КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
з української мови для 9 класу для шкіл з українською мовою навчання. Складено за оновленою програмою 2017 р. та підручником: В.В. Заболотний, О.В. Заболотний. Підручник для 9 класу. – К.: Генеза, 2017.
(70 год, 2 год на тиждень)
(1 год – резерв годин для використання на розсуд учителя.
Контрольні роботи проводяться за рахунок годин, указаних у таблиці)
Розвиток мовлення 19 год.)
Фронтальні види контрольних робіт(5-9 класи)
Форми контролю |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|||||
І |
ІІ |
І |
ІІ |
І |
ІІ |
І |
ІІ |
І |
ІІ |
|
Перевірка мовної теми* |
4 |
4 |
4 |
4 |
3 |
3 |
2 |
2 |
2 |
2 |
Письмо: переказ |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Твір |
– |
1 |
– |
1 |
– |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Правопис: диктант** |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
5-9-й |
|
І семестр |
ІІ семестр |
Усний переказ Діалог
|
Усний твір Читання вголос |
№ |
ЗМІСТ ПРОГРАМОВОГО МАТЕРІАЛУ
|
К-сть год |
ДАТА |
Види робіт на уроці |
Очікувальні результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
1 |
Вступ. Розвиток української мови. |
1 |
|
Обговорення дискусійних питань, пов’язаних з розвитком української мови, наприклад: «Чи пов’язані розвиток мови та розвиток суспільства», «Як вливає на розвиток мови бурхливе запозичення неологізмів — запозичених слів», «Значення ЗМІ (Інтернету) для розвитку та популяризації української мови»). Записування й коментування висловів відомих людей про розвиток української мови. |
Учень (учениця): Знаннєва складова розуміє, що розвиток мови — це зміни, що відбуваються в напрямі вдосконалення її; наводить приклади таких змін. Діяльнісна складова розпізнає застарілі слова, які вийшли з ужитку; розрізняє історизми та архаїзми; користується лінгвістичними словниками, зокрема словниками онлайн. Ціннісна складова цінує українську мову як державну — чинник національної ідентичності; висловлює зацікавлення розвитком української мови; критично ставиться до надмірного вживання іншомовних слів, у т.ч. неологізмів; схвалює заміну щойно засвоєних мовою іншомовних слів українськими відповідниками; обговорює й оцінює українськомовні переклади творів зарубіжної літератури, які сприяють розвиткові української мови та популяризують українську мову та культуру. |
2 |
РМ №1. Повторення й узагальнення вивченого про мовлення. Види мовленнєвої діяльності. Різновиди аудіювання (ознайомлювальне, вивчальне, критичне). Різновиди читання (ознайомлювальне, вивчальне, переглядове). Стилі, типи мовлення (повторення). Жанри мовлення. |
1 |
|
Аудіювання та читання мовчки текстів (уривків) різних стилів, типів і жанрів мовлення. Аналіз прослуханих і прочитаних текстів (уривків). |
Учень (учениця): Знаннєва складова знає види мовленнєвої діяльності, різновиди аудіювання та читання, стилі, типи, жанри мовлення; формулює вимоги до мовлення; характеризує ситуацію спілкування, розпізнає маніпулятивні впливи. Діяльнісна складова аналізує прослухані або прочитані тексти різних стилів, типів і жанрів мовлення; складає діалоги відповідно до ситуації та мети спілкування; уникає небажаних або небезпечних співрозмовників, протистоїть маніпулятивним впливам. Ціннісна складова усвідомлює важливість дотримання правил етикету; критично оцінює рівень продуктивності (досягнення мети) власного діалогічного спілкування; усвідомлює потребу мовної освіти й самоосвіти, безперервного вдосконалення власного мовлення, вміння застосовувати різноманітні комунікативні стратегії. |
3 |
РМ №2. Вимоги до мовлення. Мовленнєва ситуація. Особливості орієнтування в ситуації спілкування в інтернет-просторі, зокрема в соцмережах. Уникання небажаного й небезпечного спілкування, протистояння маніпулятивним впливам. |
1 |
|
|
|
4 |
РМ №3. Складання та розігрування діалогів відповідно до певної ситуації (офіційна й неофіційна розмова, діалог-домовленість) на запропоновані учнями актуальні й цікаві для них теми. Складання та обговорення переліку умов успішного спілкування в сучасному молодіжному середовищі, зокрема з використанням мобільного зв’язку.
|
1 |
|
|
|
Повторення вивченого у 8 класі |
|||||
5 |
Граматична основа речення. Односкладне й двоскладне речення. |
1 |
|
Складання висловлення з використанням двоскладних й односкладних речень (орієнтовні теми: «Чому вміння спілкуватися вважають запорукою успіху», «Яким я уявляю своє майбутнє: освіту, роботу, родину»). |
Учень (учениця): Знаннєва складова знає й називає основні ознаки речення; ставить розділові знаки в простому ускладненому реченні та обґрунтовує їх відповідними правилами. Діяльнісна складова визначає в тексті прості речення, розрізняє двоскладні й односкладні речення, виділяє в них граматичну основу; складає висловлення на актуальні й цікаві теми, використовуючи виражальні можливості простого ускладненого речення; знаходить і виправляє пунктуаційні помилки на вивчені правила. Ціннісна складова усвідомлює значення простих ускладнених речень у мовленні; усвідомлює зручність спілкування за допомогою сучасних засобів мобільного зв’язку та інтернет-ресурсів, грамотно й безпечно комунікує в інформаційному просторі. |
6 |
РМ №4. Вибірковий усний переказ тексту художнього стилю. |
1 |
|
|
|
7 |
Розділові знаки у простому ускладненому реченні. |
1 |
|
Колективне укладання словничка традиційних українських звертань до рідних і близьких людей. Складання й виразне читання простих речень, ускладнених такими звертаннями. Складання тексту виступу в шкільному радіожурналі (орієнтовна тема: «Як впливає на нашу свідомість навколишня інформація: реклама, білборди, написи на футболках?» (з використанням речень, ускладнених відокремленими членами).
|
|
8 |
РМ №5. Ділові папери. Резюме. |
1 |
|
|
|
Синтаксис. Пунктуація. Пряма й непряма мова. |
|||||
9 |
Пряма і непряма мова як засоби передачі чужої мови (повторення, поглиблення). Розділові знаки в реченнях з прямою мовою. |
1 |
|
Складання розповіді-спогаду про спілкування із цікавою людиною з використанням речень із прямою мовою. Складання тексту в художньому стилі «Про що я хотів(ла) б розпитати свого прапрапрадіда (або далекого нащадка)» з використанням речень із прямою мовою. |
Учень (учениця): Знаннєва складова пояснює поняття «пряма й непряма мова» як способи передавання чужого мовлення; ставить і пояснює розділові знаки в реченнях із прямою й непрямою мовою, при діалозі, у реченнях, що містять цитати; знає різні комунікативні стратегії відповідно до мети та ситуації діалогічного спілкування. Діяльнісна складова визначає в тексті речення з прямою й непрямою мовою, цитатами, репліки діалогу; складає речення з прямою та непрямою мовою; створює й розігрує діалог на запропоновану або самостійно обрану тему; порівнює виражальні можливості різних способів передавання прямої мови; проводить мовні експерименти, спостерігає, аналізує будову речень, замінюючи пряму мову непрямою. Ціннісна складова усвідомлює роль комунікативних умінь для майбутньої професійної кар’єри; виявляє у спілкуванні толерантність до поглядів і суджень співрозмовників; усвідомлює виражальні можливості речень із прямою й непрямою мовою, діалогів. |
10 |
Заміна прямої мови непрямою. |
1 |
|
|
|
11 |
Цитата як спосіб передачі чужої мови. Розділові знаки при цитатах. |
1 |
|
Складання висловлення з використанням дібраних з мережі Інтернет цитат. |
|
12 |
Діалог. Розділові знаки при діалозі. |
1 |
|
|
|
13 |
Повторення, узагальнення й систематизація вивченого |
1 |
|
|
|
14 |
Контрольна робота №1. Повторення вивченого у 8 класі. Пряма й непряма мова (тестові завдання). |
1 |
|
|
|
Складне речення, його ознаки. |
|||||
15 |
Складні речення без сполучників, із сурядним і підрядним зв’язком. |
1 |
|
|
Учень (учениця): Знаннєва складова знає види складних речень; правильно ставить розділові знаки між частинами складносурядного речення та обґрунтовує їх. Діяльнісна складова розрізняє прості та складні речення, розпізнає складні речення із сурядним і підрядним зв’язком; визначає види складних речень (сполучникові й безсполучникові), засоби зв’язку між частинами речення у складному, кількість граматичних основ у ньому; знаходить у тексті складносурядні речення, встановлює смислові зв’язки між частинами його; розмежовує складносурядні речення і прості речення, ускладнені однорідними членами; знаходить і виправляє пунктуаційні помилки на вивчені правила; складає речення й тексти, використовуючи складносурядні речення. Ціннісна складова оцінює виражальні можливості складносурядних речень та синонімічних до них конструкцій; усвідомлює потребу в читанні, проеціює прочитане на життєві ситуації. |
16 |
Розвиток мовлення №6. Стислий усний переказ тексту публіцистичного стилю (за складним планом). |
1 |
|
|
|
17 |
Складносурядне речення, його будова й засоби зв’язку між його частинами. |
1 |
|
Створення висловлення-роздуму про щойно прочитану книжку з висновком: чого навчає вдумливого читача література (проеціювання змісту прочитаного на ситуації сучасного життя) з використанням складносурядних речень. |
|
18 |
Розвиток мовлення №7,8. Докладний письмовий переказ тексту публіцистичного стилю з творчим завданням. Аналіз письмового переказу. |
1 |
|
|
|
19 |
Смислові зв’язки між частинами складносурядного речення. |
1 |
|
Створення роздуму «Як стати цікавим людям і собі» з покликаннями на життєві приклади успішних українців — наших сучасників з використанням складносурядних речень. |
|
20,21 |
Контрольна робота. Переказ (1) |
2 |
|
|
|
22,23 |
Розділові знаки між частинами складносурядного речення. |
2 |
|
Написання есе «Які новітні засоби вияву творчості: на папері, полотні, у блогосфері — мені найбільше імпонують?». Редагування речень, у яких допущено граматичні помилки. |
|
24 |
Контрольна робота. Диктант (1) |
1 |
|
|
|
25 |
Узагальнення вивченого з теми «Складносурядне речення» |
1 |
|
|
|
26 |
Контрольна робота№2. Складносурядне речення. Тест
|
|
|
|
|
Складнопідрядне речення |
|||||
27 |
Складнопідрядне речення, його будова й засоби зв’язку в ньому. Підрядні сполучники й сполучні слова у складнопідрядних реченнях. |
1 |
|
Створення висловлення «Як уникнути залежності від Інтернету» з використанням складнопідрядних речень |
Учень (учениця): Знаннєва складова знає основні види складнопідрядних речень, пояснює їх будову; правильно ставить розділові знаки між частинами складнопідрядного речення та обґрунтовує їх. Діяльнісна складова знаходить у тексті складнопідрядні речення з однією й кількома підрядними частинами; визначає головну й підрядну частини, види складнопідрядних речень, істотні ознаки їх, межі головної й підрядної частин, кількість частин; класифікує складнопідрядні речення за значенням і будовою, засобами зв’язку в них; розрізняє сполучники і сполучні слова; знаходить і виправляє помилки на вивчені правила; правильно інтонує складнопідрядні речення; аналізує й порівнює виражальні можливості складнопідрядних речень та інших синонімічних конструкцій у текстах різних стилів; конструює складнопідрядні речення різних видів і вводить їх у тексти різних стилів; складає усні й письмові висловлення різних стилів на визначену тему, використовуючи в них виражальні можливості складнопідрядних речень. Ціннісна складова оцінює виражальні можливості складнопідрядних речень; ставиться до здоров’я як до цінності, схвалює здоровий спосіб життя.
