Календарно-тематичне планування уроків української літератури в 9 класі (2020 - 2021 н.р.)

Про матеріал
Календарно-тематичне планування уроків української літератури в 9 класі укладено відповідно до програми для загальноосвітніх навчальних закладів зі змінами 2016 – 2017 рр. (оновлення програми відповідно до наказу № 52 Міністерства освіти і науки України від 13.01.2017 р. та наказу №201 від10.02.2017)
Перегляд файлу

 

 

Погоджено      

на 202_ – 202_ навчальний рік

директором  

____________________________________

____________________________________ 

(назва навчального закладу)  

____________________________________                 (ПІБ директора)

25 серпня 202_ року

Орієнтовне календарно-тематичне планування

уроків української літератури

9 клас

(зі змінами, затвердженими наказом МОНУ від 13.01.2017 № 201)

70 годин, 2 години на тиждень

Учитель Рущинська Алла  Дмитрівна

 

Фронтальні види контрольних робіт: 

 

 

Форми контролю

Клас  і  семестри

9

І семестр

ІІ семестр

за планом

32

38

КОНТРОЛЬНІ  РОБОТИ

 3

3

із них  контрольний класний твір

        1

       1

тести,відповіді на питання

 2

2

розвиток  зв’язного  мовлення (у+п)

1+1

1+1

позакласне  читання

2

2

перевірка  зошитів

4

5

 

На навчальний рік – 70 год.  На тиждень – 2 год.

На текстуальне вивчення літературних творів - 56 год.

Література рідного краю – 2 год.

На контрольні роботи – 6 год.

На роботи з розвитку мовлення – 4 год.

На уроки позакласного читання – 4 год.

Резервний час 6 год.

 

К-сть

год.

Зміст навчального матеріалу

Державні вимоги до рівня підготовки учнів

Дата

проведення

 

ТЕМА-1 (8 годин)

 

 

ВСТУП (2 години)

 

1

Роль і місце літератури в житті

нації. Розвиток літератури. Творча індивідуальність митця.

 

Предметні компетентності             Учень / учениця:

пояснює багатозначність художнього образу; розрізняє і називає різні типи образів.

 Ключові компетентності      Учень / учениця:

відчуває красу й силу художнього слова; за допомогою слова створює елементарні образи; використовує художнє слово в повсякденному житті; висловлює судження, оперуючи різними виражальними засобами мови; добирає самостійно джерела

інформації для просування індивідуальним освітнім

маршрутом; виявляє зв’язок літератури з філософією,

міфологією, фольклором, іншими видами мистецтва.

НЛ–2  Емоційно-ціннісне ставлення

Усвідомлення ролі краси й сили художнього слова в повсякденному житті людини. Розуміння значення літератури у формуванні особистості

 

2

ПЧ-1. Позакласне читання-1.

Позакласне читання творів улюблених сучасних митців української літератури.

Макс Кідрук. «Не озирайся і мовчи».

 

 

РОДИННО-ПОБУТОВІ ПІСНІ (3 години)

 

3

«Місяць на небі, зiроньки сяють…», «Цвіте терен, цвіте терен…», «Сонце низенько…» (2 на вибір), «Ой під вишнею, під черешнею…»

Процес виникнення фольклору. Багатство і розмаїття українського фольклору (повторення й узагальнення вивченого).

 

Предметні компетентності          Учень / учениця:

розрізняє види й жанри усної народної творчості; пояснює роль фольклору в житті українського народу, його місце в розвитку літератури; визначає види родинно-побутових пісень; виразно читає й аналізує пісні про кохання.

Ключові компетентності                  Учень / учениця:

Аналізує тексти,    

пояснює тематику, художньо-поетичні засоби, зокрема образи-символи; визначає зміст, обсяг своєї навчальної діяльності, способи опрацювання навчального матеріалу;             

зіставляє специфіку розкриття   теми в різних видах мистецтва.

НЛ–2   Емоційно-ціннісне ставлення

Усвідомлення значення давньої культурної спадщини свого народу для майбутніх поколінь

МК:   Фольклор   слов’янських   народів. І. Соколов. «З базару»; М. Пимоненко. «Ревнощі», «Побачення», «Суперниці»; С. Васильківський. «А що мати скажуть» (образотворче мистецтво); музика М. Лисенка до українських народних пісень (музичне мистецтво).

 

4

Види родинно-побутових      пісень      (про кохання, про сімейне життя, жартівливі). Культ романтизованих почуттів, традиційна символіка.

 

5

ЛРК-1. Література рідного краю.

Родинно-побутові пісні рідного краю.

 

 

УКРАЇНСЬКІ  НАРОДНІ  БАЛАДИ  (3 години)

 

6

«Ой летіла стріла», «Ой на горі вогонь горить». Тематичні та стильові особливості, сюжет, герої українських балад. Класифікація балад.

ТЛ: народна пісня (поглиблено), балада.

МЗ: козацька доба (історія України).

Предметні компетентності           Учень / учениця:

розкриває зміст поняття «балада»; розрізняє види балад; аналізує тексти за змістом і стильовими особливостями; інтерпретує

балади в культурологічному контексті; пояснює драматизм твору, специфічність закінчення, реалістичне і фантастичне в баладі.

Ключові компетентності               Учень / учениця:

осмислює духовний зв'язок з історичним минулим рідного народу; зіставляє специфіку розкриття теми в літературі, музиці; висловлює судження про історичні події, реальне і фантастичне в баладах.

Вивчає напам’ять: 1 баладу або пісню (на вибір).

НЛ–2          Емоційно-ціннісне ставлення

Усвідомлення значення давньої культурної спадщини свого народу для майбутніх поколінь.

 

7

ВЧН-1.. Виразне читання напам’ять родинно-побутових пісень та балад. (Виразне читання напам’ять)

 

8

ТКР-1.  Тематична контрольна робота.  Комбіновані різнорівневі завдання за темами «Вступ», «Родинно-побутові пісні», «Українські народні балади».

 

 

ТЕМА-2 (12 годин)

 

 

ДАВНЯ ЛІТЕРАТУРА (3 години)

 

9

Українська середньовічна

література ХІ–ХV ст.

Розвиток писемності після хрещення

Русі-України (988 р.). Найдавніші рукописні книги Київської Русі (Остромирове Євангеліє, Ізборник Святослава) (оглядово).

Предметні компетентності            Учень / учениця:

розуміє роль християнства (Біблії) в духовному житті українського народу; називає найдавніші книги Русі-України, імена перекладачів Біблії українською мовою; перші друковані книги в Україні; переказує й коментує біблійні легенди, притчі; розуміє основні моменти християнської моралі: ідеали правди, чесності, патріотизму, скромності, любові до ближнього.

Ключові компетентності                Учень / учениця:

дискутує з приводу порушених у Біблії проблем; толерантно відстоює власну позицію; знаходить компроміс у дискусії; добирає самостійно джерела інформації для просування індивідуальним освітнім маршрутом; здійснює самоаналіз роботи з інформацією; перевіряє одержану інформацію; інтерпретує універсальність євангельських істин людського буття в культурологічному

контексті.

НЛ–2          Емоційно-ціннісне ставлення Повага до літератур інших народів, зокрема стародавнього Сходу як невід’ємного чинника у становленні української національної культури.

МЗ: історія українського середньовіччя (історія України).

МК: Рафаель Санті. «Суд Соломона», «Сікстинська Мадонна»; Леонардо да Вінчі. «Таємна вечеря»; П. Брейгель Старший. «Вавилонська вежа»; Рембрандт. «Повернення блудного сина» (образотворче мистецтво); М. Скорик. Опера «Мойсей», 2014 (музичне мистецтво).

СЛ: твори В. Арєнєва.

 

10

Перекладна література

Біблія (фрагменти). Легенди: про Вавилонську вежу, про Мойсея.

 

11

Притча про блудного сина. Біблія як Святе Письмо й художній текст.

Українські переклади Біблії (П. Куліш, І. Пулюй, І. Нечуй-Левицький, І. Огiєнко, І. Хоменко). Використання біблійних тем,

сюжетів, мотивів, образів у зарубіжній та українській літературах.

ТЛ: притча (повторення й поглиблення).

 

 

ПАМЯТКИ  ОРИГІНАЛЬНОЇ  ЛІТЕРАТУРИ  КНЯЖОЇ  РУСІ-УКРАЇНИ (4 години)

 

12

Літописи як історико-художні твори.

«Повість минулих літ». «Поученіє

Володимира Мономаха», Києво-Печерський патерик (оглядово).

Предметні компетентності              Учень / учениця:

Називає основні пам’ятки оригінальної літератури; пояснює значення давніх літописів для збереження відомостей про життя, культуру, звичаї наших пращурів; розповідає про історію відкриття пам’ятки «Слово о полку Ігоревім», основні гіпотези авторства, історичну основу, про її переклади та переспіви; виразно й усвідомлено читає              поему, переказує і коментує              сюжет «Слова…»; характеризує образи руських князів, княгині Ярославни, образ Руської (української) землі, символічно-міфологічні образи; визначає основну ідею твору, особливості його композиції.

Ключові компетентності                 Учень / учениця:

коментує фольклорні мотиви, стилістичні засоби; висловлює судження про актуальність твору; зіставляє специфіку розкриття тем в літературі та інших видах мистецтв; дискутує з приводу порушених у творі проблем; толерантно відстоює власну позицію.

НЛ–2      Емоційно-ціннісне ставлення

Розуміння «золотої середини» у вчинках людини. Виховання поваги до історичного минулого нашого народу, до його культурних пам’яток. Усвідомлення, що любов до рідної землі, вірність у коханні, повага до історичного минулого народу, до його культурних пам’яток — вічні загальнолюдські цінності.

МЗ: похід новгород-сіверського князя  Ігоря  проти  половців   у   1185 році (історія України).

