Географія «Материки та океани», 7 класи
(70 годин, 2 години на тиждень)
Оновлена навчальна програма, затвердженою наказом МОН від 03.08.2022 р. № 698
Географія: підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл./С. Г. Кобернік, Р. В. Коваленко. – К: Грамота, 2016. – 288 с.: іл.
№ |
Тема уроку |
Дата |
|
Вступ (2 год) |
|||
1. |
Материки та океани як об’єкти вивчення регіональної географії. Співвідношення на Землі материків та океанів. Материки і частини світу. Джерела географічної інформації про материки та океани. Карти материків та океанів, їх класифікація за масштабом, просторовим охопленням, змістом і призначенням. |
|
|
РОЗДІЛ I Закономірності формування природи материків та океанів (9 год) |
|||
Тема 1. Форма та рухи Землі |
|||
2. |
Куляста форма Землі та її географічні наслідки. Рухи Землі, їх наслідки. |
|
|
Тема 2. Материки та океани – великі природні комплекси географічної оболонки |
|||
3. |
Походження материків та океанічних западин унаслідок руху літосферних плит. |
|
|
4. |
Тектонічні структури: платформи та області складчастості. Закономірності поширення основних форм рельєфу на материках і в океанах. |
|
|
5. |
Геологічні ери та епохи горотворення. Практична робота 1. Аналіз тектонічної та фізичної карт світу: виявлення зв’язків між тектонічною будовою і формами рельєфу. |
|
|
6. |
Кліматотвірні чинники. Розподіл сонячної енергії на Землі. Вплив підстильної поверхні на клімат. Закономірності зміни температури повітря і поверхневих вод океанів. Повітряні маси, їх властивості та переміщення. Загальна циркуляція повітряних мас. |
|
|
7. |
Кліматичні пояси і типи клімату Землі. Закономірності розподілу атмосферних опадів. |
|
|
8. |
Водні маси, їх властивості. Океанічні течії. |
|
|
9. |
Природні комплекси материків та океанів. Широтна зональність і висотна (вертикальна) поясність. |
|
|
10. |
Контроль навчальних досягнень учнів |
|
|
РОЗДІЛ ІІ. Материки тропічних широт (21 год) |
|||
Тема 1. Африка |
|||
11. |
Географічне положення Африки. Практична робота 2. Визначення географічних координат крайніх точок і протяжності материка з півночі на південь та із заходу на схід. Практична робота 3. Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів Африки (протягом теми). |
|
|
12. |
Дослідження та освоєння материка. |
|
|
13. |
Тектонічна будова, рельєф, корисні копалини. |
|
|
14. |
Загальні риси клімату. |
|
|
15. |
Кліматичні пояси і типи клімату. Практична робота 4. Визначення типів клімату Африки за кліматичними діаграмами. |
|
|
16. |
Води суходолу. Використання водних ресурсів |
|
|
17. |
Природні зони, закономірності їх розміщення. |
|
|
18. |
Природні зони, закономірності їх розміщення. |
|
|
19. |
Природні зони, закономірності їх розміщення. |
|
|
20. |
Стихійні явища природи. Екологічні проблеми. Найвідоміші об’єкти, віднесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО. |
|
|
21. |
Населення. Держави. Зв’язки України з державами Африканського континенту. |
|
|
22. |
Контроль навчальних досягнень учнів |
|
|
Тема 2. Південна Америка |
|||
23. |
Географічне положення. Дослідження та освоєння материка. |
|
|
24. |
Тектонічні структури, рельєф, корисні копалини. |
|
|
25. |
Загальні риси клімату. |
|
|
26. |
Кліматичні пояси і типи клімату. Практична робота 6. Визначення типів клімату Південної Америки за кліматичними діаграмами. |
|
|
27. |
Води суходолу. |
|
|
28. |
Природні зони. Вертикальна поясність Анд. Зміни природи материка людиною. Сучасні екологічні проблеми. Найвідоміші об’єкти Південної Америки, віднесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО. |
|
|
29. |
Дослідження. Природні унікуми Південної Америки. |
|
|
30. |
Населення. Держави. Зв’язки України з державами Південної Америки |
|
|
Тема 3. Австралія |
|||
31 |
Географічне положення. Дослідження та освоєння материка. Практична робота 7. Позначення на контурній карті назв географічних об`єктів материка. (протягом теми). |
|
|
32 |
Тектонічна будова, рельєф, корисні копалини. |
|
|
33 |
Клімат. Води суходолу. Практична робота 8. Визначення типів клімату Австралії за кліматичними діаграмами. |
|
|
34 |
Унікальність рослинності і тваринного світу. Природні зони. Зміна природи материка людиною. Найвідоміші об’єкти Австралії, віднесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО. |
|
|
35 |
Населення, його склад та розміщення. Австралія – країна-материк. Україна і Австралія. |
|
|
36 |
Контроль навчальних досягнень учнів |
|
|
РОЗДІЛ ІІІ. Полярний материк планети (2 год) |
|||
Тема 1. Загальні відомості про Антарктиду |
|||
37 |
Географічне положення. Антарктида й Антарктика. Дослідження материка. Українська дослідна станція «Академік Вернадський». Міжнародний статус материка. |
|
|
Тема 2. Природа материка |
|||
38 |
Тектонічна будова, рельєф, клімат, рослинність і тваринний світ Антарктиди. Природні багатства, їх використання. Екологічні проблеми материка. |
|
|
РОЗДІЛ ІV. Материки Північної півкулі (23 год) |
|||
Тема 1. Північна Америка |
|||
39 |
Географічне положення. Історія відкриття та освоєння. Практична робота 9. Позначення на контурній карті назв географічних об'єктів Північної Америки (протягом теми). |
|
|
40 |
Тектонічні структури, рельєф, корисні копалини. |
|
|
41 |
Загальні риси клімату. |
|
|
42 |
Кліматичні пояси і типи клімату. |
|
|
43 |
Води суходолу. |
|
|
44 |
Природні зони. Висотна поясність у горах. Зміни природи материка людиною. Сучасні екологічні проблеми. Найвідоміші об’єкти, віднесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО. |
|
|
45 |
Населення. Держави. Україна і держави Північної Америки. |
|
|
46 |
Контроль навчальних досягнень учнів |
|
|
Тема 2. Євразія |
|||
47 |
Географічне положення Євразії. Практична робота 10. Позначення на контурній карті назв географічних об’єктів Євразії (протягом теми). |
|
|
48 |
Дослідження та освоєння материка. |
|
|
49 |
Тектонічна будова. Рельєф, роль внутрішніх і зовнішніх сил у його формуванні. Корисні копалини. |
|
|
50 |
Загальні риси клімату |
|
|
51 |
Кліматичні пояси і типи клімату. Практична робота 11. Визначення типів клімату в межах помірного кліматичного поясу Євразії за допомогою кліматичних діаграм. |
|
|
52 |
Води суходолу. Річки. |
|
|
53 |
Води суходолу. Озера. Льодовики. |
|
|
54 |
Природні зони. |
|
|
55 |
Природні зони. |
|
|
56 |
Вертикальна поясність. Зміни природи материка людиною. Найвідоміші об’єкти, віднесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО |
|
|
57 |
Дослідження. Здійснення уявної подорожі уздовж 50-ї паралелі: складання карти маршруту з позначенням країн, природних об’єктів та природних комплексів. |
|
|
58 |
Населення. Найбільші держави Європи та Азії. Зв’язки України з країнами Європи та Азії. |
|
|
59 |
Контроль навчальних досягнень учнів |
|
|
РОЗДІЛ V. Океани (5 год) |
|||
Тема 1.Тихий океан |
|||
60 |
Географічне положення. Острови в Тихому океані, їх походження і природні особливості. Рельєф дна. Практична робота 12. Позначення географічних об’єктів та течій океанів на контурній карті (виконується протягом теми). |
|
|
61 |
Клімат і води. Органічний світ і природні ресурси. Охорона природи океану. Вплив океану на життєдіяльність людей прилеглих материків. |
|
|
Тема 2. Атлантичний океан |
|||
62 |
Географічне положення. Рельєф дна. Клімат і води. Органічний світ і природні ресурси, їх використання. Охорона природи океану. Вплив океану на життєдіяльність людей прилеглих материків. |
|
|
Тема 3. Індійський океан |
|||
63 |
Географічне положення. Рельєф дна. Клімат і води. Органічний світ і природні ресурси. Види господарської діяльності в океані. Охорона природи океану. Вплив океану на життєдіяльність людей на прилеглих материках |
|
|
Тема 4. Північний Льодовитий океан |
|||
64 |
Географічне положення Північного Льодовитого океану у високих широтах. Історія географічних досліджень океану. Рельєф дна. Клімат і води. Льодовий режим океану. Органічний світ і природні ресурси. Вплив океану на життєдіяльність людей прилеглих материків. |
|
|
РОЗДІЛ VI. Вплив людини на природу материків та океанів (2 год) |
|||
Тема 1. Використання природних багатств материків та океанів |
|||
65 |
Природні багатства материків та океанів, їх основні види. Наслідки використання ресурсів людиною. Порушення природної рівноваги. Антропогенні ландшафти. |
|
|
Тема 2. Екологічні проблеми материків та океанів |
|||
66 |
Забруднення навколишнього середовища. Види забруднення, основні джерела їх надходження. Міжнародне співробітництво у розв’язанні екологічних проблем. Міжнародні організації з охорони природи. |
|
|
67 |
Дослідження. Шляхи розв’язування екологічних проблем. |
|
|
68 |
Контроль навчальних досягнень учнів |
|
|
69- 70 |
Повторення та узагальнення вивченого
|
|
|