Календарно - тематичне планування уроків природознавства у 4 класі до підручника І.Грущинської складене згідно навчальної програми. Використані екскурсії, практичні та контрольні роботи, навчальні проекти.
Природознавство
(за підручником І. В. Грущинської)
68 годин (2 години на тиждень)
№ з/п |
Тема уроку |
Дата |
Приміт- ка |
І семестр ( год) Вступ (1 год) |
|||
1 |
Чому людина не може існувати без природи? (с.8-9) |
|
|
Тема 1. Всесвіт і Сонячна система ( год) |
|||
2 |
Які уявлення про Землю і будову Всесвіту існували в давнину? (с.11-12) |
|
|
3 |
Чому нашу систему назвали Сонячною? (с.13-15) |
|
|
4 |
Які космічні «сусіди» та гості» є у планети Земля? (с.16-20) |
|
|
5 |
У чому неповторність планети Земля та її природного супутника Місяця? (с.21-23) |
|
|
6 |
Чому на Землі відбувається зміна дня і ночі? (с.24-26) |
|
|
7 |
Чому на Землі змінюються пори року? (с.27-30) |
|
|
8 |
Які сузір’я можна побачити на нічному небі? (с.31-34) |
|
|
9 |
Як досліджують космос у наш час? (с.35-37) |
|
|
10 |
Навчальний проект 1 «Про які мандрівки просторами космосу ти мрієш?» (с.38) |
|
|
11 |
Перевір свої досягнення: що ти знаєш про Всесвіт? (с.39) Контрольна робота 1 «Всесвіт і Сонячна система» Тема |
|
|
Тема 2. План і карта ( год) |
|||
12 |
Як «знайти» сторони світу? (с.41-42) |
|
|
13 |
Як навчитися орієнтуватися на місцевості? (с.43-45) |
|
|
14 |
Як орієнтуватися за допомогою компаса? (с.46-48) |
|
|
15 |
Екскурсія 1 «Визначення сторін горизонту за Сонцем, компасом або місцевими ознаками». |
|
|
16 |
Для чого потрібні плани місцевості? (с.49-53) Практична робота «Читання плану місцевості». |
|
|
17 |
Про що «розповідають» карти? (с.54-58) Практична робота 1 «Читання карти. Порівняння плану та карти». (с.59-61) |
|
|
18 |
Перевір свої досягнення: що ти знаєш про план і карту? (с.62) Контрольна робота 2 «План і карта» Тема |
|
|
Тема 3. Природа материків та океанів ( год) |
|||
19 |
Як відбулось освоєння нашої планети людьми? (с.64-66) |
|
|
20 |
Яка чисельність населення Землі? (с.67-69) |
|
|
21 |
Які океани і материки є на Землі? (с.70-71) Практична робота 2 «Ознайомлення з картою світу» |
|
|
22 |
Який океан найбільший? (с.72-74) |
|
|
23 |
Чим відрізняється Атлантичний океан? (с.75-77) |
|
|
24 |
Які неповторні ознаки Індійського океану? (с.78-80) |
|
|
25 |
Який океан найменший? (с.81-84) |
|
|
26 |
Що розповідає карта про форми земної поверхні? (с.85-86) |
|
|
27 |
Який материк на Землі найбільший? (с.87-89) |
|
|
28 |
Які особливості має рослинний і тваринний світ Євразії? (с.90-94) |
|
|
29 |
Який материк найспекотливіший на планеті? (с.95-97) |
|
|
30 |
Які особливості має рослинний і тваринний світ Африки? (с.98-101) Контрольна робота 3 «Природа материків та океанів» Тема |
|
|
31 |
У чому неповторність континенту Північна Америка? (с.102-106) |
|
|
32 |
Які особливості має рослинний і тваринний світ Північної Америки? (с.106-108) |
|
|
33 |
Чим Південна Америка відрізняється від інших материків? (с.109-111) |
|
|
34 |
У чому неповторність риси рослинного й тваринного світу Південної Америки? (с.112-115) |
|
|
35 |
Які риси має Австралія — найпосушливіший материк Землі? (с.116-118) |
|
|
36 |
Які рослини і яких тварин можна побачити тільки в Австралії? (с.119-121) |
|
|
37 |
Чим Антарктида відрізняється від інших материків? (с.122-124) |
|
|
38-39 |
Навчальний проект 2 «Крижані велетні» (про Юпітер, Сатурн, Нептун, Уран) |
|
|
40 |
Перевір свої досягнення: що ти знаєш про природу материків і океанів? (с.126) |
|
|
41 |
Практична робота 3 «Вивчення материків та океанів з використанням електронних ресурсів. Контрольна робота 4 «Природа материків та океанів» (продовження) Тема |
|
|
Тема 4. Природа України ( год) |
|||
42 |
Як дізнатися більше про Україну за допомогою карти? (с.128-129) |
|
|
43 |
На які корисні копалини багата українська земля? (с.130-131) |
|
|
44 |
Які водні багатства є в Україні? (с.132-133) |
|
|
45 |
Чим схожі всі річки? (с.134-135) |
|
|
46 |
Чим відрізняється рівнина річка від гірської? (с.136-137) |
|
|
47 |
У чому особливості Чорного й Азовського морів? (с.138-140) |
|
|
48 |
Яке значення мають річки й водойми в житті людей? (с.141-142) |
|
|
49-50 |
Навчальний проект 3 «Водойми рідного краю, їхній стан та охорона» (с.143) |
|
|
51 |
Які види ґрунтів є в Україні? (с.144-146) Контрольна робота 5 «Природа України» Тема |
|
|
52 |
Про що розповідає карта природних зон України? (с.147-148) |
|
|
53 |
Яка природа в Поліссі? (с.149-151) |
|
|
54 |
Як природа зони мішаних лісів впливає на господарську діяльність людини? (с.152-154) |
|
|
55 |
Що таке лісостеп? (с.155-157) |
|
|
56 |
Як природа лісостепу впливає на господарську діяльність людини? (с.158-159) |
|
|
57 |
Яка природа в степу? (с.160-162) |
|
|
58 |
Які галузі господарства розвинені у степовій зоні? (с.163-164) |
|
|
59 |
Якою є природа Карпатських і Кримських гір? (с.165-168) |
|
|
60 |
Які природні заповідники є в Україні? (с.170-171) |
|
|
61-62 |
Навчальний проект 4 «Добра справа для природи» |
|
|
63 |
Перевір свої досягнення: що ти знаєш про природу своєї Батьківщини — України? (с.173) |
|
|
64 |
Практична робота 4 «Подорож Україною з використанням електронних ресурсів». Контрольна робота 6 «Природа України» (продовження) |
|
|
65 |
Екскурсія 2 «Ознайомлення з формами рельєфу, водоймами, рослинним та тваринним світом, ґрунтами рідного краю». Тема |
|
|
1