Тема: Окисно-відновні реакції. Поняття про метод електронного балансу. Значення окисно-відновних реакцій
Мета: а) навчальна: ознайомити учнів з окисно-відновними реакціями; сформувати поняття про процеси окиснення й відновлення; сформувати уміння урівнювати окисно-відновні реакції методом електронного балансу;
б) розвиваюча: розвивати вміння складати хімічні рівняння та навички визначати ступені окиснення атомів елементів, а також логічне мислення та хімічну мову учнів;
в) виховна: виховувати вміння працювати в колективі;
Обладнання та матеріали: Періодична система хімічних елементів
Д. І. Менделєєва; таблиця відносних електронегативностей хімічних елементів.
Базові поняття Хімічний зв'язок, електронегативність, валентність,
й терміни: ступінь окиснення, заряд атома, окиснення, відновлен-ня, приймання та віддавання електронів, метод електронного балансу, окисник, відновник.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу та набуття нових
умінь.
Методи проведення: бесіда, самостійна робота, розповідь вчителя, робота з підручником, робота в групах, вправи.
План уроку:
№ |
Етапи уроку |
Методи проведення |
Тривалість |
1. |
Актуалізація опорних знань |
бесіда, самостійна робота |
10 хв. |
2. |
Мотивація навчальної діяльності |
розповідь вчителя |
2 хв. |
3. |
Вивчення нового матеріалу:
|
розповідь вчителя, робота з підручником |
20 хв. |
4. |
Осмислення знань |
бесіда, вправи, робота в групах |
10 хв. |
5. |
Домашнє завдання |
розповідь вчителя |
3 хв. |
Зміст уроку:
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ:
Бесіда
Самостійна робота
Завдання на визначення ступеня окиснення атомів елементів
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ:
Зверніть увагу, в першому рівнянні атоми елементів не змінюють ступені окиснення, а в другому Сульфур і Оксиген змінили ступінь окиснення. Процеси, які проходять зі зміною ступеня окиснення атомів елементів називаються окисно-відновними. Саме на такі процеси ми звернемо свою увагу на сьогоднішньому уроці, тема якого: «Окисно-відновні реакції. Поняття про метод електронного балансу. Значення окисно відновних реакцій.»
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ:
1. ОЗНАКИ ОКИСНО-ВІДНОВНИХ РЕАКЦІЙ, ЗНАЧЕННЯ ОКИСНО-ВІДНОВНИХ РЕАКЦІЙ У ПРИРОДІ ТА ТЕХНІЦІ.
Розповідь учителя
Вам відомо, що якщо електрони атомом віддані, його ступеню окиснення приписується позитивний знак, якщо отримані — негативний знак. У молекулах простих речовин атоми мають ступінь окиснення, який дорівнює нулю, тому що електрони не зміщені до жодного з однакових атомів.
Учитель записує на дошці рівняння реакції взаємодії Натрію з Хлором, позначаючи ступінь окиснення Натрію й Хлору в кожній сполуці.
2Na0+Cl20 → 2Na+Cl-.
У даній реакції змінюються ступені окиснення елементів — це є відмінною рисою окисно-відновних реакцій.
Робота з підручником
Окисно-відновних-реакцій дуже багато, їхнє значення в народному господарстві та роль в організмі людини значне. Пропоную вам довести це, користуючись матеріалом підручника (§16)
2. ПРОЦЕСИ ОКИСНЕННЯ Й ВІДНОВЛЕННЯ
Розповідь учителя
У записаному рівнянні реакції можна виділити два протилежні процеси — окиснення й відновлення.
Na° - 1е → Na+ окиснення,
С12 + 2е → 2Сl— відновлення.
Окиснення — це процес віддачі електрона.
Відновлення — процес прийому електрона.
Атом, що віддає електрони, називається відновником.
Атом, що приймає електрони, називається окисником.
Окиснення й відновлення — нерозривні процеси. Електрони передаються від одного атома до іншого і нікуди не зникають, тому окисно-відновна реакція складається з двох процесів — окиснення та відновлення.
На прикладі розглянемо порядок складання електронного балансу, за допомогою якого можна урівнювати складні окисно-відновні реакції.
Оформлення окисно-відновної реакції з електронним балансом повинно виглядати таким чином:
H2+1S-2 + O20 → S+4O2-2 + H2+1O-2
Окисник O20 +4е→ 2O-2 НСК 3 відновлення
Відновник S-2-6е 12 2 окиснення
2H2S + 3O2 → 2SO2 + 2H2O
IV. ОСМИСЛЕННЯ ЗНАНЬ:
Завдання.
KBr + Cl2 → KCl + Br2 ;
Zn + HCl → ZnCl2 + H2 ;
Al(OH)3 + H2SO4 → Al2(SO4)3 + H2O ;
Al + S → Al2S3 ;
H2 + O2 → H2O ;
NaOH + P2O5 → Na3PO4 + H2O ;
NaOH + Cl2 → NaClO + NaCl + H2O ;
Fe + Cl2 → FeCl3 ;
NaOH + HCl → NaCl + H2O ;
KClO3 + P → KCl + P2O5 ;
CaO + CO2 → CaCO3 ;
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
CuSO4 + Fe → FeSO4 + Cu ;
KCl + F2 → KF + Cl2 ;
KMnO4 + HCl → KCl + MnCl2 + Cl2 + H2O .
ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ.