Календарно-тематичне планування для 5 класу НУШ з інтегрованого курсу "Пізнаємо природу" (модельна програма Д. Біди)
ПІЗНАЄМО ПРИРОДУ, 5 клас
(70 годин, 2 години на тиждень)
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (Наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
Пізнаємо природу: підруч. для 5 кл. загальноосвіт. навч. закл./ Біда Д., Гільберт Т., Колісник Я. – К: Генеза, 2022. – 256 с.: іл.
№ |
Тема уроку |
Дата |
РОЗДІЛ 1. ПІЗНАЄМО СВІТ НАУКИ (6 год) |
||
Тема 1. Знайомство з наукою |
||
1 |
Як наука змінює світ. Наука. Природничі науки. Наукові терміниі факти. |
|
2 |
Як зробити відкриття Патенти природи. Винаходи та відкриття. Учені- природодослідники. |
|
Тема 2. Науковий метод пізнання |
||
3 |
Як шукати відповіді на запитання Роль органів чуття у вивченні природи. Спостереження. Гіпотеза. Моделювання. Експеримент. Науковий метод пізнання. |
|
Тема 3. Фізичні величини та їхнє вимірювання |
||
4 |
Що таке фізичні величини і як їх вимірювати Фізична величина. Одиниця фізичної величини. Вимірювальні прилади та інструменти |
|
5 |
Практична робота №1 Вимірювання температури повітря і води.
|
|
6 |
Урок узагальнення
|
|
РОЗДІЛ 2. ПІЗНАЄМО БУДОВУ РЕЧОВИН (12 год) |
||
Тема 1. Тіла та речовини |
||
7 |
Що нас оточує. Тіла та їхні характеристики. Речовини та їхні властивості
|
|
8 |
З чого все складається Частинки речовини – атоми та молекули. Три стани речовин. |
|
9 |
Які властивості у твердих тіл. Застосування властивостей твердих тіл.
|
|
10 |
Які властивості у рідин. Дифузія у природі й організмі людини.
|
|
11 |
Вода в природі й організмі людини.
|
|
12 |
Які властивості у газів. Застосування властивостей газів. Повітря – природна суміш газів. |
|
13 |
Маса. Еталон маси. Вимірювання маси. Як виготовити терези та важки.
|
|
14 |
Практична робота № 2 «Вивчення явища випаровування води».
|
|
Тема 3. Розчинні та нерозчинні речовини |
||
15 |
Розчинні та нерозчинні речовини. Розчини у природі, побуті та організмі людини. |
|
16 |
Приготування розчинів. Практична робота № 3. Розділення розчинних і нерозчинних речовин фільтруванням. |
|
17 |
Різноманіття речовин, їхні властивості та застосування
|
|
18 |
Урок узагальнення
|
|
РОЗДІЛ 3. ПІЗНАЄМО ПРИРОДУ ЗЕМЛІ (20 год)
|
||
Тема 1. Як виникла наша планета |
||
19 |
Перші гіпотези і припущення щодо виникнення Землі.
|
|
20 |
Будова і склад Землі.
|
|
21 |
Гірські породи і мінерали. Які бувають корисні копалини. Метали неметали. |
|
Тема 2. Земля на глобусі і фізичній карті. План місцевості |
||
22 |
Форма Землі. Основні напрямки на глобусі та карті.
|
|
23 |
Способи зображення Землі. Зображення Землі на глобусі і географічній карті. |
|
24 |
Елементи карти. Умовні знаки. Шкала висот і глибин. |
|
25 |
Види масштабів: іменований, і лінійний. Визначення відстаней на карті за масштабом. |
|
26 |
Практична робота № 5. Вимірювання відстаней на географічній картіза масштабом. |
|
27 |
Практична робота № 6. Вимірювання відстаней на місцевості і карті. Креслення простого плану місцевості. |
|
28 |
Урок узагальнення
|
|
Тема 3. Суходіл на Землі |
||
29 |
Материки і частини світу. Острови, півострови й архіпелаги.
|
|
30 |
Форми поверхні суходолу Землі.
|
|
31 |
Рельєф земної поверхні України і своєї місцевості, його зображення на фізичній карті. |
|
Тема 4. Вода на Землі |
||
32 |
Колообіг води в природі.
|
|
33 |
Океани, моря, затоки і протоки.
|
|
34 |
Річки й озера світу та України. Як правильно долати водні перешкоди.
|
|
35 |
Яке значення води на Землі. Вода в ґрунті, її роль у житті рослин. Значення води для життя на Землі. Самоочищення води у природі. |
|
Тема 5. Повітряна оболонка Землі |
||
36 |
Склад і властивості повітря.
|
|
37 |
Повітря й погода. Види опадів. Прогноз погоди. Вплив погоди на життя, здоров’я та господарську діяльність людини. |
|
38 |
Ґрунтове повітря. Небезпечні природні явища: грози, урагани, смерчі. Значення та охорона повітря. |
|
39 |
Унікальність планети Земля.
|
|
40 |
Урок узагальнення |
|
41 |
Урок-екскурсія «Як почувається природа мого краю взимку» (парк, сквер, сад) |
|
РОЗДІЛ 4. ПІЗНАЄМО РІЗНОМАНІТТЯ ОРГАНІЗМІВ (20 год) |
||
Тема 1. Світ живих організмів |
||
42 |
Властивості організмів. Спільні і відмінні ознаки різних груп живих організмів. |
|
Тема 2. Клітина |
||
43 |
Будова, різноманітність та функціонування клітин (на прикладі клітин рослин, тварин, грибів, бактерій). |
|
Тема 3. Бактерії та віруси |
||
44 |
Бактерії, поширення та особливості життєдіяльності. Хвороботворні бактерії. Корисні бактерії в організмі людини. |
|
45 |
Віруси, особливості їхньої будови, як взаємодіють з клітиною та розмножуються в ній. Роль вірусів. |
|
Тема 4. Гриби. Лишайники |
||
46 |
Особливості будови й життєдіяльності грибів та лишайників. Різноманітність грибів та лишайників, їхнє значення в природі і для людини. |
|
Тема 5. Рослини та їхнє різноманіття |
||
47 |
Органи у квіткової рослини Корінь, стебло, листки, брунька, квітка, плід, насінина. Роль органів квіткової рослини. |
|
48 |
Водорості та спорові рослини. Загальна характеристика, їхнє поширення та пристосування, представники, значення. |
|
49 |
Різноманітність голонасінних і квіткових рослин.
|
|
50 |
Рослини навколо нас, їхнє пристосування до умов середовища. Догляд і розмноження квіткових та городніх рослин. |
|
Тема 6. Тварини та їхнє різноманіття |
||
51 |
Безхребетні тварини. Від найпростіших до членистоногих. Особливості будови, поширення, представники, цікаві факти про життя безхребетних тварин. |
|
52 |
Риби. Земноводні. Плазуни. Птахи. Ссавці
|
|
53 |
Роль тварин в природі та для людини, збереження різноманіття тваринного світу. Поведінка тварин. |
|
54 |
Як обрати домашнього улюбленця, правильно годувати, дбати про здоров’я. Про типові помилки в догляді і відповідальність |
|
55 |
Урок узагальнення
|
|
Тема 7. Таємниці організму людини |
||
56 |
Травна система людини.
|
|
57 |
Кровоносна та дихальна система людини.
|
|
58 |
Шкіра та імунітет.
|
|
59 |
Видільна система.
|
|
60 |
Нервова система. Гормони.
|
|
61 |
Різноманітність органів чуття людини, сприйняття і обробка інформації. Профілактика порушень. |
|
62 |
Контроль навчальних досягнень учнів
|
|
РОЗДІЛ 5. ПІЗНАЄМО СЕБЕ І СВІТ (5 год) |
||
Тема 1. Ми і наше здоров’я |
||
63 |
Здорове харчування.
|
|
64 |
Опорно-рухова фізична активність.
|
|
65 |
Про режим дня і сон, емоції і стрес та здоров’я.
|
|
Тема 2. Ми та наше середовище життя |
||
66 |
Забруднення повітря, води, ґрунтів; застосування хімічних засобів захисту рослин і здоров’я людини. |
|
Тема 3. Природні скарби України |
||
67 |
Збереження біорізноманіття України. Інвазійні види та їхній вплив на біорізноманіття |
|
Тема 4. Природа надихає |
||
68 |
Людина та природа у творчості українських та світових митців. |
|
69-70 |
Повторення та узагальнення вивченого |
|