МК: М. Лисенко. «Плач Ярославни»; О. Бородін. «Князь Ігор» (музичне мистецтво). В. Лопата. Цикл гравюр за мотивами «Слова о полку Ігоревім»;

картини Ю. Нарбута, О. Кульчицької. Ілюстрації до «Слова о полку Ігоревім» В. Єфименка.

 

13

«Слово о полку Ігоревім» - давньоруська пам’ятка, перлина українського ліро-епосу. Історична основа твору. Переклади й переспіви його в ХІХ–ХХ ст. Питання

авторства. Особливості композиції та

стилістичних засобів.

 

14

Образи руських  князів  у  творі. Наскрізна ідея патріотизму.

 

15

Символічно-міфологічні образи та їхнє значення. Фольклорні мотиви. Роль пейзажу в розгортанні сюжету. Поетичність образу Ярославни.

ТЛ: літописи (повторення), ліро-епіка.

 

 

УКРАЇНСЬКА  ЛІТЕРАТУРА  ДОБИ  РЕНЕСАНСУ  І  ДОБИ  БАРОКО

Г.С. СКОВОРОДА  (5 годин)

 

16

Розвиток книгодрукування. Перші друковані книги в Україні. Іван Вишенський, Іван Величковський, Семен Климовський – видатні діячі української культури (оглядово). Історико-мемуарна проза. Загальні відомості про козацькі літописи (Самовидця, Г. Граб’янки,

С. Величка) та «Історію русів». Вертеп як вид лялькового театрального дійства (оглядово).

Предметні компетентності        Учень / учениця:

знає назви перших друкованих книг в Україні; пояснює особливості епох Ренесансу і Бароко; розуміє значення видатних діячів української культури цього часу; знає загальну інформацію про козацькі літописи, «Історію русів», про вертеп як вид давнього театрального  мистецтва,  про життя Г. Сковороди; виразно читає поезії, коментує їх зміст.

 Ключові компетентності        Учень / учениця:

дискутує з приводу порушених у творах проблем, толерантно відстоює власну позицію; оцінює й характеризує внесок Г. Сковороди в скарбницю української літератури, у світовий мистецький поступ; добирає самостійно джерела інформації для просування індивідуальним              освітнім маршрутом; висловлює судження про філософські ідеї Г. Сковороди та їх актуальність.

Вивчає напам’ять: «Всякому місту – звичай і права».

НЛ–2     Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення ролі самопізнання і гармонії зі світом у становленні й реалізації себе як особистості.

МК: образотворче та музичне мистецтво, театральне мистецтво, архітектура цього періоду; документальний фільм «Великі українці – Григорій Сковорода», 2008 (кіномистецтво). Карп Трохименко. «Григорій Сковорода» (1976) (образотворче мистецтво).

СЛ: поезії Артема Полежаки, Олександра Ірванця, Сергія Жадана.

 

17

Григорій СКОВОРОДА. Життя і творчість філософа, просвітителя, поета. Його

християнські морально-етичні ідеали. Проповідь житейської невибагливості, пошуку гармонії з собою і світом.  «Всякому місту – звичай і права…», «De libertate» (зі збірки «Сад Божественних пісень»).

 

18

Григорій СКОВОРОДА. «Бджола та Шершень» Біблійна основа творчості

Г. Сковороди та його вчення про самопізнання і «сродну (споріднену) працю». Повчальний характер і художні особливості збірки «Байки Харківські».

ТЛ: Ренесанс, Бароко.

 

19

РЗМ-1 (у). Розвиток зв’язного мовлення (усно).

Укладання власного твору за крилатими висловлюваннями Г.С. Сковороди.

ВЧН-1.. Виразне читання напам’ять «Всякому місту – звичай і права…». (Виразне читання напам’ять)

 

20

ТКР-2.  Тематична контрольна робота. 

КТ-1.     Контрольний твір за темою «Давня література», «Пам’ятки оригінальної літератури княжої Русі-України», «Українська література доби Ренесансу і доби Бароко. Г.С. Сковорода».

 

 

ТЕМА-3 (12 годин)

 

 

НОВА  УКРАЇНСЬКА  ЛІТЕРАТУРА  (12 годин)

 

21

Суспільно-історичні, культурні обставини. Літературний процес кінця ХVIII ст. – першої половини ХІХ ст. Розвиток фольклористики, етнографії. Основні художні напрями (бароко, класицизм, романтизм, реалізм тощо). Визначні українські письменники.

Предметні компетентності                   Учень / учениця:

Називає найвизначніших письменників нової української літератури ХVIII ст.; розповідає про життя і творчість І. Котляревського; розуміє його роль у розвитку української літератури, національного самоусвідомлення; вдумливо читає та аналізує поему «Енеїда»; характеризує образ Енея, висловлює власні міркування про його вчинки й характер; коментує проблему війни: погляд автора і героїв; характеризує образи твору «Наталка Полтавка»; визначає й коментує роль гумористичних засобів у творі; робить порівняльну              характеристику дійових осіб п’єси (Петра і Миколи, возного і виборного), їхніх життєвих позицій; пояснює роль і функцію пісень у драмі.

 Ключові компетентності                    Учень / учениця:

визначає проблеми й підтекст твору; пояснює алюзію на події історії України; зіставляє специфіку розкриття теми в різних видах мистецтва.

НЛ–1,2,3    Емоційно-ціннісне ставлення

Усвідомлення важливості активної життєвої позиції; бажання захищати людську гідність, власні принципи; потреба пошуку власного щастя.

МЗ: Україна у ХVIII ст.; доба козаччини (історія України).

МК: опери М. Лисенка «Наталка Полтавка», «Енеїда» (музичне мистецтво); фільм «Наталка Полтавка», 1978 (кіномистецтво); ілюстрації А. Базилевича до твору “Енеїда” (образотворче мистецтво).

 

22

Іван КОТЛЯРЕВСЬКИЙ. «Енеїда». Творчість І. Котляревського – новий етап у розвитку національного самоусвідомлення. Драматург і театральний діяч. Історія появи «Енеїди».

 

23

І.П. Котлярревський. «Енеїда». Національний колорит, зображення життя всіх верств суспільства, алюзії на українську історію в поемі.

 

24

Бурлескний гумор, народна українська мова. Ствердження народної моралі (картини пекла).

 

25

Соціально-побутова драма «Наталка Полтавка» – перший твір нової української драматургії.

 

26

Колоритні образи твору. Образ Наталки як уособлення кращих рис української жінки.

ТЛ: травестія, пародія, бурлеск, алюзія.

 

27

РЗМ-2 (п). Розвиток зв’язного мовлення (письмово).

Складання мініатюр-характеристик образів улюблених героїв вивчених творів.

 

28

Григорій КВІТКА- ОСНОВ’ЯНЕНКО. Батько української прози, один із перших у Європі «творців людової повісті» (І. Франко). Гуманізм та християнські ідеали, етнографічне тло творів.

Предметні компетентності              Учень / учениця:

знає основну інформацію про життя і творчість письменника; розуміє причини написання перших творів російською мовою і важливість його виступів на захист рідної мови; має уявлення про ознаки сентименталізму, християнські ідеали повісті «Маруся»; характеризує образи персонажів твору; визначає композиційні особливості та проблематику твору.

 Ключові компетентності               Учень / учениця:

висловлює судження про поведінку та моральні пріоритети героїв твору, про сенс людського життя, справжнє кохання й вірність; оцінює й характеризує

внесок Г. Квітки-Основ’яненка у скарбницю української літератури, у розвиток української літературної мови, у світовий мистецький поступ.

НЛ–1,2,3         Емоційно-ціннісне ставлення

Усвідомлення важливості соціально активної позиції в житті; розвитку уміння відстоювати людську гідність, власні принципи в пошуках щастя

МЗ: обряди українців (народознавство).

СЛ: М. Павленко. «Моя класнюча дівчинка».

 

29

«Маруся» – перша україномовна повість нової української літератури, приклад прози із виразними рисами сентименталізму.

 

30

Художнє розкриття письменником традиційних народних моральних уявлень. Утілення морального й естетичного ідеалів в образі головної героїні твору. П. Куліш про Г. Квітку.

 

31

ТКР-3.  Тематична контрольна робота. 

Комбіновані різнорівневі завдання за темою «Нова українська література».

 

32

ПЧ-2. Позакласне читання-2.

Сергій Дзюба, Артемій Кірсанов. «Заборонений»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТЕМА-4 (9 годин)

 

 

 

ЛІТЕРАТУРА  УКРАЇНСЬКОГО  РОМАНТИЗМУ (9 годин)

 

 

1

Ідейно-художні особливості романтизму. Зв’язок із ідеями Просвітництва, з національним рухом. Осередки романтичного руху на Слобожанщині, Чернігівщині й Полтавщині, у Західній Україні («Руська трійця»). Поети-романтики (Л. Боровиковський, П. Гулак- Артемовський, Є. Гребінка, М. Костомаров, А. Метлинський, В. Забіла, М. Петренко, О. Афанасьєв-Чужбинський, М. Шашкевич.

Значення романтизму для нового етапу розвитку слов’янських літератур

Предметні компетентності       Учень / учениця:

Знає загальну інформацію про розвиток романтизму в Україні, називає провідних діячів та осередки романтичного руху, твори романтизму в музиці та образотворчому мистецтві.

 Ключові компетентності            Учень / учениця:

пояснює значення романтизму для нового етапу розвитку літератури; виявляє зв’язок літератури романтизму з філософією, міфологією, фольклором, іншими видами мистецтва.

НЛ–2, 3           Емоційно-ціннісне ставлення

Усвідомлення важливості емоційної, почуттєвої сфери в житті людини.

МЗ: Генріх Гейне, Джордж Ноел Гордон Байрон (зарубіжна література); «Стилі та напрями мистецтва» (мистецтво).

МК: романтизм у музиці (Дж. Россіні, Ф. Шопен, Й. Брамс, опера «Запорожець за Дунаєм С. Гулака-Артемовського) та образотворчому мистецтві (Ежен Делакруа, Франсіско Гойя, К. Брюллов).

СЛ: поезії Олесі Мамчич, Мар’яни Савки, Оксани Забужко.

 

2

ПЧ-3. Позакласне читання-3.  Позакласне читання творів сучасної літератури.

Підготовка проекту з використанням мультимедійних технологій з метою представлення життєвого і творчого шляху, естетичних уподобань письменника сучасності та його творів.

 

3

Петро ГУЛАК-АРТЕМОВСЬКИЙ.

Балада «Рибалка»

Вічна тема кохання. Засоби романтичного зображення. Фольклорна основа твору.

Предметні компетентності            Учень / учениця:

знає найголовніше з біографій митців; виразно читає вірші, аналізує їх; визначає жанрові ознаки творів, пояснює їх фольклорну основу.

Ключові компетентності               Учень / учениця:

створює ілюстрації до творів поетів-романтиків, спираючись на досвід і почуття, використовуючи відповідні зображувально-виражальні засоби; оцінює й

характеризує внесок митців у скарбницю української літератури, у розвиток української літературної мови, у світовий мистецький поступ.

НЛ–1, 2       Емоційно-ціннісне ставлення

Усвідомлення того, що романтик – духовно багата, творча людина. Шанобливе ставлення до засад народної моралі й етики: працелюбності, щирості, любові.

Краса вірності в коханні.

МК: романси М. Глінки; авторські пісні Максима Паленка, Марійки Бурмаки

(музичне мистецтво); романтичний живопис Г. Світлицького, М. Самокиша,

А. Мокрицького (образотворче мистецтво).

 

4

Євген ГРЕБІНКА. Вірш «Човен» Образ небезпечної морської плавби як уособлення життєвого шляху людини. Пісенна (романсова) лірика поета українською та російською мовами («Ні, мамо, не можна нелюба любить», «Чёрные очи» та ін.).

ТЛ: романтизм, романс.

 

5

Микола ГОГОЛЬ. «Тарас Бульба» (переклад М.Садовського і М. Рильського, за ред. І. Малковича) Творчість М. Гоголя, уродженця України, місце його творчості на порубіжжі культур двох народів. Вираження глибини національного духу у творах прозаїка та драматурга, українська історія та фольклор як їх джерело.

Предметні компетентності                   Учень / учениця:

знає біографію митця, пов’язану з Україною; розуміє місце творчості письменника на порубіжжі культур двох народів, культурно-історичні обставини, що впливали на мовний вибір митця; знає і коментує думки Т.Шевченка про М. Гоголя; переказує зміст повісті «Тарас Бульба»; знаходить зв’язок сюжету з історією України; характеризує образ головного героя; пояснює колізію морального й національного вибору в образах синів Тараса Бульби.

Ключові компетентності                     Учень / учениця:

дискутує щодо порушених у творі проблем, толерантно відстоює власну позицію; оцінює й характеризує внесок М. Гоголя у світовий мистецький поступ; добирає самостійно джерела інформації для просування індивідуальним освітнім маршрутом; розуміє цінність україномовного перекладу твору.

НЛ–1, 2, 3     Емоційно-ціннісне ставлення

Усвідомлення, що Україна — країна визначних мистецьких талантів, які зробили великий внесок у культуру інших народів.

 

МЗ: козацька доба (історія України); проза М. Гоголя (зарубіжна література).

 

МК: опера М. Лисенка «Тарас Бульба» (музичне мистецтво).

 

6

Повість «Тарас Бульба». Сюжет твору. Внутрішній епічний розмах твору; піднесено-героїчний образ головного героя.

 

7

Колізія морального й національно-культурного вибору в образах синів Тараса Бульби. Вплив творчості М. Гоголя на розвиток українського письменства.

 

8

РЗМ-3 (у). Розвиток зв’язного мовлення (усно).

Аналіз прозового твору та його характеристика за карткою.

 

9

ТКР-4.  Тематична контрольна робота. 

Комбіновані різнорівневі завдання за темою «Реалізм».

 

 

ТЕМА-5 (18 годин)

 

 

ТАРАС  ГРИГОРОВИЧ  ШЕВЧЕНКО (18 годин)

 

10

Тарас ШЕВЧЕНКО. Геніальний поет, мислитель, пророк національного відродження в Україні.

Предметні компетентності     Учень / учениця:

знає біографію поета; розуміє його життєвий подвиг в умовах підневільного становища нації в першій половині ХІХ  ст.; розрізняє лірику й ліро-епіку, визначає жанр, до якого належить твір; виразно читає поезію, коментує її ідейно-художній зміст, контрастні картини в ньому.

 Ключові компетентності Учень / учениця: висловлює судження про необхідність свободи, національного визволення для вільного розвитку особистості та побудови демократичного устрою; пояснює великий духовний імпульс, який подала діяльність Т. Шевченка в боротьбі за політичну незалежність і культурне збагачення України.

НЛ–2      Емоційно-ціннісне ставлення

Усвідомлення громадянської позиції людини як одного з проявів духовності.

МЗ: Історія України, образотворче та декоративно-ужиткове мистецтво.

МК: пісні на слова Шевченка гуртів «Kozak system», «Кому вниз», «Дримба Да Дзиґа», «Бандурбенд», сестер Тельнюк (музичне мистецтво); фільм «Мій Шевченко», 2001 (кіномистецтво); живопис Т. Шевченка «Автопортрет» (1840).

 

11

Рання творчість. Перші поетичні твори баладного та елегійного жанрів («Причинна», «Думи мої…»). Оглядове вивчення історичної теми у творчості Кобзаря («Іван Підкова», «Тарасова ніч»,

«Гайдамаки»).

 

12

Вісь неперервності історичного часу («До Основ’яненка»). ТЛ: послання.

 

13

Тарас ШЕВЧЕНКО. «Сон» («У

всякого своя доля…»)

Національна проблематика періоду

«Трьох літ». Поема («комедія») «Сон» і тогочасна суспільно- політична дійсність. Композиційний прийом «сну», його роль для розширення можливостей поетичного зображення.

Предметні компетентності             Учень / учениця:

коментує сюжет твору, його ідейний зміст, контрастні картини в ньому; інтерпретує твір у культурологічному контексті; коментує оцінку твору критиками, зіставляє її з власною; визначає його місце в мистецькому доробку

автора, історії української літератури; пояснює його актуальність сьогодні.

Ключові компетентності           Учень / учениця:

коментує створені поетом образи морально звироднілих «землячків», висловлює власне ставлення до таких людей; знаходить паралелі в сьогоденні; дискутує з приводу порушених у творі проблем; застосовує комунікативні

стратегії відповідно до мети і ситуації спілкування; визначає особливості представлення творчості Т.Г. Шевченка в різних видах мистецтв.

Вивчає напам’ять: фрагмент (на вибір).

НЛ–1,2,3,4          Емоційно-ціннісне ставлення

Формування вільнодумної, національно свідомої особистості. Усвідомлення громадянської позиції людини.

МК: документальний фільм «Великі українці – Т. Шевченко», 2008 (кіномистецтво); Ф. Рубо. «Кавказька сцена»; художні роботи О. Шупляка (образотворче мистецтво).

 

14

Протистояння імперського режиму і вільнодумної, національно свідомої особистості. Сатиричний характер поеми.

ТЛ: гротеск, контраст, умовність.

ВЧН-1. Виразне читання напам’ять уривку

 

15

Тарас ШЕВЧЕНКО. «Кавказ» Пристрасний відгук на тогочасну загарбницьку імперську політику. Продовження теми національно- визвольної боротьби.

Предметні компетентності             Учень / учениця:

Виразно читає та коментує фрагменти поеми; визначає епізоди з ліричним, іронічним забарвленнями; коментує використання контрасту в поемі; пояснює узагальнену ідею твору та її актуальність.

Ключові компетентності           Учень / учениця:

висловлює судження про зв’язок творів Т. Шевченка із сучасністю; добирає самостійно джерела інформації для просування індивідуальним освітнім маршрутом.

НЛ–1,2,3,4           Емоційно-ціннісне ставлення

Усвідомлення важливості почуття солідарності з боротьбою інших народів за визволення від гніту; засудження загарбницьких війн, пропаганда неприйняття насильства, поневолення людей.

МЗ: образ Прометея (міфологія). Історія України (гетьман Павло Полуботок).

 МК: Якоб Йорданс «Прикутий Прометей», 1640 (живопис).

 

16

Узагальнена ідея поеми – неприйняття насильства, поневолення  людей, осуд загарбницьких воєн.

 

17

Тарас ШЕВЧЕНКО. «І мертвим, і

живим, і ненарожденним…» Продовження теми «землячків» у посланні. Викриття конформізму значної частини української еліти. Засудження комплексу меншовартості, національного безпам’ятства та байдужості              до рідної мови.

Предметні компетентності             Учень / учениця:

Розуміє культурні й політичні чинники, що спонукали поета до написання цього твору; виразно й усвідомлено читає твір, визначає і коментує його головну думку та особливості композиції, його різні настроєві інтонації; визначає і характеризує адресата послання.

Ключові компетентності           Учень / учениця:

Висловлює судження про актуальність проблем твору; розрізняє іронію і сарказм у творі, цитує приклади їх уживання; дискутує з приводу порушених у творі проблем,              толерантно відстоює власну позицію.

Вивчає напам’ять: фрагмент (на вибір).

НЛ–1, 2, 3, 4   Емоційно-ціннісне ставлення Формування переконання, що за будь-яких обставин необхідно залишатися з народом, його цінностями.

 

18

Критичний перегляд національної історії задля перспективи її кращого майбутнього. Настроєві інтонації твору (суперечка, пересторога, погроза, заклик тощо).

ВЧН-1. Виразне читання напам’ять уривку

 

19

Тарас ШЕВЧЕНКО. «Катерина»,

«Наймичка», «У нашім раї на землі…»

«Вічна» тема матері й сина.

Еволюція жіночого образу у творах Т. Шевченка. Різні типи втілення теми жіночої долі: романтичний («Катерина»), реалістично-побутовий («Наймичка»).

Предметні компетентності             Учень / учениця:

розуміє становище жінки в кріпацькій Україні часів Шевченка; порівнює різні типи втілення теми жіночої долі у творчості поета (на прикладі творів); пояснює   поведінку та порівнює вчинки  героїнь  поем  «Катерина», «Наймичка», коментує їх.

Ключові компетентності           Учень / учениця:

висловлює судження про материнство та вічну проблему жіночого щастя.

НЛ–1, 2, 3     Емоційно-ціннісне ставлення Шанобливе ставлення до жінки в усіх її іпостасях (жінка-мати, жінка-кохана та ін.). Усвідомлення того, що жінка – уособлення краси на землі.

 

МК: Богородиця в українському іконописі (живопис).

 

СЛ: оповідання Оксани Забужко зі збірки «Сестро, сестро».

 

 

20

 

21

Трагедія жінки-матері, боротьба за своє материнство, жорстокість народної моралі («У нашім раї на землі…»). Наскрізний ліризм творів

Т. Шевченка про жіночу долю.

 

22

Лірика Т. Шевченка періоду арешту

й заслання і після повернення з нього. «Доля», «Росли укупочці, зросли…». Риси автобіографізму в образі ліричного героя.

 

Предметні компетентності             Учень / учениця:

розповідає про обставини написання цих творів; коментує настрої, внутрішній світ героїв.

Ключові компетентності           Учень / учениця:

висловлює судження про ліризм та настроєвість творів, засоби художньої виразності в них; визначає роль поетичної й малярської творчості

Т.Г. Шевченка в загальнокультурному контексті.

Вивчає напам’ять: вірш «Доля».

НЛ–2  Емоційно-ціннісне ставлення Переконання,  що контакт із друзями, однодумцями, зі світом є підтримкою особистості, що жити треба чесно, у добрі та взаємоповазі.

МК: Т. Шевченко-художник: «Циганка-ворожка»  (1841),  «Катерина» (1842).

СЛ: Оксана Лущевська. «Інший дім».

 

23

Ностальгія за ідилією родинного життя, висока філософія життя людини на землі.

ТЛ: ліричний герой (поглиблено), лірична медитація.

ВЧН-1.

Виразне читання напам’ять твору «Доля»

 

24

Біблія в житті Т. Шевченка

Світле пророцтво поета («Ісаїя. Глава 35»). Художня інтерпретація творів із Книги псалмів, риси її національної своєрідності у Т. Шевченка. Глибока смута пророка занепадом моральності, неправедними діяннями «сильних світу», пригнічення люду новими, внутрішніми «ворогами». Біблійні реалії в текстах творів.

ТЛ: псалом.

Предметні компетентності             Учень / учениця:

пояснює розуміння Шевченком ідеї Бога; має уявлення про її стильове й образне вираження у творчості поета; аналізує та інтерпретує текст твору; визначає його головну думку.

Ключові компетентності           Учень / учениця:

порівнює твір Т. Шевченка з оригінальними біблійними текстами; визначає домінанти поетового почуття; дискутує з приводу порушених у творі проблем, толерантно відстоює власну позицію.

НЛ–1,2      Емоційно-ціннісне ставлення

Осмислення важливості моральних чеснот у житті.

 

 

25

Підсумковий урок: Світова велич українського поета

Визначні діячі світової культури про Шевченка. Його вплив на літератури

Інших народів. Шевченко та історико-культурний  поступ України. Ушанування пам’яті  поета в Україні й за кордоном.

Предметні компетентності             Учень / учениця:

розуміє великий духовний імпульс, який подала діяльність Шевченка в боротьбі за політичну незалежність і культурне збагачення України.

Ключові компетентності           Учень / учениця:

оцінює й характеризує внесок Т. Шевченка в скарбницю української поезії, у розвиток української літературної мови, у світовий мистецький поступ; уміє користуватися різними джерелами інформації; узагальнює й систематизує її.

НЛ–2   Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення важливої ролі Т.Г. Шевченка в історико-культурному поступі України

 

26

ЛРК-2.

Література рідного краю.

Т.Г. Шевченко у творах митців літератори рідного краю.

 

27

ТКР-5.  Тематична контрольна робота.

КТ-2.     Контрольний твір за темою «Т.Г. Шевченко».

 

 

28

ПЧ-4. Позакласне читання-4.

Переклади та переспіви творів Т.Г. Шевченка. Твори про Шевченка.

 

 

ТЕМА-6 (10 годин)

 

 

ПАНТЕЛЕЙМОН  КУЛІШ.  МАРКО  ВОВЧОК.  ПІДСУМОК  (10 годин)

 

29

Пантелеймон КУЛІШ.

П.Куліш – відомий письменник, перший український професійний літературний критик, перекладач («Біблія», твори В. Шекспіра, Дж. Байрона, Ф. Шиллера), автор підручників для школи, українського правопису («кулішівка»). Вплив на П.Куліша ідей європейського просвітництва: «Українець у Європі, європеєць в Україні». Романтична основа світогляду. Ентузіазм і жертовність П. Куліша у громадській та культурницькій роботі на шляху духовного              відродження і культурного збагачення нації.

Предметні компетентності             Учень / учениця:

знає основні віхи життєвого і творчого шляху письменника; розрізняє епічні жанри: роман, історичний роман, роман-хроніка, біографічний роман; визначає й коментує історичну і художню правду у творі, основний конфлікт у ньому, особливості оповіді, історичний колорит; характеризує образи й символи; порівнює образи Якима Сомка та Іванця Брюховецького.

Ключові компетентності           Учень / учениця:

добирає цитати для характеристики ситуацій та образів; коментує вчинки героїв; знаходить паралелі до образів і проблематики роману П. Куліша в інших історичних творах української та зарубіжної літератури; дискутує про зв'язок історичного минулого із сучасністю, важливість знання історії.

НЛ–2, 3, 4    Емоційно-ціннісне ставлення

Усвідомлення значення ініціативності, наполегливості й працьовитості для досягнення поставленої мети. Прагнення до справедливості, лицарства, щирості, вірності почуттю й обов’язку.

МЗ: Історичні події в Ніжині 1663 р. («Чорна рада»); Літопис Самовидця (історія України); історичні романи В. Скотта, В. Гюго (зарубіжна література).

МК: народні перекази про козака Мамая (фольклор); фільм «Чорна рада», 2002; режисер-постановник М. Засєєв-Руденко (кіномистецтво).

 

30

«Чорна рада» – перший україномовний історичний роман- хроніка. Походження його назви. Історична основа й авторська уява, романтичність стилю. Динамічний інтригуючий сюжет.

 

31

Непросте життя та романтичні пригоди головних героїв. Загальнолюдські риси ініціативності, працьовитості, лицарства, благородства, вірності почуттю та обов’язку. Оцінка роману Т.Шевченком.

ТЛ: роман, роман-хроніка, історичний роман.

 

32

РЗМ-3 (п). Розвиток зв’язного мовлення (письмово).

Написання асоціативного етюду, есе, викликаного певним художнім образом.

ВЧН-1. Виразне читання напам’ять прозового уривку з роману.

 

33

Марко ВОВЧОК (Марія Олександрівна Вілінська).

Життя і творча діяльність. Марко Вовчок  як  перекладач  (Ж.Верна,  Г.К.Андерсена, А.Е. Брема).

«Народні оповідання»; продовження теми народного життя в повісті «Інститутка».

ТЛ: реалізм.

Предметні компетентності             Учень / учениця:

знає й переказує зміст твору, коментує його сюжет; визначає жанр, особливості сюжету; пояснює причини тяжкого життя народу в добу кріпацтва.

Ключові компетентності           Учень / учениця:

оцінює і коментує вчинки героїв; дискутує з проблем, порушених у творі; усвідомлює внутрішні спонуки прагнення людини до вільного, щасливого життя.

НЛ–2, 3, 4    Емоційно-ціннісне ставлення

Переконаність у тому, що кожна людина, незалежно від свого суспільного стану, має право бути щасливою.

 

 

34

Антилюдяна суть кріпосництва та солдатчини. Образи персонажів - людей із народу та панночки. Авторська позиція у творі.

 

35

Марко Вовчок. «Маруся»

 

36

ТКР-6.  Тематична контрольна робота. 

Комбіновані різнорівневі завдання за темами «П.Куліш», «Марко Вовчок», «Підсумок».

 

37

Бесіда про твори, які вивчалися впродовж року й викликали найбільшу зацікавленість.

Предметні компетентності             Учень / учениця:

митців та їхні твори, які вивчалися; виокремлює серед них ті, які найбільше запам’яталися; висловлює міркування про найулюбленіші твори.

Ключові компетентності           Учень / учениця:

митців, творчість яких вивчалася, у скарбницю української літератури, у розвиток української літературної мови, у світовий мистецький поступ; добирає самостійно джерела інформації для просування індивідуальним освітнім маршрутом.

НЛ–2, 3, 4    Емоційно-ціннісне ставлення

Формування власної думки та власної позиції у процесі пізнання й вивчення.

 

 

38

Урок-підсумок.

Підбиття підсумків навчального року

 

 

docx
Додано
11 серпня 2020
Переглядів
19262
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку