬ |
||||
1. |
Виклики сучасного світу. Значення літератури та культури для збереження миру й духовності. Роль вітчизняної перекладацької школи для популяризації світової літератури й формування українського читача. Літературні премії світу, письменники-лауреати та їхній внесок у боротьбу за мир і духовність. Матеріали до уроку: https://www.1000z.com.ua/multimedijni-prezentatsiyi/vstup-zoloti-storinki-ukrayinskogo-perekladu/ https://www.1000z.com.ua/multimedijni-prezentatsiyi/vstup-literaturni-premiyi-svitu/ (ТЛ) Діалог культур. Поглиблення поняття про художній переклад. (ЛК) Специфіка сучасної культури та роль літератури в ній. (УС) Видатні українці – популяризатори здобутків літератур народів світу. (ЕК) Відмінність понять «національна література» і «світова література». (МЗ) Історія. |
Учень / учениця Предметні компетентності Знаннєвий компонент пояснює сутність діалогу культур, що відбувається за посередництва художньої літератури; розуміє значення художньої літератури (оригінальної і перекладної) для розвитку особистості та суспільства; Діяльнісний компонент висловлює судження щодо значення оригінальної і перекладної літератури для протистояння викликам сучасного світу, збереження миру й духовності; Ціннісний компонент усвідомлює гуманістичний потенціал світової літератури, значущість праці автора оригіналу та перекладача; коментує висловлення, думки видатних українців про зарубіжну літературу, роль читання для формування особистості й нації; тлумачить поняття «світова література», «національна література», «художній переклад», «діалог культур». Ключові компетентності Спілкування іноземними мовами наводить і коментує прислів’я, приказки, крилаті вислови іноземною мовою (якою володіє) про літературу й культуру; Математична компетентність складає і коментує таблиці, схеми; Компетентності в природничих науках і технологіях використовує різні джерела довідкової інформації (словники, енциклопедії, он-лайн ресурси) для отримання нових знань; Уміння вчитися збирає інформацію і готує повідомлення про письменників-лауреатів, їхній внесок у розвиток художньої літератури й утвердження духовності. |
1 |
|
|
|
ЗОЛОТІ СТОРІНКИ ДАЛЕКИХ ЕПОХ |
||||
2. |
Німецьке Просвітництво та його вплив на розвиток Європи. Йоганн Вольфґанґ Ґете (1749 – 1832). «Фауст» (І частина), останній монолог Фауста (ІІ частина). Віхи життя та значення діяльності Й. В. Ґете для світової культури. Історія створення трагедії «Фауст». Особливості композиції. Проблематика. Жанрова своєрідність твору. Матеріали до уроку: http://www.1000z.com.ua/ekspers-uroki/ekspres-urok-1-2/
(ТЛ) Трагедія. (УС) «Фауст» в Україні: переклади й критика. |
Учень / учениця Предметні компетентності Знаннєвий компонент дає стислу характеристику німецькому Просвітництву; знає основні етапи життєвого і творчого шляху письменника; розуміє значення творчості Й. В. Ґете у світовому літературному процесі; дає загальну характеристику змісту трагедії «Фауст»; висвітлює питання про популяризацію «Фауста» в Україні; Діяльнісний компонент аналізує ідейно-тематичний зміст, сюжет, особливості композиції трагедії; характеризує образи Фауста, Мефістофеля, Маргарити; визначає жанрову своєрідність твору; розкриває сутність протистояння Фауста і Мефістофеля; висловлює ставлення до літературних персонажів; порівнює образи Фауста і Вагнера; Ціннісний компонент усвідомлю є цінність невпинного пошуку як сенсу людського буття, утіленого в образі Фауста; обговорює філософсько-етичні проблеми, порушені у творі; висловлю є судження щодо сенсу життя; аргументу є власну позицію щодо проблеми щастя людини та її реалізації у світі ; обґрунтовує власну думку щодо боріння добра й зла як рушійної сили розвитку світу; робить висновки про значення твору для світового культурного поступу загалом і розвитку українського культурного середовища зокрема. Ключові компетентності Спілкування державною мовою тлумачить поняття «трагедія»; розширю є свій лексикон, засвоюючи нові слова, вирази, наявні у творі; Спілкування іноземними мовами читає уривок з художнього тексту німецькою мовою (за умови вивчення цієї мови в школі); зіставляє уривок оригінального тексту з українським художнім перекладом (за умови вивчення відповідної іноземної мови в школі); Математична компетентність складає таблиці, схеми; установлює причиново -наслідкові зв’язки між подіями твору та еволюцією персонажів ; Компетентності в природничих науках і технологіях критично оцінює застарілі способи пізнання природи й людини, про які йдеться у творі (визнання магії «наукою », возведення в абсолют відірваних від життя уявлень, догм тощо); усвідомлює прогресивність поглядів Фауста на природу; Уміння вчитися усвідомлює цінність самостійного здобуття істини, утіленого в образі Фауста; здійснює самооцінювання результатів власної діяльності, рефлексію, зіставляючи свої погляди з поглядами головних персонажів трагедії; Соціальна та громадянська компетентності визначає у творі актуальні соціальні проблеми та ідеї; аналізу є з позиції сучасного суспільства дві протилежні світоглядні позиції, утілені в образах Фауста і Мефістофеля; усвідомлю є значення вищих духовних поривань окремої особистості в розвитку суспільства, цінність активної життєвої позиції, високої мети й наполегливої праці («Лиш той життя і волі гідний, хто б’ється день у день за них»); робить висновки про умови гармонійного розвитку особистості в соціумі (прагнення до самовдосконалення, самостійного здобуття істини, гармонійної згоди із собою тощо) ; висловлю є думку щодо порушених у творі соціальних проблем; Обізнаність та самовираження у сфері культури сприймає трагедію «Фауст» у контекст і доби Просвітництва та сучасної культурної ситуації; аналізує й інтерпретує трагедію в аспекті національної культури та загальнолюдських цінностей; усвідомлює вплив трагедії «Фауст» на розвиток світової культури; Екологічна грамотність і здорове життя усвідомлює цінність єдності людини з природою, гармонії зі світом. |
1 |
|
|
3. |
РМ (У). Образ Фауста як утілення динамізму нової європейської цивілізації. Пошуки сенсу буття й призначення людини. Фауст і Маргарита. Матеріали до уроку: https://www.1000z.com.ua/multimedijni-prezentatsiyi/rozdil-1-faust/ https://svitliteraturu.com/_ld/1/177_jpg2pdf.pdf https://www.youtube.com/watch?v=uNudkoSUu34 (ТЛ) Поглиблення поняття про художній образ. (ЕК) Порівняння образів Фауста і Вагнера. |
1 |
|
|
|
4. |
Опозиція Фауст – Мефістофель. Діалектичне розв’язання проблеми добра і зла. ВЧ. Удосконалення навичок читання драматичного твору. Виразне читання напам’ять монологу Фауста. (ЛК) Утілення трагедії «Фауст» у різних видах мистецтва (образотворче мистецтво, музика, театр та ін.). (МЗ) Художня культура. |
1 |
|
Уривок напам’ять |
|
|
МОДЕРНІЗМ |
||||
5. |
Модерністська проза початку ХХ ст. (загальна характеристика). Світоглядні й естетичні засади модернізму, його художнє новаторство. Модерністські явища в художній прозі на початку ХХ ст. Ф. Кафка, Дж. Джойс і М. Пруст як зачинателі модернізму в європейській прозі. Екзистенціалізм, його філософські засади та представники. РМ (П). Складання тез за темою. Матеріали до уроку: https://zarlit.com/lesson/11klas_3/13.html (ТЛ) Модернізм, екзистенціалізм. (ЕК) Відгомін ідейних пошуків першої половини ХХ ст. у художніх творах митців. (МЗ) Історія, художня культура. |
Учень / учениця Предметні компетентності Знаннєвий компонент називає засновників модернізму в європейській прозі; знає світоглядні й естетичні засади модернізму; розкриває філософські засади екзистенціалізму; розповідає про основні віхи життя та творчості письменників; розуміє художнє новаторство митців; наводить приклади гротеску й притчі в прочитаних творах; Діяльнісний компонент виявляє актуальні проблеми в прочитаних текстах; характеризує художні образи у творах митців; досліджує особливості сюжету, композиції, стилю прочитаних творів; висвітлює зв’язки творів з естетичними й ідейними шуканнями доби; Ціннісний компонент критично ставиться щодо зображеного світового буття як абсурдного; робить висновки щодо ролі прочитаних творів для сучасного читача.
Ключові компетентності Спілкування державною мовою обговорює прочитані твори, тлумачить поняття «модернізм», «екзистенціалізм», «гротеск», «притча», готує власні сентенції щодо прочитаних творів у різних жанрах усного й письмового мовлення; Математична компетентність на підставі прочитаного виокремлює головну та другорядну інформацію; Інформаційно-цифрова компетентність знає та використовує електронні сайти українських бібліотек, де представлені переклади творів Ф. Кафки і А. Камю; створює електронну продукцію (мультимедійні презентації, буктрейлери тощо) для популяризації прочитаних творів; Уміння вчитися використовує різні джерела довідкової інформації (словники, енциклопедії, онлайн ресурси) для отримання нових знань; Ініціативність і підприємливість обговорює прочитані твори в парах і групах, працює в команді; Соціальна та громадянська компетентності висловлює власну позицію щодо порушених у творах суспільних та моральних проблем; Обізнаність та самовираження у сфері культури порівнює втілення сюжетів творів Ф. Кафки і А. Камю в різних видах мистецтва; Екологічна грамотність і здорове життя розуміє значення читання художньої літератури для духовного здоров’я людини як засобу протидії насильству, аморальності, агресії та іншим негативним явищам сучасного світу. |
1 |
|
|
6. |
Життя і творчий шлях Ф. Кафки. Зображення відчуження особистості в новелі «Перевтілення». Розкриття у творі світового буття як абсурдного. Особливості композиції, функції фантастики. Матеріали до уроків: http://www.1000z.com.ua/ekspers-uroki/ekspres-urok-2-2/ https://www.1000z.com.ua/multimedijni-prezentatsiyi/rozdil-2-kafka/ https://www.1000z.com.ua/wp-content/uploads/2019/05/1_Frants-Kafka.pdf https://svitliteraturu.com/_ld/5/580_jpg2pdf.pdf (ЛК) Музеї та пам’ятники митця у різних країнах світу. (УС) Рецепція творів Ф. Кафки в Україні. |
1 |
|
|
|
7. |
Образ Грегора Замзи: проблемність, метафоричність, символічність. Характерні риси стилю Ф. Кафки, поєднання реалістичних і міфологічних елементів у гротескному світі. (ТЛ) Гротеск. (ЛК) Утілення сюжетів творів Ф. Кафки у кіно, анімації, живописі, графіці, музиці та інших видах мистецтва. |
1 |
|
ДЗ: Творча робота за оповіданням Франца Кафки «Перевтілення» (написання есе) |
|
8-9. |
Альбер Камю (1913 – 1960). «Чума». Віхи життя й особливості світогляду А. Камю. Роман «Чума»: проблематика, сюжет і композиція. Матеріали до уроку: https://www.youtube.com/watch?v=_oiLw-FvPsI (ЛК) Музеї та пам’ятники митця у різних країнах світу. (УС) Рецепція творів А. Камю в Україні. |
2 |
|
|
|
10. |
Притчевість твору «Чума», алегоризм образів і ситуацій. (ЛК) Утілення сюжетів твору А. Камю у кіно, анімації, живописі, графіці, музиці та інших видах мистецтва. |
1 |
|
|
|
11. |
Контрольна робота №1 за темами «Золоті сторінки далеких епох» та «Модернізм». Твір. |
|
|
|
|
|
ШЕДЕВРИ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ЛІРИКИ ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ. |
||||
12. |
Розмаїття течій модернізму й авангардизму в європейській ліриці XX ст. Ґійом Аполлінер – поет-авангардист. Зв’язок поезії митця з естетикою кубізму, своєрідність «сюрреалізму» письменника, його художні новації в царині лірики. Матеріали до уроків: https://www.1000z.com.ua/multimedijni-prezentatsiyi/rozdil-3-apolliner/ http://www.1000z.com.ua/ekspers-uroki/ekspres-urok-4-2/ https://www.1000z.com.ua/wp-content/uploads/2019/05/3_Gijom-Apolliner.pdf (ТЛ) Вірш, поема, авангардизм. (ЛК) Національне і загальнолюдське у віршах митців. (УС) Видатні поети Європи першої половини XX ст. і Україна. (ЕК) Образи й мотиви світової культури (Біблії, мистецтва, філософії, фольклору) у творах поетів. (МЗ) Історія, художня культура |
Учень / учениця Предметні компетентності Знаннєвий компонент дає стислу характеристику модернізму й авангардизму в літературі; знає течії модернізму й авангардизму, їхніх видатних представників, основні етапи життєвого і творчого шляху письменників; Діяльнісний компонент визначає провідні теми й мотиви в ліриці митців; розкриває особливості світобачення письменників; характеризує образи ліричних героїв (героїнь); висвітлює зв’язки поетів з Україною, українські теми й мотиви в їхній ліриці; Ціннісний компонент обґрунтовує власне судження, обстоює думку в обговоренні (дискусії); робить висновки щодо загальнолюдського й національного в ліриці поетів.
Ключові компетентності Спілкування державною мовою знає українські переклади творів митців, визначає їхню художню специфіку; Спілкування іноземними мовами має загальні уявлення про своєрідність оригіналів творів митців (специфіка назв, синтаксису, ритмомелодики, образності тощо); Математична компетентність порівнює модернізм і авангардизм (у вигляді схеми, таблиці); Інформаційно-цифрова компетентність створює літературний портрет письменника, представляє свою роботу у вигляді самостійно створеної продукції (презентації, обкладинки видання, постера тощо); Ініціативність і підприємливість створює рекламу улюбленого поетичного твору або збірки (книжки) митця; Соціальна та громадянська компетентності визначає роль творчої спадщини поетів у ствердженні суспільно значущих ідей для свого часу та сучасності; розкриває сутність авторської позиції, Обізнаність та самовираження у сфері культури аналізує літературні явища в контексті доби, у зв’язках з історією літератури й культури; знає і коментує твори різних видів мистецтва в аспекті розвитку течій модернізму й авангардизму; Екологічна грамотність і здорове життя усвідомлює цінність духовно-емоційного світу людини, значення поезії для її розвитку; осмислює взаємозв’язок усього живого на світі, важливість збереження природи як середовища, необхідного для життя людини. |
1 |
|
|
13. |
Збірки «Алкоголі. Вірші 1898 – 1913 рр.», «Каліграми. Вірші Миру і Війни». Специфіка віршованої форми каліграм («Зарізана голубка й водограй»). Тема кохання й часу у вірші «Міст Мірабо». Верлібр у творчості Ґійома Аполлінера. |
1 |
|
1 вірш напам’ять за вибором учня |
|
14. |
Своєрідність поглядів і поетики Р. М. Рільке. Діалог ліричного героя з Богом («Згаси мій зір…»). Переосмислення античних міфів у віршах митця («Орфей, Еврідіка, Гермес», збірка «Сонети до Орфея»). Філософський характер і художня довершеність лірики поета. Матеріали до уроку: https://www.1000z.com.ua/wp-content/uploads/2019/05/4_Rajner-Rilke.pdf https://www.youtube.com/watch?v=-zNPCqEatF8 (ТЛ) Ліричний герой (героїня). |
