КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
уроків зарубіжної літератури
7 клас
(70 годин / 2 години на тиждень)
Складено відповідно до програми: Модельна навчальна програма «Зарубіжна література. 5–9 класи»
для закладів загальної середньої освіти (у редакції 2023 року) (автори Ніколенко О. М., Ісаєва О. О., Клименко Ж. В., Мацевко-Бекерська Л. В., Юлдашева Л. П., Рудніцька Н. П., Туряниця В. Г., Тіхоненко С. О., Вітко М. І.,
Джангобекова Т. А.)
Тематичне діагностування – 6 год.: І семестр – 3
ІІ семестр – 3
Розвиток мовлення – 4 год. : І семестр – 2 (у+п)
ІІ семестр – 2 (у+п)
Позакласне читання – 4 год.: І семестр – 2
ІІ семестр – 2
Виразне декламування – 1 год. ІІ семестр
Підручник: https://pidruchnyk.com.ua/2862-zarubizhna-literatura-nikolenko-7-klas-2024.html
№ з/п |
Дата |
Зміст навчального матеріалу
|
Примітки |
||
Вступ Роль художнього перекладу в сучасну добу |
|||||
1.
2. |
|
Оригінал і переклад. Види перекладів. ТЛ Поглиблення понять: оригінал і переклад. ЛК Значення художнього перекладу для розвитку культури, дружніх взаємин між країнами та народами Видатні українські перекладачі. УС Основні відомості про розвиток української перекладацької школи.
|
|
||
ГЕРОЇ ТА ГЕРОЇНІ БАЛАД (1 фольклорна і 1 літературна балади за вибором учителя) |
|||||
3. |
|
Балада як жанр усної народної творчості. Характерні ознаки балади. ТЛ Фольклорна балада та її ознаки. |
|
||
4. |
|
Англійська балада «Як Робін Гуд став розбійником». «Поєдинок Робіна Гуда з Гаєм Гізборном» |
|
||
5. |
|
Ідеї свободи й служіння народові в баладах про Робіна Гуда. |
|
||
6. |
|
Образ народного захисника Робіна Гуда. ТЛ Поглиблення понять: сюжет, персонаж літературного твору. |
|
||
АБО 4. |
|
«Король Лір і його дочки». Сюжет випробування в баладі |
|
||
5. |
|
Моральна проблематика твору
|
|
||
6. |
|
Король Лір як вічний образ. ТЛ Поглиблення понять: сюжет, персонаж літературного твору. |
|
||
7 |
|
Літературна балада та її ознаки. Подібність і відмінність від народної балади. ТЛ Балада (фольклорна і літературна). (УС) Українські перекладачі зарубіжних балад. Українські народні й літературні балади. ЛК Зображення героїв балад у мистецтві (живописі, музиці, мультиплікації та ін.).
|
|
||
8 |
|
Йоганн Крістоф Фрідріх Шиллер (1759–1805). «Рукавичка». Випробування головного героя балади. |
|
||
9 |
|
Образ справжнього лицаря, оспівування мужності, відваги, людської гідності. ТЛ Поглиблення понять: сюжет, персонаж літературного твору. |
|
||
АБО 8. |
|
Роберт Льюїс Стівенсон (1850–1894). «Балада про вересовий трунок». Основний конфлікт балади (батько і син – король, свобода – рабство). |
|
||
9. |
|
Утвердження духовної сили пиктів, їхнього героїзму в захисті національних цінностей. Символіка твору. ТЛ Поглиблення понять: сюжет, персонаж літературного твору. |
|
||
АБО 8. |
|
Адам Міцкевич (1798–1855). «Світязь». Утвердження любові до батьківщини й героїзму в баладі |
|
||
9. |
|
Символічні образи та фольклорні елементи у творі Адама Міцкевича. ТЛ Поглиблення понять: сюжет, персонаж літературного твору. ЛК Національні герої та символи в баладах
|
|
||
10. |
|
Діагностувальна робота №1. |
|
||
11. |
|
Розвиток мовлення №1 (усний)відгук про твір мистецтва(ілюстрацію художника або кінофільм/мультфільм за мотивами балади). |
|
||
ЛИЦАРСТВО В ЛІТЕРАТУРІ |
|||||
12 |
|
Вальтер Скотт (1771–1832). «Айвенго» (відповідно до програми 2–3 розділи за вибором учителя). В. Скотт – засновник історичного роману. Історія і художній вимисел у романі «Айвенго». ТЛ Поглиблення понять: роман (історичний роман), пейзаж, сюжет, персонаж. УС Переклади творів українською мовою. Висловлювання українських митців про В. Скотта, його вплив на розвиток історичного роману.
|
|
||
13. |
|
Утілення в образі Айвенго кодексу лицаря, художні засоби створення образу. ЛК Лицарська культура Європи доби Середньовіччя.
