Урок 32
Дата проведення:
Клас: 7
Учитель: Логвіненко І.М.
Тема: Антарктида. Своєрідність географічного положення материка, його відкриття . Льодовиковий покрив.
Мета: дати поняття Антарктика і Антарктида; сформувати в учнів загальне уявлення про географічне положення Антарктиди, дати відомості про історію її відкриття та дослідження ; продовжити розвиток пізнавального інтересу учнів, логічного мислення, уваги, спостережливості; продовжити формування навичок роботи з географічними картами, з підручником, додатковими джерелами географічної інформації; виховувати інтерес до вивчення географії.
Обладнання: фізична карта світу, атласи, контурні карти, презентація.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
ХІД УРОКУ:
І.Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
1.Прийом «Аукціон»
Учні називають географічні об’єкти з теми «Австралія», показують їх на карті та одним реченням дають їм коротку характеристику.
2. Прийом «Географічна мозаїка»
Русло пересихаючої річки , або тимчасового потоку в Австралії називається… (крік)
Ділянка в пустелі, яка за наявності води вкрита рослинністю називається… (оазис)
Постійні вітри, які дмуть від зон високого тиску в тропічних широтах в бік екватора називаються… (пасати)
Субекваторіальна або тропічна рослинність у вигляді степових просторів з багаторічних трав’янистих рослин, серед яких розкидані окремі дерева, групи дерев, або чагарники називаються… (савана)
3.Прийом «Географічна розминка»
• Що вам відомо про відкриття Антарктиди?
• Чому Антарктида була відкрита пізніше інших материків?
• Які океани омивають береги Антарктиди?
• Які материки розташовані найближче до Антарктиди?
• Яке місце серед інших материків посідає Антарктида за площею?
ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності
Прийом «Здивуй!»
(слайд 3)Учитель: Африка – найжаркіший материк Землі, Австралія – найсухіший материк, Південна Америка – найвологіший, Антарктида – найхолодніший. Та значна відмінність Антарктиди від інших материків не обмежується тільки цим. Вона розташована на крайньому півдні Землі, дуже віддалена від інших материків. Саме завдяки цьому та суворим природним умовам Антарктиду було відкрито не так давно – у 19 столітті. І ті, хто вивчав материк майже 200 років тому, і ті, хто роблять це зараз, подають яскраві приклади мужності, і , навіть , героїзму. Природа Антарктиди ще до кінця не досліджена. (слайд 4) Антарктидa, це — єдиний і незвичайний щодо неповторності природи материк. Наше завдання вияснити, чому саме цей материк отримав такі титули ? Але для того щоб зробити нові відкриття, потрібно детально ознайомитися з предметом дослідження. Антарктида дуже неохоче відкриває свої таємниці, але саме з ними ми й познайомимося сьогодні на уроці.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Прийом «Географічна лабораторія»
(слайд 5) Завдання: за допомогою карт атласу визначте особливості географічного положення Антарктиди.
Учитель: (слайд 6) ви побачили, що географічне положення Антарктиди незвичайне: материк майже весь лежить за Південним полярним колом. В центрі знаходиться Південний полюс. Тому всі береги Антарктиди звернені на північ. Омивається водами Тихого, Атлантичного та Індійського океанів, з'єднаних між собою потужною холодною течією Західних Вітрів. У материк впадають великі моря Уедделла і Росса, Беллінсгаузена та Амундсена названі іменами мандрівників і дослідників Антарктиди.Найпівнічнішою точкою є мис Сіфре (63°13' пд..ш.) на Антаркитчному півострові.
Слово «Антарктида» - грецького походження. Воно складається з двох коренів: «анти» - проти, та «арктикос» - північний. Тобто ця приполярна область навпроти північної області – Арктики.
(слайд 7) Але незвичайність материка полягає ще і в тому, що він один має свою власну область. Ви чули слово Антарктика – саме так називається південна приполярна область, до якої входять південні частини Атлантичного, Тихого і Індійського океанів (Південний океан) з островами і материком Антарктида до 50-60 °пд.ш.
2. Прийом «Картографічна лабораторія» Практична робота 8 (початок).
Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів Антарктиди
Мета: позначити основні географічні об’єкти Антарктиди на контурній карті та запам’ятати їх місцезнаходження.
(слайд 8) Географічні об’єкти берегової лінії Антарктиди
Категорії географічних об’єктів |
Назви географічних об’єктів |
|
Елементи берегової лінії |
Моря |
Уедделла, Росса, Беллінсгаузена, Амундсена |
Півострови |
Антарктичний |
|
Полярні станції |
“Академік Вернадський” (Україна), |
3. Прийом «Дивуй!»
(слайд 9)Учитель: Антарктида - найвищий материк Землі. Його висота над рівнем моря складає від 2000 до 4000 метрів. Подумайте чому?
(слайд 10) Положення материка в полярних широтах спричинило утворення потужного льодовикового покриву. Завдяки нашаровуванню снігового і утворенню крижаного покриву Антарктида є найвищим материком Землі. (слайд 11).Поверхня льодовикового покриву неоднорідна. Окраїна крижаного щита в багатьх місцях виходить за межі материка (слайд 12) на поверхню навколишніх морів, утворюючи шельфові льодовики. Найбільший льодовик континенту – льодовик Росса.
(Слайд 13) Час від часу краї льодовиків обламуються, утворюючи айсберги.
3. Прийом «Дерево досліджень»
(слайд 14) Під час розповіді вчителя та доповідей учнів, діти заповнюють таблицю етапів досліджень Антарктиди.
Роки |
Прізвища дослідників |
Відкриття |
1503-1510 рр |
Гонневіль |
|
1739 р. |
Жан Батист Буве де Лозьє |
|
1761 р |
М.В.Ломоносов |
|
1773 р |
Джеймс Кук |
|
|
|
|
Відкриття та дослідження Антарктиди
(слайд 15) Як же був відкритий цей суворий материк? Історія його відкриття та дослідження сягає у далеку давнину. Фантастичні обриси таємничої Південної землі здавна позначали на географічних картах. Давні греки припускали кулястість землі та наявність у її Південній півкулі великої ділянки суходолу, що протистоїть Арктиці. Звідси й назва (Анти-Арктика). Але довести або спростувати ці гіпотези було неможливо.
У часи середньовіччя необґрунтована думка про південні землі була забута, але з розвитком мореплавства на картах знову з’явився уявний материк. У 1503-1510 рр француз Гонневіль шукав його, але не міг навіть приблизно визначити положення. До того ж на зворотньому шляху до Франції експедиція Гонневіля зазнала нападу піратів, які знищили судові журнали.
Пізніше на пошуки Південної землі було споряджено експедицію під командуванням Жана Батиста Буве де Лозьє, що відкрила нову землю (1739 ). Густий туман не дозволив мандрівникам роздивитися , що ця земля, названа іменем Буве, була островом, але не материком.
Першим науковим обґрунтуванням існування південного материка стали теоретичні розробки видатного російського природознавця Михайла Васильовича Ломоносова. У 1761 р він вперше розробив класифікацію морського льоду та обґрунтував походження різних його видів. На думку Ломоносова – падуни (тобто айсберги) утворюються біля великих берегів. Від яких вони потім відриваються. Учений припускав, що айсберги опускаються з якоїсь землі, що найвірогідніше лежить у районі Південного полюсу та вкрита льодом, з якого і утворюються падуни.
Дослідження Ломоносова набули широкого розповсюдження в науковому світі. І у 1773 році експедиція під керівництвом англійця Джеймса Кука стала першою в історії людства, яка перетнула Південне полярне коло. Через рік пошуки поновилися і експедиція досягла рекордної на той час південної широти - 71°10', але не материка. Тому після плавання Кука на картах Південної півкулі перестали зображувати землю, замінивши її океаном.
(слайд 16, 17) Тільки в січні 1820 року успіхом увінчалося плавання російської експедиції під керівництвом Фадея Беллінсгаузена та Михайла Лазарєва. Материк Антарктида був нарешті відкритий, а його берегова лінія досліджена експедицією, що обігнула його кілька разів.
(слайд 18-23) Йшли роки, Антарктида все більше манила до себе, але ще ніхто не побував на Південному полюсі. І в 1910 році англійський капітан Роберт Скотт вирушив на його підкорення з Нової Зеландії. Плавання до Антарктиди та мандрування материком було трагічним, але Скотт досяг своєї мети 18 січня 1912 року. Уявіть собі, що відчув Скотт, коли дізнався, що його випередили? 14-16 грудня 1911 року Південний полюс був відкритий норвежцем Руалем Амундсеном. Передбачливіший норвежець пресувався Антарктидою за допомогою собачих упряжок. На відміну від нього Скотт узяв з собою лише одну собачу упряжку , а найбільше розраховував на коней та моторні сани. Але вони не допомогли, і він ішов до полюсу пішки. Сам Скотт та чотири його супутники загинули на зворотньому шляху від голоду та холоду. Вони не дійшли до найближчої бази лише 19 км.
4. Прийом «Географічна лабораторія»
Випереджувальні завдання учнів. Повідомлення про дослідників Антарктиди: Белінсгаузена, Лазарєва, Скотта, Амундсена.
5 Сучасні дослідження Антарктиди. (слайд 24) У першій половині ХХ ст. дослідження Антарктиди були епізодичними й обмежувалися окремими експедиціями. Але з другої половини 50-х рр. почалися регулярні дослідження материка на полярних станціях, які проводять різноманітні наукові спостереження. Результатом їх роботи став перший Атлас Антарктиди, який вийшов в світ у 1966-69 рр.
• Користуючись атласом та підручником встановіть держави, що проводять наукові дослідження в Антарктиді.
• З’ясуйте, в яких частинах материка й з яких причин знаходиться більшість полярних станцій.
У складі вчених-полярників є метеорологи, фізики, біологи, гідрологи, гляціологи тощо. За останні десятиліття було зроблено багато досліджень, що збагатили науки про природу Землі. Аби уникнути дублювання досліджень, світова спільнота утворила Міжнародний комітет з координації антарктичних досліджень. До складу комітету входять кілька підрозділів, що координують роботу постійних та сезонних станцій за напрямами: морські дослідження, біологічні ресурси, верхні шари атмосфери, льодовий покрив, клімат тощо.
(слайд 25) Антарктида не належить жодній державі. Тут заборонено видобуток корисних копалин, полювання на тварин, випробування зброї тощо. В останні роки Антарктида стала місцем відвідування туристів, але ніяких туристичних споруд (готелів, станцій) на материку не будується. Всі туристи живуть на туристичних кораблях, що підходять до берегів Антарктиди. (слайд 26, 27)
6. Українська станція Академік Вернадський. (Коротка інформація вчителя або повідомлення учня).
(слайд 28) Українські вчені й раніше, у складі радянських експедицій, брали участь у дослідженнях в Антарктиді на станціях, що нині належать Росії.
З отриманням незалежності перед Україною постало питання про проведення своїх досліджень, які могли відігравати велику роль у розвитку національної науки. Бажання України проводити дослідження підтримала Велика Британія, уряд якої в 1995 р. подарував нашій країні англійську станцію Фарадей. Тепер станція має назву Академік Вернадський. Антарктична станція Академік Вернадський розташована на одному з островів поблизу Антарктичного півострова на Тихоокеанському узбережжі Антарктиди. (слайд 29) Українські вчені вивчають верхні шари атмосфери, поширення енергії від поверхні Землі вгору, (слайд 30) земний магматизм, материковий лід, ведуть метеорологічні та біологічні дослідження, (слайд 31) спостерігають за озоновим шаром планети, змінами, пов'язаними із забрудненням природного середовища. Результатами досліджень науковці обмінюються з вченими інших антарктичних станцій, зокрема Великобританії, передають до Міжнародного комітету з координації антарктичних досліджень.
8. Південний океан (слайд 32)
Вчитель. В атласі Антарктики 1966 року вперше з’явилася назва «Південний океан». З того часу назва використовується в багатьох виданнях, документах міжнародних програмах та проектах. Океанічні води схожі на води Північного Льодовитого океану. Вони характеризуються дуже низькими температурами — у поверхневому шарі вони становлять –1…+3 °С і солоністю з показниками, нижчими за середні показники, — близько 35 ‰. Води океану опрісняюються в результаті танення айсбергів. Частина цих крижаних гір переміщується в результаті дії найпотужнішої та найдовшої течії на Землі — течії Західних Вітрів. Вона утворює «рухливе водяне кільце» навколо Антарктиди завдовжки в 30 тис. км і переносить у 200 разів більше води, ніж усі річки світу.
(слайд 33) Особливе місце в льодовитому покриві Південного океану належить шельфовим льодовикам – величезним масивам льоду плитоподібної форми. Шельфові льодовики перебувають на плаву, вони є продовженням льодовикового покриву материка. Масиви льоду відколюються внаслідок чого утворюються айсберги. За підрахунками дослідників у межах Південного океану налічується в середньому близько 200 тисяч айсбергів. (слайд 34-54). Тваринний світ океану багатий на морських ссавців – касатки, морські слони та леви, тюлені, крилі. Серед різноманітних птахів: голубів, поморників, полярної крачки, що мешкають у Південному океані, є і символ Антарктики – пінгвіни, зокрема пінгвіни Аделі, антарктичні пінгвіни, імператорські. З рослинності пошинені мохи й лишайники.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Ø Поясніть поняття «Арктика» та «Антарктика»
Ø Що таке айсберг?
Ø Який російський учений та коли припустив, що на півдні Землі існує материк?
Ø Хто і коли відкрив Антарктиду?
VI. Підсумок уроку
1. Заключне слово учнів
2. Прийом « Експрес-опитування»
(слайд 55 ) Антарктида за площею займає… (5). місце, поступаючись розмірами тільки материку… (Австралія). Майже в центрі Антарктиди розташований …(Південний) полюс, тому всі береги материка дивляться на.. (північ). Омивають ї ї береги води Тихого, … (Індійського) та …(Атлантичного) океанів, які пов'язані потужною холодною течією ....(Західних вітрів). Антарктида значно віддалена від усіх материків, але найближче всього до неї розташована …(Південна Америка).
Антарктида була відкрита у …(1820) році російськими мореплавцями …(Белінсгаузеном ) та … (Лазаревим).
VII. Домашнє завдання:
(слайд 56) Параграфи 31-32 опрацювати
Підготувати додатковий матеріал до теми «Рослинний і тваринний світ»