ОРІЄНТОВНЕ КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
8-й клас Українська література
Усього – 70 год. На тиждень – 2 год Текстуальне вивчення творів – 54 год Повторення й узагальнення – 2 год Література рідного краю – 4 год Позакласне читання – 4 год Розвиток мовлення – 4 год (у межах годин на текстуальне вивчення) Резервний час – 6 год
№ з/п |
Дата |
Зміст програмового матеріалу |
Примітки |
ВСТУП |
|||
1. |
|
Художня література як одна з форм духовної дiяльності людини. Функції художньої літератури. Багатозначність художнього образу. Різновиди образів (образ-персонаж, образ-символ, словесні, зорові, слухові тощо). Аналіз художнього твору
ТЛ: художній образ, художній твір (поглиблено) |
|
УСНА НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ |
|||
2. |
|
Українські історичні пісні. Пісні про звитяжну боротьбу козаків із турецько-татарськими нападниками Зажурилась Україна», «Та, ой, як крикнув же козак Сірко» |
|
3. |
|
Пісні про боротьбу проти соціального та національного гніту «Ой Морозе, Морозенку», «Максим козак Залізняк», «Чи не той то Хміль», «За Сибіром сонце сходить» |
|
4. |
|
Образи історичних осіб, лицарів-оборонців рідної землі, створені народною уявою |
|
5. |
|
Пісні Марусі ЧУРАЙ. «Засвіт встали козаченьки», «Віють вітри, віють буйні», «Ой не ходи, Грицю» Легендарна поетеса з Полтави. Трагічна історія її життя |
|
6. |
|
Пісні, що стали народними. Їхня популярність, фольклорна основа, народнопоетичні образи |
|
7. |
|
Урок літератури рідного краю №1. Історичні пісні територіальної громади |
|
8. |
|
Українські народні думи. Героїчний епос українського народу. Різновиди дум (історико-героїчні, соціально-побутові). Кобзарі та лірники – виконавці народних дум (О. Вересай, Г. Гончаренко, М. Кравченко та ін.). Сучасні виконавці: Василь та Микола Литвини, В. Нечепа. Національна капела бандуристів України. Жанрова своєрідність, історична основа, героїчний зміст дум. Специфічність поетичної форми, ритму ТЛ: думи |
|
9. |
|
«Маруся Богуславка». Морально-етична проблематика. Проблема вибору, душевна роздвоєність Марусі Богуславки між любов’ю до рідної землі та становищем дружини турецького вельможі |
|
10. |
|
Урок позакласного читання № 1. Народні думи («Дума про козака Голоту», «Самарські брати», «Хмельницький та Барабаш», «Втеча трьох братів з города Азова», «Самійло Кішка», «Буря на Чорному морі») |
|
11. |
|
Урок розвитку мовлення № 1. Усний твір-роздум за українськими історичними піснями та думами «Любов до Вітчизни – одна з найбільших людських чеснот» |
|
12. |
|
Контрольна робота № 1 (розгорнуті відповіді на запитання) з теми «Усна народна творчість» |
|
СВІТ УКРАЇНСЬКОЇ ПОЕЗІЇ |
|||
13. |
|
Тарас ШЕВЧЕНКО. Викуп поета з неволі, причини його покарання царем, арешт, перебування в казематі, заслання |
|
14. |
|
«Думи мої, думи мої…» (1847), «Ой три шляхи широкії…». Роздуми автора про власну долю, долю України, плинність, скороминущість життя людини на землі, про її долю ТЛ: філософська лірика |
|
15. |
|
«Мені однаково, чи буду…» Усвідомлення власної місії поета |
|
16. |
|
Урок розвитку мовлення № 2. Складання діалогу з ліричним героєм філософської лірики Т. Шевченка в контексті його біографії (письмово) |
|
17. |
|
Леся УКРАЇНКА. Життя поетеси, її мужність і сила духу. Потужне ліричне начало, романтичність, волелюбність, оптимізм, мрія і дійсність як провідні мотиви її поезії |
|
18. |
|
«Давня весна», «Хотіла б я піснею стати…». Тема гармонійного єднання людини з природою. Ідея вільної творчості, вільнолюбства людини |
|
19. |
|
«Давня казка» Проблеми і мотиви: роль митця в суспільстві, служіння музі й народові, суть людського щастя, вдячності |
|
20. |
|
Володимир СОСЮРА. Коротко про поета. Патріотичні, інтимні, пейзажні мотиви його творів. «Любіть Україну!» Патрiотичний пафос вірша ТЛ: громадянська лірика |
|
21. |
|
«Васильки», «Осінь» («Облітають квіти, обриває вітер…») Щирість ліричного самовираження ТЛ: інтимна, пейзажна лірика |
|
22. |
|
Урок виразного читання № 1. Конкурс читання поезії напам’ять |
|
23. |
|
Контрольна робота № 2. Контрольний письмовий твір за однією із запропонованих тем: «Тарас Шевченко – вірний син України», «Громадянська позиція людини як один із проявів духовності» (за творчістю Т. Шевченка), «Леся Українка – дочка Прометея», «Сила духу – конструктивне начало в житті людини» (за творчістю Лесі Українки) |
|
24. |
|
Володимир ПІДПАЛИЙ. «…Бачиш: між трав зелених…», «Зимовий етюд» Щирість почуттів поета. Ідея гуманізму, людяності, бережливого ставлення до природи. Незбагненна краса світу, патріотичні почуття, передані словом. Багатозначність і змістова глибина художніх образів («Зимовий етюд») |
|
25. |
|
Василь ГОЛОБОРОДЬКО. Самобутня постать поета в українській літературі. «Наша мова», «Теплі слова». Наскрізний патріотизм, філософічність, фольклорна основа його поезій, народознавчі аспекти ТЛ: вільний вірш |
|
26. |
|
«З дитинства: дощ» («Я уплетений…»). Оригінальність, простота висловлення глибоких почуттів, важливих думок |
|
27. |
|
Із сучасної української поезії (кінця ХХ – початку ХХІ ст.) (на вибір) Розмаїття сучасної лірики В. Герасим’юк. «Чоловічий танець». Філософські роздуми крізь призму художньої деталі |
|
28. |
|
І. Малкович. «З янголом на плечі», «З нічних молитов». Глибокі роздуми над проблемами української мови, національної культури |
|
29-30. |
|
А. Мойсієнко. «Жовтень жовті жолуді», І.Павлюк. «Дівчинка». Поєднання в поезіях глибинної історичності бачення світу із відчуттям сучасної присутності в ньому |
|
31. |
|
Г. Кирпа. «Мій ангел такий маленький…», «Коли до вас темної ночі…» Прагнення зазирнути у світ душі звичайної людини, осмислити її призначення та сенс життя |
|
32. |
|
Урок виразного читання № 2. Конкурс читання віршів сучасних поетів |
|
33. |
|
Контрольна робота № 3 (тестові завдання) з теми «Світ української поезії» |
|
34. |
|
Урок літератури рідного краю № 2. Літературні персоналії територіальної громади (поезія) |
|
35. |
|
Урок позакласного читання № 2. В. Малик. «Черлені щити» |
|
НАЦІОНАЛЬНА ДРАМА |
|||
36. |
|
Іван КАРПЕНКО-КАРИЙ. Короткі відомості про життя і творчість видатного українського драматурга ХІХ ст., про театр «корифеїв» |
|
37. |
|
Трагікомедія «Сто тисяч» – класичний взірець українського «театру корифеїв» ТЛ: драматичний твір (поглиблено), комедія, трагікомедія |
|
38. |
|
Проблема бездуховності людини, засліпленої прагненням до наживи. Засоби сатиричного змалювання |
|
39. |
|
Урок виразного читання № 3. Виразне читання / інсценізація драматичного твору |
|
40. |
|
Урок розвитку мовлення № 3. Усний твір-роздум «Проблема влади грошей – наскрізна і «вічна» |
|
З УКРАЇНСЬКОЇ ПРОЗИ |
|||
41. |
|
Михайло КОЦЮБИНСЬКИЙ. Коротко про письменника. «Дорогою ціною». Пригодницький, романтичний сюжет повісті |
|
42. |
|
Проблема волі людини та можливостей її здобуття |
|
43. |
|
Вічний тип шукача правди. Протест Остапа і Соломії проти кріпосницької наруги – протест проти будь-якого насильства над людиною |
|
44. |
|
Кохання Остапа і Соломії як центральний мотив у творі. Його непереможна сила, що рухає вчинками, поведінкою, вибором героїв. Романтичність, мужність і сила волі української жінки Соломії |
|
45. |
|
Час і вічність у повісті, символічні образи |
|
46. |
|
Контрольна робота № 4. Контрольний письмовий твір за однією із запропонованих тем: «Чи все у житті вимірюється грошима?» (за трагікомедією І. Карпенка-Карого «Сто тисяч»), «Воля людини і можливості її досягнення в сучасних умовах» (за повістю М. Коцюбинського «Дорогою ціною») |
|
47. |
|
Олександр ДОВЖЕНКО. Видатний український кінорежисер і письменник. Його оповідання про Велику Вітчизняну війну. «Ніч перед боєм» – твір про героїзм, самовідданість, патріотичні почуття українців, проявлені під час воєнного лихоліття |
|
48. |
|
Образи діда Платона і діда Савки – представників українського трудового народу. Їхній моральний урок для солдатів |
|
49. |
|
Урок позакласного читання № 3. Олесь Гончар. «Бригантина» |
|
50-51. |
|
Ніна БІЧУЯ. «Шпага Славка Беркути» Повість про школу й проблеми дорослішання. Особливості композиції твору |
|
52. |
|
Роль батьків у вихованні дітей та їхньому дозвіллі |
|
53. |
|
Проблема особистості в сучасному світі |
|
54-55. |
|
Характеристика образів героїв твору |
|
56. |
|
Володимир Дрозд. «Білий кінь Шептало» |
|
57. |
|
Проблема особистості й натовпу, дійсності і мрії |
|
58. |
|
Урок літератури рідного краю № 3. Літературні персоналії територіальної громади (проза) |
|
59. |
|
Контрольна робота № 5 (розгорнуті відповіді на запитання/комбіновані завдання) з теми «З української прози» |
|
60. |
|
Юрій Винничук. «Місце для дракона» Повість – казка про сучасний світ, у якому й досі живуть «драконячі закони» |
|
61. |
|
Парадокс: дракон Грицько – поет і християнин |
|
62. |
|
Роздуми про добро і зло, вірність і зраду, доцільність самопожертви |
|
УКРАЇНСЬКИЙ ГУМОР |
|||
63. |
|
Валентин ЧЕМЕРИС. «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання». Гумористична повість про життя і пригоди школярів із села Великі Чаплі |
|
64. |
|
Дружба і перше кохання, вірність і перший поцілунок, дуель і перше побачення. |
|
65. |
|
Урок виразного читання № 4. Дитячі проблеми в дорослому житті, передані засобами гумору Конкурс читання гумористичного твору |
|
66. |
|
Урок позакласного читання № 4. А. Дімаров. «На коні й під конем» |
|
67. |
|
Урок літератури рідного краю № 4 Літературні персоналії територіальної громади (гумористичні твори) |
|
68. |
|
Контрольна робота № 6 (тестові завдання) з теми «Український гумор» |
|
69. |
|
Урок розвитку мовлення № 4. Написання листа авторові улюбленої книги |
|
70. |
|
УРОК-ПІДСУМОК. Бесіда про твори, що вивчалися упродовж року й викликали найбільше роздумів, суперечок, зацікавлення |
|