Конспект уроку із зарубіжної літератури для 5 класу на тему: «Фольклор, його характерні ознаки. Фольклорні жанри різних народів»
Мета уроку: продовжити знайомство з малими жанрами фольклору, довести, що вони є коштовними перлинами нашої мови, розвивати логічне мислення учнів, зв’язне мовлення, інтелектуальні здібності, виховувати почуття любові і поваги до скарбів світового та національного фольклору.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Метод проведення: комунікативно-діалогічний
Обладнання: підручник, набір карток, мультимедійна дошка
Епіграф: «…багатий і важливий скарб… у скарбниці нашої мови…, її коштовні перлини».
І.Франко
Хід уроку
І. Мотиваційний етап
1. З’ясування емоційної готовності учнів до уроку.
Вправа «Веселка». Доброго дня, діти! Ми зібралися сьогодні, щоб продовжити знайомство з різними жанрами фольклору. Це прислів’я, приказки, загадки, пісні, скоромовки, загадки. Ви погоджуєтеся зі мною, що ви вже про них чули? (Так). А щоб урок справді був «добрим», проведемо невеличку вправу. Сіли рівненько, розправили плечі, руки поклали на коліна, заплющили очі. Уявіть собі, що зараз іде дощ. Настрій погіршився. І раптом… на небі з’являється на небі різнобарвна веселка. Ви стрибаєте від радості. Ви відчуваєте прилив енергії, яка йде по вашому тілу. Ви впевнені в ваших силах і готові до початку уроку.
2. Технологія «Озвучення очікуваних результатів»
Вчитель. Розплющіть очі і закінчіть речення: «Думаю, що робота на уроці буде цікавою, бо…». (Коли діти відкривають очі, на екрані висвітлюється яскрава веселка).
Я вивішую правила, за якими ми будемо працювати на уроці. Вони складені на основі правил, які ми з вами разом склали на першому уроці.
Правила роботи на уроці:
ІІ. Цілепокладання та планування навчальної роботи
Вчитель. Сьогодні ми з вами здійснимо подорож до хатинки Фольклору.
А давайте поглянемо, що ж означає фольклор?
Найпоширеніші жанри фольклору:
Які ж ознаки фольклору?
Вікторина «Мої знання про фольклор»
1. Фольклор – це народна мудрість (так).
2. Жанри фольклору бувають великі і малі (так).
3. Загадка – це великий жанр (ні).
4. Казка – це також великий жанр (так).
5. Приказки і прислів’я – малі жанри фольклору (так).
6. Жанр – це афоризм (ні).
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Вчитель. Готуючись до сьогоднішнього уроку, ви стали маленькими збирачами прислів’їв і приказок своєї родини.
«Віночок прислів’їв та приказок». Учні по черзі говорять по одному прислів’ю чи приказці («ланцюжком»), які вживаються у їхній родині.
Дуже багато фольклористів, мабуть, також починали з малого. Але потім вони захоплювалися своєю справою, що видавали цілі книги прислів’їв та приказок. Відомий український письменник і поет І.Я. Франко, наприклад, збирав приказки та прислів’я на Галичині і видав їх під назвою «Галисько-руські приповідки». До збірки ввійшло понад 30 тисяч народних перлин мови. Захоплювались цією справою й інші фольклористи: Володимир Даль, Борис Грінченко та інші.
Давайте розглянемо таблиці і подивимося, чим відрізняються приказки від прислів’їв.
А тепер розв’яжіть ребус і прокоментуйте, як ви розумієте це прислів’я.
Підказка: читати через літеру. Прислів’я «Приказка – квітка, прислів’я - ягідка».
П |
П |
Р |
Р |
И |
И |
К |
С |
А |
Л |
З |
І |
К |
В’ |
А |
Я |
К |
Я |
В |
Г |
І |
І |
Т |
Д |
К |
К |
А, |
А |
Королівство прислів’їв. Прислів’я - скарбниця народної мудрості. У них висвітлено ставлення народу до важливих моральних проблем. А мораль – це норми і правила поведінки людей як у стосунках один з одним, так і в суспільстві загалом.
На інтерактивній дошці з’являються прислів’я, їх треба з’єднати і прочитати.
Маєш честь – ти людина, Краще чисте сумління, Дерево пізнають по тому, що воно родить, Краще бути бідному, та в шані, Зневажиш сам себе, Не родись багатий та вродливий, |
зневажають і світ і тебе. а без честі – тварина. ніж багатому, та в ганьбі. а родись при долі і щасливий. а людину по тому, що вона робить. аніж царське володіння. |
Вчитель. Як ми вже з вами говорили, що прислів’я і приказки – то перлини народної мови, що роблять її барвистою і цікавою. Та не менш важливу роль відіграють і загадки. Вони складалися для розваги, разом з тим тренували розум, розвивали спостережливість, кмітливість і творчу уяву.
Народ завжди цінував уміння розгадувати загадки, уважалося, що це ознака мудрості, розуму. Часто від цього вміння залежала подальша доля людини, іноді, навіть саме життя.
Зараз проведемо гру «Хто більше? Хто краще?»
Перед грою поглянемо на дошку і згадаємо основні правила виразного читання загадок.
|
|
|
Вчитель. Теми загадок були найрізноманітніші. Поглянемо на схему «Тематичне коло загадок»
Ось ми з вами і наблизились до кінця уроку. На вас чекає «Літературний аукціон».
Звертаю вашу увагу на правила, яких ви повинні дотримуватися під час гри. Якщо ви хочете отримати той чи інший предмет, повинні відгадати загадку.
Людей годую, а сама голодна. (Ложка)
ІV. Рефлексія та оцінювання
Вчитель. Думаю, що ви отримали масу емоцій, розгадуючи загадки, бо вони показали вашу кмітливість, розумові здібності, спостережливість, логіку мислення і дуже повеселили. А тепер запитання до вас.
Виставлення оцінок до картки.
Картка
оцінювання роботи учня 5 класу
________________________________________________________
Що оцінюється |
Самооцінка |
Оцінка однокласника |
Оцінка вчителя |
Домашнє завдання |
|
|
|
Робота під час уроку |
|
|
|
Оцінка за урок |
|
V. Домашнє завдання. Особливе місце в фольклорі посідають пісні. З ними ви познайомитеся вдома самостійно, прочитавши с. 23-26, та виконавши завдання на с. 26.