Конспект уроку із зарубіжної літератури для 5 класу на тему: «Художня література – духовна скарбниця людства. Роль книжки в сучасному житті»
Мета уроку:
Цілі уроку:
Учні повинні знати:
Учні повинні вміти:
Обладнання: виставка книг, ілюстрацій; карта світу, інтерактивна дошка.
Тип уроку: комбінований.
Метод проведення: комунікативно-діалогічний
Епіграф: «Із стародавнього дивовижного каміння складіть сходинки майбутнього». М. Реріх
Хід уроку
І. Ознайомлення з класом, створення позитивної психолого - емоційної обстановки в класі. З’ясування емоційної готовності до уроку.
Технологія «Обмін компліментами» (учні розбиваються на пари і записують у зошит сусіда приємне побажання, добрі слова тощо).
ІІ. Вивчення нового матеріалу
Вчитель. У кожної людини, коли вона приходить у цей світ, щось відбувається вперше – перший крок, перше слово, перший клас. Це прекрасне слово – «вперше»! Сьогодні ми з вами вперше відкриємо сторінку світової культури і літератури, починаємо вивчати предмет… А який саме, ви дізнаєтеся, коли прочитаєте зашифровану назву предмета.
На інтерактивній дошці висвітлюється вислів, треба правильно розставити букви і прочитати назву предмета.
Р |
У |
Б |
І |
Ж |
А |
Т |
Е |
А |
Н |
З |
І |
Р |
У |
Р |
|
Л |
А |
Т |
А |
Ми з вами сьогодні почнемо вивчати предмет «Зарубіжна література», і протягом року побуваємо в різних країнах світу, познайомимося з новими літературними персонажами, пізнаємо духовні цінності, що створені людством світу впродовж тисячоліть, які наповнять ваші серця теплими і радісними почуттями – почуттями любові до її величності Літератури.
Назва предмета складається з двох слів. Що ж вони означають?
Зарубіжна література – це та література, що існує і розвивається за межами нашої країни, за її рубежами. В цьому вона відрізняється від української літератури, яка існує і розвивається в Україні. Така література є національною літературою.
Національна література – це література певного народу.
Всесвітня література – це література всього світу.
Отож, ми з вами на уроках протягом навчального року зможемо побувати в різних країнах, познайомитися з новими літературними персонажами і згадаємо старих знайомих: Мауглі, Снігову королеву, Кота в чоботях, Білосніжку.
Українське прислів’я говорить: «Мудрим ніхто не народився, а навчився». А ось епіграф нашого уроку каже, що «із стародавнього дивовижного каміння складіть сходинки майбутнього». Поясніть, як ви розумієте ці слова. (Без знання літератури минулого ми не зможемо пізнати сучасну літературу).
Я в своєму вислові назвала слово, незнайоме вам до цього.
Епіграф – напис, заголовок, оцінка. В давньому світі це написи на предметах, що безпосередньо їх стосувалися. З нового часу – влучний вислів, афоризм або уривок літературного твору, який подають на початку художнього твору або перед його частинами, щоб підкреслити тему або основну думку, налаштовуючи читача на їхнє сприйняття.
Афоризм – коротке влучне судження – що містить глибоку думку.
Ми з вами йдемо у майбутнє, і щоб міцніше стояти на ногах – вивчаємо літературу, якою пишаються народи світу. «Мій дім усюди, де б я не була!», - сказала колись Памела Треверс, авторка «Мері Поппінс». Це прекрасно, це значить, що скрізь людину приймають з душею, певно, тому, що в неї душа щедра. Я хочу побажати і вам такої ж загальнолюдської щирості та відкритості на шляху знайомства з перлинами світової літератури.
А як ми будемо працювати, саме зараз разом запишемо правила, яких будемо дотримуватися на уроках. Час від часу будемо їх змінювати, але якщо ми самі їх склали, то повинні виконувати. Ці правила будуть висіти в класі на видному місці. (Учні висловлюють свої думки, а вчитель записує на дошці).
Правила роботи на уроці.
1. Слухати і чути (говорить один усі слухають).
2. Бути доброзичливими.
3. Бути активними.
4. Говорити тільки за темою і від свого імені.
5. Не кричати, а піднімати руку.
6. Не користуватися мобільними телефонами.
ІІІ. Закріплення. Ігровий квест «Чарівні дари Літератури» (Ігровий-квест є інноваційною формою роботи з учнями. Це – цікавий і, водночас, ефективний спосіб засвоєння і закріплення школярами необхідних знань, умінь та навичок. Інтерактивні вправи, виконання яких передбачає участь у квесті, стимулюють інтерес учнів, забезпечують активне долучення всіх учасників, згуртовують колектив учнів).
Вчитель. Сьогодні ми проведемо ігровий квест «Чарівні дари Літератури». Свідченням багатовікової мудрості народу є усна народна творчість. Це відомі вам приказки та прислів’я, загадки, казки, перекази, легенди. А зараз я запрошую вас до казкового літературного саду. Для того, щоб ваші язички сьогодні на уроці гарно працювали, проведемо мовленнєву розминку. Швидко 3 рази проказати скоромовку: «Ворона проворонила вороненя».
Завдання 1. «Мозаїка»: із записаних слів на окремих слів на картках складіть вислів.
1. Не, а, книги, розум, створилися, від, книги, розуму, від. Григорій Сковорода.
(Не розум від книги, а книги від розуму створилися).
2. Життя, книги, без, що, вікна, без, хата. Дмитро Павличко.
(Життя без книги, що хата без вікна).
3. Книга, створити, читач, має. Карел Чапек.
(Книга має створити читача).
Завдання 2. «Літературний вернісаж»
1. В якій казці розповідається про стару жадібну жінку, котра, бажаючи дедалі більшого, зрештою залишилася біля розбитих ночов? («Золота рибка»).
2. Веселий і спритний герой цього твору так звик перемагати, що втратив пильність і попав у біду на великій дорозі. (Колобок).
3. У якій казці розповідається про дружній колектив, який зумів виконати важку роботу по збору овочів? (Ріпка).
4. У якій казці розповідається про героя, який необачно спалив шкіру своєї дружини? («Царівна жаба»).
5. Яка казка розповідає про овоч, що завдав своїм господарям клопоту, адже виріс завеликим? («Ріпка»).
6. У якій казці розповідається про дуже лінивого героя, котрий навіть ходити не хотів, а пересувався за допомогою зовсім для цього не пристосованого пристрою? («За щучим велінням»).
Завдання 3. «Майдан знайомств»
Завдання 4. Літературний диктант «Хибне - істинне» (хибне – ставимо -, а істинне - +).
1. Афоризм – це коротке влучне судження, що не містить глибокої думки. (-)
2. Національна література – це література певного народу. (+)
3. Поняття «всесвітні література» і «зарубіжна література» тотожні. (-)
4. Епіграф – це влучний вислів, який подається як висновок в кінці художнього твору. (-)
5. Зарубіжна література – це література, яка існує і розвивається за рубежами нашої країни. (+)
6. Всесвітня література – це література всього світу. (+)
Взаємоперевірка робіт
ІV. Рефлексія та оцінювання
Вчитель. Дорогі діти! На жаль, світлиця Зарубіжної Літератури сьогодні зачиняє свої двері. Але зустріч із книжкою, її величністю Літературою на цьому не закінчується. Книжка завжди буде вашим вірним другом і супутником на всіх життєвих стежинах. І найцікавіше, найкраще у нас іще попереду.
Вправа «Мікрофон»
V. Домашнє завдання. Підготувати «віночок» прислів’їв, які вживають у вашій родині.
- Любі діти! Я рада першому знайомству з вами на уроці зарубіжної літератури. А тепер займіть зручну позу, розслабтесь. Закрийте очі. Уявіть себе серед прекрасного саду троянд. Одна з троянд ще не розквітла, тому її бутон зелений із краплинками рожевого кольору всередині. Уявіть її собі і зафіксуйте цей образ у вашій уяві… Раптом квітка починає поступово розкриватись, і світу з’являються чудові, свіжі пелюстки аж поки троянда не розкриється зовсім. Відчуйте аромат, властивий лише їй, свіжій і неповторній…Повністю прекрасний аромат цієї квітки ви відчуєте в кінці навчального року, коли закінчите курс зарубіжної літератури 5 класу.
Я буду рада бачити вас на наступних своїх уроках. До побачення!