|
|
||
14. |
|
Зіткнення добра, краси й справедливості із жорстокістю і підступністю. ТЛ Поглиблення поняття порівняння
|
|
||
15. |
|
Динаміка сюжету. |
|
||
16 |
|
Головні образи історичного роману «Айвенго».
|
|
||
17 |
|
Історичний колорит роману «Айвенго» та засоби його створення. ТЛ Образ автора |
|
||
18 |
|
РМ №2 створення та презентація власного тексту (письмовий твір) на актуальну тематику на підставі художнього тексту
|
|
||
19. |
|
Позакласне читання №1. Олдрідж Дж. «Останній дюйм» |
|
||
20. |
|
Діагностувальна робота №2 |
|
||
ПАМ’ЯТАЄМО ПРО МИНУЛЕ |
|||||
21 |
|
Друга світова війна у європейській поезії: К. І. Галчинський (1905–1953) («Пісня про солдатів з Вестерплятте», «Лист із полону»), А. Марґул-Шпербер (1898-1967) («Про назву концтабору Бухенвальд») (1 твір за вибором учителя). Відображення антигуманної сутності війни у віршах. ТЛ Поглиблення поняття вірш
|
|
||
22. |
|
Ідеї збереження життя та людських цінностей попри трагічні обставини. |
|
||
23. |
|
Джон Бойн (народ. 1971). «Хлопчик у смугастій піжамі». Зображення Другої світової війни крізь долі дітей і дорослих. ТЛ Поглиблення понять: повість, сюжет. |
|
||
24. |
|
Теми нацизму та Голокосту в повісті. ЛК Долі діячів культури у період Другої світової війни. Сучасна культура проти війни. |
|
||
25 |
|
Образи дітей (німецький хлопчик Бруно, єврейський хлопчик Шмуль), їхня дружба і взаємодопомога. |
|
||
26.
|
|
Ідея рівності представників різних рас, націй, національностей і народів у творі. |
|
||
27. |
|
Трагічний фінал як відображення злочинів фашизму. УС Тема Другої світової війни в українській літературі. |
|
||
28. |
|
Діагностувальна робота № 3. |
|
||
29. |
|
Позакласне читання №2. Шмітт Е.Е. «Діти Ноя»
|
|
||
30. |
|
Підсумковий урок |
|
||
СИЛА ДРУЖБИ І КОХАННЯ |
|||||
31. |
|
О. Генрі (1862 –1910). О. Генрі – майстер новели. ТЛ Новела, розповідач, композиція художнього твору, символ. |
|
||
32. |
|
Новела «Останній листок» – гімн людині, що здатна на самопожертву заради ближнього. Моральні цінності в новелі «Дари волхвів».
|
|
||
33. |
|
Біблійні мотиви у творі. Роль художньої деталі. |
|
||
34. |
|
Образи дівчат, їхня динаміка (Сью, Джонсі) ТЛ Поглиблення понять: художня деталь, герой/героїня. |
|
||
35. |
|
Специфіка розкриття образу Бермана Особливості художньої мови новели; розповідач. |
|
||
36. |
|
Вірші зарубіжних поетів про дружбу і кохання (2 твори за вибором учителя): П’єр Ронсар (1524-1585) «До того, як любов у світ прийшла...», Р. Бернс (1759–1796) («Моя любов...»), Й.В. Ґете ( 1749-1832) («До моїх пісень...»), Г. Гейне (1797–1856) («Коли настав чудовий май...»), Адам Міцкевич (1798-1855) («Непевність») та ін. Поетизація високого почуття кохання. Засоби художньої виразності в поезіях. УС Українські переклади творів зарубіжних письменників.
|
|
||
37. |
|
Розкриття у віршах впливу кохання на людину. ЛК Культура людських почуттів і міжособистісного спілкування. |
|
||
38.
|
|
Діагностувальна робота № 4
|
|
||
39. |
|
ПЧ №3 С’юелл А. «Чорний красень»
|
|
||
РОЗСЛІДУЄМО ДЕТЕКТИВНІ ІСТОРІЇ
|
|||||
40. |
|
Детективна література. Її характерні особливості. Різновиди детективів. ТЛ Детектив, оповідач. УС Українські письменники – майстри детективного жанру.
|
|
||
41. |
|
Едгар Аллан По (1809–1849).«Золотий жук». Захопливий сюжет твору «Золотий жук». ЛК Музеї Е. По в США (Балтимор, Річмонд)
|
|
||
42. |
|
Особливості композиційної будови твору – «розповідь у розповіді», її художнє значення (поєднання різних поглядів, створення емоційної напруги, таємничої атмосфери та ін.).
|
|
||
43. |
|
Образи Вільяма Леграна, Джупітера, оповідача.
|
|
||
44. |
|
Артур Конан Дойл (1859–1930). Оповідання про Шерлока Холмса («Пістрява стрічка»). ЛК Музей Шерлока Холмса у Великій Британії (Лондон). Пам’ятники письменникам та їхнім героям.