1 |
|
1 вірш напам’ять за вибором учня |
|
15. |
Віхи творчого шляху й художні здобутки Ф. Ґарсіа Лорки. Жанрове розмаїття його лірики. «Про царівну Місяцівну», «Гітара». Яскраві образи й символи у віршах поета. Своєрідність художнього світу Ф. Ґарсіа Лорки. Матеріали до уроку: https://www.1000z.com.ua/multimedijni-prezentatsiyi/rozdil-3-lorka/ https://www.1000z.com.ua/wp-content/uploads/2019/05/5_Federiko-Garsiya-Lorka.pdf |
1 |
|
|
|
16. |
Контрольна робота №2 за темою «Шедеври європейської лірики першої половини ХХ ст.». Тести, відповіді на запитання. |
1 |
|
|
|
|
АНТИУТОПІЯ У СВІТОВІЙ ЛІТЕРАТУРІ |
||||
17. |
Розвиток жанру антиутопії у XX ст.: ознаки та представники. Зв’язок творчості Дж. Оруелла із соціально-історичною ситуацією доби. Викриття сутності тоталітарної системи та її ієрархії в антиутопіях митця. Матеріали до уроку: (ТЛ) Антиутопія, конфлікт. (ЛК) Викривальний пафос антиутопії, спрямований проти тоталітаризму. (МЗ) Історія. |
Учень / учениця Предметні компетентності Знаннєвий компонент дає загальну характеристику змісту творів; сприймає літературний твір у контексті епохи та історико-літературного процесу; Діяльнісний компонент виявляє ознаки антиутопії в тексті; аналізує ідейно-тематичну сутність, сюжет, композицію, проблематику художнього твору; обґрунтовує власну позицію щодо актуальних проблем, порушених у творі; розкриває функції фантастики у творі-антиутопії; Ціннісний компонент оцінює вчинки персонажів антиутопії.
Ключові компетентності Спілкування державною мовою знаходить у тексті й коментує неологізми (в українському перекладі); Спілкування іноземними мовами наводить приклади засобів комічного в тексті оригіналу англійською мовою та інтерпретує їх (за умови володіння нею); Математична компетентність складає схеми, таблиці; Інформаційно-цифрова компетентність за допомогою цифрових технологій знаходить додаткову інформацію про письменників – представників антиутопії; складає цитатний план твору-антиутопії; Ініціативність і підприємливість усвідомлює важливість рішучої боротьби проти тоталітарної системи, страху й рабської покірності; бере участь у виконанні завдань дослідницько-пошукового характеру; висловлює власну позицію щодо того, як подолати наслідки тоталітарної системи в суспільстві й суспільній свідомості; Соціальна та громадянська компетентності установлює зв’язок антиутопії з розвитком суспільства XX ст.; обговорює соціально-історичні проблеми, порушені у творі; усвідомлює небезпеку тоталітаризму для людини, культури, цивілізації; Обізнаність та самовираження у сфері культури знаходить і демонструє приклади творів-антиутопій у різних видах мистецтва; Екологічна грамотність і здорове життя визначає попереджальний зміст твору для сучасності; усвідомлює особисту відповідальність за збереження миру, природи, демократичних засад, життя на планеті Земля. |
1 |
|
|
18. |
Дж. Оруелл «Скотоферма». Система образів. Боротьба проти страху й рабської покірності в суспільній свідомості. Поетика антиутопії (фантастика, мова, символи, алегорії) та ін. Матеріали до уроку: https://www.1000z.com.ua/multimedijni-prezentatsiyi/rozdil-5-kolgosp-tvarin/ https://www.1000z.com.ua/ekspers-uroki/ekspres-urok-11/ https://www.1000z.com.ua/wp-content/uploads/2019/05/9_Dzhordzh-Orvell.pdf https://www.youtube.com/watch?v=ssjLQqYmwns https://www.youtube.com/watch?v=ZP5owJ10aDQ https://www.youtube.com/watch?v=7hsCt7nP1EI (ТЛ) Сатира, соціальна фантастика. (ЛК) Антиутопія в кіномистецтві XX–XXI ст. (УС) Антиутопія в українській літературі. (ЕК) Зіставлення фрагментів англійських оригіналів й українських перекладів творів Дж. Оруелла. (МЗ) Історія, художня культура. |
1 |
|
|
|
|
ПРОБЛЕМА ВІЙНИ І МИРУ В ЛІТЕРАТУРІ XX СТ. |
||||
19. |
Епічний театр Б. Брехта: теоретичні засади й художня практика. Б. Брехт – драматург-новатор. Матеріали до уроку: https://www.1000z.com.ua/multimedijni-prezentatsiyi/rozdil-5-b-breht/ https://www.1000z.com.ua/ekspers-uroki/ekspres-urok-13/ https://www.youtube.com/watch?v=QtxuW_Pk61U (ТЛ) Епічний театр, підтекст, мотив, композиція. |
Учень / учениця Предметні компетентності Знаннєвий компонент виразно читає, коментує, аналізує літературні твори; Діяльнісний компонент розкриває особливості художньої побудови творів, характеризує ідейно-тематичний зміст, сюжет, проблематику творів, художні образи; визначає антивоєнний пафос творів, авторську позицію; Ціннісний компонент аналізує теми та актуальні проблеми творів, висловлює власні судження щодо питань, порушених у творах митців, бере участь в обговоренні проблематики прочитаних текстів.
