Конспект уроку з історії України для 8 класу на тему: "Виникнення Запорозької січі. Життя і побут січовиків"

Про матеріал

Тема. Виникнення Запорозької Січі. Життя і побут січовиків

Мета:

Освітня: охарактеризувати процес утворення перших січей і діяльність Дмитра Вишневецького, устрій Запорозької Січі; умови життя козаків, їх побут, звичаї, традиції;

Розвивальна: розвивати вміння використовувати та аналізувати альтернативні джерела отримання нових знань, як от: малюнки, історичні пісні, театралізовані вистави; розвивати вміння робити висновки, узагальнення й порівняння, визначати причини історичних явищ і подій;

Виховна: на прикладах козацьких звичаїв виховувати в учнів любов до землі, народу, його звичаїв та традицій, сторінок героїчної історії, виховувати почуття гордості за український народ та почуття патріотизму.

Очікувані результати:

Після цього уроку учні зможуть:

• застосовувати та пояснювати на прикладах терміни: «козацтво», «Січ», «Запорозька Січ», «козацькі клейноди»;

• характеризувати господарську діяльність та звичаї козаків;

• визначати особливості військово-політичної організації козацтва;

• показувати на карті території проживання козацтва та місця січей-фортець та Запорозької Січі;

• удосконалити навички роботи з джерелами інформації, робити висновки, узагальнення, вміння будувати розповідь, давати характеристику історичним діячам.

Тип уроку: урок засвоєння нового навчального матеріалу.

Форма уроку: «урок-подорож.»

Основні поняття: «козак», «Запорозька Січ», «козацька рада», «кіш», «курінь», «козацькі клейноди».

Обладнання: підручник, атлас, контурні карти, комп'ютер, проектор, екран, презентація до уроку, учнівська презентація з випереджувальним завданням, фрагмент фільму, ілюстративний матеріал, роздатковий матеріал.


Перегляд файлу

ІСТОРІЯ УКРАЇНИ   8 клас

Тема. Виникнення Запорозької Січі. Життя і побут січовиків

Мета:

Освітня: охарактеризувати процес утворення перших січей і діяльність Дмитра Вишневецького, устрій Запорозької Січі; умови життя козаків, їх побут, звичаї, традиції;

Розвивальна: розвивати вміння використовувати  та аналізувати альтернативні джерела отримання нових знань, як от: малюнки, історичні пісні, театралізовані вистави; розвивати вміння робити висновки, узагальнення й порівняння, визначати причини історичних явищ і подій;

Виховна: на прикладах козацьких звичаїв виховувати в учнів любов до землі, народу, його звичаїв та традицій, сторінок героїчної історії, виховувати почуття гордості за український народ та почуття патріотизму.

Очікувані результати:

Після цього уроку учні зможуть:

• застосовувати та пояснювати на прикладах терміни: «козацтво», «Січ», «Запорозька Січ», «козацькі клейноди»;

• характеризувати господарську діяльність та звичаї козаків;

• визначати особливості військово-політичної організації козацтва;

• показувати на карті території проживання козацтва та місця січей-фортець та Запорозької Січі;

• удосконалити навички роботи з джерелами інформації, робити висновки, узагальнення, вміння будувати розповідь, давати характеристику історичним діячам.

Тип уроку: урок засвоєння нового навчального матеріалу.

Форма уроку: «урок-подорож.»

Основні поняття: «козак», «Запорозька Січ», «козацька рада», «кіш», «курінь», «козацькі клейноди».

Обладнання: підручник, атлас, контурні карти, комп’ютер, проектор, екран, презентація до уроку, учнівська презентація з випереджувальним завданням, фрагмент фільму, ілюстративний матеріал, роздатковий матеріал.

                Епіграф:

“ Було колись в Україні –

Ревіли гармати:

Було колись – запорожці

Вміли панувати!

Панували, добували, і славу, і волю –

Минулося, осталися могили по полю!”

Т.Г.Шевченко

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Привітання вчителя. Перевірка готовності до уроку, перевірка відсутніх.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Робота з музичним та літературним джерелами. Фронтальна бесіда.

Звучить Марш запорозьких козаків

“ Було колись в Україні –

Ревіли гармати:

Було колись – запорожці

Вміли панувати!

Панували, добували, і славу, і волю –

Минулося, осталися могили по полю!”

Т.Г.Шевченко

  1. Чи відома вам мелодія? Що це за музика?
  2. Судячи із вірша Т.Г. Шевченка і мелодії, як ви гадаєте, учні,  про яку сторінку історії нашого народу буде йти мова на уроці?

