Календарно - тематичне планування з уроків «Всесвітньої історії. Історії України.» для 6 класу (інтегрований курс) (70 годин на рік, 2 години на тиждень) зі змінами згідно Наказу МОН № 236 від 21.02.2019 р.
Підручник: «Всесвітня історія. Історія України.», 6 клас авт.: О.І. Пометун, П.В. Мороз, Ю.Б. Малієнко Видавництво: «Освіта», 2014
I - семестр
№ |
Дата |
Зміст навчального матеріалу |
Кількість годин |
Примітки |
Вступ. |
||||
Результати навчально-пізнавальної діяльності:
- час появи людини на теренах України; - послідовність періодів історії людства, якими послуговуються богослови, антропологи, археологи й історики.
- предмет і завдання історії; - сутність наукових і релігійних теорій походження людини; - періодизацію як спосіб упорядкування історії; - давню історію України як складову світової історії; - критерії, які історики й археологи використовують для періодизації історії України та світової історії; - поняття «ера (історична доба)», «кам’яний вік», «бронзовий вік», «залізний вік», «первісні часи», «античність», «антропологія», «археологія».
- співвіднести дату події з історичним періодом (з допомогою шкали часу); - розв’язати історичну задачу на обчислення часу; - вправно користуватися підручником для виконання завдань у класі й удома.
- лічба часу в історії стародавнього світу [завдання: встановити особливості літочислення до нашої ери (з допомогою шкали часу); збудувати та зіставити археологічну й історичну часові шкали; - визначити (за датою), до якого періоду належить подія (з допомогою археологічної та історичної часових шкал)]. |
||||
1 |
|
Вступ до історії Стародавнього світу. |
1 |
|
2 |
|
Відлік часу в історії Cтародавнього світу. |
1 |
|
Розділ І. Життя людей за первісних часів. |
||||
Результати навчально-пізнавальної діяльності:
- назви відомих пам’яток (стоянок) первісних людей на теренах України; - винаходи і пам’ятки культури первісних людей (за матеріалами з теренів України).
- сутність «неолітичної революції» як процесу переходу людства від привласнювального (збиральництво, мисливство, рибальство ) до продуктивного (відтворювального) господарства (землеробства, скотарства і ремесел); - сутність первісних форм релігійних вірувань: фетишизму, тотемізму, анімізму та магії; - риси господарства, суспільного устрою й світосприйняття як основу історичного опису життя людей у минулому; - поняття «homo sapiens (людина розумна)», «стоянка первісних людей», «археологічна культура», «родова громада (рід)», «територіальна (сусідська) громада», «плем’я», «ремесло», «мораль», «звичай».
- співвіднести археологічну й історичну періодизацію історії стародавнього світу; - показати на карті стоянки первісних людей і територіальні межі трипільської культури; - описати спосіб життя первісних людей; - розпізнавати пам’ятки трипільської культури.
Королеве (Закарпаття), Мізин (Чернігівщина), Кирилівка (м. Київ), Межиріч (Черкащина), Киїк-Коба (Крим) та ін. Стоянки первісних людей на території рідного краю (на вибір учителя), інші відомі стоянки.
- позначити на контурній карті стоянки первісних людей на теренах України (за переліком учителя), межі поширення і протоміста трипільської культури; - описати спосіб життя первісних людей (мисливців і рибалок, землеробів і скотарів) на основі археологічних речових джерел.
|
||||
3 |
|
Виникнення людини. |
1 |
|
4 |
|
Господарство первісної людини. |
1 |
|
5 |
|
Суспільна організація за первісних часів. |
1 |
|
6 |
|
Становлення держави за первісних часів. |
1 |
|
7 |
|
Культура та вірування людей за первісних часів. |
1 |
|
8 |
|
Практичне заняття «Основні стоянки та пам’ятки первісних людей на території України». |
1 |
|
9 |
|
Трипільська культура. |
1 |
|
10 |
|
Контрольна робота за темою: «Життя людей за первісних часів». |
1 |
|
Тематичне оцінювання |
||||
Розділ ІІ. Цивілізації Давнього Сходу. |
||||
Результати навчально-пізнавальної діяльності:
- хронологічні й територіальні межі давньоєгипетської цивілізації, цивілізацій Дворіччя (Шумер, Вавилон), Фінікії (міст-держав) та Ізраїльсько-Юдейського царства; - час об’єднання Єгипту, укладення кодексу законів Хаммурапі; - роки правління царів Давида і Соломона; - назви відомих пам’яток давньоєгипетської цивілізації (Великі піраміди), Дворіччя (стела Хаммурапі), Фінікії (алфавіт), Ізраїльсько-Юдейського царства (Біблійні заповіді, храм Соломона).
- цивілізацію як історично-культурний феномен; - вплив природно-географічних умов на господарське життя, організацію влади та міфологію давніх суспільств; - причини виникнення міст, соціальних верств і держави; - поняття «цивілізація», «іригаційне (зрошувальне) землеробство», «колонізація», «суспільство», «суспільна верства», «держава», «місто-держава», «фараон», «закон», «реформа», «релігія», «політеїзм», «монотеїзм», «Біблія», «міфологія», «ієрогліф», «клинопис»; - вплив світогляду на спосіб життя давніх людей і суспільств; - причини злету і занепаду стародавніх держав і суспільств; - організацію суспільств і держав як основу для їх характеристики засобами історії; - значення Біблії як історичного джерела.
- позначити на карті (використовуючи географічні орієнтири) давні цивілізації й міста; - охарактеризувати давні суспільства і держави; - описати повсякденне життя представників різних верств давніх суспільств; - осмислити і передати враження, яке могли справляти на давнє населення і справляють на туристів пам’ятки мистецтва Давнього Єгипту та Передньої і Центральної Азії (Великий сфінкс, храм Соломона та ін.); - зіставити умови розвитку та характерні ознаки суспільств і держав Давнього Єгипту і Передньої та Центральної Азії.
- позначити на контурній карті річки Ніл, Тигр і Євфрат, розташування Мемфісу, Шумеру, Вавилону, Карфагену, Єрусалиму, територіальні межі давніх цивілізацій Азії та Африки; - охарактеризувати структуру суспільств і держав (Єгипетського, Вавилонського, Ізраїльсько-Юдейського царств, міст-держав Шумеру та Фінікії); - оцінити (на основі витягів із Книги мертвих, законів Хаммурапі) правове становище населення в давніх державах Північної Африки, Передньої та Центральної Азії; - зіставити умови розвитку й характерні ознаки суспільств і держав Давнього Єгипту, з одного боку, і Передньої та Центральної Азії, з іншого; - підготувати повідомлення про повсякденне життя представників різних верств у стародавніх суспільствах.
- 6 клас. Інформатика. Розділ: Комп’ютерні презентації. Тема: Програмне забезпечення для створення й відтворення комп’ютерних презентацій (Учень обґрунтовує доцільність використання презентацій у своїй навчальній діяльності та повсякденному житті); - 6 клас. Географія. Розділ: Способи зображення Землі. Тема: Географічні карти, їх елементи. Легенда карти. Масштаб карт. Географічні атласи (Учень оцінює практичне значення плану та географічних карт для себе і своєї родини); - 6 клас. Українська мова. Розділ: Іменник. Тема: Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль (Учень створює розповідь, інформаційний допис, повідомлення про уявну подорож Україною або країн зарубіжжя з використанням власних назв). |
||||
Тема 1. Давній Єгипет. |
||||
11 |
|
Вступ до історії Давнього Єгипту. |
1 |
|
12 |
|
Утворення Єгипетської держави. |
1 |
|
13 |
|
Давній Єгипет у ІІ тис. до н. е. |
1 |
|
14 |
|
Релігія, міфологія, культура Давнього Єгипту. |
1 |
|
15 |
|
Практичне заняття «Міфи та релігія Давнього Єгипту.» |
1 |
|
16 |
|
Контрольна робота за темою: «Давній Єгипет.» |
1 |
|
Тема 2. Цивілізації Передньої та Центральної Азії. Кіммерійсько - скіфський світ. |
||||
17 |
|
Цивілізації Дворіччя в ІІІ–ІІ тис. до н. е. |
1 |
|
18 |
|
Фінікія та Ізраїльсько - Іудейське царство. |
1 |
|
19 |
|
Держави Центральної Азії в І тис. до н. е. |
1 |
|
20 |
|
Кіммерійсько - скіфський світ. |
1 |
|
21 |
|
Практичне заняття «Історичні джерела про скіфів. Геродот про скіфський похід Дарія І» |
1 |
|
22 |
|
Контрольна робота за темою: «Цивілізації Передньої та Центральної Азії. Кіммерійсько-скіфський світ.» |
1 |
|
Тематичне оцінювання |
||||
Тема 3. Давні Індія та Китай. |
||||
23 |
|
Давня Індія. Культура та релігія Давньої Індії. |
1 |
|
24 |
|
Давній Китай. |
1 |
|
25 |
|
Культура та релігія Давнього Китаю. |
1 |
|
26 |
|
Практичне заняття «Наукові знання, освіта та писемність у Давньому Китаї.» |
1 |
|
27 |
|
Контрольна робота за темою: «Давні Індія та Китай.» |
1 |
|
Розділ ІІІ. Історія Давньої Греції |
||||
Результати навчально-пізнавальної діяльності:
- часову послідовність Мінойської, Ахейської (палацових), грецької античної (полісної) цивілізацій; - хронологічні межі існування на території України грецьких поселень (полісів); - часову послідовність панування у степах Північного Причорномор’я кіммерійців, скіфів, сарматів, готів, гунів; - хронологічні межі існування Римської республіки та Римської імперії; - час зародження й утвердження християнства, визнання християнства державною релігією Римської імперії, поділу Римської імперії на Західну та Східну (Візантію); - пам’ятки культури Давньої Греції, Скіфії й Риму (Афінський акрополь, пектораль із кургану Товста Могила, маяк Александрії, Колізей у Римі, Венера Мілоська та ін.); - час формування давніх слов’ян і напрямки їх розселення з історичної прабатьківщини; - самоназви і пам’ятки культури давніх слов’ян.
- ідейну близькість давньогрецької, елліністичної й давньоримської культур; - особливості античної демократії, зміст прав і обов’язків громадян Афін і Риму, безправ’я рабів; - причини піднесення й занепаду грецьких полісів (Афін, Спарти), Великої Скіфії та Римської держави; - передумови Великої грецької колонізації та Великого переселення народів; - внесок античної цивілізації в історію людства, зв’язок античної цивілізації зі спільнотами на українських теренах; - виникнення передумов для державності в давніх слов’ян як результат розселення, господарського (землеробство) і культурного розвитку; - історичне значення християнства; - поняття «еллінізм», «поліс», «громадянин», «демос», «аристократія», «тиранія», «демократія», «пантеон богів», «республіка», «імперія», «патриції», «плебеї», «сенат», «диктатор», «вето», «легіон», «провінція», «гладіатор», «експансія», «курган», «прабатьківщина слов’ян», «розселення слов’ян».
- охарактеризувати й зіставити суспільний устрій та повсякденне життя Афін і Спарти, становище патриціїв і плебеїв; - охарактеризувати суспільний устрій Римської держави часів принципату Октавіана Августа, повсякденне життя мешканців античних полісів Північного Причорномор’я, діяльність Перикла, Александра Македонського, Юлія Цезаря та Октавіана Августа (на вибір учителя); - визначити причини зміни у ставленні Римської держави та суспільства до християнської церкви; - пояснити, як у добу античності соціальне становище особи впливало на її повсякденне життя; - охарактеризувати спосіб життя (суспільну організацію, господарські заняття, духовний світ) давніх слов’ян; - визначити причини розселення давніх слов’ян поза межі території історичної прабатьківщини; - показати на карті історико-географічні об’єкти античної цивілізації (античні міста, держави, напрямки Великої грецької колонізації, Східного походу Александра Македонського, Великого переселення народів та ін.).
- позначити на контурній карті: а) Балканський і Апеннінський півострови, античні грецькі поселення (Мікени, Афіни, Спарта, Тіра, Ольвія, Пантікапей, Херсонес); б) кордони Боспорського царства, Перської держави, держави Александра Македонського, Римської держави часів принципату Октавіана Августа, Афіни, Спарту, Александрію, Рим, Константинополь (Візантій); в) напрямки Великої грецької колонізації, Східного походу Александра Македонського, Великого переселення народів; г) прабатьківщину слов’ян і напрямки їх розселення, територіальні межі союзів антів і склавинів; - охарактеризувати спосіб життя мешканців античних полісів Північного Причорномор’я (за доступними текстовими джерелами) і скіфських племен (за книгою «Мельпомена» з Геродотової «Історії в дев’яти книгах»); - зіставити суспільний устрій Афін і Спарти, повсякденне життя населення цих міст; - порівняти правове становище різних груп громадян, а також громадян і негромадян у Стародавньому Римі; - укласти програму античних Олімпійських ігор або мандрівки з оглядом пам’яток культури давніх Греції та Риму (у формі рольової гри); - сформулювати життєву позицію (вибір у конкретній життєвій ситуації) історичного персонажа на основі висловів з його творів (на вибір учителя).
- 6 клас. Географія. Розділ: Уявлення про Землю у давнину. Тема: Уявлення про форму Землі. Зображення Землі на картах Ератосфена, Птолемея (Учень розуміє внесок античних учених у становлення географії як науки, складає за допомогою членів родини короткі повідомлення про пізнання Землі у давнину). |
||||
Тема 1. Становлення античної грецької цивілізації. |
||||
28 |
|
Становлення цивілізації Давньої Греції. |
1 |
|
29 |
|
Практичне заняття «Давньогрецьке суспільство за поемами Гомера». |
1 |
|
30 |
|
Мінойська та Ахейська палацові цивілізації. |
1 |
|
31 |
|
Давня Греція у VІІІ–VІ ст. до н. е. Велика грецька колонізація. |
1 |
|
32 |
|
Контрольна робота за темою: «Велика грецька колонізація.» |
1 |
|
Тематичне оцінювання |
II – семестр
№ |
Дата |
Зміст навчального матеріалу |
Кількість годин |
Примітки |
Розділ ІІІ. Історія Давньої Греції |
||||
Тема 1. Становлення античної грецької цивілізації. |
||||
Результати навчально-пізнавальної діяльності:
- часову послідовність Мінойської, Ахейської (палацових), грецької античної (полісної) цивілізацій; - хронологічні межі існування на території України грецьких поселень (полісів); - часову послідовність панування у степах Північного Причорномор’я кіммерійців, скіфів, сарматів, готів, гунів; - хронологічні межі існування Римської республіки та Римської імперії; - час зародження й утвердження християнства, визнання християнства державною релігією Римської імперії, поділу Римської імперії на Західну та Східну (Візантію); - пам’ятки культури Давньої Греції, Скіфії й Риму (Афінський акрополь, пектораль із кургану Товста Могила, маяк Александрії, Колізей у Римі, Венера Мілоська та ін.); - час формування давніх слов’ян і напрямки їх розселення з історичної прабатьківщини; - самоназви і пам’ятки культури давніх слов’ян.
- ідейну близькість давньогрецької, елліністичної й давньоримської культур; - особливості античної демократії, зміст прав і обов’язків громадян Афін і Риму, безправ’я рабів; - причини піднесення й занепаду грецьких полісів (Афін, Спарти), Великої Скіфії та Римської держави; - передумови Великої грецької колонізації та Великого переселення народів; - внесок античної цивілізації в історію людства, зв’язок античної цивілізації зі спільнотами на українських теренах; - виникнення передумов для державності в давніх слов’ян як результат розселення, господарського (землеробство) і культурного розвитку; - історичне значення християнства; - поняття «еллінізм», «поліс», «громадянин», «демос», «аристократія», «тиранія», «демократія», «пантеон богів», «республіка», «імперія», «патриції», «плебеї», «сенат», «диктатор», «вето», «легіон», «провінція», «гладіатор», «експансія», «курган», «прабатьківщина слов’ян», «розселення слов’ян».
- охарактеризувати й зіставити суспільний устрій та повсякденне життя Афін і Спарти, становище патриціїв і плебеїв; - охарактеризувати суспільний устрій Римської держави часів принципату Октавіана Августа, повсякденне життя мешканців античних полісів Північного Причорномор’я, діяльність Перикла, Александра Македонського, Юлія Цезаря та Октавіана Августа (на вибір учителя); - визначити причини зміни у ставленні Римської держави та суспільства до християнської церкви; - пояснити, як у добу античності соціальне становище особи впливало на її повсякденне життя; - охарактеризувати спосіб життя (суспільну організацію, господарські заняття, духовний світ) давніх слов’ян; - визначити причини розселення давніх слов’ян поза межі території історичної прабатьківщини; - показати на карті історико-географічні об’єкти античної цивілізації (античні міста, держави, напрямки Великої грецької колонізації, Східного походу Александра Македонського, Великого переселення народів та ін.).
- позначити на контурній карті: а) Балканський і Апеннінський півострови, античні грецькі поселення (Мікени, Афіни, Спарта, Тіра, Ольвія, Пантікапей, Херсонес); б) кордони Боспорського царства, Перської держави, держави Александра Македонського, Римської держави часів принципату Октавіана Августа, Афіни, Спарту, Александрію, Рим, Константинополь (Візантій); в) напрямки Великої грецької колонізації, Східного походу Александра Македонського, Великого переселення народів; г) прабатьківщину слов’ян і напрямки їх розселення, територіальні межі союзів антів і склавинів; - охарактеризувати спосіб життя мешканців античних полісів Північного Причорномор’я (за доступними текстовими джерелами) і скіфських племен (за книгою «Мельпомена» з Геродотової «Історії в дев’яти книгах»); - зіставити суспільний устрій Афін і Спарти, повсякденне життя населення цих міст; - порівняти правове становище різних груп громадян, а також громадян і негромадян у Стародавньому Римі; - укласти програму античних Олімпійських ігор або мандрівки з оглядом пам’яток культури давніх Греції та Риму (у формі рольової гри); - сформулювати життєву позицію (вибір у конкретній життєвій ситуації) історичного персонажа на основі висловів з його творів (на вибір учителя).
- 6 клас. Географія. Розділ: Уявлення про Землю у давнину. Тема: Уявлення про форму Землі. Зображення Землі на картах Ератосфена, Птолемея (Учень розуміє внесок античних учених у становлення географії як науки, складає за допомогою членів родини короткі повідомлення про пізнання Землі у давнину). |
||||
33 |
|
Становлення Афінського полісу. |
1 |
|
34 |
|
Становлення Афінського полісу. |
1 |
|
35 |
|
Практичне заняття «Спартанський поліс.» |
1 |
|
36 |
|
Контрольна робота за темою: «Становлення античної грецької цивілізації.» |
1 |
|
Тема 2. Антична грецька цивілізація класичної доби. |
||||
37 |
|
Греко-перські війни. |
1 |
|
38 |
|
Утвердження демократії в Афінах за часів Перікла. |
1 |
|
39 |
|
Господарське та повсякденне життя в Давній Греції. |
1 |
|
40 |
|
Греція у ІV ст. до н. е. |
1 |
|
41 |
|
Практичне заняття «Мистецтво у Давній Греції.» |
1 |
|
42 |
|
Практичне заняття «Давньогрецька міфологія, релігія та наука». |
1 |
|