Календарно-тематичне планування
Українська мова
6 клас
(140год, 4години на тиждень)
Українська мова. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів, розроблена на основі нового Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти і затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804 зі змінами)
Автори: Г.Т. Шелехова, М.І. Пентилюк, В.І. Новосьолова, Т.Д. Гнаткович, Н.Б. Коржова, К.В. Таранік-Ткачук / К.: Видавничий дім «Освіта», 2013.
Фронтальні види контрольних робіт
Форми контролю |
І семестр |
ІІ семестр |
||
Перевірка мовної теми |
4 |
|
4 |
|
Письмо: |
|
|
|
|
переказ |
1 |
|
1 |
|
твір |
- |
|
1 |
|
Правопис: |
|
|
|
|
диктант |
1 |
|
1 |
|
Аудіювання |
- |
|
1 |
|
Читання мовчки |
1 |
|
- |
|
|
Усний твір, діалог |
|
усний переказ, читання вголос
|
|
№ з/п |
|
Тема уроку |
Ключові компетентності |
Наскрізні змістові лінії |
|
Повторення вивченого в початкових класах |
|||
1 |
|
Вступ. Краса і багатство української мови. |
Спілкування державною мовою Уміння: володіти засобами української мови — її стилями, типами, жанрами. Ставлення: поцінування української мови як державної. |
"Здоров’я і безпека” (сприяє духовно наснаженому, емоційно багатому спілкуванню між людьми) "Екологічна безпека і сталий розвиток” (сприяє збереженню й захисту довкілля, усвідомленню необхідності гармонійного співіснування людини й природи)
|
2 |
|
РМ. № 1. Повторення вивченого про мовлення. Загальне уявлення про ситуацію, спілкування та її складники: адресат мовлення, адресант мовлення, тема та основна думка висловлювання, мета й місце спілкування (практично). Складання діалогів відповідно до запропонованої ситуації, пов’язаної з обміном думками, життєвим досвідом учнів щодо безпеки спілкування телефоном та в мережі Інтернет. |
||
|
Повторення, узагальнення й поглиблення вивченого (6 год.) |
|||
3 |
|
Словосполучення і речення. |
Предметні компетентності: Знаннєва складова знає визначення словосполучення й речення, пояснює різницю між ними; наводить приклади словосполучень і речень; простих речень, що містять однорідні члени речення, звертання, вставні слова; складних речень; пояснює роль звертань, вставних слів (словосполучень) та однорідних членів речення в мовленні; пояснює вживання розділових знаків у простих реченнях, що містять однорідні члени речення, звертання, вставні слова, та між частинами складних речень за вивченими правилами. |
"Здоров’я і безпека” (сприяє духовно наснаженому, емоційно багатому спілкуванню між людьми) "Екологічна безпека і сталий розвиток” (сприяє збереженню й захисту довкілля, усвідомленню необхідності гармонійного співіснування людини й природи) |
4 |
|
Головні члени речення. |
||
5 |
|
Просте речення. Розділові знаки у простому реченні |
||
6 |
|
РМ. № 2. Повторення вивченого про типи мовлення. Навчальне читання текстів діалогічного й монологічного характеру. |
||
7 |
|
Звертання. |
||
8 |
|
Вставні слова. |
||
9 |
|
РМ. № 3. Повторення відомостей про стилі мовлення. Поняття про офіційно-діловий стиль. |
||
10 |
|
Однорідні члени речення. |
||
11-12 |
|
Складне речення. Розділові знаки у складному реченні. |
||
13-14 |
|
Пряма мова і діалог. Розділові знаки при прямій мові та діалозі. |
||
15 |
|
РМ. № 4. Ділові папери. Оголошення для розміщення на шкільному веб-сайті |
||
16 |
|
Контрольний диктант № 1. |
||
17 |
|
Контрольне читання мовчки. Тренувальні вправи |
||
|
Лексикологія |
|||
18 |
|
Групи слів за їх походженням: власне українські слова і запозичені. Тлумачний словник української мови. Словник іншомовних слів |
Ключові компетентності: Спілкування іноземними мовами Уміння: виявляти в текстах запозичення з інших мов; пояснювати лексичне значення, правопис та особливості вживання слів іншомовного походження. Ставлення: розуміння ролі іноземної мови як засобу пізнання іншого світу та збагачення власного культурного досвіду. Спілкування державною мовою Уміння: здійснювати адекватний змістові й умовам спілкування добір мовно-виражальних засобів. Підприємливість Уміння: презентувати власні ідеї та ініціативи зрозуміло, грамотно, використовуючи доцільні виражальні мовні засоби Уміння вчитися впродовж життя Уміння: постійно поповнювати власний словниковий запас; користуватися різними джерелами довідкової інформації (словниками, енциклопедіями, онлайн-ресурсами). Ставлення: готовність удосконалювати знання мови і власне мовлення впродовж життя, розвивати мовне чуття. Екологічна грамотність і здорове життя Уміння: дотримуватися здорового способу життя; враховувати вплив слова на психічне здоров’я людини; відповідально використовувати мовні виражальні засоби. Ставлення: сприймання здоров’я як загальнолюдської цінності. |
«Підприємливість і фінансова грамотність» (сприяє замисленню про майбутнє, прагненню успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі) "Екологічна безпека і сталий розвиток” (сприяє долученню до економного використання енергії, збереження її джерела для себе й наступних поколінь) "Здоров’я і безпека” (сприяє розумінню цінності свого здоров’я та навколишніх, орієнтує у корисних звичках) «Громадянська відповідальність» (орієнтує у символічній системі духовних цінностей нашої держави) |
19 |
|
Лексична помилка (практично) |
||
20 |
|
Написання слів, що увійшли в українську мову з інших мов (слова іншомовного походження): букви и, і |
||
21 |
|
Написання слів, що увійшли в українську мову з інших мов (слова іншомовного походження): правопис знака м’якшення й апострофа |
||
22 |
|
Написання слів, що увійшли в українську мову з інших мов (слова іншомовного походження): подвоєння букв у загальних і власних назвах іншомовного походження. |
||
23 |
|
Активна і пасивна лексика української мови: застарілі слова (архаїзми, історизми), неологізми. |
||
24 |
|
РМ. № 5. Повторення вивченого про типи мовлення. Особливості побудови висловлювання-роздуму. «Ким я мрію стати» з використанням неологізмів |
||
25 |
|
Групи слів за вживанням: загальновживані та стилістично забарвлені слова. Діалектні слова. |
||
26 |
|
Пароніми (практично). |
||
27 |
|
Професійні слова і терміни, просторічні слова. |
||
28 |
|
Контрольна робота № 1. «Лексикологія» (тести і завдання) |
||
|
Фразеологія |
|||
29 |
|
Поняття про фразеологізм, його лексичне значення. |
Ціннісна складова
Загальнокультурна грамотність Уміння: створювати тексти, виражаючи власні ідеї, досвід і почуття та використовуючи художні засоби; Підприємливість Уміння: презентувати власні ідеї та ініціативи зрозуміло, грамотно, використовуючи доцільні виражальні мовні засоби. Соціальні та громадянські компетентності Уміння: співпрацювати з іншими на результат, запобігати конфліктам і розв’язувати їх, досягати розумних компромісів. Ставлення: повага до правових норм; усвідомлення необхідності конструктивної участі у громадському житті. Математична компетентність Уміння: оперувати абстрактними поняттями; виокремлювати головну й другорядну інформацію; установлювати причинно-наслідкові зв’язки. |
