Календарне планування з географії.11 клас. ІІ семестр. Профільний рівень. 175 годин. Розділи, що вивчаються: "Географія Вінницької області", "Глобальні проблеми людства", "Стратегія сталого розвитку", "Глобальні прогнози, проекти, гіпотези".
Календарно-тематичне планування
з географії
11 клас (175 годин)
ІІ семестр
Дата |
Урок № п/п |
К-сть годин |
Розділ, тема |
||||
11 |
|||||||
|
|
3 |
Тема 5. Соціально-економічне районування |
||||
|
77 |
1 |
Склад, структура і типи соціально-економічних районів. |
||||
|
78 |
1
|
Характерні ознаки соціально-економічних регіонів України. Рівні соціально-економічного розвитку регіонів. |
||||
|
79 |
1 |
Проблеми депресивності в Україні. |
||||
|
|
4 |
Тема 6. Зовнішні зв’язки України |
||||
|
80 |
1 |
Загальні риси зовнішніх зв’язків. Види зовнішніх зв’язків, їх класифікація. |
||||
|
81 |
1 |
Форми міжнародного співробітництва України. |
||||
|
82 |
1 |
Інтеграція України у світовий економічний простір. |
||||
|
83 |
1 |
№ 29. Круглий стіл «Форми міжнародного співробітництва України». Тематична. |
||||
|
|
25 |
РОЗДІЛ ІV. Географія Вінницької області |
||||
|
|
3 |
Тема 1. Економіко-географічне положення. Історико-географічні аспекти заселення і розвитку території області |
||||
|
84 |
1 |
Економіко-географічне положення регіону. Історія формування регіону. Масове заселення краю. Практична робота № 30. «Характеристика економіко-географічного положення області». |
||||
|
85 |
1 |
Розвиток виробничих сил, науки та культури. Розвиток регіону у XX столітті. Сучасний стан розвитку. Видатні дослідники краю. |
||||
|
86 |
1 |
Місце області в сучасному господарському комплексі України. |
||||
|
|
8 |
Тема 2. Природні умови і природні ресурси Вінницької області |
||||
|
87 |
1 |
Тектонічна і геологічна будова, корисні копалини. Рельєф. №31. Міні-дослідження «Оздоблювальне каміння в архітектурі населеного пункту». |
||||
|
88 |
1 |
Клімат і агрокліматичне районування. |
||||
|
89 |
1 |
Поверхневі і підземні води. |
||||
|
90 |
1 |
Ґрунти. Рослинний і тваринний світ. |
||||
|
91 |
1 |
Природні явища. Фенологічні дослідження. Ландшафти і фізико-географічне районування. |
||||
|
92 |
1 |
№ 32. Робота на місцевості «Опис яру, кар’єру, терикону, долини річки (за вибором учителя)». |
||||
|
93 |
1 |
Природно-заповідний фонд. Червона книга регіону. |
||||
|
94 |
1 |
Туристсько-рекреаційні ресурси. Тематична |
||||
|
|
6 |
Тема 3. Економіко-географічна характеристика області |
||||
|
95 |
1 |
Адміністративно-територіальний устрій. Природно-ресурсний потенціал. Рекреаційний потенціал. |
||||
|
96 |
1 |
Населення. Сучасні демографічні тенденції. Статево-вікова структура та національний склад. Міграції. Трудові ресурси. № 33. Практична робота «Мій родовід». |
||||
|
97 |
1 |
Структура господарства. Галузева структура промисловості. Територіальна організація промисловості. |
||||
|
98 |
1 |
№ 34. Екскурсія на промислове виробництво «Складання комплексної характеристики промислового підприємства за планом». |
||||
|
99 |
1 |
Сільське господарство, його структура і спеціалізація. Головні галузі сільського господарства: рослинництво і тваринництво. Проблеми і перспективи розвитку сільського господарства. |
||||
|
100 |
1 |
Транспортний комплекс і його територіальна організація. Соціальна інфраструктура: стан, проблеми і перспективи. Місце області в господарському комплексі України. Зовнішньоекономічні зв‘язки регіону. |
||||
|
|
4 |
Тема 4. Освіта, наука і культура регіону |
||||
|
101 |
1 |
Культурна спадщина і народні звичаї. Релігія. |
||||
|
102 |
1 |
Система освіти та її територіальна організація. Зміни в системі освіти та науки за роки незалежності України. Стан і перспективи розвитку науки. Культура і спорт. |
||||
|
103 |
1 |
Обласний центр як історичний, науковий, культурний і освітній центр. |
||||
|
104 |
1 |
Пам‘ятки історії і культури області. № 35. Практична робота «Складання комп‘ютерної презентації однієї із пам‘яток історії і культури». |
||||
|
|
4 |
Тема 6. Екологічний стан, екологічні проблеми області та шляхи їх вирішення |
||||
|
105 |
1 |
Стан навколишнього природного середовища. Антропогенний вплив на природне середовище. Відходи. № 36. Практична робота «Заповнення санітарного паспорта звалища побутового сміття». |
||||
|
106 |
1 |
Природно-заповідний фонд. Регіональні екологічні проблеми. Моніторинг навколишнього природного середовища. Ядерна та радіаційна безпека. |
||||
|
107 |
1 |
Вплив забруднення навколишнього природного середовища на стан здоров‘я населення. Роль освіти в галузі навколишнього середовища на стан вирішення екологічних проблем. |
||||
|
108 |
1 |
Контрольна робота . Характеристика Вінницької області. Тематична |
||||
|
|
|
|||||
|
|
19 |
РОЗДІЛ V. Глобальні проблеми людства |
||||
|
|
2 |
Тема 1. Глобальні проблеми людства. Геоглобалістика |
||||
|
109 |
1 |
Поняття «глобальні проблеми», «глобалістика». Глобалізація. Форми глобалізації: економічна, політична, культурна. Позитивні і негативні наслідки глобалізації. Глобальний інформаційний простір. |
||||
|
110 |
1 |
Класифікації глобальних проблем. Взаємозв‘язок глобальних проблем людства. Послідовні рівні вивчення глобальних проблем: глобальний, регіональний і локальний. |
||||
|
|
2 |
Тема 2. Глобальні проблеми політичного і соціально-економічного характеру |
||||
|
111 |
1 |
Проблема війни і миру. Проблема біженців. |
||||
|
112 |
1 |
Розширення НАТО у східному напрямку. Суть, причини, географічні аспекти, шляхи вирішення. |
||||
|
|
5 |
Тема 3. Глобальні проблеми природо-економічного характеру |
||||
|
113 |
1 |
Екологічна проблема. Територіальний аналіз екологічних проблем світу. |
||||
|
114 |
1 |
Енергетична проблема. Сировинна проблема. |
||||
|
115 |
1 |
Продовольча проблема і її географічні аспекти. |
||||
|
116 |
1 |
Проблема Світового океану. Конвенція ООН з морського права. |
||||
|
117 |
1 |
Суть проблем, причини виникнення та шляхи вирішення. |
||||
|
|
2 |
Тема 4. Глобальні проблеми соціального характеру |
||||
|
118 |
1 |
Демографічна проблема. Демографічні прогнози. Проблема міжнаціональних відносин. Проблеми відсталості країн, дефіциту демократії, охорони здоров‘я населення і довголіття, їх географічний аспект. |
||||
|
119 |
1 |
Гендерне насильство. Насильство над дітьми. Хвороби цивілізації. |
||||
|
|
1 |
Тема 5. Глобальні проблеми змішаного характеру |
||||
|
120 |
1 |
Проблеми регіональних конфліктів, тероризму, технологічних аварій, стихійних лих, злочинності та інші. |
||||
|
|
1 |
Тема 6. Глобальні проблеми наукового характеру |
||||
|
121 |
1 |
Глобальні проблеми освоєння космосу, дослідження внутрішньої будови Землі, довгострокове прогнозування клімату та інші. |
||||
|
|
3 |
Тема 7. «Малі проблеми» |
||||
|
122 |
1 |
Проблеми бюрократії, геоцентризму. |
||||
|
123 |
1 |
Проблеми наркоманії, націоналізму. |
||||
|
124 |
1 |
№ 37. Практична робота «Розробка проекту рішення однієї з глобальних проблем людства». |
||||
|
|
3 |
Тема 8. Глобальна освіта |
||||
|
125 |
1 |
Поняття «глобальна освіта», її мета та масштаби. Реформи освіти. Характерні риси сучасної глобальної освіти. |
||||
|
126 |
1 |
№ 38. Круглий стіл «Реформи української освіти». |
||||
|
127 |
1 |
Узагальнюючий урок. Глобальні проблеми людства. Тематична |
||||
|
|
33 |
РОЗДІЛ VІІ. Стратегія сталого розвитку |
||||
|
|
6 |
Тема 1. Екологічна криза |
||||
|
128 |
1 |
Поняття «глобальна екосистема». Етапи впливу людини на природу: неолітичний, індустріальний, науково-технічний. Техногенний вплив на географічну оболонку Землі та його наслідки. № 39. «Круглий» стіл «Державний земельний кадастр в Україні». |
||||
|
129 |
1 |
Основні види забруднення: фізичне, хімічне, біологічне, радіаційне. № 40. дискусія «Причини виникнення озонових дірок. Парниковий ефект». |
||||
|
130 |
1 |
Біологічне забруднення наземних екосистем, причини виникнення і наслідки. № 41.Практична робота «Нанесення на картосхему свого населеного пункту санкціонованих і несанкціонованих сміттєзвалищ, аналіз і розробка пропозицій». |
||||
|
131 |
1 |
Біологічне забруднення прісноводних і морських екосистем: причини виникнення, наслідки. |
||||
|
132 |
1 |
Екологічні проблеми і політика. Явище «національного егоїзму». Небезпека наслідків впливу людини на біосферу – одна з головних причин розробки концепції сталого розвитку. № 42. «Круглий» стіл «Проблеми адаптації людини в умовах постійної зміни навколишнього середовища». |
||||
|
133 |
1 |
Середовище існування людини та його якість. Класифікація природного середовища за ступенем його комфортності для населення. № 43.Практична робота «Оцінювання комфортності природного середовища для життя людей». |
||||
|
|
8 |
Тема 2. Соціальна криза |
||||
|
134 |
1 |
Сутність соціальної кризи та її складові: зростання чисельності голодних і бідних, безробітних, розшарування суспільства на бідних і багатих. № 44. Моніторинг фізичного розвитку учнів школи та аналіз захворюваності. |
||||
|
135 |
1 |
Поглиблення демографічної кризи: зростання соціальної напруги, проблеми забезпечення населення питною водою, харчами та інфраструктурою. |
||||
|
136 |
1 |
Здоров’я людини – фізичне і психічне. № 45. Дискусія «Здоров’я людини – багатство в усі часи». |
||||
|
137 |
1 |
Зростання захворюваності на туберкульоз, серцево-судинні захворювання, злоякісні новоутворення, алергічні прояви. № 47. Підготовка доповіді «Туберкульоз – соціальна хвороба». |
||||
|
138 |
1 |
Проблема ВІЛ/СНІДу; пташиного грипу; Ебола. |
||||
|
139 |
1 |
№ 46. Міні-дослідження «Тютюнокуріння серед школярів (анкетування)». |
||||
|
140 |
1 |
Духовна криза: зростання суїциду, стресів, нервових потрясінь, наркоманії, алкоголізму. |
||||
|
141 |
1 |
Загроза існування людини – одна з головних причин розробки концепції сталого розвитку. № 48. Творча робота «Складання списку змін у власному способі життя». Тематична |
||||
|
|
9 |
Тема 3. Економічна криза |
||||
|
142 |
1 |
Сутність поняття «економічна криза»: спад виробництва, зростання обсягу ВВП тощо. Торгово-економічні війни в різних країнах світу. |
||||
|
143 |
1 |
Зростання обсягів виробництва та вичерпні ресурси. Низька ефективність використання природних ресурсів у країнах світу, особливо у країнах, що розвиваються, і країнах з перехідною економікою. Нераціональні підходи до організації природокористування. Енергоємність, водомісткість як важливі показники розвитку економіки. |
||||
|
144 |
1 |
Проблема екстенсивного розвитку економіки у країнах світу. |
||||
|
145 |
1 |
№ 49. Практична робота «Характеристика проблем екстенсивного розвитку економіки у країнах світу». |
||||
|
146 |
1 |
Країни аграрно-сировинні, проблеми розвитку економіки. Бідність і нееквівалентність розподілу. |
||||
|
147 |
1 |
Занепад економіки у більшості країн світу – одна з головних причин переходу до концепції сталого розвитку. № 50. Творча робота «Складання пам’ятки «Правила поведінки під час техногенної аварії». |
||||
|
148 |
1 |
№ 51. Творча робота «Розробка проекту безвідходного (сільськогосподарського, промислового) виробництва» (за вибором учня). |
||||
|
149 |
1 |
№ 52. Проект «Енергетичний паспорт моєї квартири (будинку)». |
||||
|
150 |
1 |
Узагальнюючий урок. Економічна криза. Тематична
|
||||
|
|
10 |
Тема 4. Сталий розвиток – найефективніший шлях виходу з кризи |
||||
|
151 |
1 |
Наукові передумови взаємодії людини і природи. Роботи Б. Комонера, В.І.Вернадського про біосферу та її еволюцію. Стокгольмська конференція з проблем навколишнього середовища, конференція голів держав і влади з питань навколишнього середовища і сталого розвитку в Ріо-де-Жанейро і Йоханесбурзі. Рамкова конвенція про зміни клімату. |
||||
|
152 |
1 |
Показники сталого розвитку: природокористування, природоохоронні території, стан довкілля, економічний розвиток, раціональне господарювання, соціальна справедливість, здоров’я, тривалість життя людини. Історія формування критеріїв. Сутність економічного, екологічного та соціального сталого розвитку. |
||||
|
153 |
1 |
Два підходи до розв’язання проблеми сталого розвитку. Перший шлях – шлях екологічно чистої енергетики, безвідходних технологій, технологій замкнутого циклу. Труднощі впровадження цього напрямку в різних типах країн. Другий шлях – стратегія обмеженого споживання. Труднощі і проблеми впровадження. Досвід розробки стратегії сталого розвитку. |
||||
|
154 |
1 |
Національні моделі, концепції, програми сталого розвитку, риси, особливості. Досвід реалізації планів сталого розвитку в різних країнах. |
||||
|
155 |
1 |
Територіальний підхід у розв’язанні проблеми сталого розвитку на рівні окремих країн: Нідерланди, Китай, США. Глобальний рівень впровадження стратегії сталого розвитку. |
||||
|
156 |
1 |
Проблеми і перспективи сталого розвитку № 53. Дискусія «Реальні тенденції розвитку територій – протиріччя концепції сталого розвитку. Чи правильна думка?». |
||||
|
157 |
1 |
Сучасний погляд на проблему сталого розвитку і нові варіанти майбутнього розвитку: інтеграційний, ультратоталітарний, трансформаційний. Міжнародні органи й організації в галузі сталого розвитку. Завдання наукового забезпечення збалансованого розвитку. Розробка міжнародних документів, обов’язкового дотримання правил, визначених у цих документах. Оцінювання реальності критичних проблем і можливості короткотермінових етапів забезпечення сталого розвитку. Можливі джерела фінансового забезпечення сталого розвитку. Роль географії в забезпеченні сталого розвитку. |
||||
|
158 |
1 |
Концепція переходу України на модель збалансованого розвитку. Сучасний розвиток України. Основні показники розвитку, динаміка. Україна в світі. Країни Європи і Україна. Основні проблеми розвитку і причини їх виникнення. Стратегія збалансованого розвитку України. Їх розробка, зміст, позитивні і негативні риси. Механізм забезпечення збалансованого розвитку. Оцінка вартості переходу на збалансований розвиток. |
||||
|
159 |
1 |
№ 54. «Круглий» стіл «Кіотський протокол: «за» і «проти». |
||||
|
160 |
1 |
Узагальнюючий урок. Сталий розвиток – найефективніший шлях виходу з кризи. Тематична |
||||
|
|
12 |
РОЗДІЛ VІІІ. Глобальні прогнози, проекти, гіпотези |
||||
|
|
3 |
Тема 1. Глобальні прогнози |
||||
|
161 |
1 |
Поняття «глобальний прогноз», «глобальне моделювання». Моделі світового розвитку: соціально-економічні, демографічні, екологічні. Наукові організації, що займаються моделюванням: Стенфордський дослідницький інститут, суспільство з виявлення майбутнього світу – США. Інститут проблем майбутнього, Римський клуб – Європа. Інші установи. Зародження та розвиток досліджень глобалістики, мета, пошук шляхів розв’язання глобальних проблем. Внесок Дж. Форрестера, Д. Медоуза у розробку першої кібернетичної моделі розвитку людства. |
||||
|
162 |
1 |
Третя доповідь Римського клубу та її сутність: поступовий розвиток країн, що розвиваються, і підняття їх рівня розвитку до рівня високорозвинених країн. |
||||
|
163 |
1 |
Глобальні геополітичні прогнози: «ядерна зима», взаємовідносини «Багата Північ» і «Бідний Південь», діалог цивілізацій тощо. Роботи вітчизняних науковців у галузі геополітики і геостратегії. |
||||
|
|
4 |
Тема 2. Глобальні проекти |
||||
|
164 |
1 |
Поняття «глобальний проект». Класифікація глобальних проектів: глобальні проекти у Світовому океані, інженерні проекти на річках, проекти створення транспортних коридорів тощо. №55. Екологічна експертиза проекту комплексної реконструкції гідрографічної сітки Африки. |
||||
|
165 |
1 |
Глобальні проекти в світовому океані. Основні напрямки робіт: створення гігантських гребель у морських протоках, використання морських течій. Проект Г. Загреля «Будівництво греблі через Гібралтарську протоку». Проекти створення штучних островів для розміщення заводів, електростанцій, міст. |
||||
|
166 |
1 |
Проекти використання енергетичного потенціалу океанічних течій: Гольфстріму, Куросіо. Інженерні проекти перетворення річкових систем. |
||||
|
167 |
1 |
Проекти створення міжнародних транспортних коридорів: головні транспортні коридори Євразії. Проект «Трасек» – Європа – Кавказ – Азія. Проект транснаціональної залізничної магістралі – Росія – США – Канада. |
||||
|
|
5 |
Тема 3. Глобальні гіпотези |
||||
|
168 |
1 |
Поняття "глобальна гіпотеза". Гіпотеза глобальної зміни клімату Землі. Показники зміни клімату. Причини потепління: парниковий ефект, кліматичні оптимуми і мінімуми. Прогнозування майбутніх кліматичних змін; позитивні і негативні наслідки для розвитку господарства, стану здоров’я людини, для територій окремих країн, які мають невеликі висоти над рівнем моря: Нідерланди, Бангладеш тощо. № 56. Дискусія «Глобальне потепління. Міф чи реальність?». |
||||
|
169 |
1 |
Гіпотеза стабілізації чисельності населення Землі. Історія виникнення і розвитку гіпотези, тривалість стабілізації, черговість переходу до стабілізації окремих великих регіонів Землі. Прогнози стабілізації населення окремих країн: Індія, Китай, Нігерія, Пакистан, Індонезія, Бангладеш тощо. |
||||
|
170 |
1 |
Гіпотеза Ейкуменополіса. Поняття: гіперурбанізація, мегалополізація, ейкуменополіс. |
||||
|
171 |
1 |
Глобальний каркас урбанізації. Зміна частки великих регіонів у населенні Землі. Програма К. Доксіадіса «Місто майбутнього». |
||||
|
172 |
1 |
№ 57. Дискусія «Бесето – перший ейкуменополіс: місто для людини чи людина для міста?». |
||||
|
173 |
1 |
Узагальнення: конференція «Наше спільне майбутнє». |
||||
|
174 |
1 |
Узагальнення: конференція «Наше спільне майбутнє». |
||||
|
175 |
1 |
Узагальнюючий урок. Тематична |
||||