Ключові компетентності Спілкування державною мовою розкриває поняття «епічний театр», пояснює значення назв творів у зв’язку з їхнім ідейно-художнім змістом; Спілкування іноземними мовами наводить висловлювання видатних діячів України та світу щодо проблеми війни та миру іноземною мовою (якою володіють), коментує їх; Математична компетентність створює таблиці, схеми; розкриває внутрішній зв’язок між епізодами, образами творів; Інформаційно-цифрова компетентність використовує Інтернет для розширення уявлень про зв’язки письменників з Україною, утілення сюжетів творів митців в інших видах мистецтва; Ініціативність і підприємливість висловлює критичну думку щодо збагачення матінки Кураж за рахунок війни, вияву меркантилізму, прагматизму в людських стосунках; розпізнає уявні і справжні життєві цінності, висловлює власне судження щодо цього; критично оцінює вчинки та висловлювання героїні п’єси Б. Брехта; Соціальна та громадянська компетентності визначає історичну основу творів, їхню актуальність для сьогодення; Обізнаність та самовираження у сфері культури виявляє засоби художнього відображення трагедії Другої світової війни у творах письменників XX ст.; Екологічна грамотність і здорове життя висловлює судження про цінність людського життя; виявляє у творах провідні символи, які спрямовані на протест проти війни й захист миру, розкриває їхній зміст. |
1 |
|
|
20. |
Зображення війни як засобу збагачення в драмі «Матінка Кураж та її діти». Ідеї попередження та риси «епічного театру» в п’єсі. Матеріали до уроку: https://www.youtube.com/watch?v=TcN-_35klWM https://www.youtube.com/watch?v=igcVv9lDu3A (ЛК) «Матінка Кураж та її діти» в театрі й кіно. Зображення згубності війни в документалістиці й творах мистецтва. (МЗ) Історія, художня культура. |
1 |
|
|
|
21. |
Життєвий і творчий шлях Генріха Белля. Засудження антигуманної сутності Другої світової війни, її руйнівних наслідків для людства в оповіданні «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…». Образ школи як художня модель нацистської Німеччини. Зображення війни з погляду важко пораненого юного солдата. Символічний зміст назви оповідання, її зв’язок з історією Спарти. Форма твору (внутрішній монолог). Специфіка змалювання образу головного героя (відсутність імені, виразних індивідуальних рис, байдужість до світу, зміни в його внутрішньому світі та ін.). Художні деталі. Підтекст. Авторська позиція. Матеріали до уроку: https://www.1000z.com.ua/multimedijni-prezentatsiyi/rozdil-5-g-bell/ https://www.1000z.com.ua/ekspers-uroki/ekspres-urok-14/ https://www.youtube.com/watch?v=yN9bhycb42w https://www.youtube.com/watch?v=AVb-U0DZ4aw (УС) Друга світова війна у творах української літератури. Г. Белль і Україна. |
1 |
|
|
|
22. |
Віхи життя й творчості Пауля Целана. «Фуга смерті» – один із найвідоміших творів про Голокост. Художнє новаторство митця. Ключові метафори («чорне молоко світання», «могила в повітрі») як відтворення жахливої реальності Освенціму. Прийом протиставлення. Провідні мотиви та їхня роль у творі. Трансформація біблійних образів і мотивів у творі. Матеріали до уроку: https://www.1000z.com.ua/multimedijni-prezentatsiyi/rozdil-5-paul-tselan/ http://www.1000z.com.ua/ekspers-uroki/ekspres-urok-15/ https://www.1000z.com.ua/wp-content/uploads/2019/05/11_Paul-TSelan.pdf https://www.youtube.com/watch?v=SPjbES6wj1U (УС) Друга світова війна у творах української літератури. Пауль Целан і Україна. (ЕК) Зіставлення образів персонажів. (МЗ) Історія. |
1 |
|
|
|
23. |
РМ (П). Твір-роздум за прочитаними творами. |
|
1 |
|
|
|
ЛЮДИНА ТА ПОШУКИ СЕНСУ ІСНУВАННЯ В ПРОЗІ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ. |
||||
24. |
Ернест Міллер Гемінґвей. Віхи життя й творчості митця. «Кодекс честі» героїв Е. М. Гемінґвея. Реалістичний, міфологічний і філософський плани повісті «Старий і море». Матеріали до уроку: https://www.1000z.com.ua/multimedijni-prezentatsiyi/rozdil-6-e-m-gemingvej/ https://www.1000z.com.ua/ekspers-uroki/ekspres-urok-16/ https://www.youtube.com/watch?v=0bdIOQNzMcg&t=1s (ТЛ) Притча, підтекст, індивідуальний стиль письменника. (УС) Українські переклади і видання творів Е. М. Гемінґвея. |
Учень / учениця Предметні компетентності Знаннєвий компонент знає основні відомості про життя і творчість Е. М. Гемінґвея, Ґ. Ґарсіа Маркеса, Я. Кавабати; розуміє значення творчості письменників у світовому літературному процесі; Діяльнісний компонент аналізує ідейно-тематичний зміст, сюжет, композицію, проблематику художніх творів; характеризує персонажів творів, стильові особливості прочитаних текстів; виявляє й аргументує жанрові ознаки творів; Ціннісний компонент обговорює філософсько-етичні проблеми, порушені у творах; висловлює судження щодо сенсу людського буття, морального вибору людини; робить висновки про значення прочитаних творів для духовного зростання особистості. Ключові компетентності Спілкування державною мовою тлумачить поняття «повість-притча», «магічний реалізм», «підтекст твору», «національний колорит»; розширює свій лексикон завдяки новим словам і висловам, наявним у прочитаних творах; Спілкування іноземними мовами читає уривки з повісті «Старий і море» Е. М. Гемінґвея в оригіналі (за умови володіння англійською мовою), зіставляє їх з українськими перекладами; Математична компетентність доводить аксіому «Сила нації – у національних традиціях»; Компетентності в природничих науках і технологіях критично оцінює взаємини людини й природи, зображені в прочитаних творах; Інформаційно-цифрова компетентність створює електронну продукцію (презентації, постери тощо) для популяризації прочитаних творів; Уміння вчитися використовує різні джерела довідкової інформації (словники, енциклопедії, он-лайн ресурси) для отримання нових знань; Соціальна та громадянська компетентності оцінює взаємини героїв зі світом, природою, іншими людьми; висловлює думки щодо моральних і соціальних проблем, порушених у творах; усвідомлює роль випробувань у житті особистості; Обізнаність та самовираження у сфері культури усвідомлює цінність національної самобутності, рідної культури і культурного розмаїття світу; розуміє роль прочитаних творів у популяризації національних традицій різних країн і народів, а також розвитку світової культури; Екологічна грамотність і здорове життя висловлює судження про цінність людського життя; усвідомлює єдність людини з природою як необхідну умову її здорового життя. |
1 |
|
|
24. |
Образ Сантьяго. Символіка образів (риба, море, рибалка, хлопчик та ін.). Ознаки притчі у повісті. Матеріали до уроку: https://www.youtube.com/watch?v=TupMhhJ1SOM https://www.youtube.com/watch?v=TupMhhJ1SOM&t=95s https://www.1000z.com.ua/wp-content/uploads/2019/05/10_Ernest-Hemiguej.pdf (ЕК) Порівняння образів персонажів. (ЛК)Екранізації літературних творів. |
1 |
|
|
|
25. |
Ґабріель Ґарсіа Маркес. Короткі відомості про життя митця, лауреата Нобелівської премії. Специфіка «магічного реалізму» Ґ. Ґарсіа Маркеса. Синтез реального і фантастичного в оповіданні «Стариган із крилами». Відображення моральної деградації людства. Символічний зміст образу янгола. Ідея прагнення до внутрішнього вдосконалення, морального відродження, повернення до вічних цінностей. Матеріали до уроку: https://www.1000z.com.ua/ekspers-uroki/ekspres-urok-17/ https://www.youtube.com/watch?v=S5F5xLU5khM https://www.youtube.com/watch?v=RGMl3ewxhas (ТЛ) «Магічний реалізм». (УС) Українські переклади і видання творів Ґ. Ґарсіа Маркеса. (ЕК) Порівняння образів персонажів. (ЛК)Екранізації літературних творів. |
1 |
|
|
|
26. |
ПЧ. Ясунарі Кавабата – лауреат Нобелівської премії. Відображення самобутності японської культури у повісті «Тисяча журавлів». Роль чайної церемонії в композиції твору. Провідні ідеї (утвердження ідеї єдності людини з природою, гармонії зі світом, повернення до національних традицій і вічних цінностей). Образна система повісті. Еволюція головного героя (Кікудзі). Символіка. Японські уявлення про красу та їх відображення у творі. Матеріали до уроку: https://www.1000z.com.ua/ekspers-uroki/ekspres-urok-18/ https://www.1000z.com.ua/wp-content/uploads/2019/05/13_YAsunari-Kavabata.pdf (ТЛ) Національний колорит. (ЛК) Відображення специфіки національних культур у літературних творах. (УС) Українські переклади і видання творів Я. Кавабати. |
1 |
|
|
|
27. |
Контрольна робота №3 за темами «Проблема війни і миру в літературі ХХ ст.», «Людина та пошуки сенсу існування в прозі другої половини ХХ ст.». Тести, відповіді на запитання. |
|
1 |
|
|
|
ЛІТЕРАТУРА ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX – ПОЧАТКУ XXI СТ. |
||||
28. |
Провідні тенденції в драматургії другої половини ХХ ст. Формування «театру абсурду» як явища театрального авангарду в 1950-1960-х рр., його провідні ознаки. Огляд здобутків митців («Гостина старої дами» Ф. Дюрренматта, «Санта-Крус» М. Фріша, «Носороги» Е. Йонеско, «Чекаючи на Годо» С. Беккета). Жанрові новації (драма-притча, трагікомедія та ін.). Значення іронії, гротеcку у творах. Матеріали до уроку: https://www.1000z.com.ua/multimedijni-prezentatsiyi/rozdil-7-teatr-absurdu/ https://www.youtube.com/watch?v=_KFeuz9p2tw (ТЛ) «Театр абсурду». (ЛК) Літературні твори другої половини XX ст. в кіно й театрі. (УС) Українські переклади й видання творів Ф. Дюрренматта. Ф. Дюрренматт і Україна. (МЗ) Історія, художня культура. |
