(68 годин, 2 год на тиждень)
Складено згідно навчальної програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Хімія. 7-9 класи (оновлена), затверджена наказом МОН України від 07.06.2017 р. №804
№ п/п |
Дата |
Корекція дати |
Тема уроку |
Навчальні проекти, лабораторні досліди, демонстрації |
Примітка |
Повторення найважливіших питань курсу хімії 8 класу |
|||||
1 |
|
|
Вступний інструктаж з БЖД. Склад і властивості основних класів неорганічних сполук. |
|
|
2 |
|
|
Хімічний зв'язок і будова речовини. |
|
|
Тема 1. Розчини |
|||||
3 |
|
|
Поняття про дисперсні системи. Колоїдні та істинні розчини. Суспензії, емульсії, аерозолі. |
Домашній експеримент 1.Виготовлення колоїдних розчинів (желе, кисіль тощо). |
|
4 |
|
|
Будова молекули води, поняття про водневий зв’язок. Розчинність речовин, її залежність від різних чинників. |
|
|
5 |
|
|
Насичені й ненасичені, концентровані й розведені розчини. |
Навчальні проекти 3.Виготовлення розчинів для надання домедичної допомоги. |
|
6 |
|
|
Теплові явища, що супроводжують розчинення речовин. Розчинення як фізико-хімічний процес. Поняття про кристалогідрати. |
Навчальні проекти 2.Вирощування кристалів солей. Демонстрації
|
|
7 |
|
|
Розрахункові задачі 1. Розв’язування задач за рівняннями реакцій з використанням розчинів із певною масовою часткою розчиненої речовини. |
|
|
8 |
|
|
Розрахункові задачі 1. Розв’язування задач за рівняннями реакцій з використанням розчинів із певною масовою часткою розчиненої речовини (розчини кристалогідратів). |
|
|
9 |
|
|
Узагальнюючий контроль знань №1 з теми «Розчини» |
|
|
10 |
|
|
Електролітична дисоціація. Електроліти й неелектроліти. Електролітична дисоціація кислот, основ, солей у водних розчинах. |
Демонстрації
|
|
11 |
|
|
Ступінь електролітичної дисоціації. Сильні й слабкі електроліти. |
Навчальні проекти 1.Електроліти в сучасних акумуляторах. |
|
12 |
|
|
Поняття про рН розчину (без математичних розрахунків). Значення рН для характеристики кислотного чи лужного середовища. |
Лабораторні досліди 1. Виявлення йонів Гідрогену та гідроксид-іонів у розчинах. 2. Установлення приблизного значення рН води, лужних і кислих розчинів (натрій гідроксиду, хлоридної кислоти) за допомогою універсального індикатора. 3. Дослідження рН харчової і косметичної продукції. |
|
13 |
|
|
Представлення результатів навчальних проектів 4. Дослідження рН ґрунтів своєї місцевості. 5. Дослідження впливу кислотності й лужності ґрунтів на розвиток рослин. 6. Дослідження рН атмосферних опадів та їхнього впливу на різні матеріали в довкіллі. 7. Дослідження природних об’єктів в якості кислотно-основних індикаторів. 8. Дослідження рН середовища мінеральних вод України. |
|
|
14 |
|
|
Реакції обміну між розчинами електролітів, умови їх перебігу. Йонно-молекулярні рівняння хімічних реакцій. |
Лабораторні досліди 4. Реакції обміну між електролітами у водних розчинах, що супроводжуються випаданням осаду. 5. Реакції обміну між електролітами у водних розчинах, що супроводжуються виділенням газу. 6. Реакції обміну між електролітами у водних розчинах, що супроводжуються утворенням води. Демонстрації
|
|
15 |
|
|
Реакції обміну між розчинами електролітів, умови їх перебігу. Йонно-молекулярні рівняння хімічних реакцій. |
Демонстрації Реакції обміну між електролітами у водних розчинах. |
|
16 |
|
|
Практична робота 1. Реакції йонного обміну між електролітами у водних розчинах. Інструктаж за інструкцією № |
|
|
17 |
|
|
Виявлення в розчині гідроксид-іонів та йонів Гідрогену. Якісні реакції на деякі йони. Застосування якісних реакцій. |
Лабораторні досліди 7. Виявлення хлорид-іонів у розчині. 8. Виявлення сульфат-іонів у розчині. 9. Виявлення карбонат-іонів у розчині. |
|
18 |
|
|
Практична робота 2. Розв’язування експериментальних задач. Інструктаж за інструкцією № |
|
|
19 |
|
|
Узагальнюючий контроль знань №2 з теми «Розчини» |
|
|
Тема 2. Хімічні реакціі |
|||||
20 |
|
|
Класифікація хімічних реакцій за кількістю і складом реагентів та продуктів реакцій: реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну.
|
Демонстрацї 4. Реакції розкладу, сполучення, заміщення, обміну, екзо- та ендотермічні реакції. |
|
21 |
|
|
Ступінь окиснення. Визначення ступеня окиснення елемента за хімічною формулою сполуки. Складання формули сполуки за відомими ступенями окиснення елементів. |
|
|
22 |
|
|
Окисно-відновні реакції. Процеси окиснення, відновлення, окисники, відновники. |
|
|
23 |
|
|
Складання рівнянь окисно-відновних реакцій. |
|
|
24 |
|
|
Значення окисно-відновних процесів у житті людини, природі й техніці. |
|
|
25 |
|
|
Екзотермічні й ендотермічні реакції. Термохімічне рівняння. Представлення результатів навчальних проектів №9 «Ендотермічні реакції на службі людині.»; №10 «Екзотермічні реакції в життєдіяльності живих організмів.» |
|
|
26 |
|
|
Оборотні й необоротні реакції. Швидкість хімічної реакції, залежність швидкості реакції від різних чинників.
|
Інструктаж з БЖД. Лабораторний дослід №10 «Вплив концентрації і температури на швидкість реакції цинку з хлоридною кислотою.» Демонстрац 4. Залежність швидкості реакцій металів (цинк, магній, залізо) з хлоридною кислотою від активності металу. |
|
27 |
|
|
Практична робота №3 «Вплив різних чинників на швидкість хімічних реакцій.» Інструктаж за інструкцією № |
|
|
28 |
|
|
Контрольна робота №1. |
|
|
Тема 3. Початкові поняття про органічні сполуки |
|||||
29 |
|
|
Особливості органічних сполук (порівняно з неорганічними).Елементи-органогени.
|
Демонстрації 6. Моделі молекул вуглеводнів (у тому числі 3D-проектування). |
|
30 |
|
|
Вуглеводні Метан як представник насичених вуглеводнів.
|
Демонстрації 6. .Моделі молекул вуглеводнів (у тому числі 3D-проектування). |
|
31 |
|
|
Гомологія. Гомологи метану (перші десять), їхні молекулярні і структурні формули та назви. |
|
|
32 |
|
|
Фізичні властивості. Реакція заміщення для метану. |
|
|
33 |
|
|
Етен (етилен) і етин (ацетилен) як представники ненасичених вуглеводнів. Молекулярні і структурні формули. Фізичні властивості. |
|
|
34 |
|
|
Реакція приєднання для етену й етину (галогенування, гідрування). |
|
|
35 |
|
|
Горіння вуглеводнів.
|
Демонстрації 6. Горіння парафіну, визначення його якісного складу за продуктами згоряння. |
|
36 |
|
|
Розв'язування розрахункових задач 2. «Обчислення об'ємних відношень газів за хімічними рівняннями.» |
|
|
37 |
|
|
Поняття про полімери на прикладі поліетилену. Застосування поліетилену. Представлення результатів навчального проекту №11 «Використання полімерів: еколого-економічний аспект.» Демонстрації 8. Ознайомлення зі зразками виробів із поліетилену Виявлення властивостей поліетилену: відношення до нагрівання, розчинів кислот, лугів. |
|
|
38 |
|
|
Поширення вуглеводнів у природі. Природний газ, нафта, кам’яне вугілля – природні джерела вуглеводнів. |
|
|
39 |
|
|
Перегонка нафти. Вуглеводнева сировина й охорона довкілля. Застосування вуглеводнів. Представлення результатів навчального проекту №12 «Альтернативні джерела енергії.» |
|
|
40 |
|
|
Проміжний контроль знань учнів з теми «Вуглеводні». Самостійна робота. |
|
|
41 |
|
|
Оксигеновмісні органічні речовини. Поняття про спирти, карбонові кислоти, жири, вуглеводи. Метанол, етанол, гліцерол: молекулярні і структурні формули, фізичні властивості. |
|
|
42 |
|
|
Горіння етанолу. Якісна реакція на гліцерол.
|
Інструктаж з БЖД. Лабораторний дослід №11 «Взаємодія гліцеролу з купрум (ІІ) гідроксидом.» |
|
43 |
|
|
Отруйність метанолу й етанолу. Згубна дія алкоголю на організм людини. |
|
|
44 |
|
|
Етанова (оцтова) кислота, її молекулярна і структурна формули, фізичні властивості. |
|
|
45 |
|
|
Хімічні властивості етанової кислоти: електролітична дисоціація, дія на індикатори, взаємодія з металами, лугами, солями. |
Демонстрації 9. Дія етанової кислоти на індикатори. 10. Взаємодія етанової кислоти з металами, лугами. |
|
46 |
|
|
Застосування етанової кислоти. Представлення результатів навчального проекту №13 «Екотрофологія – наука про екологічно безпечне харчування.» |
|
|
47 |
|
|
Практична робота №4 «Властивості етанової кислоти.» Інструктаж за інструкцією № |
|
|
48 |
|
|
Вищі карбонові кислоти: стеаринова, пальмітинова, олеїнова. Мило, його склад, мийна дія.
|
Навчальний проект №14 «Виготовлення мила з мильної основи.» Домашній експеримент 2. Порівняння мийної дії мила та прального порошку вітчизняного виробника. |
|
49 |
|
|
Жири. Склад жирів, фізичні властивості. Природні й гідрогенізовані жири. Біологічна роль жирів. |
|
|
50 |
|
|
Вуглеводи: глюкоза, сахароза, крохмаль, целюлоза. Молекулярні формули, фізичні властивості, поширення і утворення в природі. |
|
|
51 |
|
|
Крохмаль і целюлоза – природні полімери. Якісні реакції на глюкозу і крохмаль.
|
Інструктаж з БЖД. Лабораторні досліди №12 «Взаємодія глюкози з купрум(ІІ) гідроксидом.»; №13 «Відношення крохмалю до води (розчинність, утворення клейстеру).»; №14 «Взаємодія крохмалю з йодом.» Домашній експеримент 3. Виявлення крохмалю в харчових продуктах. |
|
52 |
|
|
Застосування вуглеводів, їхня біологічна роль. Представлення результатів навчальних проектів №15 « Дослідження хімічного складу їжі.»; №16 «Хімічний склад жувальних гумок.»; №17 «Хімічний склад засобів догляду за ротовою порожниною.» |
|
|
Нітрогеновмісні органічні речовини |
|
||||
53 |
|
|
Поняття про амінокислоти. Білки як біологічні полімери. |
|
|
54 |
|
|
Денатурація білків. Біологічна роль амінокислот і білків. |
|
|
55 |
|
|
Значення природних і синтетичних органічних сполук. Захист довкілля від стійких органічних забруднювачів.
|
|
|
56 |
|
|
Представлення результатів навчальних проектів №18 «Друге життя паперу.»; №19 «Джерела органічного забруднення території громади (мікрорайону).» |
|
|
57 |
|
|
Практична робота №5 «Виявлення органічних сполук у харчових продуктах.» Інструктаж за інструкцією № |
|
|
58 |
|
|
Контрольна робота №2. |
|
|
Тема 4. Роль хімії в житті суспільства |
|||||
59 |
|
|
Багатоманітність речовин та хімічних реакцій. Взаємозв’язки між речовинами та їхні взаємоперетворення. |
|
|
60 |
|
|
Місце хімії серед наук про природу, її значення для розуміння наукової картини світу. |
|
|
61 |
|
|
Представлення результатів навчальних проектів №21 «Екологічна ситуація в моїй місцевості: відчуваю, думаю, дію.»; №22 «Анкетування учнів навчального закладу щодо їхньої участі у розв’язуванні екологічних проблем місцевості.» |
|
|
62 |
|
|
Роль хімічної науки для забезпечення сталого розвитку людства. Представлення результатів навчального проекту №23 «Дослідження достовірності реклами з погляду хімії.» |
|
|
63 |
|
|
Хімічна наука і виробництво в Україні. Видатні вітчизняні вчені – творці хімічної науки. Представлення результатів навчального проекту №20 «Видатні вітчизняні хіміки як учені й особистості.» |
|
|
64 |
|
|
Систематизація, аналіз та корекція знань учнів з курсу хімії 9 класу. |
|
|
65 |
|
|
Повторення. Розв'язування розрахункових задач. Складання рівнянь окисно-відновних та йонних реакцій. |
|
|
66 |
|
|
Повторення. Генетичний зв'язок між класами неорганічних та органічних сполук. |
|
|