«Громадянська відповідальність» (сприяє вчиняти відповідно до принципів справедливості, порядності, сміливості, громадянської відповідальності) |
30 |
|
Джерела фразеологізмів, їх різновиди. Ознайомлення з фразеологічним словником. |
||
31 |
|
РМ. № 6. Повторення вивченого про текст, його основні ознаки, особливості будови тексту, використання мовних засобів зв’язку між його частинами. Основні джерела матеріалу для твору (практично). |
||
32 |
|
Прислів’я, приказки, крилаті вислови, афоризми як різновиди фразеологізмів. |
||
33-34 |
|
Фразеологізми в ролі членів речень. |
||
35 |
|
Доречне вживання вивчених пластів лексики у власному мовленні; визначення ролі їх у текстів різних стилів |
||
36 |
|
РМ. № 7. Складний план прослуханого або прочитаного тексту; простий план власного висловлення. Будова елементарного роздуму |
||
37 |
|
РМ. № 8. Усний докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму |
||
38-39 |
|
РМ. № 9. Контрольний докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму |
||
|
Словотвір. Орфографія |
|||
40 |
|
Змінювання і творення слів. Твірне слово |
Математична компетентність Уміння: перетворювати інформацію з однієї форми в іншу (схему, таблицю, діаграму). Ставлення: прагнення висловлюватися точно, логічно, послідовно Соціальні та громадянські компетентності Уміння: аргументовано і грамотно висловлювати власну громадянську позицію в суспільно-політичних питаннях Ставлення: сприйняття людської гідності як найвищої цінності
Екологічна грамотність і здорове життя Уміння: застосовувати комунікативні стратегії для протистояння деструктивним та маніпулятивним впливам, що є загрозою здоровому способу життя Ставлення: сприймання здоров’я як загальнолюдської цінності; бажання дотримуватися здорового способу життя |
«Громадянська відповідальність» (сприяє допомагати та підтримувати інших, оцінювати позитивно вчинки людей, які захищають свою країну) "Здоров’я і безпека” (сприяє розумінню, що спорт допомагає виховати волю, наполегливість, віру у власні сили)
|
41 |
|
Основні способи словотворення |
||
42 |
|
Словотвірний ланцюжок. Словотвірний розбір слова. |
||
43 |
|
Зміни приголосних при творенні слів: іменників із суфіксом –ин(а) від прикметників на -ський, -цький; буквосполученням –чн-(-шн-). |
||
44 |
|
Зміни приголосних при творенні відносних прикметників із суфіксами-ськ-, -зьк-, -цьк- та іменників із суфіксами -ств(о), -зтв(о), -цтв(о). |
||
45 |
|
Складні слова. Сполучні о,е в складних словах. |
||
46 |
|
Правопис складних слів разом і через дефіс, написання слів із пів-. |
||
47-48 |
|
Творення та правопис складноскорочених слів. |
||
49 |
|
Контрольна робота № 2. «Фразеологія. Словотвір. Орфографія» (тести і завдання). |
||
50 |
|
РМ № 10. Письмовий твір-роздум про вчинки людей на основі власних спостережень і вражень у художньому стилі на тему: «Який вчинок можна вважати героїчним» з використанням фразеологізмів. |
||
|
Морфологія. Орфографія Іменник |
|||
51 |
|
Загальна характеристика частин мови. Граматична помилка, умовне позначення її |
Уміння вчитися впродовж життя Уміння: визначати мету навчальної діяльності та способи її досягнення. Ставлення: сприйняття освіти, навчальних досягнень, зокрема у вивченні мови, як цінностей, готовність удосконалювати знання мови і власне мовлення впродовж життя Компетентності в природничих науках і технологіях Уміння: спостерігати, аналізувати, проводити мовні експерименти; словесно оформлювати результати досліджень. Ставлення: сприйняття природи як цінності. Інформаційно-цифрова компетентність Уміння: діяти за алгоритмом, зокрема здійснювати пошукову діяльність та аналіз мовних явищ. Соціальні та громадянські компетентності Уміння: аргументовано і грамотно висловлювати власну громадянську позицію в суспільно-політичних питаннях Ставлення: повага до правових норм; усвідомлення необхідності конструктивної участі у громадському житті. Екологічна грамотність і здорове життя Уміння: бережливо ставитися до природи. Ставлення:готовність зберігати природні ресурси. |
«Екологічна безпека та сталий розвиток» (сприяє усвідомленню ролі навколишнього середовища для здоров’я)
"Здоров’я і безпека” (сприяє усвідомленню значення здорового способу життя для людини, режиму сну)
«Громадянська відповідальність» (сприяє відчувати себе частиною свого роду, пишається цим) |
52 |
|
Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль |
||
53 |
|
Іменники загальні й власні, конкретні та абстрактні (повторення й поглиблення). |
||
54 |
|
Велика буква та лапки у власних назвах |
||
55 |
|
Збірні іменники |
||
56 |
|
Рід іменників (повторення). Іменники спільного роду. |
||
57 |
|
Число іменників (повторення). Іменники, що мають форми тільки однини або тільки множини. |
||
58-59 |
|
Відмінки іменників, їх значення. Кличний відмінок. Відмінювання іменників. |
||
60 |
|
Контрольна робота № 3. «Морфологія. Іменник» (тести і завдання). |
||
61-62 |
|
Поділ іменників на відміни і групи |
||
63-64 |
|
Відмінювання іменників І відміни. |
||
65-66 |
|
Відмінювання іменників ІІ відміни. |
||
67-68 |
|
Особливості відмінювання іменників чоловічого роду в родовому відмінку. Букви –а (-я), -у (-ю) в закінченнях іменників чоловічого роду ІІ відміни. |
||
69-70 |
|
Відмінювання іменників ІІІ і ІV відміни. |
||
71-72 |
|
Незмінювані іменники. Рід незмінюваних іменників. Відмінювання іменників множинної форми. |
||
73 |
|
Написання не з іменниками. |
||
74 |
|
Правопис складних іменників. Особливості творення іменників. |
||
75 |
|
Букви е, и, і в суфіксах –ечок, -ечк, -ичок, -ичк, -інн(я), -енн(я), -н(я), -инн(я), -ив(о),- ев(о). |
||
76-77 |
|
Написання та відмінювання чоловічих і жіночих імен по батькові |
||
78-79 |
|
Правопис складних іменників. |
||
80 |
|
Контрольна робота № 4. «Іменник» (тести і завдання). |
||
81 |
|
РМ. № 11. Будова опису приміщення |
||
82 |
|
РМ. № 12. Письмовий вибірковий переказ художнього тексту, що містить опис приміщення. Визначення ролі іменників в описі приміщення |
||
|
Морфологія. Орфографія Прикметник |
|||
83 |
|
Прикметник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. |
Спілкування державною мовою Ставлення: захоплення красою, естетичною довершеністю, багатством виражальних засобів української мови. Екологічна грамотність і здорове життя Уміння: бережливо ставитися до природи. Ставлення: усвідомлення значення навколишнього середовища для життя і здоров’я людини. Інформаційно-цифрова компетентність Уміння: діяти за алгоритмом, зокрема здійснювати пошукову діяльність та аналіз мовних явищ. Ставлення: задоволення пізнавального інтересу. Підприємливість Уміння: презентувати власні ідеї та ініціативи зрозуміло, грамотно, використовуючи доцільні виражальні мовні засоби. Ставлення: розуміння ролі комунікативних умінь для успішної професійної кар’єри.
|
"Здоров’я і безпека” (сприяє усвідомленню значення здорового способу життя для людини, режиму сну)
«Підприємливість і фінансова грамотність» (сприяє отриманню естетичної насолоди від пізнання української культури, історії)
|
84-85 |
|
Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні. |
||
86 |
|
Перехід прикметників з однієї групи в іншу. |
||
87 |
|
РМ. № 13. Особливості будови опису природи. Сполучення в одному тексті різних типів мовлення (розповіді й опису) |
||
88 |
|
РМ. № 14. Докладний усний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами опису природи. |
||
89 |
|
РМ. № 15. Контрольний докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами опису природи. |
||
90 |
|
Ступені порівняння якісних прикметників, їх творення. |
||
91 |
|
Ступені порівняння якісних прикметників, їх творення. |
||
92 |
|
Повні й короткі форми прикметників. Відмінювання прикметників. |
||
93 |
|
Прикметники твердої і м’якої груп, їх відмінювання. |
||
94 |
|
РМ. № 16. Усний порівняльний опис двох рослин за ілюстрацією |
||
95 |
|
Контрольна робота № 5. «Прикметник» (тести і завдання). |
||
96 |
|
Творення прикметників. Перехід прикметників у іменники. |
||
97 |
|
Написання прикметників із суфіксами –еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-, -ськ-, -цьк-, -зьк- |
||
98 |
|
Букви е, о, и у прикметникових суфіксах –ев- (-єв-), -ов- (-йов-, -ьов-), -ин-, -ін-, -ичн-. Зміни приголосних при творенні відносних прикметників за допомогою суфіксів -ськ-, -зьк-, -цьк-. |
||
99 |
|
Написання не з прикметниками. |
||
100 |
|
Написання складних прикметників разом і через дефіс. |
||
101 |
|
Написання -н- і -нн- у прикметниках. |
||
102 |
|
Написання прізвищ прикметникової форми. Розбір прикметника як частини мови. |
||
103 |
|
РМ. № 17. Складання характеристики знайомої або відомої людини з використанням прикметників у різних відмінкових формах |
||
104 |
|
Контрольна робота № 6. «Прикметник» (тести і завдання). |
||
|
Морфологія. Орфографія Числівник |
|||
105 |
|
Числівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. |
Математична компетентність Уміння: перетворювати інформацію з однієї форми в іншу (схему, таблицю, діаграму); доцільно й правильно використовувати в мовленні числівники. Ставлення: прагнення висловлюватися точно, логічно, послідовно; бережливе ставлення до часу. Інформаційно-цифрова компетентність Ставлення: задоволення пізнавального інтересу. Підприємливість Уміння: оцінювати економічні ініціативи та економічну діяльність. Ставлення: готовність брати на себе відповідальність.
|
«Екологічна безпека та сталий розвиток» (сприяє усвідомленню дбайливого ставлення та збереження навколишнього середовища)
«Підприємливість і фінансова грамотність» (сприяє брати посильну участь у визначенні потреб і з’ясуванні витрат родини; сприяє до ощадливості, раціонального використання коштів) |
106 |
|
Числівники кількісні і порядкові. |
||
107 |
|
Творення числівників. Числівники прості, складні і складені. Роздільне написання складених числівників. |
||
108 |
|
РМ. № 18. Письмовий твір-опис природи в художньому стилі на основі особистих вражень або за картиною |
||
109 |
|
РМ. № 19. Письмовий твір-опис природи в художньому стилі на основі особистих вражень або за картиною |
||
110-111 |
|
Відмінювання кількісних числівників. Буква ь в кінці числівників і перед закінченням у непрямих відмінках. |
||
112-113 |
|
Відмінювання дробових і збірних кількісних числівників. |
||
114 |
|
Відмінювання порядкових числівників. Написання разом порядкових числівників з –тисячний. |
||
115 |
|
Узгодження числівників з іменниками |
||
116 |
|
Відмінювання порядкових числівників (система вправ) |
||
117-118 |
|
Правильне вживання числівників на позначення дат і часу |
||
119 |
|
Творення числівників. Морфологічний розбір числівника як частини мови. |
||
120 |
|
Контрольна робота № 7. «Числівник» (тести і завдання). |
||
|
Морфологія. Орфографія Займенник |
|||
121 |
|
Займенник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Розряди займенників за значенням |
Математична компетентність Уміння: доцільно й правильно використовувати в мовленні числівники. Екологічна грамотність і здорове життя Уміння: дотримуватися здорового способу життя. Ставлення: сприймання здоров’я як загальнолюдської цінності; бажання дотримуватися здорового способу життя Інформаційно-цифрова компетентність Ставлення: впевнено й водночас критично застосовувати інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) для створення, пошуку, обробки, обміну інформацією з навчальною метою та в приватному спілкуванні. Уміння вчитися впродовж життя Уміння: користуватися різними джерелами довідкової інформації (словниками, енциклопедіями, онлайн-ресурсами); застосовувати комунікативні стратегії відповідно до мети та ситуації спілкування. |
"Здоров’я і безпека” (сприяє прагненню дотримуватися здорового способу життя)
«Громадянська відповідальність» (сприяє виявленню поваги до осіб, які гідно реалізовують громадянські права та обов’язки; виявляти почуття громадської гідності)
|
122 |
|
Розряди займенників за значенням |
||
123 |
|
Особові займенники. Зворотній займенник себе. |
||
124 |
|
РМ. № 20. Контрольний твір розповідного характеру з елементами роздуму в художньому стилі з використанням займенників на тему: «У чому полягає гідність людини» |
||
125 |
|
РМ. № 21. Контрольний твір розповідного характеру з елементами роздуму в художньому стилі з використанням займенників на тему: «У чому полягає гідність людини» |
||
126 |
|
Питальні та відносні займенники, їх відмінювання. |
||
127 |
|
Присвійні, вказівні й означальні займенники. Приставний н у формах особових і вказівних займенників. |
||
128 |
|
Перехід з однієї частини мови в іншу (займенника в іменник і частку, числівника й прикметника в займенник). |
||
129 |
|
Уживання займенників для зв’язку речень у тексті. РМ. № 22. Навчальне аудіювання тексту |
||
130 |
|
Контрольний диктант № 2. |
||
131 |
|
Контрольне аудіювання . Тренувальні вправи |
||
132 |
|
Неозначені займенники, їх відмінювання. Написання разом і через дефіс неозначених займенників. |
||
133 |
|
Заперечні займенники. Правопис заперечних займенників. Написання займенників із прийменниками окремо. |
||
134 |
|
РМ. № 23. Есе «У чому полягає життєвий успіх» |
||
135 |
|
Вказівні та означальні займенники. Розбір займенника як частини мови. |
||
136 |
|
Контрольна робота № 8. «Займенник» (тестові завдання). |
||
|
Повторення і кінці року |
|||
137 |
|
Повторення і узагальнення вивченого за рік з лексикології та фразеології. |
Спілкування державною мовою Уміння: здійснювати адекватний змістові й умовам спілкування добір мовно-виражальних засобів; володіти засобами української мови — її стилями, типами, жанрами; правильно вимовляти й писати слова, творити їх граматичні форми; конструювати речення й тексти. Уміння вчитися впродовж життя Уміння: читати, використовуючи різні види читання (ознайомлювальне, вибіркове, вивчальне та ін.); постійно поповнювати власний словниковий запас; користуватися різними джерелами довідкової інформації (словниками, енциклопедіями, онлайн-ресурсами); здійснювати самооцінювання результатів власної діяльності, рефлексію. Інформаційно-цифрова компетентність Уміння: грамотно й безпечно комунікувати в інформаційному просторі. Підприємливість Уміння: презентувати власні ідеї та ініціативи зрозуміло, грамотно, використовуючи доцільні виражальні мовні засоби; використовувати ефективні комунікативні стратегії для формулювання власних пропозицій |
"Здоров’я і безпека” (сприяє розумінню здоров’я як важливої життєвої цінності)
“Громадянська відповідальність” (орієнтує у понятті моралі, її чинниках, обов’язках) “Підприємливість і фінансова грамотність» (орієнтує у стадіях розвитку ринку, соціальних виплатах та соціально незахищених групах населення)
|
138 |
|
Повторення і узагальнення вивченого за рік з словотвору й орфографії. |
||
139 |
|
Повторення і узагальнення вивченого за рік з морфології й орфографії. |
||
140 |
|
Підсумковий урок |