Курс «Соціально-економічна географія світу» (9 клас, поглиблене вивчення). Календарно - тематичне планування складено відповідно до програми даного курсу. На курс «Соціально-економічна географія світу» у 9-у класі відведено 105 годин (3 години на тиждень). Планування включає 18 практичних робіт, дослідження та проекти.
Календарно – тематичне планування
9- Б клас
Економічна і соціальна географія світу
(поглиблене вивчення) (104 години, 3 години на тиждень)
№ п\п |
Зміст теми |
Практичні роботи |
К-ть год |
дата |
примітка |
|
1 |
Об’єкти вивчення економічної і соціальної географії світу. Простір як об’єкт вивчення географії.
|
|
1 |
|
|
|
2 |
Методи географічних досліджень |
|
1 |
|
|
|
3 |
Тенденції розвитку сучасного світу. Роль географії у територіальній організації суспільства. Дослідження. Джерела географічної інформації |
|
1 |
|
|
|
РОЗДІЛ І. ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА СУЧАСНОГО СВІТУ |
||||||
4 |
Тема 1. Природа і людина в сучасному світі Географічне середовище. Взаємодії суспільства і природи в географічному середовищі в минулому і сьогодні. |
|
1 |
|
|
|
5 |
Поняття про природно-ресурсний потенціал, його оцінка у світі та в окремих регіонах. |
|
1 |
|
|
|
6 |
Світові природні ресурси, їх класифікація. Карти світових природних ресурсів: паливно-енергетичних, мінерально-сировинних, земельних, лісових, водних, рекреаційних. |
Практична робота 1. Оцінка ресурсозабезпеченості окремих регіонів і країн світу.
|
1 |
|
|
|
7 |
Природокористування на сучасному етапі, його наслідки. Геоекологічні проблеми регіонів різних типів природокористування |
|
1 |
|
|
|
8 |
Шляхи збереження навколишнього середовища. |
2. Позначення на контурній карті найбільших в світі басейнів видобутку нафти, природного газу, кам’яного вугілля, залізних руд, руд кольорових металів. |
1 |
|
|
|
9 |
Підсумково-узагальнюючий урок |
|
1 |
|
|
|
Тема 2. Населення світу
|
|
|
|
|||
10 |
Динаміка чисельності населення світу, його відтворення |
|
1 |
|
|
|
11 |
Вікова і статева структури населення |
3.Аналіз типу відтворення населення та статевовікових пірамід окремих країн світу. |
1 |
|
|
|
12 |
Механічний рух населення. |
|
1 |
|
|
|
13 |
Мовний та етнічний склад населення. Найпоширеніші мовні сім’ї і групи. |
|
1 |
|
|
|
14 |
Релігія як явище культури. Світові та національні релігії, їх географія. |
|
1 |
|
|
|
15 |
Розміщення населення. Найбільш заселені регіони |
|
1 |
|
|
|
16 |
Міське населення світу. |
5. Нанесення на контурну карту найбільших міст та мегаполісів світу. |
1 |
|
|
|
17 |
Сільське населення світу. |
|
1 |
|
|
|
18 |
Зайнятість населення за основними сферами діяльності в країнах різних типів. Проблеми зайнятості, безробіття. |
|
1 |
|
|
|
19 |
Рівень і якість життя населення. |
4.Порівняння показників середньої тривалості життя в регіонах і країнах світу. |
1 |
|
|
|
20 |
Узагальнюючий урок. Захист проекту |
Проект Палестина – батьківщина християнства та іудаїзму
|
1 |
|
|
|
21 |
Підсумковий урок по темі |
|
1 |
|
|
|
Тема 3. Сучасне світове господарство
|
|
|
|
|||
22 |
Особливості та тенденції розвитку світового господарства в умовах глобалізації суспільства. |
|
1 |
|
|
|
23 |
Міжнародний поділ праці і міжнародна господарська спеціалізація |
|
1 |
|
|
|
24 |
Економічна інтеграція. Структура світового господарства. Світове господарство в період НТП. |
|
1 |
|
|
|
25 |
Географія промисловості світу.Основні промислові регіони і центри світу. |
|
1 |
|
|
|
26 |
Значення промисловості у сучасному світовому господарстві, обсяги промислового виробництва і тенденції розвитку |
|
1 |
|
|
|
27 |
Географія паливно-енергетичного комплексу світу. |
7. Побудова картодіаграми «Географія електроенергетики світу». |
1 |
|
|
|
28 |
Географія машинобудування, металургії, хімічної та лісохімічної, легка і харчова промисловості світу |
|
1 |
|
|
|
29 |
|
6. Виявлення за статистичними даними країн-лідерів з виробництва окремих видів промислової продукції (за вибором). |
1 |
|
|
|
30 |
Підсумково- узагальнюючий урок |
|
1 |
|
|
|
31 |
Географія сільського господарства світу. Соціально-економічне значення сільського господарства на сучасному етапі розвитку суспільства |
Дослідження. Сучасне сільськогосподарське виробництво та його роль у забезпечення населення продуктами харчування. |
1 |
|
|
|
32 |
Структура світового сільського господарства, обсяги виробництва, тенденції розвитку. |
|
1 |
|
|
|
33 |
Найголовніші райони землеробства світу. |
8. Вивчення географії основних зернових та технічних культур світу. |
1 |
|
|
|
34 |
Найголовніші райони тваринництва світу. |
|
1 |
|
|
|
35 |
Географія галузей сфери послуг Роль галузей сфери послуг у соціально-економічному розвитку суспільства |
9. Ознайомлення з об’єктами ЮНЕСКО «Всесвітня спадщина». |
1 |
|
|
|
36 |
Географія основних видів транспорту у світі. Країни-лідери у внутрішніх та зовнішніх перевезеннях. |
|
1 |
|
|
|
37 |
Транспортна інфраструктура. Міжнародні транспортні коридори. |
|
1 |
|
|
|
38 |
КОНТРОЛЬНА РОБОТА ЗА І семестр |
1 |
|
|
||
39 |
Географія зовнішньої торгівлі. Торговельний оборот |
|
1 |
|
|
|
40 |
Провідні країни-експортери товарів і послуг у світі |
|
1 |
|
|
|
41 |
Географія фінансово-кредитної сфери. Основні фінансові центри світу. |
|
1 |
|
|
|
42 |
Географія міжнародного туризму. Головні туристичні райони світу. |
10. Складання картосхеми основних районів міжнародного туризму. |
1 |
|
|
|
43 |
Поняття про постіндустріальне суспільство, його особливості. Світові міста - головні споживачі і розподільники інформації |
Дослідження. Міжнародний туризм як чинник інтеграції країн світу. |
1 |
|
|
|
44 |
Міжнародні економічні організації Інтеграційні галузеві та регіональні економічні організації: (СОТ, ОПЕК, ОЧЕС, МАГАТЕ, ФАО, Велика вісімка, ЄС, НАФТА, АСЕАН). |
Дослідження. Міжнародні економічні організації та Україна. |
1 |
|
|
|
45 |
Економічна інтеграція та Україна. |
Практична робота. 11. Участь України в роботі міжнародних економічних організаціях |
1 |
|
|
|
46 |
Підсумковий урок |
|
1 |
|
|
|
РОЗДІЛ ІІ. ТИПІЗАЦІЯ КРАЇН СВІТУ
|
||||||
|
Тема 1. Політичне облаштування світу |
|
|
|
||
47 |
Політична карта світу, основні зміни на ній у ХХ та ХХІ ст. |
|
1 |
|
|
|
48 |
Класифікація країн за державним устроєм (унітарні та федеративні держави) та формою правління (республіки та монархії). |
|
1 |
|
|
|
49 |
Політико-географічне (геополітичне) становище країн і регіонів як історична категорія. Концепції геополітики. Міжнародні політичні організації. Роль ООН, Ради Європи та інших організацій у розвитку міжнародних відносинах між державами світу |
|
1 |
|
|
|
|
Тема 2. Економічна типізація країн світу
|
|
|
|
||
50 |
Класифікація країн за типом господарської системи |
|
1 |
|
|
|
51 |
Показники рівня розвитку країн: ВВП та його структура, ВНП, обсяг і структура зовнішньої торгівлі, індекс людського розвитку, рівень безробіття, інвестиційна привабливість |
|
1 |
|
|
|
52 |
Основні відмінності між розвинутими країнами і країнами, що розвиваються. |
Практична робота. 12. Складання схеми «Типізація країн світу». |
1 |
|
|
|
|
Тема 3. Розвинуті країни світу |
|
|
|
||
53 |
Загальна характеристика країн з розвинутою економікою. Сучасні риси господарства. Проблеми і перспективи розвитку країн з розвинутою економікою. |
|
1 |
|
|
|
54 |
Розвинуті країни Європи. Загальна характеристика. |
|
1 |
|
|
|
55 |
Німеччина. |
|
1 |
|
|
|
56 |
Франція. |
|
1 |
|
|
|
57 |
Сполучене Королівство Великобританії і Північної Ірландії. |
|
1 |
|
|
|
58 |
Італія. |
|
1 |
|
|
|
59 |
Японія - розвинута країна Азії. Розвиток наукоємних виробництв та сфери послуг у кінці ХХ ст. і високих технологій та науково - технічного потенціалу на межі ХХ і XXI ст. |
|
1 |
|
|
|
60 |
|
14. Порівняльна економіко-географічна характеристика двох розвинутих країн світу (за вибором) на основі різних джерел інформації. |
1 |
|
|
|
61 |
Підсумково-узагальнюючий урок |
|
1 |
|
|
|
62 |
Північна Америка. Загальні та внутрішньорегіональні відмінності. Тенденції, проблемиі перспективи розвитку. |
|
1 |
|
|
|
63 |
США. |
|
1 |
|
|
|
64 |
Канада. |
|
1 |
|
|
|
65 |
Австралія - країна переселенського капіталізму. |
|
1 |
|
|
|
66 |
|
13. Розробка туристичного маршруту до однієї з розвинутих країн світу (за вибором).
|
1 |
|
|
|
67 |
Підсумковий урок |
|
1 |
|
|
|
Тема 4. Країни, що розвиваються
|
|
|
|
|||
68 |
Диференціація країн, що розвиваються за рівнем соціально-економічного розвитку. Сучасні риси господарства країн Регіональні відміни. Проблеми і перспективи соціально-економічного розвитку країн, що розвиваються. |
15. Визначення тенденцій змін галузевої структури господарства країн, що розвиваються в різних регіонах світу. |
1 |
|
|
|
69 |
Нафтодобувні країни (Саудівська Аравія, Оман, Бахрейн, ОАЕ, Бруней та ін.). |
|
1 |
|
|
|
70 |
Малі острівні країни (Кіпр, Ямайка та ін.) |
|
1 |
|
|
|
71 |
Найменш розвинуті країни (Бангладеш, Чад, Ефіопія, Гаїті та ін. |
|
1 |
|
|
|
72 |
Гіганти Третього світу: Китай |
|
1 |
|
|
|
73 |
Індія |
|
1 |
|
|
|
74 |
Бразилія |
|
1 |
|
|
|
75 |
Нові індустріальні країни (Малайзія, Таїланд, Філіппіни, Мексика, Аргентина). |
|
1 |
|
|
|
76 |
|
Дослідження. На основі аналізу різних країнознавчих джерел інформації з'ясуйте особливості й відмінності подачі країнознавчого матеріалу. Написати коротку аналітичну довідку. |
1 |
|
|
|
77 |
Узагальнюючий урок |
|
1 |
|
|
|
Тема 5. Країни з перехідною економікою |
|
|
|
|||
78 |
Загальна характеристика країн з перехідною економікою. Сучасні риси господарства країн. Проблеми і перспективи соціально-економічного розвитку країн з перехідною економікою |
|
1 |
|
|
|
79 |
Росія. |
|
1 |
|
|
|
80 |
Республіка Білорусь. |
|
1 |
|
|
|
81 |
Молдова |
|
1 |
|
|
|
82 |
Польща |
|
1 |
|
|
|
83 |
Словацька Республіка |
|
1 |
|
|
|
84 |
Румунія. |
Практична робота. 16. Порівняння спеціалізації господарств країн-сусідів України. Оформлення результатів роботи в табличній формі (або комп’ютерної презентації). |
1 |
|
|
|
85 |
Угорщина |
Дослідження Можливі моделі розвитку господарства країни з перехідною економікою (за вибором учня) |
1 |
|
|
|
86 |
Узагальнюючий урок |
|
1 |
|
|
|
87 |
КОНТРОЛЬНА РОБОТА ЗА ІІ семестр |
1 |
|
|
||
88 |
Особливості відносин між країнами в умовах глобалізації. Форми міжнародних відносин за сферами суспільного життя: економічні, політичні, культурні відносин. |
|
1 |
|
|
|
89 |
Геополітика. Глобальні, регіональні та субрегіональні міжнародні відносини |
|
1 |
|
|
|
90 |
Місце України у світі. Участь Україна у світовій торгівлі, кредитуванні, інвестуванні, спільному підприємництві, міжнародному туризмі |
Дослідження. Галузі економіки України, що сприяють її інтеграції у світове господарство. |
1 |
|
|
|
91 |
Міжнародне співробітництво з країнами сусідами та країнами-членами ЄС. Культурні зв’язки України з країнами світу. Перспективи розвитку міжнародних відносин України з країнами світу. |
Практична робота 17. Аналіз матеріалів, опублікованих у засобах масової інформації, що характеризують місце України в сучасному світі. |
1 |
|
|
|
92 |
Об’єкти світової природної і культурної спадщини в Україні. |
|
1 |
|
|
|
93 |
Узагальнення. Захист проекту |
Проект. Туризм – перспективна форма міжнародного співробітництва України |
1 |
|
|
|
94 |
Поняття про глобальні проблеми людства; геоглобалістика. Роль світової громадськості у їх розв’язанні. |
|
1 |
|
|
|
95 |
Проблема війни і миру: нові аспекти. Екологічна проблема як пріоритетних проблема виживання людства. |
|
1 |
|
|
|
96 |
Демографічна проблема та шляхи її вирішення. |
|
1 |
|
|
|
97 |
Продовольча проблема, її географічні аспекти та шляхи вирішення. Енергетична і сировинна проблема, їх географічні аспекти та шляхи вирішення |
|
1 |
|
|
|
98 |
Проблема використання Світового океану. Проблема освоєння космосу. |
|
1 |
|
|
|
99 |
Проблема подолання відсталості країн, що розвиваються як найбільша загальносвітова проблема |
|
1 |
|
|
|
100 |
Інші проблеми глобального характеру. |
Практична робота 18. Аналіз карти «Глобальні проблеми людства»: визначення регіонів і країн з найбільшою концентрацією глобальних проблем; визначення за картами «гарячих точок планети», обговорення причин їх виникнення |
1 |
|
|
|
101 |
Взаємозв’язок глобальних проблем |
Проект. Взаємозв’язок і взаємозалежність глобальних проблем людства |
1 |
|
|
|
102 |
Узагальнюючий урок по темі |
|
1 |
|
|
|
103 |
Підсумковий урок за ІІ семестр |
|
1 |
|
|
|
104 |
Підсумок за рік |
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|