Розділ 1. УКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ У СКЛАДІ РЕЧІ ПОСПОЛИТОЇ (XVI – перша половина XVII ст.) | |
Вступ.. Повторення. Середні віки в історії Європи та України. | |
Статус українських земель у складі Королівства Польського, Великого князівства Литовського, Руського і Жемайтійського, Священної Римської та Османської імперій, Московського царства в першій половині XVІ ст.. Практична робота: позначити на контурній карті адміністративно-територіальний устрій українських земель у складі Речі Посполитої; |
№ п\п |
Дата Проведення уроку |
К-ть годин |
Примітки |
Результати навчально-пізнавальної діяльності |
Зміст навчально-пізнавальної діяльності |
Розділ 1. УКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ У СКЛАДІ РЕЧІ ПОСПОЛИТОЇ (XVI – перша половина XVII ст.)
|
|||||
1 |
|
|
|
Вступ.. Повторення. Середні віки в історії Європи та України.
|
Знаю: – дати укладення Пересопницького Євангелія, Литовських статутів, Берестейської церковної унії, утворення Київської (Києво-Могилянської) колегії, відновлення православної ієрархії, підписання «Пунктів для заспокоєння руського народу»; – адміністративно-територіальний устрій українських земель у складі Речі Посполитої. Розумію: – наслідки укладення Люблінської унії для українського суспільства; – роль фільваркового господарства в соціально-економічному житті Європи й України; – вплив Реформації і Контрреформації на суспільне життя українців у Речі Посполитій; – історичне значення розвитку книговидання та шкільництва на теренах України; – поняття «фільварок», «оренда», «рента», «панщина», «унійна (греко-католицька) церква», «полемічна література», «церковні братства», «слов’яно-греко-латинська школа», «колегія», «академія», «вертеп», «гравюра». Умію: – розташувати в хронологічній послідовності відомості про характерні для XVІ і першої половини XVІІ ст. процеси соціально-економічного, політичного та культурного життя на теренах України; – показати на карті територіальний розподіл України на початок XVІ ст. і зміни, що відбулися внаслідок Люблінської унії; – обґрунтувати власні судження про діячів церкви і культури XVІ – першої половини XVІІ ст.; – охарактеризувати господарське, політичне та релігійне життя на українських землях у XVІ – першій половини XVІІ ст.; – розкрити цілі та напрямки діяльності православних братств; – визначити причини і наслідки поширення на теренах України фільваркового господарства, розгортання діяльності православних братств, укладення Берестейської унії, утворення Острозької та Київської колегій (академій); – розпізнавати пам’ятки архітектури, зведені на теренах України в стилі ренесанс. |
2 |
|
|
1 |
Статус українських земель у складі Королівства Польського, Великого князівства Литовського, Руського і Жемайтійського, Священної Римської та Османської імперій, Московського царства в першій половині XVІ ст.. Практична робота: позначити на контурній карті адміністративно-територіальний устрій українських земель у складі Речі Посполитої; |
|
3. |
|
|
1 |
Люблінська унія 1569 р. та її вплив на українське суспільство.Практична робота:внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про Люблінську унію |
|
4. |
|
|
1 |
Соціальна структура суспільства в Україні XVІ ст. (магнати, шляхта, духовенство, містяни, селяни). Литовські статути. Практична робота: внести в синхронізованухронологічнутаблицювідомості про Литовськістатути, виокремити у витягах з Литовськихстатутівнорми, в якихвтіленоідеїрівностівільних людей перед законом, особистоїнедоторканності, юридичногозахисту прав вільної («шляхетної») особи, особистоївідповідальності перед законом |
|
5. |
|
|
1 |
Економічне життя села і міста: фільварки, цехи. Торгівля. Сільське та міське самоврядування. |
|
6. |
|
|
1
|
Криза православної церкви в XVІ ст.Реформаційний та контрреформаційнийрухи в Україні. ПересопницькеЄвангеліє. Книговидання. Полемічналітература. Православні братства. Василь-КостянтинОстрозький. |
|
7 |
|
|
1 |
Церковнісобори в Бересті 1596 р. Розколправославної церкви. Утворенняунійної (греко-католицької) церкви. Боротьба за відновленняправославноїієрархії. Реформи митрополита Петра Могили.Практична робота:Скластиісторичний портрет про Василь-КостянтинОстрозький, ІпатійПотій, Йосип-ВеніамінРутський, Герасим і МелетійСмотрицькі, ІванВишенський, ЙовБорецький, Петро Могила(на вибір учителя/учительки) |
|
8 |
|
|
1 |
Культурно-освітнєжиття. Єзуїтськіколегії, Острозькаакадемія, братськішколи. Київська (Києво-Могилянська) колегія.Практична робота: внести в синхронізованухронологічнутаблицювідомості про заснуванняОстрозькоїакадемії, Львівськоїбратськоїшколи, Київської (Києво-Могилянської) колегії |
|
9 |
|
|
1 |
Містобудування, архітектура, образотворчемистецтво XVІ – першоїполовини XVІІ ст.Практична робота: Уявнаподорож-екскурсію до історико-культурнихпам’яток XVІ – першоїполовини XVІІ ст., визначитицінності та нормижиття, щоїхутверджувалиавторицихвитворівмистецтва (архітектури, скульптури, образотворчогомистецтва) |
|
Рекомендований перелік історичних осіб, про діяльність яких учні/учениці можуть самостійно формувати судження на основі навчальних матеріалів і адаптованих джерел (на вибір учителя/учительки): Василь-Костянтин Острозький, Іван Федорович, Іпатій Потій, Йосип-Веніамін Рутський, Герасим і Мелетій Смотрицькі, Іван Вишенський, Йов Борецький, Петро Могила та ін. |
|||||
10 |
|
|
|
Узагальненя матеріалу |
|
11 |
|
|
1 |
Урок контролю та корекції знань, умінь і навичокучнів |
|
Розділ ІІ. УКРАЇНСЬКЕ КОЗАЦТВО в ХVІ — першій половині ХVІІ ст.
|
|||||
12 |
|
|
1 |
Походження українського козацтва. Козацькі зимівники та поселення. Перші Січі. Дмитро Вишневецький. Запорозька Січ – козацька республіка. Реєстрове козацтво.Практична робота:внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про формування козацького стану: утворення козацьких Січей, укладання козацького реєстру; позначити на контурній карті об’єкти, наявність яких свідчить про формування козацького стану (перші Січі, міста – осередки козацтва (Черкаси, Трахтемирів, Чигирин), |
Знаю: – дати заснування першої Запорозької Січі, час виникнення реєстрового козацького війська та чинності «Ординації Війська Запорозького»; – напрямки походів козаків першої чверті ХVІІ ст. Розумію: – передумови і розвиток козацтва до окремого соціального стану; – затвердження урядом Речі Посполитої реєстрового війська в 70-х роках XVI ст. як початок визнання козацтва новим соціальним станом; – місце козацтва в захисті національних інтересів українського суспільства наприкінці XVI – у першій половині XVII ст.; – причини козацьких воєн (повстань); – поняття «козак», «зимівник», «Запорозька Січ», «кіш», «кошовий отаман», «козацька рада», «козацькі клейноди», «реєстрове козацтво», «низове козацтво», «курінь», «покозачення». Умію: – розташувати в хронологічній послідовності відомості про формування козацтва як окремого соціального стану; – показати на карті об’єкти, наявність яких свідчить про формування козацького стану; – охарактеризувати військово-політичну організацію козацтва; – описати традиції, звичаї й побут козаків, історико-культурні пам’ятки доби; – визначити причини та наслідки: виникнення козацтва і Січей, активності козацтва в морських і суходільних походах у Кримське ханство, Османську імперію, Московське царство; козацько-селянських повстань 1590-х і 1620–1630-х років; – обґрунтувати власні судження про Дмитра Вишневецького, Северина (Семерія) Наливайка, Петра Конашевича-Сагайдачного |
13 |
|
|
1 |
Практичне заняттяПовсякденне життя представників різних станів українського суспільства, військове мистецтво, традиції й побут козацтва, облаштування Січі. Опис (на основі джерел) |
|
14 |
|
|
1 |