. |
28 |
Розвиток мовленя №9. Усний твір-роздум у публіцистичному стилі мовлення на суспільну тему. |
1 |
|
|
|
29 |
Контрольна робота. Твір (1) |
1 |
|
|
|
30 |
Складнопідрядне означальне речення. Розділові знаки між частинами означального речення |
1 |
|
|
|
31 |
Складнопідрядне з’ясувальне речення. Розділові знаки між частинами з’ясувального речення |
1 |
|
|
|
32,33,34 |
Складнопідрядне речення з обставинними підрядними частинами (способу дії й ступеня, порівняння, місця, часу, причини, наслідку, мети, умови, допусту). Розділові знаки між частинами складнопідрядного речення. |
4 |
|
Створення роздуму в публіцистичному стилі «Чи можна/варто протиставляти телебачення художній літературі?» (з використанням складнопідрядних речень з підрядними причини та мети). |
|
35 |
Розвиток мовленя.№10. Коротке повідомлення (на основі кількох джерел) у публіцистичному стилі на морально-етичну або суспільну тему. |
1 |
|
|
|
36,37,38 |
Складнопідрядне речення з кількома підрядними частинами. Розділові знаки у складнопідрядному реченні з кількома підрядними частинами |
3 |
|
Складання роздуму про роль спорту в житті молоді, основну думку якого виражено епіграфом «Якщо ти хочеш зміцнити дух, підтримуй силу тіла!» з використанням складнопідрядних речень |
|
39 |
Розвиток мовлення №11. Есе (орієнтовна тема: «Що робить мене щасливим(ою)») з використанням складнопідрядних речень. |
1 |
|
|
|
40 |
Розвиток мовлення №12. Ділове мовлення. Заява. |
1 |
|
|
|
41 |
Контрольна робота №3. Складнопідрядне речення. Тест |
1 |
|
|
|
Безсполучникове складне речення |
|||||
42 |
Безсполучникове складне речення та його ознаки |
1 |
|
|
Учень (учениця): Знаннєва складова пояснює смислові відношення між частинами безсполучни-кового складного речення; правильно ставить розділові знаки між частинами безсполучникового складного речення та обґрунтовує їх. Діяльнісна складова знаходить у тексті безсполучникові складні речення; визначає основні ознаки, смислові відношення між частинами безсполучникових складних речень; розмежовує безсполучникові складні речення й сполучникові (складносурядні й складнопідрядні); розрізняє види безсполучникових складних речень за характером синтаксичних і смислових зв’язків між частинами їх; правильно інтонує безсполучникові складні речення; правильно ставить розділові знаки між частинами безсполучникового складного речення та обґрунтовує їх; знаходить і виправляє пунктуаційні помилки на вивчені правила; аналізує й порівнює виражальні можливості безсполучникових складних речень із синонімічними синтаксичними конструкціями в невеликих текстах розмовного, публіцистичного й художнього стилів; правильно будує безсполучникові складні речення з різними смисловими відношеннями між частинами їх; добирає до них синтаксичні синоніми. Ціннісна складова оцінює виражальні можливості складнопідрядних речень в усних і письмових висловленнях. |
43 |
Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення. Кома і крапка з комою між частинами безсполучникового складного речення |
1 |
|
|
|
44 |
Двокрапка між частинами безсполучникового складного речення |
1 |
|
Складання розповіді про людей, які подолали свої недуги, і тих, хто їм у цьому допоміг, з використанням безсполучникових складних речень. |
|
45 |
Розвиток мовлення №13. Діалог-обговорення актуальної теми. |
1 |
|
|
|
46 |
Синоніміка складних речень із сполучниками, без сполучників і простих речень.Тире між частинами безсполучникового складного речення |
1 |
|
|
|
47 |
Тренувальні вправи. |
1 |
|
|
|
48,49 |
Розвиток мовлення №14,15 Написання твору-роздуму на морально-етичну тему в публіцистичному стилі (орієнтовні теми: «Своє, рідне — своєрідне», «Як відшукати свій шлях у житті», «Чи зможуть з часом селфі замінити родинні фотографії») з використанням безсполучникових речень. |
2 |
|
|
|
50 |
Контрольна робота. Твір (2) |
1 |
|
|
|
51 |
Узагальнення та повторення вивченого з теми «Безсполучникове складне речення». Тренувальні вправи |