Вчитель: У кожного народу є свої святині, свої легендарні явища. У греків є відважні 300 спартанців, а в українців є своє національне явище – українське козацтво, Запорозька Січ. Це про неї М. Гоголь писав так: "Так ось вона Січ! Ось те гніздо, звідки вилітають усі ті горді і дужі, як леви! Ось звідки розливається воля козацтва на всю Україну!" А ми з вами живемо на цій землі і повинні знати про славних  запорожців. Саме тому ми проводимо сьогоднішній урок, який пройде у формі уявної подорожі. Сподіваюсь, Вам буде цікаво.

Вчитель з допомогою презентації називає тему уроку та план уроку

 (учні роблять записи у зошити)

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та уявлень учнів.

Евристична бесіда

1. Що означає слово "козак"?

2. Пригадайте причини виникнення українського козацтва.

3. Коли в писемних джерелах уперше згадуються козаки?

4. Назвіть основні джерела формування козацтва.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

План

  1. Поява перших козацьких січей. Діяльність Дмитра Вишневецького.
  2. Устрій Війська Запорозького.
  3. Життя і побут козаків.
  4. Історія козацтва в українському фольклорі.

 

1.Поява перших козацьких січей. Діяльність Дмитра Вишневецького.

Вчитель: Давайте уявимо, що вчені винайшли машину часу, і ми з вами здійснимо невеличку подорож у ХVІ століття. Наш шлях пролягає на південь України, у широкий безлюдний степ, який тоді називали Диким Полем (розповідь супроводжується показом карти).

За кілька днів пішого ходу ми нарешті добралися до води. Дніпро… Виблискує своїми вигинами, лякає складними порогами і розливається на кілька основних русел і безліч малих рукавів. Це – Великий Луг – дніпровські плавні з островами, озерами і протоками, що кишіли звіриною, рибою, птаством , - який козаки поважно називали «Батьком», кажучи: “Січ – мати, а Великий Луг – батько, от де треба й помирати”

Непомітний серед дерев і чагарників, раптом озивається голос птаха: «Пугу!Пугу!». На нього варто обов’язково відповісти: «Козак з лугу!». Лише тоді можна потрапити на острів, де за глибоким ровом заповненим водою суцільні ряди закопаних в  землю і загострених догори дерев'яних колод. Це кінцева точка нашої уявної подорожі – Січ.

Повідомлення учня. Поява перших козацьких січей. Діяльність Дмитра Вишневецького.(Учень отримує випереджуюче завдання на попередньому уроці і готує власне повідомлення з презентацією).

Вчитель: акцентує увагу учнів на рокові заснування першої Січі, її місці розташування та організатору  створення Січі

Учні роблять запис у зошитах

  • Перша з відомих Запорозьких Січей існувала у 1553-1557 рр. на острові Мала Хортиця; зведена відомим українським князем Дмитром (Байдою) Вишневецьким .
  • Усіх Запорозьких Дніпровських Січей відомо 8.

 

2.Устрій Війська Запорозького.

Вчитель: Під час нашої подорожі вдалося відзняти відеоматеріал, який дає нам змогу зрозуміти устрій Війська Запорозького.

Демонстрація відеофрагменту

Бесіда за запитаннями

  1. Назвіть головний орган влади на Січі.
  2. Скільки разів на рік обов’язково скликалася Загальна Козацька Рада?
  3. Які питання вона вирішувала?
  4. Хто приймав участь у козацькій раді?
  5. Як обирали кошового отамана?
  6. Хто входив до військової старшини?

Вчитель: Символами влади козацької старшини були клейноди – спеціальні військові знаки, регалії та атрибути. До них належали: корогва, бунчук, булава, пірнач, печатка, литаври (розповідь супроводжується показом ілюстративного матеріалу).

 

 

3.Життя і побут козаків.

Повідомлення учнів . Життя і побут козаків (Випереджуюче завдання )

Вчитель: Під час нашої подорожі вдалося побачити, як відбувається прийом у козаки.

Сценка  "Як приймали у козаки"

Кошовий. Гей, побратими, а хто це до нас на Січ забрів?

Писар. Та це, батьку, чолов’яга у козаки проситься!

Кошовий. Нумо, підійди ближче, чоловіче! Звідкіля ти такий?

Парубок. З Тверської я, батьку.

Кошовий. У Бога віриш?

Парубок. Вірю.

Кошовий. Володіти зброєю вмієш?

Парубок. Вмію.

Кошовий.  А горілку п’єш?

Парубок. П'ю.

Кошовий. Виходить, ти вільний парубок?

Парубок. Та вільний, хоч мав пута у подобі жінки.

Кошовий. То ти покинув жінку? Еге-ге, недобре це діло, чоловіче.

Парубок. Покинув, батьку, як тільки побралися, бо вона борщ не вміла варити.

Кошовий. О, то ти справжній козак! Запиши, пане писарю.

Писар. Як кличуть тебе, хлопче?

Кошовий. Та не питай, а так і пиши: козак Борщ!

 

Запитання:

  1. Назвіть умови прийому у козаки.
  2. Чи грала роль національна приналежність майбутнього козака?
  3. Як давали прізвисько козакам?

Запис учнями у зошити умов прийому у козаки:

  • знання української мови;
  • православна віра;
  • уміння володіти зброєю;
  • дотримання традицій товариства

 

Вчитель:  Особливим було відношення козаків до жінок. Жінок на Січ не пускали. Але козаки шанували жінок. Ні перед ким козак не знімав своєї шапки. Її могли зняти тільки з головою. І лише перед матір’ю козак знімав свою шапку. Покровителем козаків у битвах була Матір Божа. Ось чому Днем козацтва було свято Покрови Святої Богородиці 14 жовтня.

 

4.Історія козацтва в українському фольклорі.

Вчитель: Через усі випробування історії невмирущий дух козацької вольності і слави збережений у пам’яті народу, його легендах, піснях, прислів’ях.

Сьогодні ми згадували легенду про смерть Д. Вишневецького. У 5 класі знайомилися із легендами про Івана Сірка.

Усім відомі пісні: "Ой на горі та й женці жнуть", "Ой чого ти, дубе" та інші.

Вчитель: А зараз зачитайте, будь ласка, учні, прислів’я про козаків, які ви мали відшукати вдома.

Учні зачитують прислів’я про козаків

Вчитель: Український народ пишається такою сторінкою в своїй історії, як козацтво. Навіть у Державному Гімні України є слова :

Душу й тіло ми положим за нашу свободу

І – покажем, що ми, браття, козацького роду!

V. Систематизація й узагальнення нових знань і умінь

  • Вчитель: Наша подорож підійшла до завершення . Пора повертатися. То ж давайте визначимо, які риси характеру потрібно запозичити в українських козаків, а яких, навпаки, позбутися.

Учитель прикріплює на дошці малюнки валізи та кошика. Учні по черзі підходять і прикріплюють на валізі написи позитивних рис характеру козаків, а на кошику – негативних.

   

  • Тестові завдання

1. Що в перекладі означає слово «козак»?

Д). Селянин-хлібороб; М). Вільна озброєна людина;  А). Духовний наставник.

 2. В якому столітті була створена перша Запорозька Січ.?

К).ХV ст.;          О). ХVІ ст.;    У). ХVІІ ст.

3. Яку віру сповідували козаки?

Л). православну;  Б). католицьку; И). мусульманську.

4. Найвищий орган влади на Січі  - це …?

А). Кіш;       О). козацька рада;           В). кошовий отаман.

5.На якому острові було засновано першу Запорізьку Січ-фортецю?

А). Кодак,    В). Крим.        Д). Мала Хортиця.

6. Кого вважають засновником першої Запорізької Січі?

Ф). Козака Мамая;  Ц). Дмитра Вишневецького;  Ч). Костянтина Острозького

7. Житло козаків називається.

А). Землянка;    І). Курінь;     Е). Будинок.

 

 

1

2

3

4

5

6

7

М

О

Л

О

Д

Ц

І

 

 

VІ. Підведення підсумків.

Заключне слово вчителя.

  •  Виникнення українського козацтва та Запорізької Січі було закономірним явищем української історії.
  • Формування своєрідного життя і побуту козаків сприяло поступовому його перетворенню з міжстанового прошарку на окремий стан українського суспільства.
  • Своєрідність феномену українського козацтва полягала в тому, що воно не лише активно освоювало нові землі й протистояло турецько- татарській агресії, а й згодом очолило український національно-визвольний рух проти польського панування.

 

VІІ. Оцінювання навчальної діяльності учнів.

 

VІІІ. Домашнє завдання.

  1. Опрацювати § 5 підручника (ст.35-43).
  2. Позначити на карті місце розташування Запорозьких Січей
  3. За бажанням:

Написати невеличкий твір «Один день із життя козака».

 

Звучить пісня у виконанні учнів "Ой на горі та й женці жнуть" під акомпанемент бандури .

 

 

doc
Додано
15 липня 2018
Переглядів
6493
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку