Календарне планування «Основи правознавства»
9- клас (35 годин/ рік, 1 година на тиждень) 2019 – 2020 н.р.
підручник – Т. Філіпенко, В. Сутковий «Основи правознавства», 2017 р.
№ |
№ |
Дата |
Тема уроку |
Результати навчально-пізнавальної діяльності |
Д/з |
1 |
|
|
Вступ до «Основ правознавства.» Право і закони в житті людини і суспільства (з курсів історії). Зміст, завдання і структура курсу. Побудова підручника. Додаткова навчальна література, електронні та Інтернет - ресурси. |
Учень/учениця: згадує з курсів історії та пояснює причини й значення виникнення держави і права, роль права в житті суспільства; згадує та називає найдавніші правові пам’ятки в історії людства; пояснює завдання та структуру предмета «Основи правознавства»; висловлює власні очікування щодо вивчення предмета. |
§1 |
2 |
|
|
Розділ 1. Основи теорії держави і права (4 год.) Причини виникнення держави. Поняття й ознаки держави. |
Учень/учениця: називає ознаки державної влади, соціальних норм, права; пояснює та застосовує поняття: «держава», «форма держави», «право», «джерела права», «галузь права», «норма права»; характеризує функції держави, державний лад, джерела права, елементи системи права; наводить приклади соціальних норм, джерел права; описує елементи державного ладу; висловлює судження щодо ролі соціальних норм, держави і права в житті людини та суспільства. |
§2 |
3 |
|
|
Державний лад. Форми держави. Державна влада. Функції держави. |
§3 |
|
4 |
|
|
Поняття і види соціальних норм. Поняття та ознаки права. Джерела права. Система права та її елементи. |
§4 |
|
5 |
|
|
Практичне заняття 1. Соціальні норми в житті людей. |
§5 |
|
6 |
|
|
Урок узагальнення із розділу 1. Підсумок. |
§2-5. |
|
7 |
|
|
Розділ 2. Правовідносини. Правопорушення. Юридична відповідальність. (4 год.) Правовідносини. Склад правовідносин. Підстави виникнення, зміни і припинення правовідносин. |
Учень називає ознаки правовідносин, правопорушення, юридичної відповідальності; пояснює та застосовує поняття: «правовідносини», «склад правовідносин», «юридичні факти», «правопорушення», «юридична відповідальність»; характеризує підстави виникнення, зміни та припинення правовідносин; склад і види правопорушень; підстави і види юридичної відповідальності; наводить приклади юридичних фактів, видів правопорушень; описує обставини, що виключають шкідливість (суспільну небезпеку) діяння; розв’язує правові ситуації з використанням знань про правовідносини, правопорушення та юридичну відповідальність; застосовує засвоєні поняття та вміння під час розв’язування простих правових ситуацій та регулюванні власної поведінки відповідно до норм права; висловлює судження щодо ролі правовідносин у житті людини і суспільства; оцінює власну поведінку й поведінку інших осіб щодо її правомірності. |
§6 |
8 |
|
|
Правопорушення: поняття, склад, види. |
§7 |
|
9 |
|
|
Юридична відповідальність: поняття, підстави, види. |
§8 |
|
10 |
|
|
Практичне заняття 2. Обставини, що виключають шкідливість (суспільну небезпеку) діяння. |
§9 |
|
11 |
|
|
Урок узагальнення із розділу 2. Підсумок.
|
§6-9, ст.65-67 |
|
12 |
|
|
Розділ 3. Взаємозв’язок людини і державі (5 годин)
Поняття Основного закону держави. Структура Конституції України. Повноваження Конституційного Суду України. |
Учень/учениця: називає ознаки конституції; механізми захисту прав і свобод людини та громадянина; пояснює та застосовує поняття «людина», «особа», «громадянин», «громадянство», «конституція», «права і свободи людини», «конституційні обов’язки»; описує види конституційних прав, свобод, обов’язків людини і громадянина, органи державної влади та місцевого самоврядування; наводить приклади повноважень Конституційного Суду України, видів звернення громадян; характеризує підстави набуття та припинення громадянства України; аналізує окремі статті Конституції України; розв’язує правові ситуації із застосуванням знань розділу; оцінює значення Конституції України; форми участі громадян у житті держави та місцевої громади.
Учень/учениця: пояснює та застосовує поняття «цивільна правоздатність», «цивільна дієздатність», «сім’я», «шлюб», «адміністративне правопорушення», «злочин», «кримінальний проступок»; Учень/учениця: пояснює та застосовує поняття «цивільна правоздатність», «цивільна дієздатність», «сім’я», «шлюб», «адміністративне правопорушення», «злочин», «кримінальний проступок»; характеризує обсяг цивільної правосуб’єктності неповнолітніх осіб, |
§10 |
13 |
|
|
Правова характеристика понять «людина», «особа», «громадянин». Права і свободи людини. Громадянство України. |
§11 |
|
14 |
|
|
Конституційні права, свободи та обов’язки людини і громадянина. Механізми захисту прав та свобод людини і громадянина в Україні. |
§12 |
|
15 |
|
|
Органи державної влади в Україні. Місцеве самоврядування в Україні |
§13 |
|
16 |
|
|
Практичне заняття 3. Звернення громадян. |
§14 |
|
17
|
|
|
Урок узагальнення із розділу 3. Підсумок. |
§10-14 ст.101-103, |
|
18 |
|
|
Розділ 4. Неповнолітні як суб’єкти цивільних, сімейних, трудових, адміністративних і кримінальних правовідносин (11 год.) Цивільна правоздатність і цивільна дієздатність. Обсяг цивільної правосуб’єктності неповнолітніх. |
§15 |
|
19 |
|
|
Практичне заняття 4. Власність неповнолітніх. |
Учень/учениця: пояснює та застосовує поняття «цивільна правоздатність», «цивільна дієздатність», «сім’я», «шлюб», «адміністративне правопорушення», «злочин», «кримінальний проступок»; характеризує обсяг цивільної правосуб’єктності неповнолітніх осіб, права неповнолітніх як власників, права споживачів, права й обов’язки батьків і дітей, робочий час і час відпочинку неповнолітніх, адміністративну та кримінальну відповідальність неповнолітніх; наводить приклади державних органів з охорони права дітей, адміністративних правопорушень і злочинів, адміністративних стягнень і кримінальних покарань; описує шляхи влаштування дітей, позбавлених батьківського піклування, особливості розірвання трудового договору з неповнолітніми; аналізує окремі статті відповідних нормативно-правових актів; розв’язує правові ситуації з використанням знань і положень цивільного, сімейного, трудового, адміністративного, кримінального законодавства України щодо неповнолітніх; вчиняє власні дії відповідно до норм права в різних видах правовідносин; висловлює судження щодо взаємних прав і обов’язків батьків та дітей; охорони праці неповнолітніх; особливостей адміністративної та кримінальної відповідальності неповнолітніх. висловлює судження щодо взаємних прав і обов’язків батьків та дітей; охорони праці неповнолітніх; особливостей адміністративної та кримінальної відповідальності неповнолітніх |
§16 |
20 |
|
|
Практичне заняття 5. Захист прав споживачів. Особливості електронного продажу й операцій із кредитною карткою. |
§17 |
|
21 |
|
|
Сім’я. Шлюб. Взаємні права й обов’язки батьків і дітей.
|
§18 |
|
22 |
|
|
Державні органи з охорони прав дітей.
|
§18 |
|
23 |
|
|
Практичне заняття 6. Влаштування дітей, позбавлених батьківського піклування. |
§19 |
|
24 |
|
|
Прийняття на роботу неповнолітніх. Робочий час і час відпочинку неповнолітніх. Оплата праці. |
§20-21 до ст.153 |
|
25 |
|
|
Особливості розірвання трудового договору з неповнолітніми. Охорона праці неповнолітніх. |
§20-21
|
|
26 |
|
|
Практичне заняття 7 . Працевлаштування неповнолітніх. |
§22 |
|
27 |
|
|
Адміністративні правопорушення. Злочини. Кримінальний проступок. |
§23 |
|
28 |
|
|
Адміністративна та кримінальна відповідальність неповнолітніх. |
§24 |
|
29 |
|
|
Практичне заняття 8 . Особливості адміністративної та кримінальної відповідальності неповнолітніх. |
§25 |
|
30 |
|
|
Урок узагальнення із розділу 4. Підсумок. |
|
ст.179 -181, §15-25 |
31 |
|
|
Розділ 5. Якщо право – це професія (4 години) Професія «юрист». Юристи в нашому житті. |
Учень/учениця: називає професії, пов’язані з юриспруденцією; знає, хто такі судді, прокурори, слідчі, нотаріуси, адвокати, юрисконсульти, дільничні офіцери поліції, правозахисники; наводить приклади видів діяльності нотаріуса та адвоката; називає основні вимоги до осіб, які мають намір працювати за юридичним фахом чи в поліції; описує процедуру розгляду цивільної/ кримінальної справи в суді; розв’язує правові ситуації з використанням знань про професію юриста; оцінює життєві ситуації, за яких потрібна допомога юриста. |
§26,27 |
32 |
|
|
Поліцейські (патрульні, дільничні офіцери поліції). |
§28 |
|
33 |
|
|
Практичні заняття. 9 Ігровий суд або зустріч з юристами чи правозахисниками. |
§29 |
|
34 |
|
|
Урок узагальнення із розділу 5. Підсумок. |
ст. 199-204 |
|
35
|
|
|
Підсумковий урок із курсу. |
|
§26-29 |