Тема.Культура України у І половині ХVІІ століття
Мета: ознайомити учнів з основними пам'ятками культури тієї доби;розвивати вміння узагальнювати матеріал; формувати в учнів інтерес до культурних надбань українського народу;виховувати шанобливе ставлення до пам'яток минулого.
Тема.Культура України у І половині ХVІІ століття.
Мета: ознайомити учнів з основними пам’ятками культури тієї доби;
розвивати вміння узагальнювати матеріал;
формувати в учнів інтерес до культурних надбань українського
народу;
виховувати шанобливе ставлення до пам’яток минулого.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, стінна карта, атлас, зображення історичних пам’яток.
Структура та хід уроку.
І.Організація класу.
ІІ.Актуалізація пізнавальної діяльності учнів.
-Фронтальна бесіда:
1)Які особливості суспільно-політичного становища українських земель у першій половині XVII ст. повинні були впливати на розвиток культури?
2) Як розвивалася освіта на українських землях у XVI ст.?
3) Якими були найзначніші досягнення українського книговидання XVI ст.?
ІІІ.Вивчення нового матеріалу.
План
1.Освіта.
2.Друкарство.Література.
3.Музика.Театр.
4.Архітектура.Живопис.
1.А) Розповідь вчителя.
Б)Складання таблиці: «Фактори,що впливали на розвиток української культури у Іп.ХVІІст.»:
І-В позитивні фактори;
ІІ-В негативні фактори.
В)Робота з документом, с.99(Власов).
Г)Робота з роздатковим матеріалом,завдання 1-3.(додаток №1).
Д)Робота з підручником Власова, с. 99.
-Зачитати , які предмети вивчали у Києво-Могилянському колегіумі?
Е) Порівняти тодішню та сучасну освіту.
2.А)Робота з підручником (Власов),с.99-100
-Виписати автора, назву твору і рік його видання.
3-4.Робота в групах. Метод «Ажурна пилка»,(додаток №2).
І група. Працює з пунктом плану «Театральне мистецтво»,с.100-101(Власов).
Завдання:
-Поясніть терміни: шкільна драма, інтермедія, вертеп.
-Складіть простий план до даного пункту.
-Чому вертеп користувався популярністю серед населення?
ІІ група. Працює з пунктом плану «Музичне мистецтво», с.107-108.
-Випишіть основні музичні жанри І п. ХVІІ століття.
-Розгляньте ілюстрацію, с.108 і запишіть назви музичних інструментів даної доби.
-Чому бандуристи, кобзарі , лірники користувалися надзвичайною повагою
ІІІ група. Працює з пунктом плану «Архітектурне мистецтво», с.102-105.
Заповніть таблицю:
Архітектор |
Назва пам’ятки |
Дата створення |
Місцезнаходження |
|
|
|
|
ІV група.Працює з пунктом плану «Образотворче мистецтво»,с.105-107.
-Заповніть таблицю:
Автор |
Назва картини |
|
|
Звіт кожної групи.Обговорення та висновки.
ІV.Оцінки.Їх мотивація.
V.Закріплення.
А)Бесіда:
Метод «Мікрофон»:
-Яку тему ми вивчали?
-Хто такий Петро Могила?
-Які архітектурні пам’ятки ви знаєте?
-Вертеп- це?...
Б)Хронологічна задача:
-Скільки років минуло від дня заснування Києво-Могилянського колегіуму?
(2018-1632=386).
VІ.Домашнє завдання: §13,14.Завдання1-4,6.
Додатки:
Додаток №1.
Києво-Могилянська академія.
Джерело: «Історія української культури».
«Час навчання в Могилянському колегіумі тривав сім, а то й вісіх літ. Окремі класи звалися: інфіма, граматика, синтаксима, поетика, риторика, по чім ішли два або три роки філософії. Головними предметами навчання були латинська мова, грецька, церковнослов'янська, польська. З інших предметів учили поетики, красномовності (риторики), науки ведення схоластичної дискусії, або діалектики та філософії. Навчання діалектики мало на меті виробити вправних оборонців православної віри; навчання риторики мало підготовити добрих проповідників, що могли б своїм хистом дорівнювати єзуїтам.
Могилянський колегіум, що в 1701 р. став академією, розсівав проміння науки й освіти широко по українських землях і далеко поза їх межами: в Сербії, Волощині й Московщині. Перед смертю записав Могила на школи великий маєток. У заповіті полишив ось які знаменні слова: «Ще заки став я архімандритом Печерського монастиря, бачачи, що занепад віри й побожності серед народу походить від повної нестачі в нас освіти та школи, дав я обіт Богові весь мій маєток обертати почасти на відбудову зруйнованих божих храмів, від яких полишилися нужденні руїни, почасти на заснування шкіл і закріплення прав і вольностей українського народу».
ЗАПИТАННЯ ТА ЗАВДАННЯ
1.Які дисципліни вивчали в Могилянському колегіумі?
2.З якою метою Петро Могила створив колегіум?
3.Визначте внесок Києво-Могилянської академії в розвиток культури.
Додаток №2.
Метод «Ажурна пилка».
На попередньому уроці клас об'єднався в чотири групи, які отримали завдання: підготувати вдома за підручником та додатковою літературою питання про стан української культури у І половині XVII ст.:
1-а група — театр;2-а група музика; 3-я група — архітектура; 4-а група — живопис. Це так звані «домашні групи». Кожен учень із «домашньої» групи отримує фігурку певного кольору (наприклад, червоного, жовтого, зеленого, синього). Можна взяти й інші кольори, але їх обов'язково повинно бути чотири.
Спочатку учні працюють кілька хвилин у «домашніх групах», обговорюють своє домашнє завдання й підготовлені матеріали, діляться своїми знаннями. Згодом формуються нові групи за кольором: 1 група — учні з фігурками червоного кольору, 2 група — жовтого, 3 група — зеленого, 4 група — синього. Таким чином, у кожній групі будуть присутні «спеціалісти» з музики, театру, архітектури, живопису. Їхнє завдання — розкрити іншим учням своєї групи те питання, яке вони готували вдома. Для цього виду роботи учням надається 10 хв., після чого вони повертаються в «домашні групи» і демонструють результати своєї діяльності, систематизують отриману інформацію.
Групи мають обов'язково використати візуальні джерела інформації — зображення пам'яток українського мистецтва (як роздавальний матеріал на картках).