Учень / учениця Предметні компетентності Знаннєвий компонент знає світоглядні й естетичні засади «театру абсурду», його ознаки; розуміє передумови розвитку постмодернізму, визначає основні принципи його поетики; називає найвідоміших письменників літератури другої половини ХХ – початку ХХІ ст.; розрізняє явища масової та елітарної культури, наводить приклади; розповідає про зв’язки письменників з Україною; Діяльнісний компонент аналізує проблематику, образну систему, художні особливості прочитаних творів; характеризує образи персонажів; розкриває зміст символів, метафор у прочитаних творах; виявляє риси абсурдистської драми, літератури постмодернізму, роль гротеску та фантастики у текстах; з’ясовує особливості стилю митців; веде діалог щодо проблем, порушених у прочитаних творах; Ціннісний компонент усвідомлює художню цінність прочитаних творів; обговорює проблеми морального вибору, сенсу людського життя; робить висновки щодо значення творів для розвитку культури й формування сучасного читача. Ключові компетентності Спілкування державною мовою обговорює прочитані твори, тлумачить поняття «театр абсурду», «постмодернізм», «інтертекстуальність»», «магічний реалізм», готує власні сентенції щодо прочитаних творів у різних жанрах усного і письмового мовлення; збагачує власне мовлення, читаючи українські переклади творів; Математична компетентність на підставі прочитаного виокремлює головну та другорядну інформацію; Інформаційно-цифрова компетентність знає електронні сайти українських бібліотек, використовує їх у процесі навчання й читання художньої літератури; створює електронну продукцію (мультимедійні презентації, тощо); Уміння вчитися використовує різні джерела довідкової інформації (словники, енциклопедії, он-лайн ресурси) для отримання нових знань; Ініціативність і підприємливість обговорює прочитані твори у парах і групах, бере на себе ініціативу під час обговорення дискусійних питань; працює в команді; Соціальна та громадянська компетентності з повагою ставиться до культурних надбань інших народів; Обізнаність та самовираження у сфері культури порівнює прочитані твори та їхнє втілення в інших видах мистецтва. |
1 |
|
|
29. |
Постмодернізм – одне із найяскравіших літературних явищ останніх десятиліть ХХ – початку ХХІ ст. Постмодерністське мистецтво: елітарна й масова культура. Матеріали до уроку: https://www.1000z.com.ua/ekspers-uroki/ekspres-urok-19/ https://www.youtube.com/watch?v=k5WVRw_S4Yk (ТЛ) Постмодернізм, інтертекстуальність, «магічний реалізм». (МЗ) Історія, художня культура. |
1 |
|
|
|
30. |
Милорад Павич. Короткі відомості про митця. Утілення в оповіданні «Скляний равлик» рис постмодернізму. Можливість вибору шляхів читання твору як вияв характерної для постмодерністської літератури гри письменника з текстом і читачем, «відмови від монопольного права автора на істину». Варіанти фіналу твору як ознака стилю М. Павича. Значення центральної метафори. Матеріали до уроку: https://www.1000z.com.ua/ekspers-uroki/ekspres-urok-20/ https://www.1000z.com.ua/wp-content/uploads/2019/05/14_Milorad-Pavich.pdf (УС) Українські переклади й видання творів М. Павича. М. Павич і Україна. (ЕК) Зіставлення персонажів, символів, метафор. |
1 |
|
|
|
|
СУЧАСНА ЛІТЕРАТУРА В ЮНАЦЬКОМУ ЧИТАННІ |
||||
31. |
Загальна характеристика розвитку кримськотатарської літератури й культури. Таїр Халілов – сучасний український кримськотатарський письменник. Близькість прози Халілова до філософії екзистенціалізму. «До останнього подиху» – історія життя, боротьби та любові героя твору, віддзеркалення в ній трагічної долі кримськотатарського народу. Тема депортації кримських татар та свавілля влади. Образ Бекира – людини, котра ніколи не здається. Почуття гідності героя, глибинний зв’язок зі своїм народом. Матеріали до уроку: https://www.1000z.com.ua/multimedijni-prezentatsiyi/rozdil-8-tayir-halilov/ https://www.1000z.com.ua/wp-content/uploads/2019/05/17_Tayir-Halilov.pdf (ТЛ) Поглиблення понять про класичну і масову літературу, популярні жанри сучасної літератури. (ЛК) Відображення проблем війни і миру, суспільства, сучасної молоді, психології особистості, природи й людини у творах літератури й інших видах мистецтва. (МЗ) Історія, художня культура. |
Учень / учениця Предметні компетентності Знаннєвий компонент називає сучасних письменників, твори яких увійшли в коло юнацького читання; знає окремі факти життя сучасних письменників; зміст прочитаних творів; розуміє зв’язок творчості письменника з національними літературними традиціями та сучасними тенденціями світової літератури; Діяльнісний компонент аналізує ідейно-тематичний зміст, сюжет, композицію, проблематику художніх творів; характеризує образи персонажів; порівнює прочитані твори з текстами дотичної тематики та проблематики, розглянутими в курсах зарубіжної та української літератури; Ціннісний компонент коментує художні образи, у яких утілено позитивні й негативні явища; висловлює судження про особливості стилю письменників, їхню роль в історії національної та світової культури. Ключові компетентності Спілкування державною мовою пояснює символічний зміст назв творів; Спілкування іноземними мовами використовує іноземні сайти для пошуку інформації про митців та їхні твори; Математична компетентність класифікує прочитані твори за жанровою належністю; Інформаційно-цифрова компетентність використовує ресурси інтернету для створення доповіді, презентації; Уміння вчитися створює учнівський проект; Ініціативність і підприємливість висловлює власні ідеї щодо залучення молоді до читання, реалізує їх, розміщуючи в соцмережах актуальну інформацію про цікаві книжки різних країн і народів; Соціальна та громадянська компетентності аналізує соціальні, моральні, політичні, історичні проблеми, порушені у прочитаних творах, висловлює судження про них; Обізнаність та самовираження у сфері культури сприймає твори сучасної літератури в контексті культури країни, яку репрезентує художній твір; зіставляє літературні твори з їхнім утіленням у різних видах мистецтва (кіно, театр, образотворче мистецтво); Екологічна грамотність і здорове життя коментує результати людської діяльності в природному та суспільному середовищі, відображені у творах літератури. |
1 |
|
|
32. |
Маркус Френк Зузак. Короткі відомості про митця. «Крадійка книжок» - роман про Другу світову війну. Історія життя дівчинки Лізель Мемінґер. Викриття згубного впливу нацизму у творі. Образи «маленьких людей», які опинилися в умовах фашистської системи. Ідеї людяності, добра, порятунку життя й культури. Книга як символ збереження духовності в жорстокому світу. Форми оповіді. Матеріали до уроку: https://www.1000z.com.ua/multimedijni-prezentatsiyi/rozdil-8-markus-zuzak/ https://www.1000z.com.ua/ekspers-uroki/ekspres-urok-22/ https://www.1000z.com.ua/wp-content/uploads/2019/05/16_Markus-Zuzak.pdf
|
1 |
|
|
|
33. |
ПЧ. Джон Майкл Ґрін– американський письменник, автор книжок для підлітків та молоді, відеоблоґер. «Провина зірок» – розповідь про історію кохання невиліковно хворих юнака та дівчини. Образи головних героїв. Ідея цінності життя. Символіка назви твору. Ліризм, іронічність оповіді. РМ (У). Дискусія (тема життя і смерті, відповідальності). Матеріали до уроку: (ЕК) Трансформації традиційних жанрів у сучасну добу. Зіставлення літературних творів та їх утілення в кіно, театрі, образотворчому мистецтві. |
1 |
|
|
|
34. |
Контрольна робота за темами «Література другої половини ХХ – початку ХХІ ст.», «Сучасна література в юнацькому читанні». Творча робота. |
1 |
|
|
|
|
ПІДСУМКИ |
||||
35. |
«Велике бачиться на відстані»: узагальнення й систематизація вивченого впродовж навчального року. |
Учень / учениця Предметні компетентності Знаннєвий компонент пояснює відмінності зарубіжної літератури від української, світової літератури – від національної; називає видатних представників вітчизняної перекладацької школи, визначає їхній внесок у розвиток українського суспільства; Діяльнісний компонент розпізнає види перекладів, зокрема художнього, визначає їхні особливості; розкриває роль української перекладацької школи у формуванні сучасного читача; Ціннісний компонент на підставі власного читацького досвіду робить висновки щодо цінності класичної й сучасної літератури. Ключові компетентності Математична компетентність класифікує прочитані твори за жанровими й поетикальними ознаками; Інформаційно-цифрова компетентність використовує цифрові технології для розширення кола читання; Уміння вчитися отримує потрібну інформацію, використовуючи літературознавчі словники й довідники; Ініціативність і підприємливість бере участь у виконанні завдань дослідницько-пошукового характеру; виявляє лідерські якості у роботі в парах (групах) над проектом; Соціальна та громадянська компетентності аргументовано висловлює думки щодо актуальних моральних і суспільних питань, які знайшли відбиток у творах зарубіжної літератури; розуміє необхідність збереження і розвитку культурних надбань різних народів; усвідомлює важливість популяризації в соціумі шедеврів зарубіжної літератури, а також надбань української перекладацької школи; Обізнаність та самовираження у сфері культури визначає особливості культури інформаційного суспільства (переваги й проблеми) та місце читання художньої літератури в ньому; осмислює роль художньої літератури і художнього перекладу в житті сучасного суспільства і окремої особистості. усвідомлює потребу збереження культурних надбань людства, необхідність читання творів вітчизняних і зарубіжних авторів. Екологічна грамотність і здорове життя сприймає художню літературу як засіб укріплення духовного здоров’я особистості та нації. |
1 |
|
|
Зарубіжна література. 11 клас : Хрестоматія / Автори-упорядники: О.М. Ніколенко, Л.Л. Ковальова, Л.П. Юлдашева, Д.О. Лебедь, В.Г. Туряниця, О.В. Орлова, Н.О. Любарець, К.С. Ніколенко. – К.: Грамота, 2018. – 344 с.
https://www.1000z.com.ua/wp-content/uploads/2019/02/restomatya-11_restomatya-11.pdf