1 |
|
|
|
52 |
Контрольна робота№4. Безсполучникове речення. Тест |
1 |
|
|
|
Складне речення з різними видами сполучникового й безсполучникового зв’язку |
|||||
53 |
Складне речення з різними видами сполучникового і безсполучникового зв’язку. Розділові знаки в складному реченні з різними видами зв’язку. |
1 |
|
|
Учень (учениця): Знаннєва складова правильно розставляє в складне речення з різними видами сполучникового й безсполучникового зв’язку розділові знаки та обґрунтовує їх правилами. Діяльнісна складова знаходить у тексті складне речення з різними видами зв’язку; визначає основні ознаки й будову їх; знаходить і виправляє помилки на вивчені правила; аналізує й зіставляє виражальні можливості складних речень з різними видами зв’язку й синонімічних конструкцій; будує складні речення з різними видами зв’язку;складає усні й письмові висловлення публіцистичного й наукового стилів, доцільно використовуючи виражальні можливості складних речень. Ціннісна складова оцінює виражальні можливості складних речень з різними видами сполучникового й безсполучникового зв’язку в усних і письмових висловленнях. |
54 |
Складне речення з різними видами сполучникового і безсполучникового зв’язку. Розділові знаки в складному реченні з різними видами зв’язку. |
1 |
|
|
|
55 |
Складне речення з різними видами сполучникового і безсполучникового зв’язку. Розділові знаки в складному реченні з різними видами зв’язку. |
1 |
|
Обговорення питання «Чи придатна рок-музика для передавання патріотичних настроїв, думок, закликів?» з ілюструванням виступів прикладами сучасних українських рокових пісень. |
|
56,57 |
Розвиток мовлення№16,17. Вибірковий письмовий переказ тексту наукового стилю (з використанням складних речень з різними видами зв’язку). |
2 |
|
|
|
58 |
Контрольна робота. Переказ (2) |
1 |
|
|
|
59 |
Тренувальні вправи. |
1 |
|
|
|
60 |
Контрольна робота№5. Речення з різними видами зв’язку. Тест |
1 |
|
|
|
Текст як одиниця мовлення й продукт мовленнєвої діяльності |
|||||
61 |
Текст, його основні ознаки. Будова тексту. |
1 |
|
Створення тексту-розповіді про спілкування з людиною, яку ви вважаєте взірцем інтелігентності, з поясненням, які чесноти цієї особи є, на вашу думку, найціннішими для суспільства. |
Учень (учениця): Знаннєва складова знає й називає істотні ознаки тексту, пояснює його структурні особливості. Діяльнісна складова визначає тему, основну думку тексту, виділяє ключові слова в тексті й тематичне речення в абзаці; розрізняє спільне й відмінне між мікротемою й абзацом; визначає засоби міжфразового зв’язку в тексті; конструює невеликі тексти на певну тему; використовує виражальні можливості текстів різних типів, стилів і жанрів у власному усному й писемному мовленні. Ціннісна складова оцінює виражальні можливості текстів різних типів і стилів. |
62 |
Мікротема й абзац. Ключові слова в тексті й абзаці. |
1 |
|
|
|
63 |
Розвиток мовлення№18. Тези прочитаних публіцистичної чи науково-пізнавальної статей. |
1 |
|
|
|
64 |
Види й засоби міжфразового зв’язку (повторення й узагальнення). |
1 |
|
|
|
65 |
Повторення вивчених розділових знаків у простому і складному реченнях. |
1 |
|
|
|
66 |
Розвиток мовлення№19. Конспект сприйнятого на слух науково-навчального тексту. |
1 |
|
|
|
67 |
Контрольна робота. Диктант(2) |
1 |
|
|
|
Узагальнення й систематизація вивченого. |
|||||
68 |
Мовні аспекти вивчення речення (порядок слів у реченні, граматична основа, види речень). |
1 |
|
|
Учень (учениця): Діяльнісна складова аналізує, систематизує, узагальнює вивчене про речення. Ціннісна складова усвідомлює необхідність продовження мовної освіти та самоосвіти, безперервного удосконалення мовних знань і вмінь. |
69,70 |
Орфографія. Пунктуація.
|
2 |
|
Написання речень (текстів) з поясненням орфограм і вживанням розділових знаків. Редагування словосполучень і речень, у яких допущено граматичні помилки. Складання діалогів-рефлексій на основі аналізу власних навчальних досягнень. |