Календарно-тематичне планування "Біологія-8" на ІІ семестр

Про матеріал
Календарно-тематичне планування складено за Навчальною програмою з біології для 6 – 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженою Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804 та підручником автора В.Соболя
Перегляд файлу

 

Картинки по запросу анатомія людини картинкиКалендарне планування навчального матеріалу «Біологія», 8 класи 

70 годин – 2 години на тиждень, із них 4 години – резервні

 

 Програма: Навчальна програма з біології для 6 – 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804

Підручник: Біологія: підручник для 8-х класів загальноосвітніх навчальних закладів /Валерій Соболь – Кам’янець-Подільський.: Абетка, 2016. – 288 с., іл.

 

з/п

Дата

Тема уроку

Практична частина

Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів

Домашнє завдання

 ІІ семестр

  1.            

 

  1. Тромбоцити. Зсідання крові.

 

Діяльність (уміння)

фотографіях):  клітини крові;

- органи кровообігу;

- елементи будови серця;

порівнює: будову артерій, вен і капілярів;

- вроджений (неспецифічний) і набутий (специфічний) імунітет;

розрізняє:  види кровотеч;

спостерігає та описує:
- мікроскопічну будову крові людини;
застосовує знання:  для профілактики серцево-судинних хвороб;

- надання першої допомоги при кровотечах;
уміє: вимірювати пульс;

дотримується правил: роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням;

- виконання малюнків біологічних об’єктів

Знання

оперує термінами: внутрішнє середовище організму (кров, лімфа, тканинна рідина), еритроцити, лейкоцити, тромбоцити, зсідання крові, групи крові, кровообіг, артеріальний тиск, імунітет

називає: склад внутрішнього середовища;

- склад і функції крові, лімфи;

- кровоносні судини;

- фактори, які впливають на роботу серцево-судинної системи;

- види імунітету;

- органи, що беруть участь у забезпеченні імунітету;

характеризує: плазму крові;

- зсідання крові як захисну реакцію організму;
- групи крові системи АВО, резус-фактор;

- імунні реакції організму;
- особливості будови та властивості серцевого м’яза;

- будову та роботу серця;
- серцевий цикл;
- автоматію роботи серця;
- будову кровоносних судин;
- велике й мале кола кровообігу;
- рух крові по судинах;
- артеріальний тиск крові;

- лімфообіг;

пояснює: взаємозв’язок будови та функцій еритроцитів, лейкоцитів і тромбоцитів, кровоносних судин, серця;

- значення лімфи, тканинної рідини;

- роль внутрішнього середовища в життєдіяльності організму людини;

- правила надання першої допомоги при кровотечах

Ставлення

висловлює судження: про значення сталості внутрішнього середовища організму людини (гомеостаз);

- щодо значення знань про функції та будову кровоносної системи для збереження здоров’я;

- про важливість імунізації населення;

оцінює:  епідеміологічний стан захворювання на СНІД в Україні;

усвідомлює значення: внеску вчених у розвиток знань про внутрішнє середовище організму та кровоносну систему (У. Гарвей, Е. Дженнер, П. Ерліх, К. Ландштейнер, Л. Пастер та ін.), в тому числі українських (І. І. Мечников, М. М. Амосов)

Наскрізні змістові лінії

Здоров’я і безпека (зорієнтовує на усвідомлення важливості дотримання:

- правил переливання крові для запобігання інфекційних захворювань, що передаються через кров (СНІД, гепатит С тощо);

- заходів запобігання хворобам серцево-судинної системи: фізичні навантаження, уникнення емоційних стресів, раціональне харчування, відпочинок на природі тощо)

Сталий розвиток і екологічна грамотність (спрямовує на розуміння залежності роботи імунної системи від екологічного стану навколишнього середовища)

Громадянська відповідальність

(націлює на важливість толерантного ставлення до ВІЛ-інфікованих; усвідомлення особистої відповідальності за збереження власного здоров’я та здоров’я оточуючих)

§20, с. 93, відповідати на питання усно, опанувати конспект; знайти додаткову інформацію

  1.           

 

  1. Лейкоцити. Імунна система. Імунітет. Алергія. СНІД.

§§59-61, с.260, самостійна робота письмово, с. 263-264, завдання письмово, с. 268, відповідати на запитання усно, опанувати конспект

  1.           

 

  1. Система кровообігу.

Серце: будова та функції. Робота серця.

§21, с. 97, самостійна робота письмово, відповідати на питання усно, опанувати конспект; знайти додаткову інформацію

  1.           

 

  1. Будова та функції кровоносних судин. Рух крові.

Кровотечі.

Лабораторне дослідження:

вимірювання частоти серцевих скорочень.

§22, с. 100-101, лабораторне дослідження письмово, відповідати на питання усно, опанувати конспект; знайти додаткову інформацію

  1.           

 

  1. Серцево-судинні хвороби та їх профілактика.

Дослідницький практикум

Самоспостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня.

§23, с. 104-106, дослідницький практикум письмово, відповідати на питання усно, опанувати конспект; знайти додаткову інформацію

  1.           

 

  1. Узагальнення вивченого з теми «Транспорт речовин»

ТЕМАТИЧНА

 

Повторити §§ 18-23, с. 107, виконати тест письмово

ТЕМА 7. ВИДІЛЕННЯ. ТЕРМОРЕГУЛЯЦІЯ (4 години)

  1.           

 

  1. Органи виділення. Будова і функції сечовидільної систем.

Діяльність (уміння)

розпізнає (на малюнках, фотографіях, муляжах): - складові нефрону;
- складові шкіри;

- органи сечовидільної системи,

встановлює взаємозв’язок: між будовою і функціями шкіри

застосовує знання для: профілактики захворювань сечовидільної системи;
- профілактики захворювань шкіри;

- запобігання теплового й сонячного удару;

- надання першої допомоги в разі теплового й сонячного удару

Знання

оперує термінами: виділення, нирки, нефрон, сечоутворення, шкіра, терморегуляція

називає:  органи виділення;

- органи та функції сечовидільної системи;

характеризує:  будову та функції нирок;

- процес утворення сечі;
- регуляцію сечовиділення;

- роль нирок у здійсненні водно-сольового обміну;

- чинники, що впливають на функції нирок;
- негативний вплив алкогольних напоїв на функції нирок;

- роль шкіри у виділенні продуктів життєдіяльності;

- роль шкіри в регуляції температури тіла;

пояснює: біологічне значення виділення продуктів обміну речовин;

- причини теплового й сонячного удару

Ставлення

висловлює судження:

- про важливість виведення кінцевих продуктів обміну речовин з організму людини;

обґрунтовує судження:

- про значення дотримання правил догляду за власною шкірою для збереження здоров’я;

оцінює:

- значення шкіри у пристосуванні організму до умов навколишнього середовища

Наскрізні змістові лінії

Здоров’я і безпека (зорієнтовує на: розуміння негативного впливу алкогольних напоїв на функцію нирок;

- усвідомлення значення шкіри у пристосуванні організму до умов навколишнього середовища;

- на дотримання правил техніки безпеки під час виконання практико-орієнтованих робіт з біології, хімії, фізики, трудового навчання тощо;

- дотримання безпечної поведінки в побуті, на пляжі)

§24, с. 111, самостійна робота письмово, відповідати на питання усно; опанувати конспект; знайти додаткову інформацію

  1.           

 

  1. Сечоутворення, його регуляція. Профілактика захворювань нирок.

§25, с. 114-115, завдання письмово, відповідати на питання усно; опанувати конспект; знайти додаткову інформацію

  1.           

 

  1. Значення та будова шкіри. Терморегуляція.

§§26-27 (І частина, с. 120-212), с. 118-119, самостійна робота письмово, відповідати на питання усно; опанувати конспект; знайти додаткову інформацію

  1.           

 

  1. Профілактика захворювань шкіри. Перша допомога при травмах шкіри. Узагальнення вивченого з теми «Виділення. Терморегуляція»

Проект. Визначення типу шкіри на різних ділянках обличчя та складання правил догляду за власною шкірою.

 

§27, с.122-123, виконати проект, с. 124 відповідати на питання усно; опанувати конспект; знайти додаткову інформацію

Повторити §§24-26

ТЕМА 8. ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ. НЕРВОВА СИСТЕМА (5 годин)

  1.           

 

  1. Будова і функції нервової системи

Діяльність (уміння)

розпізнає (на малюнках, муляжах, моделях): елементи будови спинного мозку;

- відділи головного мозку;

застосовує знання для: профілактики нервових захворювань;

- дотримання режиму праці й відпочинку

Знання

оперує термінами: нервова система, центральна нервова система, периферична нервова система, автономна (вегетативна) нервова система, соматична нервова система

називає:  компоненти центральної й периферичної нервової системи;

- функції спинного мозку, головного мозку та його відділів, соматичної нервової системи, вегетативної нервової системи
(симпатичної та парасимпатичної);
- фактори, які порушують роботу нервової системи;

характеризує:  будову головного мозку, спинного мозку;

- нервову регуляцію рухової активності людини;

- роль кори головного мозку в регуляції довільних рухів людини;
- роль вегетативної нервової системи в роботі внутрішніх органів людини;

наводить приклади  захворювань нервової системи

Ставлення

висловлює судження: щодо значення нервової системи для:

- забезпечення взаємозв’язку між органами й фізіологічними системами;

- узгодження функцій організму зі змінами довкілля;

усвідомлює значення: внеску вчених у розвиток знань про нервову систему (І. П. Павлов, І. М. Сечєнов), у тому числі й українських (В. О. Бец)

Наскрізні змістові лінії

Здоров’я і безпека (зорієнтована на розуміння профілактики захворювань нервової системи, зокрема дотримання правил чергування розумової діяльності та відпочинку)

§§34-35, с.154, 157-158, самостійна робота письмово, відповідати на питання усно; опанувати конспект; знайти додаткову інформацію

  1.           

 

  1. Будова і функції спинного мозку. Лабораторне дослідження. Вивчення будови спинного мозку.

§36, с.162, лабораторне дослідження письмово, відповідати на питання усно; опанувати конспект; знайти додаткову інформацію

  1.           

 

  1. Будова і функції головного мозку. Лабораторне дослідження. Вивчення будови головного мозку.

§§37-38, с.165-166, лабораторне дослідження письмово, с.169-170, самостійна робота письмово, відповідати на питання усно; опанувати конспект; знайти додаткову інформацію

  1.           

 

  1. Поняття про соматичну та вегетативну нервову систему.

§39, с. 173-174;  , самостійна робота, завдання письмово, відповідати на питання усно, знайти додаткову інформацію

  1.           

 

  1. Профілактика захворювань нервової системи. Узагальнення вивченого з теми «Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем. Нервова система».

ТЕМАТИЧНА

§40, с. 177-178, виконати завдання письмово, відповідати на питання усно; с. 180 виконати тест; опанувати конспект;

ТЕМА 9. ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ. СЕНСОРНІ СИСТЕМИ (6 годин)

  1.           

 

  1. Загальна характеристика сенсорних систем, їхня будова. 

Діяльність (уміння)

розпізнає (на малюнках, муляжах, моделях):  елементи будови ока, вуха

встановлює взаємозв’язок:

між будовою й функціями ока, вуха

спостерігає:  сліпу пляму на сітківці;

- акомодацію ока;

- зміни слухової чутливості;

- температурну адаптацію рецепторів шкіри;
застосовує знання для:  дотримання правил профілактики порушення зору, слуху та попередження захворювань органів зору й слуху

Знання

оперує термінами:  сенсорні системи, органи чуття, рецептори

називає:  основні сенсорні системи;

- складові частини аналізатора
характеризує:  особливості будови та функції зорової, слухової сенсорних систем;
- сенсорні системи рівноваги, нюху, смаку, руху, дотику, температури, болю;

пояснює:  процеси сприйняття: світла, кольору, простору, звуку, запаху, смаку, рівноваги тіла

Наскрізні змістові лінії

оцінює: значення сенсорних систем для забезпечення процесів життєдіяльності організму та зв’язку організму із зовнішнім середовищем

 

§41, с.184, самостійна робота письмово, відповідати на питання усно; опанувати конспект; знайти додаткову інформацію; робота над індивідуальним проектом

  1.           

 

  1. Зорова сенсорна система. Зорові сприйняття. Гігієна зору Лабораторні дослідження. Визначення акомодації ока.

Виявлення сліпої плями на сітківці ока.

§§42-43, с.184, самостійна робота письмово, с.188, 192, лабораторне дослідження письмово, відповідати на питання усно; опанувати конспект; знайти додаткову інформацію

  1.           

 

  1. Слухова сенсорна система. Гігієна слуху. Лабораторне дослідження. Вимірювання порогу слухової чутливості.

§44, с.195-196, лабораторне дослідження й завдання письмово, відповідати на питання усно; опанувати конспект; знайти додаткову інформацію

  1.           

 

  1. Сенсорні системи смаку, нюху, рівноваги, руху.

§§45-46, с.199-200, 203-204, завдання письмово, відповідати на питання усно; опанувати конспект; знайти додаткову інформацію

  1.           

 

  1. Сенсорні системи дотику, температури, болю. Дослідницький практикум. Дослідження температурної адаптації шкіри.

§47, с.207, дослідницький практикум письмово, відповідати на питання усно; опанувати конспект; знайти додаткову інформацію

  1.           

 

6. Узагальнення з теми «Зв`язок організму людини з зовнішнім середовищем».

Захист проектів

ТЕМАТИЧНА

Повторити §§41-47, с. 209-210, виконати тест

ТЕМА 10. ВИЩА НЕРВОВА ДІЯЛЬНІСТЬ (8 годин)

  1.           

 

  1. Поняття про вищу нервову діяльність та її основні типи.

Діяльність (уміння)

розрізняє:  типи вищої нервової діяльності та властивості темпераменту;

порівнює:  умовні й безумовні рефлекси;

- першу і другу сигнальні системи;

застосовує знання для:

- дотримання правил розумової діяльності

Знання:

оперує термінами:  безумовний рефлекс, умовний рефлекс, мислення, мова, пам’ять

називає:

- нервові процеси (збудження, гальмування);

- показники нервових процесів (сила, рухливість, урівноваженість);
- види сну;

- причини біоритмів;
наводить приклади:  умовних та безумовних рефлексів людини;

- біоритмів людини;

характеризує:  особливості вищої нервової діяльності людини;
- інстинктивну та набуту поведінку людини;
- види навчання, види пам’яті;

пояснює:  значення другої сигнальної системи;

- роль кори головного мозку в мисленні;

- причини індивідуальних особливостей поведінки людини

Ставлення:

висловлює судження:  про значення пам’яті для інтелектуального розвитку людини;

- щодо ролі самовиховання у формуванні особистості;
- щодо впливу соціальних факторів на формування особистості;

- про значення біоритмів і сну для повноцінного функціонування організму;

усвідомлює значення:  внеску вчених у розвиток знань про вищу нервову діяльність (І. П. Павлов, І. М. Сєченов, О. О. Ухтомський та ін.)

Наскрізні змістові лінії:

Здоров’я і безпека (зорієнтовує на усвідомлення учнями:

- значення самовиховання у формуванні особистості;

- значення сну для повноцінного функціонування організму;

- безпечного впливу соціальних факторів на формування особистості)

§48, с.213-214, дослідницький практикум письмово, відповідати на питання усно; опанувати конспект; знайти додаткову інформацію, робота над індивідуальним проектом

  1.           

 

  1. Безумовні рефлекси. Інстинкти. Умовні рефлекси, гальмування умовних рефлексів. Лабораторне дослідження. Визначення реакції зіниць на світло.

§§49-50, с.217-218, лабораторне дослідження письмово, с. 221-222, завдання письмово, відповідати на питання усно; опанувати конспект; знайти додаткову інформацію, робота над індивідуальним проектом

  1.           

 

  1. Навчання.

§51, с.225-226, завдання письмово, відповідати на питання усно; опанувати конспект; знайти додаткову інформацію, робота над індивідуальним проектом

  1.           

 

  1. Поняття про сигнальні системи. Мова. Мислення

§52, с.227 співставлення письмово, с. 229-230, завдання письмово, відповідати на питання усно; опанувати конспект; знайти додаткову інформацію, робота над індивідуальним проектом

  1.           

 

  1. Свідомість. Пам`ять. Лабораторне дослідження. Дослідження різних видів пам`яті.

§53, с.233-234, лабораторне дослідження письмово, відповідати на питання усно; опанувати конспект; знайти додаткову інформацію, робота над індивідуальним проектом

  1.           

 

  1. Сон. Біоритми

§53, с.238, тестування письмово, відповідати на питання усно; опанувати конспект; знайти додаткову інформацію, робота над індивідуальним проектом

  1.           

 

  1. Темперамент Дослідницький практикум. Визначення типу вищої нервової діяльності та властивостей темпераменту.

Повторити §§48-53, опанувати конспект

  1.           

 

  1. Захист проектів

Узагальнення теми «Вища нервова діяльність». ТЕМАТИЧНА

с. 239-240, виконати тест

  1. ТЕМА 11. ЕНДОКРИННА СИСТЕМА (4 години)
  1.           

 

  1. Гомеостаз і регуляція функцій організму людини. Ендокринна система.

Проект. Йододефіцит в організмі людини, його наслідки, профілактика (або тематика за вибором вчителя).

Діяльність (уміння)

застосовує знання для:  профілактики йододефiциту в організмі та інших захворювань, пов’язаних із порушенням функцій ендокринних залоз

Знання

оперує термінами:  ендокринна система, гормони, гомеостаз

називає:

- залози внутрішньої та змішаної секреції;
- місце розташування ендокринних залоз в організмі людини;

характеризує:
- нейрогуморальну регуляцію фізіологічних функцій організму;
- вплив гормонів на процеси обміну в організмі;

пояснює:

- роль нервової системи в регуляції функцій ендокринних залоз;

 - роль ендокринної системи в розвитку стресорних реакцій;

- значення ендокринної системи в підтриманні гомеостазу й адаптації організму

Ставлення

висловлює судження:
- щодо значення ендокринної системи для повноцінного функціонування організму людини;

робить висновок:

- про взаємодію регуляторних систем організму

Наскрізні змістові лінії

Здоров’я і безпека

(спрямовує на розуміння учнями:

- впливу гормонів на процеси обміну речовин в організмі людини;

- профілактику йододефiциту в організмі та інших захворювань, пов’язаних із порушенням функцій ендокринних залоз)

§§55-56, с.243-244, завдання письмово, с. 247-248, самостійна робота письмово, відповідати на питання усно; опанувати конспект; знайти додаткову інформацію

  1.           

 

  1. Залози внутрішньої секреції та їх функції

§57, с.252, самостійна робота письмово, відповідати на питання усно; опанувати конспект; знайти додаткову інформацію

  1.           

 

  1. Залози змішаної секреції, їх функції.

§58, с. 255-256, завдання письмово, відповідати на питання усно; опанувати конспект; знайти додаткову інформацію,

  1.           

 

  1. Профілактика захворювань ендокринної системи. Взаємодія регуляторних систем.

Повторити §§55-58. с.269-270, виконати тест

ТЕМА 12. РОЗМНОЖЕННЯ ТА РОЗВИТОК ЛЮДИНИ (4 години)

  1.           

 

  1. Будова та функції репродуктивної системи людини.

Діяльність (уміння)

порівнює:  будову чоловічої та жіночої статевих клітин;

застосовує знання для:  запобігання хворобам, що передаються статевим шляхом, та попередження ВІЛ-інфікування

Знання

оперує термінами:  ембріональний розвиток, гамети (сперматозоїд, яйцеклітина), запліднення, зигота, вагітність, плацента

називає:  функції статевих залоз людини;

- первинні та вторинні статеві ознаки людини;
- періоди онтогенезу людини;

характеризує:  процес запліднення;
- розвиток зародка і плода;
- розвиток дитини після народження;

- функції плаценти;

- статеве дозрівання;

- вікові періоди індивідуального розвитку людини;
- особливості підліткового віку;

- захворювання, що передаються статевим шляхом;

пояснює:  роль ендокринної системи в регуляції гаметогенезу, овуляції, вагітності, постембріонального розвитку людини;

- вплив факторів середовища та способу життя батьків на розвиток плода

Ставлення

висловлює судження:  про необхідність збереження репродуктивного здоров’я молоді;

- про залежність розвитку дитини в материнському організмі від здоров’я матері, її поведінки;

обґрунтовує судження: про вплив нікотину, тютюнового диму, алкоголю на розвиток плода;

оцінює:  значення дотримання особистої гігієни юнаками та дівчатами;

виявляє ставлення: щодо здорового способу життя як необхідної умови народження здорової дитини

Наскрізні змістові лінії

Здоров’я і безпека (націлює на розуміння учнями необхідності збереження репродуктивного здоров’я молоді та здорового способу життя як необхідної умови народження здорової дитини)

§62,  с.274, самостійна робота письмово, відповідати на питання усно; опанувати конспект; знайти додаткову інформацію

  1.           

 

  1. Статеві клітини.

§63,  с. 278, самостійна робота письмово, відповідати на питання усно; опанувати конспект; знайти додаткову інформацію

  1.           

 

  1. Запліднення. Вагітність. Постембріональний розвиток людини.

§64,  с.282, самостійна робота письмово, відповідати на питання усно; опанувати конспект

  1.           

 

  1. Репродуктивне здоров`я людини. Роль здорового способу життя. ТЕМАТИЧНА

§65,  с.285-286, самостійна робота письмово, відповідати на питання усно; опанувати конспект; с. 287-288, знайти додаткову інформацію

УЗАГАЛЬНЕННЯ (1 година)

  1.           

 

Цілісність організму людини. Взаємодія регуляторних систем організму.

 

Діяльність (уміння)

пояснює:

- як забезпечується цілісність організму людини

Знання

називає:

- функції, що підтримують цілісність організму;

- способи підтримання гомеостазу;

характеризує:- інтегруючу функцію кровоносної, нервової та ендокринної систем

Ставлення

робить висновок: про біосоціальну природу людини

Літні завдання

 

Картинки по запросу біологія людини

1

 

doc
Пов’язані теми
Біологія, 8 клас, Планування
Додано
19 січня 2020
Переглядів
2304
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку