Конспект уроку на тему "Окисно-відновні реакції. Поняття про метод електронного балансу. Значення окисно-відновних реакцій"

Про матеріал
Окисно-відновні реакції. Поняття про метод електронного балансу. Значення окисно-відновних реакцій
Перегляд файлу

Тема:                      Окисно-відновні реакції. Поняття про метод електронного балансу. Значення окисно-відновних  реакцій

Мета: а) навчальна: ознайомити учнів з окисно-відновними реакціями; сформувати поняття про процеси окиснення й відновлення; сформувати уміння урівнювати окисно-відновні реакції методом електронного балансу;

           б) розвиваюча: розвивати вміння складати хімічні рівняння та навички визначати ступені окиснення атомів елементів, а також логічне мислення та хімічну мову учнів;

            в) виховна: виховувати вміння працювати в колективі;

Обладнання та матеріали: Періодична система хімічних елементів

Д. І. Менделєєва; таблиця відносних електронегативностей хімічних елементів.

Базові поняття  Хімічний зв'язок, електронегативність, валентність,

й терміни:          ступінь окиснення, заряд атома, окиснення, відновлен-ня, приймання та віддавання електронів, метод електронного балансу, окисник, відновник.

Тип уроку:         урок вивчення нового матеріалу та набуття нових

                             умінь.

Методи проведення: бесіда, самостійна робота, розповідь вчителя, робота з підручником, робота в групах, вправи.

План уроку:

 

Етапи уроку

Методи проведення

Тривалість

1.

Актуалізація опорних знань

бесіда, самостійна робота

10 хв.

2.

Мотивація навчальної діяльності

розповідь вчителя

2 хв.

3.

Вивчення нового матеріалу:

 

розповідь вчителя,

робота з підручником

20 хв.

4.

Осмислення знань

бесіда, вправи, робота в групах

10 хв.

5.

Домашнє завдання

розповідь вчителя

3 хв.

 

Зміст уроку:

 

ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ:

 Бесіда

  1. Які ви знаєте типи хімічних реакцій?
  2. За якими ознаками класифікуються типи хімічних реакцій?
  3. Дайте визначення ступеня окиснення.

 Самостійна робота

Завдання на визначення ступеня окиснення атомів елементів

  1. 2NaOH + H2SO4 → Na2SO4 +2H2O
  2. S + O2 → SO2

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ:

Зверніть увагу, в першому рівнянні атоми елементів не змінюють ступені окиснення, а в другому Сульфур і Оксиген змінили ступінь окиснення. Процеси, які проходять зі зміною ступеня окиснення атомів елементів називаються окисно-відновними. Саме на такі процеси ми звернемо свою увагу на сьогоднішньому уроці, тема якого: «Окисно-відновні реакції. Поняття про метод електронного балансу. Значення окисно відновних реакцій.»

ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ:

1. ОЗНАКИ ОКИСНО-ВІДНОВНИХ РЕАКЦІЙ, ЗНАЧЕННЯ ОКИСНО-ВІДНОВНИХ РЕАКЦІЙ У ПРИРОДІ ТА ТЕХНІЦІ.

Розповідь учителя

Вам відомо, що якщо електрони атомом віддані, його ступеню окиснення приписується позитивний знак, якщо отримані — негативний знак. У молекулах простих речовин атоми мають ступінь окиснення, який дорівнює нулю, тому що електрони не зміщені до жодного з однакових атомів.

Учитель записує на дошці рівняння реакції взаємодії Натрію з Хлором, позначаючи ступінь окиснення Натрію й Хлору в кожній сполуці.

2Na0+Cl20 2Na+Cl-.

У даній реакції змінюються ступені окиснення елементів — це є відмінною рисою окисно-відновних реакцій.

Робота з підручником

Окисно-відновних-реакцій дуже багато, їхнє значення в народному господарстві та роль в організмі людини значне. Пропоную вам довести це, користуючись матеріалом підручника (§16)

2. ПРОЦЕСИ ОКИСНЕННЯ Й ВІДНОВЛЕННЯ

 Розповідь учителя

У записаному рівнянні реакції можна виділити два протилежні процеси — окиснення й відновлення.

Na° - 1е → Na+ окиснення,

С12 + 2е  → 2Сl відновлення.

Окиснення це процес віддачі електрона.

Відновлення процес  прийому електрона.

Атом, що віддає електрони, називається відновником.

Атом, що приймає електрони, називається окисником.

Окиснення й відновлення — нерозривні процеси. Електрони передаються від одного атома до іншого і нікуди не зникають, тому окисно-відновна реакція складається з двох процесів — окиснення та відновлення.

  1. СКЛАДАННЯ ЕЛЕКТРОННОГО БАЛАНСУ

На прикладі розглянемо порядок складання електронного балансу, за допомогою якого можна урівнювати складні окисно-відновні реакції.

  1. У записаному рівнянні реакції визначити ступені окиснення всіх елементів.
  2. Визначити, які елементи в процесі хімічної реакції змінюють ступінь окиснення.
  3. Записати окремо процеси окиснення та відновлення з указівкою кількості електронів, що беруть участь у кожнім процесі.
  4. Визначити окисник і відновник.
  5. Визначити коефіцієнти, на які необхідно помножити рівняння окиснення й відновлення, щоб кількість електронів, відданих відновником і прийнятих окисником, була однаковою.
  6. Просумувати рівняння окиснення й відновлення з урахуванням отриманих коефіцієнтів або розставити відповідні коефіцієнти у вихідному рівнянні.

Оформлення окисно-відновної реакції з електронним балансом повинно виглядати таким чином:

H2+1S-2 + O20 S+4O2-2 + H2+1O-2

Окисник       O20 +4е→ 2O-2      НСК     3   відновлення

Відновник     S-2-6е                    12        2   окиснення

2H2S + 3O2 → 2SO2 + 2H2O

IV. ОСМИСЛЕННЯ ЗНАНЬ:

Завдання.

  1. Зі списку рівнянь реакцій вибрати окисно-відновні та скласти електронний баланс.

KBr + Cl2 → KCl + Br2 ;

Zn + HCl → ZnCl2 + H2 ;

Al(OH)3 + H2SO4 → Al2(SO4)3 + H2O ;

Al + S  → Al2S3 ;

H2 + O2 → H2O ;

NaOH + P2O5 → Na3PO4 + H2O ;

NaOH + Cl2 → NaClO + NaCl + H2O ;

Fe + Cl2 → FeCl3 ;

NaOH + HCl → NaCl + H2O ;

KClO3 + P → KCl + P2O5 ;

CaO + CO2 → CaCO3 ;

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

  1. Конспект.
  2. § 16.
  3. Урівняти методом електронного балансу

CuSO4 + Fe FeSO4 + Cu ;

KCl + F2 → KF + Cl2 ;

KMnO4 + HCl → KCl + MnCl2 + Cl2 + H2O .

 ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ.

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
Додано
21 вересня 2019
Переглядів
2254
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку