Календарне планування навчального матеріалу «Біологія», 8 класи
70 годин – 2 години на тиждень, із них 4 години – резервні
Програма: Навчальна програма з біології для 6 – 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
Підручник: Біологія: підручник для 8-х класів загальноосвітніх навчальних закладів /Валерій Соболь – Кам’янець-Подільський.: Абетка, 2016. – 288 с., іл.
№ з/п |
Дата |
Тема уроку Практична частина |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
Домашнє завдання |
|
ІІ семестр |
|||||
|
|
|
Діяльність (уміння) фотографіях): клітини крові; - органи кровообігу; - елементи будови серця; порівнює: будову артерій, вен і капілярів; - вроджений (неспецифічний) і набутий (специфічний) імунітет; розрізняє: види кровотеч;
спостерігає та описує:
- надання першої допомоги при кровотечах; дотримується правил: роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням; - виконання малюнків біологічних об’єктів Знання оперує термінами: внутрішнє середовище організму (кров, лімфа, тканинна рідина), еритроцити, лейкоцити, тромбоцити, зсідання крові, групи крові, кровообіг, артеріальний тиск, імунітет називає: склад внутрішнього середовища; - склад і функції крові, лімфи; - кровоносні судини; - фактори, які впливають на роботу серцево-судинної системи; - види імунітету; - органи, що беруть участь у забезпеченні імунітету; характеризує: плазму крові;
- зсідання крові як захисну реакцію організму;
- імунні реакції організму;
- будову та роботу серця; - лімфообіг; пояснює: взаємозв’язок будови та функцій еритроцитів, лейкоцитів і тромбоцитів, кровоносних судин, серця; - значення лімфи, тканинної рідини; - роль внутрішнього середовища в життєдіяльності організму людини; - правила надання першої допомоги при кровотечах Ставлення висловлює судження: про значення сталості внутрішнього середовища організму людини (гомеостаз); - щодо значення знань про функції та будову кровоносної системи для збереження здоров’я; - про важливість імунізації населення; оцінює: епідеміологічний стан захворювання на СНІД в Україні; усвідомлює значення: внеску вчених у розвиток знань про внутрішнє середовище організму та кровоносну систему (У. Гарвей, Е. Дженнер, П. Ерліх, К. Ландштейнер, Л. Пастер та ін.), в тому числі українських (І. І. Мечников, М. М. Амосов) Наскрізні змістові лінії Здоров’я і безпека (зорієнтовує на усвідомлення важливості дотримання: - правил переливання крові для запобігання інфекційних захворювань, що передаються через кров (СНІД, гепатит С тощо); - заходів запобігання хворобам серцево-судинної системи: фізичні навантаження, уникнення емоційних стресів, раціональне харчування, відпочинок на природі тощо) Сталий розвиток і екологічна грамотність (спрямовує на розуміння залежності роботи імунної системи від екологічного стану навколишнього середовища) Громадянська відповідальність (націлює на важливість толерантного ставлення до ВІЛ-інфікованих; усвідомлення особистої відповідальності за збереження власного здоров’я та здоров’я оточуючих) |
§20, с. 93, відповідати на питання усно, опанувати конспект; знайти додаткову інформацію |
|
|
|
|
§§59-61, с.260, самостійна робота письмово, с. 263-264, завдання письмово, с. 268, відповідати на запитання усно, опанувати конспект |
||
|
|
Серце: будова та функції. Робота серця. |
§21, с. 97, самостійна робота письмово, відповідати на питання усно, опанувати конспект; знайти додаткову інформацію |
||
|
|
Кровотечі. Лабораторне дослідження: вимірювання частоти серцевих скорочень. |
§22, с. 100-101, лабораторне дослідження письмово, відповідати на питання усно, опанувати конспект; знайти додаткову інформацію |
||
|
|
Дослідницький практикум Самоспостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня. |
§23, с. 104-106, дослідницький практикум письмово, відповідати на питання усно, опанувати конспект; знайти додаткову інформацію |
||
|
|
ТЕМАТИЧНА
|
Повторити §§ 18-23, с. 107, виконати тест письмово |
||
ТЕМА 7. ВИДІЛЕННЯ. ТЕРМОРЕГУЛЯЦІЯ (4 години) |
|||||
|
|
|
Діяльність (уміння)
розпізнає (на малюнках, фотографіях, муляжах): - складові нефрону; - органи сечовидільної системи, встановлює взаємозв’язок: між будовою і функціями шкіри
застосовує знання для: профілактики захворювань сечовидільної системи; - запобігання теплового й сонячного удару; - надання першої допомоги в разі теплового й сонячного удару Знання оперує термінами: виділення, нирки, нефрон, сечоутворення, шкіра, терморегуляція називає: органи виділення; - органи та функції сечовидільної системи; характеризує: будову та функції нирок;
- процес утворення сечі; - роль нирок у здійсненні водно-сольового обміну;
- чинники, що впливають на функції нирок; - роль шкіри у виділенні продуктів життєдіяльності; - роль шкіри в регуляції температури тіла; пояснює: біологічне значення виділення продуктів обміну речовин; - причини теплового й сонячного удару Ставлення висловлює судження: - про важливість виведення кінцевих продуктів обміну речовин з організму людини; обґрунтовує судження: - про значення дотримання правил догляду за власною шкірою для збереження здоров’я; оцінює: - значення шкіри у пристосуванні організму до умов навколишнього середовища Наскрізні змістові лінії Здоров’я і безпека (зорієнтовує на: розуміння негативного впливу алкогольних напоїв на функцію нирок; - усвідомлення значення шкіри у пристосуванні організму до умов навколишнього середовища; - на дотримання правил техніки безпеки під час виконання практико-орієнтованих робіт з біології, хімії, фізики, трудового навчання тощо; - дотримання безпечної поведінки в побуті, на пляжі) |
§24, с. 111, самостійна робота письмово, відповідати на питання усно; опанувати конспект; знайти додаткову інформацію |
|
|
|
|
§25, с. 114-115, завдання письмово, відповідати на питання усно; опанувати конспект; знайти додаткову інформацію |
||
|
|
|
§§26-27 (І частина, с. 120-212), с. 118-119, самостійна робота письмово, відповідати на питання усно; опанувати конспект; знайти додаткову інформацію |
||
|
|
Проект. Визначення типу шкіри на різних ділянках обличчя та складання правил догляду за власною шкірою.
|
§27, с.122-123, виконати проект, с. 124 відповідати на питання усно; опанувати конспект; знайти додаткову інформацію Повторити §§24-26 |
||
ТЕМА 8. ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ. НЕРВОВА СИСТЕМА (5 годин) |
|||||
|
|
|
Діяльність (уміння) розпізнає (на малюнках, муляжах, моделях): елементи будови спинного мозку; - відділи головного мозку; застосовує знання для: профілактики нервових захворювань; - дотримання режиму праці й відпочинку Знання оперує термінами: нервова система, центральна нервова система, периферична нервова система, автономна (вегетативна) нервова система, соматична нервова система називає: компоненти центральної й периферичної нервової системи;
- функції спинного мозку, головного мозку та його відділів, соматичної нервової системи, вегетативної нервової системи характеризує: будову головного мозку, спинного мозку; - нервову регуляцію рухової активності людини;
- роль кори головного мозку в регуляції довільних рухів людини; наводить приклади захворювань нервової системи Ставлення висловлює судження: щодо значення нервової системи для: - забезпечення взаємозв’язку між органами й фізіологічними системами; - узгодження функцій організму зі змінами довкілля; усвідомлює значення: внеску вчених у розвиток знань про нервову систему (І. П. Павлов, І. М. Сечєнов), у тому числі й українських (В. О. Бец) Наскрізні змістові лінії Здоров’я і безпека (зорієнтована на розуміння профілактики захворювань нервової системи, зокрема дотримання правил чергування розумової діяльності та відпочинку) |
§§34-35, с.154, 157-158, самостійна робота письмово, відповідати на питання усно; опанувати конспект; знайти додаткову інформацію |
|
|
|
|
§36, с.162, лабораторне дослідження письмово, відповідати на питання усно; опанувати конспект; знайти додаткову інформацію |
||
|
|
|
§§37-38, с.165-166, лабораторне дослідження письмово, с.169-170, самостійна робота письмово, відповідати на питання усно; опанувати конспект; знайти додаткову інформацію |
||
|
|
|
§39, с. 173-174; , самостійна робота, завдання письмово, відповідати на питання усно, знайти додаткову інформацію |
||
|
|
ТЕМАТИЧНА |
§40, с. 177-178, виконати завдання письмово, відповідати на питання усно; с. 180 виконати тест; опанувати конспект; |
||
ТЕМА 9. ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ. СЕНСОРНІ СИСТЕМИ (6 годин) |
|||||
|
|
|
Діяльність (уміння) розпізнає (на малюнках, муляжах, моделях): елементи будови ока, вуха встановлює взаємозв’язок: між будовою й функціями ока, вуха спостерігає: сліпу пляму на сітківці; - акомодацію ока; - зміни слухової чутливості;
- температурну адаптацію рецепторів шкіри; Знання оперує термінами: сенсорні системи, органи чуття, рецептори називає: основні сенсорні системи;
- складові частини аналізатора пояснює: процеси сприйняття: світла, кольору, простору, звуку, запаху, смаку, рівноваги тіла Наскрізні змістові лінії оцінює: значення сенсорних систем для забезпечення процесів життєдіяльності організму та зв’язку організму із зовнішнім середовищем
|
§41, с.184, самостійна робота письмово, відповідати на питання усно; опанувати конспект; знайти додаткову інформацію; робота над індивідуальним проектом |
|
|
|
Виявлення сліпої плями на сітківці ока. |
§§42-43, с.184, самостійна робота письмово, с.188, 192, лабораторне дослідження письмово, відповідати на питання усно; опанувати конспект; знайти додаткову інформацію |
||
|
|
|
§44, с.195-196, лабораторне дослідження й завдання письмово, відповідати на питання усно; опанувати конспект; знайти додаткову інформацію |
||
|
|
|
§§45-46, с.199-200, 203-204, завдання письмово, відповідати на питання усно; опанувати конспект; знайти додаткову інформацію |
||
|
|
|
§47, с.207, дослідницький практикум письмово, відповідати на питання усно; опанувати конспект; знайти додаткову інформацію |
||
|
|
6. Узагальнення з теми «Зв`язок організму людини з зовнішнім середовищем». Захист проектів ТЕМАТИЧНА |
Повторити §§41-47, с. 209-210, виконати тест |
||
ТЕМА 10. ВИЩА НЕРВОВА ДІЯЛЬНІСТЬ (8 годин) |
|||||
|
|
|
Діяльність (уміння) розрізняє: типи вищої нервової діяльності та властивості темпераменту; порівнює: умовні й безумовні рефлекси; - першу і другу сигнальні системи; застосовує знання для: - дотримання правил розумової діяльності Знання: оперує термінами: безумовний рефлекс, умовний рефлекс, мислення, мова, пам’ять називає: - нервові процеси (збудження, гальмування);
- показники нервових процесів (сила, рухливість, урівноваженість);
- причини біоритмів; - біоритмів людини;
характеризує: особливості вищої нервової діяльності людини; пояснює: значення другої сигнальної системи; - роль кори головного мозку в мисленні; - причини індивідуальних особливостей поведінки людини Ставлення: висловлює судження: про значення пам’яті для інтелектуального розвитку людини;
- щодо ролі самовиховання у формуванні особистості; - про значення біоритмів і сну для повноцінного функціонування організму; усвідомлює значення: внеску вчених у розвиток знань про вищу нервову діяльність (І. П. Павлов, І. М. Сєченов, О. О. Ухтомський та ін.) Наскрізні змістові лінії: Здоров’я і безпека (зорієнтовує на усвідомлення учнями: - значення самовиховання у формуванні особистості; - значення сну для повноцінного функціонування організму; - безпечного впливу соціальних факторів на формування особистості) |
§48, с.213-214, дослідницький практикум письмово, відповідати на питання усно; опанувати конспект; знайти додаткову інформацію, робота над індивідуальним проектом |
|
|
|
|
§§49-50, с.217-218, лабораторне дослідження письмово, с. 221-222, завдання письмово, відповідати на питання усно; опанувати конспект; знайти додаткову інформацію, робота над індивідуальним проектом |
||
|
|
|
§51, с.225-226, завдання письмово, відповідати на питання усно; опанувати конспект; знайти додаткову інформацію, робота над індивідуальним проектом |
||
|
|
|
§52, с.227 співставлення письмово, с. 229-230, завдання письмово, відповідати на питання усно; опанувати конспект; знайти додаткову інформацію, робота над індивідуальним проектом |
||
|
|
|
§53, с.233-234, лабораторне дослідження письмово, відповідати на питання усно; опанувати конспект; знайти додаткову інформацію, робота над індивідуальним проектом |
||
|
|
|
§53, с.238, тестування письмово, відповідати на питання усно; опанувати конспект; знайти додаткову інформацію, робота над індивідуальним проектом |
||
|
|
|
Повторити §§48-53, опанувати конспект |
||
|
|
Узагальнення теми «Вища нервова діяльність». ТЕМАТИЧНА |
с. 239-240, виконати тест |
||
|
|||||
|
|
Проект. Йододефіцит в організмі людини, його наслідки, профілактика (або тематика за вибором вчителя). |
Діяльність (уміння) застосовує знання для: профілактики йододефiциту в організмі та інших захворювань, пов’язаних із порушенням функцій ендокринних залоз Знання оперує термінами: ендокринна система, гормони, гомеостаз називає:
- залози внутрішньої та змішаної секреції;
характеризує: пояснює: - роль нервової системи в регуляції функцій ендокринних залоз; - роль ендокринної системи в розвитку стресорних реакцій; - значення ендокринної системи в підтриманні гомеостазу й адаптації організму Ставлення
висловлює судження: робить висновок: - про взаємодію регуляторних систем організму Наскрізні змістові лінії Здоров’я і безпека (спрямовує на розуміння учнями: - впливу гормонів на процеси обміну речовин в організмі людини; - профілактику йододефiциту в організмі та інших захворювань, пов’язаних із порушенням функцій ендокринних залоз) |
§§55-56, с.243-244, завдання письмово, с. 247-248, самостійна робота письмово, відповідати на питання усно; опанувати конспект; знайти додаткову інформацію |
|
|
|
|
§57, с.252, самостійна робота письмово, відповідати на питання усно; опанувати конспект; знайти додаткову інформацію |
||
|
|
|
§58, с. 255-256, завдання письмово, відповідати на питання усно; опанувати конспект; знайти додаткову інформацію, |
||
|
|
|
Повторити §§55-58. с.269-270, виконати тест |
||
ТЕМА 12. РОЗМНОЖЕННЯ ТА РОЗВИТОК ЛЮДИНИ (4 години) |
|||||
|
|
|
Діяльність (уміння) порівнює: будову чоловічої та жіночої статевих клітин; застосовує знання для: запобігання хворобам, що передаються статевим шляхом, та попередження ВІЛ-інфікування Знання оперує термінами: ембріональний розвиток, гамети (сперматозоїд, яйцеклітина), запліднення, зигота, вагітність, плацента називає: функції статевих залоз людини;
- первинні та вторинні статеві ознаки людини;
характеризує: процес запліднення; - функції плаценти; - статеве дозрівання;
- вікові періоди індивідуального розвитку людини; - захворювання, що передаються статевим шляхом; пояснює: роль ендокринної системи в регуляції гаметогенезу, овуляції, вагітності, постембріонального розвитку людини; - вплив факторів середовища та способу життя батьків на розвиток плода Ставлення висловлює судження: про необхідність збереження репродуктивного здоров’я молоді; - про залежність розвитку дитини в материнському організмі від здоров’я матері, її поведінки; обґрунтовує судження: про вплив нікотину, тютюнового диму, алкоголю на розвиток плода; оцінює: значення дотримання особистої гігієни юнаками та дівчатами; виявляє ставлення: щодо здорового способу життя як необхідної умови народження здорової дитини Наскрізні змістові лінії Здоров’я і безпека (націлює на розуміння учнями необхідності збереження репродуктивного здоров’я молоді та здорового способу життя як необхідної умови народження здорової дитини) |
§62, с.274, самостійна робота письмово, відповідати на питання усно; опанувати конспект; знайти додаткову інформацію |
|
|
|
|
§63, с. 278, самостійна робота письмово, відповідати на питання усно; опанувати конспект; знайти додаткову інформацію |
||
|
|
|
§64, с.282, самостійна робота письмово, відповідати на питання усно; опанувати конспект |
||
|
|
|
§65, с.285-286, самостійна робота письмово, відповідати на питання усно; опанувати конспект; с. 287-288, знайти додаткову інформацію |
||
УЗАГАЛЬНЕННЯ (1 година) |
|||||
|
|
Цілісність організму людини. Взаємодія регуляторних систем організму.
|
Діяльність (уміння) пояснює: - як забезпечується цілісність організму людини Знання називає: - функції, що підтримують цілісність організму; - способи підтримання гомеостазу; характеризує:- інтегруючу функцію кровоносної, нервової та ендокринної систем Ставлення робить висновок: про біосоціальну природу людини |
Літні завдання |
|
1