Конспект уроку із зарубіжної літератури для 5 класу на тему: «Фольклор, його характерні ознаки. Фольклорні жанри різних народів».

Про матеріал
Використання засобів і прийомів інтерактивного навчання на уроці допомагає зробити його цікавим, ефективним і демократичним, сприяє особистісно-зорієнтованому навчанню, налаштовує учнів на подолання труднощів, на пошуки власних шляхів розв’язання проблем, сприяє підвищенню уваги на уроці, допомагає розкрити творчий потенціал учнів, розвивати уяву, творче мислення.
Перегляд файлу

Конспект уроку із зарубіжної літератури для 5 класу на тему: «Фольклор, його характерні ознаки. Фольклорні жанри різних народів»

Мета уроку: продовжити знайомство з малими жанрами фольклору, довести, що вони є коштовними перлинами нашої мови, розвивати логічне мислення учнів, зв’язне мовлення,  інтелектуальні здібності, виховувати почуття любові і поваги до скарбів світового та національного фольклору.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Метод проведення: комунікативно-діалогічний

Обладнання: підручник, набір карток, мультимедійна дошка

Епіграф: «…багатий і важливий скарб… у скарбниці нашої мови…, її коштовні перлини».

          І.Франко

 Хід уроку

І. Мотиваційний етап

1. З’ясування емоційної готовності учнів до уроку.

            Вправа «Веселка». Доброго дня, діти! Ми зібралися сьогодні, щоб продовжити знайомство з різними жанрами фольклору. Це прислів’я, приказки, загадки, пісні, скоромовки, загадки. Ви погоджуєтеся зі мною, що ви вже про них чули? (Так). А щоб урок справді був «добрим», проведемо невеличку вправу. Сіли рівненько, розправили плечі, руки поклали на коліна, заплющили очі. Уявіть собі, що зараз іде дощ. Настрій погіршився. І раптом… на небі з’являється на небі різнобарвна веселка. Ви стрибаєте від радості. Ви відчуваєте прилив енергії, яка йде по вашому тілу. Ви впевнені в ваших силах і готові до початку уроку.

2. Технологія «Озвучення очікуваних результатів»

Вчитель. Розплющіть очі і закінчіть речення: «Думаю, що робота на уроці буде цікавою, бо…». (Коли діти відкривають очі, на екрані висвітлюється яскрава веселка). Дитячі поезії про літо від Наталі Карпенко. Наталя Карпенко. Вірші для дітей про літо. Веселка і люстерка

 Я вивішую правила, за якими ми будемо працювати на уроці. Вони складені на основі правил, які ми з вами разом склали на першому уроці.

Правила роботи на уроці:

Пов’язане зображення

ІІ. Цілепокладання та планування навчальної роботи

Вчитель. Сьогодні ми з вами здійснимо подорож до хатинки Фольклору.


 

 

 

 

 

А давайте поглянемо, що ж означає фольклор?

Найпоширеніші жанри фольклору:

Які ж ознаки фольклору?

Пов’язане зображення

Вікторина  «Мої знання про фольклор»

1. Фольклор – це народна мудрість (так).

2. Жанри фольклору бувають великі і малі (так).

3. Загадка – це великий жанр (ні).

4. Казка – це також великий жанр (так).

5. Приказки і прислів’я – малі жанри фольклору (так).

6. Жанр – це афоризм (ні).

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Вчитель. Готуючись до сьогоднішнього уроку, ви стали маленькими збирачами прислів’їв і приказок своєї родини.

«Віночок прислів’їв та приказок». Учні по черзі говорять по одному прислів’ю чи приказці («ланцюжком»), які вживаються у їхній родині.

 Дуже багато фольклористів, мабуть, також починали з малого. Але потім вони захоплювалися своєю справою, що видавали цілі книги прислів’їв та приказок. Відомий український письменник і поет І.Я. Франко, наприклад, збирав приказки та прислів’я на Галичині і видав їх під назвою «Галисько-руські приповідки». До збірки ввійшло понад 30 тисяч народних перлин мови. Захоплювались цією справою й інші фольклористи: Володимир Даль, Борис Грінченко та інші.

 Давайте розглянемо таблиці і подивимося, чим відрізняються приказки від прислів’їв.

Пов’язане зображення

 А тепер розв’яжіть ребус і прокоментуйте, як ви розумієте це прислів’я.

Підказка: читати через літеру. Прислів’я «Приказка – квітка, прислів’я - ягідка».

П

П

Р

Р

И

И

К

С

А

Л

З

І

К

В’

А

Я

К

Я

В

Г

І

І

Т

Д

К

К

А,

А

 

Королівство прислів’їв. Прислів’я - скарбниця народної мудрості. У них висвітлено  ставлення народу до важливих моральних проблем. А мораль – це норми і правила поведінки людей як у стосунках один з одним, так і в суспільстві загалом.

На інтерактивній дошці з’являються прислів’я, їх треба з’єднати і прочитати.

Маєш честь – ти людина,

Краще чисте сумління,

Дерево пізнають по тому, що воно родить,

Краще бути бідному, та в шані,

Зневажиш сам себе,

Не родись багатий та вродливий,

зневажають і світ і тебе.

а без честі – тварина.

ніж багатому, та в ганьбі.

а родись при долі і щасливий.

а людину по тому, що вона робить.

аніж царське володіння.

 

Вчитель. Як ми вже з вами говорили, що прислів’я і приказки – то перлини народної мови, що роблять її барвистою і цікавою. Та не менш важливу роль відіграють і загадки. Вони складалися для розваги, разом з тим тренували розум, розвивали спостережливість, кмітливість і творчу уяву.

Народ завжди цінував уміння розгадувати загадки, уважалося, що це ознака мудрості, розуму. Часто від цього вміння залежала подальша доля людини, іноді, навіть саме життя.

Зараз проведемо гру «Хто більше? Хто краще?»

Перед грою поглянемо на дошку і згадаємо основні правила виразного читання загадок.

  • Загадки читаються і промовляються повільно, щоб відгадувачі легко сприймали їх текст
  • Логічним наголосом виділяються ті слова, які передають у прихованій формі ознаки задуманого предмета
  • загадки вимовляються трохи таємничо, але хитрувато й водночас доброзичливо (ану, спробуй, здогадайся)

 

Вчитель. Теми загадок були найрізноманітніші. Поглянемо на схему «Тематичне коло загадок»

 Ось ми з вами і наблизились до кінця уроку. На вас чекає «Літературний аукціон».

 Звертаю вашу увагу на правила, яких ви повинні дотримуватися під час гри. Якщо ви хочете отримати той чи інший предмет, повинні відгадати загадку.

  • З подругами й сестрами вона приходить в дім. Оповідання і новини приносить зранку всім. (Газета)
  • Хто завжди правду каже? (Дзеркало)
  • Як не бий, він не заплаче,
     Тільки сам завзято скаче. (М’яч)
  •  Само голе, а сорочка за пазухою. (Свічка)
  • Хвостик з кістки, а на спинці щетинки.  (Зубна щітка)
  • З зубами та не кусається. (Гребінець)
  • В одній бочечці два пивня та й не сколочуються. (Яйце)
  • Часом гаряча, часом холодна.

Людей годую, а сама голодна. (Ложка)

  • Маленький хлопчик
    Зліз на стовпчик,
    Одежі не носить,
    Їсти не просить,
    Личенько рябе,
    Що воно таке? (Наперсток)
  • Що дістане зубами потилицю? (Гребінець)
  • Має 4 зуба. Щодня з'являється за столом, а нічого не їсть. Що це? (Виделка)
  • Щось літало та й у воду впало; води не сколотило, а й само не полетіло. (Пір’їна)
  • Кольорові ми сестрички,
    Ми сумуєм без водички.
    Хочемо все прикрашати.
    Кольорами малювати. (Фарби)
  • І з ніздрями я, і м’який я, і ламаюся – а всіх миліше. (Хліб)
     

ІV. Рефлексія та оцінювання

Вчитель. Думаю, що ви отримали масу емоцій, розгадуючи загадки, бо вони показали вашу кмітливість, розумові здібності, спостережливість, логіку мислення і дуже повеселили. А тепер запитання до вас.

  • Якби ти був художником, то мав би ілюструвати урок, які кольори переважали б у цій картині і саме чому такі?
  • Кому із своїх однокласників ти хотів би сьогодні подякувати за урок?

Виставлення оцінок до картки.

Картка

оцінювання роботи учня 5 класу

________________________________________________________

 

Що оцінюється

Самооцінка

Оцінка однокласника

Оцінка вчителя

Домашнє завдання

 

 

 

Робота під час уроку

 

 

 

Оцінка за урок

 

 

V. Домашнє завдання. Особливе місце в фольклорі посідають пісні. З ними ви познайомитеся вдома самостійно, прочитавши с. 23-26, та виконавши завдання на с. 26.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Жива Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
29 липня 2019
Переглядів
11554
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку