Календарно-тематичне планування містить додаткову колонку "Очікувані результати", яка відповідає програмі. Це полегшує роботу вчителя під час підготовки до уроків.
Календарно-тематичне планування уроків зарубіжної л-ри на 2018 – 2019 н.р.
5 клас
Усього – 70 годин;
текстуальне вивчення творів – 56 годин;
розвиток мовлення – 4 години;
позакласне читання – 4 години;
резервний час – 6 годин.
№п/п |
Дата |
Зміст навчального матеріалу |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів (за розділами) |
Примітка |
|
|
Ключові компетентності • осмислює на прикладі малих фольклорних жанрів взаємозв’язок усього живого на світі, важливість збереження природи як середовища, необхідного для життя людини (НЛ-1); • використовує народну мудрість у повсякденному житті для уникнення конфліктних ситуацій (НЛ-2); • усвідомлює переваги здорового способу життя в ході вивчення прислів’їв, приказок, загадок, пісень народів світу (НЛ-3); • формує активну життєву позицію (НЛ-4). Предметні компетентності • розуміє значення художньої літератури в сучасному житті людини й людства; • знає поняття «фольклор», «прислів’я», «приказка», «загадка», «пісня», розрізняє їх за будовою і художніми особливостями; • наводить приклади і розкриває значення (пряме і переносне) 2-3-х прислів’їв, приказок, загадок, пісень; • розкриває зміст фольклорних творів (малих жанрів) різних народів; • установлює подібність прислів’їв, приказок, загадок, пісень різних народів (зокрема з використанням іноземної мови) |
|
|
1 |
|
Художня література – духовна скарбниця людства. Роль книжки в сучасному житті. |
||
2 |
|
Фольклор, його характерні ознаки. Фольклорні жанри різних народів (прислів’я, приказки, загадки, пісні). Гуманістичні цінності, втілені у фольклорних творах різних народів. Література і фольклор. (ТЛ).Фольклор, прислів’я, приказка, загадка, пісня. |
||
|
|
|||
3 |
|
Жанрова специфіка фольклорної і літературної казки. Казки про тварин. Різновиди казок (про тварин, чарівні, соціально-побутові та ін.), їхні характерні ознаки. Чарівні, соціально-побутові казки. |
Ключові компетентності • набуває досвіду спілкування з природою (НЛ-1); • навчається цінувати власну свободу, ініціативність, обстоює власні позиції; використовує народну мудрість у повсякденному житті для уникнення конфліктних ситуацій (НЛ-2); • навчається кмітливості й винахідливості (НЛ-4).
Предметні компетентності • виразно читає тексти казок; • визначає головну думку прочитаного; • переказує тексти казок (окремі фрагменти й цілісно); • висловлює враження та власне ставлення до подій творів; • дає характеристику казкових персонажів, оцінює їхні вчин- ки, моральні якості; • називає основні ознаки фо- льклорної і літературної казки, наводить приклади з прочита- них творів; • виявляє елементи будови казок (зачин, основна частина, кінцівка, діалоги, повтори та ін.); • розкриває гуманістичний зміст казок, моральні цінності, утілені в них; • знає визначення понять «ан- титеза», «алегорія», вирізняє їх у прочитаних текстах, розкри- ває значення антитези й алегорії в казках; • розуміє поняття «автор літе-атурного твору» (на початко вому рівні); • розкриває національний колорит народних і літературних казок, окремі засоби його ство- рення (деталі побуту, національні образи, мовні засоби та ін.); • називає відомих збирачів і авторів казок (Ш. Перро, брати Я. і В. Ґрімм, О. С. Пушкін та ін.); • називає твори мистецтва, в яких утілені казкові образи й сюжети (живопис, музика, мультиплікація, кіно тощо); • порівнює українські та зарубіжні народні казки, установлює в них окремі спільні елементи (образи, сюжети, особ ливості будови та ін.); • називає імена 2-3-х українсь ких письменників – авторів лі тературних казок, їхні твори, а також імена 2-3-х українських перекладачів зарубіжних казок. |
|
4 |
|
Індійська народна казка «Фарбований шакал». «Панчатантра» – перша у світі фольклорна збірка, книга про основи житейської мудрості. Викриття в образах тварин негативних людських якостей. Повчальний зміст казки. (ТЛ) Алегорія. |
||
5 |
|
Японські народні казки. «Момотаро, або Хлопчик-Персик». Відображення любові до праці, кмітливості, сміливості, ставлення до природи в образі Момотаро. Національний колорит японських казок. |
||
6 |
|
Китайська народна казка «Пензлик Маляна». Поетизація мистецтва й уславлення образу митця в казці. Значення фантастичних елементів. |
||
7 |
|
Арабська народна казка «Синдбад-Мореплавець» (третя подорож). Утвердження жаги відкриття світу, мужності й людяності в казці. |
||
8 |
|
Утілення в образі Синдбада-Мореплавця віри в перемогу людини над обставинами. |
||
9 |
|
Брати Я. і В. Ґрімм. Значення діяльності братів Я. і В. Ґрімм у збиранні й збереженні фольклору. Моральні цінності в казках. |
||
10 |
|
«Пані Метелиця». Характеристика образів персонажів. (ТЛ) Антитеза. |
||
11 |
|
Позакласне читання №1.Перро Ш. Казки («Синя борода», «Кіт у чоботях», «Чарівниці», «Химерні бажання») |
||
12 |
|
Олександр Сергійович Пушкін (1799–1837).Вступ до поеми «Руслан і Людмила». Синтез фольклорних і літературних елементів у творчості О. Пушкіна. (Вступ напам’ять). (ТЛ) Початкові поняття про оригінал і переклад. |
Напам’ять |
|
13-14 |
|
«Казка про мертву царівну і сімох богатирів». Система образів. Автор. (ТЛ) Початкове поняття про автора. |
|
|
15 |
|
Ганс Крістіан Андерсен (1805–1875). «Непохитний олов’яний солдатик» . |
||
16 – 17 |
|
Утвердження сили кохання й відданості в казці. (ТЛ) Антитеза. |
||
18 |
|
Розвиток мовлення №1(усно). Усний переказ казки Г.К.Андерсена «Непохитний олов’яний солдатик» від імені однієї з дійових осіб. |
||
19 |
|
Оскар Уайльд (1854–1900). «Хлопчик-Зірка». Казкові персонажі, їхня характеристика. |
||
20 |
|
Основний конфлікт. Символічний зміст назви твору. |
||
21 |
|
Еволюція образу головного героя. |
||
22 |
|
Контрольна робота№1. Різнорівневі завдання з теми «Вступ», «Казки народів світу». |
||
|
|
|||
23 |
|
Джон Кітс (1795–1821).«Про коника та цвіркуна». Поетизація образу природи у вірші, його ідея («Поезія землі не вмре ніколи…»). (ТЛ)Початкове поняття про вірш. |
Ключові компетентності • пізнає красу навколишнього середовища, усвідомлює взаємозв’язки людини і природи (НЛ-1); • усвідомлює відповідальність за свої вчинки (НЛ-2); • осмислює цінність життя (НЛ-3); • цінує ініціативність та особистісну позицію (НЛ-4).
Предметні компетентності: • виразно читає і емоційно сприймає віршовані й прозові твори; • дає визначення термінів «тема», «ідея», розкриває їх у прочитаних творах, наводить відповідні цитати; • визначає ставлення автора до світу природи, знаходить і коментує відповідні цитати; • дає визначення понять «епітет», «метафора», вирізняє їх у прочитаних текстах, визначає роль у розкритті авторського задуму; • виявляє специфіку літературного пейзажу порівняно з іншими творами мистецтва (живопису, музики); • установлює зв’язок прочитаних літературних творів із фольклором на рівні окремих образів, художніх засобів, жанрових рис (пісня). |
|
24 |
|
Йоганн Вольфганг Ґете (1749–1832).«Нічна пісня подорожнього». Зображення взаємозв’язку різних сфер природи й людини в поетичному творі. (Вірш напам’ять). |
Напам’ять |
|
25 |
|
Генріх Гейне (1797–1856).«Задзвени із глибини…». Утілення краси весняної природи у вірші. Зв’язок із фольклором (пісня). (Вірш напам’ять).(ТЛ)Епітет, метафора. |
Напам’ять |
|
26 |
|
Розвиток мовлення №2 (пис.) Твір-опис за картиною А.Пластова «Перший сніг». |
|
|
27 |
|
Виразне читання напам’ять віршів В. Ґете. «Нічна пісня подорожнього», Г. Гейне. «Задзвени із глибини…» |
|
|
28 |
|
Ернест Сетон-Томпсон (1860–1946). «Снап». Авторські спостереження за світом природи.(ТЛ)Пейзаж. |
|
|
29 |
|
Утвердження любові до всього живого.(ТЛ)Тема, ідея. |
|
|
30 |
|
Зображення художніх образів, їхнє розкриття в подіях твору. |
|
|
31 |
|
Контрольна робота №2. Різнорівневі завдання з теми «Природа і людина». |
|
|
32 |
|
Позакласне читання №2. В. Гауф «Маленький Мук». |
|
|
|
|
|||
33 |
|
Марк Твен (1835–1910).«Пригоди Тома Сойєра». |
Ключові компетентності • розуміє необхідність розв’язання проблем довкілля (НЛ-1); • розуміє важливість вияву іні ціативи в суспільному житті (НЛ-2); • усвідомлює переваги позити-ного мислення для збереження здоров’я (НЛ-3); • характеризує героїв творів щодо їхньої винахідливості, підприємливості та кмітливості (НЛ-4). Предметні компетентності • виразно читає фрагменти текстів (зокрема читання в особах, коментоване читання); • має початкові уявлення про «сюжет» (як художню послідовність подій); • називає елементи сюжету (експозиція, зав’язка, розвиток дії, кульмінація, розв’язка), визначає їх у творах; • розповідає про основні події прочитаних творів Марка Твена й Е. Портер; • переказує окремі розділи (фрагменти) прозових текстів; • знає й розуміє поняття «портрет», знаходить у тексті портрети персонажів; • характеризує образи персо- нажів, оцінює їхні моральні якості, вчинки; • визначає окремі художні засоби створення образів персонажів (портрет, учинки, мова, ставлення до інших тощо); • має початкові уявлення про поняття «повість», «роман», визначає їхні жанрові ознаки на прикладі прочитаних творів; • порівнює образи Тома Сойєра і Гекльберрі Фінна, Тома Сойєра і Полліанни, визначає схожість і відмінність між ними (на рівні рис характеру); • знає українських перекладачів творів Марка Твена та Е. Портер |
|
34 |
|
Світ дорослих і світ дітей у повісті. (ТЛ)Початкові поняття про сюжет. |
|
|
35 |
|
Том Сойєр і Гекльберрі Фінн.(ТЛ)Портрет. |
|
|
36 |
|
Ставлення автора до своїх героїв. |
|
|
37 |
|
Провідні ідеї твору (дружба, кохання, людяність та ін.). |
|
|
38 |
|
Елеанор Портер (1868–1920).«Полліанна». |
|
|
39 |
|
Щирість, мужність і оптимізм героїні твору, її вплив на життя міста. |
|
|
40 |
|
Полліанна та її друзі. |
|
|
41 |
|
Художні засоби розкриття образу Полліанни. |
|
|
42 |
|
Ідея радості життя й відкриття світу у творі. |
|
|
43 |
|
Розвиток мовлення (усно)№3. Складання порівняльної характеристики героїв (Том Сойєр і Гекльберрі Фінн. Том Сойєр і Полліанна). |
|
|
44 |
|
Контрольна робота №3. Твір-роздум за темою. |
|
|
|
|
|||
45 |
|
ЛьюїсКерролл (1832–1898). «Аліса в Країні Див». Творча історія книжки, її зв’язок із біографією письменника та життям Англії «вікторіанської» доби.(ТЛ)Початкові поняття про фантастику. |
Ключові компетентності • усвідомлює важливість зна- ходити спільну мову з приро- дою (НЛ-1); • розрізняє поняття «добро» і «зло» (НЛ-2); • розуміє необхідність здорового способу життя (НЛ-3); • осмислює важливість лідерських ініціатив (НЛ-4). Предметні компетентності • знає основні відомості про письменника Льюїса Керролла, переклади його книжок; • розповідає про творчу історію книжки «Аліса в Країні Див»; • переказує зміст основних епізодів твору Льюїса Керролла; • описує і характеризує образ Аліси, а також персонажів, що її оточують; • визначає ознаки казки й по- вісті у творі Льюїса Керролла; • виявляє особливості худож- ньої мови повісті-казки «Аліса в Країні Див» на підставі фрагментів оригіналу (за умови володіння іноземною мовою) або на підставі перекладу; • дає визначення поняття «фантастика», виявляє фантастичні елементи у творі Льюїса Керролла; • розуміє особливості розвитку сюжету в ліричному творі М. І. Цвєтаєвої (як плин почуттів, спогадів, роздумів, образів); • характеризує образ ліричної героїні вірша «Книги в червоній палітурці», світ її захоплень; • розповідає про свої улюблені книжки, мистецькі вподобання. |
|
46- 47 |
|
Образ Аліси, світ її уяви і захопливі пригоди. |
|
|
48 |
|
Персонажі, які оточують героїню |
|
|
49 |
|
Особливості художньої мови твору. Організація казки як гри (гра з часом і простором, гра зі словами (назвами), гра з правилами). (ТЛ)Поглиблення понять про казку (літературну), повість. |
|
|
50 |
|
Марина Іванівна Цвєтаєва (1892–1941). «Книги в червоній палітурці». Чарівний світ літератури й мистецтва у вірші М. І. Цвєтаєвої. Знайомі образи з прочитаних книг (Том Сойєр, Гекльберрі Фінн та ін.). |
|
|
51 |
|
Образ ліричної героїні, котра любить читати. Роль літературних і музичних асоціацій у творі. |
|
|
52 |
|
Позакласне читання №3. Буличов К. Цикл «Аліса» (1-2 твори за вибором), «Навколо світу за три години» |
|
|
53 |
|
Контрольна робота №4. Різнорівневі завдання з теми «Сила творчої уяви». |
|
|
|
|
|||
54 |
|
Роальд Дал (1916–1990).«Чарлі і шоколадна фабрика». (ТЛ)Персонаж і герой літературного твору. |
Ключові компетентності • усвідомлює взаємозв’язок усього живого на землі (НЛ-1); • розуміє важливість сімейних зв’язків (НЛ-2); осмислює необхідність дотримання здорового способу життя, важливість ненасильницького розв’язання конфліктів (НЛ-3); • оцінює креативність як важливу рису людського характеру (НЛ-4) .
Предметні компетентності • називає імена популярних сучасних письменників, їхні твори для дітей; • переказує близько до тексту зміст прочитаних творів; • розкриває особливості сюжету; • визначає актуальні ідеї творів; • характеризує образи персонажів у їхніх вчинках, ставленні до інших; • висловлює власне судження щодо подій і вчинків героїв; • розрізняє поняття «персонаж» (як утілення загального в конкретному, дійова особа у творі) і «герой» (персонаж із яскравими індивідуальними рисами, рушій сюжету, центр твору); • розповідає про свої улюблені твори сучасної літератури, пояснює, чому саме вони привернули увагу. |
|
55 – 57 |
|
Цікаві пригоди хлопчика Чарлі та його друзів на казковій шоколадній фабриці містера Вонкі. |
|
|
58 |
|
Доброта і щирість головного героя. |
|
|
59 |
|
Розвиток мовлення №4 (пис.). Твір-фантазія «Про що мої мрії» |
|
|
60 |
|
Туве Янсон (1914–2001). «Капелюх чарівника».Чарівність художнього світу твору. |
|
|
61 |
|
Його персонажі, утілення в них ідей доброти, щирості, сімейних цінностей. |
|
|
62 |
|
Пауль Маар (нар. 1937).«Машина для здійснення бажань, або Суботик повертається в суботу». Яскравість художнього світу твору. |
|
|
63 |
|
Оптимістичний образ Суботика, його віра в силу думки й фантазії. |
|
|
64 |
|
Реальне і фантастичне у творі. |
|
|
65 |
|
Елементи фольклору (казки) та їхнє значення для розкриття головної ідеї – реалізації мрій, бажань і прагнень особистості. |
|
|
66 |
|
Контрольна робота №5. Різнорівневі завдання з теми «Сучасна література. У колі добрих героїв». |
|
|
67 |
|
Позакласне читання №4. Cтарк У. «Чи вмієш ти свистати, Юганно?» |
|
|
7. Підсумки (2 години) |
Ключові компетентності • розуміє взаємозв’язки люди- ни і навколишнього середовища (НЛ-1); • орієнтується на ненасильницьке розв’язання конфліктів (НЛ-2); • осмислює переваги здорового способу життя та безпечної поведінки (НЛ-3); • усвідомлює роль інініціативності та підприємливості в суспільстві (НЛ-4). Предметні компетентності • знає імена авторів та українських перекладачів творів зарубіжних письменників, що вивчалися протягом року; • розкриває ідейно-художній зміст прочитаних творів; • виявляє набуті вміння й навички елементів аналізу та інтерпретації окремих компонентів тексту (сюжету, персонажів, художніх особливостей тощо). |
|
||
68 |
|
Узагальнення і систематизація навчального матеріалу. |
|
|
69 |
|
Узагальнення і систематизація навчального матеріалу. |
|
|
70 |
|
Література на літо. |
|