КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ ДЛЯ 9 КЛАСУ
(Відповідно до навчальної програми:
Українська література. 5-9 класи. Програма для закладів загальної середньої освіти. – К.: Освіта, 2013 зі змінами,
затвердженими наказом МОН України від 07.06.2017 №804
(70 год, 2 год на тиждень)
Обов’язкова кількість видів контролю з української літератури
Семестри |
І |
ІІ |
Контрольні роботи у формі: контрольного класного твору виконання інших завдань (тестів, відповідей на запитанння тощо) |
3 1 2 |
3 1 2 |
Уроки розвитку мовлення (у+п) |
2 |
2 |
Уроки позакласного читання |
2 |
2 |
Перевірка зошитів |
4 |
5 |
№ п/п |
Дата |
Зміст навчального матеріалу |
Прим. |
К-сть год. |
І семестр |
||||
Тема Вступ |
||||
1 |
|
Вступ. Роль і місце літератури в житті нації. Розвиток літератури. Творча індивідуальність митця. |
С. 3-4 |
1 |
Тема Усна народна творчість. |
||||
2 |
|
Процес виникнення фольклору. Багатство і розмаїття українського фольклору. Культ романтизованих почуттів у родинно-побутових піснях «Місяць на небі, зіроньки сяють», «Цвіте терен, цвіте терен» |
С. 5-7 С. 8-9 |
|
3 |
|
Види родинно-побутових пісень. Художньо-поетичні засоби та традиційна символіка в родинно-побутових піснях «Сонце низенько, вечір близенько», ТЛ: народна пісня (поглиблено) |
С.7 С. 10-13 |
|
4 |
|
Українські народні балади «Ой летіла стріла», «Ой на горі вогонь горить». Тематичні та стильові особливості, сюжет, герої. Класифікація балад ТЛ: балада |
С. 14-19 |
|
5 |
|
Значення давньої культурної спадщини свого народу для майбутніх поколінь. Особливості декламування народних балад та пісень |
Вивчити напам’ять: 1 баладу або пісню (на вибір) |
|
6 |
|
ЛРК 1 Родинно-побутові пісні та балади Слобожанщини |
|
|
7 |
|
Узагальнення і систематизація знань. Самостійна робота |
|
|
8 |
|
Аналіз самостійної роботи. Українська середньовічна література ХІ - ХV . Розвиток писемності після хрещення Русі-України (988р.). Найдавніші рукописні книги.(«Остромирове Євангеліє», Ізборник Святослава) (оглядово) |
С. 20-22 |
|
9 |
|
Перекладна література. Біблія як святе письмо й художній текст. Українські переклади Біблії. Використання біблійних мотивів у заруб. та укр. літ. |
С. 22-31 |
|
10 |
|
Християнська мораль у Притчі про блудного сина ТЛ: притча РМ (п) Написання роздуму на тему «Чому саме Біблія є однією з найвідоміших у світі книг ?» |
С. 32-36 |
|
11 |
|
Контрольна робота (тест)
|
|
|
Тема. Пам’ятки оригінальної літератури княжої Русі-України. Література доби Ренесансу і Бароко |
||||
12 |
|
Аналіз контрольної роботи. Пам'ятки оригінальної літератури княжої Русі-України. Літописи як історико-художні твори. «Повість минулих літ», «Поученіє Володимира Мономаха», Києво-Печерський патерик як пам’ятка житійної літератури. ТЛ: літописи |
С. 37-48 |
|
13 |
|
«Слово о полку Ігоревім» -давньоруська пам'ятка, перлина українського ліро-епосу. Історична основа твору. Переклади й переспіви. Авторство ТЛ: ліро-епіка |
С. 48-52 |
|
14 |
|
Символічно-міфологічні образи та їх значення у «Слові…». Фольклорні мотиви, пейзаж у розгортанні сюжету. Поетичність образу Ярославни |
С. 52-53 |
|
15 |
|
Українська література доби Ренесансу й доби Бароко. Розвиток книгодрукування. Перші друковані книги в Україні.
І. Вишенський, І. Величковський, ТЛ: Ренесанс, Бароко |
С. 54-58 |
|
16 |
|
Історико-мемуарна проза. Загальні відомості про козацькі літописи (Самовидця, Граб’янки, Величка). «Історія русів». Вертеп як вид лялькового театрального дійства. |
С. 59-63 |
|
17 |
|
ПЧ 1 Вертеп як вид лялькового театрального дійства |
С. 62-64 |
|
18 |
|
Григорій Сковорода. Життя і творчість філософа, просвітителя, поета. Його християнські морально-етичні ідеали. «Всякому місту звичай і права» «De libertate» (зі збірки «Сад Божественних пісень»). |
С. 65-66 С.69-74 Вивчити напам’ять: «Всякому місту звичай і права» |
|
19 |
|
Біблійна основа творчості Г. Сковороди та його вчення про самопізнання і «сродну (споріднену) працю». «Бджола та шершень». Повчальний характер і художні особливості збірки «Байки харківські». |
С. 67-69 С. 74-75
|
|
20 |
|
Контрольна робота (твір)
|
|
|
Тема. Нова українська література. І Котляревський |
||||
21 |
|
Аналіз контрольної роботи Суспільно-історичні, культурні обставини. Літературний процес наприкінці ХVIII ст. – першої половини ХІХ ст. Основні художні напрями(бароко, класицизм, романтизм, реаліз тощо). Бурлескна стильова течія. |
С. 76-78 |
|
22 |
|
Творчість Івана Котляревського – новий етап у розвитку національного самоусвідомлення. Драматург і театральний діяч. |
С. 79-80 |
|
23 |
|
Іван Котляревський «Енеїда». Історія появи твору. Національний колорит. Зображення життя всіх верств суспільства, алюзії на українську історію в ній. |
С. 80-91 |
|
24 |
|
Герої поеми «Енеїда». Бурлескний гумор, народна українська мова. Утвердження народної моралі. ТЛ: алюзія, травестія, бурлеск, пародія |
С. 92-96 |
|
25 |
|
РМ (у) Усний твір на тему «Енеїда»- енциклопедія народознавства |
|
|
26 |
|
Іван Котляревський. Соціально-побутова драма «Наталка Полтавка» - перший твір нової української драматургії. Довготривале сценічне життя твору. |
С. 96-113 |
|
27 |
|
Колоритні образи твору «Наталка Полтавка» . |
С. 113-117 |
|
28 |
|
Наталка як уособлення кращих рис української жінки, що відстоює людську гідність, бореться за своє щастя |
|
|
29 |
|
Самостійна робота з інтелект- картами |
|
|
30 |
|
Контрольна робота ( тест) |
|
|
31 |
|
ПЧ 2 |
|
|
32 |
|
Повторення та узагальнення вивченого. |
|
|
ІІ семестр Тема. Нова українська література. Г. Квітка-Основ'яненко. Поети - романтики |
||||
33 |
|
Григорій Квітка-Основ’яненко - батько української прози, один із перших у Європі «творців людової повісті». «Маруся» – перша україномовна повість нової української літератури, взірець сентименталізму. |
С. 118-121 |
|
34 |
|
Художнє розкриття традиційних народних моральних уявлень у повісті «Маруся». Гуманізм та християнські ідеали, етнографічне тло твору. |
С. 122-138 |
|
35 |
|
Г. Квітка-Основ’яненко «Маруся». Головні персонажі твору – уособлення високих морально-етичних якостей простої людини. Ідейно-художні особливості романтизму. Розбіжностей між ідеалом і дійсністю. |
С. 138-141 |
|
36 |
|
Література українського романтизму. Ідейно-художні особливості романтизму. Зв’язок з ідеями Просвітництва, з національним рухом. Осередки романтичного руху на Слобожанщині, Чернігівщині й Полтавщині, у Західній Україні («Руська трійця»). Поети-романтики. Значення романтизму для нового етапу розвитку слов’янських літератур. Самостійна робота |
С. 142-145 |
|
37 |
|
Творчість Миколи Гоголя, уродженця України, місце його творчості на порубіжжі культур двох народів. Вираження глибини національного духу у творах прозаїка та драматурга, українська історія та фольклор як їх джерело |
С. 153-156 |
|
38 |
|
Микола Гоголь. Повість «Тарас Бульба» (переклад М. Садовського і М. Рильського, за ред. І. Малковича). Сюжет твору. Внутрішній епічний розмах твору. Піднесено-героїчний образ головного героя – Тараса Бульби |
С. 156-173 |
|
39 |
|
РМ (у) Чи можна виправдати вбивство ? Микола Гоголь. Повість «Тарас Бульба». |
С. 173-188 |
|
40 |
|
Микола Гоголь. Повість «Тарас Бульба». Колізія морального й національно-культурного вибору в образах синів Тараса Бульби. Вплив творчості М. Гоголя на розвиток українського письменства |
С. 188-191 |
|
41 |
|
Контрольна робота (тест) |
|
|
Тема. Нова українська література. Творчість Т. Г. Шевченка
|
||||
42 |
|
Аналіз контрольної роботи. Тарас Шевченко. Геніальний поет, мислитель, пророк національного відродження в Україні. Перші поетичні твори баладного та елегійного жанрів («Причинна», «Думи мої …») |
С. 192-198 |
|
43 |
|
Тарас Шевченко. Оглядове вивчення історичної теми у творчості Кобзаря («Іван Підкова», «Тарасова ніч», «Гайдамаки»). |
С. 198-203 |
|
44 |
|
Тарас Шевченко. Національна проблематика періоду «Трьох літ». Поема («комедія») «Сон» і тогочасна суспільно-політична дійсність. Композиційний прийом «сну», його роль для розширення можливостей поетичного зображення. |
С. 203-205 |
|
45 |
|
Тарас Шевченко. «Сон». Протистояння імперського режиму і вільнодумної, національно свідомої особистості. Сатиричний характер поеми. |
С. 206-209 Вивчити напамять: фрагмент (на вибір) |
|
46 |
|
Тарас Шевченко. «Кавказ» – пристрасний відгук на тогочасну загарбницьку імперську політику. Продовження теми національно- визвольної боротьби. Узагальнена ідея поеми – неприйняття насильства, поневолення людей, осуд загарбницьких воєн
|
С. 209-214 |
|
47 |
|
Тарас Шевченко. «Кавказ». Проблематика поеми. Художні особливості твору. Самостійна робота |
С. 214-217 |
|
48 |
|
Тарас Шевченко. «І мертвим, і живим, і ненарожденним…». Продовження теми «землячків» у посланні. Викриття конформізму значної частини української еліти. Засудження комплексу меншовартості, національного безпам’ятства та байдужості до рідної мови. Проблематика твору |
С. 218-228 Вивчити напамять: фрагмент (на вибір) |
|
49 |
|
Критичний перегляд національної історії задля перспективи її кращого майбутнього. |
|
|
50 |
|
Тарас Шевченко. «У нашім раї на землі…». Вічна» тема матері й сина. Трагедія жінки-матері, боротьба за своє материнство, жорстокість народної моралі. |
С. 228-233 |
|
51 |
|
Тарас Шевченко. Еволюція жіночого образу. Різні типи втілення теми жіночої долі: романтичний («Катерина»), реалістично-побутовий («Наймичка») Наскрізний ліризм творів Т. Шевченка про жіночу долю |
С. 234-238 |
|
52 |
|
Лірика Т. Шевченка періоду арешту й заслання і після повернення з нього. Риси автобіографізму в образі ліричного героя («Доля»). Ностальгія за ідилією родинного життя, висока філософія життя людини на землі («Росли укупочці, зросли…») ТЛ: ліричний герой, лірична медитація |
С. 239-243
Вивчити напамять: «Доля» |
|
53 |
|
Тарас Шевченко. Біблія в його житті. Світле пророцтво поета («Ісаїя. Глава 35»). Художня інтерпретація творів із Книги Псалмів, риси її національної своєрідності у Т. Шевченка. Глибока смута пророка занепадом моральності, неправедними діяннями «сильних світу», пригнічення люду новими, внутрішніми «ворогами». Біблійні реалії в текстах творів ТЛ: псалом |
С. 243-248 |
|
54 |
|
Світова велич українського поета. Визначні діячі світової культури про Шевченка. Його вплив на літератури інших народів. Шевченко та історико-культурний поступ України. Ушанування пам’яті поета в Україні й за кордоном |
С. 249 |
|
55 |
|
ПЧ 3. Тарас Шевченко. «Щоденник» |
|
|
56 |
|
Контрольна робота (твір) |
|
|
Тема. Нова українська література. Творчість П. Куліша, М. Вовчка |
||||
57 |
|
Пантелеймон Куліш – відомий письменник, перший український професійний літературний критик, перекладач, автор підручників для школи, українського правопису. Вплив на П. Куліша ідей європейського просвітництва. Романтична основа світогляду. Ентузіазм і жертовність П. Куліша ТЛ: роман, роман-хроніка, історичний роман |
С. 250-254 |
|
58 |
|
П. Куліш. «Чорна рада» – перший україномовний історичний роман-хроніка. Походження його назви. Історична основа й авторська уява, романтичність стилю. Динамічний інтригуючий сюжет |
С. 288-290 С.254-265 |
|
59 |
|
П. Куліш. «Чорна рада». Непросте життя та романтичні пригоди головних героїв. Загальнолюдські риси ініціативності, працьовитості, лицарства, благородства, вірності почуттю та обов’язку. Символи роману |
С. 266-276 |
|
60 |
|
П. Куліш. «Чорна рада». Порівняльна характеристика образів Якима Сомка та Іванця Брюховецького. Фольклорно-етнографічний матеріал у творі. Оцінка роману Т. Шевченком |
С. 276-288 |
|
61 |
|
РМ (п) «Ідея соборності та незалежності України (за романом П. Куліша “Чорна рада”)» |
С. 291-292 |
|
62 |
|
Марко Вовчок. Життя і творча діяльність. Марко Вовчок як перекладач (Ж.Верна, Г.К.Андерсена, А.Е.Брема). «Народні оповідання»; продовження теми народного життя в повісті «Інститутка» |
С. 293-295 |
|
63 |
|
Марко Вовчок. «Інститутка». Антилюдяна суть кріпосництва та солдатчини. Образи персонажів – людей із народу та панночки. Авторська позиція у творі ТЛ: реалізм |
С. 295-308 |
|
64 |
|
ПЧ 4 Марко Вовчок. Оповідання «Козачка» зі збірки «Народні оповідання» |
С. 308-314 |
|
65 |
|
Контрольна робота (тест) |
|
|
66 |
|
Аналіз контрольної роботи. Робота з інтелект-картами |
|
|
67 |
|
ЛРК 2 Літературні персоналії Харківщини (поезія) |
|
|
68 |
|
Повторення вивченого матеріалу з теорії літератури |
С. 330-333 |
|
69 |
|
Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу |
С. 315-325 |
|
70 |
|
Підсумковий урок за рік. |
С. 326-329 |
|