|
|
||
45. |
|
Особливості сюжету і композиції оповідань про Шерлока Холмса. ТЛ Поглиблення понять: сюжет, композиція (детективного твору).
|
|
||
46. |
|
Шерлок Холмс як безпосередній учасник розв’язання сімейного конфлікту в оповіданні «Пістрява стрічка».
|
|
||
47. |
|
Сутність «дедуктивного методу» Шерлока Холмса, утвердження в його образі сили інтелекту і моральних якостей.
|
|
||
48. |
|
Доктор Ватсон як оповідач. Різні точки зору на події як художній прийом створення атмосфери таємничості.
|
|
||
ОСОБИСТА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ
|
|||||
49. |
|
Антуан де Сент-Екзюпері (1900 – 1944). «Маленький принц». ТЛ Алегорія. Поглиблення понять: казка (казка-притча), символ. УС Переклади українською мовою.
|
|
||
50. |
|
Маленький принц у ставленні до своєї планети, троянди, лиса та ін. Алегоричні образи та ситуації.
|
|
||
51. |
|
Філософський зміст твору. Риси людей у казкових персонажах твору.
|
|
||
52. |
|
Людські взаємини, моральні цінності в казці-притчі «Маленький принц». ЛК Ідея моральної відповідальності крізь призму християнства.
|
|
||
53. |
|
Розвиток мовлення №3. (писемний) Обстоювання власної позиції щодо порушеної проблеми, пояснення афоризму.
|
|
||
54. |
|
Рюноске Акутаґава (1892–1927).«Павутинка». Утілення ідеї моральної відповідальності в новелі «Павутинка». ТЛ Поглиблення понять: новела (новела-притча), символ. ЛК Ідея моральної відповідальності крізь призму буддизму УС Переклади українською мовою.
|
|
||
55. |
|
Художні образи новели (Будда, Кандата).
|
|
||
56. |
|
Філософський зміст твору. Підтекст Символічні образи природи в новелі «Павутинка».
|
|
||
57.
|
|
Діагностувальна робота №5 .
|
|
||
58. |
|
Позакласне читання № 4. Лондон Дж. «Біле Ікло»
|
|
||
СУТНІСТЬ ЛЮДИНИ
|
|||||
59. |
|
Айзек Азімов (1920 –1992). «Фах». Роздуми про майбутнє людини й людства. ТЛ Художність. Поглиблення понять: повість, фантастика.
|
|
||
60. |
|
Образ Джорджа Плейтена.
|
|
||
61. |
|
Проблема духовної реалізації людини.
|
|
||
62. |
|
Розуміння сутності культури й освіти, призначення людини в сучасному світі. ЛК Вплив цифрових технологій на сучасну культуру. Роль наукової фантастики у поступі цивілізації.
|
|
||
63. |
|
Розвиток мовлення №4 (усний) Обговорення важливих проблем прочитаних творів, зокрема із використанням цифрових засобів онлайн-взаємодії (коментарі, чат, символи або ін.).
|
|
||
64. |
|
Корнелія Функе. «Чорнильне серце». Тема «оживлення» книжки в романі. ТЛ Художність. Поглиблення понять: роман, фантастика.
|
|
||
65. |
|
Образ Меґі – дівчинки, котра любить читати. Її пригоди й духовні випробування. |
|
||
66. |
|
Поєднання уявного і реального світів. Зіткнення сил добра і зла у творі. |
|
||
АБО 64. |
|
Ніл Річард Мак-Кіннон Ґейман (нар. 1960). «Кораліна». Проблеми родинних стосунків, пошуку свого єства, самооцінки.
|
|
||
65. |
|
Казкові пригоди дівчинки Кораліни у фантастичному світі з іншими «татом» і «мамою». |
|
||
66. |
|
Випробування та відкриття Кораліни.
|
|
||
АБО 64. |
|
Клаус Гаґеруп. «Золота вежа». Життя родини Федерів до і після трагічного випадку з дітьми.
|
|
||
65. |
|
Світ Маріанни, її стосунки з братом Генриком, глибоке переживання нею нездоланних наслідків нерозважливого вчинку.
|
|
||
66. |
|
Золота Вежа як символ. Пам’ять про дорогих серцю людей – шлях до душевного зцілення. Теми життєвих випробувань, подолання страху й депресії, порозуміння й взаємодопомоги у творі.
|
|
||
67. |
|
Діагностувальна робота №6.
|
|
||
68.
|
|
Підсумковий урок. Актуальні теми і проблеми у творах класичної і сучасної літератури, прочитаних протягом навчального року. |
|
||
69.
|
|
Підсумковий урок. Літературні жанри та міжжанрові утворення. Сучасні ресурси творів зарубіжної літератури для молоді.
|
|
||
70.
|
|
Підсумковий урок. Образи улюблених героїв та героїнь художніх текстів/медіа текстів. Авторські ідеї, втілені в літературних персонажах. |
|
||