Становлення козацького стану. Козацькі повстання кінця ХVІ стПрактична робота:внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про козацько-селянські повстання; позначити на контурній карті райони козацьких повстань 1590-х років |
|
15 |
|
|
1 |
Походи козаків першої чверті ХVІІ ст. Петро Конашевич-Сагайдачний. Практична робота:внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про походи козаків у Кримське ханство, Османську імперію, Московське царство, Хотинську війнуВійсько Запорозьке і Хотинська війна |
|
16 |
|
|
1 |
Козацько-селянськіповстання 20–30-х років ХVІІ ст. «ОрдинаціяВійськаЗапорозького».Практична робота:внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про козацько-селянські повстання, видання «Ординації Війська Запорозького» позначити на контурній карті райони козацьких повстань 1620–1630-х років) |
|
Міжпредметні зв’язки: 8 клас. Українська література. Розділ: Українські народні думи. Тема: Українські народні думи. «Маруся Богуславка» (Учень/учениця усвідомлює, що любов до вітчизни – одна з найбільших людських чеснот. Прагнення до гармонії вчинків із загальнолюдськими цінностями); 8 клас. Українська мова. Розділ: Словосполучення й речення. Тема: Речення прості й складні (повторення), двоскладні й односкладні. Граматична помилка та її умовне позначення (практично) (Учень/учениця складає статті до вікіпедії «Українські козаки: історія й сучасність» з використанням простих і складних, двоскладних і односкладних речень). |
|||||
17 |
|
|
1 |
Узагальнення матеріалу
|
|
18 |
|
|
1 |
Урок контролю та корекції знань, умінь і навичокучнів |
|
Розділ 3. НАЦІОНАЛЬНО-ВИЗВОЛЬНА ВІЙНА УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ середини XVII ст.
|
|||||
19 |
|
|
1 |
Передумови Національно-визвольної війни. Богдан Хмельницький. Козацько-кримський союз.Практична робота:внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про битви і походи Національно-визвольної війни, рішення про політичні союзи та угоди Війська Запорозького з іншими державами; відобразити на контурній карті перебіг Національно-визвольної війни, зміни територіальних меж Української козацької держави – Війська Запорозького; |
Знаю: – хронологічні межі національно-визвольної війни під проводом Богдана Хмельницького; – дати укладення Зборівської угоди та «Березневих статей»; – устрій Війська Запорозького – української козацької держави. Розумію: – Хмельниччину як національно-визвольну, соціальну та релігійну війну; – Військо Запорозьке як незалежну станову (козацько-гетьманську) військову державу (що не мала міжнародного юридичного визнання); – особливості здійснення владних повноважень Богданом Хмельницьким; – поняття «Гетьманщина», «Генеральна рада», «гетьман», «генеральна старшина», «універсал», «полк», «сотня». Умію: – розмістити в хронологічній послідовності битви і походи Національно-визвольної війни, рішення про політичні союзи та угоди Війська Запорозького з іншими державами; – показати на карті кордони Української козацької держави, основні напрямки походів і місця битв Національно-визвольної війни; – розповісти про перебіг Національно-визвольної війни; – зіставити умови Зборівського і Білоцерківського договорів, «Березневих статей»; – визначити причини та наслідки: Національно-визвольної війни українського народу, укладення українсько-московського договору 1654 р., утворення українсько-шведсько-трансильванського союзу; – охарактеризувати устрій Війська Запорозького – української козацької держави; – проаналізувати відносини Війська Запорозького з державами-сусідами; – обґрунтувати власні судження про державотворчу та військово-політичну діяльність Богдана Хмельницького, його сподвижників. |
20 |
|
|
1 |
Події 1650–1651 рр. Битва під Берестечком і Білоцерківський договір. Іван Богун. Практична робота:внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про битви і походи Національно-визвольної війни, рішення про політичні союзи та угоди Війська Запорозького з іншими державами; відобразити на контурній карті перебіг Національно-визвольної війни, зміни територіальних меж Української козацької держави – Війська Запорозького; |
|
21 |
|
|
1 |
Битва під Батогом. Молдавські походи. Облога Жванця. Практична робота:внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про битви і походи Національно-визвольної війни, рішення про політичні союзи та угоди Війська Запорозького з іншими державами; відобразити на контурній карті перебіг Національно-визвольної війни, зміни територіальних меж Української козацької держави – Війська Запорозького; |
|
22 |
|
|
1 |
Українськакозацька держава – ВійськоЗапорозьке. Адміністративно-територіальнийустрій. Соціально-економічніреформи. Зовнішняполітика: у пошукусоюзників. Практична робота: внести в синхронізованухронологічнутаблицювідомості про битви і походи Національно-визвольноївійни, рішення про політичнісоюзи та угоди ВійськаЗапорозького з іншими державами; відобразити на контурнійкартіперебігНаціонально-визвольноївійни, змінитериторіальних меж Українськоїкозацькоїдержави – ВійськаЗапорозького; |
|
23 |
|
|
1 |
Українсько-московськийдоговір 1654 р. Воєнно-політичніподії 1654–1655 рр. Віленськеперемир’я. Українсько-шведсько-трансильванський союз. Практична робота:внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про битви і походи Національно-визвольної війни, рішення про політичні союзи та угоди Війська Запорозького з іншими державами; відобразити на контурній карті перебіг Національно-визвольної війни, зміни територіальних меж Української козацької держави – Війська Запорозького; |
|
24 |
|
|
1 |
Практичне заняття:Порівняльна характеристика особистісних якостей, політичних позицій, військово-політичної діяльності Богдана Хмельницького, Івана Богуна, Яреми Вишневецького, Адама Кисіля та ін. (на вибір учня/учениці, вибір обґрунтувати). |
|
Міжпредметні зв’язки: 8 клас. Українська література. Розділ: Усна народна творчість. Тема: Українські історичні пісні. «Чи не той то Хміль», «Ой Морозе, Морозенку» (Учень/учениця усвідомлює роль лицарів-оборонців рідної землі від іноземних поневолювачів). |
|||||
25 |
|
|
1 |
Урок контролю та корекції знань, умінь і навичокучнів |
|
Розділ 4. КОЗАЦЬКА УКРАЇНА наприкінці 50-х років ХVІІ – на початку ХVІІІ ст.
|
|||||
26 |
|
|
1 |
ІванВиговський. Гадяцька угода. Україно-московськавійна. Конотопська битва... Практична робота:внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про період Гадяцьку угоду, позначити на контурній карті об’єкти, що відображають боротьбу за утвердження козацького устрою і державного суверенітету на теренах України в другій половині ХVII – на початку ХVIIІ ст.; скласти історичний портрет Івана Виговського |
Знаю: – датиукладенняГадяцької угоди, Корсунського договору і «Вічного миру», Карловицького мирного договору, проведення «Чорної ради» підНіжином, укладення угоди міжІваном Мазепою і Карлом ХІІ, КонституціїПилипа Орлика; – етапизаселенняукраїнцями й адміністративнийустрійСлобідськоїУкраїни. Розумію: – Гетьманщинудругоїполовини ХVII – початку ХVIIІ ст. як місцезмагань за зміцненняінститутівдержави і збереження державного суверенітету; – поняття «Руїна», «Чорна рада», «козацькебароко». Умію: – розташувати в хронологічнійпослідовностівідомості про змаганняукраїнців за зміцненняінститутівдержави і збереження державного суверенітету в перід «Руїни» і гетьмануванняІванаМазепи, а також про міждержавні угоди, щостосуютьсяУкраїни; – простежити на основікартихідборотьби за утвердженнякозацького устрою та державного суверенітету на теренахУкраїни; – охарактеризуватиадміністративно-територіальнийустрій, господарське та повсякденнежиттяГетьманщини, Слобожанщини і Запорожжя (ВійськаЗапорозького Низового); – проаналізуватизміст і визначитисутністьГадяцької угоди, політикиРосійськоїдержави («Договірних статей») щодоукраїнських земель, КонституціїПилипа Орлика; – визначити причини і наслідкиперіоду «Руїни», військово-політичноговиступуІванаМазепи; – обґрунтувативласнісудження про діяльністькозацькихгетьманів, кошовихотаманів, діячів церкви та культури; – розпізнатипам’яткиукраїнськогомистецтва в стилібароко. |
27 |
|
|
1 |
Початок Руїни. ЮрійХмельницький.РозколГетьманськоїдержави. Павло Тетеря та ІванБрюховецький.Андрусівськеперемир’я.Практична робота:внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про період Руїни, позначити на контурній карті об’єкти, що відображають боротьбу за утвердження козацького устрою і державного суверенітету на теренах України в другій половині ХVII – на початку ХVIIІ ст.; скласти історичні портрети Юрія Хмельницького, ПавлаТетері, Івана Брюховецького (на розсуд учителя/учительки). |
|
28 |
|
|
1 |
Петро Дорошенко. Спробиоб’єднанняЛівобережної та ПравобережноїГетьманщини. Дем’янМногогрішний. Практична робота: внести в синхронізованухронологічнутаблицювідомості про Андрусівськийдоговір, позначити на контурнійкартіоб’єкти, щовідображаютьборотьбу за утвердженнякозацького устрою і державного суверенітету на теренахУкраїни в другійполовині ХVII – на початку ХVIIІ ст.; скластиісторичніпортрети ПетраДорошенка, Дем’янаМногогрішного (на розсуд учителя/учительки). |
|
29 |
|
|
1 |
Іван Самойлович. Чигиринські походи. Бахчисарайський мир. «Вічний мир». Правобережне козацтво в останній чверті ХVІІ ст. Практична робота:внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про період Бахчисарайський договір, «Вічний мир»; позначити на контурній карті об’єкти, що відображають боротьбу за утвердження козацького устрою і державного суверенітету на теренах України в другій половині ХVII – на початку ХVIIІ ст.; скласти історичний портрет Івана Самойловича. |
|
30 |
|
|
1 |
Заселення і розвиток Слобідської України. Слобідські козацькі полки. Практична робота:позначити на контурній карті об’єкти, що відображають боротьбу за утвердження козацького устрою і державного суверенітету на теренах України в другій половині ХVII – на початку ХVIIІ ст.. |
|
31 |
|
|
1 |
Запорозькекозацтво. ІванСірко. Практична робота:позначити на контурній карті об’єкти, що відображають боротьбу за утвердження козацького устрою і державного суверенітету на теренах України в другій половині ХVII – на початку ХVIIІ ст.; скласти історичний портрет Івана Сірка. |
|
32 - 33 |
|
|
1 |
Гетьманщина в часиІванаМазепи.Практична робота:внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про повстання під проводом Семена Палія, зруйнування Батурина і Чортомлицької Січі, Полтавську битву, позначити на контурній карті об’єкти, що відображають боротьбу за утвердження козацького устрою і державного суверенітету на теренах України в другій половині ХVII – на початку ХVIIІ ст.; скласти історичні портрети Івана Мазепи та полковника Семена Палія та Кость Гордієнка (на розсуд учителя/учительки). |
|
34 |
|
|
1 |
Пилип Орлик і йогоКонституція.Практична робота:позначити на контурній карті об’єкти, що відображають боротьбу за утвердження козацького устрою і державного суверенітету на теренах України в другій половині ХVII – на початку ХVIIІ ст.; скласти історичний портрет Пилипа Орлика. |
|
35
|
|
|
1 |
Практичне заняття: Аналіз змісту «гетьманських (договірних) статей» (на вибір учителя/учительки), Гадяцької угоди, Конституції Пилипа Орлика; визначити на цій основі устрій української гетьманської держави, порядок її взаємин з Московською державою (Річчю Посполитою / Шведською імперією) та поміркувати, якою мірою кожен з цих документів гарантував права і вольності правлячого стану, суверенітет Козацької держави. |
|
36 |
13,02, |
|
1 |
Ліквідація козацтва на Правобережній Україні. Практична робота:внести в синхронізовану хронологічну таблицю ухвалення Конституції Пилипа Орлика |
|
37 |
20.02. |
|
1 |
Церковне життя. |
|
38 |
27.02. |
|
1 |
Освіта. Архітектура. Образотворче мистецтво Практична робота:скласти історичні портрети діячам церкви та культури Йосиф Тукальський-Нелюбович, Феофан Прокопович, Стефан Яворський(на розсуд учителя/учительки). |
|
Рекомендований перелік історичних осіб, про діяльність яких учні можуть формувати самостійні судження на основі навчальних матеріалів і адаптованих джерел: гетьмани Іван Виговський, Юрій Хмельницький, Павло Тетеря, Іван Брюховецький, Петро Дорошенко, Дем’ян Многогрішний, Іван Самойлович, Іван Мазепа, Пилип Орлик, кошові отамани Іван Сірко, Кость Гордієнко, полковник Семен Палій, діячі церкви та культури Йосиф Тукальський-Нелюбович, Феофан Прокопович, Стефан Яворський, інші (на розсуд учителя/учительки). – Міжпредметні зв’язки: 8 клас. Українська література. Розділ: Українські історичні пісні. Тема: Українські історичні пісні. «Та, ой, як крикнув же козак Сірко» (Учень/учениця усвідомлює лицарства, сміливості, фізичної, духовної сили наших героїчних предків. Розуміння того, що добра слава про обдаровану людину живе у віках); 8 клас. Українська мова. Розділ: Просте речення. Двоскладне речення. Тема: Головні і другорядні члени речення (Учень/учениця оформлює рубрики, готує стислі описи до проекту «Українське козацьке бароко в пам’ятках історії та культури»). |
|||||
39 |
|
|
1 |
Урок контролю та корекції знань, умінь і навичокучнів |
|
Розділ 5. УКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ в 20–90-х роках ХVІІІ ст.
|
|||||
40 |
13.03. |
|
1 |
Імперський наступ на автономію Гетьманщини. Павло Полуботок. Практична робота:позначити на контурній карті регіони, що в ХVІІІ ст. зберігали ознаки української державності (територію Гетьманщини); скласти історичні портрети Івана Скоропадського, Павла Полуботка (на розсуд учителя/учительки). |
Знаю: – хронологічні межі існування Нової Січі; – період розгортання гайдамацького й опришківського рухів; – дати остаточної ліквідації гетьманства, козацького устрою і відновлення кріпосництва в Слобідській та Лівобережній Україні, включення Галичини до складу Австрійської монархії та Правобережжя і Волині до складу Російської імперії. Розумію: – причини втрати українцями державності; – внесок Києво-Могилянської академії в розвиток освіти; – поняття «паланка», «гайдамаки», «Коліївщина», «опришки», «козацькі літописи». Умію: – розташувати в хронологічній послідовності події, що засвідчують наступ на українську державність з боку Російської імперії; – показати на карті території утворень, що зберігали ознаки української державності (Гетьманщини, Нової Січі, Слобідської України), українські землі, які потрапили до складу Російської імперії та Австрійської монархії внаслідок російсько-турецьких воєн, поділів Речі Посполитої, ліквідації Кримського ханства; райони розгортання гайдамацького та опришківського рухів; – охарактеризувати політику Російської й Австрійської імперій щодо українських земель; – встановити причини і наслідки скасування гетьманства, ліквідації Запорозької Січі, приєднання Правобережжя, Поділля, Волині та Кримського ханства до Росії, гайдамацького руху на Правобережжі, опришківського руху на Підкарпатті; – обґрунтувати власні судження про діяльність козацьких гетьманів і кошових отаманів, ватажків селянських виступів, діячів культури ХVІІІ ст.; – визначити особливості розвитку культури періоду козацького бароко. |
41 |
|
|
1 |
Данило Апостол. Нова Січ. Практична робота:позначити на контурній карті регіони, що в ХVІІІ ст. зберігали ознаки української державності (територію Нової Січі); скласти історичний портрет Данила Апостола. |
|
42 |
|
|
1 |
Кирило Розумовський.Ліквідація гетьманства і козацького устрою в Україні. Практична робота:внести у синхронізовану хронологічну таблицю відомості про остаточну ліквідацію гетьманства й Запорозької Січі,позначити на контурній карті регіони, що в ХVІІІ ст. зберігали ознаки української державності (територіюСлобідської України); скласти історичні портрети Кирила Розумовського, кошовий отаман Петро Калнишевський, (на розсуд учителя/учительки). |
|
43 |
|
|
1 |
Підкорення Кримського ханства. Колонізація Півдня України. Практична робота:внести у синхронізовану хронологічну таблицю відомості про остаточну Кримського ханства,), позначити на контурній картіземлі України, які потрапили до складу Російської імперії та Австрійської монархії внаслідок російсько-турецьких воєн, поділів Речі Посполитої, ліквідації Кримського ханства; |
|
44 |
|
|
1 |
Правобережна Україна. Гайдамаки. Коліївщина. Буковина, Східна Галичина, Закарпаття. Рух опришків. Поділи Речі Посполитої: зміни у становищі Правобережної України та західноукраїнських земель. Практична робота:внести у синхронізовану хронологічну таблицю відомості про остаточну поділи Речі Посполитої, закріпачення селян Лівобережної та Слобідської України, Коліївщину, рух опришків, відновлення діяльності Львівського університетупозначити на контурній картіземлі України, які потрапили до складу Російської імперії та Австрійської монархії внаслідок поділів Речі Посполитої; скласти історичні портрети керівників селянських виступів Олекси Довбуша, Максима Залізняка, Івана Гонти (на розсуд учителя/учительки). |
|
45 - 46 |
|
|
1 |
Освіта і наука. Києво-Могилянська академія. Григорій СковородаПрактична робота:скласти історичні портрети діячві культури Григорію Сковороді, Паїсію Величковському та інші(на розсуд учителя/учительки). |
|
|
|
|
1 |
Практичне заняття:визначити (використовуючи витяги з козацьких літописів ХVІІ–ХVІІІ ст.) способи та засоби, до яких вдавалися гетьмани, козацька старшина, аби відстояти суверенітет Козацької держави; |
|
47 |
|
|
1 |
Архітектура. Образотворче мистецтво. Музика. Практична робота:здійснити уявну мандрівку до історико-культурних пам’яток України / рідного краю доби бароко, встановити цінності й норми життя, що їх утверджували автори цих витворів мистецтва (архітектури, скульптури, образотворчого мистецтва). |
|
Рекомендований перелік історичних осіб, про діяльність яких учні/учениці можуть формувати самостійні судження на основі навчальних матеріалів і адаптованих джерел: гетьмани Іван Скоропадський, Павло Полуботок, Данило Апостол, Кирило Розумовський, кошовий отаман Петро Калнишевський, керівники селянських виступів Олекса Довбуш, Максим Залізняк, Іван Гонта, діячі культури Григорій Сковорода, Паїсій Величковський та інші (на розсуд учителя/учительки). Міжпредметні зв’язки: 8 клас. Українська література. Розділ: Українські історичні пісні. Тема: Українські історичні пісні. «Максим козак Залізняк» (Учень/учениця усвідомлює лицарства, сміливості, фізичної, духовної сили наших героїчних предків. Розуміння того, що добра слава про обдаровану людину живе у віках); 8 клас. Українська мова. Розділ: Просте ускладнене речення. Речення з однорідними членами. Тема: Однорідні члени речення (Учень/учениця створює відгук про віртуальну екскурсію до музею або історичної місцевості). |
|||||
48 |
|
|
1 |
Узагальнення матеріалу
|
|
49 |
|
|
1 |
Урок контролю та корекції знань, умінь і навичокучнів (Тематичний контроль) |
|
Узагальнення до курсу. ІСТОРІЯ УКРАЇНИ В КОНТЕКСТІ ЕПОХИ РАННЬОГО НОВОГО ЧАСУ |
|||||
50 |
|
|
1 |
Внесок України у формування європейської цивілізації.Здобутки українського суспільства. Особливості суспільного життя України ХVІ–ХVІІІ ст. |
|
51 |
|
|
1 |
Практичне заняття:Місце тогочасної України в загальноєвропейських політичних, господарських і культурних процесах. Висновок на підставі укладеної протягом навчального року синхронізованої хронологічної таблиці «Європа в Ранньомодерну добу» |
|
52 |
|
|
|
Урок узагальнення і систематизації знань учнів |
|